Olen kuullut soraääniä monesta suunnasta, kuinka Sonera on kiinteiden ADSL -liittymien monopoliasemassa Torniossa. Itse olisin valmis myös vaihtamaan soneran pois, jos joku muu mahdollisuus olisi.
Olen soitellut Saunalahdelle, josta lupailivat internet liittymää, mutta pyytivät varmistamaan asian vielä Elisalta, koska käyttävät heidän verkkoaan. Elisalta en saanut kiinni kuin normaalin myytimiehen, josta luonnollisesti vastaus: Ei tarjota muuta kuin 3G yhteyksiä. Totuus on, että 3G ei ole oikea internetti, kun yhteyden läpi pitää voida luontevasti hoitaa kotiautomaatiota, tai yhteyden perässä on oma kodinhallintaan tms. tarkoitettu palvelin.
Torniossa aikoinaan olen ollut itse keräämässä nimiä aikana ennen ADSL:ää, jotta puhelinkeskus saataisiin yhteen Tornion asuinalueeseen päivitettyä. Tämän johdosta Sonera päivitti puhelinkeskuksen ja saatiin ADSL.
Saunalahden vastaus oli, että Tornio on Soneran aluetta, eikä he voi väliin tulla. Miksi ei? He voivat, jos he haluavat. ja uskoisin, että näyttämällä Elisalle/Saunalahdelle alueen potentiaalin, voisi olla hyvinkin mahdollista, että verkko rakennettaisiin Torniolaistenkin saataville.
Onko tällaiseen muilla kiinnostusta?
Kenelle tämä pontentiaali pitäisi pystyä näyttämään, jotta saataisiin jotakin aikaiseksi?
Miten tämä asia pitäisi järjestää?
Avaan keskustelun!
Internet palveluntajoaja
6
254
Vastaukset
- rwerwe
Miksei voi kotiautomaatiota hallita 3G:n kautta ?
- dhbföusdh
Kaupallisen keskustelun voi päättää samantien, koska ruuhkasuomikeskeistä Elisa/Saunalahtea ei "periferian" muutamat sadat liittymät kiinnosta varsinkaan jos pitäisi vanhanaikaista kupariverkkoa rakentaa. ADSL-yhteydet on mitä on. Tulevaisuus on langatonta ja kuitua.
- Harkinnassa on
Itse olen myös kysellyt Elisalta kiinteän verkon perään, ja eivät he sen rakentamista ole tyrmänneetkään. Soneran haperoa rautalanka verkkoa ei kenenkään operaattorin kannata vuokrata, vaan parasta kun rakentaa kerralla nykyaikaisen oman verkon.
- SoneraaSoneraa...
3G:ssä vasteajat on mitä on, eikä yhteydestä mielestäni voi hyvällä omalla tunnolla sanoa sen olevan kiinteä laajakaista. IP vaihtuu jatkuvasti ja operaattorit pudottelee verkosta ulos kokoajan priorisoidakseen puhelut kärkeen. No olkoon miten vain, mutta tämä aihe oli tarkoitus pyhittää kiinteälle laajakaistalle.
Takaisin aiheeseen. Itseasiassa se mitä itse liputan on juurikin kuitu. En vain uskaltanut aloittaa aihetta välttämättää kuidun suhteen kovin isoon ääneen, koska kuvittelin ettei siihen muilla riittäisi näinkään paljon kiinnostusta.
Itse ajattelisin niin, että esimerkiksi kauppakeskuksen sonera, dna, ja elisa -kaupat tuntuu haalivan jokaisen asiakkaan itselleen, niin eiköhän sama olisi myös kiinteällä puolella. Jos elisa päivittäisi kuiturungon Tornioon, niin uskon että useat olisivat valmiita vaihtamaan kilpailijaan joko siksi, että on kyllästynyt soneraan tai siksi että saa todellisen kiinteän yhteyden uudella kuitutekniikalla. Eiköhän jo muutamat sadatkin uudet asiakkuudet luulisi Elisaa/Saunalahtea kiinnostavan.
Itse soittelin Saunalahdelle jonkin aika takaperin ja he lipsauttivat jo minulle, että kyllä minun osoitteeseen kuitu saadaan. Heidän pyytämänsä varmistussoitto Elisalle tuotti kuitenkin pettymyksen; "Olet saanut saunalahdelta väärää tietoa"
Eli onko niin että, Elisa/Saunalahti kykenisi tuomaan kuparia tai kuitua Tornioon, mutta moraalin vuoksi vastaus on, ettei toimiteta.
Mikäli Elisa päivittäisi kuiturungon Tornioon niin eiköhän se olisi etulyöntiasemassa uusia liittymiä tehtäessä, jos toisena vaihtoehtona olisi Soneran risa kupariverkko. - ElisaDna
Eikös tuo Soneran monopoli johdu siitä että Tornion johtoverkot ovat aikoinaan telelaitoksen rakentamia ja sitä kautta periytyneet nykyiselle Soneralle - taitaa olla aika turhaa kuvitella, että joku muu tulisi tänne kaivelemaan omia uusia jakeluverkkojaan ! - kyllä tulevaisuus on 4g:ssä
- Ei enää soneraa
Niin, Sonerahan on entinen Tele ja valtion lennätinlaitos, ja kun miettii kuinka kauas tuon lennätinlaitoksen historia ulottuu, niin voidaan puhua kaikesta muusta kuin nykyaikaisesta tietoliikenneverkosta. Eli kyllä sen uuden nykyaikaisen kuituverkon rakentaminen olisi erittäin ajankohtaista, ja koska Elisa muutenkin hallitsee nuo kuituverkot Soneraa paremmin, niin olisi todellakin tervetullutta että Elisa tulisi tänne nykyaikaisen kuituverkon suunnan näyttäjäksi.
Olen ollut elisan kiinteän laajakaistan asiakas eteläsuomessa, ja ei koskaan verkossa mitään ongelmia. Asiakaspalvelu oli ystävällistä ja asiantuntevaa sekä vastattiin samantien ilman jonottamisia. Ja mikä tärkeintä, niin hinnatkin olivat edullisempia kuin soneralla. Eli päin vastoin kuin soneralla...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "874108Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella242911No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452320- 341321
- 10909
- 131885
- 6874
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12822Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124766- 11760