Britannian pääkaupungin nimen kuulee äänettävän kahdella eri tavalla: ”lʌndən” ja ”london”. Ensiksi mainittu lieneekin ”se oikea” ääntämistapa, mutta jälkimmäistäkin kuulee käytettävän, eikä se näytä riippuvan puhujan sosiaaliluokasta tms.
London vai london
13
75
Vastaukset
- otannan laajuus.
Kyllä se virallisesti ja englantilaisten itsensä ääntämänä menee ihan tuolla ensimmäisellä vaihtoehdolla.
Millainen otanta sinulla oli näitten kuulemisten kanssa?- Statistix
Kysymys otannasta oli varmaankin ironinen. Tässähän ei varmaan ole kyse minkään valtakunnan otannasta, ja jos olisi, niin silloin ensimmäinen kysymys olisi, mikä oli populaatio (perusjoukko), josta otanta otettiin.
- jaksa vaan!
Statistix kirjoitti:
Kysymys otannasta oli varmaankin ironinen. Tässähän ei varmaan ole kyse minkään valtakunnan otannasta, ja jos olisi, niin silloin ensimmäinen kysymys olisi, mikä oli populaatio (perusjoukko), josta otanta otettiin.
No, ihan aiheellinen kysymys minun mielestäni. Sillä yhden ihmisen tekemät johtopäätökset ja esittämät kysymykset omien kuulemistensa perusteella yleisinä probleemina. Lisää kysymyksiinsä vielä sosiaaliluokat ynnä muut.
No, kyselkööt mitä kyselee, minun mielestäni eivät ole mitään kovin hyviä tai suuremman pohdinnan arvoisia nämä kysymykset. Taitaa olla taas kyseessä tyyppi, joka kyselee, miksi seitsemän ei ole seitsämän kun lottoarvonnassakin sanotaan seitsämän! - Statistix
jaksa vaan! kirjoitti:
No, ihan aiheellinen kysymys minun mielestäni. Sillä yhden ihmisen tekemät johtopäätökset ja esittämät kysymykset omien kuulemistensa perusteella yleisinä probleemina. Lisää kysymyksiinsä vielä sosiaaliluokat ynnä muut.
No, kyselkööt mitä kyselee, minun mielestäni eivät ole mitään kovin hyviä tai suuremman pohdinnan arvoisia nämä kysymykset. Taitaa olla taas kyseessä tyyppi, joka kyselee, miksi seitsemän ei ole seitsämän kun lottoarvonnassakin sanotaan seitsämän!Halusit ilmeisesti erikseen kertoa, että et tiedä, mitä sana ”otanta” tarkoittaa.
- taas näitä!
Statistix kirjoitti:
Halusit ilmeisesti erikseen kertoa, että et tiedä, mitä sana ”otanta” tarkoittaa.
Jaha, no, kerro sinä kaikki mitä tiedät tilastotieteestä!
Keskustelu ei sinänsä kyllä ollut aiheesta tilastotiede. mutta kysyin tuota otantaa, kun minun mielestäni ei kannata ruveta kysymään yleisenä asiana sellaista, mistä itselläkään ei ole kuin parista antaa esimerkki. Että sillä lailla.
Niin, aloittaja ei toki kertonutkaan mistä hän ne päätelmänsä oli tehnyt ja kuinka monen puhujan puheesta oli kyse. Eli kyllähän hänellä siinä varmaan ikään kuin joku populaatio ja otanta oli.
Näsäviisastele yksinäs! Ei uppoa ihan sun tärkeilys!
Tiedän kyllä mitä sana otanta tarkoittaa.
Ai niin, heitäpä nyt se perusjuttu, että pitäisi olla vain yksi ja sama nikki kun kirjoittelee. - jäkäti jäk
Statistix kirjoitti:
Halusit ilmeisesti erikseen kertoa, että et tiedä, mitä sana ”otanta” tarkoittaa.
Mä heitän vielä tämän:
Rupesi siis näemmä taas vituttaan omat tyhmät kysymykses!
Ai niin tyhmiä kysymyksiä ei ole, voi vain olla heikosti muotoiltuja kysymyksiä!
- Siis kui?
Oliko tuo kysymys, väite, säätiedotus vai trolli?
Todennäköinen selitys kuulemallesi on joko korviesi välissä (kuullun tulkitsemisessa) tai siinä, että olet kuullut suomalaisen, ruotsalaisen, saksalaisen tms. puhumaa englantia.
Täältä voit kuunnella ääntämyksen vaihtelua:
http://fi.forvo.com/word/london/ - London Bob
Työmatkoilla Englannissa moni englantilainen kollega (insinööri) käytti jälkimmäistä muotoa.
Teema esitti vasta dokumentin Herman's Hermits yhtyeestä. Siinä eräs haastateltava käytti myöskin jälkimmäistä muotoa.
Mitä tulee ääntämiseen, en osaa varmuudella sanoa, oliko jälkimmäinen O "ə", "o" vai jotakin siltä väliltä, mutta huomio kiinnittyi ensimmäiseen O:hon.
Ehkäpä kyse on samasta asiasta kuin grass-sanan ääntäminen. Sen kun voi ääntää kahdella eri tavalla.- joo, ihan on
Ehkä tässä on vaan kyse siitä, että englannin kielessäkin on ikään kuin murteita, jolloin ihmiset vähän eri tavalla ääntävät sanoja.
Yleensä kyllä se, mikä on vaikkapa sanakirjaan laitettu ääntämisasuksi, on se virallinen tapa, johon etenkin ulkomaalaisen kannattaa pyrkiä omassa ääntämisessään! - ....
Jälkimmäinen O on schwa eli ə, koska vokaali on painoton.
- kysypä itseltään
Aidossa tilanteessa, jos on vähänkin enemmän henkilön kanssa tekemisissä (muutenkin kuin työasiassa), voi tietysti häneltä itseltään kysyä (etenkin kun on koulutettu henkilö eli inssi kyeessä), että miten tämä nyt menee tämä ääntäminen, kuulin että sanoit noin, mutta eikö virallisempi muoto ole näin. Ehkä hän sitten itse selittää, äidinkielensä osaajana, miksi sanoi niin tai näin.
Vähän aihetta small talkiin?
- läst läff
[lʌndən] on yleisesti hyväksytty RP ja amerikkalainen ääntämys (amerikkalaisessa tietysti paksu l) ja noin myös eteläenglantilaiset sen ääntävät.
Jos olet kuullut natiivin englantilaisen suusta suunnilleen [londən], hän voi olla pohjoisesta kotoisin. Tosin on hieman tulkinnanvaraista, onko ensimmäinen vokaali o vai u, mahdollisesti hän yrittää ääntää ei-pohjoisenglantilaisittain ja päätyy puolitiehen. - tellement idiotique
Mi mum lives in Lundön. Its a greet läff!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa
Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m2615262Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki
Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o1204261- 604181
Mistä se kertoo
Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä363657- 513640
Rakkaalle miehelle
Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest413445Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?
Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv312803Nyt on sanottava että sattuu kipeästi
Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu202616- 232556
SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo662431