Sain inspiraation iltalehdessä vähän aikaa sitten kassanhoitajan, bussikuskin, kampaajan ja lastenhoitajan avautumisesta, miten käyttäytyä heidän "työpaikoillaan" (tai alueillaan) asiakkaana.
Ensinnäkin, käytöstavat. Luulisi kaikkien osaavan perus käytöstavat, että ollaan kohteliaita ja jos on palautetta, antaa sen asiallisesti. Vaikka tarjoilia ei voikkaan tilittää takaisin koska sulla on huono päivä ja purat sen tarjoiliaan (jonka vika asia ei välttämättä ole, esim ruuan huono laatu), niin kyllä se voi satuttaa, ainakin turhauttaa. Sehän tässä alassa on myös haasteena, että antaa niiden turhien valitusten mennä toistesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Esim jos ruuassa tosiaan on vikaa, tottakai saat antaa palautetta, ja se on tarjoilia jonka sen keittiölle yleensä viestittää, mutta älä lyttää sitä tarjoiliaa koska hän ei sitä ruokaa kumminkaan tee.
Toiseksi, jos ravintola on täynnä, älä oleta että olet paikan keskipiste ja tarjoilian ainoa prioriteetti. Sua palvellaan varmasti yhtä nopeasti/tehokkaasti kuin muitakin. Jos sut kumminkin unohdetaan, voidaan tästä huomauttaa edelleen asiallisella äänensävyllä, tällöin kummallekkin osapuolelle jää hyvä mieli.
Kolmanneksi, näitä hyvitysten kalastelioita löytyy aina, ja eihän tarjoilia voi muuta kun antaa hyvityksen jos sitä pyydetään, toki kohtuudella. Se hius salaattipöydässä ottamastasi salaatista voi olla toisenkin asiakkaan hius, tai vaikka omasi. Keittiössä noudatetaan tiukasti hygieniavaatimuksia, ja on erittäin epätodennäköistä että hius olisi keittiöstä peräisin.
Neljänneksi, vahingot. Kerran työssäoppiana kaadoin vahingossa oluen pöydälle niin että se kaatui asiakkaan syliin. Pahoittelin tapahtunutta, hain puhtaan carita-liinan kun toinen tarjoilia ehdotti pesulakäyntiä, tietenkin ravintolan piikkiin. Nainen oli tyytyväinen eikä ollenkaan nyrpistynyt. Tästä kiitos koska tiukan paikan tullen helpottaa aina se, että miettii että tekevälle sattuu, jokainen tarjoilia kaataa joskus juoman jonkun päälle, ja se saatat olla sinä. Ei kukaan ole täydellinen.
Viimeiseksi, anna positiivista palautetta jos kokemus on ollut myönteinen. Ala on rankka ja aina tulee parempi olo jos saa positiivista palautetta ! :) Ja vaikkei suomessa olekkaan mitään "sääntöä" tipin jättämiselle, antaa se aina vähän paremman vaikutelman, jos jättää vaikka vaan sen pari euroa tippiä jos on palvelu ja ruoka ollut hyvää :)
Ravintolassa käyttäytyminen
132
4704
Vastaukset
- Näin se on.
Oikeinkirjoitusta oikaisen: mikäli kirjoittaja on itse ravintolahenkilökuntaa, niin olettaisi hänen osaavan kirjoittaa edes oman ammattinimikkeensä oikein.
Tarjoilia
Kalastelija- tarjoilia......
Toki puhekielessä on helpompi kutsua sanalla Tarjoilia, ja jättää j pois.
- samaa tasoa kaikki
Yhtä älykkäitä aloituksia kuinj muutkin etusivulle valikoidut ;(
- asijakas
samaa tasoa kaikki kirjoitti:
Aloitteen laatia tahtoo väittää tarjoilioita tyhmiksi.
- ex-kyyppari
tekisi mieli,näin muistojen kunniaksi,vedellä ympäri korvia niitä kaikkia jotka kähmivät ja käpälöivät nuorta just valmistunutta.vanhat haisevat turjakkeet yöh!
- iem
Näinhän se on. Lähes aina, oli aihe mikä tahansa, niin on niitä pilkun-nussijoita, jotka ei hae kirjotuksesta muuta, kun kirjotusvirheitä.
- AlfMelmac
tarjoilia...... kirjoitti:
Nykynuorisoa, esim. juustomainos: maista säkin. Ehe ehe, kielipuolipotilas.
- AlfMelmac
iem kirjoitti:
Näinhän se on. Lähes aina, oli aihe mikä tahansa, niin on niitä pilkun-nussijoita, jotka ei hae kirjotuksesta muuta, kun kirjotusvirheitä.
Ei vaan, luulisi olevan aikaa, mitä kirjoittaa tai miten. Onhan noita ihmisiö, jotka eivät osaa kirjoittaa. KirjoItusvirheitä. Hassua vaan lukea tekstiä, jota ei hallitse.
- väärät täytteet
AlfMelmac kirjoitti:
Ei vaan, luulisi olevan aikaa, mitä kirjoittaa tai miten. Onhan noita ihmisiö, jotka eivät osaa kirjoittaa. KirjoItusvirheitä. Hassua vaan lukea tekstiä, jota ei hallitse.
Tarjoilijat eivät osaa lukea ja kirjoittaa. Koskaan en ole saanut pizzaani niillä täytteillä joilla tilasin.
- Kumma juttu
väärät täytteet kirjoitti:
Tarjoilijat eivät osaa lukea ja kirjoittaa. Koskaan en ole saanut pizzaani niillä täytteillä joilla tilasin.
kun minä olen saanut lähes aina. 30 vuoden aikana kerran olen saanut väärät täytteet, mutta söin silti kun oli kiire. Pari kertaa on pahoitellen vaihdettu tilaus oikeaan, mutta melkoinen läjä pizzoja on onnistuneesti toimitettu.
- luulisi luulisi
AlfMelmac kirjoitti:
Joo-o, olevan mitä? Aikaa? Järkeä? Kärsivällisyyttä? Intoa?
Sulla on vähän tehokkaampi linja, pudotat kerralla kokonaisen verbin pois ;) - aasien palvelija
iem kirjoitti:
Erittäin asiallinen aloitus, jos ei takerruta j-kirjaimiin,
luultavasti nämä pilkkuihin takertujat ovat juuri niitä valittavia asiakkaita tyyliin:"Mulle heti kaikki tänne!" "Minä, minä,minä"
Itsekin palvelualalla töitä tehneenä tiedän, että on aasikkaita, joilla on niin heikko itsetunto, että on tarve kyykyttää/ nöyryyttää palveluhenkilökuntaa, kun kokee olevansa ihmisenä paremmalla tasolla. - palvelijamies8
Palveluammateissa on kestettävä asiakkaiden taholta monenmoista töykeyttä,
ja kaiken lisäksi huonolla palkalla. - ihmiset nyt vaan on
Niiin,ette te pavelutyöntekijät olet mitään erityiskohteita tuossa huonon käytöksen saamisessa,näin se toimi kaikkialla työpaikoilla.Ihmiset on vaan nykyään niin pikku sieluisia,minäminäminä ja kun on huonopäivä /muuten vaan painetta nupissa niin sitten vittuillaan kaikille ja ollaan töykeitä.Nääin se ei saisi olla,mutta,ihmiset on nykyään tunteidensa heittopusseja eivätkä edes tajua aina sitä edes itse.
Ja tuosta tipistä,miksi jättäisin?Sinä saat työantajasi maksamaa palkkaa työstäsi.Eihän kukaan jätä minunkaan työpöydälleni 5 euroa joka toinen päivä "koska teit työsi hyvin" ilmaan piirretyllä viestillä varustettuna. - vcxvcxvcxvcx
väärät täytteet kirjoitti:
Kannattaisi mahdollisesti harjoitella artikulointia jos et koskaan saa niitä täytteitä mitä pyydät. Itse olen saanut joka kerta oikeat täytteet.
- kuuluu kirjoittaa
"Toki puhekielessä on helpompi kutsua sanalla Tarjoilia, ja jättää j pois"
Ei se j puheessa mitään kuulu eikä pidäkään kuulua. Mutta silti se tulee kirjoittaa, vaikka kuinka puhekielisestä tekstistä olisi kyse.. - ent.tarjoilija
Äidinkielen tunnilta muistan: tekijänimessä aina j, siis tarjoiliJa:)
- paskaaa tasoa
Taitaa olla valikoijalla ´vähän´omituinen mielen laatu.
- Iem
iem kirjoitti:
*pilkunnussijoita.
*kirjoituksesta
*kirjoitusvirheitä. iem kirjoitti:
Eikös pilkun nussija ole yhdys sana?
- Pokitettu
Palveluammateissa toimiville on näköjään kehittynyt jonkinlainen "saavutetun edun" pakkomielle siitä että asiakkaat ovat sitä varten,että ne suitsuttavat arvostustaan ja kehujaan juuri heille. Asiakkaat ovat ostaneet teiltä työtä ja siinä yhteydessä tietysti asiallisen kanssakäymisen molemminpuolin. Kun vain teette työnne asiallisesti ja itseänne narsistisesti esilletuomatta , se riittää. Palveluammattiin liittyy myös yksi hyvin ikävä piirre eli asiakkaitten vähättely ja luokittelu. "Poka" on yksi tietämistäni asiakasta suunnattomasti halventamistarkoituksessa käytetty nimike.
- hidas ja jäyhä
Kyllähän se on sama monessa ammatissa. Opettajilla varmasti rankimpaa.
Sairaanhoitaja saa paljon p***aa naamalle, jos ei saa järjestettyä tyhjästä lääkäri aikaa. Kaupan myyjät saa haukut kun tuote on virheellinen tai on itse valittu väärä koko. Sossut saa kuulla varmasti harvoin voi kiitos.
Turhaan ei ole tullut sanotuksi tämä perinteinen sananlasku : kiittämättömyys on maailman palkka.
Eli oman terveydenjuoltoalan työni katson sujuvan, kun ei haukkuja tule.
Kiitoksia on tullut niin harvoin, että melkein muistan kaikki 20 vuoden ajalta.
Kuitenkin tiedän, että ihmiset kiittelee takanapäin työtäni.
Miksi on niin vaikea sanoa kiitosta tai hyvää sanaa kohdakkain? Tarjoilijan, bussikuskin lastenhoitajan, kaupan kassan edessä?- kiitos
Totta,
jos ihminen tekee pienipalkkaisen työnsä hyvin, siitä pitäisi saada myös jotain palautetta.
Edellinen vastaaja, pokitettu, taisi itse olla narsisti, joka hakee huomiota
- Ken itsensä ylentää
se,,,.
Kiitteleekö aloittaja sitä tarjoilutilan lattian pikkutunneilla luutunnutta, matalalla palkalla työstävää mattapintaista siistijää, siitä, että saa tarjoiluaan puhtaalla lattialla suorittaa?
Muista sit kans kiittää!- joskus voi..
Siistijällä voi olla palkka suurempi kuin tarjoilijalla.
Kunta-alalla ainakin on jopa lähtöpalkka suurempi kun tarjoilijalla. Siistijät oletetaan tekevän työt aina kitupalkalla. Tosin kitupalkkahan se on finnairin johtoon verrattuna.
- KALLE KELLO
Viimeinen lauseesi: "Tippi". Kenellä vielä on vara syödä ravintolassa niin niiden annoksien hinta sisältää monta tippiä. "Paremman vaikutelman", joopajoo. Varmasti antaa tarjoilijalle paremman vaikutuksen, kun joka ilta saa pimeetä tienestiä 20:täkin asiakkaalta, ihan mukava viikkoansio. Jos minä menen syömään ravintolaan, en todellakaan enää jakele tippejä. Itsepä olet työsi valinnut, kuten meista jokainen. Myös sinun "omassa" ravintolassasi varmasti mokaillaan, ja hinta/laatutietoiset asiakkaat varmasti valittavat -eivät v****seen vaan siksi, että jos maksat 20 ekestä ylöspäin/sapuskalautanen, on siihen hintaa saatavan ruoan oltava syötävää.
- ...
Mikään ei ole idioottimaisempaa, kuin räyhääminen tai törkeily ihmiselle, joka on tekemisissä ruokasi kanssa sinun näkemättäsi. Suomalainen, surkeaa itsetuntoaan palveluammateissa oleville purkaville, ei tiedäkään mitä milloinkin tulee syöneeksi.
Kettuilkaa toki tarjoilijalle.- paskaduunit
http://www.taloussanomat.fi/tyomarkkinat/2013/03/22/pam-lehti-ruotsalaiset-tekevat-paskaduunit-norjassa/20134344/12
Toivotetaan ruotsalaiset tervetulleiksi Suomeen, täällä on töitä pätkänä ja pitkänä. - ...
paskaduunit kirjoitti:
http://www.taloussanomat.fi/tyomarkkinat/2013/03/22/pam-lehti-ruotsalaiset-tekevat-paskaduunit-norjassa/20134344/12
Toivotetaan ruotsalaiset tervetulleiksi Suomeen, täällä on töitä pätkänä ja pitkänä.Ei täällä pärjäisi sivistysmaiden käytössääntöihin kasvaneet. Ei ruotsalainen tarjoilija kuuntele vittuiIua yhtään suomalaista "kiltimmin".
- Lässyn lääää
Eikö työnantajasi maksa sinulle kykyjesi mukaista palkkaa kun pitää himmeätä rahaa tippien muodossa oikein nettiä myöten kalastella?
Se ruuasta perittävä hinta sisältää palkkasi ja työnantajan kulut viuluineen. Maksan mielelläni hyvästä ruuasta sen mitä pyydetään, mutta sitä tippiä varten teidän tulee ottaa pahvimuki kätöseenne ja liittyä romanialaisten kadulla kyykkijöiden runsaslukuiseen joukkoon. Saattaa tosin käydä niinkin ettei se mukinne kohdallani täyty. - Miksi, oi miksi
minun tulisi kiukutella tarjoilijalle jos tämä työnsä taiten tekee? Harvoin se ruoka kuitenkaan pilaantuu keittiöstä saliin kannettaessa.
- magiikkaa
Toisaalta asiakkaan 'ei tarvitse tietää'. Ei kenenkään pidä joutua tsemppaamaan, normaalin kohtuullisuuden ja hyvän käytöksen lisäksi, havaitakseen kuinka kiire tarjoilijalla on, kuinka monta henkeä keittiössä on töissä, paljonko on tilauksia jonossa jne. Asiakas ei ole välttämätön paha joka tulee sotkemaan hyvin pyörivän ravintolan arjen. Asiakkaan kokemus on se tärkein asia, ja hyvä tarjoilija ja ravintola osaa luoda arjen yläpuolelle nousevan kokemuksen asiakkaalle niin, ettei kulissien takaisesta kiireestä ja puurtamisesta näy asiakkaalle jälkeäkään. Eikä kuulukaan näkyä!
- Molemmat puolensa
Tavat pitäisi itsekkunkin osata ravintoloissa kuten muuallakin? jo olet ehkä itse saannnut kotoasikäsin alkuaan jo jonkinlaiset tavat,ja huomaat muutoissamme ehkä tulleet mädännäisyydet tavoissa taikka syystä mistä hyvänsä sossunkundien palvonnassa jotka tulevat pelastus-armeijan liituraitapuvuissaan vääristelemään naamojaan muille asiakkaille ja henkilökunnalle ravintoloihin niin ei tämänkaltainen illanvietto ole enää sentasoista kyräilyä että siellä mitenkään kukaan nauttisi.Sillon kannattaisi jo miettiä muuta paikkaa.Ravintolalla oli oikeus vaihtaa asiakasta ainakin ennen,oli syy sitten mikä tahansa,ja oli ravintola sitten kuinka alhainen tahansa.Jos Hotellissa taas oli sisäänpääsyvaatimuksena minkäkin värinen paita jossa oli kaulukset taikka ei,taikka jos piti olla puku päällä taikka yhdistelmäpuku solmiolla tai ei,taikka jos voi tulla sisälle kesäkengissä tai tummissa puolikenkengissä taikka ei.Voitiin panna silloin apsoluutille syyksi että oli juovuksissa kun hänellä oli puhevika eli suomeksi änkytti?Jos ihmemaasta ruotsista tuli kesäaikana sukulainen kylään farkuissa ja tennistossuissa kesäpaita päällään,ei ollut mitään asiaa ravintolaan.Tämä kaikki eri ravintoloissa Sivistyksen kehdossamme Turussa eli Turku ÅBO:ssa jotta fiinimpikin väki täällä ehkä oivaltaa?
- Hukkukaa ihteenne
Ketkä sääntöjä muuttavat,pitäisi omata myös tarkat tiedon ja ennaskoinnit tulevien sääntöjen seurannaisista,eikä sekoittaa turvallisuutta ja moraalia ensimmäiseksi,oli kysymys sitten opettajatn potkuista työssään tai ravintolakulttuurista taikka yritysten myynnistä ulkomaille. Lääkäreille myös enemmän vastuuta häiriköinneistä ja poliiseille arvoa työssään kuten vartijoillekin.Ei heitä vähentämällä häiriköistä eroon päästä taikka päänrääpimisellä ja kun apua tarvitaan ollaan kuitenkin juuri heiltä apua pyytämässä.
- ex-kyyppari
juu kyllä ap nyt liikoja vaatii asiakkailta kun kaikenlaisia pikkupomoja tiskinkin takana mun lyhyen urani aikana kukkoili..en puolustele tarjoilijoita yhtään.yksi sai raivareita tuntemattomista syistä..oli jäädä mun kädet kassakoneen väliin kun emännällä kilahti ja kämmen heilahti.oli muuten tiskillä hetken hiljaista!kynää sai varoa..kun se jostakin syystä oli uhkailuvälineenä kun taas mammalta meni hermot.yhtä saateltiin kotiin selviämään ties kuinka monennen kerran.yksi oli se"ihana-lissu"asiakkaille mutta veemäili ja ahdisteli henkisesti työkavereita.oli yhtä hymyä!entäpä ne toverit jotka linnottautuivat vapaa-aikapirtelölle metrin päähän ja haukan lailla puuttuivat aivan kaikkeen..jotkut saivat kiellon olla vapaa-ajalla työpaikalla.ja se keittäjä..huoh..oli todellakin eläkkeensä ansainnut ja vain sitä päivää odotti ja niin odottivat asiakkaatkin ruokaansa.ja se mitä lautasella oli niin kyllä hävetti.kun uskalsit varovasti huomauttaa niin palaute oli armotonta.esimies oli saikulla uupumuksen takia pitkiä aikoja.ja se nuori just kouluja käynyt..ei olisi voinut puheliaaksi mainita jos olisi kirosanat puheista poistanut,järkyttävää kielenkäyttöä!yksi oli tippi-imuri eli jakoi itsekkäästi salin osiin ja nappasi itselleen rahakkaimman pään.sitten pisteenä iin päälle vielä tämä keltaisissa sukkahousuissa töihin tullut mies..vieläkin kaivelee se asia kun tiskin takana oli pullonarikka niin mihin katosi se yksi viinapullo jonka mä otin vastaan??mä sen sitten asiakkaalle jouduin tietty maksamaan.tän raflan liikeidis oli nähtävästi sirkus ja se alkoi henkilökunnasta..arvatkaapa millaista oli asiakaskunta?onneksi siirryin toiseen paikkaan puolen vuoden jälkeen..nimimerkkini kertoo mun uravalinnan..
- vitun ikenet
ex-kyyppari kirjoitti:
juu kyllä ap nyt liikoja vaatii asiakkailta kun kaikenlaisia pikkupomoja tiskinkin takana mun lyhyen urani aikana kukkoili..en puolustele tarjoilijoita yhtään.yksi sai raivareita tuntemattomista syistä..oli jäädä mun kädet kassakoneen väliin kun emännällä kilahti ja kämmen heilahti.oli muuten tiskillä hetken hiljaista!kynää sai varoa..kun se jostakin syystä oli uhkailuvälineenä kun taas mammalta meni hermot.yhtä saateltiin kotiin selviämään ties kuinka monennen kerran.yksi oli se"ihana-lissu"asiakkaille mutta veemäili ja ahdisteli henkisesti työkavereita.oli yhtä hymyä!entäpä ne toverit jotka linnottautuivat vapaa-aikapirtelölle metrin päähän ja haukan lailla puuttuivat aivan kaikkeen..jotkut saivat kiellon olla vapaa-ajalla työpaikalla.ja se keittäjä..huoh..oli todellakin eläkkeensä ansainnut ja vain sitä päivää odotti ja niin odottivat asiakkaatkin ruokaansa.ja se mitä lautasella oli niin kyllä hävetti.kun uskalsit varovasti huomauttaa niin palaute oli armotonta.esimies oli saikulla uupumuksen takia pitkiä aikoja.ja se nuori just kouluja käynyt..ei olisi voinut puheliaaksi mainita jos olisi kirosanat puheista poistanut,järkyttävää kielenkäyttöä!yksi oli tippi-imuri eli jakoi itsekkäästi salin osiin ja nappasi itselleen rahakkaimman pään.sitten pisteenä iin päälle vielä tämä keltaisissa sukkahousuissa töihin tullut mies..vieläkin kaivelee se asia kun tiskin takana oli pullonarikka niin mihin katosi se yksi viinapullo jonka mä otin vastaan??mä sen sitten asiakkaalle jouduin tietty maksamaan.tän raflan liikeidis oli nähtävästi sirkus ja se alkoi henkilökunnasta..arvatkaapa millaista oli asiakaskunta?onneksi siirryin toiseen paikkaan puolen vuoden jälkeen..nimimerkkini kertoo mun uravalinnan..
Vaivaannuttavaa lukea tekstiä jonka kirjoittaja yrittää olla hauska vaikka on suurin piirtein yhtä hauska kuin turkkilaisen rekkakuskin vasen kinnas. Get the fuck out more.
- ex-kyyppari
vitun ikenet kirjoitti:
Vaivaannuttavaa lukea tekstiä jonka kirjoittaja yrittää olla hauska vaikka on suurin piirtein yhtä hauska kuin turkkilaisen rekkakuskin vasen kinnas. Get the fuck out more.
vitun ikenet?koskettaako tämä tosi tarina jotenkin sinua kun noin alkoi vaivaannuttaa??kyllä asiakkaatkin näkivät ns.työmoraalin..ja vielä riitelivät äänekkäästi kun joku sai muka enemmän tippejä!!en voi kuin arvailla että mikähän sana tähtien alla sun tekstissä on..ootko muuten aamuun asti töissä? ;)
- vitun ikenet
ex-kyyppari kirjoitti:
vitun ikenet?koskettaako tämä tosi tarina jotenkin sinua kun noin alkoi vaivaannuttaa??kyllä asiakkaatkin näkivät ns.työmoraalin..ja vielä riitelivät äänekkäästi kun joku sai muka enemmän tippejä!!en voi kuin arvailla että mikähän sana tähtien alla sun tekstissä on..ootko muuten aamuun asti töissä? ;)
Ei koske eikä vaivaannuta. Työssä olen neljään eli kohta keula kotia kohti, ei ravintolaa. Se sana siellä tähtien alla oli tietenkin f.u.c.k.
- Asiakas ja palvelija
Juuri tuollainen asenne paistaa läpi nykyään asiakaspalvelussa. Asiakkaathan ovat ravintolassa sitä varten, että tarjoilija saa tehtyä suht vaivatta työnsä, jotta saa palkkansa. Ammattilaisen ärsyynytymiskynnyksen tulisi niin korkea, että hän on immuuni kaikelle normaaliksi laskettavalle käytökselle omassa tomintaympäristössään. Henkilökohtaisuuksia ja huonoa tai jopa uhkaavaa käytöstä ei tietenkään kenenkään tarvitse työkseen sietää.. Eivät ne asiakkaat valita sinulle henkilökohtaisesti, vaan edustamallesi yritykselle, jonka edustaja olet ruoan laadusta paikan sisustukseen asti. Ja yrityksen puolestahan voit olla vaikka kuinka pahoillasi ihan mistä vaan, se ei ole sinulta pois, vaan osoittaa kypsyyttä ja ammattimaisuutta.
Ennemmin niin päin, että suomalainen ei valita ääneen, vaan äänestää jaloillaan.
Pikkuhiljaa asenneongelmaisen firman ovi käy koko ajan harvemmin. Valittava asiakas onkin kullanarvoinen. Hän valittaa myös niiden puolesta, jotka vain katoavat paikalta lopullisesti. Vaarallista on myös ammattivalittajien erotteleminen vilpittömästi mielensä pahoittaneista. Sitä kun ei voi varmasti tietää, kunka yrittää vedättää ja kuka ei, etenkin kun hyvitys on kahvikupin tai jäkiruoan luokkaa kustannuksiltaan. Markkinointimielessä yhden uuden asiakaan hankkiminen on kustanuksiltaan moninkertaista siihen verrattuna, että jo olemassa olevia välillä hieman ylipalvellaan.. Lisää ammattaimaisuutta ja asiakaspalvelu kunniaan pyydän.- 2+2
Ammatillisuutta on,
että jaksan hymyillä ja ottaa osaa, jos aasin ilta on pilalla, ehkäpä seurasta johtuen. En koskaan ota rakentavaa palautetta henkilökohtaisena, vaan kerron keittiölle terveisiä....Rankka työpaikkahuumori auttaa monissa tilanteissa.
Meillä on kuitenkin huippukeittiö ja aasien palvelijat osaavat asiansa.
- kohtelias aina
Tarjoilija käyttäytyy mielestäni ainakin minua johtaa aivan loistavasti. Olen sitä mieltä että minä kunnioitan heidän työtään ja samalla kunnioitan hänen asennettaan minuun. Eli sama kun katsoisi peiliin. Sen saamme mitä itsestämme annetaan ulos. Minulla on kaikki kohdillaan, ei mitään moitteen sijaa.
- liikaa rahastettu
Kohten kaikkien alojen kaikkia asiakaspalvelijoita hyvin , mutta silti saan huonoa palvelua joka paikassa, missä vika?
Asiakaspalveliat ovat aina oikeassa, asiakkaan valituksissa. Jos saa väärin rahasta takaisin, et saa rahojasi takaisin, ellei asiaspalvelijalle ole todistetta, eli kuittia ei paljon jaella tai kysytään haluatko kuitin. Kuitti on annettava pyytämättä, eikä kyselemällä tarvitsetko kuitin. - ooh
Oletko käynyt vasta yhden kerran ravintolassa? "Tarjoilija käyttäytyy"
- ravintolan asiakas
Hyvää käytöstä oletetaan niin asiakkaalta kuin työntekijältäkin. Asiakas voi valittaa asiallisesti, niin silloin saa myös asiallista palautetta. Itse annan aina palautetta ruoasta, kun tarjoilija tulee hakemaan lautasen ja kysyy, että oliko hyvää. Jos oli tosi hyvää, niin sanon sen ja jos taas oli valittamista annoksen koosta, mausta, lihan mureudesta tms, niin sanon myöskin sen. Vain äärimmäisen harvoin viimeisen 25 vuoden aikana olen saanut huonoa palvelua ja lähinnä silloinkin tarjoilija on käyttäytynyt asiallisesti, mutta tilauksen vastaanottamisessa on ollut turhan paljon virheitä.
Jos ruoka on OK ja palvelu myös, niin annan tippiä. Tosin omat tippini ovat vaatimattomat, koska tuloni ovat myös vaatimattomat. Olen itse ajatellut, että parempi, että annan vaikka 50 snt kuin en mitään. Sivusta seuranneena ne pahimmat nirsoilijat ovat yleensä niitä, joilla rahaa kuluu kaikenlaiseen turhuuteen kuten tupakkaan ja karkkeihin.
Itse arvostan kaikkia niitä työntekijöitä, jotka tekevät ahkerasti työtä ja maksavat veronsa. Kaikki työ on arvokasta siivoojasta johtajaan.- KALLE KELLO
HAHHAH, kiitos loppuviikon nauruista:
"ruoka on OK ja palvelu myös, niin annan tippiä. Tosin omat tippini ovat vaatimattomat, koska tuloni ovat myös vaatimattomat. Olen itse ajatellut, että parempi, että annan vaikka 50 snt kuin en mitään. Sivusta seuranneena ne pahimmat nirsoilijat ovat yleensä niitä, joilla rahaa kuluu kaikenlaiseen turhuuteen kuten tupakkaan ja karkkeihin"
Minä en vain pysty naapuripöydän tuntemattomista henkilöistä sanomaan, mihin ne rahansa käyttävät, mutta sinä TIEDÄT että karkkeihin ja tupakkaan menee. Oletko töissä mahdollisesti Paska Puskan alaisena?
HAHHAH HAHAA, Tuo kirjoitus kertoo sinusta sen, että kuulut varmaan niihin henkilöihin jotka inisevät lehtien yleisöpalstalla koiranpaskoista. HAH HAH
- ystävällinen asiakas
vastauksena otsikkoon...olen aina ystävällinen tarjoilijoille ja yritän helpottaa heidän elämää jarjestelemällä lautaset (esimerkiksi) yhteen helppoon nippuun jnejne
- tarjoilija4
Kiitos! Mutta ÄLÄ AUTA tarjoilijaa! Älä kasaa lautasia, älä siivoa! Olet maksava asiakas, joten sinun kuuluu olla palveltavana, EI ilmaisena pöydän siivoajana! Kerään likaiset lautaset tietyllä tavalla joka ei enää onnistu, jos ne on pinottu valmiiksi ja päällimmäisenä on risukasa aterimia ja ruoan tähteitä. Älä tee mitään, mikä kuuluu minun tehtävääni. Ole vain ja nauti.
- 31 VUOTTA ALALLA!
tarjoilija4 kirjoitti:
Kiitos! Mutta ÄLÄ AUTA tarjoilijaa! Älä kasaa lautasia, älä siivoa! Olet maksava asiakas, joten sinun kuuluu olla palveltavana, EI ilmaisena pöydän siivoajana! Kerään likaiset lautaset tietyllä tavalla joka ei enää onnistu, jos ne on pinottu valmiiksi ja päällimmäisenä on risukasa aterimia ja ruoan tähteitä. Älä tee mitään, mikä kuuluu minun tehtävääni. Ole vain ja nauti.
Samaa mieltä!yli 30 alalla ja on tosi ärsyttävää kun asiakas latoo lautaset ja välineet ja siihen vielä lasinkin päällekkäin! Ajatus on varmaan auttaa mutta teet päinvastoin.Tiski hyvin järjestetyssä paikassa on täsmällinen,tietyt lasit,välineet ,lautaset ym kuuluu niille sovituille paikoille ja jos tiskikasa on kaaos se vain hidastaa sen tiskin purkamista.Asiakas ei ehkä tiedä että tarjoilija joutuu laittamaan likaiset astiat tiskilinjalle ihan itse,yleensä sen jälkeen käsien pesua,jne,tilanne ja palvelu hidastuu samantien.
- 60 v alan mies
31 VUOTTA ALALLA! kirjoitti:
Samaa mieltä!yli 30 alalla ja on tosi ärsyttävää kun asiakas latoo lautaset ja välineet ja siihen vielä lasinkin päällekkäin! Ajatus on varmaan auttaa mutta teet päinvastoin.Tiski hyvin järjestetyssä paikassa on täsmällinen,tietyt lasit,välineet ,lautaset ym kuuluu niille sovituille paikoille ja jos tiskikasa on kaaos se vain hidastaa sen tiskin purkamista.Asiakas ei ehkä tiedä että tarjoilija joutuu laittamaan likaiset astiat tiskilinjalle ihan itse,yleensä sen jälkeen käsien pesua,jne,tilanne ja palvelu hidastuu samantien.
Joo, minä siinä laskua odotellessani olen usein nuollutkin
astiat puhtaaksi, ettäkö ihan väärin sitten toiminu siinä ? - KALLE KELLO
31 VUOTTA ALALLA! kirjoitti:
Tuot (ja moni muu) esille oikein mahtipontisesti tuon kymmenien vuosien alalla olemisen. Ihan pieni vinkki näin asiakkaan näkökulmasta: Ne, jotka ovat olleet alalla vuosikymmeniä eivät huomaakkaan sitä, että se leipiintyminen/kyllästyminen näkyy asiakkaalle. Te ette sitä enää huomaa vaan olette olevinanne "normaaleja". Sama pätee alaan kun alaan. Se vit***s yksinkertaisesti näkyy
- kokemusta on
Yli 20 vuoden kokemuksella tiedän, että tarjoilija on aina oikeassa, koska ammattiin täytyy jopa opiskella. Tarjoilija on heti STT:n uutisista seuraava, kun asiakas tiedustelee jotakin, niin asiasta täytyy tietää, vaikka asiakasta askarruttaa jokin seikka itse työn teon ohella.
Valitettavasti tällä palstalla tyhmyys tiivistyy ja näin kiellän ottamasta kantaa mihinkään ainakaan huvinvuoksi. - Erik II
Tarjoilialle tiedoksi: Sitä saa mitä tilaa...
Esim. tilasin neljä pihvi ateriaa 3xmedium ja kerran kypsä. No, kypsäkin oli medim pöytään tullessa... Pitkällisen viittilöinnin jälkeen tarjoilia suvaitsi tulla pöytään, esitin asiallisesti että väärä kypsyysaste, ei mennyt perille koskapa ynseästi nokka pystyssä tarjoilia kysyi: No mikä siinä muka on vikana... Esitin asiani uudestaan vähemmän ystävällisesti, meni perille ja annos tuhinan myötä kohti keittiötä. Meni aikaa ja uusi pihvi ja kommentti: No, onko nyt hyvä.... Oli mutta huno maku jäi paikasta.
Ja tuo kypsyysaste on usein se minkä kohdalla töpätään, joko tarjoilija "unohtaa" lehtiöstä huolimatta matkalla keittiöön tai kokki ammattitaidoton...
Ja vanha palveluammatin mottohan on: Asiakas on aina oikeassa, tuppaa nykyään unohtumaan lähes jokaiselta palvelu"ammattilaiselta".
Ja jos ei palvelu luonnistu alaa voi vaihtaa eikä kaataa paskaa asiakkaan niskaan... EI palvelu kaikille sovi.- aloittaja_
Tottakai, itse en tuolla tavalla käyttäytyisi. Jos olen epävarma kypsyysasteesta, en häpeile käydä kysymässä uudelleen pöydästä. Jos keittiö tekee liian kypsän pihvin tai tapahtuu muista syistä virhe, tottakai se ruoka vaihdetaan. Ei siinä asiakaspalvelija saa sanoa mitään pahaa. Ja tämä motto, ei se kyllä pidä läheskään paikkaa, vaikka pitääkin esittää että se pitää.
Jos se tarjoilia, niinku aloittaja itseään kutsuu, tuo ne eväät kylminä pöytään..... Kyllä se silloin on tarjoilian vika. Prkl. Ja jos se sekoittaa eri pöytien tilaukset, ni onko se asiakkaan vika? Kyllä ne tarjoiliatkin välillä ryssii. Ja ansaitsevat palautteensa. Se ny vaan on niin, etteä joillakin aloilla ihminen saa huonoa palautetta ja se kuuluu työhön. Tosin aika harvassa on ne alat, joissa palaute olis aina positiivista....
- 2+5
idea olikin se, että annetaan ASIALLISESTI sitä palautetta.
- asiakas3
Ja siitä palkastahan aina saa keskustella...itsellä prosenttipalkan pohjalta tehty (loppui 90 luvun alussa)sopimus,kun vertaan moneen tuttuun eri aloilla niin tuntipalkkani on todella kilpailukykyinen!
- kärtyt
Ammattilaisen pitää jaksaa kuunnella valituksia hymyillen ja suhtautua vakavuudella asiakkaisiin. Tarjoilija on asiakkaita varten, eikä asiakkaat tarjoilijaa varten.
Itsestään selvää, kumman tehtävä on miellyttää kumpaa. Kaikessa vedotaan kiireeseen, ei kiire saa olla syy.- Mä en osaa ees
kokata, mutta kohdallanne kaataisin tarjoilijan hahmossa sopat syliinne samoin tein. Tarjoilijan tehtävä ei ole kaltaisenne kantturan bärseitä lipoa vaan toimittaa tilaamanne muona pöytään, kylä jämpti on niin. Tommottii asiakkaita ei kaipaa yksikään ravintola.
- Kaikesta nääkin
inspiroidut.
Tekisit vaan työs ja naattisit siitä. Alanvaihtokaan ei tapauksessas olis ihan väärä, kun ei tilinauha näemmä tyydytä.
Ei kai Suomi, vielä, ihan Yhdysvallat ole, missä sen mehikaanitarjoilijan koko palkka saattaa tipeistä koostua. - tarjoilija yli 20 v
Kirjoittaja tuntuu olevan leipiintynyt alaansa .. kun noin kirjoittaa olis aika vaihtaa toisaalle .. Palveluammaatissa niin metsä vastaa kun sinne huutaa .. ja asiakkaat ovat aina oikeassa. tarjoilija on palvelija asiakas on aina palveltava alusta loppuun asti hyvin vaikka mikä olis .. niin se vaan on ..Parempi muistaa vaan että niin metsä vastaa kun sinne huutaa ja varmaan saa samalla mitalla takas asiakkaalta jos ei osaa tarjoilija häntä kohdella .. tässä siis vaaditaan myös tarjoilijalta hyviä käytöstapoja eikä vaan asiakkaalta .. Tarjoilijan ammattia voisi verrata tähän maailman vanhimpaan ammattiin .. tarjoilija myy itseäään samallla kun palvelee asiakasta Minusta kirjoittaja jos on itse edes missään palvelualalla pitäs vaihtaa ammattia vai onko kirjoittaja kenties katkera entinen tarjoilija ja nyt yleistää täällä että kaikki tarjoilijat ovat samanlaisia .. voi kuule on täällä tarjoilijoita jotka ovat ylpeitäkin ammatistaan vähän kannattas kirjoittajan miettiä mitä tänne kirjoitti .. voi kun hänen työantajansa lukisi tämän . Katkeran tuntunen tarjoilija tuntuu kirjoittaja olevan ..
- aloittaja_
Hmm ? anteeks mitä. Tottakai palvelen alusta loppuun hymy suin, vaikka kuinka ärsyyntynyt olisi, ei sitä saa asiakkaalle näyttää. En missään vaiheessa sanonut ettenkö pitäisi ammatista tai että olisin katkeroitunut tälle alalle, vaan puhuin siitä miten asiakkaan kuuluu käyttäytyä ravintolassa.
- pottuilija
Rosson kokki poltti pihvin,Tallinkin al carten kokit (2kpl) teki ihan paskat kebab annoslautaset.
Molemmilla kerroilla ei ollut kiirettä keittiössä, silti sai odottaa ja vituiks mänt.
Kokkaan itse paremmat pihvit ja mitä vaan vaikka ei ole koulutusta,se vaan on asenteesta kiinni.Ihmetyttää miks tollaset tyypit on tekemässä toisille ruokaa jos ei osata eikä viititä eikä välitetä.- nnnjji
no oisit mennny keittiöön ja valittanut mitä täällä iniset jos oot saanut huonoo palvelua .. palstan yllä pitjänkin pitäs vähän kattoo mitä paskaa tänne kirjotellaan
- POIKA HEI
Kyllä minä sinulle sanon päivää, kiitän ruuasta ja maksan laskuni. Kanna sinä sitä muonaa kyökistä pöytään tilausten mukaan.
Eikö me kaikki olla silloin tyytyväisiä. Sen kolehtihaavisi saat viritellä muualle. - työaika työtä
Emme mene ravintolaan seurustelemaan henkilökunnan kanssa. Ärsyttää henkilökohtaiseksi tutuksi tunkevat ravintolan työntekijät. Puuttuvat keskusteluihin ja hakevat hyvän kaverin osaa asiakkaista. En tervehdi ravintolahenkilökuntaa, kaupan työntekijöitä tai muita työssä olevia kadulla. En halua heistä tuttavia tai ystäkiksi. Samaa sanovat tiskin toisella puolella, heilläkin on oma elämä työn ulkopuolella.
- tarjoilija4
Ikävää, jos työnantaja edellyttää tuollaista "palvelua": tarjoilijan esiintymistä ja sekaantumista asiakkaan ruokailuun/ illanviettoon. Yleensä tarjoilija ei halua ryhtyä sellaiseen, koska "ihmissuhdekuormaa" kertyy muutenkin liikaa, niin että vapaalla hän haluaa sitten vain olla rauhassa ja jopa erakoitua.
Jos siis tarjoilija pyrkii "ystäväksesi", hänet on siihen pakotettu! Hän ei aidosti halua sitä. Esimies vahtii hänen käyttäytymistään. Asiakkaat näyttävät usein luulevan, että tuo "ystävyys" on oikeaa! Tarjoilija haluaa vain ja ainoastaan tehdä työnsä rauhassa.
- vcxvcxvcxcvxvcx
Toisaalta tarjoilijat tuntuvat ottavan ruuasta valittamisen henkilökohtaisesti, vaikka valitus on tarkoitettu nimenomaan kokille. Rahojani en ole koskaan pyytänyt takaisin, mutta rakentavaa palautetta olen muutaman kerran antanut. Luulisi henkilökunnan olevan vain tyytyväinen kun annan heille ilmaiseksi heidän palvelunsa laatua parantavaa palautetta. Siis tietenkin vain jos näitä valituksia oikeasti kuunnellaan.
Usein kuitenkin saa tarjoilijalta nyrpeän ilmeen ja vaikuttaa siltä, että palaute ei koskaan mene mihinkään.- tarjoilija4
Kurjaa jos noin. Välitän palautteestasi ja valituksestasi, mutta luuletko minun voivan korjata asiaa mitenkään? Ota yhteyttä suoraan toimitusjohtajaan, niin saat käsiisi jonkun, jolla on valta ja keinot korjata epäkohtia. Tarjoilijaa ei kukaan kuuntele - jos kerron valituksestasi eteenpäin, mikään ei kuitenkaan muutu.
- poke8
tarjoilija4 kirjoitti:
Kurjaa jos noin. Välitän palautteestasi ja valituksestasi, mutta luuletko minun voivan korjata asiaa mitenkään? Ota yhteyttä suoraan toimitusjohtajaan, niin saat käsiisi jonkun, jolla on valta ja keinot korjata epäkohtia. Tarjoilijaa ei kukaan kuuntele - jos kerron valituksestasi eteenpäin, mikään ei kuitenkaan muutu.
Miksi kysyt maistuuko, onko hyvää, jos et kestä totuutta. Viiniä maistatetaan, mutta naaman mukaan suhtaudutaan viinin tyytymättömyydestä valitukseen. Tarjoilijan mittapuulla mitatut isokenkäiset on asetettu tärkeysjärjestykseen. Tarjoilijalle tuntemattoman ison pampun valituksiin tulee tylyjä vastauksia, mutta kaikkien tuntema pienemmän pomon tapaisen toiveet osataan melkein ennustaa ja hilseet melkein tupsutellaan olilta.
- tarjoilija4
poke8 kirjoitti:
Miksi kysyt maistuuko, onko hyvää, jos et kestä totuutta. Viiniä maistatetaan, mutta naaman mukaan suhtaudutaan viinin tyytymättömyydestä valitukseen. Tarjoilijan mittapuulla mitatut isokenkäiset on asetettu tärkeysjärjestykseen. Tarjoilijalle tuntemattoman ison pampun valituksiin tulee tylyjä vastauksia, mutta kaikkien tuntema pienemmän pomon tapaisen toiveet osataan melkein ennustaa ja hilseet melkein tupsutellaan olilta.
Viini maistatetaan siksi, jotta voidaan todeta onko se kunnossa vai pilalla. Sitä EI maistateta kokeeksi, josko asiakas tykkäisi siitä.
Isokenkäisistä en piittaa hevonp-rsettä, mutta meitähän on joka lähtöön. - Rohkeesti eteenpäin
En ole ollut tarjoilijana, mutta palveluammatissa kylläkin. Kyllä sekin satuttaa, vaikka moite koskisi työtoveria ja vaikka se olisi aiheellinen. Ikävä vaan, että sen saa useinmiten kuulla välikäsi. Näin se vaan menee. Hyvä silti on antaa palautetta, negatiiviastakin, kunhan pystyisi sen antamaan rakentavasti.
- behave yourself
tarjoilija4 kirjoitti:
Viini maistatetaan siksi, jotta voidaan todeta onko se kunnossa vai pilalla. Sitä EI maistateta kokeeksi, josko asiakas tykkäisi siitä.
Isokenkäisistä en piittaa hevonp-rsettä, mutta meitähän on joka lähtöön.no niin typykkä olisi aihetta korjata käytöstäsi sana hevonperse ei kuuluu tarjoilijan kieleen joka noin sanois minun työpaikalle voisi sman tien painua hevonperseeseen minun työ paikallla ei katota hevonpersettä jossain ravintolassa vissiin katotaan ei miellä täällä savossa ainak!!
- tarjoilija4
behave yourself kirjoitti:
no niin typykkä olisi aihetta korjata käytöstäsi sana hevonperse ei kuuluu tarjoilijan kieleen joka noin sanois minun työpaikalle voisi sman tien painua hevonperseeseen minun työ paikallla ei katota hevonpersettä jossain ravintolassa vissiin katotaan ei miellä täällä savossa ainak!!
Korjaa sinä savolainen oikeinkirjoituksesi. Se on päin hevonp-rsettä.
- Mr Hottis
kyllä olen kohtelias. Teitittelen heitä, esim miestarjoilijalle sanon kohteliaasti: Älkää te homppeli häiritkö meitä.
Naistarjoilijalle kohteliaasti että älkää te rupsahtanut kääkkä häiritkö, antakaa meidän syödä rauhassa.
Kyllä kohtelias pitää olla aina. - Tippiä
7:n ensisekunnin aikana voi tehdä tarjoilijasta varsin paljon päätelmiä. Se että osaako tarjoilija ensinnäkin tervehtiä selvästi ja kohteliaasti on jo hyvä aloitus. Edelleen jos asiakas on palveluun ja ruokaa kokonaisuutenakin tyytyväinen niin mielestäni on ihan kohtuullista antaa tarjoilijalle Suomessakin muutama euro tippiä.
- se siitä
Onko Suomessa vielä tarjoilijoita olemassa EI OLE 90-LUVUN JÄLKEEN eteen tullu totta kait näit juottolan myyjiä löytyy ja eikös ravintolat osta nykyään valmis ruokia niitä sitten vähän maustella et makua saadaan helppoa tänä päivänä ruuanteko.
- .....
No ku sie käyt vaa ABC-kuppilassa.
- 31v alalla!
Säälittävää tekstiä!!
- ................
Eihän niitä tarjoilijoita ole, kun käy mäkkäreissä, subwayssa, hesessä, abc....
- Tarjoilijan.
Täytyy olla näkymätön ja nopea palvelemaan asiakasta. Minä en mene ravintolaan keskustelemaan tarjoilijalle ja minua ärsyttää tarjoilijat, jotka heittäytyvät tuttavalliseksi. On huvittavaa nähdä joidenkin asiakkaiden vievän likaiset astiat pois pöydästä,kyllä se tehtävä kuuluu täysin tarjoilijan työnkuvaan. Nykyään tapaa erittäin harvoin työnsä osaavaa tarjoilijaa,työasukoodista nyt puhumattakaan.
- ei tippa tapa
Nimenomaan näkymätön, mutta saatavilla tarpeentullen. Melkein joka ravintolassa on joku showta vetävä hyypiö työssä, joka häiritsee asiakkaita kokoaikaisella persoonansa esiintyöntämistä.
- IT-hemmo-guru
Sanoisko ketjun alottaja että miksi ihmeessä pitäisi antaa "parempi vaikutelma" eli sitä tippiä kun asiakas maksaa jo ruoan hinnassa ja tarjoulupalkkona siitä, että saa oikeaa ja hyvää palvelua.
Toki tippiä harrastetaan muualla ja meillä mutta siitä ei kannattaisi kauheasti mainita kun asiakas jo maksaa siitä palvelusta, jos tippiä haluaa niin sitten pitäs palvelun tuottaa jotain lisäarvoa tai lisä-palvelua josta se tipin voisi hyvinkin antaa, harvemmin näen kuitenkaan tarjoilijoita jotka olisivat tippinsä ansainneet vaan tarjoilijoita jotka te
kevät sen työnsä kylläkin hyvin mutta eivät ylitä itseänsä :D
Toki tarjoilijaa kohtaan pitää olla kohtelias ja asiallinen niin kuin missä tahansa kanssakäymisessä, sehän on jo hyvän peruskäytöksen mukaista toimintaa.
Mielenkiintoista on seurata tarjoilijoiden ilmeitä kun ainakaan mulla ei ole tapana antaa tippiä, osa ottaa itseensä ja osa ei ja tarjoilijan eli aloittajan kyllä tulisi tietää, että siihen koulutuksessa saatuun oppiin kuuluu se, että vaikka asiakas ei anna tippiä niin siitä ei edes vihjata tai sitten näytetä hapanta namaa.. asiakas kuitenkin maksaa aina siitä palvelustaan sen täyden hinnan mitä ravintola on määritellyt.. poislukien sitten palvelussa tapahtuneet virheet.
Mäkin olisin tosi onnellinen jos joku antais tippiä kun ylitän itseni työssäni ja rehkin perse ruvella kun muut lomailee tai syö kinkkua ja vaan ihan sen takia että ihmisillä olis palvelut kunnossa, teen työni niin hyvin, että reagoin jo ennen mahdollista häiriötilannetta ja ennakoin jolloinka häiriöitä ei tule -----> teen IT alan töitä
Mikä on sitten kiitos?? ei tule kiitosta jos homma toimii niin kuin pitää. mutta jos joskus menee pieleen niin kauhee kitinä ja haukut päälle. Ollaan sitä asiakas työssä minäkin ja ne ketkä luulee, että IT väki hoitaa koneita..ehei...ei se niin mene vaan nimenomaan hoidetaan ihmisten tarpeita..tosin koneita räpläämällä :-)
Hyvää päivän jatkoa vaan tarjoilijat ja koittakaa kestää, niin minäkin teen- aloittaja_
En sanokkaan että näyttäisin millään tavalla "pettymyksen" siitä, ettei tippiä heru, en edes oleta tai vaadi sitä asiakkaalta. Sanoinkin vain että jos on saanut erittäin hyvää palvelua ja tarjoilia nimenomaan ylittänyt itsensä ja näin, on ihan mukavaa saada vaikka se pari euroa tippiä.
- ........
1) Kyllä se on tarjoilija, jolla asikas voi kertoa huonosta ruuasta. Mikäli annos ei ole sellainen kuin pitäisi asiakkaalla on siittä oikeus huomauttaa ja tarjoilija on se, jonka kuuluu ottaa palaute vastaan.
Eiköhän asiakkaat sen ymmärrä, ettei tarjoilija kokkaa. Mutta fiksu asiakas tietää, ettei hänen itse kuulu mennä keittiöön annoksestaan reklamoimaan.
2) No eipä ne tarjoilijat aina joka pöytää yhtä tehokkaasti palvele. Vaikka varmasti siihen pyrkivät ja usein onnistuvatkin.
3) Ota huomioon, että hius voi olla myös tarkoilijan päästä. Ja hius on ollut ruuassa siinä vaiheessa kun asikas on sen saanut. Tottakai hyvityksen kalastelijat ärsyttää, mutta joskus annoksessa voi oikeasti olla vikaa.
4) Kukaan ei ole täydellinen, mutten silti ilahdu mikäli saan juomat päälleni. Asiakas voi olla menossa ravintojan jälkeen vielä jonnekkin, joten siinä voi hermostua kun muut menot menee pilalle tohelon tarjoilijan takia.
Suomessa ei ole tippaamiskulttuuria, vaan täällä työnantajasi maksaa palkkasi. Ruuat on sen verran kalliita, että kyllä niihin on jo sisällytetty palvelumaksu.
Ja asenteesi vaikuttaa olevan sellainen, ettei tuollaiselle palvelulle edes tarvi tippiä antaa. Et vaikuta asiakaspalveluhenkiselle, joten sellaista en ainakaan tippaisi, koska en koe saavani hyvää palvelua. Kannatta muistaa että tarjoilija on asikkaita varten, ei päinvastoin.- aloittaja_
En edelleenkään sano että reklamaatioissa olisi mitään vikaa, vaan yritän painoittaa sitä asiaa että sen voi tehdä asiallisestikkin. Ja tippiä en keneltäkään vaadi, sanoinpahan vaan että se on mukava plussa. Ja kyllä löytyy asiakaspalveluhenkeä. Asiakaspalveluun kuuluu kyky piilottaa omat "pahat" tunteensa, jolloin asiakas ei huomaa sitä vitutusta/surua ym, ja sen kyllä handlaan. Ja enpä ole väittänytkään että asiakas olisi tarjoiliaa varten :)
- huolestunut kyyppari
Tässä viestiketjussa näkyy juuri se mikä mättää. Kysyntä ja tarjonta eivät kohtaa. Tässä valtiossa tällä hetkellä on hyvin vähän rehellisesti toimivia pieniä yrityksiä. Isot firmat jyräävät ja se näkyy myös palvelujen laadussa. Kilpailu on kovaa. Pienillä, yksityisten ihmisten omistamilla yrityksillä ei ole enää juurikaan mahdollisuuksia kilpailla hintoja polkevien, ketjujen omistuksessa olevien yritysten kanssa. Henkilökunta maksaa yritykselle maltaita, joten sen määrä on esimerkiksi ravintoloissa vedetty minimiin. Aikaa ei ole yhtään ylimääräistä, vaikka sitä nimenomaan pitäisi olla. Hermot ovat kireällä niin henkilökunnalla, kuin asiakkaillakin.
Isot palvelualojen ketjuyritykset pitävät työntekijöitä hyvin pienillä tunneilla töissä. Monet tarjoilijat tekevät useampaa työtä ja ovat parhaassa tapauksessa töissä yötä päivää. Monella alan työpaikalla on myös huono ilmapiiri. Ala on todella kova. Henkilökunta vaihtuu koko ajan, ja monet vaihtaa alaa. Ammattiylpeyttä ei ole, eikä sitä tule, mikäli sama tahti jatkuu.
Ongelmat ovat perustavaa laatua olevia, ja niiden taustalla on paljon muuta, kuin yhden ihmisen leipiintyminen työhönsä. Asiakaskäyttäytyminenkin on muuttunut, eikä asiallisuus ole enää monellekaan kovin tuttu käsite.
Yhden tarjoilijan syyttelemisen sijaan tulisi ihmisten huolehtia koko ravintolakulttuurin säilymisestä, ja nähdä kokonaisuus paremmin. Niin kauan kun jätätte äänestämättä, höyläätte erivärisiä kortteja euron kuvat silmissä, käyttäydytte kuin porsaat ja annatte asioiden mennä omalla painollaan päin p*rsettä, ei muutoksia synny. Ja tämä koskee kaikkia. Vastuunottajia tarvitaan todella kipeästi.- tarjoilija4
Kiitos, hyvä kirjoitus.
Työelämä tuntuu painuvan aina vain syvemmälle hanuriin. Ihan kuin ihmiset kokoontuisivat vartavasten kiusaamaan ja rääkkäämään toinen toistaan.
Se tippi, niin, kyllä minä sen mielelläni otan vastaan, mutta paljon tärkeämpää olisi kunnollinen, rehellinen palkka. Tippi kuuluu sinne harmaan talouden puolelle.
- sdgerdht
Tarjoilijat ovat yhteiskunnan jätettä. Mihinkään muuhun kelpaamattomia pissa-Liisoja ja homppeleita. Siksi en tervehdi heitä enkä jätä tippiä, mokomille luusereille. Menisivät oikeisiin töihin jos arvostusta haluavat. Tämä on ainoa oikea mielipide ko asiaan.
- lahna lapamatopedill
Tavallisia ihmisiä hekin ovat, mutta ihmiset ovat yleisesti ottaen muuttuneet ääliöiksi niin vapaa-ajalla kuin työssään. Nyt BB-talojen ym muka-tosielämää-sarjojen kasvattama ikäluokka johtaa ja palvelee Suomea, ja se vaikutus näkyy kaikkialla.
Tatuoituja pellejä esittelemässä tatuointejaan puurokauhan varressa ja ovat maailman mahtihenkilöitä omasta mielestään. - ......
Sait sitte kenkää dokaamisesta? Turha kiukutella kotona, koita hakee jotain duunii kyl mäkkärikin nykyään ihan hyvä duunipaikka on.
- Totta niin totta
...... kirjoitti:
Sait sitte kenkää dokaamisesta? Turha kiukutella kotona, koita hakee jotain duunii kyl mäkkärikin nykyään ihan hyvä duunipaikka on.
Kohtpuoliin saattaa Suomessakin olla se karvas totuus edessä, että saa olla tyytyväinen kun työpaikka on.
- .....
lahna lapamatopedill kirjoitti:
Tavallisia ihmisiä hekin ovat, mutta ihmiset ovat yleisesti ottaen muuttuneet ääliöiksi niin vapaa-ajalla kuin työssään. Nyt BB-talojen ym muka-tosielämää-sarjojen kasvattama ikäluokka johtaa ja palvelee Suomea, ja se vaikutus näkyy kaikkialla.
Tatuoituja pellejä esittelemässä tatuointejaan puurokauhan varressa ja ovat maailman mahtihenkilöitä omasta mielestään.Hyvin sanottu - tatskamies kävi minunkin työmaallani - keisarilla ei ollut vaatteita - ihan jees kaveri, mutta paljon melua tyhjästä. Nämä vierailevat "suuret tähdet" ovat toisinaan riesana työssäni.
- pöhlö
Kannattaa ottaa kaikki pee vastaan mitä asiakkailta tulee kun et osaa edes kirjottaa.Jäikö peruskoulu kesken.
- Matto Maamme Alta
kOKO ALA HENKILÖKUNTINEEN JA ASIAKKAINEEN OVAT SIVISTYKSELTÄÄN TOISENLUOKAN KANSALAISIA.PENGOTTAESSA HEIDÄN OMAISUUKSIAAN JA TULOJAAN SEKÄ PYRITÄÄN SITEN ASETTAMAAN HEIDÄN FIKSUUTTAAN ESILLE KESKENÄÄN TAI YLEENSÄOTTAEN,EI OLE ENÄÄ KYSYMYS KUIN LASKUKONEEN TULOKSESTA EIKÄ TAVOISTA.KUKA JA MISSÄ OLISI ENÄÄ OPETETTU NYKYIHMISILLE TAPOJA,KUN OPETTAJATKIN SAAVAT POTKUT SIITÄ,VAIKKA HEIDÄÅN PITÄISI OPETTAA?VEROTULOMME MENEVÄT NYKYISIN TYHJÄÄN POHJATTOMAAN KAIVOON? KURKATKAA VALTIONVARAINTOOMME?AIVAN TURHAA SINNE KANTAA MITÄÄN.VAPAAKASVATUS JA PERUSKOULU TEKIVÄT POHJAN TÄLLAISELLE MAALAISJÄRJELLE JA OSAAMISELLE.MYIMME VIELLÄ HALLINTOMME EU:LLE.EN YMMÄRRÄ ENÄÄ ETTÄ MITÄ IHMEEN LEUHKIMISTA MEILLÄ ENÄÄ ON MIHINKÄÄN SUUNTAAN?Emme osaa edes hävetä että olemme antaneet esi-isiltä perimämme vapaaseen itsemmääräämisoikeuiksiemme maahan tulla nenänänsä kanssa peräämään oikeuksiaan?Jos eroamme EU:sta Jäävät ehkä sinne maksamamme jäsenmaksut ja muut ja ulkomaan tukirahat sinne,Ja jos jäämme EU:hun Jäämme maksumiehiksi edelleen ja valtion velkamme kasvaa entisestään myös per asukasta kohden?Kenelle sitten maamme velkaa on,ja ketä on on perimässä sitä meiltä? Onko EU? tai maailmanpankki vai kuka?Onko yleensä varmaa asua tällaisessa maassa,joka on muiden hallinnassa?Puolustuksemme on omissa käsissämme? Kun valtion kassassa on velkalappu ovella,niin mistä kerjäämme rahat aseistukseen hädän tullessa?Mistä saimme viime maailmansodassa rahaa tai aseita? Emme mistään.Onko nykyinen päättäjä aines naisten ja miesten tasa-arvoin ja tasaluvuin,sitten hoitaneet leiviskänsä maamme hyväksi ja miten?
- KIITOS
Näinhän se on .Ei ole valittamista ,hyvää palvelua olen aina saanut ,kiitos siitä.
Kiitos
Silmään pistää kylläkin kaksi kohtaa ,tarjoilia =tarjoilija sekä työssäoppia =työssäoppija - tarjoilija4
Tulkoon Suomi yhdeksi isoksi ABC-kuppilaksi, joita on perustettu kaikkialle kartellista saaduilla voitoilla, koska me suomalaiset naudat haluamme maksaa ihan miten korkean hinnan tahansa ruoasta ja päivittäistavaroista.
Mehän EMME valita isolle johtajalle, vaan olemme hiljaa ja pokkuroimme. Viha on turvallisempaa suunnata johonkin pieneen tarjoilijaan tai kassahenkilöön, joka sinnittelee työssään nälkäpalkalla.
Suomalaiset eivät tunnista hyvää tarjoilijaa ja palvelua vaikka kompastuisivat niihin! Tervetuloa ABC-kuppilat, massasyöttölät! Ja muistakaahan juntit "palauttaa astiat" ja siivota ravintola syötyänne! - junttiko olen??
Kuuluuko tarjoiliaa kiittää, kun hän tuo ruuan, kaataa lisää viiniä tai vie pois likaiset lautaset?
Minä olen aina kiittänyt, mutta eräs ystäväni sanoi sen olevan junttia. Tarjoilijan kuuluu kuulemma olla noissa tilanteissa näkymätön ja asiakkaiden jutella omiaan kiinnittämättä tarjoilijaan minkäänlaista huomiota.- pik nikki
Ystäväsi kanssa samaa mieltä. Tarjoilija työskentelee tavallaan läsnä olevana, mutta näkymätömänä ja äänettömänä taustalla, eikä hänellä ajatella olevan silmiä ja korvia. Siis keskustellaan kaikessa rauhassa intiimeistä ja salaisista asioista.
Tarjoilijan kokee häiriöksi, jos keskustelun lopettaa aina tarjoilijan työskennellessä pöydässä. - tarjoilija4
Kiittäminen puolin ja toisin on fiksua, jatkakaamme niin. :)
- harrastelua
pik nikki kirjoitti:
Ystäväsi kanssa samaa mieltä. Tarjoilija työskentelee tavallaan läsnä olevana, mutta näkymätömänä ja äänettömänä taustalla, eikä hänellä ajatella olevan silmiä ja korvia. Siis keskustellaan kaikessa rauhassa intiimeistä ja salaisista asioista.
Tarjoilijan kokee häiriöksi, jos keskustelun lopettaa aina tarjoilijan työskennellessä pöydässä.http://www.yle.fi/uutiset/kuinka_reklamoimisesta_tuli_minulle_harrastus/6577516
Reklamointi voi koukuttaa - ...
harrastelua kirjoitti:
http://www.yle.fi/uutiset/kuinka_reklamoimisesta_tuli_minulle_harrastus/6577516
Reklamointi voi koukuttaaKannatan. Tätä peliä voi pelata kaksikin.
- junttiko olen??
pik nikki kirjoitti:
Tarjoilijan kokee häiriöksi, jos keskustelun lopettaa aina tarjoilijan työskennellessä pöydässä.Pik nikki, oletko tarjoilija?
- missA66
ennen vanhaan tienasi tarjoilijana huippupalkkaa, taisi olla 80 luvun loppupuolta kun olin isossa kesä ravintolassa työ hommissa salin puolella, illan aikana bolasin n.700mk tipit palkka jesjes mikä kesätyö oi niitä aikoja
- Janne Janatuinen
Ei paljoa kiinnosta kompensaatiot elleivät vaatteet ole pilalla. Harmia ja aikaa veisi enemmän kuin saavutettu hyöty.
- Hoh hoijaa
A)
Paska valuu alaspäin ja pohjalla se kelluu.
Kun on koko viikon pompoteltavana ja kerran kuussa pääsee ravintolaan
niin siellä kyllä kuulu enää mitään tarjoilijaa kumartaa kuin prinsessaa,
kerrankin joku on edes sen matalapalkkaduunarin alapuolella,
edes sen hetken.
B)
Siitä maksetaan käypä tai vieläkin kovempi hinta joten voin viakka huoreitella tarjoilijaa mennetullen ja jos se ei kelpaa tahi kiinnosta on ala väärä.
Maksan siitä, ja siihen hintaan kuuluu jo oikeus vittuilla koko rahalla.
Sinulla ei asiakaspalvelutyössä ole koskaan ihmnisoikeuksia
eikä niitä tule.
C)
Tippaan kyllä, mutta siinä saa sitten olla vähän nöyrempi luonne
kuin sinulla enkä tippaa kolikoilla jos niiden alla ei ole seteleitä.
Silloinkin kolikot tulee painoksi, mutta nykyaikana suomesa huonosti istuva tippikäytäntö jollekkin tarjoilija pissis huoralle on vähän kyseenalaista,
mutta jos se tissi paljaina kulkee siinä ja on pelkkää vitun päivänpaistetta alusta loppuun, niin kyllä siitä tippiä saa. Varsinkin kun ruokaa tärkeämpää minulle on juuri olla vittumainen tarjoilijalle.
Jos ala on rankka tai tulee tällaista tarve kirjoittaa mitä kirjoitit niin
ole todellakin väärällä alallla itse tuollaista muovista hymyä 15 vuotta vääntäneenä en koskaan menettänyt hermojani. Miettinyt tällaista typerää paskaa tai mierttinyt ylipäätään, että en olisi korvattavissa tai että tekisin jotain mihin joku muu ei pysty. Olin nöyrä ja hymyilin, jopa niille jotka huorittelelivat äitiäni matkalla tiskille tai pois sieltä. Kysymys on aina asikaspalvelussa sen höntin putsaamisesta ja näin ollen se ei ole koskaan henkilökohtaista
vaan se on työtä millä joko itsellesi tai yritykselle jossa olet töissä keräät tarvittavat rahat, että saat sen 4500 /kk bruttosi. Olen seonnut jo potkuissa kuinka monta työntekijää olen erottanut kun se on kuvitellut tavallasi, että tarjoilija olisi ihminen emme me ole, ette te ole. Olen myös itse saanut samasta syytä kahdesti monoa.- tippendaali
annan plussaa vikalle lauseelle!
- Hoh hoijaa
tippendaali kirjoitti:
annan plussaa vikalle lauseelle!
Niin se meni,ilmoitin olevani ihminen ja omistaja ilmoitti,
että olen työtön =D
- btw.
Btw, onko mielestäsi hyvää käytöstä tarjoilijalta kysyä lapsilta pöydässä haluaisivatko he jotain kalliita lisukkeita ruokaan mainitsematta, että ne maksavat ja luomalla vanhemmat kiusalliseen tilanteeseen sanomalla, että eivät halua maksaa lisukkeista vaikka lapset pyytäisivät?
- tarjoilija4
Mikä on lapsenruoan kallis lisuke? Entä paljonko isin tai äidin viinilasi tai olut maksaa?
Lapsethan pyytävät kaikkea, mutta lisukkeista päättää maksaja. Suomalaiselle kannattaa kyllä mainita erikseen, että tuotteet maksavat, eivät siis ole ilmaisia. Ravintola-alakin on bisnestä. - hävytöntä
tarjoilija4 kirjoitti:
Mikä on lapsenruoan kallis lisuke? Entä paljonko isin tai äidin viinilasi tai olut maksaa?
Lapsethan pyytävät kaikkea, mutta lisukkeista päättää maksaja. Suomalaiselle kannattaa kyllä mainita erikseen, että tuotteet maksavat, eivät siis ole ilmaisia. Ravintola-alakin on bisnestä.Tarjoilijoiltakin on alettu vaatimaan lisätuotteiden myyntiä. Sitten hätäpäissään myyvät niitä jopa lapsille kysymyksillä: "haluatko jäätelöannoksen jälkiruuaksi?" Lapselle ei voi tyrkyttää tuotteita, lapsi ei ole päätösvastuinen jolloin vanhemmat ovat maksajina.
- ...
hävytöntä kirjoitti:
Tarjoilijoiltakin on alettu vaatimaan lisätuotteiden myyntiä. Sitten hätäpäissään myyvät niitä jopa lapsille kysymyksillä: "haluatko jäätelöannoksen jälkiruuaksi?" Lapselle ei voi tyrkyttää tuotteita, lapsi ei ole päätösvastuinen jolloin vanhemmat ovat maksajina.
Lapselle voi tyrkyttää tuotteita ja vanhemmat useimmat ovat niin lepsuja, että eivät muuta kuin hymyile ja antaa mennä vain.
- röyhkeys
Keskustelun viitekuvassa tarjoilija mennyt vitsejä kertomaan rakastuneen parin treffi-illallisella. Röyhkimyksiä, änkeevät pariskunnan väliin teennäisen hauskoilla vitseillä. .
- yh-mama
palveluammatin ydin on se että palvellaan asiakasta pyyteettömästi.asiakkaan oikeus on saada palvelua kun hän siitä maksaa.uravalintaa on hyvä miettiä jos ei kestä alan haastavuutta.meitä on joka lähtöön,tarjoilijoita ja asiakkaita.asiallinen käytös puolin ja toisin on suotavaa.
jätän tippiä jos rahaa on antaa.kyllä pelkän kiitoksenkin täytyy riittää.koska mahdollisesti palaan myös uudelleen jos olen mielestäni saanut rahoilleni vastinetta. - TarjoiliJJa
Palautetta saa ja pitää antaa, PAIKAN PÄÄLLÄ. Ja rakentavasti, että voin korjata virheen ja hyvittää jotenkin ja viedä myöskin asiaa eteenpäin, siinnäkin tilanteessa jossa itse en voi tehdä sillä hetkellä mitään esim. annosten koko, hinta, laatu, henkilökunnan vähyys, mikä vaan. Edustan asiakkaalle yritystä ja kaikki palautteet koskien ravintolaa voi antaa minulle! Ja pitääkin antaa. Tähän asti olen kaikki palautteet vienyt eteenpäin ylemmälle taholle, eri asia on mitä he tekevät. Kerran asiakas halusi itse, paikan päällä kirjoittaa viestin ylemmälle taholle (siitä ei kyllä esimies tykännyt, ja kukakohan sai valitukset?). Eniten ärsyttää ku kysyt että maistuiko ruoka ja ruokailun ollessa käynnissä kiertelet pöydässä kyselemässä juotavia, ruuan maistuvuutta yms vastaus on että on ok, tulihan se syötyä ja muita vastauksia joista ei voi tietää oliko se nyt hyvää vai ei. Paikan päällä ei sanota mitään, ehkä koska ei haluta loukata tarjoilijaa... Mutta netissä onkin sitten litania valituksia. Se kuuluu mun työhön ottaa vastaan palautetta ja saada asiakas lähtemään tyytyväisenä ravintolasta.
Sitten muutamia ohjeistuksia niille aasiakkaille (jotka onneksi ovat harvassa): Jos et tiedä mitä jokin ruoka on, kysy. Älä valita sitten kun olet saanut ruokasi että et tämmöistä halunnut kun luulit että se onkin sitä toista. Ruokalistassa usein on hienoja ja houkuttelevampia nimiä joille on sitten ihan suomenkielinenkin nimi. Kysy, aina jos olet epävarma. Se kuuluu tarjoilijan työhön, eikä tähän mennessa kukaan tuntemani tarjoilija ole nauranut tai pilkannut asiakasta jos ei ole jotain hienoa termiä tiennyt mitä se tarkoittaa. Jos tilaat jonkun paukun, teen sen miten se kansainvälisesti tunnetaan ja yleisesti tehdään, jos haluat muutoksia siihen, sano se. En voi tietää miten kantakapakkasi kyyppari valmistaa sen sinulle, minä valmistan sen niinkuin minä olen oppinut. Lauantai-iltana saattaa olla että ravintola on täynnä, sille en voi mitään jos et ole ajoissa tehnyt pöytävarausta 15 hengen seurueellesi. Pöydäksi en voi valitettavasti muuttua enkä rupea asiakkaita häätämään pois vaikka olisivat jo syöneet ja maksaneetkin. Lauantai-iltana saattaa myös kestää hieman pitempään ruuassa jonka ainakin itse pyrin sanomaan ennekuin asiakas on kerinnyt tilaamaan yhtään mitään. En voi ohittaa sinun kiireesi takia muita asiakkaita, jotka sitten joutuisivat odottamaan vielä pitempään. On toki aterioita jotka valmistuvat nopeammin ja joustavuutta tuossakin löytyy, mutta keittiö yleensä tekee ruuat tulojärjestyksessä oli sitten kyse mistä ruuasta tahansa, kikkailu vaan sekoittaa järjestyksen keittiössä ja siten hidastuttaa entisestään ruuan tuloa.
Asiakkaita niinkuin henkilökuntaakin on moneen lähtöön. Ollaan kaikki kuitenkin erilaisia. Toiset asiakkaat tykkäävät jutustelusta, toiset eivät. On kanta-asiakkaita joiden kanssa voi vaihtaa pari sanaa muustakin kuin ruuasta tai juomasta. Vapaa-aikana kyllä tervehdin tuttua asiakasta jos hän tervehtii minua ja vaihtaa pari sanaa. Mutta se jää siihen. Mielestäni yksi tärkein ominaisuus tässä työssä on ihmisten lukeminen, niin asiakkaiden kuin työkavereiden. Toiselle asiakkaalle voit jutustella rennommin kuin toiselle taas pitää olla kohteliaampi. Esim vanhempi väestö.
Ja tipeistä: Itse tulen paremmalle mielelle jos annetaan positiivista palautetta suoraan kasvokkain, tai vaikka netissä, josta sen myös ensimmäisenä näkee esimies. Tippi on plussaa ja pienestäkin tipistä olen kiitollinen.
Mutta itse tykkään tästä alasta, vaikka onkin "raskas" ja hektinen. Pysyy vireänä! Pidän siitä jos saan ihmiset hyvälle tuulelle ja olla osatekijänä siinä että jollakin seurueella on ollut onnistunut ilta. siksi "raskas" koska mielestäni jos asennoituu siihen että se on raskasta sitä se myös on. Alalla kuin alalla.- Viu viu viu
Se toimiiki vitun hyvin. Voin kertoa, että jokainen ravintola
kana alkaa parkumaan takasin.Eikä sille tarjoilijalle koskaan palautetta
anneta vaan omistajalale tai ravintolapäällikölle/hovimestarille,
etpä näytä pissaLiisa tietävän kuinka tää maailma pyörii.
Mutta sen tiedän, että alasi on ainakin väärä. Jos se on raskasta ja
vittumaista kuten sanoit. Tarjoilija on jätesanko kuten kuka tahansa
myyjä tai muu vastaava, vaikka sitten taksikuski joten mee kortistoon parkumaan jos et kestä.Toi on ainut asia mikä on asenteesta kiinni,
jätetään se narsistinen puoli himaan aamulla niin menee päivät paremmin ja jätetään ne paskat mitä siellä sattuu sinne duuni paikalle,
jos siihen ei pysty niin ala on oikeasti väärä.
Tästä kun katon niin viimeisin myynti on ollut 125 642 € ja tämä
kaikki vaan siksi ,etten ota mitään itseeni, oon teflonia. Onhan
niitä muita aloja kataiselles erakolle kuten siivoojan tai lehdenjakajan
duunit. Tästä vielä työkaverin myynti mikä halus käymään Nykissä ja on kauhee vittupää ja tosikko: 26 365 € ja molemmilla 4,5% provikat niin ehkä ton duunikaverinkin paikka olis kannssasi kortistossa. - I love my job
Viu viu viu kirjoitti:
Se toimiiki vitun hyvin. Voin kertoa, että jokainen ravintola
kana alkaa parkumaan takasin.Eikä sille tarjoilijalle koskaan palautetta
anneta vaan omistajalale tai ravintolapäällikölle/hovimestarille,
etpä näytä pissaLiisa tietävän kuinka tää maailma pyörii.
Mutta sen tiedän, että alasi on ainakin väärä. Jos se on raskasta ja
vittumaista kuten sanoit. Tarjoilija on jätesanko kuten kuka tahansa
myyjä tai muu vastaava, vaikka sitten taksikuski joten mee kortistoon parkumaan jos et kestä.Toi on ainut asia mikä on asenteesta kiinni,
jätetään se narsistinen puoli himaan aamulla niin menee päivät paremmin ja jätetään ne paskat mitä siellä sattuu sinne duuni paikalle,
jos siihen ei pysty niin ala on oikeasti väärä.
Tästä kun katon niin viimeisin myynti on ollut 125 642 € ja tämä
kaikki vaan siksi ,etten ota mitään itseeni, oon teflonia. Onhan
niitä muita aloja kataiselles erakolle kuten siivoojan tai lehdenjakajan
duunit. Tästä vielä työkaverin myynti mikä halus käymään Nykissä ja on kauhee vittupää ja tosikko: 26 365 € ja molemmilla 4,5% provikat niin ehkä ton duunikaverinkin paikka olis kannssasi kortistossa.En ala provosta provosoitumaan, mutta jos haluat antaa palautetta mulle, lueppa uusiksi toi mun teksti.;) Paskasta duunista en puhunut vaan "raskaasta" ja korostaen noita heittomerkkejä.
- i love my job
I love my job kirjoitti:
En ala provosta provosoitumaan, mutta jos haluat antaa palautetta mulle, lueppa uusiksi toi mun teksti.;) Paskasta duunista en puhunut vaan "raskaasta" ja korostaen noita heittomerkkejä.
korjaan *****maisesta...
- Haluan puhallustyön.
Puhallustyö. Se on naisten hommia, mmm.
- No tips
Jos ruoka on huonoa hintaan nähden niin ikävä kyllä tarjoilijana sinun on kestettävä kritiikki. Muuten olet väärällä alalla. Ei ketään voi mennä keittiöön valittamaan että ruoka oli ihan ala-arvoista.
Sama homma jos mokaat tarjoilijana. Sama homma on joka työssä ja asiakas ei halua huonoa laatua tai virheellistä/rikkinäistä tuotetta mikä vielä sotkee vaikka vaatteet. Joka ala on rankka ja ikävä kyllä positiivista palautetta aika harvoin saan jos on jotain valittamisen aihetta.
Tipistä vielä sen verran että se on mielestäni antiikin aikainainen tapa. Vähän sama asia kuin minä käsityöläisenä muka tarvisin tippiä selkeän hinnan päälle kun kerran tein sen tuotteen mitä minun pitikin tehdä. Lisäksi tippi on vähän veronkiertoa jos ihan suoraan sanotaan.- nti etsivä
Olen samaa mieltä että tippi on veronkiertoa eteläeuroopan malliin.
- AnneliPee
nti etsivä kirjoitti:
Olen samaa mieltä että tippi on veronkiertoa eteläeuroopan malliin.
Mulle oikeesti tuli nyt yllätyksenä, että Suomessakin tarjoilijat odottavat saavansa tippiä. En ole koskaan jättänyt, vaikka olisinkin ollut tyytyväinen, en ole vaan tiennyt, että niin tavataan tehdä? Enkä ole enää ihan nuori, uskoakseni kuitenkin ystävällinen ja mukava asiakas.
- more money
Pokeille tipit, pleace! Poket ovat ovilla juomarahapalkalla.
Tipeillä voi kuittailla kassavajauksia. - tarjoilija4
more money kirjoitti:
Pokeille tipit, pleace! Poket ovat ovilla juomarahapalkalla.
Tipeillä voi kuittailla kassavajauksia.Yhteiskäytössä olevan kassan vajausta ei kenenkään tarvitse maksaa, tiesittekö?Tippiä EI laiteta kassaan, sillä EI makseta vajauksia.
AnneliPee, ei sinun ole pakko mitään antaa jollekin ahneelle tippihaukalle täällä Suomessa. Mutta voit antaa pienen lahjan, jos sait nauttia ihanasta illallisesta ja todella fiksusta palvelusta. - Nipa3
tarjoilija4 kirjoitti:
Yhteiskäytössä olevan kassan vajausta ei kenenkään tarvitse maksaa, tiesittekö?Tippiä EI laiteta kassaan, sillä EI makseta vajauksia.
AnneliPee, ei sinun ole pakko mitään antaa jollekin ahneelle tippihaukalle täällä Suomessa. Mutta voit antaa pienen lahjan, jos sait nauttia ihanasta illallisesta ja todella fiksusta palvelusta.Muistattehan kaupankin myyjiä tipillä? Kirjastonhoitajatkin varmasti ilahtuisivat pienestä lahjasta? Rahalahja taatusti lämmittäisi myös ystävällistä poliisia? Tentinvalvojankin päivä ihan varmasti pelastuisi vastauspaperin väliin sujautetusta setelistä?
- Numerot nousuun
Nipa3 kirjoitti:
Muistattehan kaupankin myyjiä tipillä? Kirjastonhoitajatkin varmasti ilahtuisivat pienestä lahjasta? Rahalahja taatusti lämmittäisi myös ystävällistä poliisia? Tentinvalvojankin päivä ihan varmasti pelastuisi vastauspaperin väliin sujautetusta setelistä?
...tai siis tietenkin tentin valvojalle oma ja tentin tarkastajalle oma "pieni" lahjansa. Mitähän muuta mallia voitais ottaa Venäjältä?
- raaga-arska
"Ja vaikkei suomessa olekkaan mitään "sääntöä" tipin jättämiselle, antaa se aina vähän paremman vaikutelman, jos jättää vaikka vaan sen pari euroa tippiä".
Kun kerran suomessa ei ole tippikulttuuria niin miksi ihmeessä se tippikulttuuri yritetään väkisin tänne ängetä. Työmies on palkkansa ansainnut. Sen ja vain sen. Ei ylimääräistä. Vai antaako aloituksen kirjoittaja tippiä kohtaamilleen eri ammattiryhmien edustajille? Lääkärille, hammaslääkärille, kaupan kassalle, lapsensa perhepäivähoitajalle tai putkimiehelle?- 3+13
Kyllä meillä ainakin muistetaan lähikaupan vakikassoja jouluisin lahjakorilla. Samaten hammaslääkäriä ja henkilääkäriä. Jätehuollon pojat saavat konjakit mieheen joulun alla, kuten myös nuohoojakin. Ja luonnollisesti jätän myös tarjoilijalle tippiä jos homma toimii.
Eikö ihmisillä ole minkäänlaisia käytöstapoja enää kun tällaisia itsestäänselvyyksiä pitää varta vasten netissä hämmästellä?
- JJKL
KYLLÄ
- feelgood2
Suomen ravintoiloissa on kauhean huono paleveluntaso. Hymy ei irtoo, ikinä ei kysytä onko kaikki hyvin, tarviiko jotain lisää, jne jne
Kyllä ulkomailla sen tipin jättää jo siitäkin syystä että kiireestä huolimatta siellä on paljon parempi palvelu kuin täällä. - työ on iloni :)
Kaikki eivät sovi ravintolatyöhön, itselleni se on ollut "kutsumus" ja nautin työstäni hyvinä ja huonoina hetkinä. Olen saanut kuulla huorittelua ja myös vittumaisen lehmän kunnian olen saanut kieltäymällä tarjoilemasta päihtyneelle/ ohjaamalla häiritsevästi käyttäytyvän ulos, mutta ne eivät ole henkilökohtaisia loukkauksia minua kohtaa.
Päihtyneen ihmisen kanssakäyminen osaa olla haastavaa, kun viina saa ne parhaat puolet esille, mutta asiallisella linjalla olen aina tilanteet hoitanut ja saanut asiasta näiltä tyypeiltä kiitosta, ja anteeksi pyyntöjäkin.
Sama pätee myös ruokaa tarjoillessa, hymyillen ja reklamaatio tilanteen mukaan toimitaan, mikäli minussa vika osaan ottaa kritiikin vastaan, ja vaikka ei minusta olisi kiinni (syyttä suotta haukkumista, ja jopa valehtelua minun käytöksestä, tullut vastaan) hymyilen, tarvittaessa kutsun esimiehen ja jatkan työtäni ja elämääni. - lauantaitar
Onpas ihmisillä tylsää nykyään..Ei minkäänlaista omaa elämää,kun pitää haukkua tarjoilijoita ym.Sen palautteen voi antaa heti paikan päällä hyvän/huonon,eikä täällä palstoilla ruveta "mollailemaan",vieläpä nimimerkin suojissa.Käytös lähtee itsestä ja yleensä kotoa,se kasvatus hyviin tapoihin,eli sitä yleensä saa mitä tilaa!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alahan tulla paikkaamaan tekojas
Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.315296- 363681
Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1833253- 112485
- 292092
- 121977
- 1631856
- 1051342
- 141288
- 1371144