Erota vai ei? Henkistä väkivaltaa...

loppuun palanut?

Elikkäs olemme poikaystäväni kanssa kummatkin 19vuotiaita. Seurustelua takana melkein kolme vuotta ja yhdessä ollaan asuttu pian vuosi. Suhteen alussa oli ongelmia. Poikaystäväni on lukemattomia kertoja suhteen alussa haukkunut mut pystyyn. En lähtenyt silloin, koska jotenkin ajattelin ansaitsevani haukut. Nyt oon kasvanut ja viisastunut ja myös ymmärtänyt sen että se käytös EI OLLUT TODELLAKAAN OIKEIN.

Noh kumminkin, ollaan asuttu nyt vuosi yhdessä siis. Näitä haukkuja saan kuulla n. 2 kertaa kuukaudessa todella typeristä syistä.

Tässä esimerkki: Unohdin tuoda kaupasta kahvipaketin.. sanoin jo ovella kotiin tullessani, että unohdin vahingossa kahvipaketin kauppaan. Noh poikaystävääni lainaten: "saatanan idiootti, kuka oikeesti voi olla noin helvetin tyhmä, että unohtaa noin helvetin yksinkertasen asian, vitun vammanen huora" ja vielä keskisormea näytettiin päälle. Lamaannuin tuosta ihan täysin ja olin vain hiljaa. Sen jälkeen kerroin siskolleni tapahtuneesta ja olin ihan varma, että nyt jätän miehen. Noh niin ei käynytkään, koska poikaystävä alkoi vuolaasti itkemään, että ei tahdo erota koska rakastaa minua ja ilman minua hänellä ei olisi mitään.

Aikaisemmin en oo ajatellutkaan eroomista, koska oon aina jotenkin uskonut, että kyllä tuo mun henkisen satuttamisen lopettaa vielä joskus. Nyt oon väkisin alkanut ajattelemaan, että pitäisikö erota ja etsiä itselleni mies, joka ei haukkuisi minua noin kamalin sanoin. Onko sellaisia edes...?

Luettelen tähän nyt vähän plussia ja miinuksia miehestä:

- haukkuu, löi kerran telkkarimme rikki nyrkillä, on käskenyt minun tappaa itseni, haukkuu eläimiäni (koira&kissa, on sanonut mm. että nuo saatanan elukat saisi tappaa yms), on haukkunut mua myös julkisesti sukujuhlissa niin, että miehen sukulaisia on kuullut, ei suostu omatahtoisesti siivoamaan, ei siivoa omia jälkiään, ei pese hampaita muutakuin silloin kuin muistutan, käy suihkussa kerran viikossa, suuttuu todella pienestä ja alkaa hakkaamaan esimerkiksi seiniä tai pöytiä... Me ei ikinä tehdä yhdessä oikein mitään. Mies istuu päivät pitkät koneella, jos ehdotan tekemistä saan vastaukseksi yleensä, että ei jaksa. Seksiä ei myöskään ole ollut varmaan yli puoleen vuoteen kuin alle 10 kertaa.

on huomaavainen aina välillä, kyselee kuulumisiani, kehuu söpöksi yms, vie ajeluille(tykkään ajella kauniissa säässä maaseudulla, koska rakastan maaseutua) ostaa minulle lahjoja aina välillä, saa minut nauramaan jutuillaan, rakastan olla hänen vieressään, pitää kiinni aina öisin...

Kysymys kuuluu: voisiko mies ikinä oikeasti muuttua?(itse ainakin niin sanoo ja lupailee) Vai pitäisikö erota? Voiko henkinen väkivalta loppua ikinä?(haukkumisia saan noin pari kertaa kuukaudessa)

14

503

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • loppuun palanut?

Kiitos paljon niille jotka jaksavat edes lukea tämän saatika vastata!:) Ja tosiaan tässä kolmessa vuodessa oon niin kiintynyt tohon mieheen, että tekee pahaa ajatella eroa :( ei vaan osaa olla ilman toista. Rakastan häntä todella paljon ja hänkin sanoo rakastavansa minua. Meillä on ollut todella paljon hyviä hetkiä, mutta nuo haukkumistilanteet on saanut mut lannistumaan.. Jos ne ei lopukkaan ikinä :(

• Il Cavaliere

Noita miinuksia lukiessa tuli vaan mieleen, että miksi ihmeessä olet tollasen miehen kanssa. Siis jos se on käskeny sun tappaa ittes... Ootko ihan varma, että haluut seurustella sellasen ihmisen kanssa?

On olemassa sellanen sanonta, kun että "Jokaisella armeijalla on sellanen kenraali jonka se ansaitsee... ja jokaisella kenraalilla on sellanen armeija jonka se ansaitsee." Mun mielestä tää pätee myös aika pitkälti ihmissuhteisiin (jokainen kuitenkin saa valita jatkaako suhdetta vai ei). Ainoo mitä sun pitää tehdä on miettiä ansaitsetko sä parempaa kun "Tapa ittes".

• lifemocker

ei hän sinusta oikeasti välitä. hän vain käyttää sinua hyväkseen kotihengettärenä ja itsetuntonsa pönkittämiseen.

KUKAAN joka toisesta välittää oikeasti ja käyttäydy tuolla tavalla ihmistä kohtaan kenestä välittää!

ja ei tule muuttumaan. ainakaan hyvään suuntaan. muuttuu vain itse pikkuhiljaa väkivaltaisemmaksi, kuten olet jo saanut vähän tästä esimakua. suhteessa ei voi muuttaa kun vain itseään ja ilmeisesti tyyppi ei näe aggressiivisessa käyttäytymisessään mitään vikaa, sillä muuten hän olisi varannut jo terapiaan aikoja

• loppuun palanut?

Ollaan puhuttu joo tosta "hoitoon" menemisestä monta kertaa, mutta mitään ei tapahdu.. Eroominen tuntuu mahdottomalta kun on tottunut elämään toisen kanssa ja niin läheisiä ollaan :( hmh. tiedän kuitenkin, että ero olisi viisain vaihtoehto, mutta pelottaa miten pidän itseni kasassa sen jälkeen.. Saatika miten osaan ilmoittaa toiselle haluavani erota?

• lifemocker

kannattaisiko sinunkin hakea apua tuohon läheisriippuvaisuuteesi?

"miten osaan ilmoittaa toiselle haluavani erota? "

- "mä haluan erota", sitten pakkaat kamasi ja häivyt etkä ala kuuntelemaan mitään "mä rakastan sua ja muutun varmasti"-bullshittiä koska tuollaiset ihmiset sanovat ihan mitä tahansa teille typeryksille, etteivät menetä alamaisiaan

• Ubunduli

Tuon verranko arvostat itseäsi? Annat miehen pitää itseäsi kynnysmattona. Mies kohtelee sinua huonosti, todella huonosti, ei siihen auta se, että välillä on mukava ja saa sinut nauramaan. Etkö käsitä, että ne ovat hänen keinojaan pitää sinut itsellään haukuttavana, alistettuna ja vähäteltävänä?
      Miehesi käytös ei ole normaalia. Tutustu luonnehäiriöihin, niistä löytyy paljon tietoa goolettamalla (narsistinen luonnehäiriö, bipolaarisuus, jne.....).
      Sinulla on vain yksi ja ainoa elämä ja se on korvaamattoman arvokas. Aikotko tuhlata sen kanssa miehen, joka ei arvosta sinua tippaakaan?

• tällasta

Tiedän miltä susta tuntuu tällä hetkellä ja eroamisen päätös tulee olemaan tosi vaikea. Kyseisessä ajassa kerkeää kiintyä aika lujasti. Niinku sanottu, ootko mielestäs "tapa ittes huora" arvoinen kahvipaketin takia, sun pitää ite tietää se. Henkinen väkivalta voi nopeesti muuttua fyysiseksi väkivallaksi, nuita kumpaakaan tuskin kukaan toivoo suhteeseen, ja varsinkaan onnelliseen sellaseen.

• loppyyn palatu?

Jep. :( Nää kaksi päivää on mennyt taas niin ihanasti ja poikaystävä on ollut todella huomaavainen niin en oo saanu sanottua sanomaani, että haluan erota.. ÄÄÄÄÄÄÄH! että kun ärsyttää, en vaan pysty tähän :( mistä saan vahvuutta tehdä asian..

• jalatalle

Te olette vielä nuoria molemmat. Teillä on toivoa saada parempi elämä. Mutta ei ehkä keskenänne, ja odottelemalla se ei joka tapauksessa onnistu.

Sun poikaystäväsi oppii nyt koko ajan sen, että parisuhteessa saa sanoa (tai ainakin hän saa sanoa) mitä tahansa, kunhan pyytää anteeksi jälkeenpäin. Ei saa. Ihminen menee rikki jatkuvasta haukkumisesta. Vaikka olisi temperamenttinen, pitää opetella vähän hillitsemään itseään. Mieshän käyttäytyy kuin uhmaikäinen lapsi.

Pojan olisi korkea aika oppia, että jos kohtelee ihmistä niin kuin vihaisi olla sen kanssa, ihminen lähtee. Sen hän voi oppia vain sillä, että lähdet. Totta kai se on vaikeaa, mutta ei se muutu helpommaksi. Mieti, kuinka monta vastaavaa loukkausta haluat vielä kuulla? Kaksi haukkumisryöppyä kuukaudessa, 24 vuodessa, 240 kymmenessä vuodessa... ja siinä vaiheessa olet 29, teillä on ehkä lapsia, nykyistä vaativammat työt, ehkä yhteistä velkaa... ja sinä olet yrittänyt opetella olemaan näkymätön, olemaan vaatimatta, astella varpaillasi ja varoa, ettet vahingossakaan antaisi suuttumisen aihetta... Ja mies ei ole sen lauhkeammaksi muuttunut, koska hänkin vain pettää itseään syyttämällä käytöksestään aina muita, mikä sen kuin lisää katkeruutta ja vihaa.

Puhu läheisillesi. Siskolle, ehkä äidille, jollekulle luotettavalle ystävälle. Tee suunnitelma ja tee päätös.

Lukuvinkiksi: luin hiljan vaikuttavan sarjakuvan parisuhdeväkivallasta. Juu, teillä ei ole vielä lyöty, mutta kyllähän noi haukkumisetkin murentaa. Tsekkaapa siis tämäkin: http://lue.wsoy.fi/sarjakuva/ricard-sylvain-james/jarjen-veit/

• Teppo teppo

Eikö naiset just halua tuollasia äijiä? Ihme valittaja...

• loppuun palanut?

Joo anteeks vaan "teppo teppo", mä en ainakaan halua, tää on yhtä helvettiä välillä. Kiitos paljon "jalatalle" viestistä, se auttoi paljon!:)

• uhrina itsekin

Mikä hemmetti sua vaivaa teppo teppo? Naisetko haluaa väkivaltasen kumppanin? KUKAAN ei halua väkivaltasta kumppania. ota nyt herranjumala ittees niskasta kiinni ja palaa tähän maailmaan.

• Sanonpahanvaan

Jätä se. Olet tyhmä jos jäät tuollaiseen huonoon suhteeseen jossa sua vaan haukutaan ja sua ei pidetä minään. Ansaitset parempaa.

• pahempaa on tulossa

Muista, että henkisestä väkivallasta on lyhyt askel fyysiseen väkivaltaan.

Jos se, että lyö nyrkillä telkkarin rikki, haukkuu, pitää sinua piikana, nolaa julkisesti, mutta kahden kesken on kultainen on jo merkki siitä, että vielä pahempaa on tulossa.

muista: LÄHDE viimeistään 1. lyönnin jälkeen ja älä jää kuuntelemaan selityksiä kuinka oli sitä ja tätä.

Olen itse elänyt tuon. Ja mies ei muutu. Henkinen väkivalta ei lopu. Jos pistät kampoihin, olet uhka.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      234
      4002
    2. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      123
      2307
    3. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      82
      1996
    4. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      141
      1471
    5. Mistä kehon osasta

Pidät minussa eniten?
      Ikävä
      77
      929
    6. Seuraavakin hallitus joutuu leikkaamaan

Sitähän tämä hallitus nyt höpöttää, kun itse on ajanut tilanteen katastrofaaliseksi. Orpon hallitus lähti suurin puhein
      Maailman menoa
      127
      927
    7. Hotelli kainuu

Mietityttää, hotelli Kainuussa, se, että asiakkaat voivat valita ketä saa olla ja ketä ei, Illan aikana asiakkaina!
      Kuhmo
      37
      920
    8. Ovatko vastasyntyneet vauvat syntisiä?

Se ihmisten keksimä järjetön perisynti, jos ovat!
      Luterilaisuus
      330
      849
    9. Pitäis vaan lopettaa

Sinun kanssa yhteydenpito. Alkaa vaan haluamaan enemmän ja tuskin lopulta mikään kohtaisi. Ja ikävä vaan kasvaa ja lähei
      Ikävä
      8
      847
    10. J. Rinta-Joupilla jättimäinen veropetosvyyhti

Seinäjoen keskustan kiinteismiljonäärit olleet jo pitkään ahtaalla ja liittykö J. Rinta-Jouppikin rintamaan? https://yl
      Seinäjoki
      62
      770
    Aihe