Edenin puutarha ja Ninhursag

sumeri

Aloitan nyt vasta varsinaisen työskentelyn aiheen kanssa kutsuen kerberoksen edelleen mukaan. Varoitan parista asiasta
. Tämä teksti tulee olemaan rankkaa eikä mitään maitoruokaa, joten uteliaiden kannattaa jättää lukematta... Vain tositarkoituksella mukaan
. Esitän tietoha ja näkemyksiä, joita ei yleisesti taida edustaa kukaan ja näiden toistaminen kirkkoherran, saarnaajan tai toisten uskovien kanssa voi aiheuttaa kivisateen
. Asia on totuudellista ja Raamattu käsitystä muokkaavaa joten parempi pysyä etäällä

Kerberokselle, en juurikaan käsittele ihmisen alkuperää tässä vaan nimenomaan toista luomiskertomusta ja sen kultttuurihistoriallista taustaa

Yksin Jumalalle kunnia!

50

290

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sumeri

Rovasti Laestadius olisi epäilemättä luonnostaan ollut hyvin kiinnostunut tämän palstan asioista, olihan hän etevä luonnontutkija ja aikaansa terävästi seurannut kirkonmies.

Palstan aineistoa ei kuitenkaan tunnettu hänen aikanaan, tärkeimmät löydöt tulivat julkisuuteen vasta hänen kuolemansa jälkeisinä vuosikymmeninä.

Esikoisuudessa alkoi sitten vahva maallikoiden aika, johon on sisältynyt myös kaiken Raamattu tiedon halveksiminen ja torjuminen kohtalokkain seurauksin.

Me emme voi mitään totuutta vastaan eikä meidän tulisi mitään totuutta vastaan opettaakaan tai yrittää tehdä totuutta naurunalaiseksi.

Ihminen näet ei ole polveutunut apinasta... Nykyajan tieteellisen määrittelyn mukaan ihminen on eräs apinalajeista.

• sumeri

Toistan lyhyesti edellisen

Rovastin aikana Sumerin kulttuuri oli vielä kätkössä Mesopotamian rauniokummuissa eikä sitä ihmiskunta vielä tuntenut

Ihminen ei ole polveutunut apinasta, ihminen on apina

Tämä palsta on vakavaa Raamatun opiskelua eikä sovellu kaikille. Jätä vapaasti lukematta

• teu.
        sumeri kirjoitti:

Toistan lyhyesti edellisen

Rovastin aikana Sumerin kulttuuri oli vielä kätkössä Mesopotamian rauniokummuissa eikä sitä ihmiskunta vielä tuntenut

Ihminen ei ole polveutunut apinasta, ihminen on apina

Tämä palsta on vakavaa Raamatun opiskelua eikä sovellu kaikille. Jätä vapaasti lukematta

# sumeri #

Valehtelet , että ihminen on apina , olemme selvittääneet eri ihmisistä kaikkiaan .
        Että ei noin voi olla ! missä kehitys olisi voinut tapahtua , koska Kallon kiinnitykseen
        samanlaiseksi kuin ihmiseen oli mennyt 100 miljoonaa vuotta , Ja 7655 on ollut
        vasta aikaa .. Siksi toiseksi Hermosto on niin erilainen ja konstikas että Ihminen om
        vain ihminen ;muut ovat eläimiä joita Ihminen oli luotu HOITAMAAN .

• sumeri
        teu. kirjoitti:

# sumeri #

Valehtelet , että ihminen on apina , olemme selvittääneet eri ihmisistä kaikkiaan .
        Että ei noin voi olla ! missä kehitys olisi voinut tapahtua , koska Kallon kiinnitykseen
        samanlaiseksi kuin ihmiseen oli mennyt 100 miljoonaa vuotta , Ja 7655 on ollut
        vasta aikaa .. Siksi toiseksi Hermosto on niin erilainen ja konstikas että Ihminen om
        vain ihminen ;muut ovat eläimiä joita Ihminen oli luotu HOITAMAAN .

Ihminen on tietenkin oma lajinsa, mutta biologian näkökulmasta olemme eräs apinalaji.

"Tämä palsta on vakavaa Raamatun opiskelua eikä sovellu kaikille. Jätä vapaasti lukematta."

• sumeri

Vanhan testamentin kokoelmassa hänen kirjoituksensa alkaa 1 Ms 2:4 kertomuksella Edenin puutarhasta ja käsittää merkittävän osan Ensimmäistä, Toista ja Neljättä Mooseksenkirjaa.

Emme tiedä hänen nimeään ja Raamatun tieteellisen tutkimuksen parissa ei ole yksimielisyyttä myöskään hänen elinajastaan. Julius Wellhausen antoi hänelle nimimerkin Jahvisti, lyhennettynä J ja arveli miehen eläneen kuningas Salomon aikana 900-luvulla ennen Kristuksen syntymää. Nimimerkki on jäänyt pysyväksi, mutta tutkijoiden esittämät ajoitukset vaihtelevat Salomonista aina Persialaisaikaan asti 500-luvun taitteeseen eKr.

Kutsun miestä jatkossa nimellä JH koska näin on tässä kristillisydyessä tapana kahdella kirjaimella Lapin vanhimpia ja tunnettuja saarnaajia kutsua.

Nimimerkkinsä juontaa siitä, että JH käyttää Jumalasta hepreankielistä nimeä JHVH (Jahve).

Tämä Jumalan nimi on monien Raamatun henkilönimien lopussa, esimerkiksi profeetat Jesajahu ja Jeremiahu,

Ja kyllä, se on myös Israelin vaalit voittaneen pääministeri Benjamin Netanjahun nimessä.

Eli JH hän tässä keskustelussa olkoon, Raamatun tutkimuksen Jahvisti eli J.

• sumeri

• maan matkamies
        sumeri kirjoitti:

Asiallisen, rauhallisen ja selkeän esittelyn JH:sta löydät englanninkielellä http://en.wikipedia.org/wiki/Jahwist

Tekee mieleni kommenoida sumerin juttuja. Yksityiskohtiin en pysty menemään, koska en todellakaan tunne muinaisia pakanauskontoja, menneiden kulttuuri-aikakausien kansoja, kreikkalaista tarustoa, enkä edes luomiskertomuksien tutkimusta. Puhumattakaan tieteellisistä kalajutuista.

Sen olen havainnut, että sumerin mielestä yllä mainitut liittyvät kovasti meidän uskoomme. Tämä on seikka, johon ei Raamatusta löydy tukea, muuten kuin kiertämällä laajassa kaaressa ympyrää ytimen ympärillä erilaisia aasinsiltoja pitkin ja poikin. Se kokonaiskuva, jonka saa esim. Apostolien elämästä ja pyrkimyksistä Raamattua lukemalla, on koko lailla erilainen kuin tämä sumerin seilaaminen tiedon valtamerissä. Raamattu kehoittaa kavahtamaan turhia jaarituksia.

No sumeri on edelleen esiripun takana lymyssä, eikä paljasta pyrkimyksistään mitään konkreettista. Lieköhän päämäärä itselläänkään selvillä? Kuitenkin näyttäisi siltä, että koska hän tietää miten pelastutaan, kaikkihan sen tietää, niin voidaan tekemään kristillisyyttä hadeksesta ja atlantiksesta, unohtamatta kalevalaa ja aku ankkaa. Luulisin, että sumeri saisi oikeasti aku ankan liitetyksi Raamattuun, pitkillä vedoillansa kun aikansa vetelisi. Onhan W kirjain yhtä hyvin Disneyn etunimessä kuin JWHW:ssä, vaimikäsenytolikaan.

Sen olen kyllä havainnut, ettei sumeri ymmärrä ollenkaan eroa elävän ja kuolleen uskon välillä.

• sumeri
        maan matkamies kirjoitti:

Tekee mieleni kommenoida sumerin juttuja. Yksityiskohtiin en pysty menemään, koska en todellakaan tunne muinaisia pakanauskontoja, menneiden kulttuuri-aikakausien kansoja, kreikkalaista tarustoa, enkä edes luomiskertomuksien tutkimusta. Puhumattakaan tieteellisistä kalajutuista.

Sen olen havainnut, että sumerin mielestä yllä mainitut liittyvät kovasti meidän uskoomme. Tämä on seikka, johon ei Raamatusta löydy tukea, muuten kuin kiertämällä laajassa kaaressa ympyrää ytimen ympärillä erilaisia aasinsiltoja pitkin ja poikin. Se kokonaiskuva, jonka saa esim. Apostolien elämästä ja pyrkimyksistä Raamattua lukemalla, on koko lailla erilainen kuin tämä sumerin seilaaminen tiedon valtamerissä. Raamattu kehoittaa kavahtamaan turhia jaarituksia.

No sumeri on edelleen esiripun takana lymyssä, eikä paljasta pyrkimyksistään mitään konkreettista. Lieköhän päämäärä itselläänkään selvillä? Kuitenkin näyttäisi siltä, että koska hän tietää miten pelastutaan, kaikkihan sen tietää, niin voidaan tekemään kristillisyyttä hadeksesta ja atlantiksesta, unohtamatta kalevalaa ja aku ankkaa. Luulisin, että sumeri saisi oikeasti aku ankan liitetyksi Raamattuun, pitkillä vedoillansa kun aikansa vetelisi. Onhan W kirjain yhtä hyvin Disneyn etunimessä kuin JWHW:ssä, vaimikäsenytolikaan.

Sen olen kyllä havainnut, ettei sumeri ymmärrä ollenkaan eroa elävän ja kuolleen uskon välillä.

kritiikkisi on aiheellista ja kertoo oikein siitä, että kiertelen ja kaartelen asiaa kovinkin kaukaa.

kyseessä on kuitenkin vankka Raamatun opiskelu ja varmaan maan matkamiehelläkin on nyt tuoretta kuvaa Mooseksenkirjojen rakenteesta.

Tutustumalla Raamattuun tutustumme samalla Jeesukseen Kristukseen lähemmin. Hän on aika lailla muuta, kuin osaamme edes kuvitella.

Maan matkamies lienee myös perillä siitä, ettei Raamatussa missään kohtaa käytetä ilmaisua "elävä usko"

• teu.
        maan matkamies kirjoitti:

Maan matkamies , haluan olla smaa mieltä , jos sallitaan ,,täällä on välillä sellaisia-
        kin että ei hyvksytä samaa ajattelua ..Minustakin jos tieto on pääasia , menee
        asioiden kertomus ylihilseen ,,Pitää muistaa että paljon tärkeämpi asia on se
        että tunnistaa synnin ,,kuin se että ajaa tietoasiaa vain tehokkaasti..

Papiss miehen tulee tuitää , mistä tiemenee taivaaseen todellisuudessa .
        Tutkijat on sitten eriksen , ja heistä puhutaan silloin kun on tarpee,.
        Kun puhutaan 2. luomis kertomuksesta, olisiko parempi myös puhua
        toisesta jumalasta , ja menisikö se asia sitä kautta päähän ,jos ei miksei
        Telluksella on vain yksi kertomus joka on totta , muu on valhetta ..

minä uskon näin . .

• sumeri
        teu. kirjoitti:

Maan matkamies , haluan olla smaa mieltä , jos sallitaan ,,täällä on välillä sellaisia-

minä uskon näin . .

Hei teu
        sinä luet Raamattua niinkuin uskot

valtavan moni kristitty tekee samalla tavalla.

minä olen kutsumassa lukemaan Raamattua, kuten se on kirjoitettu.

se on tuulinen reissu, vaan sitä kautta meidän Herramme Jeesus Kristus tulee tutuksi.

• maan matkamies
        sumeri kirjoitti:

kritiikkisi on aiheellista ja kertoo oikein siitä, että kiertelen ja kaartelen asiaa kovinkin kaukaa.

kyseessä on kuitenkin vankka Raamatun opiskelu ja varmaan maan matkamiehelläkin on nyt tuoretta kuvaa Mooseksenkirjojen rakenteesta.

Tutustumalla Raamattuun tutustumme samalla Jeesukseen Kristukseen lähemmin. Hän on aika lailla muuta, kuin osaamme edes kuvitella.

Maan matkamies lienee myös perillä siitä, ettei Raamatussa missään kohtaa käytetä ilmaisua "elävä usko"

Joo, tiedänhän sen verran minäkin, ettei näitä vanhoja herätyskristillisiä termejä aina löydy suoraan Kirjasta. Sumerikin tietänee, ettei sieltä löydy hieronymoksiakaan, eikä evoluutiota. Näistä minun käyttämistä termeistä päästään kuitenkin vähemmillä aasinsilloilla Golgatalle.

• maan m..
        teu. kirjoitti:

minä uskon näin . .

Ollaan vain teu samaa mieltä.

Sanottaisiinko vielä pahuuttaan, sumerin kiusaksi, ettei meitin uskoa jaarituksilla voiteta, ;)

• Saara,;)
        maan m.. kirjoitti:

Ollaan vain teu samaa mieltä.

Sanottaisiinko vielä pahuuttaan, sumerin kiusaksi, ettei meitin uskoa jaarituksilla voiteta, ;)

Minua taas kiinnostaa kirjoittaako sumeri Mikko Lohivuoren tekstejä vai onko hän itse Mikko Lohivuori? Asioissa eteneminen ainakin on tyyliltään samaa. Olemme nyt siis menossa tässä vuoren herrattaressa Ninhursagissa...

Voitte verrata: http://eraamattu.blogspot.fi/2011/01/alussa.html

• teuta
        sumeri kirjoitti:

Asiallisen, rauhallisen ja selkeän esittelyn JH:sta löydät englanninkielellä http://en.wikipedia.org/wiki/Jahwist

"sumeri"
        Jos JUMALA = JaHWeH,,, Niin mikä on sitten se Jonka Hän sanoi Moosekselle
        MINÄ OLEN . Mikä minä olen . eHJeH, merkitsi verbi muotona sekä mennyttä
        että ja tulevaa aikaa , viitaten siihen, että Hän on ina sama "siis eilen tänään huomenna " sama " eilen ja tänään ja Iankaksesti. " Hän oli nähnyt heidän Israelin
        kansan sorron, kuullut heidän Rukouksenasa ja Hän oli Vapauttava heidät Egyptistä
        Mooseksen oli mentävä oli mentä viemään heidät pois , Jonka Hän oli luvannut jo
        Aabrahamille . että hänen jälkeläisena tulivat elämään muukalaisina ja sorrettuna
        400 vuotta ja palaavat sieltä pois,

400 vuotta on pitkä aika , Laskin tässä ajan Jaaob ja pojat ,vaimot lapset 1877eKr.
        ekyptiin siellä oli Joosef ja vaimo ja 2 poikaa kaiki yhtreensä 82 sisään tullessa
        lähtiessä n.6´000´000 hengeä kokonais aika 430 vuotta. Kun Josef kuoli 1806eKr
        kun Joosef kuoli -kun Mooses vapautti heidät 1447.eKr. = 359 v. orjuusaika .

• sumeri
        teuta kirjoitti:

"sumeri"
        Jos JUMALA = JaHWeH,,, Niin mikä on sitten se Jonka Hän sanoi Moosekselle
        MINÄ OLEN . Mikä minä olen . eHJeH, merkitsi verbi muotona sekä mennyttä
        että ja tulevaa aikaa , viitaten siihen, että Hän on ina sama "siis eilen tänään huomenna " sama " eilen ja tänään ja Iankaksesti. " Hän oli nähnyt heidän Israelin
        kansan sorron, kuullut heidän Rukouksenasa ja Hän oli Vapauttava heidät Egyptistä
        Mooseksen oli mentävä oli mentä viemään heidät pois , Jonka Hän oli luvannut jo
        Aabrahamille . että hänen jälkeläisena tulivat elämään muukalaisina ja sorrettuna
        400 vuotta ja palaavat sieltä pois,

400 vuotta on pitkä aika , Laskin tässä ajan Jaaob ja pojat ,vaimot lapset 1877eKr.
        ekyptiin siellä oli Joosef ja vaimo ja 2 poikaa kaiki yhtreensä 82 sisään tullessa
        lähtiessä n.6´000´000 hengeä kokonais aika 430 vuotta. Kun Josef kuoli 1806eKr
        kun Joosef kuoli -kun Mooses vapautti heidät 1447.eKr. = 359 v. orjuusaika .

Mooses sanoi Jumalalle: "Kun minä menen israelilaisten luo ja sanon heille, että heidän isiensä Jumala on lähettänyt minut heidän luokseen, he kysyvät minulta: 'Mikä on hänen nimensä?' Mitä minä heille silloin sanon?" Jumala sanoi Moosekselle: "Minä olen se joka olen." Hän sanoi vielä: "Näin sinun tulee sanoa israelilaisille: 'Minä-olen on lähettänyt minut teidän luoksenne.'"
        2 Ms 3:13-14

Tässä annetaan Jumalan nimi JHVH muodossa EHJE kuten teu oikein sanoo.

Hepreaksi jae 14 kuuluu
        ויאמר אלהים אל־משׁה אהיה אשׁר אהיה ויאמר כה תאמר לבני ישׂראל אהיה שׁלחני אליכם׃

vaijomar elohim el moshe ehje asher ehje
        vaijomar kaha tomer libne israel "ehje salahni aleikhem"
        (Varoitus... heprean transliteraatio tuossa on minun eikä tarkka!)

Kirkkoraamattu selittää:

»Minä-joka-olen» (hepreaksi ehje asher ehje) viittaa Jumalan nimeen Jahve (vrt. jae 15). ehje merkitsee 'minä olen', jahve 'hän on'.

Jahve-nimen asemesta käytetään käännöksissä perinnäisesti sanaa 'Herra'.

Myös juutalaiset ovat vanhastaan lukeneet tämän sanan kohdalla adonaj 'Herra', koska he kokonaan lakkasivat lausumasta nimeä Jahve.

Myös vanhoissa käännöksissä (kreikkalaisissa, latinalaisissa jne.) käytetään Jahve-nimen tilalla Herraa tarkoittavaa sanaa.
        --------------------------------------------------------------------

"Sinun tulee sanoa israelilaisille: 'Jahve, Herra, teidän isienne Jumala, Abrahamin, Iisakin ja Jaakobin Jumala, on lähettänyt minut teidän luoksenne.' Se on oleva minun nimeni ikuisesti, ja sillä nimellä minua kutsuttakoon sukupolvesta sukupolveen.
        2 Ms 3:15

• maan m..
        Saara,;) kirjoitti:

Minua taas kiinnostaa kirjoittaako sumeri Mikko Lohivuoren tekstejä vai onko hän itse Mikko Lohivuori? Asioissa eteneminen ainakin on tyyliltään samaa. Olemme nyt siis menossa tässä vuoren herrattaressa Ninhursagissa...

Sumeri on sumeri.

• teu.
        sumeri kirjoitti:

Hei teu
        sinä luet Raamattua niinkuin uskot

valtavan moni kristitty tekee samalla tavalla.

minä olen kutsumassa lukemaan Raamattua, kuten se on kirjoitettu.

se on tuulinen reissu, vaan sitä kautta meidän Herramme Jeesus Kristus tulee tutuksi.

"sumeri " Se lukutapa on hyvä , kyllä kiirjoitan niin kuin uskon koska pelkään
        että menisin väärin päin ellen niin tekisi . Mutta jos sinun tuleva viestisi on ,
        sinnepäin mihin uskon , tietenkin siinä tapauksessa voin luvata että
        tarkennan linjaa ..

Sos joku nyt sanoo minulle että me olemme apinoita en usko
        enkä usko siihen kään että Aadam ja Eevaolisi ollut ..siis ei ihan
        noin lennokkaita juttuja voi kukaan vapaasti täällä kirjoittaa eihän
        Kaiken kaikkiaan Vaikka Mooses on Kirjoittanut kaikki 1-5 Moos kirjat
        Pyhän Hengen kanssa jo senkin takia , että ei hän voinut kovin kaus
        1500 eKr. Muistia oli mutta se oli Faaraon Opettajien koulu tietoa ei
        paljonkaan parempaa kun sumrin tietous tällähetkellä osuiko putosiko

Ketkä oli silminnäkijöitä Luomisessa , Jeesus ja Pyhä Henki .
        Kuinka monta tuhatta vuotta he olivat jo olleet sitä ennen . 4115 vuotta
        silloin on Mooses syntynyt ( Septuginnan mukaan ) . Tässä on ne
        vuodet joita lähemmäksi ei helpolla pääse ,kuten Veden pasumus 3400eKr.
        kun Muista historian teoksista tutkin historiallisien löytöjen määriä , sattuu
        jaksoon 3500 -> 3400 suhteessa runsaasti 3399 ->3300 ainostaan 1 esine
        kun taas 3300 ->3200 suhteellisesti ..

Tämä saa uskoa tätä ei tarvii tietää se on hyvä että meille on annettu
        snjua , vieläpä korjata toisiakin , niin että kenenkään ei tarvisi nostaa
        omaa häntäänsä toisen kustannuksella .

• Saara,;)
        maan m.. kirjoitti:

Sumeri on sumeri.

No, täällä sillä nimimerkillä kyllä. En vain jaksa olla enää kiinnostunut kun olen lukenut yleisimmät mytologiat: tottakai niissä on samankaltaisuutta raamatun kanssa. Siksi toisekseen ML:n sivuilta voi lukea jo etukäteen mitä on tulossa.

Tämä ei ole sitä, mitä odotin. Jokainen voi halutessaan lukea samat asiat muualtakin, vaikkapa sitten ML:n omilta sivuilta.

Odotin raamatun omaa tekstiä valaisemaan luomiskertomusta ja Eedenin puutarhaa, mutta eipä siellä taida sen enempää olla kuin mitä itsekin olen jo löytänyt.

Minua ainakaan nuo mytologiat eivät ole millään tavalla heilutelleet. Eikä ne ole raamatun tekstiä, vaikka jotakuta toista ne ehkä saavat paremmin uskomaan raamattuun????

Meille jotka uskomme jo, ne ovat uskonelämän kannalta ihan turhia.

• sumeri
        Saara,;) kirjoitti:

No, täällä sillä nimimerkillä kyllä. En vain jaksa olla enää kiinnostunut kun olen lukenut yleisimmät mytologiat: tottakai niissä on samankaltaisuutta raamatun kanssa. Siksi toisekseen ML:n sivuilta voi lukea jo etukäteen mitä on tulossa.

Tämä ei ole sitä, mitä odotin. Jokainen voi halutessaan lukea samat asiat muualtakin, vaikkapa sitten ML:n omilta sivuilta.

Odotin raamatun omaa tekstiä valaisemaan luomiskertomusta ja Eedenin puutarhaa, mutta eipä siellä taida sen enempää olla kuin mitä itsekin olen jo löytänyt.

Minua ainakaan nuo mytologiat eivät ole millään tavalla heilutelleet. Eikä ne ole raamatun tekstiä, vaikka jotakuta toista ne ehkä saavat paremmin uskomaan raamattuun????

ei ole

sinä Saara taidat olla täällä s24 keskusteluissa hyvä esimerkki siitä, kuinka tärkeää olisi viihtyä paljon Jumalan Sanan äärellä

ei vain opettajia seuraten vaan myös itse kuunnellen ja mietiskellen, Pyhän Hengen ääntä tarkaten

Jeesus on paljon enemmän kuin osaamme edes kuvitella

• maan m..
        Saara,;) kirjoitti:

Turhaa on minustakin. Myytit ja kansantarut ovat mielikuvituksen tuotetta. Hyvän- ja pahantiedon puusta syömisen jälkeen on meissä vaikuttanut tämä halu ratkaista olemisemme ongelmaa. Siihen on maailmassa ratkaisuja keksitty myyteistä tieteisiin. Sumeri yrittää näistä kaikista tehdä kristillisyyttä, sotkemalla kaiken mahdollisen, Jalovaarasta kerperosseihin, samaan keitokseen. Raamatun ymmärtämiseen tarvitaan Pyhä Henki, ei se millään tarustojen tutkinnalla avaudu, vaikka ikänsä yrittäisi.

• Saara,;)
        sumeri kirjoitti:

ei ole

sinä Saara taidat olla täällä s24 keskusteluissa hyvä esimerkki siitä, kuinka tärkeää olisi viihtyä paljon Jumalan Sanan äärellä

ei vain opettajia seuraten vaan myös itse kuunnellen ja mietiskellen, Pyhän Hengen ääntä tarkaten

Jeesus on paljon enemmän kuin osaamme edes kuvitella

Luen sanaa todella paljon. Sinä puolestasi kulutat sen ajan tutkien mytologeja, jotka ovat sitten saaneet sinut uskomaan Jumalan luoman ihmisen apinaksi! :)))))))))))))))))

Eei huva!

Toisekseen linkki sivuillesi olisi riittänyt niille, joita kiinnostaa! Onko nettiruukku lopetettu vai miksi siirryit tänne pitämään monologejasi? Dialogista ei juuri voi puhua tällaisessa ketjussa, jossa pitkät tarinat seuraavat toinen toistaan.

Toisaalta, voithan luennoidakin jos koet sen tärkeäksi.

Täällä on kuitenkin pääasia puhua kristinuskosta raamatun mukaan, ei tutustua mytologioihin!

• Saara,;)
        maan m.. kirjoitti:

Turhaa on minustakin. Myytit ja kansantarut ovat mielikuvituksen tuotetta. Hyvän- ja pahantiedon puusta syömisen jälkeen on meissä vaikuttanut tämä halu ratkaista olemisemme ongelmaa. Siihen on maailmassa ratkaisuja keksitty myyteistä tieteisiin. Sumeri yrittää näistä kaikista tehdä kristillisyyttä, sotkemalla kaiken mahdollisen, Jalovaarasta kerperosseihin, samaan keitokseen. Raamatun ymmärtämiseen tarvitaan Pyhä Henki, ei se millään tarustojen tutkinnalla avaudu, vaikka ikänsä yrittäisi.

Aamen!

Ja vaikka mytologioista ja kansantaruista löytyykin "rinnakkaisversioita" -tai paremminkin jotain sinnepäin, on selvää, että ihmiset kautta maailman ovat kokeneet vedenpaisumuksen ja siitä on tarustoja kehitelty. Samoin Lähi-Idän alueella on voinut olla paratiisin Eedenin puutarha, josta sieltäkin löytyy varhoja kirjoituksia ajasta ja paikasta, jossa kaikki oli unelmaa ja naiset synnyttivät ilman kipua ja mitään sairauksia ei ollut.

Mutta meillä on raamattu, Jumalan sana, joka kertoo oikeat tekijät ja tapahtumat, eikä väännä niitä erilaisten myyttisten jumalolentojen tekemiksi. Meille riittää raamattu!

Ja kaiken tämän ymmärtämiseen tarvitaan Pyhä Henki, niinkuin mm sanoi, muuten käy niin hullusti, että tehdään Jumalasta valehtelija väittämällä ihmistä apinaksi. Kenen vaikuttamia tekosia sellaiset ovat? -Aivan, sen saman, joka kysyi paratiisissa: "Sanoiko Jumala todella niin?"

• muuttis^^
        Saara,;) kirjoitti:

Luen sanaa todella paljon. Sinä puolestasi kulutat sen ajan tutkien mytologeja, jotka ovat sitten saaneet sinut uskomaan Jumalan luoman ihmisen apinaksi! :)))))))))))))))))

Eei huva!

Toisekseen linkki sivuillesi olisi riittänyt niille, joita kiinnostaa! Onko nettiruukku lopetettu vai miksi siirryit tänne pitämään monologejasi? Dialogista ei juuri voi puhua tällaisessa ketjussa, jossa pitkät tarinat seuraavat toinen toistaan.

Täällä on kuitenkin pääasia puhua kristinuskosta raamatun mukaan, ei tutustua mytologioihin!

Mielestäni on ikävää, että nimimerkkien henkilöllisyyksillä spekuloidaan, se ei ole nettiketin mukaan sallittua.

Enkä ymmärrä sitäkään, että jos ei kiinnosta, niin miksi ei voi vain jättää lukematta ja siirtyä muihin aiheisiin halunsa mukaan.

Ihmiset kiinnostuvat eri asioista, se kai on sallittua. Mielestäni aina on mahdollisuus oppia jotain uutta, ihmiskunnan aamuhämärän tutkiminen ei sentään ole pelastuskysymys.

Kaikkiin eri linkeistä tuleviin asioihin tulee suhtautua kriittisesti ja pitää se mikä hyvää on.

Tämän ajan ilmiö on valtava tiedon tulva, etten sanoisi tsunami. Jeesus matkassa on parhain "turva kelkassa", eikä tarvitse pelätä.

• 5+7#
        muuttis^^ kirjoitti:

Mielestäni on ikävää, että nimimerkkien henkilöllisyyksillä spekuloidaan, se ei ole nettiketin mukaan sallittua.

Enkä ymmärrä sitäkään, että jos ei kiinnosta, niin miksi ei voi vain jättää lukematta ja siirtyä muihin aiheisiin halunsa mukaan.

Ihmiset kiinnostuvat eri asioista, se kai on sallittua. Mielestäni aina on mahdollisuus oppia jotain uutta, ihmiskunnan aamuhämärän tutkiminen ei sentään ole pelastuskysymys.

Kaikkiin eri linkeistä tuleviin asioihin tulee suhtautua kriittisesti ja pitää se mikä hyvää on.

Tämän ajan ilmiö on valtava tiedon tulva, etten sanoisi tsunami. Jeesus matkassa on parhain "turva kelkassa", eikä tarvitse pelätä.

Tässä olen muuttiksen kanssa samoilla linjoilla. Katsotaan mitä ttulee vastaan ja arvostellaan sen jälkeen. Sumeri lupasi jo heti alussa, ettei tule olemaan helppoa. Jos tuntuu vaikealta, niin älkää lukeko, tai älkää ainakaan kommentoiko vielä. Minua kiinnostaa kovasti saada selvyyttä viimeisistä tutkimuksista. Olen Sumerin kanssa samaa mieltä Raamatun suuremmoisuudesta, eikä se rajoitu ainoastaan näkyvään ja luettuun Jumalan sanaan.

• Κέρβερος
        5+7# kirjoitti:

Tässä olen muuttiksen kanssa samoilla linjoilla. Katsotaan mitä ttulee vastaan ja arvostellaan sen jälkeen. Sumeri lupasi jo heti alussa, ettei tule olemaan helppoa. Jos tuntuu vaikealta, niin älkää lukeko, tai älkää ainakaan kommentoiko vielä. Minua kiinnostaa kovasti saada selvyyttä viimeisistä tutkimuksista. Olen Sumerin kanssa samaa mieltä Raamatun suuremmoisuudesta, eikä se rajoitu ainoastaan näkyvään ja luettuun Jumalan sanaan.

Järkeenkäypää teksitiä on Sumeri kirjoittanut ja etteipä järjen päällekin käyvää.
        Tuot asioita esille mielenkiintoisesti ja kiihkottomasti. Tässä on ratkaiseva ero kuuntelijan kannalta.. Paatoksella puhuttu ääni aina tupataan vaientamaan. Ketjujen palstalla pysyminen on tärkeää todellisen Raamatuntutkimuksen kunnioittamiseksi ja siis pyydän jatkamaan. Aihe kertoo minulle Raamatusta aivan uutta puolta ja eikö sekin ole tärkeää (minulle). Seurakuntalaisilla näyttää monille olevan liki ylipääsemätöntä ajatella asioita tältäkin puolelta. Yllätti tuo negatiivinen ryöppy. mutta oli sumeri ilmeisesti tietoinen asiasta varoitellessaan muita. Miinuksista on helppo laskea, että lukijoita on pilvinpimein kuitenkin, eli asia kiinnostaa vaikka negatiivisessa mielessä. Muuttiksen ja #:dun asenne on hatunnoston arvoinen. Ei oikeasti uskovan tarvitse pelätä mitään lisää tietoa tai erilaisia näkemyksiä. Heikossa uskossa olevan päinvastoin pitää pelätä uusia asioita (pitääkö silti?).
        Sumerilaisten myyttien ja Raamatun yhtenevyyksistä on paljon puhuttu ja tarkempi tutkimus löytää niitä edelleenkin. Jatka ihmeessä, koska ei vielä olla päästy edes 1.moos 2 loppuun. (minun Raam. sivulla yhdeksän oltaisiin ja sivuja on jäljellä rapiat tuhatviisisataa).

• Saara,;)
        muuttis^^ kirjoitti:

Joo, ei tavallisesti pidäkään tuoda kirjoittajien henkilöllisyyksiä julki. Sumerin tekstiä vain kun googletin niin törmäsin ML:n sivuille ja hämmästyin, että täältäkös hän tiedot hakeekin. No, ML esiintyy kirjoituksineen yleensä julkisesti omalla nimellään.

Paljon hän on tutkinut, se on totta ja tietoa eri kulttuureista on kertynyt. Mitä kritisoin, on se, ettei ne samat jutut hänen sivuillaan vie lukijaa ollankaan lähemmäksi raamatun Jumalaa, ehkä laittaa epäilevän kyseenalaistamaan, koska monissa mytologioissa on samantapaisia kertomuksia.

Minusta siinä piilee mielummin eksyttämisen vaara, koska heikkouskoisempi voi ajatella, että samaa tarustoahan tämä raamattukin on.

ML ei teksteissään millään tavalla oikeasti korosta raamatun ilmoitusta syvällisenä Jumalan ilmoituksena, vaan esittää kertojan raamattua viisaampana miettimässä mitähän minä tästä ihmisille kirjoittaisin, kun olen saanut Jumalalta tehtäväksi kirjoittaa luomiskertomuksen.

Sitten tulee kuvauksia kertojan (siis kuvitellun Mooseksen kirjan kertojan) lajittelusta: Tämän tiedon kerron: "Oli ihana puutarha" -mutta en kerro, että olen valmiissa isossa kaupungissa!

Tuossa yksi esimerkki ja lisää voi lukea hänen sivuiltaan. Vaikka mielenkiintoisia mytologiat ovatkin, niillä on oma paikkansa kansantarujen ryhmässä, ei korvaamassa ja muka antamassa parempaa hengellistä tietoa ja ymmärrystä kuin raamattu.

Sitä minä en pidä oikeana, että kirjoitetaan kuten tiede kertoo: Ihminen on apina ja väitetään sitä sitten Jumalan totuudeksi, vaikka Jumala sanoo että Hän loi ihmisen ihmiseksi.

Edelleen korostan sitä, että tuollaiset kirjoitukset eivät rakenna HENGELLISESTI, ne kuuluvat joko yleissivistykseen tai harrastuksiin. Tein itse tämän havainnon lukiessani ML:n kirjoituksia näistä samoista ajatuksista kun oikein odottamalla odotin, että milloin aletaan asiaa käsittelemään Jumalan ilmoituksen mukaan, mutta se käsittely jäi tyyliin "tästä samasta ketoo toinen luomiskertomus (joka sekin on väärä ilmaus) näin... ja antaa ymmärtää, että no ompas raamatun luomiskertomuksen kirjoittajalla ollut vähän tietoa.

Lopullisena yhteenvetona sanon sen tärkeimmän: raamattua voi lukea tuolla tavalla historiankirjana, mutta hengellinen kirja avautuu hengellisen sisällön puolesta vain hengellisille. Siihen hengelliseen puoleen en törmännyt ollenkaan ML:n sivuilla.

No, tämänkin kirjoitukseni ymmärtää vain hengelliset. Minä en kuitenkaan ymmärrä motiivia tuoda tänne sellaisia kertomuksia jotka ovat hänen sivuillaan jo luettavissa, etenkin kun kyse ei ole hengellisistä asioista.

• sumeri
        Saara,;) kirjoitti:

Joo, ei tavallisesti pidäkään tuoda kirjoittajien henkilöllisyyksiä julki. Sumerin tekstiä vain kun googletin niin törmäsin ML:n sivuille ja hämmästyin, että täältäkös hän tiedot hakeekin. No, ML esiintyy kirjoituksineen yleensä julkisesti omalla nimellään.

Paljon hän on tutkinut, se on totta ja tietoa eri kulttuureista on kertynyt. Mitä kritisoin, on se, ettei ne samat jutut hänen sivuillaan vie lukijaa ollankaan lähemmäksi raamatun Jumalaa, ehkä laittaa epäilevän kyseenalaistamaan, koska monissa mytologioissa on samantapaisia kertomuksia.

Minusta siinä piilee mielummin eksyttämisen vaara, koska heikkouskoisempi voi ajatella, että samaa tarustoahan tämä raamattukin on.

ML ei teksteissään millään tavalla oikeasti korosta raamatun ilmoitusta syvällisenä Jumalan ilmoituksena, vaan esittää kertojan raamattua viisaampana miettimässä mitähän minä tästä ihmisille kirjoittaisin, kun olen saanut Jumalalta tehtäväksi kirjoittaa luomiskertomuksen.

Sitten tulee kuvauksia kertojan (siis kuvitellun Mooseksen kirjan kertojan) lajittelusta: Tämän tiedon kerron: "Oli ihana puutarha" -mutta en kerro, että olen valmiissa isossa kaupungissa!

Tuossa yksi esimerkki ja lisää voi lukea hänen sivuiltaan. Vaikka mielenkiintoisia mytologiat ovatkin, niillä on oma paikkansa kansantarujen ryhmässä, ei korvaamassa ja muka antamassa parempaa hengellistä tietoa ja ymmärrystä kuin raamattu.

Sitä minä en pidä oikeana, että kirjoitetaan kuten tiede kertoo: Ihminen on apina ja väitetään sitä sitten Jumalan totuudeksi, vaikka Jumala sanoo että Hän loi ihmisen ihmiseksi.

Edelleen korostan sitä, että tuollaiset kirjoitukset eivät rakenna HENGELLISESTI, ne kuuluvat joko yleissivistykseen tai harrastuksiin. Tein itse tämän havainnon lukiessani ML:n kirjoituksia näistä samoista ajatuksista kun oikein odottamalla odotin, että milloin aletaan asiaa käsittelemään Jumalan ilmoituksen mukaan, mutta se käsittely jäi tyyliin "tästä samasta ketoo toinen luomiskertomus (joka sekin on väärä ilmaus) näin... ja antaa ymmärtää, että no ompas raamatun luomiskertomuksen kirjoittajalla ollut vähän tietoa.

Lopullisena yhteenvetona sanon sen tärkeimmän: raamattua voi lukea tuolla tavalla historiankirjana, mutta hengellinen kirja avautuu hengellisen sisällön puolesta vain hengellisille. Siihen hengelliseen puoleen en törmännyt ollenkaan ML:n sivuilla.

No, tämänkin kirjoitukseni ymmärtää vain hengelliset. Minä en kuitenkaan ymmärrä motiivia tuoda tänne sellaisia kertomuksia jotka ovat hänen sivuillaan jo luettavissa, etenkin kun kyse ei ole hengellisistä asioista.

Yökyöpelinä tässä kiitän palauttestasi, Saara. Apostoli Paavali todellakin sanoo, että hengelliset tulee selittää hengellisesti.

Sinä, Saara - kuka sitten oletkin, nimimerkkisi ei sitä paljasta - sanot, että KAIKKI pitää selittää hengellisesti, millään muulla ei ole merkitystä. Sanot edelleen, että VAIN hengelliset kykevät tähän.

Olen paljon kohdannut tällaista pelokasta puolustautumista esikoisten parissa.

Perustana on opetus, että vain meillä on Pyhä Henki eli olemme Hengen saaneita, hengellisiä. Nuo muut ovat lihallisia, puhuvat ajallisista eivätkä voi ymmärtää tätä kristillisyyttä.

Vain siihen keskittyminen, mikä Raamatussa on hengellistä rajoittaa valtavasti Pyhän Hengen antamaa ilmoitusta ja kaventaa uskonnollisen elämän hengellisiin, pois arjesta ja asiatiedosta, omasta ja muiden historiasta, ajallisista elämänvaiheista, paikkakunnilta muutosta, elinkeinosta. Ammatista ja koulutuksesta, jotain maallista sanoakseni.

Tällainen hengellisiin jeskittyminen tukahduttaa terveen raamatullisuuden ja tärvelee kristillisyyden.

Jumala on Henki, ja Häntä tulee rukoilla Hengessä ja totuudessa.

Jumalan Sana tuli lihaksi, ihmiseksi ja Hän kohtaa meidät kaikkialla, myös Raamatun aikahistoriassa ja tapahtumissa.

Sanotaankin kokemuksesta viisastuneena ... Ensin kristityksi, sitten ihmiseksi.

Muuten se, että ihmisen laji kuuluu kädellisiin, että biologisesti olemme apinoita, on totuus. Taistelu tätä vastaan väärällä tavalla on syvällisesti vaurioittanut Kristuksen ruumista, seurakuntaa. Emme voi mitään totuutta vastaan, eikä tarvitsekkaan...

• Saara,;) kirjoitti:

"Mitä kritisoin, on se, ettei ne samat jutut hänen sivuillaan vie lukijaa ollankaan lähemmäksi raamatun Jumalaa, ehkä laittaa epäilevän kyseenalaistamaan, koska monissa mytologioissa on samantapaisia kertomuksia."

Minut tekee tässä surulliseksi älyllinen epärehellisyys; kun kohdataan tosiasioita jotka eivät sovi omaan maailmankuvaan eli niihin raameihin jotka on rakennettu siihenastinen tieto pohjana, työnnetään pää pensaaseen, sormet korviin ja huudetaan "laalaalaalaa" ja todetaan vain että sejase kirjoitus nyt sanoo jotain ihan muuta, joten tuo jonka näet sinisenä onkin senjasen kirjan mukaan punainen.

Kannattaisi kokeilla älyllistä rehellisyyttä denialismin sijaan. Juuri tämän tinkimättömyyden näen Sumerin suurimpana ansiona. Tosin siinä on riskinsä: kun tosiasioiden tutkimisessa pääsee riittävän pitkälle eikä kilttien laumauskovaisten tapaan ulkoista tosiasioiden tulkintaa muille vaan pitää sen itsellään, lopputulos saattaa olla jotain ihan muuta kuin oli alunperin odottanut. Näinhän kävi tutkimuksen "Herra tekee ihmeitä ilman määrää" tekijöillekin (kannatta googlata jos ei ole lukenut).

• sumeri
        exhellari86 kirjoitti:

"Mitä kritisoin, on se, ettei ne samat jutut hänen sivuillaan vie lukijaa ollankaan lähemmäksi raamatun Jumalaa, ehkä laittaa epäilevän kyseenalaistamaan, koska monissa mytologioissa on samantapaisia kertomuksia."

Minut tekee tässä surulliseksi älyllinen epärehellisyys; kun kohdataan tosiasioita jotka eivät sovi omaan maailmankuvaan eli niihin raameihin jotka on rakennettu siihenastinen tieto pohjana, työnnetään pää pensaaseen, sormet korviin ja huudetaan "laalaalaalaa" ja todetaan vain että sejase kirjoitus nyt sanoo jotain ihan muuta, joten tuo jonka näet sinisenä onkin senjasen kirjan mukaan punainen.

Kannattaisi kokeilla älyllistä rehellisyyttä denialismin sijaan. Juuri tämän tinkimättömyyden näen Sumerin suurimpana ansiona. Tosin siinä on riskinsä: kun tosiasioiden tutkimisessa pääsee riittävän pitkälle eikä kilttien laumauskovaisten tapaan ulkoista tosiasioiden tulkintaa muille vaan pitää sen itsellään, lopputulos saattaa olla jotain ihan muuta kuin oli alunperin odottanut. Näinhän kävi tutkimuksen "Herra tekee ihmeitä ilman määrää" tekijöillekin (kannatta googlata jos ei ole lukenut).

tämä on tietysti totta, että totuudellisuus ei sisällä turvavyötä eikä takeita, mihin sen kanssa päädytään.

omalla kohdallani tämä ei ole mikään uutinen, vaan jo kauan sitten tästä oli Herrani kanssa puhetta. Silloin opin ymmärtämään, kaksi asiaa

1. usko ei ole jotain, jota minä pusken itsestäni kuin hammastahna tuubista, väkisin jos ei muu auta. Usko on lahja, joka annetaan tai sitten ei, ja Jeesus pitää sitä yllä

2. älä koskaan halveksi ihmistä, joka ei usko yhtä vahvasti kuin sinä. Voi tulla päivä, jolloin toivoisit että sinulla olisi edes pieni tilkka hänen uskoaan.

...
        tätä pidetään yleisesti uskonnon ja tieteen erona, uskovalla on vastaukset, joille hän etsii perusteita, tiede epäilee kaikkea, eniten itseään ja omia tuloksiaan.

vaatii henkistä kasvua uskovalle oppia epäilemään ja kyselemään, myös tieteisuskovalle!

• maan matkamies
        sumeri kirjoitti:

Yökyöpelinä tässä kiitän palauttestasi, Saara. Apostoli Paavali todellakin sanoo, että hengelliset tulee selittää hengellisesti.

Sinä, Saara - kuka sitten oletkin, nimimerkkisi ei sitä paljasta - sanot, että KAIKKI pitää selittää hengellisesti, millään muulla ei ole merkitystä. Sanot edelleen, että VAIN hengelliset kykevät tähän.

Olen paljon kohdannut tällaista pelokasta puolustautumista esikoisten parissa.

Perustana on opetus, että vain meillä on Pyhä Henki eli olemme Hengen saaneita, hengellisiä. Nuo muut ovat lihallisia, puhuvat ajallisista eivätkä voi ymmärtää tätä kristillisyyttä.

Vain siihen keskittyminen, mikä Raamatussa on hengellistä rajoittaa valtavasti Pyhän Hengen antamaa ilmoitusta ja kaventaa uskonnollisen elämän hengellisiin, pois arjesta ja asiatiedosta, omasta ja muiden historiasta, ajallisista elämänvaiheista, paikkakunnilta muutosta, elinkeinosta. Ammatista ja koulutuksesta, jotain maallista sanoakseni.

Tällainen hengellisiin jeskittyminen tukahduttaa terveen raamatullisuuden ja tärvelee kristillisyyden.

Jumala on Henki, ja Häntä tulee rukoilla Hengessä ja totuudessa.

Jumalan Sana tuli lihaksi, ihmiseksi ja Hän kohtaa meidät kaikkialla, myös Raamatun aikahistoriassa ja tapahtumissa.

Sanotaankin kokemuksesta viisastuneena ... Ensin kristityksi, sitten ihmiseksi.

Muuten se, että ihmisen laji kuuluu kädellisiin, että biologisesti olemme apinoita, on totuus. Taistelu tätä vastaan väärällä tavalla on syvällisesti vaurioittanut Kristuksen ruumista, seurakuntaa. Emme voi mitään totuutta vastaan, eikä tarvitsekkaan...

Minun puolestani sumeri saa tarinoida sydämensä kyllyydestä. On kuitenkin kerrottava, niin kuin Saarakin teki, ettei noista jutuista ole mitään hyötyä kristillisyydelle.

Sumerin ajatusjuoksu maallisten asioiden hyödytykseen hengellisten suhteen on nurinpäin. Kristityllä hengellinen tuo ymmärrystä myös maallisiin, eikä toisinpäin. Usko kulkee edellä, jos se on.

Pyhä Henki avaa meille Raamattua sen minkä avaa. Kun kristitty tutkii sanaa, on se hyvä tehdä rukouksen hengessä, sillä ajatuksella, että Jumala antaa ymmärrystä tahtonsa jälkeen. Tapahtukoon sinun tahtosi.

Sen sijaan tuomitun järkemme sotkemista hengellisiin on varottava kuin ruttoa. Järki ei tuota uskoa, eikä ymmärrystä vaan tappaa niitä. Tätä ei millään ymmärrä sellainen, joka tahtoo järjellänsä tulla kristityksi, pysyä kristittynä ja kasvaa ymmärryksessä.

Nyt joku sanoo, että olihan Paavali ja Lutherkin järkeviä ja oppineita. Niin oli, sanoisin jopa neroja, Saulus on hyvä esimerkki järjen tuottamasta uskosta. Vaikka kuinka viisas olikin ja Gamalielin opissa istunut, hän ei ymmärtänyt raamatuista mitään hengellistä. Kun Jumala pysäytti Sauluksen synninjuoksun ja istutti häneen Pyhän Henkensä avaten oikean ymmärryksen, tuli hänen viisautensa ja järkensä oikeaan käyttöön. Sumerin mallissa mennään toisinpäin, että järki tuo hengen ja kirjaviisaus Kristuksen. Paavali kirjoittaakin, että pitää sen kaiken entisen roskana, että hänen vanhurskautensa löydettäisiin Jeesuksesta Kristuksesta.

Mitä tulee näihin "totuuksiin", joita sumeri täällä julistaa, nehän ovat hänen järkensä päätelmiä, lihan ja veren ilmoituksia, joita ei Jumala ole kertonut. Ihmisestä Jumala on sanonut, että omaksi kuvaksensa hän meidät loi. Nyt nousee sumeri Jumalan eteen järkensä sokaisemana ja sanoo: "Ei pidä paikkaansa, vaikka ehkä oletkin Jumala, et tiennyt, että apinaksi ihminen on luotu."

Sumerin pitäisi ymmärtää, että Jumala on tuohonkin sinulle vastannut jo monta kertaa. Et vain ole kuunnellut.

"......joiden loppu on kadotus."

”Luullen viisaita olevansa, ovat tyhmiksi tulleet...."

"Eikö savenvalajalla ole valta......."

".....omaksi kadotuksekseen."

"Pyrkikää ahtaasta portista sisälle......"

".......on varas ja ryöväri."

"Totisesti, totisesti sanon minä teille!"

• teu.
        sumeri kirjoitti:

Mooses sanoi Jumalalle: "Kun minä menen israelilaisten luo ja sanon heille, että heidän isiensä Jumala on lähettänyt minut heidän luokseen, he kysyvät minulta: 'Mikä on hänen nimensä?' Mitä minä heille silloin sanon?" Jumala sanoi Moosekselle: "Minä olen se joka olen." Hän sanoi vielä: "Näin sinun tulee sanoa israelilaisille: 'Minä-olen on lähettänyt minut teidän luoksenne.'"
        2 Ms 3:13-14

Tässä annetaan Jumalan nimi JHVH muodossa EHJE kuten teu oikein sanoo.

Hepreaksi jae 14 kuuluu
        ויאמר אלהים אל־משׁה אהיה אשׁר אהיה ויאמר כה תאמר לבני ישׂראל אהיה שׁלחני אליכם׃

vaijomar elohim el moshe ehje asher ehje
        vaijomar kaha tomer libne israel "ehje salahni aleikhem"
        (Varoitus... heprean transliteraatio tuossa on minun eikä tarkka!)

Kirkkoraamattu selittää:

»Minä-joka-olen» (hepreaksi ehje asher ehje) viittaa Jumalan nimeen Jahve (vrt. jae 15). ehje merkitsee 'minä olen', jahve 'hän on'.

Jahve-nimen asemesta käytetään käännöksissä perinnäisesti sanaa 'Herra'.

Myös juutalaiset ovat vanhastaan lukeneet tämän sanan kohdalla adonaj 'Herra', koska he kokonaan lakkasivat lausumasta nimeä Jahve.

Myös vanhoissa käännöksissä (kreikkalaisissa, latinalaisissa jne.) käytetään Jahve-nimen tilalla Herraa tarkoittavaa sanaa.
        --------------------------------------------------------------------

"Sinun tulee sanoa israelilaisille: 'Jahve, Herra, teidän isienne Jumala, Abrahamin, Iisakin ja Jaakobin Jumala, on lähettänyt minut teidän luoksenne.' Se on oleva minun nimeni ikuisesti, ja sillä nimellä minua kutsuttakoon sukupolvesta sukupolveen.
        2 Ms 3:15

Selitys tähän paokkaan on annettu (2Moos.3:2-20 ) Ja kuukuu näin

Puhuessaan enkelin välityksellä , Moosekselle JUMALA painotti sitä , että
        Hän oli Israelilaisten JUMALA , AABRAHAMIN , IISAKIN , JAAKOBIN ..JA
        HÄNEN NIMENSÄ ON JAHVE , JaHWeH.. Oli ollut käytössä Aadamin ja Seetin ajasta lähtien eli 1 Moos 4:26. ,. Hän on aina sama ,,, Hebr.13:8 Sama eilen tänään ikuisesti

En malta taas mainita Hebr. 13 luvun lopussa (1642 Painos ) sanotaan seuraavaa .
        Kirjoitettu ITALIASSA ,Timoteuksen kanssa , joka tarkoittaa että Paavali saneli
        ja Timoteus kirjoitti Hebrealais kirjeen .

• Saara,;)
        sumeri kirjoitti:

tämä on tietysti totta, että totuudellisuus ei sisällä turvavyötä eikä takeita, mihin sen kanssa päädytään.

omalla kohdallani tämä ei ole mikään uutinen, vaan jo kauan sitten tästä oli Herrani kanssa puhetta. Silloin opin ymmärtämään, kaksi asiaa

1. usko ei ole jotain, jota minä pusken itsestäni kuin hammastahna tuubista, väkisin jos ei muu auta. Usko on lahja, joka annetaan tai sitten ei, ja Jeesus pitää sitä yllä

2. älä koskaan halveksi ihmistä, joka ei usko yhtä vahvasti kuin sinä. Voi tulla päivä, jolloin toivoisit että sinulla olisi edes pieni tilkka hänen uskoaan.

...
        tätä pidetään yleisesti uskonnon ja tieteen erona, uskovalla on vastaukset, joille hän etsii perusteita, tiede epäilee kaikkea, eniten itseään ja omia tuloksiaan.

vaatii henkistä kasvua uskovalle oppia epäilemään ja kyselemään, myös tieteisuskovalle!

Ensinnäkin Sumeri, minua ei tuo tieto milläänlailla pelota, eikä se uskoani heikennä. Luen edelleen tektejäsi kiinnostuneena niiden historiallisesta puolesta. Siitä pisteet sulle ja suuresta historiallisen tiedon hankkimisesta.

En ollenkaan vastusta minkäänlaista tietoa, minun uskoani ei minkäänlainen tieto voi ottaa pois. Peräänkuulutan hengellistä viisautta. Mutta sitä ei ole ilman että ihmisellä olisi Pyhä Henki.
        Siksi Ex-hellarin näkemys on täysin ymmärrettävä.

Puhun Jumalan sanan salatusta viisaudesta, joka avautuu vain Pyhän Hengen avulla. Muuten raamattua luetaan ja tulkitaan sumerin tapaan vain järjellä, mutta Henki, joka tekee eläväksi puuttuu.

Erotan kyllä, en itse vaan Pyhän Hengen ilmoittamana, milloin ihminen puhuu ja tulkitsee raamattua Pyhässä Hengessä ja milloin järjen valossa. Tämä on tietenkin hullutusta, järjetöntä puhetta niiden mielestä, joilla ei Pyhää Henkeä ole.

Olen tottunut olemaan tässä osassa: Kertomaan lihallle epämiellyttäviä asioita. Mutta RAKKAUS TOTUUTEEN tekee siitä miellyttävää, siitäkin huolimatta, että kiitoksena on haukut. En välitä haukuista ollenkaan. Välitän vain siitä, että tuodaan julki Totuus!

Tätä ette te voikaan ymmärtää, mutta kirjoitan tämän niiden vuoksi jotka lukevat ja ovat epävarmalla mielellä. Sumerin kanssa jatkan kuin historianopettajan kanssa, en halveksi historiaa mutta hengellisten kanssa puhun hengellisistä.

• teu.
        Saara,;) kirjoitti:

Eei huva!

"Saaralle"
        netti r- oli jo lopetettu syksyllä ennen kuin siä tulit palstalle kolmannen kerran .
        Tietenkin tämä on vapaa palsta kaikille , olemme sen huomanneet "örvelön "
        tapauksesta , hänkin viihtyi reilut 5.5vuotta , ja toivon että ei ainakaan heti
        tulisi takaisin . Luulen että ensimmäiset 3. vuotta koetimme häntä tosiaan
        pois , mitä saimme aikaiseksi emme mitään , tämän täytyy myöntaa myös
        Jeesus pelastaa. nm.

Tuo lause viesrtisi keskellä jo kuvastaa pikkuisen siitä mitä tulee.
        Siihen vapauteen jota ÖVER VAAGNIG. ,,SALLII , SELLAINEN TEKIJÄ
        KUIN SUORA LINJA ,,YLLÄ PITOON ,,PUUTTUU..

Kyllä pääasia on Puhua Jumalan sanaa , tulkoon se mistä kautta tahansa .
        emme me kukaan voida määritt yksin pelkästään mitä kirjoitetaan ja missä.
        Koska esimerkiksi LLL:kin on puhunut ja kirjottanut erilaista tekstiä kuin
        Raataman aikana ja jälkeen , tarkoitan tällä sitä , että olisi hyvä päästä
        juurille ,,Mutta mihin asti . olisi mentävä että asia selviäisi ?.

• teu.
        Saara,;) kirjoitti:

"" Saara""
        Meillä , on se sen verran tajua ,että olet aivan oikeassa , hän se on
        mutta meillä on myös tieto siitä , että että me voimme ottaa rauhallisesti
        katso , huasin sen itse , vaikka kun hän puhuu apinosta voimme
        antaa sen taphtuvan , koska tietomme ei käri siitä , eikä sitä kautta Uskokaan .

Tietenkin se vaatii Lujuuttaa , sitä hän meillä on , Ei ainokaan sana Raamartussa viittaa minkään laisiin apinoihin , tstä pidetään kiinni , Aatami ja Eeva on LUOTU .
        siitä pidäe kiinni , Veden paisumus on tullut 3400 ja kesti ,vuoden ja 10 päivää .
        Minä pidän ajoituksista kiinni Septuginta Raamatussa otetuissa aika laskelmissa
        jonka mukaan Aadamista on Kristuksen syntymään ,5642 vuotta . ja miksi se on
        enemmän , kuin Masotreettinen ,johtuu monesta syystä :
        1. Laskenta tekniikka
        2. monesti ilmoitettu syntymän jlkeen aika ennen kuin on siittänyt uuttapolvea.
        ...on unhodettu ottaa huomioon , vaikka eläminen oli varmaa
        3. Hanok kulki Herran kanssa , ei Kuollut ,Vaan Jumala otti hänet elävänä taivaaseen , hän oli 365. vuoden ikäinen , kun kaikki eli vielä yli 900. v.

Ensimmäinen maailma oli 10 sukukuntaa , Ja se saavutti NOOAN. s. 4000
        Hänen isänsä oli ,Lemek, joka otti ensimmäisenä kakai vaikoa , mutta ei
        sitten elänytkään kuin 777. Näihin asioihin vaikauttaa HERRA. ikä asiat.
        Kun Nooa oli 500 veden hänen vaimonsa synnytti hänelle pojan joita sitten
        syntyi kaksi muutakin veljestä ( Seem ei syntynyt ensin , mutta Jumala määräsi hänet esikoiseksi

• sumeri

JH on saanut tehtäväkseen kirjoittaa asiat alusta alkaen ja hänelle on annettu vahva näky, suorastaan inspiraatio, mistä on kyse. Hänellä on pöydällä odottamassa kauriin nahkasta tehty upouusi kirjakäärö, on ruukussa hyvää luonnon mustetta ja on teräväkärkinen kynä, jolla kirjoittaa omalla äidinkielellään tekstiä heprealaisin kirjaimin.

Mutta mistä JH nyt saisi tietoa maailman alusta? Hän ei ole joku kevytmielisesti asioihin suhtautuva päiväperhonen, joka keksii omasta päästään tarinoita muinaisuudesta, sellainen joita löytyy meidän aikanamme pilvin pimein etenkin Lännestä.

Huolellisena miehenä JH menee Jerusalemin kaupunginkirjastoon ja etsii sieltä lähteitä, kirjoituksia vanhoilta ajoilta, aivan niin kaukaa luomisen aamuhämärästä kuin vain mahdollista.

• sumeri

Kirjastossa on babylonialainen osasto, jossa on runsaasti savitauluja. Niihin on kirjoitettu uskonnollisia ja historiallisia tekstejä akkadin kielen assyrialaisella ja babylonialaisella haaralla, tuon ajan Lähi-idän yleiskielillä "ranskalla ja englannilla".

Mutta nämä eivät nyt kiinnosta vaan JH menee näiden kirjahyllyjen ohi aivan kirjaston perälle, jossa on vanhinta Jerusalemiin tuotua kirjallisuutta. Siellä olevissa savitauluissa tekstit ovat sumerin kieltä, tuon ajan vanhaa latinaa, jota vain jotkut enää osasivat.

JH oli jo aiemmin pannut merkille näiden taulujen joukossa yhden, joka kiinnosti häntä kovasti. Hän oli päättänyt käyttää sitä hyväkseen oman kirjansa alkuluvun laatimisessa.

Taulussa oleva teksti oli jo JH:n aikanakin muinainen, reippaasti yli tuhat vuotta vanha. Siinä kirjoittajamme katsoi löytäneensä mahdollisimman alkuperäisen kirjoituksen maailman alusta.

• sumeri
        sumeri kirjoitti:

Kirjastossa on babylonialainen osasto, jossa on runsaasti savitauluja. Niihin on kirjoitettu uskonnollisia ja historiallisia tekstejä akkadin kielen assyrialaisella ja babylonialaisella haaralla, tuon ajan Lähi-idän yleiskielillä "ranskalla ja englannilla".

Mutta nämä eivät nyt kiinnosta vaan JH menee näiden kirjahyllyjen ohi aivan kirjaston perälle, jossa on vanhinta Jerusalemiin tuotua kirjallisuutta. Siellä olevissa savitauluissa tekstit ovat sumerin kieltä, tuon ajan vanhaa latinaa, jota vain jotkut enää osasivat.

JH oli jo aiemmin pannut merkille näiden taulujen joukossa yhden, joka kiinnosti häntä kovasti. Hän oli päättänyt käyttää sitä hyväkseen oman kirjansa alkuluvun laatimisessa.

Taulussa oleva teksti oli jo JH:n aikanakin muinainen, reippaasti yli tuhat vuotta vanha. Siinä kirjoittajamme katsoi löytäneensä mahdollisimman alkuperäisen kirjoituksen maailman alusta.

Ymmärtääksemme tämän asian merkityksen paremmin pidetään mielessä, että Jukolan veljekset menivät lukkarin kouluun aa pee see kirjaa lukemaan.

1800-luvulla Suomen kansa oppi lukemaan ja kirjoittamaan kinkereillä, eikä ripille päässyt eikä kristilliseen avioliittoon, jos ei jotain kirjainta tuntenut. Pelkkä Eskon puumerkki ei riittänyt.

Näin Laestadiuksen aikaan ja Raattamaa ja Pietin Antti taisivat olla katekismuksen opettajia, kinkerien pitäjiä, Lapin kansan lukutaidon vaalijoita myös ennen kansakoulun tuloa.

Ennen sumerilaisia ei koko maailmassa kukaan osannut lukea eikä kirjoittaa.

Ei kukaan!

• sumeri
        sumeri kirjoitti:

Ymmärtääksemme tämän asian merkityksen paremmin pidetään mielessä, että Jukolan veljekset menivät lukkarin kouluun aa pee see kirjaa lukemaan.

1800-luvulla Suomen kansa oppi lukemaan ja kirjoittamaan kinkereillä, eikä ripille päässyt eikä kristilliseen avioliittoon, jos ei jotain kirjainta tuntenut. Pelkkä Eskon puumerkki ei riittänyt.

Näin Laestadiuksen aikaan ja Raattamaa ja Pietin Antti taisivat olla katekismuksen opettajia, kinkerien pitäjiä, Lapin kansan lukutaidon vaalijoita myös ennen kansakoulun tuloa.

Ei kukaan!

Ennen sumerilaisia kaikki kansat, heimot, suvut ja perheet muistivat asiat mielessään.

Usein tärkeät asiat puettiin runomuotoon, jota oli helpompi nuorison oppia ja painaa mieleensä.

Elias Lönnrot kohtasi Karjalan runomailla niekkoja, jotka osasivat ulkoa tuhansia ja tuhansia runoja, joita sitten Kalevalaan ja Kantelettareeseen kirjoitettiin muistiin. Ne olivat periytyneet muistitietona halki vuosisatojen.

Tunnet ehkä omasta lähipiiristäsi tai suvustasi jonkun tällaisen, joka muistaa vanhoja asioita, tietää kertoa edesmenneistä ihmisistä ja tapahtumista vaikka harmaat ovat jo hapsensa.

Nämä vanhukset olivat ja ovat kaikissa kulttuureissa hyvin korkealle arvostettuja, yhteisen perinnön vaalijoita ja heidän jalkainsa juuressa menneitä asioita opittiin ja saatiin viisautta.

• sumeri
        sumeri kirjoitti:

Ennen sumerilaisia kaikki kansat, heimot, suvut ja perheet muistivat asiat mielessään.

Usein tärkeät asiat puettiin runomuotoon, jota oli helpompi nuorison oppia ja painaa mieleensä.

Elias Lönnrot kohtasi Karjalan runomailla niekkoja, jotka osasivat ulkoa tuhansia ja tuhansia runoja, joita sitten Kalevalaan ja Kantelettareeseen kirjoitettiin muistiin. Ne olivat periytyneet muistitietona halki vuosisatojen.

Tunnet ehkä omasta lähipiiristäsi tai suvustasi jonkun tällaisen, joka muistaa vanhoja asioita, tietää kertoa edesmenneistä ihmisistä ja tapahtumista vaikka harmaat ovat jo hapsensa.

Nämä vanhukset olivat ja ovat kaikissa kulttuureissa hyvin korkealle arvostettuja, yhteisen perinnön vaalijoita ja heidän jalkainsa juuressa menneitä asioita opittiin ja saatiin viisautta.

Neljännellä vuosituhannella ennen Kristusta Kaksoisvirtain maan paimenet keksivät, että he voivat laittaa pussiin erilaisia kiviä tai savesta tehtyjä merkkejä, joiden avulla voitiin laskea montako pukkia, montako vuohta, montako lammasta pitäisi saada yöksi kotiin.

Joku sitten hoksasi, että tikulla voidaan painaa saveen kuvia näistä pienistä laskunappuloista. Kun tuommoisen savilevyn pisti nuotion reunalle, se kuivui kivenkovaksi ja oli näin ensimmäinen "tilinpito" karjasta. Siitä voitiin laskea.

Tästä sitten ajatus lähti lentoon, että mitäs muuta niihin savilevyihin voi tikuilla piirtää - ja joskus 3400 eKr tuntumassa sumerilaiset olivat keksineet kirjoitustaidon.

Ensimmäisinä koko maailmassa.

Toisena sen oppivat egyptiläiset Niilin laaksossa. (Ei ole aivan varmaa, keksivätkö egyptiläiset sen itse vai oppivatko sumerilaisilta).

Ja näin ryhdyttiin kirjoittamaan muistitietoa talteen, temppeleiden vanhoja myyttejä, kuningasluetteloita, historioita. Kirjurit alkoivat tallentaa kirjanpitoa, maakauppoja, avioliittosopimksia, oikeudenkäyntejä, kuningasten annaaleja...

Tuhansia ja tuhansia savitauluja koottiin suuriin kirjastoihin, oikeustaloihin, temppeleiden holveihin talteen jälkipolville.

Koska nämä ovat poltettua savea, josta kemiallinen vesi on lähtenyt pois, mesopotamialaiset savitaulut ovat kuin kiviä ja käytännössä ikuisia.

• sumeri
        sumeri kirjoitti:

Neljännellä vuosituhannella ennen Kristusta Kaksoisvirtain maan paimenet keksivät, että he voivat laittaa pussiin erilaisia kiviä tai savesta tehtyjä merkkejä, joiden avulla voitiin laskea montako pukkia, montako vuohta, montako lammasta pitäisi saada yöksi kotiin.

Joku sitten hoksasi, että tikulla voidaan painaa saveen kuvia näistä pienistä laskunappuloista. Kun tuommoisen savilevyn pisti nuotion reunalle, se kuivui kivenkovaksi ja oli näin ensimmäinen "tilinpito" karjasta. Siitä voitiin laskea.

Tästä sitten ajatus lähti lentoon, että mitäs muuta niihin savilevyihin voi tikuilla piirtää - ja joskus 3400 eKr tuntumassa sumerilaiset olivat keksineet kirjoitustaidon.

Ensimmäisinä koko maailmassa.

Toisena sen oppivat egyptiläiset Niilin laaksossa. (Ei ole aivan varmaa, keksivätkö egyptiläiset sen itse vai oppivatko sumerilaisilta).

Ja näin ryhdyttiin kirjoittamaan muistitietoa talteen, temppeleiden vanhoja myyttejä, kuningasluetteloita, historioita. Kirjurit alkoivat tallentaa kirjanpitoa, maakauppoja, avioliittosopimksia, oikeudenkäyntejä, kuningasten annaaleja...

Tuhansia ja tuhansia savitauluja koottiin suuriin kirjastoihin, oikeustaloihin, temppeleiden holveihin talteen jälkipolville.

Koska nämä ovat poltettua savea, josta kemiallinen vesi on lähtenyt pois, mesopotamialaiset savitaulut ovat kuin kiviä ja käytännössä ikuisia.

Mitä kirjoitustaidon keksiminen merkitsee?

Kaksoisvirtain maassa, Tigris ja Eufrat virran välimaastossa nykyisen Irakin alueella, kirjoitettiin muistiin suullista perinnettä, jonka juuret ulottuvat kauas kivikaudelle asti.

Minkään muun kansan kirjoituksissa ei ulotuta niin kauas ajassa taaksepäin kuin sumerilaisissa teksteissä Egyptiä ehkä lukuunottamatta. Hieroglyfein näet on tallennettu myös kivikautista suullista perinnettä, erityiseseti uskonnollisia traditioita jotka liittyvät eri temppeleihin ja jumaluuksiin.

Kuulemme Sumerissa ihmisen äänen ihmiskunnan kulttuurihistorian aamunkoitosta.

Ensimmäisen kerran ihmisen puhetta kuuluu Sinearin maasta, kuten Raamattu sitä kutsuu.

Etelä-Irak, Kuwait, Eufratin ja Tigriksen suisto.

Siellä, missä on ollut upea Kaldean Ur, Abrahamin kotikaupunki.

• sumeri
        sumeri kirjoitti:

Mitä kirjoitustaidon keksiminen merkitsee?

Kaksoisvirtain maassa, Tigris ja Eufrat virran välimaastossa nykyisen Irakin alueella, kirjoitettiin muistiin suullista perinnettä, jonka juuret ulottuvat kauas kivikaudelle asti.

Minkään muun kansan kirjoituksissa ei ulotuta niin kauas ajassa taaksepäin kuin sumerilaisissa teksteissä Egyptiä ehkä lukuunottamatta. Hieroglyfein näet on tallennettu myös kivikautista suullista perinnettä, erityiseseti uskonnollisia traditioita jotka liittyvät eri temppeleihin ja jumaluuksiin.

Kuulemme Sumerissa ihmisen äänen ihmiskunnan kulttuurihistorian aamunkoitosta.

Ensimmäisen kerran ihmisen puhetta kuuluu Sinearin maasta, kuten Raamattu sitä kutsuu.

Etelä-Irak, Kuwait, Eufratin ja Tigriksen suisto.

Siellä, missä on ollut upea Kaldean Ur, Abrahamin kotikaupunki.

JH oli löytänyt sumerilaisen savitaulun, jota hän piti niin vanhana, että se meni aivan maailman alkuun asti.

Siinä on kirjoitettuna Ninhursag ja Enki myytti.

Tutkimme sitä yhdessä tässä oppiaksemme paremmin ymmärtämään pyhää Raamattua.

• muuttis^^
        sumeri kirjoitti:

JH oli löytänyt sumerilaisen savitaulun, jota hän piti niin vanhana, että se meni aivan maailman alkuun asti.

Siinä on kirjoitettuna Ninhursag ja Enki myytti.

Tutkimme sitä yhdessä tässä oppiaksemme paremmin ymmärtämään pyhää Raamattua.

Ollaan kärsivällisiä hyvät palstalaiset. Odotetaan ja katsotaan mitä tuleman pitää. Se on selvää, että asiantuntemusta sumerilla riittää.

• teu,
        sumeri kirjoitti:

Ei kukaan!

Miksei , kun Nooa viljeli Viiviään vaikka se kesti miten kauan tahansa .
        niin katään sumrilsisia ei vielä ollut kyllä kirjoittaminen oli opittu jo aiemminkin

Aadami Optettiin Korkeimman taholta , koska JH halusi tietää eläinten nimet

• sumeri
        teu, kirjoitti:

Miksei , kun Nooa viljeli Viiviään vaikka se kesti miten kauan tahansa .
        niin katään sumrilsisia ei vielä ollut kyllä kirjoittaminen oli opittu jo aiemminkin

Aadami Optettiin Korkeimman taholta , koska JH halusi tietää eläinten nimet

Kirjoitustaidosta on kyse, teu

ajattelet ihmisen kykyä puhua

ei osannut Nooa kirjoittaa mitään, vaikka viiniä viljelikin

• Saara,;)
        sumeri kirjoitti:

Kirjoitustaidosta on kyse, teu

ajattelet ihmisen kykyä puhua

ei osannut Nooa kirjoittaa mitään, vaikka viiniä viljelikin

http://fi.wikipedia.org/wiki/Sumer

Mekin osaamme hakea tietoa netistä, voitko kuvitella?

• teu.
        Saara,;) kirjoitti:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Sumer

Mekin osaamme hakea tietoa netistä, voitko kuvitella?

vikipedia on IHMISEN TEKEMÄ , aika väärin ,,tuossa sanaotaan jonka SaaraA kaivoi esin että 4000 ->ja siitä tännepäin .

Veden paisumus oli 3400 ->3399. jolloin kaikkai sumerit hukkui , silloin se jäklkeen
        kului vielä paljon aikaa, että sumerit todellisuudessa ryhtyi olelamaan .

Myönnän että n.3000eKr .se saattoi tapahtua , silloin oli Noa kuollut ja pojat olihaudanneet hänen , se tapahtui 3049, eKr. jolloin he myö alkoi hajaantua .

Mitä mieltä olet siitä ,saa ta nan ,väitteestä että ihmisen on helpompi
        Uskoa Lumalaan Onnellisena kuin Onnettomana ..?

Seuraava mies joka osasi kirjoittaa satavarmasti , oli JOB: hän oli stttttyntynyt
        n.2325. eKr. Ja oli kaikista asioista ehdoton Jumalan mies,
        Vaikka Jumala "löikin saa ta nan kasaa vetoa" , tähän kysymykseen eräs teki
        tämän kysymyksen siksi että saattoi kysyä oliko Herralla oikeas mielestäsi .
        Tehdä näin saa ea nan kanssa . Miksi Herra suostui tähän , johtui varmaan siitä
        että Herra halusi näyttää ,kuka sanoo kaapin paikan .Hänellä on oikeus tehdä se
        ja paljon muutakin niihin tekoihin ei vaikuta saa ta na , ei Ihminen

Miksi ? ,,,se on toinen tarina.

• Saara,;)
        teu. kirjoitti:

vikipedia on IHMISEN TEKEMÄ , aika väärin ,,tuossa sanaotaan jonka SaaraA kaivoi esin että 4000 ->ja siitä tännepäin .

Veden paisumus oli 3400 ->3399. jolloin kaikkai sumerit hukkui , silloin se jäklkeen

Myönnän että n.3000eKr .se saattoi tapahtua , silloin oli Noa kuollut ja pojat olihaudanneet hänen , se tapahtui 3049, eKr. jolloin he myö alkoi hajaantua .

Seuraava mies joka osasi kirjoittaa satavarmasti , oli JOB: hän oli stttttyntynyt

Usko Jumalaan ei mielestäni ole riippuvainen tunteista ja olosuhteista. Hengellisissä taisteluissa kokee ja huomaa kuitenkin Jumalan voiman hyvin selkeästi, sillä silloin olemme täysin riippuvaisia hänestä ja näemme selkeästi oman voimamme täydellisen riittämättömyyden.

Siunausten keskellä helpommin pidämme siunauksia itsestäänselvinä. Jumala tosin osoittaa voimaansa myöskin siunausten keskellä ja niistä kumpuaa kiitosmieli. En silti erottelisi siten, että siunausta olisi vain helppous vaan luen vastukset myöskin siunauksiksi. Eli jos valita pitäisi, sanoisin että vastukset ja ihmiselle mahdottomat tilanteet tuovat Jumalan voiman selkeämmin näkyviin.

• muuttis^^
        Saara,;) kirjoitti:

Usko Jumalaan ei mielestäni ole riippuvainen tunteista ja olosuhteista. Hengellisissä taisteluissa kokee ja huomaa kuitenkin Jumalan voiman hyvin selkeästi, sillä silloin olemme täysin riippuvaisia hänestä ja näemme selkeästi oman voimamme täydellisen riittämättömyyden.

Siunausten keskellä helpommin pidämme siunauksia itsestäänselvinä. Jumala tosin osoittaa voimaansa myöskin siunausten keskellä ja niistä kumpuaa kiitosmieli. En silti erottelisi siten, että siunausta olisi vain helppous vaan luen vastukset myöskin siunauksiksi. Eli jos valita pitäisi, sanoisin että vastukset ja ihmiselle mahdottomat tilanteet tuovat Jumalan voiman selkeämmin näkyviin.

Siunausten keskellä helpommin pidämme siunauksia itsestäänselvinä. Jumala tosin osoittaa voimaansa myöskin siunausten keskellä ja niistä kumpuaa kiitosmieli. En silti erottelisi siten, että siunausta olisi vain helppous vaan luen vastukset myöskin siunauksiksi. Eli jos valita pitäisi, sanoisin että vastukset ja ihmiselle mahdottomat tilanteet tuovat Jumalan voiman selkeämmin näkyviin. - Saaran ajatuksiin yhdyn.

Usko ei ole tunneasia. Se on siunattu asia.

• tesa.
        teu. kirjoitti:

Job sanoo koetuksien jälkeen: "Nyt silmäni ovat nähneet Jumalan, tähän asti olin vain korvakuulolta tuntenut Jumalan".

"Kaikki mitä elämään ja Jumalisuuteen tarvitaan on jo annettu, mutta saamme kaiken Kristuksen tuntemisen mukaan", Jobin palkkana oli myös se että yksi viidestä aistista avautui, sen lisäksi että Jumala korvasi kaiken kaksinkertaisesti.

Jouluevankeliumista löydämme saman, seudulla oli paimenia jotka saivat nähdä Jumalan, mutta sitä ennenkin niitä nimitettiin paimeniksi. Myös meillä seurakunnissa on paimenia jotka tuntevat vain korvakuulolta Jumalan, ja sitten on niitä jotka ovat nähneet Jumalan.

Koetuksista Kristuksen kanssa voittajana selvinnyt, voi sanoa että nyt olen itse omin silmin nähnyt, en tunne ainoastaan korvakuulolta. Toinen voi sanoa saman, tunnen tämän omasta kokemuksesta.

• teu.

Mi9tä toista luomisakertomusta , etkö vanha mies jo tiedä että
      Raamattu on kirjoitettu kaksin kertaisinn vakuutuksuin ja siitä
      johtuu tuo sinun muokkaama toinen luomís kertomus .

Että siihen aikaan kuin PH. ja Mooses näitä kirjoitti .
      oli yleinen , tai ei yleinen kovin moni ei vielä oassut
      kirjoittaakaan , vaan jotkin jotka oli saaneet prinssin
      koulutuksen ..vaikka oli orjan todellinen poika jonka
      Jumala oli hoitanut kehdosta hautaan .

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei sua enään tunnista

Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      214
      7354
    2. Huomenet naiselle

Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      59
      4722
    3. Etsin vastaantulevista sua

Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      43
      4674
    4. Mikä kaivatussasi kolahti?

Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      75
      3398
    5. Kaikesta muusta

Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1995
    6. Hyvää yötä.

Miten äkäpussi kesytetään? 😉 pus
      Ikävä
      31
      1799
    7. Tekis mieli lähestyä sua

Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗
      Ikävä
      27
      1786
    8. Ajatteletko koskaan

Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹
      Ikävä
      44
      1647
    9. Kyllä hävettää!

Olla taivalkoskelta jos vuoden taivalkoskelainen on tuommoinen tumpelo.
      Taivalkoski
      36
      1547
    10. Haluaisitko enemmän ?

Haluaisitko enemmän kuin ystävyyden ? M-N
      Ikävä
      143
      1307
    Aihe