Höyryveturien hevosvoimat

löllöpoo

Miten voi laskea höyryveturin hevosvoimat kp:nä ilmoitetuista vetovoimista? Ukkopekan vetovoima oli 11610 Kp.

11

529

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 5+18

      Ukkopekan kattilatehoksi ilmoitetaan 1600 hv. Tuo vetovoima riippuu kai välityksistä, joten sen ja tehon välinen yhteys ei ole helposti laskettavissa.

    • sitroen.

      Vetovoiman ja vastaavan nopeuden perusteella tehon voi laskea. Tosin en itse viitsi alkaa pähkäilemään tuota.

      • Ukkopekkauu-uu*

        Ihan simppelisti, teho = voima kertaa nopeus. Hevosvoima = 735 wattia. Kilopondi on suunnilleen 10 Newtonia. Nopeudeksi tulee suunnilleen 1 m/s.


      • Taas sitikan hölinää

        Tosin et muuten pystykään sitä laskemaan.
        Vetovoima ilmoitetaan nopeudella 0, liikkeessä olevaa voimaa ei ole mitattuna.

        Höyryn virtaushäviöitä tai paisuntasuhdetta, kattilan kapasiteettia jne. et taatusti pysty laskemaan, pähkäilit tai viitsit sitten miiä vaan.


      • Simppeliä tosiaan ?
        Ukkopekkauu-uu* kirjoitti:

        Ihan simppelisti, teho = voima kertaa nopeus. Hevosvoima = 735 wattia. Kilopondi on suunnilleen 10 Newtonia. Nopeudeksi tulee suunnilleen 1 m/s.

        Matematiikka ja suureet ? ?


      • Ukkopekkauu-uu*
        Ukkopekkauu-uu* kirjoitti:

        Ihan simppelisti, teho = voima kertaa nopeus. Hevosvoima = 735 wattia. Kilopondi on suunnilleen 10 Newtonia. Nopeudeksi tulee suunnilleen 1 m/s.

        Taisi tulla laskuissani pilkkuvirhe, oikeampi nopeus on 10 m/s. Näin laskien tuo vetovoima ja hevosvoimamäärä vaikuttavat yhteensopivilta. Eli esim. ylämäkeen voisi vetää tuolla nopeudella vaunukuormaa, joka aiheuttaa noin 100 kN vastusvoiman.


    • oh-now

      "Miten voi laskea höyryveturin hevosvoimat kp:nä ilmoitetuista vetovoimista? Ukkopekan vetovoima oli 11610 K"

      Ei mitenkään. Hevosvoima ilmoitti alunperin tehtyä työtä (painon nostoa tietyn matkan tietyssä ajassa) suhteessa siihen, montako hevosta ajateltiin vaadittavan tekemään sama työ.

      Koska aika vetovoimaa mitatessa on = 0, ei siitä saada esiin tehtyä työtä.
      Oikea menettely olisi esim. verrata sähköveturia (jonka energiankulutus ja häviot tiedetään/osataan arvioida) saman vaunuston kiihdyttämiseen höyryveturilla samaan nopeuteen.
      Kuitenkin mm. veturin pyörien lipsuminen eri syistä johtuen hankaloittaa tilannetta.

      • Justiinsa noin.

        Höyryvetureiden vetokyky ilmoitetaan kilopondeina, joka riippuu suurimmalta osaltaan veturin painosta ja kitkasta, / kuiva kisko/pyörä.

        Tehon arviointiin tuo sähköveturin vastaava kiihtyvyys on aika hyvä, sähköveturin teho kun on helposti mittauksilla saatavissa.

        Tästä tuli esille muuan ihmetyksen aihe, miksi ratasähköistyksessä käytetään 25 kV verkkoa vaikka maamme siirtoverkot käyttävät lähinnä 20 ja 110 kv siirtojännitteitä ? ?

        Tähän ilmeisesti on joku looginen selitys, viitsisikö joku kertoa miksi syöttöjännite on juuri 25 kV ?


      • minä se vaan
        e.d.k kirjoitti:

        Justiinsa noin.

        Höyryvetureiden vetokyky ilmoitetaan kilopondeina, joka riippuu suurimmalta osaltaan veturin painosta ja kitkasta, / kuiva kisko/pyörä.

        Tehon arviointiin tuo sähköveturin vastaava kiihtyvyys on aika hyvä, sähköveturin teho kun on helposti mittauksilla saatavissa.

        Tästä tuli esille muuan ihmetyksen aihe, miksi ratasähköistyksessä käytetään 25 kV verkkoa vaikka maamme siirtoverkot käyttävät lähinnä 20 ja 110 kv siirtojännitteitä ? ?

        Tähän ilmeisesti on joku looginen selitys, viitsisikö joku kertoa miksi syöttöjännite on juuri 25 kV ?

        vois kuvitella että junien moottorit on yleisimmin 25kv motteja ja helpompi muuttaa jännite kuin motti...


    • emmätiä

      Eiköhän suuremmalla jännitteellä alkaisi tulla ongelmia, kuten suurempi vaara sähkötapaturmista.
      Voimansiirtoverkossa on kolme vaihejohdinta, sähköjunassa vain yksi ajojohdin, kisko toimii toisena johtimena, en ole varma miten suurempi jännite vaikuttaisi tuohon kiskon jännitteeseen silloin kun juna on kohdalla.
      Eli jos mitataan jännite kiskosta, sitten vaikkapa viedään jodin johonkin maadoitukseen muutaman sadan metrin päähän.

      • Amatööri ajattelija

        Enpä tunne rataverkon sähköistystä paremmin, mutta käsittääkseni siinä on 3 johdinta, 25 kV syöttöjohto ja 25 kV paluujohto sekä kiskot.=2*25kV
        Toimintaa ohjaa välimuuntajat, joissa piirinä on syöttö/kisko ja paluu/kisko vain sillä osalla jossa juna kulkee joten tehoa pitäisi olla enemmän kuin 25 kV syöttöjännite yksin mahdollistaisi ja muilla osilla kisko toimii 0-johtimena.
        Moottorit eivät välttämättä ole nirsoja jännitteelle, johtimien siirtokyky ei ainakaan ole syy, olisiko mahdollisesti alun alkaen Sweitsistä, missä sähköistys alkoi, ja laitteiden yhteensopivuus tms. olisi valinnan perusteena.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko valmis? Meidän tarinaan

      Rakastan sinua ❤️
      Ikävä
      84
      1672
    2. Nainen, huomasitko kun muutin sinua?

      Niin lyhyessä ajassa niin paljon. Mutta jotain muuttui minussakin. :/
      Ikävä
      88
      898
    3. Misä tulipalo?

      Mikä palaa Haapavedellä?
      Haapavesi
      8
      862
    4. Jumankauta sä olet hyvännäköinen

      Ihan mun miehen näköinen 😍
      Ikävä
      54
      862
    5. IS Viikonloppu 12.-13.7.2025

      Viikonlopun ratoksi Skyttä ja Kärkkäinen ovat taiteilleet 3.0 arvoisen ristisanatehtävän ratkottavaksi. Kenenkään ratko
      Sanaristikot
      56
      849
    6. Tämä kesä ei ollut vielä meidän

      Olisihan se ihana viettää kesäiltoja kanssasi ulkona. Ei kai ollut vielä oikea aika. Ehkä kohtaamme vielä sattumalta jos
      Ikävä
      58
      793
    7. Poliisi losautti puukkohemmon hengiltä

      Mitäs läks, heilumaan puukon kanssa eikä totellut käskytystä. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011361763.html
      Maailman menoa
      189
      779
    8. Mitä jos vaan tapaisit sen jota mietit

      Jos se yksi henkilö on sinun mielessäsi niin entäs jos vaan menisit tapaamaan sitä, heti, samantien, miettimättä mitään.
      Ikävä
      80
      735
    9. Teet tämän niin

      Helpoksi, mutta silti niin vaikeaksi. Vihaan omaa saamattomuuttani, vaikka kaikki olisi saatavilla. 🩷🌸
      Ikävä
      41
      730
    10. Sofiaa ei kelpuutettu Martinan kaveriporukkaan

      Ibizalla lomailee Martinan kanssa ihan muut naiset.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      172
      720
    Aihe