Ehtoollinen: Luther vs. raamattu!

Saara,;)

Lut. kirkon ehtoollisopetus:

- Ehtoollisessa muistamme Jeesuksen ristinkuolemaa. Golgatan ristillä Jumalan ainoa Poika, Jumalan Karitsa, vuodatti verensä ja kuoli koko maailman puolesta. Kristuksen ruumiin ja veren sakramentissa ristillä uhrattu Kristus lahjoittaa itsensä meille.

- Ehtoollisen lahja, syntien anteeksisaaminen, annetaan meille niissä sanoissa, jotka meille sakramentin saadessamme lausutaan: ”sinun puolestasi annettu”. Kun uskomme nämä sanat ja otamme vastaan leivän ja viinin, nautimme hengellisen aterian, joka uudistaa elämämme ja lisää meissä rakkautta lähimmäisiimme. Ehtoollinen yhdistää meidät Kristukseen ja toisiimme. Sitä vietetään yhdessä taivaan joukon ja kaikkien pyhien kanssa.

- Ehtoollista nauttimalla pysymme Kristuksessa ja hän pysyy meissä. Kristuksen ruumis, elämän leipä, ruokkii ja vahvistaa kasteessa alkanutta hengellistä elämää. Kristuksen veri, kuolemattomuuden lääke, parantaa meitä ja lahjoittaa meille iankaikkisen elämän.

- Ehtoollinen eli alttarin sakramentti on Jeesuksen asettama pyhä ateria. Siinä hän antaa meille ruumiinsa ja verensä syötäväksi ja juotavaksi.

- Ehtoollisen leipä ja viini ovat Kristuksen todellinen ruumis ja veri. Vaikka emme voi ymmärtää tätä salaisuutta, voimme luottaa Vapahtajan omiin sanoihin, jotka on talletettu pyhään Raamattuun. Kuolemaansa edeltävänä yönä Jeesus jakoi siunaamansa leivän opetuslapsilleen ja sanoi: ”Tämä on minun ruumiini.” Samalla tavalla hän antoi myös viinin, joka hänen sanojensa mukaan on liiton veri, hänen oma verensä. Näille Jeesuksen sanoille uskollisina me vietämme ehtoollista hänen muistokseen.

Raamattu:

Raamatun opetus ehtoollisesta on seuraavanlainen Jeesuksen omin sanoin sanottuna:

Ja heidän syödessään Jeesus otti leivän, siunasi, mursi ja antoi opetuslapsillensa ja sanoi: "Ottakaa ja syökää; tämä on minun ruumiini". Ja hän otti maljan, kiitti ja antoi heille ja sanoi: "Juokaa tästä kaikki; sillä tämä on minun vereni, liiton veri, joka monen edestä vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi, Matt 26: 26-28.

Ja hän otti leivän, kiitti, mursi ja antoi heille ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan. Tehkää se minun muistokseni." Samoin myös maljan, aterian jälkeen, ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka teidän edestänne vuodatetaan, Luuk 22: 19,20.

Ehtoollinen on muistoateria Jeesuksen ristin kuolemasta ja Hänen ylösnousemuksestaan, jonka kautta (Jeesuksen sovitustyön kautta tulee siis syntien anteeksiantamus) annetaan syntien anteeksiantamus niille, jotka parannuksen teon jälkeen ottavat uskossa vastaan Herran Jeesuksen. Leipä ja viini (ehtoollinen) kuvaavat Golgatalla tapahtunutta lunastustyötä, jossa on syntien anteeksiantamus.

Leipää ja viiniä ei ristiinnaulittu ristin puulle, vaan sinne naulittiin Jeesus Kristus ja Jeesuksen kyljestä ei vuotanut viiniä, vaan veri merkiksi syntien anteeksiantamuksesta. Sillä ilman verenvuodatusta ei ole syntien anteeksiantamusta, niin kuin Raamattu opettaa.

Uusi liitto alkoi Jeesuksen Golgatan uhrilla, jonka todistuksena oli Jeesuksen veri ja Hänen kuolemansa sekä ylösnousemus. Näissä edellisissä lepää syntien anteeksiantamus. Ehtoollisessa oleva leipä ja viini vain kuvaavat Golgatalla tapahtunutta lunastusta, jossa Jeesus antoi ruumiinsa kuolemaan meidän edestämme sekä vuodatti verensä meidän edestämme.

jatkuu...

22

220

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Saara,;)

Paavalin opetus ehtoollisesta:

Sillä minä olen saanut Herralta sen, minkä myös olen teille tiedoksi antanut, että Herra Jeesus sinä yönä, jona hänet kavallettiin, otti leivän, kiitti, mursi ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan; tehkää tämä minun muistokseni". Samoin hän otti myös maljan aterian jälkeen ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni; niin usein kuin te juotte, tehkää se minun muistokseni". Sillä niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tämän maljan, te julistatte Herran kuolemaa, siihen asti kuin hän tulee, 1 Kor 11: 23-26.

Jeesuksen kuolema ja ylösnousemus oli jo tapahtunut tosiasia Paavalin opettaessa korinttolaisille ehtoollisesta. Tämä on mielenkiintoinen pointti, sillä Paavali opettaa, että Jeesus itse on opettanut hänelle ehtoollisen merkityksen. Paavalin mukaan ehtoollinen on Jeesuksen muistoksi, sillä niin usein kuin opetuslapset syövät ehtoollisleivän ja juovat maljasta viiniä, niin he julistavat Herran Jeesuksen kuolemaa, siihen asti kun Hän tulee.

Huomaatko ettei Paavali opettanut, että ehtoollinen on syntien anteeksisaamisen sakramentti. Itse asiassa Paavali ei edes mainitse sanoja syntien anteeksisaaminen, koska Golgatalla tapahtui ihmiskunnan lunastus ja siellä on syntien anteeksisaamisen paikka jokaiselle, joka tekee parannuksen ja ottaa uskossa vastaan Herran Jeesuksen. Paavali tiesi, että syntien anteeksisaaminen oli jo tapahtunut tosiasia, joka tapahtui Golgatalla ja ehtoollinen on muistoateria, jossa muistellaan ja julistetaan Herran kuolemaa.

”Alttarin sakramentti”

Luther kirjoittaa Vähässä katekismuksessa seuraavasti kohdassa Alttarin sakramentti: ”Mitä tällainen syöminen ja juominen hyödyttää? Vastaus: `Se käy ilmi sanoista `teidän edestänne annettu ja vuodatettu syntien anteeksiantamiseksi.´Meille annetaan näillä sanoilla tässä sakramentissa synnit anteeksi, elämä ja autuus, sillä missä on syntien anteeksianto, siinä on on myös elämä ja autuus.”

Jeesus itse sanoi: ”Juokaa tästä kaikki; sillä tämä on minun vereni, liiton veri, joka monen edestä vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi.”

”Tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka teidän edestänne vuodatetaan.”

Liiton veri vuodatettiin Golgatalla, joka on kertakaikkinen tapahtuma niin kuin Raamattu opettaa. Golgatalla lepää syntien anteeksianto, joka lahjoitetaan parannuksen teon eli uskon kautta Jeesukseen.

Liiton veri vuodatettiin Golgatalla, jota viini kuvaa. Leipä kuvaa Kristus ruumista, joka murrettiin Golgatalla. Uuden liiton veri vuodatettiin Golgatalla, jonka kautta ja perusteella saadaan synnit anteeksi. Syntien anteeksiantamuksen veri vuodatettiin Golgatalla. Raamatussa ei ole sanoja alttarin sakramentti eikä opetusta alttarin sakramentista. Alttarin sakramentti käsite on perinnäissääntö, jolla ei ole mitään tekemistä Raamatun opetuksen kanssa.

Tämä on minun ruumiini

Valtion kirkkolaitokset opettavat ehtoollisleivästä seuraavasti: Raamatusta nousevat sanat: "Tämä on minun ruumiini." Näitä sanoja ei voi tulkita muuten, kuin kirjaimellisesti.

Sanat; Tämä on minun ruumiini, kuvaa Jeesuksen murrettua ruumista, josta vuoti anteeksiantamuksen veri. Jeesuksen ruumis murrettiin Golgatalla, jossa Hänen kyljestään vuoti sovituksen veri syntien anteeksiantamiseksi. Jeesus on todella läsnä joka paikassa, mutta Hän ei ole koskaan ottanut itselleen konkreettisesti leivän muotoa eikä tule koskaan ottamaankaan.

Jeesuksella oli ja on Jumalan muoto, mutta Hän nöyryytti itsensä ja otti orjan muodon ja oli kuuliainen hamaan ristin kuolemaan asti. Edellisessä on ainoa muodonmuutos, johon Jeesus on ottanut osaa, että Jumala tuli ihmiseksi eikä leiväksi.

jatkuu...

• Saara,;)

VT:n todistus

Kun Israelin kansa oli Egyptin orjuudessa, niin Jumala päätti vapauttaa kansansa tästä orjuudesta. Ennen tuota vapautumista asetettiin pääsiäinen, jonka tehtävä oli muistuttaa Israelin kansaa, siitä kun Jumala vapautti kansansa egyptiläisten orjuudesta. Pääsiäiseen kuului myös pääsiäisateria, jossa syötiin teurastettu karitsa, joka oli esikuvaa Jeesuksen Golgatan uhrista, jossa sovitettiin koko ihmiskunnan synnit. Johannes kastaja tiesi tämän, sillä kun hän näki Jeesuksen hän sanoi Pyhässä Hengessä: ” Katso, Jumalan karitsa, joka pois ottaa maailman synnin.”

Vanhan liiton pääsiäinen ei ollut se tapahtuma, jossa Israelin kansa vapautettiin egyptiläisten orjuudesta, vaan pääsiäinen viettiin tämän vapautumisen muistoksi. Samoin on myös Uudessa Liitossa. Ehtoollinen vietetään Jeesuksen kuoleman muistoksi, jossa muistellaan ja julistetaan Herran kuolemaa. Ehtoollinen ei ole syntien anteeksisaamisen sakramentti, koska syntien anteeksisaaminen tapahtui Golgatalla, jota ehtoollisella muistellaan Herran kunniaksi.

VT:ssa Ja UT:ssa on aivan sama järjestys pääsiäisaterialla. Ensin pääsiäisateria asetetaan ja sen jälkeen VT:ssa vapautuminen orjuudesta ja UT:ssa Jeesuksen ristinkuolema syntien anteeksisaamiseksi. Tämän jälkeen niin VT:ssa kuin UT:ssa on näiden tapahtumien muistoksi pääsiäisateria, jossa muistellaan tätä tapahtumaa.

Hebr 9: 14-28:

14 kuinka paljoa enemmän on Kristuksen veri, hänen, joka iankaikkisen Hengen kautta uhrasi itsensä viattomana Jumalalle, puhdistava meidän omantuntomme kuolleista teoista palvelemaan elävää Jumalaa!

15 ¶ Ja sentähden hän on uuden liiton välimies, että, koska hänen kuolemansa on tapahtunut lunastukseksi ensimmäisen liiton aikuisista rikkomuksista, ne, jotka ovat kutsutut, saisivat luvatun iankaikkisen perinnön.

16 Sillä missä on testamentti, siinä on sen tekijän kuolema toteennäytettävä;

17 sillä vasta kuoleman jälkeen testamentti on pitävä, koska se ei milloinkaan ole voimassa tekijänsä eläessä.

18 Sentähden ei myöskään ensimmäistä liittoa verettä vihitty.

19 Sillä kun Mooses oli kaikelle kansalle julkilukenut kaikki käskyt, niinkuin ne laissa kuuluvat, otti hän vasikkain ja kauristen veren ynnä vettä ja purppuravillaa ja isopin ja vihmoi sekä itse kirjan että kaiken kansan,

20 sanoen: "Tämä on sen liiton veri, jonka Jumala on teille säätänyt".

21 Ja samoin hän verellä vihmoi myös majan ja kaikki palvelukseen kuuluvat esineet.

22 Niin puhdistetaan lain mukaan miltei kaikki verellä, ja ilman verenvuodatusta ei tapahdu anteeksiantamista.

23 ¶ On siis välttämätöntä, että taivaallisten kuvat tällä tavalla puhdistetaan, mutta että taivaalliset itse puhdistetaan paremmilla uhreilla kuin nämä.

24 Sillä Kristus ei mennyt käsillä tehtyyn kaikkeinpyhimpään, joka vain on sen oikean kuva, vaan itse taivaaseen, nyt ilmestyäkseen Jumalan kasvojen eteen meidän hyväksemme.

25 Eikä hän mennyt uhratakseen itseänsä monta kertaa, niinkuin ylimmäinen pappi joka vuosi menee kaikkeinpyhimpään, vierasta verta mukanaan,

26 sillä muutoin hänen olisi pitänyt kärsimän monta kertaa maailman perustamisesta asti; mutta nyt hän on yhden ainoan kerran maailmanaikojen lopulla ilmestynyt, poistaakseen synnin uhraamalla itsensä.

27 Ja samoinkuin ihmisille on määrätty, että heidän kerran on kuoleminen, mutta senjälkeen tulee tuomio,

28 samoin Kristuskin, kerran uhrattuna ottaakseen pois monien synnit, on toistamiseen ilman syntiä ilmestyvä pelastukseksi niille, jotka häntä odottavat.

Ilman verenvuodatusta ei voi olla syntien anteeksiantamista, siksi Golgatalla Jeesuksen kyljestä vuotanut veri on syntien anteeksiantamuksen merkki. Ehtoollismaljassa oleva viini kuvaa Kristuksen verta ja ehtoollisessa oleva leipä kuvaa Jeesuksen ruumista. Golgatalla tapahtui syntien anteeksiantamus, jota ehtoollisessa muistellaan Herran kunniaksi.

• Saara,;)
        Saara,;) kirjoitti:

VT:n todistus

Kun Israelin kansa oli Egyptin orjuudessa, niin Jumala päätti vapauttaa kansansa tästä orjuudesta. Ennen tuota vapautumista asetettiin pääsiäinen, jonka tehtävä oli muistuttaa Israelin kansaa, siitä kun Jumala vapautti kansansa egyptiläisten orjuudesta. Pääsiäiseen kuului myös pääsiäisateria, jossa syötiin teurastettu karitsa, joka oli esikuvaa Jeesuksen Golgatan uhrista, jossa sovitettiin koko ihmiskunnan synnit. Johannes kastaja tiesi tämän, sillä kun hän näki Jeesuksen hän sanoi Pyhässä Hengessä: ” Katso, Jumalan karitsa, joka pois ottaa maailman synnin.”

Vanhan liiton pääsiäinen ei ollut se tapahtuma, jossa Israelin kansa vapautettiin egyptiläisten orjuudesta, vaan pääsiäinen viettiin tämän vapautumisen muistoksi. Samoin on myös Uudessa Liitossa. Ehtoollinen vietetään Jeesuksen kuoleman muistoksi, jossa muistellaan ja julistetaan Herran kuolemaa. Ehtoollinen ei ole syntien anteeksisaamisen sakramentti, koska syntien anteeksisaaminen tapahtui Golgatalla, jota ehtoollisella muistellaan Herran kunniaksi.

VT:ssa Ja UT:ssa on aivan sama järjestys pääsiäisaterialla. Ensin pääsiäisateria asetetaan ja sen jälkeen VT:ssa vapautuminen orjuudesta ja UT:ssa Jeesuksen ristinkuolema syntien anteeksisaamiseksi. Tämän jälkeen niin VT:ssa kuin UT:ssa on näiden tapahtumien muistoksi pääsiäisateria, jossa muistellaan tätä tapahtumaa.

Hebr 9: 14-28:

14 kuinka paljoa enemmän on Kristuksen veri, hänen, joka iankaikkisen Hengen kautta uhrasi itsensä viattomana Jumalalle, puhdistava meidän omantuntomme kuolleista teoista palvelemaan elävää Jumalaa!

15 ¶ Ja sentähden hän on uuden liiton välimies, että, koska hänen kuolemansa on tapahtunut lunastukseksi ensimmäisen liiton aikuisista rikkomuksista, ne, jotka ovat kutsutut, saisivat luvatun iankaikkisen perinnön.

16 Sillä missä on testamentti, siinä on sen tekijän kuolema toteennäytettävä;

17 sillä vasta kuoleman jälkeen testamentti on pitävä, koska se ei milloinkaan ole voimassa tekijänsä eläessä.

18 Sentähden ei myöskään ensimmäistä liittoa verettä vihitty.

19 Sillä kun Mooses oli kaikelle kansalle julkilukenut kaikki käskyt, niinkuin ne laissa kuuluvat, otti hän vasikkain ja kauristen veren ynnä vettä ja purppuravillaa ja isopin ja vihmoi sekä itse kirjan että kaiken kansan,

20 sanoen: "Tämä on sen liiton veri, jonka Jumala on teille säätänyt".

21 Ja samoin hän verellä vihmoi myös majan ja kaikki palvelukseen kuuluvat esineet.

22 Niin puhdistetaan lain mukaan miltei kaikki verellä, ja ilman verenvuodatusta ei tapahdu anteeksiantamista.

23 ¶ On siis välttämätöntä, että taivaallisten kuvat tällä tavalla puhdistetaan, mutta että taivaalliset itse puhdistetaan paremmilla uhreilla kuin nämä.

24 Sillä Kristus ei mennyt käsillä tehtyyn kaikkeinpyhimpään, joka vain on sen oikean kuva, vaan itse taivaaseen, nyt ilmestyäkseen Jumalan kasvojen eteen meidän hyväksemme.

25 Eikä hän mennyt uhratakseen itseänsä monta kertaa, niinkuin ylimmäinen pappi joka vuosi menee kaikkeinpyhimpään, vierasta verta mukanaan,

26 sillä muutoin hänen olisi pitänyt kärsimän monta kertaa maailman perustamisesta asti; mutta nyt hän on yhden ainoan kerran maailmanaikojen lopulla ilmestynyt, poistaakseen synnin uhraamalla itsensä.

27 Ja samoinkuin ihmisille on määrätty, että heidän kerran on kuoleminen, mutta senjälkeen tulee tuomio,

28 samoin Kristuskin, kerran uhrattuna ottaakseen pois monien synnit, on toistamiseen ilman syntiä ilmestyvä pelastukseksi niille, jotka häntä odottavat.

Ilman verenvuodatusta ei voi olla syntien anteeksiantamista, siksi Golgatalla Jeesuksen kyljestä vuotanut veri on syntien anteeksiantamuksen merkki. Ehtoollismaljassa oleva viini kuvaa Kristuksen verta ja ehtoollisessa oleva leipä kuvaa Jeesuksen ruumista. Golgatalla tapahtui syntien anteeksiantamus, jota ehtoollisessa muistellaan Herran kunniaksi.

Jeesuksen asettaessa ehtoollisen ja Hänen viettäessä sitä opetuslasten kanssa ei ollut vielä tapahtunut Golgatan lunastus työtä, jossa on syntien anteeksiantamus. Kun uskovaiset viettävät ehtoollista, nyt tässä hetkessä, niin syntien anteeksiantamus on jo vuodatettu Golgatalla. Ehtoollinen ei ole syntien anteeksiantamuksen sakramentti. Ehtoollinen on muistoateria, jossa julistetaan Herran kuolemaa. Kirkon opetuksessa Kristuksen ruumiin ja veren sakramentissa ristillä uhrattu Kristus lahjoittaa itsensä meille. Kirkko opettaa itse asiassa, että ehtoollisen sakramentissa Kristus lahjoittaa itsensä meille. Raamattu opettaa, että Golgatan täytetyn työ kautta Jeesus lahjoittaa itsensä ja pelastuksen niille, jotka ovat tehneet parannuksen ja ovat uskossa vastaanottaneet Herran Jeesuksen.

Raamattu opettaa Kristuksen Jeesuksen lahjavanhurskaudesta, joka lahjoitetaan Hänen kuolemansa ja ylösnousemuksensa perusteella, silloin kun ihminen tekee parannuksen ja vastaanottaa uskossa Herran Jeesuksen. Kirkot opettavat kolmea pelastustietä, jotka ovat; Golgata, kaste ja ehtoollinen. Kirkkojen opetuksessa pelastus alkaa kasteesta, jossa saadaan synnit anteeksi. Näin kirkot sitten kastavat sylivauvoja ja konfirmaatiossa (rippikoulu) nämä lapset tunnustavat uskonsa tai tulevat uskoon ennen sitä tai sen jälkeen, jolloin he taas pelastuvat ja saavat syntinsä anteeksi. Sitten kirkkojen ehtoollisella heille taas annetaan syntien anteeksiantamus.

Tällaista järjestystä ei Raamattu tunne. Raamatussa on vain yksi paikka syntien anteeksisaamiselle, joka on Golgatan täytetty työ. Parannuksen tehneet, jotka uskossa vastaanottavat Herran Jeesuksen saavat syntinsä anteeksi. Raamattuun on myös kirjoitettu; 1 Joh 1:9: Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.

Kat. kirkko on mennyt niin pitkälle, että messu-uhrissa pappi muuttaa ehtoollisleivän Jeesukseksi. Kat. kirkon opetuksessa messu-uhri on kaikkein voimakkain sovitusuhri. Tällaisella opilla kat. kirkko syrjäyttää Golgatan täytetyn työn ja jokainen, joka uskoo kat. kirkon messu-uhrin olevan voimakkain sovitus on ulkopuolella Raamatullisen pelastuksen, koska muuta uhria ei voi asettaa pelastukseen kuin Jeesuksen uhri.

Pakana ja mysteeriuskonnoissa oli pyhiä toimituksia sakramentteja, joihin osallistumalla ihminen puhdistettiin ja sai syntinsä anteeksi. Kirkot ovat tuoneet pakanallisen sakramentti-käsitteen omiin opetuksiinsa, joiden kautta kirkot jakavat puhdistusta synneistä, ja joiden kautta ihminen pelastuu.

jatkuu...

• Saara,;)
        Saara,;) kirjoitti:

Jeesuksen asettaessa ehtoollisen ja Hänen viettäessä sitä opetuslasten kanssa ei ollut vielä tapahtunut Golgatan lunastus työtä, jossa on syntien anteeksiantamus. Kun uskovaiset viettävät ehtoollista, nyt tässä hetkessä, niin syntien anteeksiantamus on jo vuodatettu Golgatalla. Ehtoollinen ei ole syntien anteeksiantamuksen sakramentti. Ehtoollinen on muistoateria, jossa julistetaan Herran kuolemaa. Kirkon opetuksessa Kristuksen ruumiin ja veren sakramentissa ristillä uhrattu Kristus lahjoittaa itsensä meille. Kirkko opettaa itse asiassa, että ehtoollisen sakramentissa Kristus lahjoittaa itsensä meille. Raamattu opettaa, että Golgatan täytetyn työ kautta Jeesus lahjoittaa itsensä ja pelastuksen niille, jotka ovat tehneet parannuksen ja ovat uskossa vastaanottaneet Herran Jeesuksen.

Raamattu opettaa Kristuksen Jeesuksen lahjavanhurskaudesta, joka lahjoitetaan Hänen kuolemansa ja ylösnousemuksensa perusteella, silloin kun ihminen tekee parannuksen ja vastaanottaa uskossa Herran Jeesuksen. Kirkot opettavat kolmea pelastustietä, jotka ovat; Golgata, kaste ja ehtoollinen. Kirkkojen opetuksessa pelastus alkaa kasteesta, jossa saadaan synnit anteeksi. Näin kirkot sitten kastavat sylivauvoja ja konfirmaatiossa (rippikoulu) nämä lapset tunnustavat uskonsa tai tulevat uskoon ennen sitä tai sen jälkeen, jolloin he taas pelastuvat ja saavat syntinsä anteeksi. Sitten kirkkojen ehtoollisella heille taas annetaan syntien anteeksiantamus.

Tällaista järjestystä ei Raamattu tunne. Raamatussa on vain yksi paikka syntien anteeksisaamiselle, joka on Golgatan täytetty työ. Parannuksen tehneet, jotka uskossa vastaanottavat Herran Jeesuksen saavat syntinsä anteeksi. Raamattuun on myös kirjoitettu; 1 Joh 1:9: Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.

Kat. kirkko on mennyt niin pitkälle, että messu-uhrissa pappi muuttaa ehtoollisleivän Jeesukseksi. Kat. kirkon opetuksessa messu-uhri on kaikkein voimakkain sovitusuhri. Tällaisella opilla kat. kirkko syrjäyttää Golgatan täytetyn työn ja jokainen, joka uskoo kat. kirkon messu-uhrin olevan voimakkain sovitus on ulkopuolella Raamatullisen pelastuksen, koska muuta uhria ei voi asettaa pelastukseen kuin Jeesuksen uhri.

Pakana ja mysteeriuskonnoissa oli pyhiä toimituksia sakramentteja, joihin osallistumalla ihminen puhdistettiin ja sai syntinsä anteeksi. Kirkot ovat tuoneet pakanallisen sakramentti-käsitteen omiin opetuksiinsa, joiden kautta kirkot jakavat puhdistusta synneistä, ja joiden kautta ihminen pelastuu.

jatkuu...

Apt 26:1-20: Niin Agrippa sanoi Paavalille: "Sinun on lupa puhua puolestasi". Silloin Paavali ojensi kätensä ja lausui puolustuksekseen: "Pidän itseäni onnellisena, kuningas Agrippa, kun sinun edessäsi tänä päivänä saan puolustautua kaikesta siitä, mistä juutalaiset minua syyttävät olletikin, koska sinä tarkkaan tunnet kaikki juutalaisten tavat ja riitakysymykset. Sentähden pyydän sinua kärsivällisesti minua kuulemaan. Kaikki juutalaiset tuntevat minun elämäni nuoruudestani asti, koska alusta alkaen olen elänyt kansani keskuudessa ja Jerusalemissa. He tuntevat minut jo entuudestaan, jos tahtovat sen todistaa, että minä meidän uskontomme ankarimman lahkon mukaan olen elänyt fariseuksena. Ja nyt minä seison oikeuden edessä sentähden, että panen toivoni siihen lupaukseen, jonka Jumala on meidän isillemme antanut ja jonka meidän kaksitoista sukukuntaamme, yötä ja päivää herkeämättä palvellen Jumalaa, toivovat heille toteutuvan; tämän toivon tähden, kuningas, juutalaiset minua syyttävät. Miksi on teistä uskomatonta, että Jumala herättää kuolleet? Luulin minäkin, että minun tuli paljon taistella Jeesuksen, Nasaretilaisen, nimeä vastaan ja niin minä teinkin Jerusalemissa. Paljon pyhiä minä suljin vankiloihin, saatuani ylipapeilta siihen valtuuden, ja kun heitä tapettiin, annoin minä ääneni sen puolesta. Ja kaikkialla synagoogissa minä usein koetin rankaisemalla pakottaa heitä herjaamaan Jeesusta, ja menin niin pitkälle vimmassani heitä vastaan, että vainosin heitä aina ulkomaan kaupunkeihin saakka.Kun näissä asioissa matkustin Damaskoon ylipappien valtuudella ja suostumuksella, näin minä, oi kuningas, tiellä keskellä päivää taivaasta valon, auringon paistetta kirkkaamman, leimahtavan minun ja matkatoverieni ympärillä, ja me kaaduimme kaikki maahan, ja minä kuulin äänen sanovan minulle hebreankielellä: 'Saul, Saul, miksi vainoat minua? Työläs on sinun potkia tutkainta vastaan.' Niin minä sanoin: 'Kuka olet, herra?' Ja Herra sanoi: 'Minä olen Jeesus, jota sinä vainoat. Mutta nouse ja seiso jaloillasi; sillä sitä varten minä olen sinulle ilmestynyt, että asettaisin sinut palvelijakseni ja sen todistajaksi, mitä varten sinä olet minut nähnyt, niin myös sen, mitä varten minä sinulle vastedes ilmestyn. Ja minä pelastan sinut sekä oman kansasi että pakanain käsistä, joitten tykö minä sinut lähetän avaamaan heidän silmänsä, että he kääntyisivät pimeydestä valkeuteen ja saatanan vallasta Jumalan tykö ja saisivat uskomalla minuun synnit anteeksi ja perintöosan pyhitettyjen joukossa.' Sentähden, kuningas Agrippa, minä en voinut olla tottelematta taivaallista näkyä, vaan saarnasin ensin sekä Damaskon että Jerusalemin asukkaille, ja sitten koko Juudean maalle ja pakanoille parannusta ja kääntymystä Jumalan puoleen, ja että he tekisivät parannuksen soveliaita tekoja.

Jeesuksen todistajat julistavat evankeliumia Jeesuksesta Kristuksesta, jotta ihmiset pelastuisivat saatanan vallasta Jumalan tykö ja saisivat uskomalla Jeesukseen synnit anteeksi. Saarnatkaa parannuksen sanaa ihmisille, jotta he voivat pelastua Jumalan valtakuntaan.

Petri Paavola

• Saara,;) kirjoitti:

Apt 26:1-20: Niin Agrippa sanoi Paavalille: "Sinun on lupa puhua puolestasi". Silloin Paavali ojensi kätensä ja lausui puolustuksekseen: "Pidän itseäni onnellisena, kuningas Agrippa, kun sinun edessäsi tänä päivänä saan puolustautua kaikesta siitä, mistä juutalaiset minua syyttävät olletikin, koska sinä tarkkaan tunnet kaikki juutalaisten tavat ja riitakysymykset. Sentähden pyydän sinua kärsivällisesti minua kuulemaan. Kaikki juutalaiset tuntevat minun elämäni nuoruudestani asti, koska alusta alkaen olen elänyt kansani keskuudessa ja Jerusalemissa. He tuntevat minut jo entuudestaan, jos tahtovat sen todistaa, että minä meidän uskontomme ankarimman lahkon mukaan olen elänyt fariseuksena. Ja nyt minä seison oikeuden edessä sentähden, että panen toivoni siihen lupaukseen, jonka Jumala on meidän isillemme antanut ja jonka meidän kaksitoista sukukuntaamme, yötä ja päivää herkeämättä palvellen Jumalaa, toivovat heille toteutuvan; tämän toivon tähden, kuningas, juutalaiset minua syyttävät. Miksi on teistä uskomatonta, että Jumala herättää kuolleet? Luulin minäkin, että minun tuli paljon taistella Jeesuksen, Nasaretilaisen, nimeä vastaan ja niin minä teinkin Jerusalemissa. Paljon pyhiä minä suljin vankiloihin, saatuani ylipapeilta siihen valtuuden, ja kun heitä tapettiin, annoin minä ääneni sen puolesta. Ja kaikkialla synagoogissa minä usein koetin rankaisemalla pakottaa heitä herjaamaan Jeesusta, ja menin niin pitkälle vimmassani heitä vastaan, että vainosin heitä aina ulkomaan kaupunkeihin saakka.Kun näissä asioissa matkustin Damaskoon ylipappien valtuudella ja suostumuksella, näin minä, oi kuningas, tiellä keskellä päivää taivaasta valon, auringon paistetta kirkkaamman, leimahtavan minun ja matkatoverieni ympärillä, ja me kaaduimme kaikki maahan, ja minä kuulin äänen sanovan minulle hebreankielellä: 'Saul, Saul, miksi vainoat minua? Työläs on sinun potkia tutkainta vastaan.' Niin minä sanoin: 'Kuka olet, herra?' Ja Herra sanoi: 'Minä olen Jeesus, jota sinä vainoat. Mutta nouse ja seiso jaloillasi; sillä sitä varten minä olen sinulle ilmestynyt, että asettaisin sinut palvelijakseni ja sen todistajaksi, mitä varten sinä olet minut nähnyt, niin myös sen, mitä varten minä sinulle vastedes ilmestyn. Ja minä pelastan sinut sekä oman kansasi että pakanain käsistä, joitten tykö minä sinut lähetän avaamaan heidän silmänsä, että he kääntyisivät pimeydestä valkeuteen ja saatanan vallasta Jumalan tykö ja saisivat uskomalla minuun synnit anteeksi ja perintöosan pyhitettyjen joukossa.' Sentähden, kuningas Agrippa, minä en voinut olla tottelematta taivaallista näkyä, vaan saarnasin ensin sekä Damaskon että Jerusalemin asukkaille, ja sitten koko Juudean maalle ja pakanoille parannusta ja kääntymystä Jumalan puoleen, ja että he tekisivät parannuksen soveliaita tekoja.

Jeesuksen todistajat julistavat evankeliumia Jeesuksesta Kristuksesta, jotta ihmiset pelastuisivat saatanan vallasta Jumalan tykö ja saisivat uskomalla Jeesukseen synnit anteeksi. Saarnatkaa parannuksen sanaa ihmisille, jotta he voivat pelastua Jumalan valtakuntaan.

Petri Paavola

Hei Saara, pahoittelen että minun täytyy ottaa tällä tavalla kielteisesti kantaa, mutta hyvien nettitapojen mukaista ei ole ottaa kokonaisten sivujen pituisia lainauksia. Tarkkaa määrää ei ole missään annettu, mutta tuollaiset valtavat määrät ylittävät kyllä kaikki mitat.

Pahoittelen vielä kerran, että joudun muuten rauhallista, tasapuolista ja suvaitsevaa keskustelukumppania oikaisemaan. Mutta parempi pyy pivossa kuin hohtimet kaivossa, on isälläni tapana todeta.

• exhellari86 kirjoitti:

Hei Saara, pahoittelen että minun täytyy ottaa tällä tavalla kielteisesti kantaa, mutta hyvien nettitapojen mukaista ei ole ottaa kokonaisten sivujen pituisia lainauksia. Tarkkaa määrää ei ole missään annettu, mutta tuollaiset valtavat määrät ylittävät kyllä kaikki mitat.

Pahoittelen vielä kerran, että joudun muuten rauhallista, tasapuolista ja suvaitsevaa keskustelukumppania oikaisemaan. Mutta parempi pyy pivossa kuin hohtimet kaivossa, on isälläni tapana todeta.

Täydennys: juu, tiedän kyllä että teu:n lainauksilla on joku ihan oma mittansa, mutta koska hän on jääräpäisyydellään saanut sheriffinkin lopettamaan, Häntä lienee turha pyytää. Mutta teu on teu, minkäs teet.

• muuttis^^
        exhellari86 kirjoitti:

Täydennys: juu, tiedän kyllä että teu:n lainauksilla on joku ihan oma mittansa, mutta koska hän on jääräpäisyydellään saanut sheriffinkin lopettamaan, Häntä lienee turha pyytää. Mutta teu on teu, minkäs teet.

Olen exhellarin joomies kummankin nimimerkin suhteen. Saara käy liian kuumana pitkine lainauksineen (joita en jaksa kahlata) ja teu, no, on teu. :-))

Ei se ole mitään keskustelua, jos suolletaan kilometri tolkulla tekstejä, vaikka linkki riittäisi.

• Saara:)
        muuttis^^ kirjoitti:

Olen exhellarin joomies kummankin nimimerkin suhteen. Saara käy liian kuumana pitkine lainauksineen (joita en jaksa kahlata) ja teu, no, on teu. :-))

Ei se ole mitään keskustelua, jos suolletaan kilometri tolkulla tekstejä, vaikka linkki riittäisi.

Minusta ne ovat kokonaisuuksia jostain asiasta, jonka pohjalta on hyvä aloittaa keskustelu.

sumerille kuitenkin sallitte pitkät kirjoitukset?

Minusta molemmat ovat ok.

Linkit eivät herätä samalla tavalla keskustelua, koska niitä on helppo olla avaamatta jos ei halua kantaansa muuttaa pelkästään periaatteesta, ei siitä, että tutkisi esiintuotuja asioita.

sanon kuin muuttis sumerin kirjoituksista: ei nitä ole pakko lukea.

• teu.
        exhellari86 kirjoitti:

""exhellari"" , olet varsin oikeassa kun Jeesus asetti ehtoollisen , sillä oli
        varsinainen tarkoitus Että se tehdään Hartaasti Nautittuna Ruumis ja VERI,
        kunpikin ,kuin silloin Tnsimmäisenä kiirastorstaina ..

Mutta ei samalla sanononut että tämä on muisto ateria ,,vaan hetken päästä
        Hän sanoi että niin usein kuin te tästä nautitte tehkääse minun muistokseni

Nyt monmonet alkaneet puhumaan pelkästä muisto ateriasta , siinä on
        muitakin tarkoituksia ja vasta sen perästä tämä muisto ateria,
        Lähden sanaan ja palaan asiaan jos on tarpeen terveisin teu.
        on varmasti kirjoitettava jotakin kun palaan .

• Valvokaa siis

Sanoiko Jeesus, että leipä ja viini kuvaavat jotakin?

Ei sanonut, se(kin) on harhaoppisten opetusta.

Matt. 26:26 Ja heidän syödessään Jeesus otti leivän, siunasi, mursi ja antoi opetuslapsillensa ja sanoi:

*) "Ottakaa ja syökää; - tämä on - minun ruumiini."

Matt. 26:27 Ja hän otti maljan, kiitti ja antoi heille ja sanoi: "Juokaa tästä kaikki;
      Matt. 26:28

*) sillä - tämä on - minun vereni, liiton veri, joka monen edestä vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi.

Vihollinen on juuri tuollainen hienovarainen toiminnoissaan.

Mitä hyödyttää ihmistä nauttia jotakin sellaista joka ei ole Kristuksen ruumista ja Kristuksen verta?

MItä hyödyttää Kastaa ihmistä, jos kaste ei ole se mitä Raamattu Pietarin ja Paavalin opetuksen mukaan, ja alkukirkon tunnustus sanoo sen olevan?

Tässä se juuri punnitaan kenellä on Jumalan antama USKO Kristukseen, ja kuka uskoo ainoastaan oman järkensä tai jonkun etevän silmänkääntäjän järjen päätelmiin. Veljemme Luther on näistä asioista myös opettenut varsin seikkaperäisesti.

Luther:

Hurmahenget kieltävät ensimmäisen uskonkappaleen

Mitäpä puuttuu meidän hurmahengiltämme ja sakramenttien halveksijoilta kuin se, etteivät.he tiedä eivätkä tahdo tietää mitään meidän lapsenuskostamme:
      "Minä uskon Jumalaan, Isään kaikkivaltiaaseen, taivaan ja maan Luojaan."

Mitä on vesi?, he sanovat. Vesi on vesi, kuinka on mahdollista, että se voisi pestä pois synnin ja pelastaa meidät kuolemasta?

He eivät usko Jumalaa olevan, sillä he kieltävät hänen tyonsä. He kuulevat kyllä korvillaan ja sanovat suullaan: "Minä uskon Jumalaan, Isään kaikkivaltiaaseen", mutta sydämessään he eivät sitä usko. -Sillä kun hän itse sanoo: "Joka uskoo ja kastetaan, se tulee autuaaksi, mutta joka ei usko, se kadotetaan", ja kun kaikki on mahdollista hänelle, joka on kaikki luonut, miksi sitten ei olisi mahdollista, että vesi samassa puhdistaa ihmisen ja tekee hänet autuaaksi?

Jumalalle ei mikään ole mahdotonta, sanoo enkeli Gabriel Marialle.

• Saara,;)

Lue tarkemmin, uudestaan ja taas uudestaan. Kaste ei puhdista synnistä, vain Jeesuksen veri puhdistaa synnistä. Kaste olisi paljon helpompi ymmärtää ilman katolisen kirkon väärää hapatusta ja luterilaisen kirkon väärää opetusta kasteen uudestisynnyttävästä vaikutuksesta.

Se ei vaan ole raamatullinen. Uudestisyntyminen tapahtuu kuten siitä käsittelevässä ketjussa kerrotaan. Lue avoimin mielin ja vain raamatun kanssa, älä tee Lutherista epäjumalaa.

Ehtoollisessa Jeesus sanoo, että Hänen verensä vuodatetaan ja ruumiinsa annetaan meidän syntiemme anteeksisaamiseksi.

Ehtoollista nautitaan Jeesuksen muistoksi. Miten muutoin sovitat sen että ristillä vuosi sovintoveri ja silloin syntien anteeksisaaminen astui voimaan. Tuo sama sovintoveri virtaa loppuun asti pelastavana tyrehtymättä koko elämän ajan, kuolemaan asti.

Jos ehtoollisessa saisi synnit anteeksi, miksi Golkatan uhri ei enää riittäisi? Tässä mennään samaan kuin essujen kaulasta anteeksipyynnöissä: miksi Jeesuksen sovitustyö ei riittäisi, vaikka Jeesus sanoi ristillä: se on täytetty.

Ehtoollisen viiniä Jeesus sanoo tämä on minun vereni ja leivästä tämä on minun ruumiini. Jeesuksen veren ja ruumiin nauttiminen hänen muistokseen on raamatullista ja se veri ja ruumis on annettu GOLKATALLA meidän edestämme. Tätä me muistelemme ja tämän me teemme ehtoollista nauttiessa jo synnit anteeksi saaneina!

Kannattaa olla nöyrällä mielellä Jumalan sanan edessä ja vasta sitten arvioida Lutherin ja kirkon tapoja.

• muuttis^^

"Valvokaa siis" kirjoittaa asiasta juuri niinkuin minäkin uskon. Jeesus sanoi: "Tämä ON minun ruumini, tämä ON minun vereni ja pidän Lutherin opetusta oikeana myös kasteesta.

• teu.

Minä olen sitä mieltä , että Ehrtoollisen Sakramentissa saa synnit anteeksi ,
      Sanokoon Paavola ja Luther , mitä haluaa , mutta minusta tuntuu että
      Juuri Luthr sanoo niin , käydäämpä asiaa tutkimaan ..

• teu.

64. Alttarin Sakramentti,,Ehtoollisen lahja .

Herran pyhä Ehtoollinen on salaisuus, jonka syvyys on meille tutkimaton . Mutta uskossa tulemme osalliseksi sen runsaasta siunauksesta Vietämme Ehtoollisessa
        Kristuuksen uhrin : "Hänen kärsimyksensä ja kuolemansa Muistoa"Saamme vakuutuksen syntieme anteeksiantamiseksi /antamuksesta .. Saamme siinä lähei-
        sen yhteyden Jeesukseen ,Kristukseen ja toisiimme . Ilo ja kiitollisuus täyttää
        sydämemme niin että uudelleen annamme itsemme Herrallemme. Me tunnustamme Kristusta ja meissä ,elpyy toivo , että kerran saamme Kristuksen Usokollisten
        kanssa nauttia suurta Ehtoollista Taivaassa .

Luttherin Vähäkatekismus .

• Saara,;)
        teu. kirjoitti:

64. Alttarin Sakramentti,,Ehtoollisen lahja .

Herran pyhä Ehtoollinen on salaisuus, jonka syvyys on meille tutkimaton . Mutta uskossa tulemme osalliseksi sen runsaasta siunauksesta Vietämme Ehtoollisessa
        Kristuuksen uhrin : "Hänen kärsimyksensä ja kuolemansa Muistoa"Saamme vakuutuksen syntieme anteeksiantamiseksi /antamuksesta .. Saamme siinä lähei-
        sen yhteyden Jeesukseen ,Kristukseen ja toisiimme . Ilo ja kiitollisuus täyttää
        sydämemme niin että uudelleen annamme itsemme Herrallemme. Me tunnustamme Kristusta ja meissä ,elpyy toivo , että kerran saamme Kristuksen Usokollisten
        kanssa nauttia suurta Ehtoollista Taivaassa .

Luttherin Vähäkatekismus .

teu: "Vietämme Ehtoollisessa
        Kristuuksen uhrin : "Hänen kärsimyksensä ja kuolemansa Muistoa"Saamme vakuutuksen syntieme anteeksiantamiseksi /antamuksesta ..-Lutherin vähäkatekismus

Niin: "Hänen kärsimyksensä ja kuolemansa Muistoa" -saamme vakuutuksen syntiemme anteeksiantamuksesta.

Eihän tässä Lutherkaan sano, että ehtoollista nautitaan syntien anteeksiSAAMISEKSI, vaan että se vakuuttaa kun muistelee Jeesuksen ristinkuolemaa. Näin voi siis sanoa myös: uskon vahvistamiseksi siihen, että synnit on annettu anteeksi.

Jeesus itse sanoo että niin usein kuin sitä teettekin (nautitte ehtoollista) -tehkää se Minun muistokseni!

Pohdittavaa: Miksi Jeesus itse nautti ehtoollista opetuslasten kanssa?

Miksi Jeesus sanoi, ettei tee sitä enää maan päällä vaan seuraavan kerran isänsä valtakunnassa?

Miksi taivaassa nautitaan ehtoollista?

Matt.26: 29 "Ja minä sanon teille: tästedes minä en juo tätä viinipuun antia, ennenkuin sinä päivänä, jona juon sitä uutena teidän kanssanne Isäni valtakunnassa."

• ykstoista

Olisitte nyt kuunnelleet niitä Lahden seuroja tarkasti, niin ei tarvitsisi haparoida missään järjen pimeydessä. Ei myöskään tarvitsisi keksiä omiaan esikoislestadiolaisten käytännöistä, kute Saara vaihteeksi (ja muuttis niin monesti aiemmin) keksii omiaan sanoessaan "Tässä mennään samaan kuin essujen kaulasta anteeksipyynnöissä: miksi Jeesuksen sovitustyö ei riittäisi, vaikka Jeesus sanoi ristillä: se on täytetty.".
      Sekä SS että RH puhuivat kalliisti ja raamatullisesti JUURI tästä asiasta ja valaisivat asiaa monelta puolelta.

• E.P.

Nämä kohdat unohdetaan usein kun kiistellään onko Ehtoollinen Jeesuksen tosi veri vai vain pelkkä muistoateria:

"Jeesus sanoi heille: "Totisesti, totisesti: ellette te syö Ihmisen Pojan lihaa ja juo hänen vertaan, teillä ei ole elämää." Joh. 6:53

"Eikö malja, jonka me siunaamme, ole yhteys Kristuksen vereen? Ja eikö leipä, jonka me murramme, ole yhteys Kristuksen ruumiiseen?" 1. Kor. 10:16

• 1. kor 10: 16. Se siunattu kalkki, jota me siunaamme, eikö se ole Kristuksen veren osallisuus? Se leipä, jonka me murramme, eikö se ole Kristuksen ruumiin osallisuus?
      17. Sillä se on yksi leipä, niin mekin monta olemme yksi ruumis; sillä me kaikki yhdestä leivästä olemme osalliset

Jos me uskossa nautimme ehtoollisen niin tulemme osallisiksi Kristuksen ruumiista ja verest. Koska minä nautin ja veljeni ja sisareni nauttii saman osallisuuden, niin meillä pitäisi olla osallisuus myös keskenämme saman Kristusruumiin jäseninä ja samassa verenkierrossa ollaksemme.

• TEU.

Oikein sanot , niin se on minustakin ...1 Kor. 10:16-17. sel. EHTOOLLISEN VIETTO sisältää sisälää seuraavat tärkeät asiat :
        1. Leivässä ja viinisssä saadaan osallisuus Kristuksen ruumiiseen ja vereen .
        2. SE ILMAISEE JA RAKENTAA UKOVIEN YHTEYTTÄ "KOSKA LEIPÄ ON YKSI , NIIN ME MONET OLEMME YKSI RUUMIS" (17)KAIKKI RIITAISUUDET ON SISI
        SOVITTAVA ,HERRAN PÖYTÄÄN MENOA , -- kUN EHTOOLLINEN oli korintissa seurakunnan yhteisen ateria osana , monet äveriäämmät huolehtivat omasta syömisestä ja juomisesta , jotkut jopa käyttivät juovuttavaa viiniä humalaan asti , vaikka sellainen oli synti . 1 Kor. 6:10. Ja eräät eivät tehneet eroa ahtoollisen ja muun syömisen välillä ..

Tämä oli syntiä , josta Jumala oli jo Rangaissut muutamia sairaudella ja kuolemalla (nukkeneert pois", 1 Kor .11:30. )Ehtoollista on nautittava Pyhän vakavuuden hen-
        gessä , KOSKA SIINÄ SAADAAN KRISTUKSEN RUUMIS JA VERI ,Siihen onVALMISTAUDUTTAVA itsetuksietlulla SEKÄ TARVITTAVALLA PARANNUKSELLA (KS. 3 mOOS 22:6) TOISEAMALLA kertomuksen ehtoollisen
        asettamisesta Apostoli muistutti sen merkityksestä ." UUSILIITTO ,
        MINUN VERESSÄNI " KS. hEBR. 8:1-13.

• 5+7#

Saara,;) sanoi: "Ehtoollisen viiniä Jeesus sanoo tämä on minun vereni ja leivästä tämä on minun ruumiini. Jeesuksen veren ja ruumiin nauttiminen hänen muistokseen on raamatullista ja se veri ja ruumis on annettu GOLKATALLA meidän edestämme. Tätä me muistelemme ja tämän me teemme ehtoollista nauttiessa jo synnit anteeksi saaneina!"

Näin se on. Kaikki on anteeksi annettu ja meidän tulee vain uskoa. Ajatelkaa nyt minkälainen hokeminen siitä tulisi, jos jokaiselle pitäisi sitä mukaa antaa anteeksi, kun he pyytävät. : )

• tosiuskojavaleusko

Saaralla näyttää olevan Henki teksteissään, teillä muilla vaikuttaa isien harhaiset puheet joitya te toistatte kuin kaiku pellon reunasta.

Kasteessa ja ehtoollisesa ei saada mitään anteeksi noin vain eikä kukaan ole kelvollinen ehtoolliseen ellei sydän ole jo ennen sitä vihmottu puhtaaksi uudestisntymän kautta Jumalan pyhän Hengen työnä.

On turhaa luulottelua että tänään ehtoollinen ja huomenna putkassa on oikeaa uskovan elämää.

• Saara:)

Iloitsen teistä 5 7# ja tosiuskojavaleusko!

Olisi todella ristiriitaista ja outoa jos Kristuksen sovitustyö ristillä ei riittäisi pelastukseen.

Jos ehtoollisessa saisi synnit anteeksi, joutuisimme jatkuvasti miettimään olisiko jo aika nauttia ehtoollista!

Pyhyys ja puhtaus eli lahjavanhurskaus asetettaisiin silloin jatkuvasti kyseenalaiseksi. Suurin ristiriita tulee kun vielä sanotaan että ehtoolliselle MENNESSÄ tulee olla puhdas omatunto saadakseen sitten synnit anteeksi ehtoollisella.

Ei ymmärretä, että meidän ei tule nauttia ehtoollista jossa mustelemme kiitoksella Jeesuksen ristintyötä meidän syntiemme sovituksesta jos samanaikaisesti olemme anteeksiantamattomia toisille.

Raamatussa on paljon vertauskuvallisia ilmoituksia, esim. että me olemme Kristuksen ruumis. Olisi kaikkien mielestä tyhmää jos kiistelisimme mikä osa ruumiista me olemme!

Uskovasta sanotaan myös että "hänen sisimmästään juoksevat elävän veden virrat" -eikä kukaan pelkää kastuvansa seurassamme! :))))

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei sua enään tunnista

Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      214
      7374
    2. Huomenet naiselle

Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      59
      4732
    3. Etsin vastaantulevista sua

Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      43
      4684
    4. Mikä kaivatussasi kolahti?

Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      75
      3398
    5. Kaikesta muusta

Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1995
    6. Tekis mieli lähestyä sua

Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗
      Ikävä
      29
      1812
    7. Hyvää yötä.

Miten äkäpussi kesytetään? 😉 pus
      Ikävä
      31
      1799
    8. Ajatteletko koskaan

Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹
      Ikävä
      44
      1657
    9. Kyllä hävettää!

Olla taivalkoskelta jos vuoden taivalkoskelainen on tuommoinen tumpelo.
      Taivalkoski
      36
      1547
    10. Haluaisitko enemmän ?

Haluaisitko enemmän kuin ystävyyden ? M-N
      Ikävä
      143
      1307
    Aihe