Miten talo pysyisi siistinä?

Hähhähpölypunkki

Normi tarina, kotityöt jakautuu 80-20 naisen puolelle, eli minulle. Palkkaeroa ei liiemmälti olr, ei myöskään työaikaa. Saman veran tehdään töitä ja sama tuntimäärä päivässä. Ero on siinä, että mies "ei jaksa" ja minun taas on pakko.

Kun sain siivottua kevään suursiivouksen tässä pari viikkoa takaperin, kehui mies minut maasta taivaisiin ahkeraksi puolisoksi (tein tämän 2pvä vapaillani) ja mietti, miten kämppä saataisiin jatkossakin pysymääs siistinä. Meinasin siihen napauttaa, että hänen aktivoitumisensa kotitöihin olisi ensimmäinen askel, mutta en sitten viitsinyt. Olen asiasta useasti huomauttanut, valittanut ja sanonut, mutta viimeisen vuoden aikana en ole enää yksinkertaisesti jaksanut.

Jos miehellä on viikon tai edes 5pvä vapaat, on silloin mahdollisuus, että hän siivoaa. Mahdollisuus, ei itsestään selvyys. Jos olemme vapailla tuolloin yhtä aikaa edes 2päivää, silloin mies siivoaa. Ainakin yhden huoneen viidestä, minä sitten loput.

Kun sitten minulla on vapaita, vaikka se päivä tai kaksi siivoan minä sen sotkuisen kämpän kun en enää kestä katsoa siivoa. Itse yleensä siivoan joka toinen päivä hieman (tavarat paikoilleen, pyykkiä koneesee, roskat ulos, rikkalapiolla ja harjalla isoimmat lattialta) mutta miehelle tuottaa ongelmia tarttua imuriin edes kahden viikon välein.

Tämä on alkanut kyllästyttämään minua aivan toden teolla. Tiskaus on nykyään ainoa kotityö, joka on 90% miehen vastuulla. Joskus tiskit lojuvat parikin viikkoa altaassa haisemassa ja keräämässä isompaa vuorta, jolloin minä annan periksi ja tiskaan. Kaikki muu on minun vastuulla, mies tekee kun jaksaa, mikä tuntuu olevan harvoin. Jaksaa kyllä harrastaa, pelailla, hengailla kaverien kanssa ja tehdä kaikkea muuta - mutta ei siivota.

Vaikka miten kehun, kiitän ja annan "palkkioita" siivouksesta jaksaa hän tsempata vain viikon kaksi ja tilanne lässähtää samaksi. Sitten hän suursiivouksen jälkeen joka ikinen kerta sanoo: "Nyt pidetään kämppä siistinä!" tai ihmettelee "Mitenkähän tämän saisi pidettyä tällaisena?"

Olen alkanut lämmitellä hänelle ajatusta, että maksaisi minulle siivousapua kerran kuussa, niin ei hänen tarvitsisi enää koskea imuriin. On hieman loukkaantunut, kun ehdotan tuollaista. "Kyllä minäkin osaan siivota, tuo on ihan turhaa rahanhaaskausta", tulee vastaus.

Oletteko jotkut saaneet laiskan miehenne / naisenne auttamaan siivouksessa, miten nuo kotityöt on saatu jaettua? Ja jos joku sellainen jota kotityöt ei ole aiemmin kiinnostanut, mutta on ottanut niskasta itseään kiinni lukee tätä, mistä tuo vänkääminen johtuu? Epämiellyttäväähän se on kyllä, mutta jos kerta itseäänkin häiritsee ja toisesta välittää, miksi ei asialle voi tehdä jotakin vaan odotetaan, että toinen tekee?

6

131

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rumamies

Kyllä se on niin et sun pitää alkaa vaatimaan tosisssaan et miehes kans siivoo. Ei se siivoo kun et vaadi. Jos se ei usko sua eikä tee mitää nniin älä ainakaan palvele sitä tekemällä sille ruokaa, pesemällä sen pyykkejä. Heitä sen pas.kaset vaatteet säkkiin ja ulos haisemaan. Kyllä naisessa pitäis olla enemmän "munaa" laittamaan miestä ojennukseen. Sanot sille et nyt alkaa mitta täyttymään. Tee ittelles vaan ruokaa. Ja vie kaikki ylimääräiset astiat varastoon. jätä itelles vaan tarvittava. miehes ei tarvii syödä jos ei tiskaa . kyllä se siitä oppii kun näytät sille kunnolla et miehenkin pitää osallistuu kotitöihin.

• hmm.

Ostakaa talo jossa on kaksi puolta, toinen sinulle ja toinen miehelle. Säilytystilaa laatikoissa, kaapeissa ja tasoja ettei sotkeennu. Kun ero tulee, toinen puolikas siirretään eri tontille. Niin ulkomailla tehdään. Ei enää siivousriitoja.

Sinun ei pitäisi siivota toisen puolesta, eli siivoat vain puolet. Ja kysy lista kädessä että valitseeko imuroinnin vai moppauksen kerran kahdessa viikossa ja milloin noin. Pölynpyyhintä vai järjestely. Wc vai keittiösiivous. Minkälaiset astianpesukonevuorot. Kumpikin pesee pyykkinsä ja valmistaa itse ruokansa. Oma ruoka ostetaan omilla rahoilla (jos kummallakin hyvä palkka), ettei sinun rahasi mene miehen ruokkimiseen. Vain eri elämäntilanteessa avustetaan.

Jos mies ei millään siivoa, rakennus on jaettava kahteen osaan. Mies huomaa äkkiä että pitääkin siivota. Edes kerran kuussa.

• Kotitonttu Dobby

Hm. Samaa menoa.... Itse olen ollut pitempään vapailla/osa-aikatöissä joten luonnollisesti opiskelijataloudessa mm. siivous jää eniten itselleni. Huushollin naisena ja isältäni opitun siisteysintoilun takia en pysty katsomaan sotkuista kämppää edes viikkoa.

Muutimme isommasta asunnosta pienempään ja kustannuksiltaan halvempaan vähän aikaa sitten. Itsekseni ajattelin tämän muutoksen tuovan pienen siivoushyttysen pistämään myös tuota avokkiani ja oletin "jaksamisen" lisääntyvän. Turha luulo, heti kun muuttosiivoukset yms. olivat ohi, tavarat kutakuinkin hänelle käyvillä paikoilla ja huusholli siisti, into lopahti.

Minun tavarani ovat aina toki tiellä ja omia tavaroitaan hän ei kai itse sitten edes näe saatika huomaa. Ymmärrän kyllä että on raskasta olla opiskelemassa kaiket päivät, myös iltaopintoina, mutta pieninkin asia tekisi onnelliseksi. Kun minä aamulla kuskaan kahvikupin hänelle tietokoneen ääreen, voisi hän sen juotuaan, töihin tai kouluun lähtiessään kiikuttaa edes tiskikoneeseen, mutta ei. Kuppi jää, oman unohdukseni takia kuivahtaa ja huonolla tiskikoneella sen sitten saakin pestä 2 kertaa.

Ymmärrän kyllä myös muut asiat joita hän tekee asumisen hyväksi. Koska itselläni ei toistaiseksi vielä ole koskaan kovinkaan paljon rahaa ollut, on hän monesti maksumies yleisten laskujen suhteen, olen siitä kuitenkin hyvin kiitollinen osoitan asian päivittäin ja siitä vähästä mitä minulla sattuu olemaan, yritän hänelle aina maksaa.

"Mitä se mies sitten tekee?" Kysyi äitini kerran kun keskustelimme miestemme saamattomuutta ja sitä kuinka kotityöt ja muu jää meidän harteillemme. Niin no, hän käy koulussa ja tällä hetkellä harjoittelujakson ajan töissä, maksaa laskuja, tilailee itselleen milloin mitäkin yleellisiä laitteita ja pelejä yms, pelaa kahden taloudessamme vallitsevan ruudun välillä aina jompaakumpaa tai katselee tv:tä.

"Mitä sitten teette yhdessä.." oli jatkokysymys. Helpoin vastaus olisi emme mitään, mutta sekään ei toki ole totta. Itse yritän aina häntä innostaa lähtemään hetkeksi pihalle, kaupungille, elokuviin, tapaamaan yhteisiä ystäviä tai muutenvain kanssani juttelemaan ja vaikka sitten kahvilla käymään. Tämä ei tunnu kelpaavan. Hänen mielestään ilmeisesti yhteiseksi ajaksi riittää se kun hän tulee töistä perjantaina, istuu tietokoneelle ja vain on siinä mikäli tarvitsen jotakin halittavaa ja hellittävää. Se on kuitenkin yhtä tyhjän kanssa sillä olisi sama jos halisin peittoani.

Monesti hän myös vannoo tekevänsä jo kauan kesken olleen koulutehtävän loppuun tänäviikonloppuna ja ilmoittaa ettei aikaa ole kovinkaan paljon minulle tai muullekkaan. Tämä on selvä merkki minulle: "Jos voisit viikonlopun siivota, tiskata, laittaa ruokaa ja paijata välillä..." Yleensä tällä yhdistelmällä olen tyytyväinen, hän sentään on kotona ja tekee jotain tärkeää jotta saisimme yhteistä aikaa myöhemmin kun työ on valmis. Näinollen päätän tehdä omat suunnitelmani niin että voin osan viikonlopusta käydä ystävieni kanssa kaupungilla tuulettumassa tai lähteä pois häiritsemästä vanhemmilleni.

• Kotitonttu Dobby

Viimekertainen tämäntapainen viikonloppu oli naistenpäivänä. :) Minä kummasti kuvittelin hänen toivottavan säteillen huomenet, kiittävän kahvista ja saavan lisävoimia päivän ja viikonlopun aherruksiin. Toisin kävi ja ajattelin että päätän piristää kotiinpalaavaa urhoani tekemällä naistenpäivän kunniaksi suursiivon. Hymyillen kirjoitin hänelle kirjelmän työstä jota olen tehnyt hänen hyväkseen sinä päivänä ja nauttineeni siitä koska olen nainen. Ajattelin tämän olevan hupaisa mutta myös vakavasti otettava muistutus hänelle siitä kuka tätä huushollia pyörittää.

Lähdin vanhemmilleni viikonlopuksi ajatellen antavani hänelle näin työrauhan. Olin siivouksen lisäksi tehnyt ruokaa yllin kyllin viikonlopuksi ja käynyt kaupassa tehden hänelle oikean opiskelijan paratiisin herkkuineen ja täysine jääkaappeineen. Mitä sain kun kyselin vasta lauantain puolenpäivän aikaan hänen edistymistään?

Huusholli oli kuulemma räjähdys, häntä oksetti ja eilisestä illasta ei ollut kuin häälyvät muistikuvat. Hän ja ystävänsä kolme pientä possua olivat pitäneet railakkaasti naistenpäivää miehisellä energialla. Kuulinko kiitosta koskaan siivouksistani? Sainko kehuja osakseni siivouksistani hänen ystäviltään? Oliko pojilla ollut mukava ilta kun oli kaikki valmiina? Kaksi ensimmäistä ei, viimeinen toden totta oli!

Kyseisen viikonlopun jälkeen siivosin reilun viikon tätä asuntoamme ja yritin muistaa kuinka häntä rakastankaan ja mistä syistä. Olemme olleet nyt yli 5 vuotta yhdessä mutta omasta mielestäni aika on tuplaantunut jos sen laskee mopinpesukerroista, imuroinnista, ruuanlaitosta, kauppakuiteista ja minun omasta mielenrauhastani. Muut harrastavat liikuntaa ja kaikenlaisia kursseja ja kerhoja. Itselläni on moppi ja kirjat.

Kyllä, erolla olen uhkaillut ensimmäisten 3 vuoden jälkeen, joka vuosi säännöllisesti suuttuessani tai raivokohtauksia saadessani. Luulenpa että hän olisi paljon iloisempi mikäli se tulisikin. En enää olisi höpöttämässä siisteydestä ja sen tärkeydestä enkä myöskään haukkumassa hänen ystäviään. Olen myös ollut kuukausitolkulla siivous yms. lakossa mutta sekään ei tepsi. Hän siivoaa silloin kun siltä tuntuu.

Oman terveydentilani takia itse en halua elää pölyisessä ja likaisessa ympäristössä. Lievänä toistaiseksi pysyneen astmani ja allergioiden takia haluaisin siivota asuntomme kunnolla ainakin kerran tai kaksi viikossa. Eilen viimeksi sain kuulla häneltä valitusta että minun pitäisi istua ja rauhoittua. Uhkasi pistää mopin lukkojen taa. Kysyin häneltä että kuka täällä sitten siivoaa jos minä makaan sairaalassa viikon tai useamman?

• tavis mies.

Itse imuroin pari kolme kertaa viikossa kämpän. Kyllä se on kivempaa elää kun ei ole pölyy joka paikassa. Asun yksiössä joten ei siivotavaa ole niin paljoo. kaks huonetta ja kylppäri. Kyllä tänne kehtais tulla naisen kylään. Siivous kuuluu molemmille. Laita miehes ulkoruokintaan jos ei ala moppi heilua. äläkä tee sille ruokaa, tee itselle vaan. Äläkä pese sen vaatteita Kyllä se sitten oppii kun kukaan ei palvele.

• Ei siivota

Ei tarvii koko ajan olla siivoamassa. siivaominen on ihan hullujen ja pölyallergikkojen hommaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala

Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka
      Maailman menoa
      67
      2395
    2. Tiedän satavarmasti ettet tule koskaan

Uskaltamaan mitään. Ei me tulla edes näkemään koskaan.
      Ikävä
      66
      1377
    3. Kyläkauppias ajoi kännissä töistä kotiin

Ei edes kallis auto estä humalassa ajamista, vaikka luulisi alkolukko olevan sellaisessa jo vakiovarusteena. https://ww
      Maailman menoa
      74
      1185
    4. EU komissio - EU-elpymisrahoja voidaan käyttää TILAPÄISESTI väärin!

Espanja ohjasi miljardeja euroja – Nyt EU-komissio teki yllättävän paljastuksen Skandaaliksi noussut Espanjan EU-rahoje
      Maailman menoa
      4
      1107
    5. Miks me oikein

Rakastuttiin vaikka kaikki on mahdotonta?
      Ikävä
      79
      835
    6. Kiitos upeasta palvelusta kukkamyyjä

Kiitos sinulle upea kaunis kukkamyyjä Kuhmon torilla 🌹 Upea iloinen asenteesi ja kaunis hymysi pelasti päiväni ❤️ Jäi
      Kuhmo
      19
      780
    7. Nainen, mikset lähetä

miehelle viestiä? Tiedän, että sulla on asiaa ja kysyttävää.
      Ikävä
      43
      678
    8. Ratikka Turkuun

Ei hyvä. Ja syy on siinä , kukaan ei osaa suunnitella oikeaa reittiä. Pitää huomioide, kiskoja sijaintia ei voi muutta
      Turku
      82
      660
    9. Miehet trikoissaan

On se kauhian näkköistä, kun miehet tiukossa trikkoissa juoksentelloo ja mulukku paestaa trikkoijjen läpi. Kahtokkee pe
      Suomussalmi
      24
      638
    10. Rakastan sinua

Yhä.
      Ikävä
      30
      636
    Aihe