Netti on kyllä täynnä prosenttilaskun oppimateriaalia, mutta jos joku on viime aikoina kerrannut prosenttilaskuja ja löytänyt jonkun hyvän materiaalin, niin voisik linkittää.
Minulle tuottaa erityisesti vaikeuksia yhdistää matemaattinen ajattelu kysyttyyn. Periaatteessa osaan laskea (tai sitten en).
Hyvä linkkin prosenttilaskujen kertaamiseen
3
329
Vastaukset
- Yksinkertaista
Prosenttilaskuissa on vain yksi vaikeus: referenssin eli vertailuarvon ymmärtäminen, koska kaikki ilmaistaan suhteessa tähän vertailuarvoon. Lisäksi pitää ymmärtää, että perättäisissä prosenttilaskuissa vertailuarvo voi muuttua. Esimerkiksi: Tavaran arvonlisäveroton ostohinta on 50 euroa, johon kauppa lisää katteensa 50 prosenttia ja asiakkaalle myydessään arvonlisäveron 24 prosenttia. Alennusmyynnissä tavaraa myydään 30 prosentin alennuksella. Mitkä ovatkaan vertailuarvot missäkin tapauksessa, ja jääkö kaupalle yhtään katetta alennustuotteesta?
http://opinnot.internetix.fi/fi/muikku2materiaalit/lukio/mab/mab11/7_prosentit_ja_niiden_sovellukset/7.1-prosenttilaskennan_perusteet- 5 + 7
"Prosenttilaskuissa on vain yksi vaikeus: referenssin eli vertailuarvon ymmärtäminen, koska kaikki ilmaistaan suhteessa tähän vertailuarvoon."
Ymmärtämistä saattaa auttaa tieto siitä että prosentti on sama kuin sadasosa. Kannustaa ehkä miettimään mistä se osa milloinkin on.
- auttelija
mieluummin, laita meille joku mielestäsi vaikea prosenttilasku niin autamme sinua ymmärtämään sen. Minä en ainakaan osaa suositella mitään nettisivua paremmuuden perusteella - jos joku sivusto mielestäni on hyvä prosenttilaskuopetukseen, se voi sinun kannaltasi olla kamala :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1442490Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?2001181Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131091Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi298911- 66868
- 91867
- 53851
- 46839
- 56803