Suomen kieleen on pesiytynyt kummallinen ilmiö!
sanojen lopputavun kiekuminen falsettiin. Tämä tuntuu olevan eritysesti nuorempien naisten ongelma. Olisi mukavaa kuulla jonkun syyllisen tai filosofvin selittävän moisen tavan tarkoistusta, kuulijoille se ainakin on kärsimys entä kiekujalle itselle?
lopputavu
5
928
Vastaukset
- mietittyäni
tunnen että tämä loppukiekaisu jollain tapaa samaistetaan kaupunkilaisuuteen.Siitä johtuen se on lisääntynyt.Nykyihminen on mieluummin kaupunkilainen kuin tavallisesti puhuva maalainen.
Olen huomannut että monet tuttuni jotka ovat muuttaneet eteläsuomeen,palaavat käymään kiekuvina.
Muutakin muutoksia on tapahtunut.Jostain puhuttaessa ennen kuuli sanottavan "mjoo"
Palanneet kieku ja kaiku sanovat "aikukiva"- öylätti
Kielihän elää ja muuttuu kokoajan. Se ottaa vaikutteita muista kielistä ja murteista. Ei sille mitään voi. Nykyaikana puhuttu kieli on aivan erilaista kuin 100v sitten puhuttu kieli. Itseäni hen.koht. raivostuttaa tämä " eli " ja "elikkä"-buumi lauseiden alussa. Tiedoksi: eli, elikkä=yhtä kuin.
- samanlainen
öylätti kirjoitti:
Kielihän elää ja muuttuu kokoajan. Se ottaa vaikutteita muista kielistä ja murteista. Ei sille mitään voi. Nykyaikana puhuttu kieli on aivan erilaista kuin 100v sitten puhuttu kieli. Itseäni hen.koht. raivostuttaa tämä " eli " ja "elikkä"-buumi lauseiden alussa. Tiedoksi: eli, elikkä=yhtä kuin.
sana on "itseasiassa"
Tätäkin käytetään ehkä liikaa,itseasissa turhaan.Tarkoitin itseasiassa häiritsevän usein.
- pipo
Minua tympäisee suomenkieleen tulleet omituiset
ari, ori -päätteet, tyylliin; olkkari, makkari,
verkkari, purkkari, maikkari, uikkari, salkkari,
valkkari, kylppäri, volkkari, merkkari, talkkari,
lenkkaari, telkkari, terkkari, huppari, motskari,
jne. jne. olohuone , makuuhuone, verryttelypuku,
jne.. kauniin äidinkielen pahoinpitelyä.!! - M.Osse
Sehän on homokiekaisu.
Jos Helsingin slangi aikoinaan syntyi Kalliossa, tätä kiekaisua alkoi kuulla 1970-luvulla Helsingin keskustassa varsinkin Kamppi-Punavuori -alueella. Ei ravintolaa tai kahvilaa ettei baarimikko kysynyt: mitäs suLLE? Meill on tämmönen uusi laTTE! Otatsä sellaSEN? 11Haluutsä nähdä mun uudet farKUT? AikuKIVA! Ei paHA!
Levisi kieku ja kaiku -periaatteella.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.72508- 1181756
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill381475Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.1221408Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1671299- 1461250
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1521241- 521188
- 591127
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.481014