Jimi Hendrix lytättiin maanrakoon Suomessa 1967

SF-rockkulttuuri

"Monet pitävät suomalaista rock-journalismia edelleen tasoltaan kelvottomana, mutta epäilemättä muutos esimerkiksi vuoteen 1967 on ollut melkoinen ainakin Mika Huhtamäen kirjaansa Live in Finland löytämien esimerkkien perusteella. Helsingin Sanomat kirjoitti vuonna 1967 päivää ennen Jimi Hendrixin Suomen konserttia näin:
”Kun ruma laulajapoika Jimi Hendrix jokin aika sitten esiintyi Lontoon Finsbury Parkissa, hän heittäytyi lavalle selälleen ja soitti hampaillaan kitaraa! Kitara syttyi ilmiliekkeihin ja yleisöllä oli hauskaa. Miksi tämä amerikkalainen ”ruutimies” tulee maanantaina Suomeen, sen harvat ymmärtävät, mutta se on kuulemma maailman ehdottomasti paras showbändi.”
Seura-lehden musiikkipalstan toimittaja haukkui Hendrixin konsertin perusteellisesti:
”Musiikiksi ei esitystä voinut kutsua. Laulu oli sanoja, huokaisua ja huutoja. Soitto taas korvia repivää räminää ja vinkunaa ... Mene ja tiedä, mutta jos ”Jimi Hendrid and His Experience” on se, mitä kutsutaan popiksi, niin ei voi muuta kuin valittaa.”
Apu-lehti puolestaan kirjoitti ”Jimi Hendrixin maailmankuulusta lavashow'sta” otsikolla ”Hullu-Henrikin hupiklubi”. Jutussa Hendrixiä kuvailtiin mm. nykyisen popmusiikin kaunotukaksi. Jo aiemmin Suosikki oli valistanut lukijoita kertomalla, että Jimi Hendrixillä on turpea nenä."

http://pelontorjunta.suntuubi.com/fi/Blogi/#rockmyytti

5

360

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ....................

Hendrixin Kultsan keikkahan kuvattiin YLE:n toimesta, mutta nauhojen yli vedettiin jotain muuta skeidaa, koska tuota konserttia ei pidetty mitenkään merkittävänä.

Nythän meillä on nähtävillä ainutlaatuista bootleg -materiaalia kyseisistä pippaloista:
      http://www.youtube.com/watch?v=dtn51QDzE98

• DeadGodHendrix

Aina ihmettelen miksi synnyin tänne perseenreikään keskelle ahdasmielisiä suomalaisia.. Ymmärrän kyllä miksei Jimi kelvannut, synkistely on mielekkäämpää melankolista paskaa kuunnellessa

• muistan kyllä

Hendrixin musiikki oli noin 45 vuotta sitten aikaansa edellä. Ei ihme, että tavallisten lehtien toimittajat katsoivat touhua hämmentyneinä. Oikeata rock-lehdistöä ei Suomessa vielä ollut.

• Anonyymi

Ei se tyyppi osannut soittaa kitaraa. Hän rikkoi sen koska turhautui. Hän oli lisäksi kamoissa, niin kuin yleisökin. Täyttä roskaa hänen albuminsa! Niissä "lauletaan" lähinnä naisista seksiobjekteina sekä huumepöllystä. Purple Hazessa ei ole edes oikeaa riffiä vaan huumehörhöistä päristelyä.

• Anonyymi

Muistan vieläkin sirppiliiterin kommunistijärkkärien toiminnan tuossa konsertissa. Jos perse irtosi tuolista sentinkään, tuli isku päähän.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tykkäsin rakas

Tuottaa sulle nautintoa❤️🔥olet paras ja nautin itsekkin suunnattomasti
      Suhteet
      37
      2300
    2. Arvaa mitä mies

Aion pilata elämäsi totaalisesti. Kyllä, totaalisesti.
      Ikävä
      55
      1327
    3. Hyvää iltaa!

Mikä on päivän viisaus?
      Ikävä
      84
      1303
    4. Mies mä oon ihan helppo

Miehelle johon oon ihastunut. Olen harvoin ihastunut, mutta suhun olen. Ei tarvitse kuin pyytää, niin...
      Ikävä
      36
      1256
    5. Olet onnellinen sinkku

Näin se on nähtävä.
      Ikävä
      63
      1181
    6. Mies olen aika erakko nykyään

Vanhentunutkin olen muutamana viime vuonna parikyt vuotta. Kun en ennenkään kelvannut, niin tuskin nytkään kelpaan. Lisä
      Tunteet
      39
      904
    7. Lavroville taitaa olla jo ikkuna raollaan?

Lavrovin syytä välttää korkeita paikkoja ja ikkunoiden läheisyyttä.Ettei vain keikahda ikkunasta pihalle.
      Maailman menoa
      121
      788
    8. Haittaako jos

kaivattusi käy tosi usein pissalla ja/tai kakalla?
      Ikävä
      31
      741
    9. Ylen johdon hulppeat bonukset alkavat taas

Suora kopio Iltalehdestä: "Asiasta kertoo Iltalehdelle Ylen hallituksen puheenjohtaja Matti Apunen. Mitä tulospalkkioi
      Yle
      23
      596
    10. Skenaario

Elämä ja kuolema ovat merkillisin nyytti olevaisuutta. Mutta kun kumpaakaan ei ole, syntyy lapsuksia, joita korjaamaan
      Sinkut
      55
      575
    Aihe