Tärkeä, mutta ei aukoton sopimus

GI JOE

"Tärkeä, mutta ei aukoton sopimus"

Sanomalehti Kaleva, jonka käyttämässä oikeakielisyydessä on ennenkin ollut huomautettavaa, otsikoi tuolla tavalla tämän päivän pääkirjoituksensa. Voisi odottaa, että maan viidenneksi suurin päivälehti ei tekisi tuon tapaista kielioppivirhettä, mutta se näyttää vain olevan Kalevalle mahdotonta.

En kerro, mikä virhe on, mutta odotan, että jokainen kielioppinsa hallitseva huomaa, minkä TÖKERÖN virheen Kalevan pääkirjoitustoimittaja teki.

http://www.kaleva.fi/mielipide/paakirjoitukset/tarkea-mutta-ei-aukoton-sopimus/626282/

19

110

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hoono keelipää

      Mutta-konjunktio on adversatiivinen rinnastuskonjunktio. Sen mukaisesti tärkeä olisi jollakin tapaa aukottoman vastakohta. Koska näin ei yleisesti ottaen ole, ei tuo konjunktio liene ihan oikea valinta.

      ”Tärkeä, joskaan ei aukoton sopimus” saattaisi toimia paremmin.

      • GI JOE

        Tuota en tarkoittanut. Siinä on siis edelleenkin jokin virhe.


      • Hoono keelipää
        GI JOE kirjoitti:

        Tuota en tarkoittanut. Siinä on siis edelleenkin jokin virhe.

        Ettet sitten vain ole tarkoittavinasi sitä, ettei kieltävän ilmauksen merkitystä saisi enää kääntää päälaelleen kieltosanalla?

        ”Uraani halkeaa
        Ja tuottaa lamppuun valkeaa
        Mutta millään muilla mailla
        Kuin Suomella se ei oo riskiä vailla.”


    • tätäkönää?

      Tarkoitatko, että pitäisi kirjoittaa "tärkeä, muttei aukoton sopimus"?

    • GI JOE

      Ei, ei ja ei! Oliko tämä näin vaikea?

      Siinä on PILKKUVIRHE, eli pilkku on liikaa.

      Mutta-konjuktion eteen pannaan pilkku ainoastaan silloin, kun se erottaa kaksi päälausetta, joilla ei ole yhteisiä lauseenjäseniä.

      ”Tärkeä, mutta ei aukoton sopimus” lieneenkin lyhenne seuraavasta: se oli tärkeä mutta ei aukoton sopimus. (Moni tunkisi tosin tuohonkin pilkun...)

      Pidemmässä muodossa on vain yksi päälause, mutta jos siinä haluaisi käyttää pilkkua, siinä pitäisi olla kaksi päälausetta, joilla ei ole yhteisiä lauseenjäseniä, eli ”se oli tärkeä, mutta se ei ollut aukoton sopimus”.

      Tämä on oikea muoto: Tärkeä mutta ei aukoton sopimus

      • Ei ollut kovin vaikea arvata, mistä ”virheestä” oli kysymys. Mahtipontinen esiintymisesi oli senluonteista, että se viittasi aika pieneen virheeseen ja lisäksi sellaiseen, joka ei edes ole virhe.

        Luepa tämä kohta Kielitoimiston oikeinkirjoitusoppaasta (kohdasta ”Pilkku”):

        ”Aikanaan konjunktioiden mutta ja vaan edellä on suositettu käytettäväksi aina pilkkua. Tämä menettelytaoa on edelleen mahdollinen.”

        Sama asia sanotaan standardin SFS 4175 kohdassa 4.18.1.


      • GI JOE
        Yucca kirjoitti:

        Ei ollut kovin vaikea arvata, mistä ”virheestä” oli kysymys. Mahtipontinen esiintymisesi oli senluonteista, että se viittasi aika pieneen virheeseen ja lisäksi sellaiseen, joka ei edes ole virhe.

        Luepa tämä kohta Kielitoimiston oikeinkirjoitusoppaasta (kohdasta ”Pilkku”):

        ”Aikanaan konjunktioiden mutta ja vaan edellä on suositettu käytettäväksi aina pilkkua. Tämä menettelytaoa on edelleen mahdollinen.”

        Sama asia sanotaan standardin SFS 4175 kohdassa 4.18.1.

        Kieli kehittyy jatkuvasti ja kirjoitustapa muuttuu sen mukana. Eihän ketään enää "peloitakaan".

        Helsingin Sanomat ei koskaan tee tuota "virhettä". Tämä onkin hyvä mittari ilmaisemaan kirjoittajan kielenosaamista.


      • ei pelle
        GI JOE kirjoitti:

        Kieli kehittyy jatkuvasti ja kirjoitustapa muuttuu sen mukana. Eihän ketään enää "peloitakaan".

        Helsingin Sanomat ei koskaan tee tuota "virhettä". Tämä onkin hyvä mittari ilmaisemaan kirjoittajan kielenosaamista.

        Kirvesvartta vain sinullekin! Ei ihme, jos tekee mieli horista asiaan kuulumattomia, kun on suu täynnä jauhoa.

        Oletko jo lukenut kohdan, joka sinulle neuvottiin, vai tuottaako se ylivoimaisia vaikeuksia?

        Helsingin Sanomien kieliasu on oikeinkirjoituksen osalta jokseenkin holtiton, joten jos mittaat sillä omaa osaamistasi, se kertoo vain mittaamisen osaamattomuudesta.


      • GI JOE
        ei pelle kirjoitti:

        Kirvesvartta vain sinullekin! Ei ihme, jos tekee mieli horista asiaan kuulumattomia, kun on suu täynnä jauhoa.

        Oletko jo lukenut kohdan, joka sinulle neuvottiin, vai tuottaako se ylivoimaisia vaikeuksia?

        Helsingin Sanomien kieliasu on oikeinkirjoituksen osalta jokseenkin holtiton, joten jos mittaat sillä omaa osaamistasi, se kertoo vain mittaamisen osaamattomuudesta.

        HeSan kielenkäyttö on ehdottomasti maamme huippua. Jopa Ylen uutistoimittajat jäävät siitä jälkeen.

        Voisi sanoa, että mitä pienempi ja junttimaisempi julkaisu, sitä huonompaa on sen kielenkäyttö.


    • hra X

      Kyllähän täällä ollaan useinkin TÖRKEÄN pikkumaisia.

      Pilkutusongelmissa yleensä auttaa tekstin "maisteleminen" suussa eli muuttaminen puheeksi. Pieniin keskeytyksiin muuten sujuvassa puheessa kuuluu jokin välimerkki. Silloin voi myös kokeilla, millaisen painotuksen haluaa välittää:

      " 'Toisaalta meidän ehkä täytyy lukea rivien välistä.'
      Kielitoimiston oikeinkirjoitusopas tuntuu hiukan avaavan ovia vieraalle vaikutukselle, kun se sallii pilkutuksen tällaisissa asioissa painotuksen takia."
      http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/kielenopas/4.3.html#mutta

      Eli tämäkin muoto on mahdollinen:
      "'Toisaalta, meidän ehkä täytyy lukea rivien välistä.'" Eli kun kirjoittaja tahtoo painottaa rivien välistä lukemisen mahdollisuutta tai vain vaikuttaa johtajamaiselta.

    • GI JOE

      Mikähän kielioppivirhe mahtaa olla tässä Kalevan uutisen virkkeessä?

      ”Puukottajalle oli tiettävästi hetkeä aikaisemmin kieltäydytty myymästä lisää alkoholia ja hän oli poistunut ravintolasta, mutta palannut takaisin.”

      • täältä tähän

        Ja-sanan eteen kuuluu pilkku.


      • Mitä kuuluu
        täältä tähän kirjoitti:

        Ja-sanan eteen kuuluu pilkku.

        ... ja mutta sanan eteen taas ei kuulu pilkkua.


      • täältä tähän
        täältä tähän kirjoitti:

        Ja-sanan eteen kuuluu pilkku.

        Tai tarkkaan ottaen alkoholia-sanan perään.


      • Mitä kuuluu
        Mitä kuuluu kirjoitti:

        ... ja mutta sanan eteen taas ei kuulu pilkkua.

        - - - mutta-sanan - - -


      • Mitä kuuluu
        täältä tähän kirjoitti:

        Tai tarkkaan ottaen alkoholia-sanan perään.

        Joo, alkoholia täytyy ottaa tarkkaan.


      • täältä tähän

      • Mitä kuuluu

      • GI JOE
        Mitä kuuluu kirjoitti:

        ... ja mutta sanan eteen taas ei kuulu pilkkua.

        Papukaijamerkki!

        Oikea muoto on siten: Puukottajalle oli tiettävästi hetkeä aikaisemmin kieltäydytty myymästä lisää alkoholia, ja hän oli poistunut ravintolasta mutta palannut takaisin.

        Virkkeessä on kaksi päälausetta, jotka täytyy erottaa toisistaan pilkulla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      190
      1965
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1053
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      114
      1046
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      20
      757
    5. 52
      704
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      32
      643
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      608
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      557
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      528
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      9
      482
    Aihe