Apua jalkatreeniin

Jaloissatoivomista

Kun teen kyykkyjä sun muita liikkeitä, painoilla tai ilman. Se ottaa vain etureisistä.
Takareisissä ja pyllyssä ei tunnu mitään polttoa vaikka teen vaihtelevasta erillaisia liikkeitä.
Ongelma alueeni on nimen omaan takareidet ja peppu. Pitäisi saada lihasta läskin tilalle. En halua siis laihtua. Paino on kohdillaan.
Teen varmaankin jotain väärin kun vain reiden etu osassa tuntuu, ja hyvin tuntuukin. Tänäänkin on lepopäivä ja huomaa välillä että erityisesti polvien yläpuolelta reiden ulkosyrjästä särkee.

Tarvitsen apua joltain viisaammalta.

35

811

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • khjgdtfh

Se läski ei lähde siitä mihinkään lihaksia kasvattamalla. joten se on kyllä laihdutettava pois. Takapuolelle ja takareisille esim. suorinjaloin mavea.

• Jaloissatoivomista

Mä en voi laihduttaa.
      Olen 160cm
      Ja painan 47 kg

Suorinjaloin mavea??

Joitain hyviä liikkeitä kaipaisin mitkä ottaa tosissaan peppuun ja takareiden yläosaan

• Jaloissatoivomista

Siis alko oikeen ottaa päähän. Laihduta että läski kaikkoo, vitut se mihinkään katoa.

Pitäis laihduttaa. Joo kiitos mä painoin 44 kiloia ja olin niin sairaan näkönen kaikkien mielestä. Ite sitä en huomannut ennen kun olo tuli myös sairaaksi. Nostin painoa 47 kiloon ja en ole näin terve ollu pitkään aikaan.
        Ja ihan vaan tiedoksi. Samanlaiset ne jalat oli vaikka laihempi olinkin. Kapeammat joo mutta yhtä löysät. En nytkään niiden väittänyt olevan paksut. Mahdun hyvin 25-26 housuihin. Ne on vaan löysät, haluan niistä kiinteämmät ja lihaksia näkyviin. Niiden ei tarvitse kaventua.

Enkä tosiaankaan aio pudottaa enää painoa, korkeintaan lisään muutaman kilon mieluummin!

Toivoisin että joku jolla OIKEASTI on jonkin sortin tietämystä vastaisi tähän.

Kiitos. Anteeksi tämä avaus, mutta alko ottaa pattiin.

• larissareis

Jos sulla ei oo mitään laihdutettavaa niin sulla ei oo mitään läskiäkään. Eli tarviit vaan kiinteytystä. Tee esim. takakyykkyä, suorinjaloinmaastavetoa, prässiä leveällä asennolla.

• dfhfdv

Kyykky ottaa himpun ennemmän etureisiin kuin peffaan, mutta jos kyykkäät tarpeeksi syvältä niin takuulla ottaa peffaan. Yksi konsti on videoida kyykyt ja katsoa meneekö tarpeeksi syvältä, siis lantio polven alapuolelle. Myös muuta mahdolliset virheet tulee Takareisille suorinjaloin maastaveto on ehdoton ykkönen ja ottaa myös bebaan. Vielä parempi olisi pyytää joku ruma karju, joka osaa tuon kyykyn, katsomaan ja opastamaan tehokkaaseen ja turvalliseen suoritukseen. Yleisin virhe kyykyssä on, ettei polvet liiku samassa linjassa mihin jalkaterät osoittavat ja se aiheuttaa ylimäräistä tuskaa polvissa. Myös jalkojen leveydellä kyykätessä on merkitystä, eli pitää etsiä itselleen luonnollisin jalkojen asento tehdä suoritus. Se löytyy kokeilemalla. Kuienkin pointti on että kun teet kyykyn oikein, on se etureisille ja peffalle kuningasliike ja vahvistaa myös keskivartaloa, joten jatka hmeessä sitä. Useimmiten nähty aloittelian virhe on, että polvet eivät liiku samassa lpastamaan, sillä
      Mutta vaikka pidätkin ongelmakohtana juuri persusta ja takareisiä, niin kannattaa treenata kauttaaltaan koko kroppaa. Ihan jo pelkästään siksi, että ihminen ja ihmisen lihaksisto on kokonaisuus. Vaikka et laihduta, niin se ei poista ravinnon merkitystä osana kokonaisuutta.

• dididiiiii

hei mulla oli sama juttu et kyykätessä liikkeet tuppas menee enemmä etureisille mut sitte luin yhen vinkin. eli kyykkääthän vapaalla tangolla? smithissä yleensä menee enemmä etureisille liike. mut siis se vinkki; eli ota semmone jumppakuminauha ja kierrä sun jalkojen ympäri polvien kohdalta ja solmi sit kiinni. eli se jää siis sun jalkojen ympärille. no sit ota se kunnon asento ja valmistaudut kyykkää, mut sitte samalla ku kyykkäät, nii yritäkin puristaa jaloilla sitä kuminauhaa ulospäin. tämän avulla harjoittelemalla huomasin et itellä ainakin alko tulee enemmän tuntumaa just sinne minne pitääkin, eli peppuu :) toivottavasti auttaa, voithan sää aina kokeilla!

• Jaloissatoivomista

Kiitos paljon että jaksatte ohjeistaa aloittelijaa :D
      Joo treenaan kyllä koko kroppaa :) halusin vaan saada jalka sarjaan joitain hyviä liikkeitä mitkä tosiaan tuntuis myös siellä pepussa :)

Aion nyt ainakin kokeilla että pyrin tekemään kyykyt tarpeeksi syvältä ja käyn varmaan ostamassa sellasen kuminauhan ja kokeilen myös sillä :)

On vaan niin hankalaa kun en tunne ketään kuka vois ohjeistaa ja kuntosalia täällä ei edes ole :D joten yritän netistä etsiä ohjeistusta sitten kun tulee jotain pulmia. Ja oon kyl koittanu tarkkaan seuraa just jalkojen linjaa ja selän asentoa etten tekisi liikkeitä väärin, eiä ainakaan vielä ole tullut selkä ja polvet kipeäksi :)

• Jaloissatoivomista

Oon myös muuttanut paljon mun ruokailutottumusta. Joka aterialla puolet lautasesta on vihreetä salaattia sitten hiilaria ja proteiinia. Välipalaksi on myös tullut tutuksi rahka. Treeni päivinä syön hieman enemmän hiilareita kun niinä päivinä kun en treenaa, sillon tulee laitettua enemmän kasvista hiilarien tilalle kukkakaalia sun muuta. Ja jos olen ymmärtänyt oikein 1-2 tuntia treenin jälkeen tulisi syödä ateria hiilareineen ja proteiinineen?
        Sellasta muuten että juotteko palkautus juomaa treenin ainakana vai vasta sen jälkeen? Ja mikä on paras palautusjuomajauhe?

• xfghnfgxgfn

Juu hankalampaa on jos ei ole ketän neuvomassa. Minä tiedän,sillä kun aloitin oli tasan samassa tilanteessa. Itse löysin ratkaisun lähtemällä käymään isossa kaupungissa, kun olin ensin tahkonut pari vuotta betavidoita katselemalla.

Mutta nykytekniikka kannattaa ottaa avuksi ja kuvata sitä omaa kyykkyä (myös muita liikkeitä) eri kuvakulmista ja katsella. Sitten vaan vertailemaan juutuuppiin ja kun tulee kysyttävää, niin nettiin. Täältä tai pakkotoistosta, ihan sama. Täällä vaan tuee aina enemmän sontaa, mutta monesti oikein hyviäkin neuvoja..

http://www.youtube.com/results?search_query=pepputreeni&oq=pepputreeni&gs_l=youtube.3..0.1748.4992.0.6181.11.7.0.4.4.0.178.727.3j4.7.0...0.0...1ac.1.M-SYt_Rt-XU

http://www.youtube.com/results?search_query=jalkakyykky&oq=jalkakyykky&gs_l=youtube.3..0.145.2708.0.3366.11.7.0.4.4.1.185.718.4j3.7.0...0.0...1ac.1.-kPkj3gPtJ0

• thatattt

ite tein tänää mm. smithissä askelkyykkyä niin että takimmainen jalka astuu mahd. kauas ja sitten kyykkää, selkä tietenki suoras jne.. voin kertoo et erinomainen liike peballe :) nyt aristaa istuakin. muita kokeiltavan arvoisia mm. yhdenjalan prässi, suorinjaloin mave, takareisi potku esim taljassa tms, sumokyykky ja sumomaastaveto, lantion nosto tanko alavatsan päällä jne... eli kantsii esim noista etsii kunnon ohjeet/kysästä kokeneemmalta ja sit soveltaa vaikka omaan treeniohjelmaan :)

• Jaloissatoivomista

Täällä ei ole kuntosalia.

Ja oon nyt tosi tyhmä mut mitä toi smithissä? Tarkottaa?

• fjkugvköffc

Smit on laite jossa on tanko ja se on kiinni siinä sen tukilaitteessa, eli se liikkuu siinä sitö ylös alas liikettä. Ja jos ei oo salia nii kyllä niitä liikkeitä voi soveltaakin kotona ja mielellää olis sit ees jtn välineitä edes esim kahvakuula, käsipainoja tms. Erilaiset variaatiot esim tosta lantionnostost on aika jees!

• Jaloissatoivomista
        fjkugvköffc kirjoitti:

Smit on laite jossa on tanko ja se on kiinni siinä sen tukilaitteessa, eli se liikkuu siinä sitö ylös alas liikettä. Ja jos ei oo salia nii kyllä niitä liikkeitä voi soveltaakin kotona ja mielellää olis sit ees jtn välineitä edes esim kahvakuula, käsipainoja tms. Erilaiset variaatiot esim tosta lantionnostost on aika jees!

Joo sovellankin mutta jalkaprässiä en taida pystyä soveltamaan. Itsellä on tällä hetkellä vaan 4 kg käsi painot mutta alottelen nyt niillä.

• Hempp@

Sanoisin että jalkaliikkeistä Smith pois. Siitä voisi lähteä.

Peruskyykkyä tangolla, ei edes tarvitse megapainoja vaan se, millä jaksat tehdä. Voi olla vähemmän kuin smithissä, sillä liike muuttuukin vapaalla tangolla ylläripylläri, raskaammaksi joka aktivoi niin jalkoja kuin keskivartaloa. 5x20 tjsp. sellaisella painolla että pystyy kaiken tekemään niin kyllä on pylly kipeä seuraavana päivänä.

Lisäksi voit kokeilla etukyykyn sijaan Maljakyykkyä jossa pidät molemmin käsin isoa käsipainoa tai kahvakuulaa (mikä mielestäsi onkaan painoltaan iso) rinnalla, sitten kyykkäät. Ottaa etureisiin mutta parantaa myös kireiden lonkankoukistajien liikkuvuutta. Helpompi aloittelijalle kuin tangolla tehtävä etukyykky.

Askelkyykkyyn voi kokeilla vaihteeksi ottaa kahvakuulat molempiin käsiin ja ajattelet käveleväsi ympäri salia vaikka 20 askelta askelkyykky-liikettä tehden. Yllättävän raskas ja nöyräksi tekevä liike. Mulle riittää 12kg kahvakuulat vaikka luulin että "kyllähän tässä kyykätä osataan". 5x20 ja sen jälkeen onkin valmis. Joku 4kg tai mikälie löytyykään, siitä on hyvä aloittaa.

Toinen helppo variaatio on bulgarialainen yhden jalan kyykky (bulgarian split squat). Aloittelijalta pääsee itku jo ilman mitään lisäpainoja. Mielettömän hirvittävä liike tehdä.

Näillä kyllä jalkapäivänä on saatu takamus kipeäksi aika helposti ilman hirveitä painoja.

• Jaloissatoivomista

Kiitos. Näitä kokeillaan :)

• jahjahjah

Voimakyykky/boksikyykky leveällä jalka-asennolla siten, että varpaat ei työnny eteenpäin vaan sääri on about pystysuorassa kyykyn ala-asennossa.

Reverse hypers

Julle(hyvää huomenta)

Barbell glute bridge

Toistot 5-10, sarjoja paljon(5-10).

• Jaloissatoivomista

Miten toi julle eroaa normi kyykystä?

Ja ton viimisen liikkeen jätän, näytti siltä et vaan satutan itteni jos yritän :p

• hrrthsyhdth
        Jaloissatoivomista kirjoitti:

Miten toi julle eroaa normi kyykystä?

Ja ton viimisen liikkeen jätän, näytti siltä et vaan satutan itteni jos yritän :p

no ei yhtään ihme ettei "kyykyt" ota peppuun jos ne tekee yhtä "syvälle" kun julle tehdään. jullellahan ei ole mitään tekemistä kyykyn kanssa, ennemminkin maastavetoa muistuttaa... ja tosiaan jos omistaa vain 4 kilon käsipainot niin eipä niillä kovin pitkälle pötkitä. Lisää painoja siis ja reilusti, jos niitä tuloksia haluaa.

• Jaloissatoivomista
        hrrthsyhdth kirjoitti:

no ei yhtään ihme ettei "kyykyt" ota peppuun jos ne tekee yhtä "syvälle" kun julle tehdään. jullellahan ei ole mitään tekemistä kyykyn kanssa, ennemminkin maastavetoa muistuttaa... ja tosiaan jos omistaa vain 4 kilon käsipainot niin eipä niillä kovin pitkälle pötkitä. Lisää painoja siis ja reilusti, jos niitä tuloksia haluaa.

Mä en löytänyt mitään videoo miten toi julle tehdään mut siis kyllä mä pyrin perseen aina polvien tasalle laittaa mutta tarvii vaan mennä syvemmälle.

Ei oo oikeen varallisuutta ostaa isompia painoja vielä että näillä nyt täytyy vaan mennä aluksi.
        Köyhä kun olen :P

• jahjahjah

Mä en löytänyt mitään videoo miten toi julle tehdään mut siis kyllä mä pyrin perseen aina polvien tasalle laittaa mutta tarvii vaan mennä syvemmälle.

Ei oo oikeen varallisuutta ostaa isompia painoja vielä että näillä nyt täytyy vaan mennä aluksi.
        Köyhä kun olen :P

Voima/boksikyykystä https://www.youtube.com/watch?v=2ME8gEN54Ao

Julle/Hyvää huomenta https://www.youtube.com/watch?v=mVmczcAdAJ4

Reverse hypers https://www.youtube.com/watch?v=j0zjMFNjC4M voi toki tehdä ilman konettakin ihan jostain penkin/pöydän reunalta

• Jaloissatoivomista
        jahjahjah kirjoitti:

Voima/boksikyykystä https://www.youtube.com/watch?v=2ME8gEN54Ao

Julle/Hyvää huomenta https://www.youtube.com/watch?v=mVmczcAdAJ4

Reverse hypers https://www.youtube.com/watch?v=j0zjMFNjC4M voi toki tehdä ilman konettakin ihan jostain penkin/pöydän reunalta

Okei nyt ymmärsin miten se tehdään, eli perse pitkälle taakse selkä suorana ja nojataan eteenpäin. Kaiketi kuitenki.
        Se kuulosti ihan muulta kun luin jostain miten sitä tehdään.

Tein eilen näitä erillaisia treenejä ja kyl tosiaan tuntuu bebassa, ei kovin kun yritin lähinnä opetella näitä liikkeitä. Ens kerralla sitten kunnon reeniä :)

Oon kattonu paljon vinkkejä youtubesta sellasesta http://m.youtube.com/user/sixpackshortcuts
        En siksi et luulen sen olevan joku oikotie vaan siksi että siellä on tosi selkeet ohjeet :)

• Jaloissatoivomista

Oon tehny nyt paljon noita peruskyykkyjä, sumokykkyjä, hyvää huomenta. Ja kuvasin itseäni. Asento oli ihan oikein ja olin tarkka ettei polvet mene jalkojen yli ja menen erittäin matalalle lantio menee helposti polvien alapuolelle, mutta ei se vaan tunnu pepussa. Ei vaan toimi mulla jostain syystä, kaipa me ollaan kaikki yksilöitä.

Mulla toimii palon paremmin nää "kyykky hypyt" (en tiedä mitä ovat nimeltään)
      Mennään kyykkyyn ja ylösnoustessa hypätään, se ottaa pepusta vielä seuraavana päivänäkin joten se nyt taitaa olla mun liike :)
      Kuminarua en ole vielä ostanut joten en tiedä jos siitä olisi tosiaan apua.

• punttimimmi2

niin kun joku tuossa ylempänä jo sanoikin, niin ei varmasti tunnu jos 4 kilon käsipainoilla teet. ne on ihan yhtä tyhjän kanssa. alakropan isot lihakset on sen verran vahvoja, että aloittelijakin tarvitsee huomattavasti enemmän painoa.

• Jaloissatoivomista
        punttimimmi2 kirjoitti:

niin kun joku tuossa ylempänä jo sanoikin, niin ei varmasti tunnu jos 4 kilon käsipainoilla teet. ne on ihan yhtä tyhjän kanssa. alakropan isot lihakset on sen verran vahvoja, että aloittelijakin tarvitsee huomattavasti enemmän painoa.

Mulla oli lainassa 12 kilon paino jota käytin...... Ja alottelijana luulisin et se olis ollu tarpeeksi ja olikin. Mutta ei ota bebaan.
        Näin se vaan on.

• jaloissatoivomista

Mulla oli lainassa 12 kilon paino jota käytin...... Ja alottelijana luulisin et se olis ollu tarpeeksi ja olikin. Mutta ei ota bebaan.
        Näin se vaan on.

painot siis. paitsi sumossa käytin vaan toista painoa.

tabletti ja kone säätää kun ei anna mun vastaa millään laitteella tänne enää :D luoja..

• 8+6

Näin se vaan on.

no onko sulla kuitenkin takareidet kipeenä tuosta reenistä?

• Jaloissatoivomista
        8+6 kirjoitti:

no onko sulla kuitenkin takareidet kipeenä tuosta reenistä?

Joo mutta ei kovin ylhäältä.

• Jaloissatoivomista kirjoitti:

Joo mutta ei kovin ylhäältä.

Sitten vaan tekniikkaa hiomaan niin että tuntuuylempänä ja pakaroissakin. Kokeilemaan että mikä asento ottaa parhaiten. Esim. sjmv:ssa ja jullessa voi kokeilla laittaa jalkoja eri leveyksille ja keskittyä alasmenossa nimenomaan siihen venytysvaiheeseen. Sumokyykyissä pitää keskittyä siihen että ylös mennessä puristaa nimenomaan pakaroilla.

Mutta edelleen suosittelen kyllä suurempia painoja. 12 kilon painot on oikeasti vähän jopa aloittelijalle tuollaisiin isoihin perusliikkeisiin, ja soveltuu korkeintaan tekniikan opetteluun, ei treenaamiseen. Tekniikan opettelukin voi tosin olla vaikeaa noin vähällä painolla.

• Jaloissatoivomista

No köyhänä ei oo varaa toisiin painoihin. Täytyy katsoo kesän jälkeen.

Mutta kokeilen eri leveys "asteilla" jos se auttaisi.

Mutta tosiaan hyppiminen ainakin ottaa tosi hyvin että teen sitä sitten ainakin.

• Jos nyt ymmärsin oikein nuo hypyt, niin sehän on käytännössä ihan sama liike kuin perus kyykytkin, mutta ilman sitä hyppyä. Joten kyllä niiden kyykkyjenkin pitäisi tuntua samalla tavalla, jos vastusta on riittävästi. Mutta jos noilla hypyillä saat tuntumaa niin voihan niitäkin tehdä. Sitten kun ei enää tunnu niin täytyy keksiä muuta.

Kannattaa alkuun harkita esim. säädettävien käsipainojen hankkimista. Niillä kun voi sitten hyvin treenata muutakin kroppaa. Niitä myydään melkein kaikissa isommissa tavarataloissa eikä ole kovin kalliita. Alakropan treenaus kotona on tosin oma lukunsa, kun aika nopeasti alkaa tarvitsemaan enemmän ja enemmän painoa, jotta kehitys jatkuisi.

• Jaloissatoivomista
        punttimimmi_ kirjoitti:

Jos nyt ymmärsin oikein nuo hypyt, niin sehän on käytännössä ihan sama liike kuin perus kyykytkin, mutta ilman sitä hyppyä. Joten kyllä niiden kyykkyjenkin pitäisi tuntua samalla tavalla, jos vastusta on riittävästi. Mutta jos noilla hypyillä saat tuntumaa niin voihan niitäkin tehdä. Sitten kun ei enää tunnu niin täytyy keksiä muuta.

Kannattaa alkuun harkita esim. säädettävien käsipainojen hankkimista. Niillä kun voi sitten hyvin treenata muutakin kroppaa. Niitä myydään melkein kaikissa isommissa tavarataloissa eikä ole kovin kalliita. Alakropan treenaus kotona on tosin oma lukunsa, kun aika nopeasti alkaa tarvitsemaan enemmän ja enemmän painoa, jotta kehitys jatkuisi.

Joo kävin kattoo paikkakunnan tarjoustalosta painoja. Siellä oli 2 kg käsipainoja eikä muuta....

Että mitäis urheilu liikkeestä ostaa ja maksaa sitten jo sen verran. Mutta tosiaan. Sitten joskus kun on rahaa

• jahjahjah

25kg sepeliä taitaa maksaa jotain 6e, ei muuta kun säkki olalle ja kyykkyyn. Myös hiekkalaatikkohiekkaa saa edukkaasti rautakaupasta. Sitä pussittelee muutaman kilon pakastepusseihin ja teippaa pussit kiinni. Sit vaan niitä pakastepusseja sopiva määrä reppuun, treenikassiin tms. ja nostelemaan... Ei oo rahasta kiinni

• Jaloissatoivomista
        jahjahjah kirjoitti:

25kg sepeliä taitaa maksaa jotain 6e, ei muuta kun säkki olalle ja kyykkyyn. Myös hiekkalaatikkohiekkaa saa edukkaasti rautakaupasta. Sitä pussittelee muutaman kilon pakastepusseihin ja teippaa pussit kiinni. Sit vaan niitä pakastepusseja sopiva määrä reppuun, treenikassiin tms. ja nostelemaan... Ei oo rahasta kiinni

En kyllä sellasia halua pieneen yksiööni :D että kyllä mä nyt mieluummin odotan että on sitten sitä rahaa että saa kunnon vehkeet... Tsiisus....

• Jaloissatoivomista

Tein nyt kyykkyjä melko kapeella asennolla käsipainojen kanssa ja askel kyykkyjä eteen ja taakse niin kyllä nyt on alkanu ottaa pyllystä. Vaikka ne 4 kilon käsipainot olis sitten kuinka turhakkeet teidän mielestä, mutta niillä mä nyt alottelen.

Luulen että tein vaan niitä liian leveellä. Tai sillai hartia leveydel.

Pitääskö sitä sit ostaa tanko vai sellaaset käsipainot? Kun ei sitä tankoa varmaan saa kotona painojen kanssa oikeen käytettyä kyykyssä. Niin olisko säädettävät käsipainot sit paremmat?

• Ovat paremmat

Käsipainot.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Rakastatko?

Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      71
      3105
    2. Mikä haluat olla kaivatullesi?

1. Kaveri 2. Ystävä 3. Panokaveri 4.puoliso 5 jokin muu
      Ikävä
      92
      2865
    3. Kosiako meinasit?

Voi sua rakas ❤️
      Ikävä
      51
      2105
    4. Mietin että

Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin
      Ikävä
      20
      1565
    5. Oot ilkee paha noita

Paha babushka Luulitko etten tienny
      Ikävä
      15
      1349
    6. Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon

Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..
      Vimpeli
      5
      1338
    7. Aaamu on täällä taas!

Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa
      Ikävä
      13
      1301
    8. Tajusin vaan...

Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein
      Ikävä
      13
      1273
    9. Sytyttikö hallin lapsi vai joku mielipuoli

Onko tietoa? Toivon jälkimmäistä
      Vimpeli
      18
      1260
    10. Noin ulkonäkö-jutut ei multa

Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin
      Ikävä
      24
      1232
    Aihe