Työpaikan vaihto ja kesäloma

Ojasta allikkoon

Moikka!

Suunnittelen työpaikan vaihtoa ja avoimiin paikkoihin pitäisi ilmoittaa, kuinka nopeasti voin aloittaa työt uudessa paikassa. Irtisanoutumisaikani on 2 viikkoa, mutta kun ottaa huomioon toiselle paikkakunnalle muuttamisen, niin tosiasiassa paikan vaihto veisi ehkä kalenterikuukauden.

Mutta entäs jos löydän työpaikan ennen kesälomaa? Maksetaanko se minulle rahana, vai pitääkö minun pitää viimeiset 2 viikkoa lomana, koska kesälomakausi alkaa jo toukokuussa? Pomoni osaa suoristella mutkat näissä asioissa, joten mitä enemmän minulla on tietoa oikeuksistani, niin sen parempi.

Kun muutama vuosi sitten vaihdoin työpaikkaa helmikuussa, niin kesälomat maksettiin pois ja menetin aika isot vero-osuudet, koska en tajunnut muuttaa sille kuulle veroprosenttia.

Mutta nyt siis kaipailisin tietoa miten kesälomakäytäntö menee tällaisissa tilanteissa? Lomaltapaluurahat ainakin menettäisin.

3

1008

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuuklasinpuolestasi

Vuosiloma irtisanomisaikana
      Työnantaja voi määrätä työntekijän vuosilomalle myös irtisanomisaikana. Tämä perustuu siihen, että vuosilomalain mukaan loman ajankohdan määrää viime kädessä työnantaja. Määrätessään työntekijän lomalle, työnantajan tulee kuitenkin noudattaa laissa säädettyä ilmoitusaikaa ja säännöksiä loman sijoittamisesta lomakausiin. Työnantajan tuleekin ilmoittaa lomasta viimeistään kuukautta ennen loman alkamista. Jos tämä ei ole mahdollista, on loman ajankohta kuitenkin ilmoitettava työntekijälle vähintään kaksi viikkoa ennen loman alkamista. Lomakausi on 2.5. – 30.9. Vuosilomasta 24 päivää, eli kesäloma, voidaan määrätä pidettäväksi tällä lomakaudella ja sen ylittävä osa, eli talviloma (6 päivää), ajalla 1.10. - 30.4. Vain jo päättyneen lomanmääräytymisvuoden aikana (1.4. – 31.3.) ansaitut lomat voidaan määrätä pidettäväksi. Muut työsuhteen päättymiseen asti kertyneet ja pitämättömät lomapäivät maksetaan työntekijälle lopputilin yhteydessä.
      Taija Numminen
      lakimies
      MOT Oy
      http://www.mot.fi/fi/lakiasioita/artikkelit/40-lakiasioita/artikkelit/245-oikeudet-ja-velvollisuudet-irtisanomisaikana

• välskäri

Tätä keskustelupalstaa pätevämpi lääke kieroa pomoa vastaan on asiantuntija-avun saaminen omasta ammattiliitosta.

• verovinkki

"Menetin aika isot vero-osuudet." Toisin sanoen tarkoitat sitä, että olit toimittanut a-verokortin palkanlaskijalle. A-verokortissa on palkkakausikohtaiset tulorajat (kuukausi/2 viikkoa/viikko/päivä). A-verokortissa veroprosentin muuttaminen on turha asia, ainoastaan tulorajoilla on merkitystä.

P.S. Lopullisessa verotuksessa kokemasi vääryys kyllä oikaistaan. ;)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      217
      4198
    2. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      69
      2695
    3. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      393
      2401
    4. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      47
      2333
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      33
      1572
    6. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      532
      1350
    7. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      95
      1316
    8. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      57
      1310
    9. Koska näit kaivattusi viimeksi

Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      76
      1281
    10. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      125
      1186
    Aihe