Ylipainoiselle pyörä?

pyöräily<3

Heippa!

Saisko vinkkejä 120kg kantavista pyöristä?

Laitahan linkkejä ja vinkkejä. :)

29

7287

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joo, siis ei

      Hyvälaatuiset pyörät kantavat tuon painon, mutta kiekkojen kanssa tulee olla tarkkana. Mene johonkin oikeaan pyöräliikkeeseen, jossa osataan valita tai tehdä hyvät kiekot sinulle. Missä päin Suomea olet? Joku paikkakuntalainen voinee antaa vinkin pajasta, joka oikeasti osaa kikkojen kasauksen.

    • pyöräily<3

      Pääkaupunkiseutu.

      Mutta olen työtön, eli ei ole laittaa useampaa tonnia pyörään. Pitäisi selvitä muutamalla sadalla eurolla.

    • pyöräily<3

      ... ja naisten pyörä!

      Mahd. edullinen.

      • v-jarru

        Normaalit peruspyörät kantaa tollasen kuorman ihan hyvin! Pyöränlaakerien tms. huoltoväli saattaa olla pikkusen lyhyempi kuin normipainoisilla, mutta toisaalta tolla painolla käyttömääräkin on paljon pienempi, joten kestävyyden kanssa ei pitäisi olla erityisiä ongelmia.


      • zzxx

        Tunturi Prego kestää tuon painon hyvin ja luulenoa, että kaikki perus naisten pyörät. Et todellakaan tarvitse mitään erikois kiekkoja. Jos raha on tiukalla, niin osta käytetty.


      • Joo, siis ei
        zzxx kirjoitti:

        Tunturi Prego kestää tuon painon hyvin ja luulenoa, että kaikki perus naisten pyörät. Et todellakaan tarvitse mitään erikois kiekkoja. Jos raha on tiukalla, niin osta käytetty.

        Tuo on fiksuin vastaus pitkän aikaan: "osta käytetty". Mene pyorahulto.com'n tai johonkin muuhun liikkeeseen, jossa myydään vaihdossa tulleita ja kunnostettuja pyöriä.


    • lukkopoljin

      Helkama Jääkäri ja vastaavat ovat tosiaan tarpeetoman raskaita. Sinun tarpeisiisi joku cyclocrossari tai Konan Honky Tonk, on järkevin valinta.

      • aikunfiksua

        Olipa asiantunteva vastaus. Aloittaja haluaa naisten peruspyörän joka kestää 120kg kuskin, ja joku keksi että crossari tai halvemman luokan maantiepyörä on hänen tarpeisiinsa fiksuin valinta. HEI HALOO!!!


    • pyöräily<3

      Hehe.

      Kiitos vastauksista! Olen tässä katsellut käytettyjä naisten pyöriä esim. tori.fi:stä. Useimmiten pyörää testatessani häiriinnyn siitä, että renkaat menevät lyttyyn; eli olen liian painava pyörän päälle. Tällöin pyörää polkiessakin on tunne, kuin mudassa rämpisi. Käsittääkseni leveämmät renkaat olisivat tähän ratkaisu.
      En tosiaankaan tieä pyöristä mitään, mutta haluaisin pyörän missä ei aivan vaakatasossa tarvitse kumarassa pyöräillä.

      Vinkkejä otan yhä vastaan. :)

      • Joo, siis ei

        Renkaan sivussa on kerrottu renkaalle oikea paine. Oikeat paineet saa vain pumpulla, jossa on painemittari.


      • Eli siis tuollainen
        Joo, siis ei kirjoitti:

        Renkaan sivussa on kerrottu renkaalle oikea paine. Oikeat paineet saa vain pumpulla, jossa on painemittari.

        http://m.clasohlson.com/fi/Ilmapumppu,-jossa-painemittari-Asaklitt/31-4844


      • LZ 127
        Joo, siis ei kirjoitti:

        Renkaan sivussa on kerrottu renkaalle oikea paine. Oikeat paineet saa vain pumpulla, jossa on painemittari.

        "Renkaan sivussa on kerrottu renkaalle oikea paine."

        Ei, renkaan sivussa on kerrottu suurin suositeltu paine. Oikea paine riippuu kuormituksesta.


      • Joo, siis ei
        LZ 127 kirjoitti:

        "Renkaan sivussa on kerrottu renkaalle oikea paine."

        Ei, renkaan sivussa on kerrottu suurin suositeltu paine. Oikea paine riippuu kuormituksesta.

        Okei, tarkennetaan.

        Kun polkupyörää käytetään tiellä, laitetaan renkaaseen paineiksi se, mitä renkaan kyljessä on. Jos se tuntuu kovalta, niin pudotetaan paineita puolen barin välein edestä ja takaa. Näin kokeillen löytyy oikea paine. Karkeasti mitä korkeampi paine, niin sitä paremmin rullaa.

        Maastossa taas renkaan paineet valitaan halutun pidon ja rullaavuuden mukaan. Mitä enemmän painetta, niin sitä paremmin rullaa, mutta pidon käy taas toisin päin. Eli haetaan sopivaa kompromissia.

        Jos rengas puhkeaa ja sisärenkaassa on kaksi vierekkäistä reikää, on painetta ollut liian vähän. Tätä sanotaan snake bite'ksi.


      • LZ 127
        Joo, siis ei kirjoitti:

        Okei, tarkennetaan.

        Kun polkupyörää käytetään tiellä, laitetaan renkaaseen paineiksi se, mitä renkaan kyljessä on. Jos se tuntuu kovalta, niin pudotetaan paineita puolen barin välein edestä ja takaa. Näin kokeillen löytyy oikea paine. Karkeasti mitä korkeampi paine, niin sitä paremmin rullaa.

        Maastossa taas renkaan paineet valitaan halutun pidon ja rullaavuuden mukaan. Mitä enemmän painetta, niin sitä paremmin rullaa, mutta pidon käy taas toisin päin. Eli haetaan sopivaa kompromissia.

        Jos rengas puhkeaa ja sisärenkaassa on kaksi vierekkäistä reikää, on painetta ollut liian vähän. Tätä sanotaan snake bite'ksi.

        Edessä kannattaa käyttää myös jonkin verran pienempää painetta kuin takana, sillä kuormaa on paljon vähemmän.

        http://problemsolversbike.com/blog/comments/optimal_bike_tire_pressure


      • No, ei sentään
        Joo, siis ei kirjoitti:

        Okei, tarkennetaan.

        Kun polkupyörää käytetään tiellä, laitetaan renkaaseen paineiksi se, mitä renkaan kyljessä on. Jos se tuntuu kovalta, niin pudotetaan paineita puolen barin välein edestä ja takaa. Näin kokeillen löytyy oikea paine. Karkeasti mitä korkeampi paine, niin sitä paremmin rullaa.

        Maastossa taas renkaan paineet valitaan halutun pidon ja rullaavuuden mukaan. Mitä enemmän painetta, niin sitä paremmin rullaa, mutta pidon käy taas toisin päin. Eli haetaan sopivaa kompromissia.

        Jos rengas puhkeaa ja sisärenkaassa on kaksi vierekkäistä reikää, on painetta ollut liian vähän. Tätä sanotaan snake bite'ksi.

        "Maastossa taas renkaan paineet valitaan halutun pidon ja rullaavuuden mukaan. Mitä enemmän painetta, niin sitä paremmin rullaa, mutta pidon käy taas toisin päin."

        Väärin. Maastossa sekä rullaavuus että pito paranevat, kun käytetään matalampia paineita. Pehmeällä alustalla kova rengas ei kannattele ja liike-energia häviää alustan kyntämiseen. Lisäksi epätasaisella alustalla kova rengas ei suodata epätasaisuuksia ja liike-energiaa absorboituu tärinään.

        Maastorenkaiden vierintävastuksia on mitattukin:

        http://www.mtbonline.co.za/downloads/Rolling_Resistance_Eng_illustrated.pdf

        "Off-road a reduction of tyre pressure reduces rolling resistance. In a
        meadow for instance going back from 4.0 to 1.5 bar (57 to 21 p.s.i.) can
        save remarkable 18 Watts of power. "


      • Joo, siis ei
        No, ei sentään kirjoitti:

        "Maastossa taas renkaan paineet valitaan halutun pidon ja rullaavuuden mukaan. Mitä enemmän painetta, niin sitä paremmin rullaa, mutta pidon käy taas toisin päin."

        Väärin. Maastossa sekä rullaavuus että pito paranevat, kun käytetään matalampia paineita. Pehmeällä alustalla kova rengas ei kannattele ja liike-energia häviää alustan kyntämiseen. Lisäksi epätasaisella alustalla kova rengas ei suodata epätasaisuuksia ja liike-energiaa absorboituu tärinään.

        Maastorenkaiden vierintävastuksia on mitattukin:

        http://www.mtbonline.co.za/downloads/Rolling_Resistance_Eng_illustrated.pdf

        "Off-road a reduction of tyre pressure reduces rolling resistance. In a
        meadow for instance going back from 4.0 to 1.5 bar (57 to 21 p.s.i.) can
        save remarkable 18 Watts of power. "

        Ja suurin tekijä rullaavuuteen on renkaan sivujen käyttäytyminen, ei niinkään sen osan, joka osuu maahan. Tämän takia yleistykset ovat usein epätarkkoja.


      • No, ei sentään
        Joo, siis ei kirjoitti:

        Ja suurin tekijä rullaavuuteen on renkaan sivujen käyttäytyminen, ei niinkään sen osan, joka osuu maahan. Tämän takia yleistykset ovat usein epätarkkoja.

        Tuokaan väittämäsi ei pidä paikkansa, asia on juurikin päinvastoin.

        Mikä yleistys tässä on ollut epätarkka? Oma yleistyksesi, maastossa suuri paine vähentää vierintävastusta, ei ole epätarkka vaan suorastaan virheellinen.


      • Joo, siis ei
        No, ei sentään kirjoitti:

        Tuokaan väittämäsi ei pidä paikkansa, asia on juurikin päinvastoin.

        Mikä yleistys tässä on ollut epätarkka? Oma yleistyksesi, maastossa suuri paine vähentää vierintävastusta, ei ole epätarkka vaan suorastaan virheellinen.

        Renkaan muodonmuutos aiheuttaa vierintävastuksesta suuren osan. Rengas muotoutuu eniten kyljistään, ei niinkään kulutuspinnastaan.

        Kun puhutaan renkaasta asfaltilla, on nyrkkisääntö että mitä enemmän painetta, niin sitä vähemmän vierintävastusta. Maastossa


      • No, ei sentään
        Joo, siis ei kirjoitti:

        Renkaan muodonmuutos aiheuttaa vierintävastuksesta suuren osan. Rengas muotoutuu eniten kyljistään, ei niinkään kulutuspinnastaan.

        Kun puhutaan renkaasta asfaltilla, on nyrkkisääntö että mitä enemmän painetta, niin sitä vähemmän vierintävastusta. Maastossa

        Rengas on paksuin kulutuspinnan kohdalla ja siksi sillä alueella tapahtuvat muodonmuutokset vievät eniten liike-energiaa. Mutta kuten tuli jo todettua, maastossa liike-energiaa kuluu myös ajoalustan plastiseen muodonmuutokseen sekä ajajan ja pyörän viskoelastiseen värähtelyyn. Nämä häviöt ovat kääntäen verrannollisia rengaspaineeseen ja niin suuret maastossa, että maantiepyöräilyssä käyttämäsi nyrkkisääntö ei päde. Myös maantiellä liian suuri paine lisää pyörän ja ajajan värähtelyä ja näin itse asiassa kasvattaa vastusta.


      • Joo, siis ei
        No, ei sentään kirjoitti:

        Rengas on paksuin kulutuspinnan kohdalla ja siksi sillä alueella tapahtuvat muodonmuutokset vievät eniten liike-energiaa. Mutta kuten tuli jo todettua, maastossa liike-energiaa kuluu myös ajoalustan plastiseen muodonmuutokseen sekä ajajan ja pyörän viskoelastiseen värähtelyyn. Nämä häviöt ovat kääntäen verrannollisia rengaspaineeseen ja niin suuret maastossa, että maantiepyöräilyssä käyttämäsi nyrkkisääntö ei päde. Myös maantiellä liian suuri paine lisää pyörän ja ajajan värähtelyä ja näin itse asiassa kasvattaa vastusta.

        Jotain rengastehtaiden datoja aikoinaan nähneenä, niin ainakin maantierenkaassa sivut ovat suurin osatekijä.


    • Helkama 10

      Mä painan 110 renkaat ei mene lyttyyn, kun on tarpeeksi painetta.
      Ajelen nyt vanhalla retkipyörällä, missä on 32 mm. renkaat
      5-6 bar sopiva rengaspaine.
      Kannattaa panostaa kunnon jalkapumppuun ja hyviin renkaisiin.

      • v-jarru

        Juu ja olikohan se muistaakseni helkama vai tunturi miltä löytyi naisten peruspyöräksi iso runkokoko 56 cm. Saattaa olla myös keskimääräistä isommalle miehelle sopiva koko?


    • pyöräily<3

      Kiitos paljon vinkeistä ja linkeistä! Enköhän tällä tiedolla löydä "sen oikean" ja pääse vihdoinkin kunnon liikunnan pariin. :)

      • käyjosehdit

        Kyläsaaren kierrätyskeskus myy kunnostettuja fillareita edullisesti.


    • Fillarivaari

      Osta käytetty ja kunnostettu pyörä. Ehdottomasti. Kaikkihan ajavat käytetyllä pyörällä. 120 lkiloa on tavallinen, ison aikamiehen paino, lähes kaikki miestenpyörät kestävät sen hyvin, painon ja mittojen mukaan rakennetrut kilpapyörät ovat eri juttu.
      Älä osta retkipyörää jossa on liian ohuet renkaat ja rimpulat vanteet. Siis vaikka sellainen vahvoilla vanteila varustettu maastopyörä, niiden rungot ovat yleensä suunniteltu koville väännöille.Ja siihen tavalliset renkaat. Ne maastorenkaat ovat hiton jähmeät ajaa kadulla.
      Hyviä pyöräilykelejä! Välillä sataa, mutta kyllä pyöräillessä kastuu joka tapauksessa kun on niitä vastamäkiä!

      • Joo, siis ei

        "...Älä osta retkipyörää jossa on liian ohuet renkaat ja rimpulat vanteet..."

        Tuosta on 1/3 oiken, mutta 2/3 väärin. Oikea retkipyörä on tehty isoille massoille (kuski pakkaukset) joten se sopii erittäin hyvin, jos painoa on niin, ettei neuvolavaaka riitä.

        Renkaana 23 mm kilparengas kestää periaatteessa yhtä hyvin kuin joku 40 mm hybridirengas myös painavaa kuskia. Kyse on vain oikeista ilmanpaineista. Käytännössä tuollainen kapea rengas kestää jopa paremmin, koska se on tehty yleensä parempilaatuisista materiaaleista.

        Tuo kolmas osa sen sijaan on oikein. Halpapyörien heikko kohta on kiekko. Ne eivät tahdo kestää painoa. Ei siitä ole montaa vuotta, kun erään täälläkin yleisesti mainostavan halpapyörämerkin kiekko hajosi kesken TM:n etelän viikon hybriditestiä. Silloin kaikki kuskit olivat kevyitä!

        Joku vanhempi "miesten" mallinen retkipyörä olisi aloitajalle juuri oikea. Haaste vain on, että löytää sellaisen, jossa on oikeasti hyvät kiekot. Mallin pitää olla ns. miesten malli, koska timanttirunko kestää huomattavasti enemmän kuin ns naisten rungot. Muista kuitenkin, että pyörän tulee olla tismalleen oiekan kokoinen ja naiset joutuvat usein vaihtamaan satulan miesten pyörästä leveämpään (mutta varo liian leveitä).

        Pyorahuolto.com myi ainakin aikaisemmin kunnostettuja pyöriä Lauttasaaressa. Kannattaa käydä kysymässä. Sielllä on ainakin minulle kerran kieltäydytty myymästä yhtä halpista ja sanottu suoraan, ettei se kestä minun painoisellani.


      • LZ 127
        Joo, siis ei kirjoitti:

        "...Älä osta retkipyörää jossa on liian ohuet renkaat ja rimpulat vanteet..."

        Tuosta on 1/3 oiken, mutta 2/3 väärin. Oikea retkipyörä on tehty isoille massoille (kuski pakkaukset) joten se sopii erittäin hyvin, jos painoa on niin, ettei neuvolavaaka riitä.

        Renkaana 23 mm kilparengas kestää periaatteessa yhtä hyvin kuin joku 40 mm hybridirengas myös painavaa kuskia. Kyse on vain oikeista ilmanpaineista. Käytännössä tuollainen kapea rengas kestää jopa paremmin, koska se on tehty yleensä parempilaatuisista materiaaleista.

        Tuo kolmas osa sen sijaan on oikein. Halpapyörien heikko kohta on kiekko. Ne eivät tahdo kestää painoa. Ei siitä ole montaa vuotta, kun erään täälläkin yleisesti mainostavan halpapyörämerkin kiekko hajosi kesken TM:n etelän viikon hybriditestiä. Silloin kaikki kuskit olivat kevyitä!

        Joku vanhempi "miesten" mallinen retkipyörä olisi aloitajalle juuri oikea. Haaste vain on, että löytää sellaisen, jossa on oikeasti hyvät kiekot. Mallin pitää olla ns. miesten malli, koska timanttirunko kestää huomattavasti enemmän kuin ns naisten rungot. Muista kuitenkin, että pyörän tulee olla tismalleen oiekan kokoinen ja naiset joutuvat usein vaihtamaan satulan miesten pyörästä leveämpään (mutta varo liian leveitä).

        Pyorahuolto.com myi ainakin aikaisemmin kunnostettuja pyöriä Lauttasaaressa. Kannattaa käydä kysymässä. Sielllä on ainakin minulle kerran kieltäydytty myymästä yhtä halpista ja sanottu suoraan, ettei se kestä minun painoisellani.

        Joissain vanhoissa retkipyörissä on takana kierrepakka. Tällöin taka-akseli vääntyy tai katkeaa helposti raskaassa kuormituksessa. Kannattaa kysyä sellaista pyörää, missä on kasettipakka. Se on kestävämpi rakenne.

        Kasettipakkallinen takanapa ylhäällä, kierrepakallinen alhaalla:

        http://en.wikipedia.org/wiki/File:Labeled_Bicycle_Hub_Comparison-en.svg


    • 300

      heip. laita tori.fi hakuvahti päälle. tsekkaat aikaajoin ja soitat mahdollisimman pian jos mielenkiinotoinen löytyy. parhaimmat veidään heti kun ilmoitus julkaistaan. joskus esim 10min ilmoituksen julkaisusta on jo myyty. noin minäkin löysin omani toiseltapuolen suomea. sovin kaupan että kaikki on toimittava jaoltava kunnossa. maksoin postit yms bussiennakkona. älä koskaan siirrä rahaa suoraan ostajalle. nykypäivänä ei voi luottaa kehenkään. 52.6e teki kaikki kustannukset pyörän hinnan päälle. menin matkahuoltoon ja tarkistin onko pyörä sovitussa kunnossa. jos ei olisi ollut en olisi maksanut sillä pidin mm viestit yms tallessa että jos sieltä malliin joku ronto olisi tullut ja tappelu tulisi maksuista. oli hyvä ja lunastin. pävittäin ajanut eikä ole valittamista.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Alle 15 oli

      Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata
      Vimpeli
      89
      2638
    2. Heh, persut = vassarit = 10,0 %

      Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f
      Maailman menoa
      203
      1668
    3. Onko kaivattusi yllättänyt sinut?

      Piditkö häntä toisenlaisena ihmisenä?
      Ikävä
      116
      1600
    4. Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!

      Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois
      Suomalaiset julkkikset
      41
      1461
    5. Olen miettinyt pitkään miksi hän ei uskalla

      Hän kyllä yrittää tiedän sen ja olen yrittänyt olla helposti lähestyttävä ystävällinen lempeä jne. mutta silti hän yhä v
      Ikävä
      64
      1222
    6. Juhannusterveiset kaivatulle

      Onko teillä yhteisiä juhannuksia vietettynä ja millaista juhannusta viettäisit kaivattusi kanssa juhannuksena 2025? 🌻
      Ikävä
      76
      1015
    7. Kaupunki osti Absin

      Nyt vaan yrittäjiä kaivataan
      Haapavesi
      56
      979
    8. Sä oot kyllä

      Aika erikoinen nainen
      Ikävä
      45
      867
    9. Rakastan sinua

      Kohta sanon tämän livenä, älä pelästy.
      Ikävä
      64
      864
    10. Millaistakohan

      Sun kanssa suhde olisi?
      Ikävä
      61
      835
    Aihe