Juoksukenkien valiot?

runrun&run

Parhaat juoksu-/hölkkäkengät aloittelijalle/harrastelijalle? Mitä itse suositte?

16

1004

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • naturajuoksija

Lidlin valikoimasta löytyy Crivitit, jotka on ihan huiput! Itse ostin viimeksi useamman parin a 20 egee. Hinta-laatusuhde on todellakin kohdallaan. Kevyet ja rullaavat ovat, mutta samalla riittävän tukevat. Parhaat kenkäni tähän mennessä.
      Olen juossut jo 13 vuotta aktiivisesti ja kokeillut jos jonkinmoista kenkämerkkiä. Sanoisin että hinnoissa on 90 prossaa ilmaa, kenkämerkeillä rahastetaan surutta. Ei kannata maksaa pelkistä mielikuvista.
      Ja vinkkinä: käypä katsomassa P. Nurmen piikkareita urheilumuseossa. Tosiasiassa melko vaatimattomilla "jalansuojilla" pärjää kyllä ihan hyvin, kyse on pitkälti siitä, mihin kehonsa totuttaa. Aloittelijankin kannattaa liikkua konstailemattomilla peruskengillä ja mahdollisimman paljon jopa paljain jaloin (esim. urheilukentällä).

• jfkfbdjxlz

Pikkuisen kenkävalintaan vaikuttaa myös alusta ja juostava matka vauhti. Aloittaja tuskin on juoksemassa samanlaisella alustalla kun p.nurmi, saati aivan yhtä ripeään tahtiin..

lenkkareissa todellakin kannattaa niitä ale koreja katsella, sillä vasta kokeilemalla löytyy ne itselle sopivat kengät. Eikä siihen kokeiluun ihan kaupan hyllyjen välillä suoritettu testi riitä, vaan pitää juosta muuan lenkkikin.

• Einari Pitopohja
        jfkfbdjxlz kirjoitti:

Pikkuisen kenkävalintaan vaikuttaa myös alusta ja juostava matka vauhti. Aloittaja tuskin on juoksemassa samanlaisella alustalla kun p.nurmi, saati aivan yhtä ripeään tahtiin..

lenkkareissa todellakin kannattaa niitä ale koreja katsella, sillä vasta kokeilemalla löytyy ne itselle sopivat kengät. Eikä siihen kokeiluun ihan kaupan hyllyjen välillä suoritettu testi riitä, vaan pitää juosta muuan lenkkikin.

P Nurmihan juoksi piikkareilla Viipurin marathonin 1932 ja kipeytti/tulehdutti achillesjänteensä sellaiseksi että Los Angelesin maratonin kultamitali olisi saattanut käädä haaveeksi ilman "kateellisten" ruotsalaisten ammattilaissyytöksiäkin. Tosin Nurmi oli aika sissi ja olisi voinut korjata kullan vaikka kipeälläkin jalalla.. No pointti on se että kyllä ne nykykengät toimii omilla alustoillaan ja oikein valittuna optimaalisesti - etenkin jos on jonkun asteista askellusvirhettä . taasen vääränlaisella "huippu"kengälläkin saa vaivoja itselleen!!

• runrun&run

Ihan samaa mieltä tosta rahastamisesta, vaikea valita kenkiä kun saattaa maksaa reippaan satasenkin lenkkareista, jotka sitten osoittautuukin muutaman kymmenen euron veroisiksi... Tähän asti mennyt robbarista joskus kivikaudella ostetuilla reebokeilla, jotka itseasiassa tuli otettua uudelleenkin käyttöön - ehdin välissä ostaa elämäni kalleimmat & lopulta surkeimmat lenkkikengät...

Rakkaat reebot kuitenkin alkaa jo pettää alta vähän joka suuntaan, lössähtäneet ja sieltä täältä repeilee. Tuli mietittyä, että pitäisikö hiekkatiellä olla tukevammat kengät kuin asfaltilla? Näin päivän pidennyttyä / lumien sulettua voisi lähteä haahuilemaan ihan luonnon helmaan :)

• Kullervo Vilen

Ekaks. Katsele alennusmyyntejä. Lenkkarit on liian kalliita norm.hinnoilla. Tokaks kokeile, mikä sopii sulle. Käy vaikka urheiluliikkeessä kyselemässä neuvoa mutta älä osta. Ainakaan täydell hinnall.
      Älä osta värin mukaan. Etenkin naiset menee halpaan ja ostaa jotain pinkkejä ja muita trendivärei. Älä osta heti mitään kilpalenkkareit vaan perustreeniin tarkoitettui.

• monia vaihtoehtoja

kokeilemalla löydät parhaimmat. ensin kannattaa selvittää, onko jaloissa millainen pronaatio (ylipronaatio, neutraali vai supinaatio). peruskengäksi hyvät ovat tuetut ja vaimennetut kengät, ei siis mitkään kevyet kilpatossut. merkkejä ja malleja on paljon, joten voi tuntua hurjalta vaeltaa kenkäviidakossa. merkkien hinnat vaihtelevat paljonkin, asicsin kenkkulit lienevät kalleimmat, kun taas niken tai adidaksen kengät saa alle satasella. jotkut näistä voisivat olla kelvolliset: asics gt 2000 tai 3000, asics gel nimbus 14, adidas-adizero boston tai aegis, nike air pegasus 28/29, new balance 880 v2.

• saunalenkkimakkara

Cittarissa hyvät Puman lenkkarit 60€. Adidakset menneet huonoon suuntaan viimeaikoina. Liikaa tukea ja jäykkyyttä.

• masse

ADIdas adizero adiokset on parhaat

• Minua ei huijata

Menee ihan trendien mukaan. Vielä vähän aikaa sitten myyjät oli kuin papukaijat: pronaatio. Ja kansalle myytiin Asicseja ylihintaan.
      Nyt on Asicsin tuuli kääntynyt. Keventävät kaikkia mallejaan, koska muoti on nyt keveämpään suuntaan.
      Paras vaan kokeilla ja löytää sopivat lenkkarit. Ja varoka sitä mainospuhetta Adidaksen mullistavasta materiaaliuutuudesta. Teitä vaan höynäytetään.

• halpa=hyvä

Sellaiset missä pohja on aitoa EVA-kumia ilman lupauksia juoksukokemusta parantavista erikoisominaisuuksista. Pelkistetyt mallit ovat usein parhaita. Ei mitään ilmatyynyjä, geelipohjia tai muita linttaan kuluvia materiaaleja. Ei myöskään askelta ohjaavia muovipalikoita pohjassa. Mahdollisuudet ovat pienet, että ne sopisivat juuri sinun askellukseesi.

• Buddy H.

Osta Mizunot.

• Pro runner

Ongelma on, että valmistajat muuttavat malleja lähes vuosittain. Hyväksi koettuja lenkkareita pitäisi ostaa parit kolmet varastoon.
      Mulla on käynyt jo pati kertaa niin, että oma vakiokenkä on muuttunut itselle sopimattomaan suuntaan.

• EX adios runner

JOO näin on adioksejakin menivät muuttamaan paljon huonompaan suuntaan, miksi muuttaa täydellistä kysympähän vaan.

• Creese#2

Adidas Agios Nikolausukset on parhaat!

• squirtle1

Uimatossut olen todennut parhaiksi ja edullisimmiksi. Lenkkareilla menee selkä ja polvet kipeäksi.

• Soironen

Hoka Cliftoni aloittelijalle vuan parhaat

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      93
      8138
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      40
      3922
    3. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      102
      1916
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      24
      1400
    5. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      34
      1241
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      32
      1122
    7. Vanha Suola janottaa Iivarilla

Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      12
      1020
    8. Rakastuminenhan on psykoosi

Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      53
      857
    9. Olisinko mä voinut käsittää sut väärin

Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt
      Ikävä
      31
      832
    10. Känniläiset veneessä?

Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      29
      797
    Aihe