Englantilainen fyysikko Stephen Hawking väittää nykyään, että filosofia on kuollut, koska tiede pystyy nykyään vastaamaan niihin kysymyksiin, joihin ennen vastasi filosofia.
Olen samaa mieltä siitä, että vain tiede pystyy lopulta selittämään maailman rakenteiden perustat, mutta tiede ei silti pysty vastaamaan eettisiin kysymyksiin oikeasta ja väärästä, hyvästä ja pahasta, vaan siihen tarvitaan filosofiaa.
Onhan jo vanhastaan tuttu Humen giljotiinina tunnettu "no ought from is" -periaate, jonka mukaan vallitsevien tosiasioiden perusteella ei voida päätellä, miten asioiden tulisi olla.
Filosofia kuollut, sanoo Hawking
16
177
Vastaukset
- hoohoho
Seuraavaksi Hawking varmaan väittää, että musiikki on kuollut, koska tiede on selvittänyt, että kyse on vain ilmamolekyylien värähtelystä.
- kaikki muu huuhaata
Ei tiede välttämättä pysty vastaamaan kaikkiin kysymyksiin mutta jos tiede ei siihen pysty niin vielä vähemmän pystyy mikään muukaan.
- Eettisyys kunniaan.
Eettisiin kysymyksiin ei ole oikeita eikä vääriä vastauksia. On vain mielipiteitä. Eettisissä kysymyksissä on siis vain mielipiteitten kamppailuja, mikä kanta milloinkin on voitolla ja muodissa ja kuka osaa saada muut puolelleen.
- 12+17
Jos valitaan jotain minkä kannalta eettisiä kysymyksiä tarkastellaan niin silloin oikeita ja vääriä vastauksia voidaan löytää.
Mainitse joku eettinen kysymys johon mielestäsi ei ole oikeaa tai väärää vastausta. 12+17 kirjoitti:
Jos valitaan jotain minkä kannalta eettisiä kysymyksiä tarkastellaan niin silloin oikeita ja vääriä vastauksia voidaan löytää.
Mainitse joku eettinen kysymys johon mielestäsi ei ole oikeaa tai väärää vastausta.Mihinkään eettiseen kysymykseen ei ole absoluuttisesti oikeaa tai väärää vastausta. Eettiset kysymykset ovat ihmiskunnan sisäistä kysymyksenasettelua ja linjanvetoa teoista, päätöksistä ja kannanotoista, joita ihmiset tekevät toisilleen ja/tai maapallon luonnolle. Onko esim. eettisesti oikein pyrkiä luomaan ns. hyvinvointia ihmiskunnalle (ihan hyvässä tarkoituksessa!)? Tämähän johtaa ekosysteemin vaurioitumiseen ja luonnontasapainon muuttumiseen - minkä luulisi olevan eettisesti väärin.
Luontoa taas ei voida asettaa eettisen tuomioistuimen tuomittavaksi, teki se mitä hyvänsä. Samoin myöskään Jumalaa/jumalia, mikäli näitä on olemassa, ei voida pommittaa tivailuilla eettisyydestä.
Luonnontiede älköön sekaantuko filosofiaan. Vai onko luonnontieteellä jotain pelättävää? Alkaa tuntua siltä.- 8+9
jjeeves kirjoitti:
Mihinkään eettiseen kysymykseen ei ole absoluuttisesti oikeaa tai väärää vastausta. Eettiset kysymykset ovat ihmiskunnan sisäistä kysymyksenasettelua ja linjanvetoa teoista, päätöksistä ja kannanotoista, joita ihmiset tekevät toisilleen ja/tai maapallon luonnolle. Onko esim. eettisesti oikein pyrkiä luomaan ns. hyvinvointia ihmiskunnalle (ihan hyvässä tarkoituksessa!)? Tämähän johtaa ekosysteemin vaurioitumiseen ja luonnontasapainon muuttumiseen - minkä luulisi olevan eettisesti väärin.
Luontoa taas ei voida asettaa eettisen tuomioistuimen tuomittavaksi, teki se mitä hyvänsä. Samoin myöskään Jumalaa/jumalia, mikäli näitä on olemassa, ei voida pommittaa tivailuilla eettisyydestä.
Luonnontiede älköön sekaantuko filosofiaan. Vai onko luonnontieteellä jotain pelättävää? Alkaa tuntua siltä.Onko tuhoaminen ainoa tapa luoda hyvinvointia? Mitä on hyvinvointi? Miten käy hyvinvoinnin jos luonto tuhotaan?
Aina voidaan jonkin katsoa olevan häviäjä. Onko oikein, että elektroni saa energiaa fotonin kustannuksella? - Eettisyys kunniaan
12+17 kirjoitti:
Jos valitaan jotain minkä kannalta eettisiä kysymyksiä tarkastellaan niin silloin oikeita ja vääriä vastauksia voidaan löytää.
Mainitse joku eettinen kysymys johon mielestäsi ei ole oikeaa tai väärää vastausta.Vaikkapa kysymys; onko oikein tappaa ihmisiä. Joidenkin mielestä missään tapauksessa ei, joidenkin mielestä esim. puolustussodissa, itsepuolustukseksi, murhista tai muista rikoksista rangaistukseksi. Joidenkin mielestä taas alemmat ihmiset saa hyödyttöminä hävittää maailmasta, jne. Mihinkään näistä ei ole loogista vastausta. Vain mielipiteitä.
- fffef
Koska ihminen on biologinen robotti, ei ole olemassa oikeaa tai väärää, koska robotti ei itse voi vaikuttaa omaan toimintaansa valitsemalla oikean ja väärän välillä.
- Oikea vastaus
"Koska ihminen on biologinen robotti, ei ole olemassa oikeaa tai väärää, koska robotti ei itse voi vaikuttaa omaan toimintaansa valitsemalla oikean ja väärän välillä. "
Olipa järkevä näkemys. Juuri noin se on.
Keskustelu oikeasta ja väärästä on abrurdia, mieletöntä, koska todellisuus ei sisällä KUMPAAKAAN noista. Käsiteet "oikea" ja "väärä" ovat vain ihmisaivojen luomaa sentimentaalista hölynpölyä.
Nuo em. käsitteet (abstraktiot) ovat toki tarpeellisia ihmisyhteisöjenn käyttäytymistä koskevissa keskusteluissa. Ja varsinkin silloin, jos yhteisölle on määritelty jokin tavoite. Kun tällainen tavoite on olemassa, nuo käsitteet ovat sitten ihan käyttökelpoisia apukeinoja, välineitä, tuon yhteisesti (tai väkivalloin) asetetun tavoitteen saavuttamiseksi.
Muuten, tosiolevaisuudessa, ei ole oikeaa eikä väärää, se toteutuu niin kuin se toteutuu, eikä ota mitään kantaa ihmisen eettisiin rimpuiluihin ja venkoiluihin.
KAIKKI mitä sanotte oikeasta tai väärästä on vain teidän omia mielipiteitänne, ei sen enempää. - Anonyymi
Oikea vastaus kirjoitti:
"Koska ihminen on biologinen robotti, ei ole olemassa oikeaa tai väärää, koska robotti ei itse voi vaikuttaa omaan toimintaansa valitsemalla oikean ja väärän välillä. "
Olipa järkevä näkemys. Juuri noin se on.
Keskustelu oikeasta ja väärästä on abrurdia, mieletöntä, koska todellisuus ei sisällä KUMPAAKAAN noista. Käsiteet "oikea" ja "väärä" ovat vain ihmisaivojen luomaa sentimentaalista hölynpölyä.
Nuo em. käsitteet (abstraktiot) ovat toki tarpeellisia ihmisyhteisöjenn käyttäytymistä koskevissa keskusteluissa. Ja varsinkin silloin, jos yhteisölle on määritelty jokin tavoite. Kun tällainen tavoite on olemassa, nuo käsitteet ovat sitten ihan käyttökelpoisia apukeinoja, välineitä, tuon yhteisesti (tai väkivalloin) asetetun tavoitteen saavuttamiseksi.
Muuten, tosiolevaisuudessa, ei ole oikeaa eikä väärää, se toteutuu niin kuin se toteutuu, eikä ota mitään kantaa ihmisen eettisiin rimpuiluihin ja venkoiluihin.
KAIKKI mitä sanotte oikeasta tai väärästä on vain teidän omia mielipiteitänne, ei sen enempää.Täysin absurdi kommentti. Todellisuus ei sisällä hyvää, eikä pahaa, mutta ovat kuitenkin tarpeellisia keskusteluissa. Eli oliko niitä nyt vai ei?
- Anonyymi
Oikea vastaus kirjoitti:
"Koska ihminen on biologinen robotti, ei ole olemassa oikeaa tai väärää, koska robotti ei itse voi vaikuttaa omaan toimintaansa valitsemalla oikean ja väärän välillä. "
Olipa järkevä näkemys. Juuri noin se on.
Keskustelu oikeasta ja väärästä on abrurdia, mieletöntä, koska todellisuus ei sisällä KUMPAAKAAN noista. Käsiteet "oikea" ja "väärä" ovat vain ihmisaivojen luomaa sentimentaalista hölynpölyä.
Nuo em. käsitteet (abstraktiot) ovat toki tarpeellisia ihmisyhteisöjenn käyttäytymistä koskevissa keskusteluissa. Ja varsinkin silloin, jos yhteisölle on määritelty jokin tavoite. Kun tällainen tavoite on olemassa, nuo käsitteet ovat sitten ihan käyttökelpoisia apukeinoja, välineitä, tuon yhteisesti (tai väkivalloin) asetetun tavoitteen saavuttamiseksi.
Muuten, tosiolevaisuudessa, ei ole oikeaa eikä väärää, se toteutuu niin kuin se toteutuu, eikä ota mitään kantaa ihmisen eettisiin rimpuiluihin ja venkoiluihin.
KAIKKI mitä sanotte oikeasta tai väärästä on vain teidän omia mielipiteitänne, ei sen enempää.Edellä mainittu ihmiskuvaus on syvästi virheellinen, sillä vaikka ihmisellä on biologisessa olemuksessaan robotin tasoisia refleksimekanismeja, normaaliinkin kehitystasoon kuuluu paitsi adaptaatiokyky, myös itseohjautuvuus, eli tavoitteisuus jopa muuttuvana eli tavoitteitaan muuttavana. Muutoksilla voi olla sosiaalinen tai ulkoinen, tiedollinen tai kokemuksellinen peruste kuten terveyden tai olosuhteiden muutos. Kemiallisen, mekaanisen tai sosiaalisen trauman seurauksena todellisuuden hahmottaminen ja itseohjautuvuus (toiminnan suuntautuminen) voivat degeneroitua "robottimaisiksi" lama- tai kiihkomuodoiksi.
Ihmisten yhteisöissä, jotka ovat materiaalisia järjestelmiä prosesseineen, arvoja, normeja ja tavoitteita ilmaistaan lakeina (fakta), joilla on toimeenpanojärjestelmiä (fakta). Lakeja muotoilaan prosessissa, joilla on demokratiassa väestön edustuksellinen kannatus (fakta). Demokratiassa edustajien kannatus perustuu rationaaliseen mielipiteenmuodostukseen, joka puolestaan enemmän tai vähemmän vastaa äänestäjäkunnan materiaalisia, empiirisiä etuja, tiedollis- sosiaalista hyvinvointia jne. Näin ollen "mielipiteiden", arvoasetelmien ja niiden toteuttamiseen tähättävä toiminta ei kuulu naivin filosofian kategorisiin ilmiöihin, vaan on lähempänä monia biologisiin ilmiöitä kuten fototropismi, termotropismi jne.
Robottifilosofian julistama arvonihilismi eli irrationaalinen elämänkatsomus kuuluu aatesuntaukseen, joka pyrkii vierottamaan ihmisen rationaalisesta päätöksenteosta ja luo tilalle näennäisarvoja kuten vapaus, pyhyys, taloudellinen kasvu, isänmaallisuus jne. Tuloksena onkin kansainvälinen superkapitalismi, joka keskittää yhä suuremman taloudellisen vallan demokraattisen päätöksenteon ulkopuolelle. Tällä mafialla on lonkeroinaan täysin kaupalliseksi luisunut tietoverkosto, jonka alaisena toimivat jokaisen henkilökohtaiset tietovälineet ja joka avautuakseen viimeisimpänä kapitalistisen diktatuurin röyhkeyden otteena nappaa hyväksynnän kaiken laitteelta löytyvän tiedon jakamiseen auvoiseen vapaususkoon mainosindoktrinoidulta asiakkaalta - loppukäyttäjä onkin osuvampi nimike. Kuten Ilmestysskirjan profeetta näki, jotain todella päättyy, kun konkreettinen raha korvataan otsaan merkityllä pirun luvulla. Hän ei tosin nähnyt, että ihmiset luopuvat myös kirjesalaisuudestaan - tietosuojastaan - vapauden nimissä. Mutta hänellähän maailmankuva oli vielä melko irrationaalinen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Täysin absurdi kommentti. Todellisuus ei sisällä hyvää, eikä pahaa, mutta ovat kuitenkin tarpeellisia keskusteluissa. Eli oliko niitä nyt vai ei?
"Todellisuus ei sisällä hyvää, eikä pahaa, mutta ovat kuitenkin tarpeellisia keskusteluissa. Eli oliko niitä nyt vai ei?"
Tämä on tyypillistä sanasilppufilosofiaa eli asiayhteydestään irrotettujen sanojen märehtimistä.
Hieman vastaan tullen voin myöntää, että väite on tosi elottomassa luonnossa: Planeettaa ei synny, jos ei ole aineelisia edellytyksiä. Biologiassa sanoilla hyvä ja paha on jo selvä ja mitattava merkitys: aine on ravintoa tai myrkkyä, olosuhteet ovat jäätävät, tappavat eli pahat tai suotuisat, hedelmälliset eli hyvät. Eliö refleksiensiensä perusteella etsii turvallisiman pesimispaikan ja todellisuudenkuvaansa todennäköisesti parhaiten kuvaavan luonnontieteellisen opouksen.
Arvot ja niiden realistinen tutkiminen ovat todellisuutta - elämän ja kuoleman kysymys. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Todellisuus ei sisällä hyvää, eikä pahaa, mutta ovat kuitenkin tarpeellisia keskusteluissa. Eli oliko niitä nyt vai ei?"
Tämä on tyypillistä sanasilppufilosofiaa eli asiayhteydestään irrotettujen sanojen märehtimistä.
Hieman vastaan tullen voin myöntää, että väite on tosi elottomassa luonnossa: Planeettaa ei synny, jos ei ole aineelisia edellytyksiä. Biologiassa sanoilla hyvä ja paha on jo selvä ja mitattava merkitys: aine on ravintoa tai myrkkyä, olosuhteet ovat jäätävät, tappavat eli pahat tai suotuisat, hedelmälliset eli hyvät. Eliö refleksiensiensä perusteella etsii turvallisiman pesimispaikan ja todellisuudenkuvaansa todennäköisesti parhaiten kuvaavan luonnontieteellisen opouksen.
Arvot ja niiden realistinen tutkiminen ovat todellisuutta - elämän ja kuoleman kysymys." ... todellisuudenkuvaansa todennäköisesti parhaiten kuvaavan luonnontieteellisen opouksen."
Piti tietenkin olla: todellisuudenkuvaansa .. korjaavan .. opuksen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
" ... todellisuudenkuvaansa todennäköisesti parhaiten kuvaavan luonnontieteellisen opouksen."
Piti tietenkin olla: todellisuudenkuvaansa .. korjaavan .. opuksen." Eliö refleksiensiensä perusteella etsii turvallisiman pesimispaikan ja todellisuudenkuvaansa todennäköisesti parhaiten kuvaavan luonnontieteellisen opouksen."
Kyllä nyt on kirjoittajalla aamupuuro mennyt aivan väärään kurkkuun: Alkuperäinen ajatuksen häivähdys sisälsi kehitysulotttuvuuden: Eliö valitsee refleksien perusteella .. pesimispaikan ja kriittisen elämänkatsomuksensa perusteella todellisuudenkuvaansa parhaiten korjaavan ... opuksen.
Filosofiassa on etiikan lisäksi maailmankuvaan ja maailmankatsomukseen liittyviä pohdintoja, joihin tieteellä ei ole antaa vastauksia ennenkuin tiedämme tieteellämme kaiken; ja siinähän ei vielä olla.
- Anonyymi
En tiedä onko filosofia kuollut, mutta luulen vahvasti, että Stephen Hawking on kuollut,
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 474643
4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta
Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä954522Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!
1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille6144130Tappo Kokkolassa
Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap233077- 792651
Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?
Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.1292193SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat
SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka3462144Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu
Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.2092121Ketä ammuttu ?
Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?291745Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari
Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,661482