Peruna

sakkii

Minkäläisia ruokia vois tehdä kuorimattomista perunoista peisnne vaan hyvin ja valmistas niistä jotain ruokaa mitä esimerkiks. Mulla on 40kg säkillinen pieniä perunoita enkä kehtais niitä rueta kuorimaan kun ovat sen verran pieniä.

9

144

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • bvgdf976

Onko ne siis "uusia perunoita"?
      Jos on, niin ei muuta kuin keittäen ja kuorineen naamariin.

• pota-toe

Halkaise kahtia, kuivaa pinta talouspaperilla, kippaa astiaan, lorauta päälle öljyä ja vaikka grillimaustetta. Pyörittele öljy mausteseos tasaisesti pottuihin ja paista 225 asteisessa uunissa noin 20 min . Kuori ei haittaa, varsinkaan jos se on ohut.

• bvgdf976

Tarina uusista perunoista:
      Olin marketissa ottamassa uusia perunoita muovipussi kädessäni ja edelläni oli perunalaatikon edessä parikymppinen pariskunta. Molemmilla musta vaatetus, killuttimia ranteissa ja paksu ketju roikkuu takapuolessa. Mustaksi värjätyt tukat.
      Molempien katse on pysähtyneenä perunoihin ja odottelen, että ottaisivat tarvitsemansa ja pääsisin vuorollani laatikolle, kun kuulen useamman sekunnin päästä naisen sanovan "noissa on hirvee kuoriminen", johon mies vastaa parin sekunnin viiveellä painottaen "AIVAN HIRRVEEE kuoriminen" ja molemmat edelleen tuijottavat perunoita ikäänkuin heidän maailmansa olisi pysähtynyt järkyttävän tapahtuman tai ongelman edessä.
      Ojentaudun lopulta heidän sivusta ( röyhkeästi ) mättämään perunoita pussin aivan täyteen. Pariskunta ei väisty antamaan tilaa minulle.
      Sen mättämisen aikana ensin naisen katse hitaasti nousee minuun päin ja miehen seuraa perässä. Molemmat jäävät tuijottamaan mättämistäni ja minua hämmästynyt ilme kasvoillaan sanomatta mitään.
      Pöläytän pussin vaa'alle ja kärryyn. Käännyn jatkamaan pois ja näen molempien tuijottavan minua sanattomana.
      En kuule mitä sanovat, mutta oletan "miten toi JAKSAA kuoria noi?".
      Hetken päästä vielä vilkaisen olan yli ja edelleen molemmat tuojottavat minua sama hämmästynyt ilme kasvoillaan.
      Että semmoinen episodi...

• Niimpä niin

Sanoisinko tuosta pariskunnasta että uusavuttomia nuoria kun ei osaa kuoria
      perunoita,eikä väistää.

• elliivo

Kyllä osa nuorista on niin avuttomia että nenänkaivaminen taitaa olla vaikein tehtävä minkä hallitsevat.
      Oli kyl hupaisa tarina :)) Sinusta taisi tulla heidän sankarinsa!
      Minä melkeinpä pidän pottujen kuorimisesta. Kun joskus innostun tekemään ruokaa perillisille otan keittiön pöydälle vanhan sanomalehden alustaksi, kylmävesiastian perunoille, hyvän pikkuveitsen. Kaikki käden ulottuville ja radio auki viihdykkeeksi. Siinä rattoisasti istuen ja radiota kuunnellen kuorii isommankin satsin. Lopuksi on kätevä kääräistä kuoret sanomalehden sisään nyytiksi ja biojäteastiaan. Samalla istumalla voi myös pilkkoa salaattiainekset.
      Lohkoperunat on kätevä pilkkoa suoraan muovipussiin. Sinne sitten öljy ja mausteet, toisella kädellä pussinsuu kiinni ja toisella hierotaan mausteet pottuihin. Sitten vain pellille levitys ja pussi roskiin.

• bvgdf976

Niinkuin tuolla alkupäässä sanoin, niin en kuori uusia perunoita vaikka olisivat vähän isompiakin. Jos kuoren läpi kuultaa perunan oma väri, niin eipä tarvitse enkä ole koskaan saanut mitään vaivoja. Joskus on noita "pikkurupia", jotka olen napannut vex.
      Aivan sairaan hyvänmakuisia suomalaiset uudet perunat pikkusuolassa keitettynä ja sopii sanoisinko kaikkeen kalan, lihan, salaatin yms. kanssa. Puurojen kanssa vähän huonosti.:)
      Tuotakaan ei olisi pitänyt sanoa - nostaa vaan entisestään kovaa hintaa...

Joku voi nyt älähtää hiilareista...

Ihailtu sankari

• Ei haaskuseen
      • valkosipuliperunat

Annanperunat jne hoitu myös paistinpannulla.
        Röstiperunat, veneperunat nimillä vaan hakemaan

• simppeliäkö

Pese perunat hyvin ja viipaloi ne noin sentin viipaleiksi. Pannulle öljyä, anna kuumentua ja nakkaa perunaviipaleet pannulle. Paista kullanruskeiksi ja mausta kevyesti suolalla ja pippurilla. Käyvät hyvin lisukkeeksi lihalle, makkaralle jne... Oheen vielä keitettyjä juureksia voilla kiillotettuina - porkkanaa, lanttua, selleriä, kyssäkaalia jne... ja johan maistuu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      461
      2805
    2. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      15
      2645
    3. Nainen, meidän talossa on säännöt

1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      269
      1582
    4. Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?

En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.
      Ikävä
      84
      1184
    5. Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden

"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia
      Hindulaisuus
      440
      1121
    6. Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?

Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel
      Tv-sarjat
      63
      1098
    7. Tekisin mitä vaan että

Pääsisin eroon susta.
      Ikävä
      156
      960
    8. Rakennetaanko yhdessä?

Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä
      Ikävä
      41
      928
    9. Onko hän elämäsi rakkaus?

Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      56
      889
    10. Mies haluaisin sinun kanssa

Rakkauslapsen. Hänestä tulisi tosi söpö ja fiksu.
      Ikävä
      79
      875
    Aihe