Jonkin aikaa täällä asuttuani olen huomannut, etteivät tänne ole muualta kotoisin olevat tai muualla asuneet paluumuuttajat tervetulleita.
Jos päätät tehdä remonttia tai tarvitset muuta ammattimiestä, jostain syystä jätetään tulematta kuukausitolkulla vaikka niin on sovittu. Näin siis paikallisten yritysten kanssa. Perään saa soitella ja luvataan tulla, mutta mitään ei tapahdu. Jos taas pyydät tekijää Torniosta tai Kemistä, tullaan ja homma hoidetaan niinkuin on sovittu. Hankala ymmärtää, mistä on kyse sillä laskut hoidetaan ajallaan ja ainakaan oman käsityksen mukaan ei olla tylyjä tai muuta vastaava, ollaan ihan tavallista porukkaa. Tänne kai saa tulla käymään muttei muuttaa asumaan?
Olemme harkinneet muuttamista muualle, koska tänne meitä ei ilmeisesti haluta. Koska käyn muualla töissä, terveyskeskuksessakin minun käsketään ajaa lääkäriin Tornioon tai Kemiin. Harmi, tämä vaikutti mukavalta paikalta asua ja kasvattaa lapset.
Ylitorniolle ei uudet asukkaat ole tervetulleita
73
2687
Vastaukset
- kävijä
Saman kohtelun saanut, asuin työni vuoksi jonkin aikaa Pellossa, siellä oltiin hyvin varautuneita, olin ilmeisesti kummajainen, kun yksin, ilman miestä muutin, eikä yhtään ystävää tullut vuodessa. Sama kohtelu Ylitorniolla, kun otin sieltä työpaikan, työ oli sellainen, johon koulutuksen saanutta tarvittiin, varmaan paikka auki edelleen, samoin Pellossa. Vaikka maisemat hienot, asunto hyvä, en ikinä enää lähtis sinne päin työhön. Mielelläni ajan ohi !!!!
- vieras3
Pahinta on erehtyä ostamaan maata! Ja rakennappa vielä siihen! Hirveä napina, kun on myyty vieraalle tai ylipäätään! En ensin ollu uskoa korvia! Kai näiden seutujen on sitten tarkoitus antaa näivettyä, ei täällä tällä menolla ole ko vanhuksia. Asunto jää viikonloppu ja kesäasunnoks, jos ei muuten mee kaupaks.
Kaunista seutua tosiaan, mutta kannattaa ajaa ohi!!! - ei kummajainen
Kävijä. Kyllä täällä Pellossa on pääasiassa fiksuja ihmisiä. Se miten sinä olet suhtautunut paikallisiin, silläkin on merkitystä. Ethän vaan ollut "varautunut"?
- Laita kumisaaphat
vieras3 kirjoitti:
Pahinta on erehtyä ostamaan maata! Ja rakennappa vielä siihen! Hirveä napina, kun on myyty vieraalle tai ylipäätään! En ensin ollu uskoa korvia! Kai näiden seutujen on sitten tarkoitus antaa näivettyä, ei täällä tällä menolla ole ko vanhuksia. Asunto jää viikonloppu ja kesäasunnoks, jos ei muuten mee kaupaks.
Kaunista seutua tosiaan, mutta kannattaa ajaa ohi!!!Se on veikkonen sitä lappilaista kadeutta. Sitä piisaa lapissa muuallakin ko ylitorniossa.
Taitaa olla melko takapajuisia ylitorniolaiset. Niillä on kauhu kaikkea uutta kohtaan.
Kumisaappaat ovat tuttua ja turvallista. Ne eivät ole luultavasti uhkaavia vanhalle pinttyneelle ylitornion sisäpiiriläiselle. - P:M.
Laita kumisaaphat kirjoitti:
Se on veikkonen sitä lappilaista kadeutta. Sitä piisaa lapissa muuallakin ko ylitorniossa.
Taitaa olla melko takapajuisia ylitorniolaiset. Niillä on kauhu kaikkea uutta kohtaan.
Kumisaappaat ovat tuttua ja turvallista. Ne eivät ole luultavasti uhkaavia vanhalle pinttyneelle ylitornion sisäpiiriläiselle.Ylitorniolaisethan pelkää kumpparia.
- Haisevat saappaat
P:M. kirjoitti:
Ylitorniolaisethan pelkää kumpparia.
Hyvä että varoititte Ylitorniosta te joilla on sieltä sitä kokemusta. Emme siis missään nimessä muuta me kansainväliset persoonat sellaiseen sisäsiittolaan. Sehän olisi katastrofi huppuyksilöiille tuollainen omituinen kumikenkätihentymä.
- Todeksi kuultu
Laita kumisaaphat kirjoitti:
Se on veikkonen sitä lappilaista kadeutta. Sitä piisaa lapissa muuallakin ko ylitorniossa.
Kumisaappaat ovat tuttua ja turvallista. Ne eivät ole luultavasti uhkaavia vanhalle pinttyneelle ylitornion sisäpiiriläiselle.No nytpä tiedän, jotta olenkin terve, toinen puoliskoni selittelee sukunsa puheita ja tekemisiä parhain päin, haluaa, että muutettaisiin kokonaan paikkakunnalle.
Anoppi laittaa puheitaan aina paremmaksi ja kun huomaa, jotta puolison " valittu" menestyykin sukua paremmin, ei puhe kuljekaan pitkin sukua. - PRUUUUUUH
Haisevat saappaat kirjoitti:
Hyvä että varoititte Ylitorniosta te joilla on sieltä sitä kokemusta. Emme siis missään nimessä muuta me kansainväliset persoonat sellaiseen sisäsiittolaan. Sehän olisi katastrofi huppuyksilöiille tuollainen omituinen kumikenkätihentymä.
Lehmän LANTAISET lipposet on jälleen liikkeellä älä vaan mene sisään ne jalassa.
- Jepjep1234
Älä muuta sano. Ite kun vihdoin ja viimein sain ostettua maapläsin (monen tiedustelun ja kieltävän vastauksen jälkeen..), niin kuulin myöhemmin että siitä oli noussut hirmuinen poru jyväjemmareiden keskuudessa, kuinka myydään maata maattomille.
Huhhuh. V*ttu mitä p*skaa. - hukassa_1
Tästäpä tuli mieleen: yritin osallistua jumppiin... Missä hitossa on alakoulun sali? Käyn muualla töissä ja ajattelin, että hurautanpa töiden jälkeen liikkumaan. Kauheasti ei tuttuja ollut YT:llä silloin, eikä valitettavasti nytkään, mutta paikka jäi epäselväksi. Yritin saada ohjaajaa kiinni, mutta ei onnistunut. Päätin, että hoidan liikunnat työssäkäyntipaikkakunnalla. Sitä osoitetta on vissiin hankala laittaa ilmoitukseen?
- bodari1231
Sitä mietin iteki silloin ku tänne muutin, jotenki tuntu nololta kysyäkki. Katottiin vaan siihen malliin että "eksää tierä"...
Kuntosalilla kävin ite jonnin aikaa. Hyvä sali mutta pieni. Kyllä sopu sijaa antaa, mutta ongelmaksi muodostu viikonloppuina käydessä se, että siellä oli aina joku turnaus tai vastaavaa, ja pukukopit täynnä ja kuntosali täynnä pelivuoroaan odottavia teinejä. Olisin yrittäny ajoittaa käynnit siten että en osu samaan aikaan, mutta missään ei tiedotettu asiasta. Ei kunnan sivuilla tai muutenkaan. Ei kuntotalon ovissakaan mitään lukenu. Harmitti ajaa useampi kymmenen kilometriä kylälle turhaan. - ex-yt
bodari1231 kirjoitti:
Sitä mietin iteki silloin ku tänne muutin, jotenki tuntu nololta kysyäkki. Katottiin vaan siihen malliin että "eksää tierä"...
Kuntosalilla kävin ite jonnin aikaa. Hyvä sali mutta pieni. Kyllä sopu sijaa antaa, mutta ongelmaksi muodostu viikonloppuina käydessä se, että siellä oli aina joku turnaus tai vastaavaa, ja pukukopit täynnä ja kuntosali täynnä pelivuoroaan odottavia teinejä. Olisin yrittäny ajoittaa käynnit siten että en osu samaan aikaan, mutta missään ei tiedotettu asiasta. Ei kunnan sivuilla tai muutenkaan. Ei kuntotalon ovissakaan mitään lukenu. Harmitti ajaa useampi kymmenen kilometriä kylälle turhaan.Tarkotit varmaan, että eks sie tiä :)
- voi poloisia
siinäpäs tosi ylitorniolaisen kommentti,vieraanvaraisuus huokuu kovin viestistä.
- hetki elämää
Täysin samat on kokemukset kuin sinulla "muualta tullut". Muualta olen minäkin tullut kohta kuusi vuotta sitten. Kovasti on joutunut harmittelemaan jotta pitikin eksyä näin sisäänlämpeävään kylään. Nämä ihmiset on täällä niin sanottuja "Rantaruottalaisia" rajan molemmin puolin ja jostain ihmeen syystä aivan erikoista porukkaa . Mihinkään lupaukseen ei todellakaan kannata uskoa. Muutan heti pois kun se on mahdollista.
- vakiasukas
Muutin aikoinaan Satakuntaan ja siellä sanottiin heti,että pitää asua 2 vuotta ennenkuin on paikkakuntalainen.Kahden vuoden jälkeen puhelin soi klo 2 yöllä ja meille ilmoitettiin että nyt olette paikkakuntalaisia
( x-mieheni oli kuitenkin kunnallisessa virassa koko ajan) Tuon 2 vuoden jälkeen muutimme pois toisaalle satakuntaan.Ylitorniolle minut on otettu ystävällisesti vastaan Olen asunut täällä jo 28 vuotta ja viihdyn paikallisten ystävien seurassa.
- näivetystaudiin
Ylitornion ja Pellon sisäänlämpiävän sisäpiirin olen minäkin kokenut. Yhtään tuttua en niiltä vuosilta saanut. Kaikkea tekemistä yritettiin hankaloittaa ja estää. Kannattaa myös varoa ihan oikeasti mitä siellä puhuu vaikka olisikin ihan tavallisia asioita. Niitä nimittäin käännellään ja väännellän. Ne maa- ja omistusasiat ovat myös aika erikoisia. Kummallinen ilmapiiri toden totta. En mistään hinnasta enää asuisi siellä enkä laittaisi lapsiani kouluun siellä.
Tällaisten paikkakuntien kohtalo on selvä. Näivettyvät nimittäin pystyyn. - asioilla
Jännä juttu on se, että kun menet lääkäriin, hierojalle, kelaan, pankkiin tai yms. niin sen jälkeen kun olet sanonut nimesi, alkaa kauhea raksutus sinua palvelevan henkilön päässä. Sitten tulee kysymys" et olekaan vissiin täältä kotosin"? Oma nimeni on harvinainen, enkä ole täältäpäin, joten minua ei voida yhdistää kehenkään.
Ennen kerroin puoliskoni nimen, nykyään tyydyn toteamaan, että oon vasta muuttanu tänne. Muutaman kerran olen nimittäin kertonut puoliskoni nimen ja sukunimi on ollut henkilölle tuttu. Vissiin on ollut suvun henkilöillä känää toisen suvun henkilöiden kanssa tai sitten joku suvusta on vain tiskin takana olevan henkilön mielestä hankala. Palvelu ja käytös on muuttunu kylmäkiskoiseksi ja tunnelma vaivautuneeksi... - äkkiäpois
Todellakin on takapajuista porukkaa täynnä Ylitornio, täällä halutaan pitää oma sisäsiittoisuus kunniassa, siksihän täällä kaikki porukka onkin vähän pöljempää sorttia ku kaikki on sukua keskenään! Eikä todellakaan ole samanlaista "vieraanvaraisuutta" muualla Lapissa. Reilun vuoden asunu YT:llä ja heti lähen helvetin kauas ku vain mahollisuus tulee. Muualla Lapissa aivan eri meininki ku täällä.
- harmi2
Mieki olen juuri vasta muuttanut,alkuun otettiin ilolla vastaan,mutta hetken päästä huomasin ,kaikki paskan valhetta,ei kutsuta kylään,vaik kuin yritetään ensin olla liplaplaa,kun huomasivatkin ,että löysin miehen täältä,poikamiehen viel,mut meinaavat naiset viedä ,mies pettää senku ehtii,vika tietty on mun,on tosiaankin niiiiiin sisäsiittoista väkeä,hyi helvetti,,,
- syteen
harmi2 kirjoitti:
Mieki olen juuri vasta muuttanut,alkuun otettiin ilolla vastaan,mutta hetken päästä huomasin ,kaikki paskan valhetta,ei kutsuta kylään,vaik kuin yritetään ensin olla liplaplaa,kun huomasivatkin ,että löysin miehen täältä,poikamiehen viel,mut meinaavat naiset viedä ,mies pettää senku ehtii,vika tietty on mun,on tosiaankin niiiiiin sisäsiittoista väkeä,hyi helvetti,,,
jätä semmonen paska ukko, menkööt saatana
- harmi2
syteen kirjoitti:
jätä semmonen paska ukko, menkööt saatana
Juu,niin täytyy tehdä aivan ensi tilassa,,,ei hemmetti ole mitään järkeä koko suhteessa.
- wsoigspäciyintkt,oli
harmi2 kirjoitti:
Kiitos varoituksesta.
Olet juuri oikeassa, sisäsiittoista on, ilolla otetaan vastaan, niin kauan kuin, on mitään, tekemätön, kun huomataan, että tuolla onkin parempi koulutus tai tieto, haukutaan. Kateutta se on, olen lopettanut sukulaisen talolla kaiken työnteon, jottei, anopin tarvitsisi jatkuvasti käyttää leukojaan poissa ollessamme. - "kioski kiinni"
harmi2 kirjoitti:
Onko "kioski kiinni"liian useasti, jos on vieraisiin menossa?
No; oli huono pila, mutta sen sanon että vaihda pois ennenkuin tulee liian paha mieli.
- Jepjep3456432
Suurempi lääkeannos vois olla ihan hyvä juttu sulle.
- toitottajat
Jahaa son vanhainkotilaki netti ko näkyvä muistelevan ikävissään närkin keskusteluja antava vielä ittelesä yläpeukkuja.
- ei ole ikävä
Pari vuotta asuin Yt:llä ja kattelin sitä touhua. Totesin että nyt helevetin äkkiä pois sieltä. Nyt olen ollu jo vuosia kunnollisessa työpaikassa missä tienaa mukavasti, talo rakennettu ja uudella autolla ajellaan. Koulutusta hankittu lisää, lapset saaneet käydä kunnollista koulua. Enpä todellakaan asuisi hulppeassa talossa ja harrastaisi yms. jos sinne olisin jäänyt. Ystäviä on ja mukavat tulevaisuuden näkymät. Paskana olisi pidetty ja halveksittu jos Yt:lle olisin jäänyt, kosken ole sieltä kotoisin. Ei harmita yhtään. Se vain harmitti että ylipäänsä eksyin sinne.
- Ei siis sinne
Tunnen ylitorniolaisia ja olen ihmetellyt sitä, mikä niistä monista tekee niin kauhian ylpeitä. Pidetään itseään muita jotensakkin parempina. Ja se sisäsiittoisuus! Ja ne jutut siinä sisäpiirin sisällä! Melko yksinkertaista. Jotkut ovat opiskelleetkin melko pitkälle, mutta ei se jollakin lailla vain näy. Alkeellisimmatkin käytöstavat puuttuvat. Lapista tiedän myös erittäin kivoja, vilkkaita ja lupsakkaita ihmisiä, mutta miksi jonnekin Ylitorniolle on kertynyt niin erilaista sakkia? Siellä varmasti moni erilainen ihminen kokee tukalaksi olonsa. Millaset palvelut siellä on?
Harvinaisen paljon negatiivisia kommentteja Ylitorniosta. En taida käydä siellä.
Mitkä seudut ovat kivimpia lapissa? Kokemuksia?
- sa se
Johan tuon ajatusmaailman näkee tuosta ilmeisesti sinun kirjoittamasta edellisestä viestistäsi,paljonko järkeä vaaditaan tuollaiseen hömöilyn.
- maksusitoumus
ei tälllä viestiketjulla ole mitään yhteistä TODELLISIIN ylitorniolaisiin, jotke ovat TODELLA suvaitsevaisia, sivistyneitä ja kansainvälisiä ihmisiä kuten yleensä muuallakin suomessa olevat..
Tänne nyt vain kirjoitavat yksinkertaiset, ja osa jopa ylenmäärin alkoolisioituneet katkerat miehte ja naiset, joilla ei ole ns. kontakteja ylitorniooon kuin paikallisen sossun ja paikallisen kelan kautta eli KUNTA maksaaaaaaa. - kapasvaan
Minä ja perheeni eivät kuulu kumpaankaan yllä mainittuun asiakaskuntaan, emme myöskään kuulu mihinkään lahkoon emmekä muutenkaan ole tekopyhiä mutta ikävä kyllä koimme Ylitornion ajan hyvin epämielyttäväksi ajaksi jonka olemme vain yrittäneet unohtaa. Ei elämää kannatte tuhlata paikkakunnalla missä ei viihdy eikä oteta asiallisesti vastaan. Meiltä puuttui sukulaiskaarti ja pikkuystäväpiiri joilla tutut jutut keskenään. Meidän ystävyydestä ei katsottu olevan hyötyä kenenkään menestykselle.
Ylitornion tulevaisuus ei näytä miltään hyvältä, tulee näivettymään omaan hyväänsä.- harmi2
Ei todellakaan kannata uhrata,tai tuhlata aikaansa,täytyy vaan nopeasti lähteä pois niin aion minäkin tehdä,en ole sossun elätti,en uskovainen,tavallinen tallaaja,,,
- Omituista!!!
Miksi eivät ole tervetulleita? Luulis että olis kunnan etu, kun saavat lisää asukkaita.
- näihhän
Jokainen ei ylitorniolainen on uhka ylitorniolaiselle. Jos vielä on hyvä koulutus, on hyvän näköinen ja muutenkin hyvin toimeentuleva olet erityinen uhka. Silloin ei suvut ja politrukit saa kouluttamattomia esim työpaikkoihin joissa on vaatimuksia muullekin pätevyydelle kuin sukulaisuudelle.
- kävijä
näihhän kirjoitti:
Jokainen ei ylitorniolainen on uhka ylitorniolaiselle. Jos vielä on hyvä koulutus, on hyvän näköinen ja muutenkin hyvin toimeentuleva olet erityinen uhka. Silloin ei suvut ja politrukit saa kouluttamattomia esim työpaikkoihin joissa on vaatimuksia muullekin pätevyydelle kuin sukulaisuudelle.
Pitkästä aikaa kävin kattelemassa YT:n sivuja,, voi kuinka oikeassa "näihhän" olet, just tuo pani minut hakeutumaan muualle töihin,,,,,, ja se paikka edelleen täyttämättä, samoin kuin Pellossa,,,,, se koulutus,,,,,,,
- 2 pätevyysvaatimusta
näihhän kirjoitti:
"näihhän" taisi osua asian ytimeen. Unohdit vain, että on toinenkin vaadittava pätevyys kuin sukulaisuus.
- aikuinen nainen
Ihan samanlainen pikkupitäjä Ylitornio on kuin muutkin pienet kunnat. Jokaisesta kunnasta löytyy kateellisia, idiotteeja, tylyjä...koko yhteiskunnan kattaus. Ite oon asunu jo pari vuosikymmentä enkä nyt mielestäni ole tuntenut kokevani syrjintää. Ystäviäkin on löytynyt. Paskaa kyllä puhutaan selän takana sen minkä ehditään, mutta se on niin yleissuomalainen tapa, ettei sen kummempaa kuin muuallakaan. Taitaa olla vähän itestäkin kiinni miten sopeutuu uuteen paikkaan.
- silvuplee3
Huoh, ite jouduin olosuhteiden pakosta asumaan Ylitorniolla muutaman vuojen, nyt asunut muualla kaks enkä halua edes vahingossa käydä Ylitorniolla! Ahistaa ajatuski, hyh mikä kylä. Alkuun luulin ja jopa oletin viihtyväni, mutta loppuaika kävi kyllä jo helevetin raskaaksi..
- nähty on joo
Sama täällä, asuin vähän aikaa Yt:llä ja tuli kiire pois, se tuli äkkiä nähtyä. Käpykylä mikä käpykylä. Ahistais ajatuskin siellä asumisesta.
- perustuu tietoon
Minäkin lisään Aina kaasua Ylitornion kohdalla jos on pakko ajaa sen kautta. Muutoin yritän Aina kiertää koko kylän. Varmaan yrittäjille hyvää mainosta tällainen kieteinen kuva kylästä. Tulee ja poikkeaa paljon väkeä???? No ei varmaan. Saavat ihan rauhassa muhia keskenään omissa pikku piirilöissään. Ylitornio on hyvä esimerkki korruptioituunesta lapin kylästä jolle lopulta käy kuin entiselle atlantikselle.
- likka2
perustuu tietoon kirjoitti:
Minäkin lisään Aina kaasua Ylitornion kohdalla jos on pakko ajaa sen kautta. Muutoin yritän Aina kiertää koko kylän. Varmaan yrittäjille hyvää mainosta tällainen kieteinen kuva kylästä. Tulee ja poikkeaa paljon väkeä???? No ei varmaan. Saavat ihan rauhassa muhia keskenään omissa pikku piirilöissään. Ylitornio on hyvä esimerkki korruptioituunesta lapin kylästä jolle lopulta käy kuin entiselle atlantikselle.
En ymmärrä oikein tuota Ylitorniolaisten mollaamista,ittekii olen muualta muuttanut ,eiköhän se ole peiliin katsomisen paikka,olen työskennellyt pohjosessa monessa eri paikkakunnalla,olen saanut paljon ystäviä ja tuttuja on tullut,olen ollut vain oma itseni,positiivisella asenteella eteenpäin kulkija,kaikkea hyvää Teille paikalliset ja pois muuttaneet,mä itte ainakin viihdyn ja tykkään olla täällä!
- sanokaapa
Onko se tosi että Ylitorniolla on kauheat anopit ettei siellä miniät pysy?
- lilli 1
On se tosi,anopit ovat nii poikiensa kanssa naimisissa ettei siihen miniää tarvita,älä ota ainakaan lappilaista ukkoa,jos se äiti elää,olet liemessä,,,kierretään kaukaa,,,säästyy monelta surulta.
- Ainaollu
Olen aina asunu YTeelä ja se on aivan ihmisestä kiini miten tänne sopeutuu jos on mukava ihminen ja ossaa käyttäytyä niin kyllä ihmiset ottaa hyvin vastaan ja son aivan sama muutaks sie Turkuun vai Tampereelle niin aina on niitä kateellisia kusipäitä jotka puhuu paskaa selän takana mutta ko Ylitornio on niin pieni paikkakunta niin sen huomaa paljon helpommin kun sitä paskaa puhutaan
- raipettiina
Ylitornio on jäänyt jonnekin parin kymmenen vuoden taa, siellä lakkaa ihminen olemasta. Mutta saavupa sitten vaikka aiemman mainittuun turkuun tai tampereelle.ai ai eihän tämän parempaa olekaan.... kyllä soon poismuutto kuulkaa joskus niin hyvä asia jotta.
- muualta tullut
Voinhan olla erimieltä. Yli kolmekymmentä vuotta täällä asuneena.(etelästä muuttaneena) Kylä on niinkuin muutkin pienet kylät. Ollaan kiinnostuneita toisten asioista enemmän kuin pitäisi. Uskon kuitenkin, kaikesta huolimatta täällä on todella hyvä asua ja kasavattaa lapsensa. Mikäli tämä pieni "nurkkakuntaisuus" päätttäjien miellissä häviäisi, voitaisiin kuntaa kehittäää kuntalaisten ehdoilla. Tietenkin "ehkä" osa kuntalaisista/päättäjistä haluaa tänne työtä tekeviä ihmisiä? Toivotavasti ei Syyriasta!!! siinä tänne muuttanenaakin menee raja!!
- J.jantto
Juu ei oo helppoo jos oot maaton ja metsätön ja varsinkaan jos oot maallinen ja metsällinen. On se vaan se vaikiaa, mutta valoa näkkyy ehkä tunnelin päästä. Ollaan saatu uus kunnanjohtaja, uudet k-kauppiaat, karemajat avataan uudelleen, yksipuoluejärjestelmä (keskusta) on osittain kaatunut ja ihmisillä on pitkä ja hyvä kesä.
Meinaan kans, et ihmisten usko tulevaan on parantunut ja yhteisöllisyyskin on jotenki lissääntyny. Sitte häytyy kertoa harmi2:lle ja muillekin samassa tilanteesssa oleville, että Ylitorniolla MENNÄÄN ja TULLAAN kylään.
Täälä ei erikseen kutsuta, eikä kerrota, että olhaan tulossa. Sitä pietään pahana, ko silloin joutuisi erikseen siivota ja leipoa. Meiläpäin sanothaan, että "Talo ellää tavalhaan ja vierraat kulkee ajalhaan"...
Ja Sitten toinen hyväksi oleva neuvo harmi2:lle: JÄTÄ SE MIES! Täälä on miehiä vaikka millä mitala! ja jos ei omalta kylältä löy-y, niin ruottalaiset miehet net vasta joviaaleja ovat! - Äkkiä pois
Ei täällä tosiaan haluta muualta tulleita pitää! Tehdään kaikki että saatas ajettua pois. Viimeinen huippu oli paikallisen lehden toiminta. Talon ainoa oikeasti koulutettu toimittaja irtisanotaan taloudellisista syistä (kaiken huippu että ollut palkattuna puoliksi yhteiskunnan varoilla). Tilalle palkataan varatoimitusjohtaja! Hohhoijaa, loppuun voi vielä kylälle sanoa lentävän lauseen "pitäkää tunkkinne". Olemme kohta menossa!
- nostaa
Eikö sulla ole edes omaa tunkkia,kylläpäs on asiat huonosti.
- äkkiä pois
nostaa, ei oo joku kävi senkin varastamassa :D
- äkkiä pois
Sivusta miekin olen tätä touhua seurannut. Siihenkin on syy olemassa miksi Suomessa on lähisukulaisten kanssa naimisiin meneminen kielletty!! :D
- kyläpahanen
Yytee on kuihtuva kylä pahanen.
Onkos meitä reilut 4000 henkee ?
Luulisi olevan tyytyväistä porukkaa jos joku ees muuttaa tänne.- savusauna4.1
Ikävä pukkaa täällä etelässä sitä "kyläpahasta " kohtaan.Ois se hienoo asua vaikka alpoksen rannalla------jaaaaa utopiaa minulle tai ei ihan, lotto,lotto!
- Huomasinpa vaan
Olet lainannut Louise L.Hay Parantavat Ajatukset - kirjaa. Se on hieno kirja, mielen voimasta.
- ruottiin
Pääseekö tänne ex yyteeläiset jokka on käyneet hankkimassa fyffee ruottin puolelta ja haluais eläkepäivii vietellä?
- loputontakin
Vaihtakaa jo eri otsikon alle tämä höpinä ko on näin pitkä
- Lars leevi
Joku monistaa vintiltä löytyneitä kirjoja täällä. Taitaa kohta seurat tulla.
- Sisäänlämpiäviä ne
Tästäkin ketjusta sensuroitu täysin turhaan parhaat puolueettomat siistit toduudenmukaiset viestit pois. Siis ainakin kymmeniä täysin Suomen lainmukaisia kommentteja. Poistakaa tämäkin ketju kokonaan niinkuin monet muutkin ketjut olette poistattaneet. Eikö ole olleet sisäsiittoisten ylitorniolaisten sisäänlämpiäviin nuppeihin sopivia. Tulkaa ulos kaapeistanne jo viimeinkin ja yrittäkää ymmärtää että elämää on muuallakin.
- fiksut mustikit
Semmosta se on kun kasvanut tapetin ja seinän välissä. Fiksut ihmiset tekevät palveluksen itselleen kun eivät lue tätä palstaa ollenkaan.
- Haiseehan se kuiten
Tämä ketju kuuluu positiivisiin poikkeuksiin. Varmaan ulkopuolisia nuo parhaat viestittäjät tässä kejussa. Eli eivät kuulu sisäsiittoisiin pieni piiri pyörii.Tuossa alapuolella hyvä humoristin korkeatasoinen viesti esimerkkinä.
Mutta varmaan tottakin tuo metka kommentti. Eiväthän tuollaiset ihan tyhjästä synny. Totuutta hyvällä tahdolla ja huumorilla höystettynä.
Haisevat saappaat
14.5.2013 01:03
34
Hyvä että varoititte Ylitorniosta te joilla on sieltä sitä kokemusta. Emme siis missään nimessä muuta me kansainväliset persoonat sellaiseen sisäsiittolaan. Sehän olisi katastrofi huippuyksilöiille tuollainen omituinen kumikenkätihentymä. - kop kop kop
Koskee tuo kyräily lomalaisiakin.
Ensimmäisellä kerralla oltiin niin mukavia, toisella kerralla (vuosia väliä edellisestä käynnistä) lomakylän päärakennus oli lukossa toistuvasti vaikka sisällä oli täysi tohina päällä. Kahvilarakennus ja matkamuistomyymälä, ravintola a-oikeuksin ja baari ja posti, kaikkia löytyy, mutta kun pidetään ovet lukossa niin vaikeahan niitä on ostamalla kannattaa kun ovet ovat kiinni.
Pelkäsivätkö että vielä kolmannen kerran tulemme, kun lähtiessämme sanoivat että jotkut mökkiläiset viihtyivät niin hyvin mökissään koko loman, että!!! Me sosiaalisina ihmisinä kävimme päärakennuksessa kaikesta huolimatta kunhan lukossa ollut ovi saatiin ensin auki, muut asiakkaat nostivat metakan kun ovi oli lukossa. Hyvin harvoin ovi oli auki.
Ei paljon enää kiinnosta. Ilmankos ei muita lomalaisia juuri ollutkaan. - happea hoi
Jo eka kerralla Ylitorniolla lomaillessamme huomasimme sen hapettoman ilmapiirin joka todellakin yllätti. Kokemusta muualta Lapista on ja ero on todella huomattava muun Lapin hyväksi.
- iltasella
Eikä varsinkaan myydä muille kuin lappalaisille, vaikka ilmoitus on netissä, niin sanotaan että ei ole tarkoituskaan myydä kiinteistöä.
- YTläinen
Monikaan ei halua etelästä tuleville myydä koska he tuppaavat työllistämään poliisia vähän turhan innokkaasti tyhjänpäiväisistä asioista; alaikäisten mopoiluista, peltoralleista, kelkkailusta yms. moottoriurheiluhommista jne.
Puhumattakaan sitten siitä kaikesta muusta pykälien venytyksestä mihin täällä on totuttu.. :D
- Kiitos juuri sinä
Kiitos juuri sinä olet arvokas ihminen
Sinusta luodaan yhteisömme kuva , , ,
Erillaisuuden rikkauksia , , , tarvitaan :))
Myös ylikansallisuutta :))
Jokaiselle : R i k k a u d e k s i :))
Esimerkki , , ,
Muista : Rakkaus asuu meissä , , ,
Jalosta sekä tuota sekä jaa , , , avoimesti sekä aiodosti :))
(J a l o i s u u t e e n - arjen noste :))
Yksilö -rikkaudeksi :))
Toisen ihmisen kohtelun laatu on , , , itsetuntokysymys.
Jos ei ole väleissä itsensä kanssa , , ,
On vaikea tulla toimeen muidenkaan seurassa.
Urautuminen arjen rutiineihin tappaa halun onnistua , , , ?
Ja halun elää leppoisilla fiiliksillä , , , :))
Se murentaa , , , ammattiylpeyttä ja , , , itsetuntoa.
Rutiini on mahtava työkalu ja antaa turvallisuuden tunnetta , , , :))
Vahingon - Ilo : itselle sekä lähimmäisille
(syntipukki - Ilmiö )
(Mutu ) , , , Minusta tuntuu , , , Tunne -Äly , , , :)) ?
-Mutta - se- tuhoaa - elämän - laadun !
Päästessään hallitsemaan elämän kulkua.
Muutumme haavoittuvaisiksi,
Heikon - itsetunon -Yksinkertaisuus :))
Epävarmoiksi ja peittelemme heikkoa itsetuntoa, , ,
Hyökkäävällä , , , sekä epämiellyttävällä , , , käyttäytymisellä.
H e n k i n e n - l i k a k a i v o - tulee - usein - t y h j ä t t y ä, , ,
Ympäristöön , , ,
Olemmeko Pienten kylien poikia sekä tyttöjä , , ,
Anteeksi pienet , , , ahtauden kuviot :))
M i n ä - k u v a :))
(Sisäinen - minä )
Lapsuuden , , , trauma , , , :))
Vauvasta , , , vaariin :))
Pelastu , , , tietoisuudella :)))
Tule tietoon , , , ymmärrä , , , tietoisuus :)))
Sama , , ,
Aurinko kuin jäniksen pojalle Kuusen alle , , , :)) ?
Kaupungit / Kylät , , , Ihmisten , , , silmille, , ,
Työpaikalla asiakkaisiin ja työkavereihin ja kotona läheisiin.
Katse Peiliin :)))
Vai anteeksi antamus Itselle on onnen Maksimi :))
Kiitos
Kiitäissään Antaa sekä saa :))
Kannustain , , , ystäväni , , ,
Kiitos kun olet , , , olemassa :)))
R i k k a u s :)))- Väärä päivä
Jaa se tuo köppänä taas eihän nyt ole leikkikoulua vissiin Lauantaina.
- Paskaporukkaa
Sisäsiittoinen käpykylä ei siitä mihinkään päästä. Siis Ylitornio. Kumisaapastihentymä.
Ei se imago sensuroimalla parane. Päinvastoin.Salakähmisyys ja omituisuus lisääntyy vain.
Olette sensuroineet kokonaisia keskusteluketjuja sisäsiittoisessa pöljyydessänne.
Yleensä parhaat keskustelut poistettu. Kumikengät vain pysyy ja haiskahtelee koivissa raavolle ja kamalalle...huhuhuhuhuhuhuhu...huh.hoijaa.... - Omituinen paikka
Ainoa täysijärkinen Ylitorniolla on Mansikki. Sekin oikeastaan on Portimolainen.
Portimossa on taas kaikki ok-porukkaa. On se vain kumma.
Yrittäkää tuulettua edes vähän hyvät ylitorniolaiset. - marju2
Muutin Ylitorniolle kotikonnuille takaisin erottuani, olin kolmen lapsen yksinhuoltaja,ajattelin että täällä on turvallista meillä elää.Mutta totuus valkeni kyllä äkkiä minua katsottin ko ufoa ja lapsia kiusattiin koulussa ruotsalaisen nimen takia haukuttiin hyykyiksi ei edes opettajat puuttuneet asiaan.No kyllähän alko moikkauksia tulemaan tässä sisäänlämpeämässä kylässäki,mutta se johtu siittä että menin kotipalveluun töihin ,ja kävin hoitamassa näitten ylimielisten äitejä isiä mummoja pappoja.Täällä näköjään pitää ansaita että pääsee sisäpiiriin,asun täällä vieläki mutta en koskaan unohda tylyä kotiin paluutani.
- Ylitornio kumisaapas
Logarin linko opettaa ylitorniolaiset pitämään lipposet haisevissa pyllyjalaka koivissa.
Haisevat rakkaat kumisaappaat on unohettava sängyn alle piiloon kätköön. Siellä ne tuovat nostalgisen turvallisen olon tuoksuineen. Oi niitä aikoja ennen Logarin linkoa..... yhyyy....yhyyy...yhyyy...
ZIP ! LÄTS! Sanoo vain logarin linko haiseviin kumisaapasvarsiin. - Kiinnostaa kovasti
No miten mansikki nykyään voi? Onko viety tuoretta ohrarieskaa? Onko soitettu Mahleria Mansikille.
Missähän nämä mukavat vesselit nykyään luuraavat? Siis Logar ja Burna? - etelän vares
Oonpahan taas saanu nauraa kun oon lueskellu näitä juttuja Ylitorniolaisista. Satun tuntemaan kymmenkunta kyläläistä oikein hyvin vaikken asukaan sielä ja olen oppinu tämän perän huumorin. Nirppanokkaiset tulokkaat vettää varmasti herneen nennäänsä näijen kanssa, mutta minulla ollu koskaan mittään ongelmaa - pirun hauskaa porukkaa niinku näistäki kirotuksista taas kerran näkkee. Mullekki pirruillaan kokoajan millon mistäkin ja mie pirruilen takasin ja vasta on hauskaa ku muka moksahan.
Mieki muuttaisin heti Ylitorniolle mutta akka ei päästä ja sitä mie en huolis sinne mukkaan. - Sisäs. moukat
Hieno homma tuo ettei enää pysty miinustamaan kommentteja.
Miten ne nyt ylitorniolaiset purkavat pahaa sisäsiittoista mieltään???
Hehehehehehe...- minäsinä
Onkohan koneessasi vikaa kun itsellä ainakin toimii.
Ketjusta on poistettu 58 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941763
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa3581189Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"
Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna181178- 961048
- 63838
Vanhemmalle naiselle
Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam36821Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani6764- 46706
Lapuan liike nyt! rähinöimässä Tampereella
Avoimen rasistisen ja fasistisen sinimustan liikkeen poprukat riehuvat Tampereella parasta aikaa.132698En vaan ymmärrä
Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla42690