Mitä on Minuus?

Ilman minää

Kokemus "minästä" on se varsinainen juttu. Se on se harhojen harha. Voiko ilman sitä, siis minuuttaan, elää? Jos ei ole "minää", mitä on? Loppujen lopuksi ns valaistumisessa, josta niin paljon puhutaan, on kyse juuri menemisestä oman minänäs tuolle puolen. Paras kirja mitä aiheesta olen koskaan lukenut löytyy: http://www.lue.fi/verkkokauppa/tuote/kirjat/minuuden-tuolle-puolen/

21

2015

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 12+18

      Luin. Vaikuttava. Itse asiassa helkkarin vaikuttava. Eukko kertoo, niin kuin vain sellainen joka tietää, eikä ainoastaan usko tietävänsä. Jos noin on, niin kuin hän sanoo, niin siinä pisteessä on kaikkien uskontojen, uskomusten ja filosofian päätepysäkki. Niitä ei näköjään lopulta tarvita - oikeastaan niitä ei tarvita koskaan, mutta ihmisen mieli _haluaa_ niitä, ja se on ihan eri asia.

    • Kellokaks

      Joo,no ehkä paras aihepiirissään, mutta eipä tuosta näkökulmasta monta kirjaa ole olemassakaan. Hämmentävä opus oli ainakin. Ehkä hieman vaativa tämän palstan kyökkifilosofeille :9

      • EgoX

        "Ehkä hieman vaativa tämän palstan kyökkifilosofeille :9 "
        Enpä usko minäkään, että nämä "platonit" ymmärtävät mistä Bernadette puhuu. Näille riittää pohdiskelu aiheesta: mikä on elämän tarkoitus? Voi helv...


    • Jiddu K

      Ilman minuutta on helpompi elää koska, et pelkää, et loukkaannu, ymmärrät ihmiset, ympäristösi ja maailman realistisesti.

    • Egonsa orja

      Nytpä sekin kirja on sitten luettu. Pysäyttävä opus, pakko sanoa. Oikeastaan hieman pelottavakin tuollainen tila ilman egoa. Kaipa niinkin voi kuitenkin elää, koska aika vakuuttavasti muija siitä kertoo.

    • kyllä se siitä

      Taas näitä new age höpinöitä. Mietin, että viitsinkö edes alkaa lukea. Varmasti yksi niistä kirjoista, jonka kirjoittaja on alkanut ymmärtää olevansa subjekti ja tullut tietoiseksi itsestään. HYvä hänelle, mutta tuskinpa siihen liittyy mitään maagista, kuten tuollaiset kirjat antavat yleensä ymmärtää. Toki erittäin hyvä juttu noin muuten.

      Tämä ketju olisi voinut olla psykologia-palstalla, koska psykologiassa on tutkittu, mitä minätietoisuus/ itsetajunta ovat.

      Minästä/itsestä kertovia kirjoja löytyy esim kirjastosta:

      Minän synty ja kehitys : ihmisen psyykkinen kehitys yli elämänkaaren / Risto Vuorinen

      Sources of the self : the making of the modern identity / Charles Taylor

      Mikä minä on? : minän rakenne, kehitys, häiriöt ja eheytyminen / [Markku Ojanen]

      • kyllä se siitå

        Niin ja hei tämä:

        Synaptinen itse : miten aivot tekevät minusta minut / Joseph LeDoux ; suomentanut Kimmo Pietiläinen


      • Pakenemista se on
        kyllä se siitå kirjoitti:

        Niin ja hei tämä:

        Synaptinen itse : miten aivot tekevät minusta minut / Joseph LeDoux ; suomentanut Kimmo Pietiläinen

        Ai kyseessä olikin nunna. Uskonnollista hihhulismia kai siis.

        No kyllähän sitä alkaa kenellä tahansa flipata, jos elää elämätöntä elämää jossain luostarissa, alkaa liikaa mietiskellessä varmaan aivot käydä ylikierroksilla. Lopulta kyse taitaakin olla siis maagisesta ajattelusta ja mielikuvituksesta. Kukapa nyt oikeasti voisi päästä itsestää/minästään eroon... muuta kuin ajatuksissaan...


    • Hohottaja

      Minuus on harhaa, joka aiheutuu siitä, että ihmisellä on muisti.

    • syy vai seuraus

      Eikö minuuden kokemus ole pikemminkin tapahtumista hetkestä hetkeen, se ei ole niinkään olemista, eli muuttumaton kiinteä piste, johon kaikki muu vertautuu?

    • Olenko edes?

      Kirjoitin tuonne toisen aloituksen, joka sivuaa tavallaan samaa aihetta. En ole lukenut kirjaa, mutta onko edes mitään järkeä pyrkiä "sammuttamaan minuutta"?

      Vaikka kyseessä olisi tiedostettu aivojen synnyttämä harha, niin pyrkiminen persoonattomaan tilaan tuntuu ihmisyyden kannalta turhalta ja jopa sosiaalisesti vahingolliselta.

    • Scarppi

      Oli ihan hyvä. Tuli lukaistua. Sitä vaan haluaisin tietää mitä eukko nykyään puuhaa? Siis ilman sitä minuuttaan. Onko elossa enää edes.?

      • 47 900

        On elossa edelleen. Ei esiinny julkisesti, eikä opeta. Pitää tietojeni mukaan kerran vuodessa hiljaisuuden retriitin.


    • meditaatioharhasta

      Minuudella tarkoitetaan ihmisen käsityksiä ja kokemuksia itsestään.
      Niitä ei mikään meditaatio poista. Se voi aikaansaada tilan, jossa ihminen ei ajattele mitään, mutta minuus ja ihmisen käsitykset ja muistot eivät katoa minnekkään, vaan ovat koko ajan taustalla. Meditaatio voi aiheuttaa harhan, että minuutta ei olisi.

    • apis1

      "Minä" esiintyy vain ja ainoastaan hyvin katkelmallisesti, silloin kuin oma ajattelu on ajattelun kohteena. Siis eräänlainen takaisinkytkentä. Pelkkä muisti ei riitä minän syntymiseksi, sillä hyvin alkeellisillakin olioilla on kyllä muisti, muttei minää, niin tietokoneillakin. Täytyy pystyä myös tajuamaan, että ajattelee.

      Minän katkelmallisuus on samanlaista kuin yleensä havaitsemisessa, vain pieni osa kerrallaan on havainnon kohteena, mutta aivot muodostavat ympäristöstä jatkumon. Samoin aivot muodostavat ajattelun takaisinkytkennästä jatkumon.

      Myönnetään, että minä aluksi tuntuu perin mystiseltä, mutta ei se sitä kuitenkaan ole. Monet uskonnolliset ja filosofiset liikehdinnät keskittyvät "minän" ympärille, mutta ovat ihan huuhaata.

    • Anonyymi

      Miksi juuri minun minuus on minussa?
      Jokaisella ihmisellä on oma minuutensa, ja jokainen tuntee, että vain hänessä on hänen minuutensa.
      Jokaisen minuuden tärkein kysymys onkin: "Miksi juuri minä?"

    • Anonyymi

      Minä on aina kokemuksen subjekti mutta ei koskaan kokemuksen objekti.

      Minäkuvalla taas tarkoitetaan lähinnä samaistumista kehoon, ajatuksiin ja tunteisiin eli kokemuksen sisältöön.

      Minuus on kuin sipuli jossa on lukuisia kerroksia.

      Keho, äly ja tunteet voivat toimia suurimman osan ajasta täysin mekaanisesti ja automaattisesti ilman minkäänlaista minätunnetta tai edes muistia. Silloin kun se minätunne ilmenee niin se on yleensä samaistumisesta johtuvaa ja reaktiivista -mielihyvään tai mielipahaan (kyllä-ei dualismi) liittyvää. Tätä voisi kutsua reaktiiviseksi minuudeksi joka tavallaan korkeamman tasoinen minuus kuin puhtaasti mekaaninen taso.

      Jossain vaiheessa usein varsinkin elämänkokemuksen karttuessa saattaa alkaa ilmaantua sellainen minuus joka ei ole enää entisellä tavalla reaktiivinen vaan jossa erottuu selkeästi ns. sisäinen ja ulkoinen minuus ja kyetään enenevässä määrin havaitsemaan ja kokemaan asioita sellaisina kuin ne ovat ilman samaistumisesta johtuvia tunnereaktioita. Tällaista minuutta voisi kutsua todelliseksi minuudeksi tai jopa jonkinlaiseksi "sieluksi" joka on vähitellen kiteytynyt ja integroitunut tiettyyn muotoon elämän kuluessa.

      Todellisen minuuden kehittyminen ei ole mitenkään takuuvarma projekti koska minuus voi myös hajota dissosiaatiossa useammaksi osaminuudeksi jossa jokaisella osaminuudella on erilainen persoonallisuus (vrt. aivokurkiaisen kirurginen katkaisu jolloin syntyy 2 eri minuutta).

      Voi olla että on olemassa vain yksi tietoisuus tai minuus jonka dissosiaatioita me kaikki kokemiseen kykenevät oliot olemme. Tällainen äärimmäinen minuus olisi samalla tavalla havaittavissa olevien ominaisuuksiensa suhteen tyhjä ja avoin kuin avaruus ja minusta voi jopa olla niin että tuo äärimmäinen minuus ja tietoisuus on sama asia kuin avaruus eli tavallaan kaikki aktuaalisesti ja potentiaalisesti olemassaoleva on aina tietoisuudessa tai tietoisuuden "avaruudessa".

      Belisario

      • Anonyymi

        "Minä on aina kokemuksen subjekti mutta ei koskaan kokemuksen objekti."

        Belisario, vain tämä virkkeesi on totta, mutta kaikki muu silkkaa huuhaata. Ei se silti huono saavutus ole, koska maonittu subjektius on minuuden ydin ja kaikkien saavuttama. Mitään muita "todellisia" minuuksia ei ole eikä ole hyödyllistäkään kuvitella.

        Filosofi Martin Heidegger on kirjoitttanut tästä aiheesta mainiota tekstiä, vaikka en tätä henkilöä mainitsekaan tässä minään auktoriteettina. Saattaisi olla hyödyllistä tutustua hänen kirjoituksiinsa.


      • Anonyymi

        Pohdin itse sattumoisin tänään samaa asiaa ja etsin sille jotain oikeaa sananmuotoa.
        Päädyin siihen että esim. yleinen elämänohje tai kehoitus, "tunne itsesi" on pitkälti juuri tätä reaktiivista itsensä tuntemiseen tulemista elämänkokemuksen myötä.Tällä tuntemuksella on juuri tuo sisäinen mieli ja tunto.Mutta mutta,tässäkö kaikki, kun samanaikaisesti kokemuksen ja havainnon omaisesti tunnet myös tuon toisen ulkoisen...(sielun).
        En muista kuka antiikin filosofeista mainitsi,itsensä tuntemisen lisäksi sinun tulisi vielä tietää kuka sinä olet.


    • Anonyymi

      Olen juuri oivaltanut, että tietoisuuteni on ns. yksin ja kaikki ihmiset yms. jotka näen tai kuulen, on tietoisuuteni luomia kuvitelmia. Uskon, että olen aina ollut yksin ja suunnattoman ajan jälkeen tuskastuin niin rajusti, että loin maailmankaikkeuden ja kaikki sen asiat ja ilmiöt ja itseni asetin osaksi sitä. Lopuksi pyyhin muistini, jotta en muistaisi kuka olen, enkä suunnattoman tyhjää ikuista yksinäisyyttäni. Jumalalla ei ole helppoa.

    • Anonyymi

      Minuus on opittu aistivarainen muistikuva itsestä olemassa. Siihen liittyy tietoisuus, tietoisuus itsestä, omat tunteet, näkemykset jne. Tämän mahdollistaa kehittynyt muisti, johon asiat tallentuu ja vakiintuu 'tunnisteeksi', sekä kyky luoda ja ymmärtää käsitteitä. Siksi joka aamu herää sama henkilö, joka tietää /muistaa kuka on, missä on ja miksi on ja mitä tänään pitää tehdä, ja mitä eilen teki. Ilman muistia emme oppisi mitään, emme tunnistaisi mitään, emme ymmärtäisi mitä olemme, keitä olemme, miksi olemme ja missä olemme jne. Toimisimme perusvaistojen mukaan, eli olisimme eliöitä, joilla ei ole muuta tehtävää kuin syödä, naida ja lisääntyä. Minuus rajoittuisi heikkoon tietoisuuteen olemassaolosta, sekä tuntemuksiin toimintaan ohjaavista perustarpeista.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      110
      1937
    2. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      9
      1609
    3. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      13
      1549
    4. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      81
      1497
    5. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      151
      1445
    6. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      107
      1390
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      23
      1347
    8. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      649
      1246
    9. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      16
      1177
    10. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      1128
    Aihe