Lapin yliopisto

unelmana kuvismaikka

Olen ensi vuonna hakemassa Lapin yliopistoon kuvataidekasvatusta opiskelemaan.
Osaako joku sanoa, että onko äidinkielen arvosana oltava erinomainen? E tai L ? Pitääkö itse kasvatukseen ( taikin pääsykokeet) ottaa paljon kantaa vai miten kannataa valmistautua? Kiitos vastauksesta jo etukäteen.

15

1302

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • saas nähdä

ei ollut helppo hakuprosessi

• tsemppiäää

Toivotan sinulle onnea ensivuoden hakuun. Toivottavasti täällä on joku, joka osaa antaa sinulle neuvoja .

• kuvataidekasvatus

Moni sanoo et Rovaniemelle olis helpompi päästä kun Hesan Aaltoon kuvataidekasvatuspuolelle, mutta olen eri mieltä. Kaveri haki molempiin ja Rovanimel oli tiukempaa..

• Kuvojengiä

No mulla oli äikkä L ja pääsin ekalla yrityksellä. Tietenkin siitä on vähintään hyötyä. Pääsykokeessa testataan lähinnä kuvataiteellisia lahjoja, haastattelussa varmaan pitkälti sosiaalisuutta, sekä kirjoitusosuudessa kirjoitus- ja pohdintataitoja.

• yks jamppa

Tuhannet kiitokset sinulle tiedoista. Jos vielä osaat jotain kertoa pääsykokeista, niin olisi toki loistavaa kuulla. Sulle hyvää kesän odotusta

• äikkä L
        yks jamppa kirjoitti:

Tuhannet kiitokset sinulle tiedoista. Jos vielä osaat jotain kertoa pääsykokeista, niin olisi toki loistavaa kuulla. Sulle hyvää kesän odotusta

Kyllä äikän numerolla on painoarvoa... en muuta tiedä, mut sen oon kuullu .

• kova karsinta

Karsinta on kovaa!! Kaveri pyrki muttei päässyt. Kyllä täällä varmaan joku tietää noista pääsykokeista. Onnea siulle .

• Tuleva kuvismaikka

Aloitan tänä syksynä kuvataidekasvatuksen opinnot Lapin yliopistossa. Sisään pääsin kolmannella hakukerralla.

Ylioppilasodistuksesta saa 1-6 pistettä. Äidinkielen arvosanaa ei muistaakseni erityisesti painoteta. On tietenkin hyvä, mikäli todistuksesta saa mahdollisimman paljon pisteitä, mutta pääsykoe on se, joka ratkaisee. Omasta todistuksestani sain kolme pistettä.

Lapin yliopiston kuvataidekasvatuksen valintakoe on kaksiosainen. Ensimmäinen osa kestää kaksi päivää, toinen yhden.

Ensimmäisen osan kumpanakin päivänä tehdään kaksi tehtävää. Kunkin tehtävän suorittamiseen on tavallisesti varattu kolme tuntia. Ensimmäisenä päivänä suoritetaan maalaustehtävä ja kirjoitustehtävä. Jälkimmäinen on yleensä essee, jossa tiivistetään annettu aineisto ja kommentoidaan aihetta. Toisena päivänä on ns. mediatehtävä, joka on vuosina 2011-2013 ollut sarjakuva. Ensimmäisen osan viimeinen tehtävä on plastinen tehtävä, jossa muotoillaan savesta tai pahvista.

Valintakokeen toisessa osassa on vain yksi kuvallinen tehtävä, joka on suunnittelutehtävä. Tänä vuonna piti suunnitella tuoteperhe. Lisäksi on haastattelu. Haastatteluun valmistautumiseen on varattu aikaa noin puoli tuntia. Haastattelun aluksi suoritetaan pedagoginen tehtävä, aikaa kymmenen minuuttia. Usein tehtävänä on kertoa omasta työskentelystään ja arvioida muiden hakijoiden töitä. Joskus on pitänyt suunnitella kuvistunti. Varsinainen haastattelu kestää kymmenen minuuttia, ja sen aikana tulee osoittaa motivoituneisuutensa ja soveltuvuutensa alalle.

Kuvataiteellista lahjakkuutta tärkeämpää kokeessa on tehtävänannon noudattaminen. Tehtävänannoissa lukee arvosteluperusteet, ja ne kannattaa lukea todella hyvin. Arvosteluperusteena on harvoin piirustustaito, tunnelman välittyminen puolestaan todella usein. Kehotankin siis pääsykokeissa unohtamaan taiteellisen kikkailun ja omaperäisyyden, vaan keskittymään täysillä täyttämään arvostelukriteerit. Kun itse asian tajusin, pääsin opiskelemaan.

TaiKin kokeissa olin ensimmäistä ja viimeistä kertaa tänä vuonna. Olin vain ensimmäisessä osassa, ja voin sanoa, että koe on paljon vaikeampi kuin Rovaniemellä. Kokeen ensimmäisessä osassa piti esimerkiksi pitää kolmen minuutin esitelmä aineiston pohjalta ja osallistua ryhmätehtävään.

• huhuhuhuuu

Aikas kovat karsinnat :( Katotaan miten mulle käy ..

• ari zwag

"Kuvataiteellista lahjakkuutta tärkeämpää kokeessa on tehtävänannon noudattaminen"- hyvin kuvaavasti sanottu.

Rovalle haetaan tottelevia, kyseenalaistamattomia ja helppoja ihmisiä opiskeleman. Mikäli sinne haluat, tekeydy sellaiseksi. Koulu ei ole kiinnostunut kuviksesta eikä taiteesta vaan siitä, että todennäköisesti saat tutkintosi tavoiteajassa valmiiksi = koulu saa rahaa valmistuvista.

• Narturos kurturos
        ari zwag kirjoitti:

"Kuvataiteellista lahjakkuutta tärkeämpää kokeessa on tehtävänannon noudattaminen"- hyvin kuvaavasti sanottu.

Rovalle haetaan tottelevia, kyseenalaistamattomia ja helppoja ihmisiä opiskeleman. Mikäli sinne haluat, tekeydy sellaiseksi. Koulu ei ole kiinnostunut kuviksesta eikä taiteesta vaan siitä, että todennäköisesti saat tutkintosi tavoiteajassa valmiiksi = koulu saa rahaa valmistuvista.

Oikein hienoa, jos näin on. Tavoiteaika on jo niin pitkä, että siinä kyllä motivoitunut opiskelija valmistuu aivan kevyesti. Tietysti toinen asia on, että eihän tällä tutkinnolla töitä löydy. Yliopisto ei kuitenkaan voi paikka, jossa oleskellaan ajan kuluksi, kun muuta ei ole.

• kansankynttilä

Kuvataiteeseen on aina paljon hakioita joten jos ei ekalla kerralla tärppää kannattaa hakee useemman kerran! :) Jos sinne tosissaa haluaa se on vaivan arvosta :) Opiskelen ite Lapin yliopistossa ja oon nii rakastunu paikkaan! Mahtava koko Rovaniemi! Tervetuloa tänne!

• Kiinnostaisi tietää

Millaisia opettajia siellä Lapin yliopiston kuvataiteen puolella on?
        Ovatko opettajat ammattinsa osaavia ja akateemisesti päteviä?

• kysymyksiä

Oliko sulla hyvä yo todistus kun hait Lapin yliopistoon ? Olitko tehnyt lukiossa jo kuvisdiplomin? Olisi tosi hienoa, jos voisit kertoa valinnoista tarkemmin. Kiitos :)

• ari zwag
        Kiinnostaisi tietää kirjoitti:

Millaisia opettajia siellä Lapin yliopiston kuvataiteen puolella on?
        Ovatko opettajat ammattinsa osaavia ja akateemisesti päteviä?

Taidetta opettavat opettajat ovat hyviä, sääli vain että koulutusohjelma muuten ei juuri anna arvoa tälle työn osalle.

Varsinaiset akateemiset opettajat hoitavat leiviskänsä kalvosulkeisten tapaan, keskusteluun ei juuri pyritä. Esimerkiksi kaikki perusopetuksessa olevat ongelmakohdat kierretään todella kaukaa, ne kun eivät kuulu yliopiston opetussuunnitelmaan. Heissä on monia joille opetuksen sisällön minimistä on tullut maksimi.

Mutta luvat ja tutkinnot heillä ovat kunnossa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      73
      3644
    2. Kesä, kesä!

Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      9
      1981
    3. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      226
      1323
    4. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      134
      1196
    5. Pitikö mennä rakastumaan

Oi kyllä, kyllä piti. Kiitos vaan sulle mies! Todella kiitän..
      Ikävä
      100
      1063
    6. Ei sua pysty unohtamaan

Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      109
      1045
    7. Miksi nuori ottaa hatkat? Rajut seuraukset: seksuaalinen hyväksikäyttö, väkivalta, huumeet...

Lastensuojelu on kriisissä ja nuorten ongelmat kasvussa Suomessa. Hatkaaminen tarkoittaa nuoren luvatta poistumista omil
      Maailman menoa
      70
      1010
    8. Mitä tai ketä kaivattusi

muistuttaa?
      Ikävä
      60
      974
    9. Shokki! Suuri seikkailu -kisassa todellinen jättiyllätys - Tämä muutos järkyttää varmasti monia!

No nyt on kyllä aikamoinen ylläri, peli todellakin kovenee…! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/shokki-suuri-seik
      Viihde ja kulttuuri
      6
      965
    10. Hei, huomenta komistus

Yllättääkö, että olet heti mielessä. Mukavaa päivää upea ❤️
      Ikävä
      35
      876
    Aihe