Olen Saksassa vaihdossa, eli työni puolesta puolen vuoden komennuksella.
Nyt kävi niin kamala juttu, että meidän kaikkien (7:stä maasta) pitää pitää oppitunti omalla kielellä.
Minähän en ole mikään kielinero, joten teen melkein housuuni kun mietin, miten suoriutuisin suomenkielen oppitunnistani!!! Kääk!!!
Onko täällä mahdollisesti ketään suomentaitavaa, jolla olisi kokemusta hallussa? Siis yksi 75-minuutiinen oppitunti suomea, pitäisi olla jotenkin hauskakin, kysymyshän on aikuisista kuuntelijoista. He jo nauravat ja odottavat haastetta: Mitä minä teen ????
Huomasin tämän sivun kun etsin netistä. Nyt ei ole aikaa ostaa oppikirjoja. Menee maine jos ei onnistu, voiko kukaan nero auttaa? Voi hemmetin hemmetti....
Kiitos jos edes jaksoit lukea tämän yksinkertaisen avunhuudon :))))))))))
APUVA !!!
9
73
Vastaukset
- Mainos kaupan päälle
Onko sinulla kokemusta jonkinlaisesta opettamisesta tai kouluttamisesta? Toivottavasti on, muuten tuollainen "75-minuuttinen" oppitunti tulee olemaan haasteellinen, aiheesta riippumatta.
Tein joitain vuosia sitten myös hieman opettajan työtä ja tulin huomaamaan että 45 - minuutin oppitunnin valmistelu vei huomattavan paljon aikaa ensikertalaiselta. Vaikka aihe oli tuttu (eräs "ammattiaine") niin hieman vaikeaa oli. Asioiden pukeminen helposti ymmärrettäväksi, asiapitoiseksi puheeksi ei ole niin helppoa miltä se äkkiseltään kuullostaa.
Jos oppituntitilanteesi ei ole virallinen niin kokeile täyttää aika huumorilla ja asialla. Asiaa voisi edustaa katsaus kielemme historiasta, vertailu kielemme/muut kielet, kielipolitiikka ja niin edelleen. Huumoria voisi edustaa esimerkiksi vaikeat lausuntaharjoitkset oppilaille, kielipolitiikka ja semmoiset. Lausuntaharjoituksiin vaikka paikannnimiä kuten Pöytyä, Näkkäläjärvi, Turku. Voisit kääntää jonkin kielemme sananlaskuista ulkomaan kielelle ja kysyä onko muissa kielissä tälle vastinetta. Vaikkapa "tulee mies räkänokastakin vaan ei tyhjänn naurajasta" tai "itku pitkästa ilosta" tai "ensin käydään saunassa ja sitten syödään vasta" ovat hokemia joille löytynee vastine jokaisesta sivistyneestä kielestä.
Näillä vinkeillä pääsetkin jo ensimmäiset 20 minuuttia.- Jari Düsseldorfista
Joo kiitos kaikille vastauksista, en kai minä ihan "doof" ole kuitenkaan.
Huumoria minä olen etsimässäkin, haluaisin näyttää ihan yksinkertaisia sanoja ja lauseita, jos löytyisi pari harjotusta olisin enemmän kuin onnellinen!
Opetin joskus opiskeluaikoina englantia silloin tällöin, niin että löyhä kokemus minulla on. Ajattelin jakaa heille kopioita ja sitten voisimme katsella ja äännellä niistä..... onko kukaan teistä ollut samanlaisessa tilanteessa elämässään?
Minun ei tule puhua saksaa, vaan suomea!! Hitaasti ja selvästi, tarvitsen kuvia tai gap filling-tekstejä tai jotakin siihen suuntaan. Vaikka numerot opettaisin, edes alusksi ja hyvää päivää, tähän on ihan vapaat kädet!
Kiitos kun jaksoitte lukea.
Saattaisit löytää yhtä sun toista sisältöä esitykseesi Lari Kotilaisen blogiteksteistä:
http://www.suomensuojelija.fi/- Tekijänsuojelija
Toki silloin pitää muistaa, että esimerkiksi blogitekstin esittäminen sellaisenaan luennossa edellyttää blogikirjoittajan luvan, kuten muukin toisten tekemien teosten esittäminen.
- En minäkään
>Minähän en ole mikään kielinero, joten teen melkein housuuni...
Tuskin mikään nerouden mitta sekään, että en usko tehneeni housuuni noin kuuteen vuosikymmeneen, mutta housuni olen kerran tehnyt. Vakosametista, yli 40 vuotta sitten.
Homman työläys ja lopputuksen onnistuneisuus olivat siinä määrin ristiriidassa keskenään, että jätin suosiolla enemmät räätälinopinnot sikseen. Onneksi olen saanut saman katon alle olennon, joka on suostunut tekemään housujeni lyhennyksetkin puolestani ja on kantanut kunnialla kortensa kekoon myös asunto- ym. lainojen lyhennysten osalta. - Düssel-doof
Haahuilette siis Düsseldorfissa?
Mitäpä, jos lähtisit rakentelemaan esitystäsi suomeksi vaikkapa löyhästi tältä pohjalta:
http://www.stupidedia.org/stupi/Doof - Jari Düsseldorfista
Juuri Düsseldorfissa juurikin. Tänään porukka sanoi, että haluavat oppia suomen sanoja ja lauseita, ei siis mitään kielihistoriaa, eikä geografiaa.
Ei keneltäkään löydy vanhaa harjoitusta?- 1 + 1 = 2
Laitapa googleen hakusanaksi vaikka "suomea ulkomaalaisille" tai "suomea maahanmuuttajille".
- Haasteellinen
Jokseenkin haastavaa, kun et ilmeisesti edes tiedä, pitääkö sinun pitää oppitunti suomeksi (”oppitunti omalla kielellä”) vai oppitunti, jolla opetetaan suomea (jollakin kielellä).
Tosin jos muillakaan jossain vaihdossa olevilla ei ole a) kielitieteellisiä tietoja omasta äidinkielestään eikä b) opettamisen kykyä, niin eihän tuosta tule
muuta kuin noloja ja ikävystyttäviä tilanteita. Et siis todennäköisesti munaa itseäsi juuri enempää kuin muutkaan.
Jos vielä ”pitäisi olla jotenkin hauskakin”, niin ei teidän odotetakaan tekevän muuta kuin mokaavan. Harvat asiat saavat ihmiset tuntemaan myötähäpeää enemmän kuin se, että joku yrittää väkisin olla hauska.
Voit rajoittaa typeryyden määrää sillä, että et yritä esittää mitään, mitä et itse oikeasti tiedä ja ymmärrä. Aloita vaikka miettimällä, miten saksa tai englanti poikkeaa suomesta. Sitten voit ruveta kertomaan asiasta toisin päin: mitä suomessa on sellaista, mikä on ihan erilaista kuin noissa kielissä. Toki yhtäläisyyksiäkin voi esittää, vaikkapa esimerkkejä pitkistä sanoista (oikeista sanoista, ei pellesanoista), jotka saavat saksalaisen tuntemaan oman kielensä kovin lyhytsanaiseksi. ☺
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta
Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama325135Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?
Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä644111Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve783686Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.732728Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu1582544Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta602388Mitä tapahtui?
Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?292211Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl792199- 1381715
Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista
Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko401548