Apua vaihteiden säätämiseksi

mpolkija

Olen etsinyt googlettamalla tietoa vaihteiden säätämiseksi kuntoon, mutta en ole löytänyt. Voisiko joku auttaa? Minulla on Bianchin maastopyörä ja siinä on alkanut temppuilemaan eturatasvaihteet. En saa siirretyksi ykköseltä kakkoselle, vaan ketju jää rouskuttamaan välille. Muuten saan normaalisti sitten kolmoselle vaihdettua, mutta tämä on ongelmana. Sitten kun vaihdan ykköselle, niin välillä ketjut menevät pois paikaltaan ja joudun asettamaan ne rattaalle takaisin. Miten siis säädän kuntoon? Samalla olisin kiinnostunut takarattaidenkin vaihteiden kunnostamiseen liittyvästä ohjeistuksesta. Kiitos etukäteen kaikille vastanneille! :)

14

4054

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • wwrwerre

      Barnett's bicycle repair manual

      Ole hyvä.

    • Jaskdkkdkdkll

      Kumma kun Mr Google kertoi mulle ensimmäisessä osumassa miten vaihteet säädetään...mitä jos etsisit itse? Yritä, pinistä, taistele....yritä!!!!!

    • Alkup. Maantiepyöräi

      YouTube vaihteiston nimellä ja mallilla, ei pyörän nimellä. Jos sieltä ei löydy, niin sitten ParkTool'in sivuston oikea alalaita ja sieltä valitset pyörän kuvasta oikean kohdan:

      http://www.parktool.com

    • säätö

      Kun vaihde ei siirry kunnolla kakkoselle ja tippuu välillä ykköselle vaihdettessa pois paikaltaan niin herää kysymys onko vaihtajaan voinut kohdistua isku, joka on mahdollisesti liikauttanut vaihtajaa jotenkin?
      Jos edellä kerrottu mahdollisuus on olemassa, niin ennen säätöjen tekemistä olisi hyvä tarkistaa vaihtajan kiinnitys. Jos on todettavissa, että vaihtaja on liikahtanut sekä se, kuinka paljon, niin löysäämällä vaihtajan kiinnitysruuvia ja palauttamalla vaihtaja alkuperäiseen asentoon saattavat viat korjaantua.

      Asiaan vaikuttavat säädöt taas ovat:
      Ykköseltä kakkoselle vaihtamisen takkuilu vaatisi vaijerin säätöä kireämmälle. Vaihdevivussa vaijerin sisäänmenon ympärillä on vaijerin kireyden säätö. Kiertämällä kyseistä lieriöruuvia ulospäin (vasemmalle/vastapäivään) vaijeri kiristyy. Sopivaa on säätää esim. neljäsosa tai puoli kierrosta kerrallaan ja kokeilla auttaako.
      Ketjun tippuminen ulos sisimmän eli pikkurattaan puolelta viittaa siihen, että liikkeen rajoitin ei ole kohdallaan. Rajoitinten säätöön vaihtajassa on kaksi pientä ruuvia: sisempi raja L -ruuvi ja ulompi raja H -ruuvi. L -ruuvia olisi kierrettävä sisäänpäin, että rajoittaa aiemmin.
      Joissakin tapauksissa edellä kerrotuilla säädöillä saattaa olla keskinäistä vaikutusta. Itse säätäisin ensin sisemmän rajan kohdalleen. Se saattaa korjata myös kakkoselle vaihtamista vaivaavan ongelman.

    • ..................

      Jos tuo vika on tullut ajan kanssa, niin hyvinkin mahdolliset vaihtajan vaijeri on vain löystynyt. Ei nuo vaihtajan säätöruuvit normaalisti pääse löystymään, sillä niissä on hyvin usein jotain ruuvilukitetta. Siinä kun kokematon fillaristi rupeaa niitä ruuvailemaan, niin kohta se vaihtaja ei toimi yhtään.

      Suosittelen alkuun kiristämään sen vaijerin :) btw. mitkä vaihtaja ja kahvat sulla on?

      • säätö

        Se on totta, ettei rajasäätöruuvien tulisi normaalissa käytössä muuttua. Mutta jos ketju tippuu ulos rattailta, niin jotain on tapahtunut. Niin ei tulisi käydä vaikka vaijeri olisi löystynytkin.


      • Pomppukeppi
        säätö kirjoitti:

        Se on totta, ettei rajasäätöruuvien tulisi normaalissa käytössä muuttua. Mutta jos ketju tippuu ulos rattailta, niin jotain on tapahtunut. Niin ei tulisi käydä vaikka vaijeri olisi löystynytkin.

        "Niin ei tulisi käydä vaikka vaijeri olisi löystynytkin."

        Niin voi silti käydä. Jos rajoitinruuvi ei ole koskaan alun perinkään ollut säädettynä ihan oikeaan kohtaan, ketju on silti voinut pysyä hyvin pienimmällä rattaalla niin kauan kun vaijeri on ollut sopivan kireällä. Varsinkin jos rajoitinruuvi on jäänyt vain juuri aavistuksen liian pitkän liikkeen sallivaan kohtaan. Nyt kun vaijeri on löystynyt, putoaminen tapahtuu kun vaijeri ei enää rajoita liikettä.


      • ....................
        Pomppukeppi kirjoitti:

        "Niin ei tulisi käydä vaikka vaijeri olisi löystynytkin."

        Niin voi silti käydä. Jos rajoitinruuvi ei ole koskaan alun perinkään ollut säädettynä ihan oikeaan kohtaan, ketju on silti voinut pysyä hyvin pienimmällä rattaalla niin kauan kun vaijeri on ollut sopivan kireällä. Varsinkin jos rajoitinruuvi on jäänyt vain juuri aavistuksen liian pitkän liikkeen sallivaan kohtaan. Nyt kun vaijeri on löystynyt, putoaminen tapahtuu kun vaijeri ei enää rajoita liikettä.

        Yhteenvetona siis jos haluat lähteä leikkimään niiden rajoitin ruuvien kanssa on,
        1. Irroita vaijeri ja miksei ketjutkin(helpottaa säätämistä).
        2. Ota ruuvari kauniiseen käteen ja säädä L -ruuvilla vaihtajan rissat linjaan pienimmäin rattaan kanssa linjaan.
        3. Väännät vaihtajan ison rattaat suuntaan ja säädä H -ruuvilla vaihtajan rissat linjaan ison rattaan kanssa.
        4. Laita ketjut ja siirrä ketjut isolle takarattaalle.
        5. Vaijeri kiinnitys on kaksi vaiheinen. Ota löysät pois vaijerista ja kiinnitä se takavaihtajaan, muista työntää takavaihtaja linjaan rattaan kanssa. Tarkista vielä, että onko vaijerissa löysää jos on niin ota vaijerin löysät pois esim. pihdeillä ja kiinnitä varijeri uudestaan vaihtajaan

        6. Nyt tarkistetaan miten vaihteet toimivat, tässä vaiheessa tehdään vielä hienosäätöä vaijerin kireytyy erillisten vaijerin kiristysruuvien avulla. Takavaihtajan säätöruuveihin ei saa enää koskea tässä vaiheessa.


      • säätö
        Pomppukeppi kirjoitti:

        "Niin ei tulisi käydä vaikka vaijeri olisi löystynytkin."

        Niin voi silti käydä. Jos rajoitinruuvi ei ole koskaan alun perinkään ollut säädettynä ihan oikeaan kohtaan, ketju on silti voinut pysyä hyvin pienimmällä rattaalla niin kauan kun vaijeri on ollut sopivan kireällä. Varsinkin jos rajoitinruuvi on jäänyt vain juuri aavistuksen liian pitkän liikkeen sallivaan kohtaan. Nyt kun vaijeri on löystynyt, putoaminen tapahtuu kun vaijeri ei enää rajoita liikettä.

        'Niin voi silti käydä. Jos rajoitinruuvi ei ole koskaan alun perinkään ollut säädettynä ihan oikeaan kohtaan'

        Aivan oikein - tuo tuli itsellänikin mieleen jälkeenpäin - ja koska ongelma esiintyy vain satunnaisesti riittää mielestäni hyvin kun ruuvaa L -ruuvia aavistuksen sisään. Hieman lisää jos ongelma joskus toistuu. Jos ykkönen ei ala mennä päälle, on ehkä tullut ruuvattua liikaa. Sehän selviää kun kiertää takaisinpäin.

        Todennäköisesti kakkoselle vaihtamisen ongelma vaatii tällöin vaijerin kiristämistä. Eli syynä vikaan on vaijerin venyminen. Jos kyseessä on verraten vähän ajettu pyörä, niin se on ihan normaalia koska vaijeri venyy aina hieman uutena. Pitkään käytössä olleessa pyörässä venyminen voi kuitenkin merkitä myös sitä, että vaijerin säikeitä on lähtenyt jostain kohtaa murtumaan. Jos vaijerin kiristäminen korjaa ongelman mutta sama vika toistuu jonkin ajan kuluttua, niin se on yleensä merkkinä katkeamassa olevasta vaijerista.


    • wbsrtyi
    • 12+12

      Mulla meni hankalaksi kun pienin eturatas käytössä ja rengas alkoi ottamaan kiinni vaihtajaan. 2,2" rengas on tehtaan alkuperäinen ja säätö meni tosi tarkaksi että suostuu vaihtamaan kunnolla ykköselle ilman hankausta. Laskin hieman ilmanpaineitakin ja ainakin kuvittelen tämän auttavan tai sitten säätö vain osui kohdalleen. Ja voin sanoa että olen täysi tunari näiden säätöjen kanssa mutta sen oppii vain tekemällä, tuollaisen takia kun ei viitsisi viedä ammattilaiselle vaan on ihan mukava oppia itse tekemään.

      • ....................

        Äkkiseltään kuulostaa, että etuvaihtaja olisi asennettu väärin(väärä kulma ja kohta satulaputkessa). Normaalisti takarenkaan ei pitäisi osua etuvaihtajaan ja tuo 2.2" on kuitenkin ihan tavallinen leveys maastorenkaalle. Voihan ne tolerassit olla pieni, mutta en sentään ihan noin pienet.


      • 12+12
        .................... kirjoitti:

        Äkkiseltään kuulostaa, että etuvaihtaja olisi asennettu väärin(väärä kulma ja kohta satulaputkessa). Normaalisti takarenkaan ei pitäisi osua etuvaihtajaan ja tuo 2.2" on kuitenkin ihan tavallinen leveys maastorenkaalle. Voihan ne tolerassit olla pieni, mutta en sentään ihan noin pienet.

        Juu, olishan noita leveämpiäkin renkaita mutta tuossa leveämmät alkaisi ahdistamaan jo muutenkin. Luulisi että Bike-discountissa osaavat laittaa vaihtajan oikealle kohdalle, kyseessä feltin 29". Pitää vähän tutkia asiaa vielä mutta näyttäisi kyllä siltä ettei vaihtajan paikkaa tuosta voi paljoa muuttaa, jotenkin tuo vaihtaja vaikuttaa leveämmän malliselta kuin mitä aiemmissa fillareissani on ollut( siis se osa jonka läpi ketju kulkee).


      • ..........
        12+12 kirjoitti:

        Juu, olishan noita leveämpiäkin renkaita mutta tuossa leveämmät alkaisi ahdistamaan jo muutenkin. Luulisi että Bike-discountissa osaavat laittaa vaihtajan oikealle kohdalle, kyseessä feltin 29". Pitää vähän tutkia asiaa vielä mutta näyttäisi kyllä siltä ettei vaihtajan paikkaa tuosta voi paljoa muuttaa, jotenkin tuo vaihtaja vaikuttaa leveämmän malliselta kuin mitä aiemmissa fillareissani on ollut( siis se osa jonka läpi ketju kulkee).

        Eihän Bike Discount niitä pyöriä osista kassaa vaan ne tulevat suoraan tehtaalta ja siellä asennus tehdään käsityönä. Toki on myös mahdollista, että 29er geometria ei vain sovi kaikille etuvaihtajille. Minulla ei ole kokemusta 29er:stä, mutta käsittääkseni tuo 2.2" on vissiin jo aika iso eikä ne edes kaikkiin runkoihin sovi. Tuossa mallissa ei taida olla e-type kiinnityksellä olevaa vaihtajaa? Kyseessä on siis sellainen vaihtaja joka pultataan kahdella ruuvilla suoraan rungosta löytyviin kiinnikkeisiin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olet toisen kanssa

      ...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain
      Ikävä
      224
      1556
    2. Näytit taas lihoneen.

      Tynnyri se vaan kasvaa.
      Ikävä
      29
      1403
    3. Kuka teistä on paras nainen

      A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊
      Ikävä
      61
      1269
    4. Immu otti pataan

      Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      69
      1227
    5. Onko jotain mistä

      Olet huolissasi kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      78
      1204
    6. Osaako joku selittää tätä

      Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?
      Ikävä
      75
      1172
    7. Jos me joskus nähtäisiin

      niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi
      Ikävä
      103
      1163
    8. Koska vietät

      Yhteisen yön kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      54
      998
    9. Lesken uusi

      Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans
      Puolanka
      18
      962
    10. Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"

      Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per
      Lieksa
      175
      855
    Aihe