Kasvissyöjäksi ilman soijaa?

allerginen1234

Haluisin ruveta kasvissyöjäksi mutta oon allerginen soijalle ja kaikille palkokasveille. Onko mahdollista saada tarvittavat proteiinit jostain muualta? Auttakaa!

14

2800

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sedä

      Hieman hankalammaksi menee ilman kaikkia ihania valmissoijajuttuja, mutta onnistuu kyllä. Onhan noita valmisjuttuja toki myös kaura- ja riisipohjaisina.

      Suuri osa proteiinista tulee täysjyväviljasta, jota tämä esite:
      http://www.vegaaniliitto.fi/esitteet/KA-esite.pdf
      neuvoo yhdistämään joko palkokasveihin tai perunaan sieniin juureksiin tai muihin vihanneksiin, jotta kaikki aminohapot saadaan. Erityisen paljon proteiineja on myös pähkinöissä ja siemenissä. Uutena eineksenä on kaupoissa myös Quornia, se on sieniproteiinia ja pirun lihamaista, jokin aika kallista.

      Täälläkin asiasta:
      http://www.vegaaniliitto.fi/luentopaketti/luento9.html

      Onnea muutokseen :)

    • allerginen1234

      Kiitos paljon avusta:)!

    • I-herkuttelua

      Osta hamppu-, ja riisiproteiinijauheita sekä quorn-tuotteita. Soija ei todellakaan ole välttämätön kasvisruokavaliossa. Hamppu on monipuolisempi kuin soija.

      • LuomustiTerveellisesti

        Quornissa on kananmunaa. En uskalla käyttää esim. hamppuproteiinia, kun en tiedä miten se on valmistettu ja onko siinä säilöntäaineita. Nämähän valmistetaan ulkomailla kuten Romaniassa ja ne voivat sisältää ihan mitä vain myrkkyjä, vaikka luomuna myydäänkin.

        Ylipäätään kaikkien proteiinijauheiden syöminen arveluttaa, koska haluan syödä vain sellaista ravintoa ja puhtaista ruoka-aineista, joita osaan valmistaa. Proteiinijauheen valmistusta en osaa.


    • rahka!!!!!

      Jos käytät myös maitotuotteita kasvisten lisänä, niin raejuustossa ja maitorahkassa on paljon proteiineja. (myös muissa maitotuotteissa on proteiineja, mutta näissä kahdessa on erityisen runsaasti)

    • Sinde side-mieli

      Mun mielestä herneet ja kaali voivat korvat soijaa, mutta jos palkokasveille on allerginen, voi kasvisruokavalio parantaa allergioitakin.
      Varsinkin kaali kuulostaa paljon paremmalta perinteikkäänä suomalaisena vegetarismin perustana, kuin ulkomailta vasta tuotu soija-,ja sen valmisteet. Kaali on tuoretta, vaikka raastettuna ja sen voi syödä myös raakana, vaikka kevyesti ilman kastiketta.

      • Sedä

        ^En usko että kaali taitaa olla paras proteiininlähde. Finelin mukaan (valko)kaalissa on proteiineja 1,2g kun taas tuoreissa herneissä 5,1g ja soijarouheessa 51g /100g.

        Muuten kaali varmasti onkin terveellistä.


    • soi-ja3tr3t3tf

      Soijattomia ja maidottomia tuotteita on OATLY:lla. On hyvän makuisia tuotteita. Kotisivut:

      oatly.com

    • vege+vege

      sama juttu minulla. en voi käyttää soijaa enkä myöskään muita papuja herneitä kovin hyvällä menestyksellä herkän mahani takia. Päätin kuitenkin entisenä kasvisyöjänä palata kasvissyöjäksi koska liha ei edelleenkään ollut minun juttuni.

      käytän proteiininlähteinä pääasiassa maitotuotteita,hamppua ja chorellaa.
      On tosi huono nyt kertoa kuinka tällä tiellä menestyn koska olen niin vähän aikaa tätä noudattanut. Uskon kuitenkin ettei ongelmia tule.

    • näinseskulaa

      Pähkinöistä saa hyvin proteiinia. Käytä niitä monipuolisesti ja oheen vähän hiivaa tai valmisteita, jotta saat myös B12-vitamiinia kehoosi.

    • 48dv

      Miten on, vaikuttaako soija kilpirauhaseen? Minulla on kilpirauhasarvot sekaisin ja ärtynyt suoli. En voi syödä juurikaan soijatuotteita, hernekasevja enkä viljaa. Rupean todennäköisesti lakto-vegetaristiksi. Maidosta ei mene vatsa sekaisin.

      • En osaa sanoa, mutta oletko kokeillut pitkään liotettuja ja idätettyjä palkokasveja? Idätys helpottaa niiden sulamista ja vähentää vatsaongelmia. Entäpä linssit? Jääkö kaikki viljat vähille, vai käykö sulle ns. eksoottiset viljat kuten quinoa? Periaatteessa kasvissyöjän proteiininsaanti rakentuu lähinnä palkokasvien ja viljojen yhteisvaikutukselle, mutta soijan lisäksi esim. hampussa on täydellinen proteiinikoostumus :) Erilaisia siemeniä ja pähkinöitä kannattaa siis suosia. Viimeasikoina tosin olen kuullut paljon juttua raakaruokailijoilta, että ihmille riittäisi käytännössä jo sekin proteiinimäärä mitä hedelmissä on keskimäärin, ja hyvinhän hekin pärjäävät, vaikka perus proteiineista jää jäljelle lähinnä just siemenet ja pähkinät :)

        Pelkälle maidolle ja munalle ei ravintoaan kannata rakentaa, se on paitsi epäeettistä, myös epäterveellistä. Maito kun ei ole ihmisille muutenkaan kauhean luonnollista ravintoa, ja se esimerkiksi heikentää raudan imeytymistä, suuret nautintamäärät on tilastollisesti yhteydessä osteoporoosiin jne...


    • Jokj

      Hamppuproteeini on hyvä. Riisiproteeini on vaan pahaa ja oksettavaa.

    • SamaaMietin

      Hamppu kuuluu öljysiemeniin, joita Evira suosittelee syötäväksi korkeintaan 2rkl päivässä (siis yhteensä kaikkia öljysiemeniä tuon verran), koska niihin kertyy raskasmetalleja. Se määrä taas ei riitä proteiinin saantiin.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      201
      3338
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2161
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2071
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1935
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1598
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1361
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1251
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe