Retrofiilis

79 syntynyt

Muistattekos aikaa, jolloin Mäkkärissäkin oli kotiinkuljetus, tai sitä, että sieltä sai perheaterian?


Minua harmittaa suunnattomasti, kun Hese meni ostamaa Carrollssin.

Entäs muistatteko 10-kioskin "Maitoa ja makkaraa, makeata mitä vaan, 10-kioskilta saa. Helsingin Savelantiellä sijaitsi myös Snacky, nimellä autogrilli :P Ja tämä 10-kioski oli Pukinmäessä Seppämestarintien varressa. Irtokarkkien osto herättää myös nostalgiasia muistoja: "Otan 50 pennillä noita, markalla noita" jne :)

7

195

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vm 62

      mun lapsuudessa irtokarkit olivat pennin kappale :) mutta mä oon syntynyt 62.
      ja pikaruoka oli yhtä kuin snagari josta ostettiin useimmiten nakki (15-20 penniä) voipaperissa, tai 2 jos oli rahaa.
      eka hampurilaispaikka oli wimpy ja ne ei ollut hyviä. sitten kun eka carrolls tuli citykäytävään niin siellä käytiin.mäkkäri tuli ensin Tamperelle joskus 80 luvulla joten mun lapsuuteen se ei kuulunut

    • niinkaikkimuuttuu

      Nallekarkit olivat pennin kappale, mutta muut kyllä maksoivat enemmän. Snagarit ovat kadonneet lähes täysin katukuvasta - kun ajattelee miten paljon niitä oli aikoinaan - joka lähiössä oli omansa. Samoin jätskikiskat ovat mennyttä historiaa - niitäkin oli lähes joka kaupunginosassa aikoinaan vaan ei enää.

      Carrolsin Big Carolinaa kaipaan vieläkin 80-luvun alulta, mutta onneksi Hese vielä silloin tällöin tuo sen saataville.

      Kun ajattelee miten paljon Suomi on muuttunut muutamassa vuosikymmenessä niin ihan kauhistuttaa. Aikoinaan kauppoja oli vähän joka nurkalla ja maitoakin sai ostettua irtotavarana.

    • 79 syntynyt

      Ja nimenomaan grillejä löytyi paljon. Täällä Helsingissä lähimmät grillini ovat rautatieasemalla. Suosittelen kyllä kaikille Espoon Bembölen grilliä, on mahtavat mätöt :)


      Nallekarkit, sinäpä sen sanoit. Nallekarkit, sekä kolapullot saivat veden kielelle, tosin on kai noita vielä Haribolla, en tiedä. 90-lukukin oli niin legendaarista aikaa. Parhain muisto oli vuodelta 1993, kun käytiin vanhassa kunnon Bio Rexissä katsomassa Jurassic Park.

      80-luvun lopulta tietysti muistan hyvin, kun kolmoskanava alkoi näkymään ja siinä sitten arkisin kökötettiin odottamassa telkkarin edessä, että Heman alkaisi, Timo T.A Mikkosen T.T.N:in jälkeen.

      Tietysti kaapeleiden tuleminen ja PTV-kanavan näkyminen oli jotain erittäin ihmeellistä, puhumattakaan Filmnetistä ;) Silloin pentuna sitä harvoin pääsi mcdonaldsiin, mutta ne harvat hetket, kun pääsi, olivat yhtä juhlaa.


      Ehkä hieman OT:ta :D

      PS. Muistatteko pyramidimuotoiset mehutetrat?

    • retrofiili

      Kyllä ja cola-tikkarit tai banaanitoffeet. 70-luvulla kakarana ollessani yks parhaista herkuista oli läheisen K-kaupan vaniljakreemitäytteiset pitkulaiset munkit - nykyään vain fasun berliinimunkit yltävät samalle tasolle.

      Kioskeja oli aikoinaan vähän joka paikassa - muistan kun olin pieni 60-luvulla, niin läheisen uimapaikan luona oli kaksikin kiskaa - toinen rannalla ja toinen vähän ylempänä rinteessä. Näin kun vanhana ajattelee asiaa, niin ihmettelee miten ihmeessä sekin oli voinut olla kannattavaa.

      60- ja 70-luvuilla asiat olivat tosiaankin toisin - nykyään kaikki on eräällä tavalla kliinistä, teollista ja keskittynyttä.

    • dlökfjalsdfökj

      Muistan kun käytiin huoltoasemalla ostamassa hampurilainen tai lihapiirakka, paikan pitäjä lämmitti sen mikroaaltouunissa ja tuikkasi tavalliset sinapit ja ketsupit väliin. Hyvää oli olevinaan se. Lähimpään oikeaan hampurilaisravintolaan olikin matkaa sitten se 120 kilometriä, eikä sinne päässyt kuin kerran vuodessa luokkaretkellä. Ihan hyvin onnistuin silti keräämään 100kg painoa kutosluokalle noilla huoltoaseman antimillakin. Oli ne aikoja.

    • hamppaRIpari

      Ennen vanhaan niitä grillikioskeja oli pienissäkin tuppukylissäkin ja niistä saatavat hampurilaiset oli aivan mahtavia. Oli kunnolla grillissä käytetty sekä pihvit ja sämpylät ja oli täytettä vaikka mitä. Myös porilaisia monesti niistä tilasin. Oli se kyllä mahtavaa viettää kesäpäiviä kakarana silloin joskus.

      Hampurilaisissa oli aidot kunnon jauhelihapihvit, eikä mitään einesjuttuja kuten nykyisissä harvoissa grillikioskeissa. Nykyään kaikki on todella keskitettyä ja laatu laskenut todella paljon. Muistan että Helsingin eteläsatamassa oli vielä hyvä grillikioskivaunu, itseasiassa parikin 80-luvun lopulla, mutta 90-luvulle tultaessa nekin hävis. Nykyään myydään vain teollista einespihvipaskaa jos suoraan sanon.

      Jos jollakin olisi vielä ammattiylpeytttä, niin voisi perustaa kunnon wanhanajan grillin, takuulla menestyisi jos tekisi samaa laatua kuin silloin aikoinaan. Pihvit pitää valmistaa itse ja sämpylät pitää ostaa jostain kunnon leipomosta eikä mistään keskon tukusta. Hyvät raaka-aineet on kaiken A ja O, mulle sama vaikka maksais 10 euroa se hampurilainen jos vaan olisi hyvä.

      • vansintölaiftaim

        Sääli vain, että nykyään sämpylät ovat täyttä hötöä - enää ei vaan tehdä esimerkiksi saksan sämpylöitä, joissa oli sentään jotain sisältöäkin verrattuna näihin "hampurilais-sämpylöihin", joiden sisältö ei edes kestä kuumaa sisältöään.

        Parhaan nauttimani hampurilaisen sain silti niinkin uskomattoman kuulloisesa paikassa kuin Orlando, Florida ja siellä Disneyn BellaVistan teema-puistossa. Uskomattoman kokoinen puuhilli-grillissä paistunut pihvi makoisan leivän välissä kaikilla mausteilla. Naiseni ei edes jaksanut syödä sitä loppuun vaan minun piti uhrautua ja vetää se loppu napaan.

        Tiedän, että moni epäilee tätä saduksi mutta se on totta - vieläkin muistan sen maun ja kaikki lisäkkeet, jotka olivat todella erinomaisia - vastaavaa makua en ole maistanut ennen sitä tai sen jälkeen - todella herkullinen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5245
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3277
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1857
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1830
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1675
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1521
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1395
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1306
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1297
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1277
    Aihe