Olen viime aikoina usein törmännyt tilanteeseen, jossa ihmiset käyttävät sanaa loukko sanan loukku asemasta. Olen jopa kuullut puhuttavan kannustinloukosta.
Loukku merkitsee alkuperäisesti pyydystä, loukko taas nurkkaa tai koloa, joten sanoja ei voi käyttää synonyymeinä.
Loukko ja loukku
4
442
Vastaukset
- Komsii komsaa
Tiedossa on. Silti: Ilmari Kiannon Punaisen viivan päähenkilöt asuttavat mökkiä nimeltä Korpiloukko mutta meidän mökkimme nimi on Korpiloukku. Ihan tietoisesti.
- Записки из подполья
Dostojevskin romaani on Kellariloukko. Myöhemmin käännetty nimellä Kirjoituksia kellarista.
Loukku ja loukko eivät todellakaan ole synonyymejä. - Terveisiä_siikalasta
Sattuneiden tapahtumien takia kesä(?)toimittajat ovat jälleen päässeet kirjoittelemaan "kuolemanloukoista".
Onko ammatikseen kirjoittaville sanojen tarkan merkityksen tarkistaminen todella niin tavattoman vaikeaa? Vai eivätkö sanat ole vain koskaan aiemmin tulleet eteen?- kolottaja
Kuolemanloukko ja kuolemanloukku ovat kumpikin oikeita ilmaisuja,
Loukku sana on johdettu sitä kuvaavasta loukosta.
Nurkkaan/koloon ajettu on myös loukossa ja loukussa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 76979
Jani Wickholm on kuollut
Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm69732J-mies, miten voit olla niin varma siitä
että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp81725- 119724
- 42691
- 104645
Alan pikkuhiljaa olemaan sinut
sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante111563- 42539
- 41498
- 18498