Älypuhelimien gps-ohjelmat

NokiaN8

Millaisia kokemuksia teillä on ns. älypuhelimien matkaa mittaavista ohjelmistoista kuten esim. Sports-Tracker tai Endomondo? Onko ne miten tarkkoja mittaamaan matkaa kokemustenne mukaan eli voiko niiden mittaamaan matkaan luottaa?

22

6903

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 13+19

Mun mielestä puhelimella on suurempi merkitys kuin ohjelmalla. Mun Nokia ainakin liikaa siivoaa koordinaatteja, navigaattoorikäytössä tämä onkin OK, että pysytään tiellä eikä pompita ojasta ojaan.

Em. syystä johtuen gps-jälki oikaisee mutkia, varsinkin kuntoradoilla metsän siimeksessä. Mulla oli noin 10 lenkkiä puhelin tallentamassa testin vuoksi talvella hiihtoladulla ja kertaakaan reitti ei osannut piirtää latua pitkin muutamaa mutkaa.

Jos juokset tietä pitkin suoraan, niin sitten tietysti reitti on riittävän tarkka.

• Ei kovin luotettavia

Minulla oli Samsung Galaxy II:ssa Sportstracker ja se näytti ihan mitä sattuu. Tai siis kuten edellinen vastaaja sanoi: oikoi mutkia aika rankasti yms. Kuuden kilometrin lenkistä tulikin muka yli 6,5 km pituinen, joten aika rankka virheprosentti.

Ei siis kannata innostua jos puhelimen ohjelma näyttää että menisit kovaakin vauhtia, koska siinä voi olla suurikin heitto todellisuuteen. Yleensä nuo heittävät yläkanttiin, eli reitin pituus näyttää pidemmältä mitä se oikeasti on.

• Se sama taas

Tuo oikoi on ehkä väärin sanottu. Lähinnä se veteli välillä ihan omia reittejään, piirsi reitin väärään paikkaan jne. Vauhtikäyrä näytti hauskalta, kun oli yhtäkkiä pompannut pienessä ajassa sen 100m eteenpäin.

• Parempia tuloksia

Tämä reitin heittely koskee kaikkia siviilikäytössä olevia gps laitteita. Siksi niitten matkoihin ei kannata luottaa 100%:sti. Paremman tuloksen saat kun ostat polkupyörään sellaisen mittarin mikä kalibroidaan renkaan ulkohalkaisijan mukaan ja ajat sen lenkin ympäri minkä aiot juosta. Tämän jälkeen vain katsot juoksun jälkeen kellosta paljonko sulla meni siihen aikaan. Ei tarvitse miettiä matkan pituutta.

• Sports Tracker 2013

Omassa käytössä Samsung Google Nexus S ja Sports Tracker. Samalla 5 km metsä lenkillä heittoa on noin 100 metriä. Pyörätiellä heittoa noin 10-50 metriä. Gps:n tarkkuus muutoinkin 5-10 metrin luokkaa.

Ohjelman asetuksissa on oletuksena päällä Gps:n suodatus joka estää sen, ettet voi juosta esim. 40km/h jos, vauhtisi on ollut 6,2km/h ja sama koskee myös korkeuseroja. Mutta kaikki on kiinni puhelimesta.

Gps:llä pärjää, mutta Gps Glonass on aina parempi vaihtoehto. Androidille on tulossa uusi ohjelma näinä päivinä ja WP tulossa seuraavaksi...joskus.

Itse pidän puhelinta vyölaukussa selänpuolella ja hyvin toimii Gps sekä Sports Trackerin oma HRM2 sykevyö.

MikroPC lehden numerossa 12/2012 http://mikropc.net/rml/arkisto/mikropc/lehti,2012-12.html oli juttu Gps:n toiminnasta ja numerossa 9/2012 http://mikropc.net/rml/arkisto/mikropc/lehti,2012-9.html esiteltiin sporttisoftat.

Hyvää ulkoilu kesää kaikille.

• Anonyymi

Sport Tracker tekee ihmeellisiä piikkejä, jotka eivät kuulu matkaan.
        Matkana toista kymmentä kilsaa.
        Mistä saisin apua?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sport Tracker tekee ihmeellisiä piikkejä, jotka eivät kuulu matkaan.
        Matkana toista kymmentä kilsaa.
        Mistä saisin apua?

Äly ei taija kuulua pakettiin

• Aivan paras ostos

Mulla Sports-Tracker sykevyöllä (jonka voi ladata näppärästi tietokoneen usb:llä) Nokian n8:ssa. Olen ollut kyllä todella tyytyväinen. Mittaa tarkkaan matkan, ajan ja sykkeet joita on hauska "analysoida" jälkikäteen. Käytän myös muissa urheiluissa kuin pelkästään juoksussa.

Suosittelen ehdottomasti! :)

• paras softa
    • r3rr2r

sporttracer nokia e7 ssa lapin hiihstokeskuksessa. hiihdetty matka latukartan mukaan 28.5km ja sportttitrakkerin mukaan 32km että se noin 10% ero ei tunnu kyllä ilahduttavalta. en tiedä mistä tuli. olen kyllä parempiakin tulosia saanut.

• Omituisuudet on

GPS-laite tai kännykkä pitäisi laittaa pipaan kiinni, jotta se näyttäisi suoraan ylöspäin, eikä ottaisi vinoon ja saisi väärän sijainnin...
      Tuollaisella urheilu-GPSllä kun laittaa tallentamaan auton tai fillarin ajoreittiä, niin menee paikoin missä sattuu, kun siirtää reitin karttapohjan päälle.

Auto-GPSssä on ominaisuus, jossa auto merkitään lähimmälle tielle, eikä juuri siihen mitattuun paikkaan ja siitä on muutaman kerran tullut omat "vitsinsä" kun auto meneekin korjauksen jälkeen metsässä jos sopivaa tietä ei ole kartalla tai ihan väärällä rinnakaisella tiellä.

• Kokemus1111

Itsellä kokemusta noista kahdesta vain tuosta Sport-Tracker puhelin yhdistelmästä, ja lähinnä liikunta muotona ollut kävely (nopeudella 5-6 km/h, n. 6 km). Näppituntuma sanoisin että se on mulla näyttänyt n. 3-7% liikaa todellisuudesta (hajontaa siis on ollut). Kartastakin huomaa että reitistä näkyy jonkinlaista poikkeamaa jossain kohtaa (käväisee tilapäisesti sivussa), tai siksakkia, ja varsinkin korkeudessa voi olla ollut melkoista sahausta tai sitten ihan älyttömiä korkeus eroja. Eli ei sillä prosenttiluokan trakkuuksia kannata lähteä hakemaan, mutta kyllä se nyt kuitenkin melko hyvin suuntaa antavasti kertoo matkan.

Varmaan se tarkkuus riippuu aika paljon siitä minkälaista reittiä ja miten menee. Onko korkeus eroja, kuinka mutkittelevaa, ja mitä nopeutta. Luotettavin matka varmaan silloin kun menee suoraan, ei mäkiä tai mutkia, ja nopeus ei mitään kävelyä.

Varmaan myös itse softan paikka suodatuksella jotain merkitystä. Olen mitannut samaa matkaa myös suunnon GPS kellolla, ja sillä ei ole hajontaa tullut läheskään niin paljon kuin puhelimella sport trackerillä, ja se on näkynyt myös kartassa. Se kuitenkin käyttää korkeuden barometria (käsittääkseni), joten se ei ole täysin verrattavissa pelkkään GPS mittaus tapaan.

• sporttireititin

Yhteys pätkii toisinaan sports-trackerissa nokialla, mutta sikäli kun hyppäyksiä ei tule, matka on 1-3% ylipitkä. Kovemmissa vauhdeissa tarkempi.

• jorma vaan

Minulla toimii just vastoin tätä viestiketjua eli n.10km lenkillä näyttää 700m liian vähän, samsung xcover2.

• Anonyymi

Minullakin näyttää vähemmän kuin pitäisi 😫

• Harrastelijajuoksija

Mulla ja systerillä sama juoksulenkki (yhdessä juoksimme) näytti yli kilometrin heittoa ja näitä olemme nyt seuranneet. Koskaan ei näytä samaa matkaa ja ei tiedä kummalla olisi edes lähempänä oikeaa! Harmi kun olisi kiva seurata edistystä.

• Vertailua

Olen huomannut tuon Sport Trackerin näyttävän myös liian vähän, kun vertaa sitä esim. tuohon Endomondoon tai Runtastic sovellukseen, jotka 2 viimeeksi mainittua näyttävät aika saman, eikä niissä ole niin paljon heittoa.
      Sovellusalustana toimii Samsungin S4 Mini. Puhelimessa on nuo kaikki 3 sovellusta, joten olen siten voinut testata nuo samoilla lenkeillä ja vaikka Sport Tracker on muuten visuaalisesti hyvä ohjelma niin matkan mittaustarkkuus ei ole!

• Anonyymi

No tän sovelluksen mukaan kävelen nopeammin kuin mitä juoksen.. Jotain erikoista tässä on..

• Anonyymi

Matkan mittaus ei ole tarkka, mutta edes reitti ei vastaa sitä, mitä kuljettiin.
      Näin free-versisossa vielä tänäkin päivänä - Androidissa.
      Pahimmillaan akka juoksee pitkin valtaväylää ja st näyttää skutsia eri suunnalla pilvettömänäkin päivänä.
      Tänään hän kävi 5km lenkin, eikä sp näyttänyt kuin 0.9km ja aivan eri suunnalta, prkl.
      Poistettiin sovellus.

• Anonyymi

Ainnii, sp:n mukaan ei tullu ees kotiin :(

• Anonyymi

ontrail oikea ohjelma itsetietoisille palstalaisille.

• Anonyymi

Ontrailissa tietoturvallisuusriskejä selaimen mukaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Upea peppuisella naisella

Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      85
      6294
    2. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      30
      3783
    3. törniöläiset kaaharit haaparannassa

isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      28
      3140
    4. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      369
      1696
    5. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      33
      1388
    6. Upea peppuisella miehellä

Upea peppuisella miehellä on upea peppu.
      Ikävä
      27
      1320
    7. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      46
      949
    8. Anteeksi kulta

En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv
      Ikävä
      11
      946
    9. Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."

Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:
      Tv-sarjat
      11
      870
    10. Tykkään susta todella

Paljon. Olet ihana ❤️
      Ikävä
      42
      849
    Aihe