Käännyn oikealle. Kaksikaistaiselle yksisuuntaiselle joista oikeanpuoleinenkaista on bussikaista. Pitääkö siihe bussikaistalle kääntyä ja sitten heti vaihtaa vasemmalle kaistalle. Näinhän pitää tehdä jos ei ole kysessä bussikaista vaan kaksi normi kaistaa vai pitääkö heti käännyttäessä mennä vasemmalle kaistalle.
bussikaista
84
4815
Vastaukset
- Autoilija 3
Periaatteessa näin pitää tehdäkin. Ja samoin jos on kääntymässä oikealle saa yhden risteyksen välin ajaa bussikaistalla.
Voi sitä myös kääntyä suoraan vasemmallekin kaistalle jos on mahdollista.- pelimies-
Toivon todellakin, että autoilet matkustajan ominaisuudessa bussilla, jos tietämyksesi tieliikennelaista ja -asetuksista on tuolla tasolla.
- pelimies-
Linja-autoille varattua ajokaistaa saavat käyttää myös raitiovaunut, hälytysajoneuvot, poliisin virkatehtävässä olevat ajoneuvot ja lisäkilvessä mahdollisesti ilmoitetut muut ajoneuvot. Milloin linja-autokaista on ajoradan oikeassa reunassa, sitä saavat käyttää myös mopot, invalidipyörät ja polkupyörät. RYHMITTYMISEEN KÄÄNTYMISTÄ VARTEN saavat linja-autokaistaa käyttää kaikki ajoneuvot.
Linja-autokaistaa saavat käyttää muut kuin tieliikenneasetuksessa erikseen mainitut ajoneuvot ainoastaan RYHMITTYMISEEN KÄÄNTYMISTÄ VARTEN. Risteyksen jättäminen kääntymisen jälkeen ei ole ryhmittymistä kääntymistä varten, joten silloin ei ole mitään asiaa linja-autokaistalle. Esimerkkitapauksessa linja-autokaistalle ei siis saa kääntyä, vaan vasta seuraavalle kaistalle.- Autoilija3
Kyllä voi kääntyä bussikaistalle ja siitä vaihtaa kaistaa vasemmalle. Suoraan vasemmalle kaistalle kääntyminen on periaatteessa kiellettykin. Kunhan vaan ei jää sinne bussikaistalle pitkäksi aikaa asuman vaan vaihtaa melko nopeasti vasemmalle.
- pelimies-
Autoilija3 kirjoitti:
Kyllä voi kääntyä bussikaistalle ja siitä vaihtaa kaistaa vasemmalle. Suoraan vasemmalle kaistalle kääntyminen on periaatteessa kiellettykin. Kunhan vaan ei jää sinne bussikaistalle pitkäksi aikaa asuman vaan vaihtaa melko nopeasti vasemmalle.
Perustelet vastauksesi varmaankin jollakin tieliikennelailla tai -asetuksella. "Musta tuntuu" vastaukset kun eivät oikein kelpaa virkavallalle tai oikeuslaitokselle.
pelimies- kirjoitti:
Perustelet vastauksesi varmaankin jollakin tieliikennelailla tai -asetuksella. "Musta tuntuu" vastaukset kun eivät oikein kelpaa virkavallalle tai oikeuslaitokselle.
Bussikaista alkaa vasta risteyksen jälkeen. Siinä tarpeeksi perusteita.
- pelimies-
The_Rat kirjoitti:
Bussikaista alkaa vasta risteyksen jälkeen. Siinä tarpeeksi perusteita.
Linja-autokaista alkaa siitä kohtaa, mihin linja-autokaistaa ilmaiseva liikennemerkki on sijoitettu. Kuinka saada viisi metriä pitkä henkilöauto mahtumaan metrin matkalle ennen merkkiä?
- kkk
pelimies- kirjoitti:
Linja-autokaista alkaa siitä kohtaa, mihin linja-autokaistaa ilmaiseva liikennemerkki on sijoitettu. Kuinka saada viisi metriä pitkä henkilöauto mahtumaan metrin matkalle ennen merkkiä?
Eikös linja-autokaistaa saa/pidä käyttää ryhmittymiseen (ennen ja jälkeen kääntymisen)
- Autoilija3
pelimies- kirjoitti:
Perustelet vastauksesi varmaankin jollakin tieliikennelailla tai -asetuksella. "Musta tuntuu" vastaukset kun eivät oikein kelpaa virkavallalle tai oikeuslaitokselle.
Tästä oli ohje jossain lehdessä, että täydellistä ajokieltoa ei ole bussikaistalla henkilöautoille. Kun kääntyy kadulle oikealle missä on bussikaista voi kääntyä bussikaistalle ja mahdollisimman nopeasti vaihtaa kaistaa. Jos on kääntymässä oikealle voi jo edellisen risteyksen jälkeen siirtyä bussikaistalle ja ajaa noiden risteysten välin bussikaistalle ryhmittyen, kun vasemmalta kaistalta ei saa kääntyä oikealle vaikka oikea kaista onkin bussikaista. Ja jos on kaistalla joku este esim. sammunut auto tai kolari ym. saa väistää silloin bussikaistan kautta, mutta pitää heti esteen jälkeen palata vasemmalle kaistalle.
- 7654
Autoilija3 kirjoitti:
Tästä oli ohje jossain lehdessä, että täydellistä ajokieltoa ei ole bussikaistalla henkilöautoille. Kun kääntyy kadulle oikealle missä on bussikaista voi kääntyä bussikaistalle ja mahdollisimman nopeasti vaihtaa kaistaa. Jos on kääntymässä oikealle voi jo edellisen risteyksen jälkeen siirtyä bussikaistalle ja ajaa noiden risteysten välin bussikaistalle ryhmittyen, kun vasemmalta kaistalta ei saa kääntyä oikealle vaikka oikea kaista onkin bussikaista. Ja jos on kaistalla joku este esim. sammunut auto tai kolari ym. saa väistää silloin bussikaistan kautta, mutta pitää heti esteen jälkeen palata vasemmalle kaistalle.
"voi kääntyä bussikaistalle ja mahdollisimman nopeasti vaihtaa kaistaa."
Ei tuolle "mahdollisimman nopeasti" ole mitään perusteluja. Kunhan on ennen seuraavaa risteystä pois bussikaistalta jos jatkaa suoraan.
Saattaahan ihminen suunnitella menevänsä seuraavastakin oikealle, mutta sitten täytyi mennäkin suoraan, kun mamma soitti, että tulet sitten Siwan kautta tai ei ole tulemista...
Muuten oikein. - Autoilija3
7654 kirjoitti:
"voi kääntyä bussikaistalle ja mahdollisimman nopeasti vaihtaa kaistaa."
Ei tuolle "mahdollisimman nopeasti" ole mitään perusteluja. Kunhan on ennen seuraavaa risteystä pois bussikaistalta jos jatkaa suoraan.
Saattaahan ihminen suunnitella menevänsä seuraavastakin oikealle, mutta sitten täytyi mennäkin suoraan, kun mamma soitti, että tulet sitten Siwan kautta tai ei ole tulemista...
Muuten oikein.Näin ainakin poliisi valvonnassa suorittaa, että jos ajat kahden risteyksen yli bussikaistalla silloin tulee sakko.
- 7654
Autoilija3 kirjoitti:
Näin ainakin poliisi valvonnassa suorittaa, että jos ajat kahden risteyksen yli bussikaistalla silloin tulee sakko.
En nyt oikein ymmärrä sanojasi "jos ajat kahden risteyksen yli bussikaistalla silloin tulee sakko".
Olenko sanonut, että joku ajaa bussikaistaa 2 risteystä yli suoraan?
Sanoin, että oikealle käännytään bussikaistalle ja "Kunhan on ennen seuraavaa risteystä pois bussikaistalta jos jatkaa suoraan."
Ei ole olemassa mitään mahdollisimman nopeasti tai metrimäärää tai aikamäärää vaan ennen seuraavaa risteystä...
Siwaan menijäkin meni suoraan - vasenta kaistaa tietenkin. - Autoilija3
7654 kirjoitti:
En nyt oikein ymmärrä sanojasi "jos ajat kahden risteyksen yli bussikaistalla silloin tulee sakko".
Olenko sanonut, että joku ajaa bussikaistaa 2 risteystä yli suoraan?
Sanoin, että oikealle käännytään bussikaistalle ja "Kunhan on ennen seuraavaa risteystä pois bussikaistalta jos jatkaa suoraan."
Ei ole olemassa mitään mahdollisimman nopeasti tai metrimäärää tai aikamäärää vaan ennen seuraavaa risteystä...
Siwaan menijäkin meni suoraan - vasenta kaistaa tietenkin.Näin se on. Jos ajat kahden risteyksen yli bussikaistalla silloin tulee armotta sakko.
- 7654
Autoilija3 kirjoitti:
Näin se on. Jos ajat kahden risteyksen yli bussikaistalla silloin tulee armotta sakko.
Jep, jep. 1 tyypillinen paikka on Manskulla ajaen Kuusitien ja Valpurintien risteysten yli bussikaistalla
http://goo.gl/maps/B3QtD
ja sitten pysäytys tuohon jalkakäytävälle lehmusten katveeseen Valpurintien jälkeen
http://goo.gl/maps/FMxlP - mies maalta'
"Linja-autoille varattua ajokaistaa saavat käyttää myös raitiovaunut... "
Voi vitu mistä näitä riemuaivoja sikiää ?
Eikös spårat kulje kiskoilla ? - Anonyymi
Autoilija3 kirjoitti:
Kyllä voi kääntyä bussikaistalle ja siitä vaihtaa kaistaa vasemmalle. Suoraan vasemmalle kaistalle kääntyminen on periaatteessa kiellettykin. Kunhan vaan ei jää sinne bussikaistalle pitkäksi aikaa asuman vaan vaihtaa melko nopeasti vasemmalle.
Suoraan vasemmalle kaistalle kääntyminen ei ole enää kielletty, jos se käy haitatta päinsä. Laki on muuttunut.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suoraan vasemmalle kaistalle kääntyminen ei ole enää kielletty, jos se käy haitatta päinsä. Laki on muuttunut.
Jepulista. Nykyisen lain mukaan on sallittu, mutta pitää huomioida väistämisvelvoite tilanteessa, kuten esim. vastakkaisesta suunnasta tulevia, jotka kääntyvät sille kaistalle.
Laissa lukee: "Jos risteävällä ajoradalla on ajosuunnassa kaksi tai useampia ajokaistoja, saa ajoneuvolla poistua risteyksestä sopivinta ajokaistaa käyttäen muu liikenne huomioon ottaen."
- 7654
Noudatetaan kääntymissääntöä ja käännytään oikealle kaistalle vaikka se on bussikaista, josta ennen seuraavaa risteystä poistutaan vasemmalle kaistalle.
Ei noudateta bussikaistamerkkiä kääntyessä, koska bussikaista alkaa vasta merkistä.- pelimies-
Perustelet vastauksesi varmaankin jollakin tieliikennelailla tai -asetuksella. "Musta tuntuu" vastaukset kun eivät oikein kelpaa virkavallalle tai oikeuslaitokselle. Mahdatkohan edes tietää mihin ne linja-autokaista merkit sijoitetaan?
- 7654
pelimies- kirjoitti:
Perustelet vastauksesi varmaankin jollakin tieliikennelailla tai -asetuksella. "Musta tuntuu" vastaukset kun eivät oikein kelpaa virkavallalle tai oikeuslaitokselle. Mahdatkohan edes tietää mihin ne linja-autokaista merkit sijoitetaan?
Täällä on moni jo perustellut ihan oikein. Pykälät ovat TLL 12. ja asetuksesta merkkien perustelut 541a ja 541b.
"Mahdatkohan edes tietää mihin ne linja-autokaista merkit sijoitetaan?"
Jospa sinä sitten kerrot, kun tiedät tuntevan paremmin. - pelimies-
7654 kirjoitti:
Täällä on moni jo perustellut ihan oikein. Pykälät ovat TLL 12. ja asetuksesta merkkien perustelut 541a ja 541b.
"Mahdatkohan edes tietää mihin ne linja-autokaista merkit sijoitetaan?"
Jospa sinä sitten kerrot, kun tiedät tuntevan paremmin.Tieliikennelaki 12 § lukee mm. "Risteyksessä on oikealle käännettäessä ohjattava mahdollisimman lähelle risteävän ajoradan oikeata reunaa.". Vastaavasti Tieliikenneasetus 19 § Merkit 541 a ja 541 b sanotaan mm. "Linja-autoille varattua ajokaistaa saavat käyttää myös raitiovaunut, hälytysajoneuvot, poliisin virkatehtävässä olevat ajoneuvot ja lisäkilvessä mahdollisesti ilmoitetut muut ajoneuvot. Milloin linja-autokaista on ajoradan oikeassa reunassa, sitä saavat käyttää myös mopot, invalidipyörät ja polkupyörät. Ryhmittymiseen kääntymistä varten saavat linja-autokaistaa käyttää kaikki ajoneuvot."
Tieliikennelaki vaatii jättämään risteyksen MAHDOLLISIMMAN lähelle risteävän ajoradan oikeata reunaa ja tieliikenneasetus kleltää yksiselitteisesti "tavallista autoilijaa" ajamasta linja-autokaistaa muussa tapauksessa, kuin ryhmittymisessä kääntymistä varten. Linja-autokaista EI siis OLE laissa mainittua MAHDOLLISTA ajoradan osaa, mihin voisi kääntyä.
Edellä mainitun lisäksi Tieliikennelain 4 § lukee mm. "Liikenteen ohjauslaitteella annettua ohjetta on noudatettava, vaikka se edellyttäisi poikkeamista liikennesäännöstä." Liikenteen ohjauslaitteena toimiva liikennemerkki menee siis liikennesääntöjen edelle. - 7654
pelimies- kirjoitti:
Tieliikennelaki 12 § lukee mm. "Risteyksessä on oikealle käännettäessä ohjattava mahdollisimman lähelle risteävän ajoradan oikeata reunaa.". Vastaavasti Tieliikenneasetus 19 § Merkit 541 a ja 541 b sanotaan mm. "Linja-autoille varattua ajokaistaa saavat käyttää myös raitiovaunut, hälytysajoneuvot, poliisin virkatehtävässä olevat ajoneuvot ja lisäkilvessä mahdollisesti ilmoitetut muut ajoneuvot. Milloin linja-autokaista on ajoradan oikeassa reunassa, sitä saavat käyttää myös mopot, invalidipyörät ja polkupyörät. Ryhmittymiseen kääntymistä varten saavat linja-autokaistaa käyttää kaikki ajoneuvot."
Tieliikennelaki vaatii jättämään risteyksen MAHDOLLISIMMAN lähelle risteävän ajoradan oikeata reunaa ja tieliikenneasetus kleltää yksiselitteisesti "tavallista autoilijaa" ajamasta linja-autokaistaa muussa tapauksessa, kuin ryhmittymisessä kääntymistä varten. Linja-autokaista EI siis OLE laissa mainittua MAHDOLLISTA ajoradan osaa, mihin voisi kääntyä.
Edellä mainitun lisäksi Tieliikennelain 4 § lukee mm. "Liikenteen ohjauslaitteella annettua ohjetta on noudatettava, vaikka se edellyttäisi poikkeamista liikennesäännöstä." Liikenteen ohjauslaitteena toimiva liikennemerkki menee siis liikennesääntöjen edelle.Pelimies, näyttää teksteistä ja plussauksista, että olet ainoa, joka on varma siitä ettei bussikaistalle käännytä.
Jokunen tietää oikean tavan mm. Rat, jokunen on epävarma.
Annas arvaan, että olet saanut oppisi Turussa... pelimies- kirjoitti:
Tieliikennelaki 12 § lukee mm. "Risteyksessä on oikealle käännettäessä ohjattava mahdollisimman lähelle risteävän ajoradan oikeata reunaa.". Vastaavasti Tieliikenneasetus 19 § Merkit 541 a ja 541 b sanotaan mm. "Linja-autoille varattua ajokaistaa saavat käyttää myös raitiovaunut, hälytysajoneuvot, poliisin virkatehtävässä olevat ajoneuvot ja lisäkilvessä mahdollisesti ilmoitetut muut ajoneuvot. Milloin linja-autokaista on ajoradan oikeassa reunassa, sitä saavat käyttää myös mopot, invalidipyörät ja polkupyörät. Ryhmittymiseen kääntymistä varten saavat linja-autokaistaa käyttää kaikki ajoneuvot."
Tieliikennelaki vaatii jättämään risteyksen MAHDOLLISIMMAN lähelle risteävän ajoradan oikeata reunaa ja tieliikenneasetus kleltää yksiselitteisesti "tavallista autoilijaa" ajamasta linja-autokaistaa muussa tapauksessa, kuin ryhmittymisessä kääntymistä varten. Linja-autokaista EI siis OLE laissa mainittua MAHDOLLISTA ajoradan osaa, mihin voisi kääntyä.
Edellä mainitun lisäksi Tieliikennelain 4 § lukee mm. "Liikenteen ohjauslaitteella annettua ohjetta on noudatettava, vaikka se edellyttäisi poikkeamista liikennesäännöstä." Liikenteen ohjauslaitteena toimiva liikennemerkki menee siis liikennesääntöjen edelle.Risteysalueella ei edelleenkään ole bussikaistaa, jolle voisit kääntyä. käännyt siis sille oikeanpuoleisimmalle kaistalle ja poistut tältä kaistalta nopeasti, koska se muuttuu bussikaistaksi hetikohta risteyksen jälkeen.
Ja muista, että jos noudatat omaa versiotasi, niin annat tilaa niille vastaantulijoille, jotka kääntyvät vasemmanpuoleiselle kaistalle.- 7654
7654 kirjoitti:
Pelimies, näyttää teksteistä ja plussauksista, että olet ainoa, joka on varma siitä ettei bussikaistalle käännytä.
Jokunen tietää oikean tavan mm. Rat, jokunen on epävarma.
Annas arvaan, että olet saanut oppisi Turussa...Pelimies, tämä "Annas arvaan, että olet saanut oppisi Turussa" ei ollut mikään turkulaisvitsi vaan olen kuullut, että Turussa tehdään juuri tuolla tavalla, että käännytään oikealle bussikaistan yli vasemmalle kaistalle.
Siellä siis opetetaan autokoulussa ja hyväksytään ajokokeessa tuollainen suoritus, jota muualla maassa ei kuulemma tehdä. - pelimies-
7654 kirjoitti:
Pelimies, tämä "Annas arvaan, että olet saanut oppisi Turussa" ei ollut mikään turkulaisvitsi vaan olen kuullut, että Turussa tehdään juuri tuolla tavalla, että käännytään oikealle bussikaistan yli vasemmalle kaistalle.
Siellä siis opetetaan autokoulussa ja hyväksytään ajokokeessa tuollainen suoritus, jota muualla maassa ei kuulemma tehdä.En tiedä oliko tuo kohteliaisuus vai loukkaus, että olisin saanut oppini Turussa. Näin ei kuitenkaan ole ja mainittakoon vielä se, että hyvin harvoin olen kyseisessä kaupungissa käynyt. Turku on kuitenkin upea paikka ja Turun murre aivan ihanaa. En kuitenkaan jaksa uskoa, että turkulaiset ovat ainoita Suomessa, jotka osaavat liikennesäännöt. Hienoa kuitenkin kuulla, että siellä osataan!
Mua alkaa jo lähinnä naurattamaan nämä keskustelut täällä, kun jokainen on omasta mielestään oikeassa. Oikeassa oleminen loppuu vaan yleensä siihen paikkaan, kun sitä oikeassa olemista pyytää perustelemaan lakiteksteillä. Toisaalta olen hyvin huolissani siitä, että niin moni oikeasti toimii "omien liikennesääntöjensä" mukaan tuolla oikeassa liikenteessä. He todella luulevat toimivansa niin kuin pitää. pelimies- kirjoitti:
En tiedä oliko tuo kohteliaisuus vai loukkaus, että olisin saanut oppini Turussa. Näin ei kuitenkaan ole ja mainittakoon vielä se, että hyvin harvoin olen kyseisessä kaupungissa käynyt. Turku on kuitenkin upea paikka ja Turun murre aivan ihanaa. En kuitenkaan jaksa uskoa, että turkulaiset ovat ainoita Suomessa, jotka osaavat liikennesäännöt. Hienoa kuitenkin kuulla, että siellä osataan!
Mua alkaa jo lähinnä naurattamaan nämä keskustelut täällä, kun jokainen on omasta mielestään oikeassa. Oikeassa oleminen loppuu vaan yleensä siihen paikkaan, kun sitä oikeassa olemista pyytää perustelemaan lakiteksteillä. Toisaalta olen hyvin huolissani siitä, että niin moni oikeasti toimii "omien liikennesääntöjensä" mukaan tuolla oikeassa liikenteessä. He todella luulevat toimivansa niin kuin pitää.On sinulle jo se lakikohta kerrottukin.
Muttta tässä kuva, kun joku tuolla manskua toitotti: http://goo.gl/maps/ggiOL
Tuossa oikealta tulevan kuuluu ehdottomasti kääntyä oikeanpuoleiselle kaistalle. Bussikaista alkaa vasta noin 15-20 metrin päässä risteyksestä (arvio).
Bussikaistaa ei risteysalueella ole, joten käännyt sille oikeanpuoleisimmalle.- pelimies-
The_Rat kirjoitti:
Risteysalueella ei edelleenkään ole bussikaistaa, jolle voisit kääntyä. käännyt siis sille oikeanpuoleisimmalle kaistalle ja poistut tältä kaistalta nopeasti, koska se muuttuu bussikaistaksi hetikohta risteyksen jälkeen.
Ja muista, että jos noudatat omaa versiotasi, niin annat tilaa niille vastaantulijoille, jotka kääntyvät vasemmanpuoleiselle kaistalle.Pyrin aina ajamaan liikennesääntöjen mukaan. Tässäkin tapauksessa toimin TLL:n ja TLA:n mukaisesti, kääntymättä linja-autokaistalle. Mahdollinen vastaantuleva ja kulkusuunnassaan vasemmalle kääntyvä ajoneuvo on väistämisvelvollinen. Pyrin kuitenkin ottamaan aina liikenteessä huomioon myöskin toisten autoilijoiden tekemät virhearviot ja osaamattomuuden liikennesääntöjen suhteen, niin paljon kuin se on mahdollista. Joustan tarvittaessa oikeuksistani ja päästän tarvittaessa vastaantulevan kulkusuunnassaan vasemmalle kääntyvän ajoneuvon menemää ensin.
Et muuten vielä vastannut kysymykseeni: Kuinka saada viisi metriä pitkä henkilöauto mahtumaan metrin matkalle ennen linja-autokaistaa ilmaisevaa merkkiä? - 1-3 tilanne
The_Rat kirjoitti:
On sinulle jo se lakikohta kerrottukin.
Muttta tässä kuva, kun joku tuolla manskua toitotti: http://goo.gl/maps/ggiOL
Tuossa oikealta tulevan kuuluu ehdottomasti kääntyä oikeanpuoleiselle kaistalle. Bussikaista alkaa vasta noin 15-20 metrin päässä risteyksestä (arvio).
Bussikaistaa ei risteysalueella ole, joten käännyt sille oikeanpuoleisimmalle.Kuva sieltä oikealta, josta ei bussikaistamerkkiä edes näe
http://goo.gl/maps/5rzvk
Jos tuossa iltapäivän ruuhka-aikana pitäisi 4n aikaan kääntyä Manskulle suoraan vasemmalle kaistalle, niin se onnistuisi about 6n jälkeen illalla. Niin täysi tuo vasen kaista aina on. pelimies- kirjoitti:
Pyrin aina ajamaan liikennesääntöjen mukaan. Tässäkin tapauksessa toimin TLL:n ja TLA:n mukaisesti, kääntymättä linja-autokaistalle. Mahdollinen vastaantuleva ja kulkusuunnassaan vasemmalle kääntyvä ajoneuvo on väistämisvelvollinen. Pyrin kuitenkin ottamaan aina liikenteessä huomioon myöskin toisten autoilijoiden tekemät virhearviot ja osaamattomuuden liikennesääntöjen suhteen, niin paljon kuin se on mahdollista. Joustan tarvittaessa oikeuksistani ja päästän tarvittaessa vastaantulevan kulkusuunnassaan vasemmalle kääntyvän ajoneuvon menemää ensin.
Et muuten vielä vastannut kysymykseeni: Kuinka saada viisi metriä pitkä henkilöauto mahtumaan metrin matkalle ennen linja-autokaistaa ilmaisevaa merkkiä?En ole moista kysymystä nähnyt, joten vastaamatta on jäänyt. Mutta ei sinun tarvitse koko sitä henkilöautoa siihen saada mahtumaan, kunhan saat keulan.
Ja vastaantulijaa väistät noin 100% varmuudella. Hän kun ei voi tietää, että käännyt täysin väärälle kaistalle. Eihän hän luultavasti edes voi nähdä noita merkkejä, jos ne ovat aivan risteyksen jälkeen (ja jos ne ovat metrinkään pidemmällä, niin ei ole edes mitään mahtumiskysymystä).- Autoilija3
pelimies- kirjoitti:
Tieliikennelaki 12 § lukee mm. "Risteyksessä on oikealle käännettäessä ohjattava mahdollisimman lähelle risteävän ajoradan oikeata reunaa.". Vastaavasti Tieliikenneasetus 19 § Merkit 541 a ja 541 b sanotaan mm. "Linja-autoille varattua ajokaistaa saavat käyttää myös raitiovaunut, hälytysajoneuvot, poliisin virkatehtävässä olevat ajoneuvot ja lisäkilvessä mahdollisesti ilmoitetut muut ajoneuvot. Milloin linja-autokaista on ajoradan oikeassa reunassa, sitä saavat käyttää myös mopot, invalidipyörät ja polkupyörät. Ryhmittymiseen kääntymistä varten saavat linja-autokaistaa käyttää kaikki ajoneuvot."
Tieliikennelaki vaatii jättämään risteyksen MAHDOLLISIMMAN lähelle risteävän ajoradan oikeata reunaa ja tieliikenneasetus kleltää yksiselitteisesti "tavallista autoilijaa" ajamasta linja-autokaistaa muussa tapauksessa, kuin ryhmittymisessä kääntymistä varten. Linja-autokaista EI siis OLE laissa mainittua MAHDOLLISTA ajoradan osaa, mihin voisi kääntyä.
Edellä mainitun lisäksi Tieliikennelain 4 § lukee mm. "Liikenteen ohjauslaitteella annettua ohjetta on noudatettava, vaikka se edellyttäisi poikkeamista liikennesäännöstä." Liikenteen ohjauslaitteena toimiva liikennemerkki menee siis liikennesääntöjen edelle."Ryhmittymiseen kääntymistä varten saavat linja-autokaistaa käyttää kaikki ajoneuvot."
Eikö se juuri tuossa ole?????
Että kääntyessä oikealle saa kääntyä bussikaistalle ja sitten vaihdettava vasemmalle kaistalle. Ja ryhmittyessä pitää mennä bussikaistalle kun kääntyy oikealle.
Käännyt ensin sille bussikaistalle. Tuo kaistahan ei ole edes bussikaista, ennen sitä merkkiä, joka tulee jossain vaiheessa risteyksen jälkeen (1-10 metriä normaalisti).
Kaistan yli saa kääntyä vain poikkeustapauksissa ja eritysitä varovaisuutta noudattaen.- 12+5
Käännyt varmaan polkupyöräkaistallekin teoriasi mukaan :)
- okoklöp
12+5 kirjoitti:
Käännyt varmaan polkupyöräkaistallekin teoriasi mukaan :)
Jos kyseessä olisi kaksi normaalia kaistaa silloinhan on pakollista mennä eka oikeanpuoleiselle ja sitte vaihtaa vasemmalle. Mutta pitääkö tuossa tilanteessa tehdä poikkeuskäännös ja mennä suoraan vasemmalle kaistalle, jos on bussikaista oikealla.
- perusjuttuja
12+5 kirjoitti:
Käännyt varmaan polkupyöräkaistallekin teoriasi mukaan :)
Polkupyöräkaista ei ole ajorataa...
Ryhmittyminen oikealle kääntyess bussikaistalla, kääntyminen eniten oikealla olevalle kaistalle ja jos se on bussikaista, niin siitä sitten siirtymien vasemmalle. - 7654
12+5 kirjoitti:
Käännyt varmaan polkupyöräkaistallekin teoriasi mukaan :)
Polkupyöräkaista onkin osoitettu jo risteyksessä. Silloin sille ei käännytä.
http://goo.gl/maps/iCMGD - pelimies-
perusjuttuja kirjoitti:
Polkupyöräkaista ei ole ajorataa...
Ryhmittyminen oikealle kääntyess bussikaistalla, kääntyminen eniten oikealla olevalle kaistalle ja jos se on bussikaista, niin siitä sitten siirtymien vasemmalle.Etpä ole tainnut päästä TLL:n lukemisessa vielä 1. luvun ensimmäistä pykälää pidemmälle. Toisessa pykälässä nimittäin jo mainitaan mm. seuraavaa:
TLL 2 §
Määritelmiä
Tieliikennelainsäädännössä tarkoitetaan:
12) pyöräkaistalla polkupyörä- ja mopoliikenteelle tarkoitettua, tiemerkinnöin osoitettua AJORADAN pituussuuntaista osaa - diipadaa...
pelimies- kirjoitti:
Etpä ole tainnut päästä TLL:n lukemisessa vielä 1. luvun ensimmäistä pykälää pidemmälle. Toisessa pykälässä nimittäin jo mainitaan mm. seuraavaa:
TLL 2 §
Määritelmiä
Tieliikennelainsäädännössä tarkoitetaan:
12) pyöräkaistalla polkupyörä- ja mopoliikenteelle tarkoitettua, tiemerkinnöin osoitettua AJORADAN pituussuuntaista osaaEikös nyt liikuttu henkilöautolla? Eli ei voida kääntyä pyöräkaistalle?
Bussikaistalle sen sijaan voi kääntyä, koska sen käyttö on sallittu ryhmittyessä. - pelimies-
diipadaa... kirjoitti:
Eikös nyt liikuttu henkilöautolla? Eli ei voida kääntyä pyöräkaistalle?
Bussikaistalle sen sijaan voi kääntyä, koska sen käyttö on sallittu ryhmittyessä.Aloittaja tarkoittanee, että kyseessä on henkilöauto, vaikka hän ei sitä tosin tekstissään mainitse. Vastauksissani olen myöskin olettanut, että kyseessä on juuri henkilöauto ja vastauksista päätellen myöskin muut kirjoittajat.
Ryhmittymiseen kääntymistä varten saavat linja-autokaistaa käyttää kaikki ajoneuvot. Ryhmittyminen kääntymistä varten on toimenpide, joka suoritetaan ennen kääntymistä. Risteyksen jättämiseen linja-autokaistalle TLL tai TLA eivät kuitenkaan anna lupaa.
Taitaa tulla yllätyksenä sinulle, mutta kerrottakoon: Ryhmittymiseen kääntymistä varten saavat pyöräkaistaa käyttää kaikki ajoneuvot. Pyöräkaistaa saa käyttää myös kiinteistölle, pysäköintipaikalle ja linja-auton pysäkille ajoa varten.
Kysyisinkin sinulta, että jos sekä linja-auto- että pyöräkaistaa saavat käyttää kaikki ajoneuvot ryhmittymiseen kääntymistä varten, niin miksi risteyksen jättäminen linja-autokaistalle on sallittua, mutta ei pyöräkaistalle? En halua enää kommentoida näitä "musta tuntuu" väitteitä, vaan perustele väitteesi lakitekstillä! - voi voi mutua....
pelimies- kirjoitti:
Aloittaja tarkoittanee, että kyseessä on henkilöauto, vaikka hän ei sitä tosin tekstissään mainitse. Vastauksissani olen myöskin olettanut, että kyseessä on juuri henkilöauto ja vastauksista päätellen myöskin muut kirjoittajat.
Ryhmittymiseen kääntymistä varten saavat linja-autokaistaa käyttää kaikki ajoneuvot. Ryhmittyminen kääntymistä varten on toimenpide, joka suoritetaan ennen kääntymistä. Risteyksen jättämiseen linja-autokaistalle TLL tai TLA eivät kuitenkaan anna lupaa.
Taitaa tulla yllätyksenä sinulle, mutta kerrottakoon: Ryhmittymiseen kääntymistä varten saavat pyöräkaistaa käyttää kaikki ajoneuvot. Pyöräkaistaa saa käyttää myös kiinteistölle, pysäköintipaikalle ja linja-auton pysäkille ajoa varten.
Kysyisinkin sinulta, että jos sekä linja-auto- että pyöräkaistaa saavat käyttää kaikki ajoneuvot ryhmittymiseen kääntymistä varten, niin miksi risteyksen jättäminen linja-autokaistalle on sallittua, mutta ei pyöräkaistalle? En halua enää kommentoida näitä "musta tuntuu" väitteitä, vaan perustele väitteesi lakitekstillä!Pelimies osaa kyllä kopioida lakitekstejä, mutta niiden tulkitseminen meneekin sitten juuri sittä "mututasolla".
" Risteyksen jättämiseen linja-autokaistalle TLL tai TLA eivät kuitenkaan anna lupaa."
Ja miksi eivät anna? TLL suorastaan määrää näin tehtäväksi:
"12 §
Kääntyminen
Kääntyvän ajoneuvon kuljettaja ei saa aiheuttaa vaaraa tai tarpeetonta estettä muille samaan suuntaan kulkeville.
Risteyksessä on oikealle käännettäessä ohjattava mahdollisimman lähelle risteävän ajoradan oikeata reunaa. Vasemmalle käännyttäessä on ohjattava siten, että ajoneuvo jättää risteyksen välittömästi risteävän ajoradan keskiviivan oikealla puolella tai yksisuuntaisen ajoradan vasemmalla reunalla."
--- mahdollisimman lähelle risteävän ajoradan oikeata reunaa !!!
Siis ihan riippumatta siitä, onko ajoradan oikeassa reunassa linja-autokaista tai ei. - pelimies-
voi voi mutua.... kirjoitti:
Pelimies osaa kyllä kopioida lakitekstejä, mutta niiden tulkitseminen meneekin sitten juuri sittä "mututasolla".
" Risteyksen jättämiseen linja-autokaistalle TLL tai TLA eivät kuitenkaan anna lupaa."
Ja miksi eivät anna? TLL suorastaan määrää näin tehtäväksi:
"12 §
Kääntyminen
Kääntyvän ajoneuvon kuljettaja ei saa aiheuttaa vaaraa tai tarpeetonta estettä muille samaan suuntaan kulkeville.
Risteyksessä on oikealle käännettäessä ohjattava mahdollisimman lähelle risteävän ajoradan oikeata reunaa. Vasemmalle käännyttäessä on ohjattava siten, että ajoneuvo jättää risteyksen välittömästi risteävän ajoradan keskiviivan oikealla puolella tai yksisuuntaisen ajoradan vasemmalla reunalla."
--- mahdollisimman lähelle risteävän ajoradan oikeata reunaa !!!
Siis ihan riippumatta siitä, onko ajoradan oikeassa reunassa linja-autokaista tai ei.Mainitsen tekstissäni tosiaankin: "Risteyksen jättämiseen linja-autokaistalle TLL tai TLA eivät kuitenkaan anna lupaa.". Olen pahoillani, että tekstiini on päässyt lipsahtamaan sanavirhe, Virkkeen pitäisi olla: "Risteyksen jättämiseen linja-autokaistalle TLL ja TLA eivät kuitenkaan anna lupaa."
On aivan totta, että TLL 12 § ei yksistään kiellä jättämästä risteystä linja-autokaistalle, vaan kehottaa jättämään sen oikealle käännettäessä mahdollisimman lähelle risteävän ajoradan oikeata reunaa.
Tässä tilanteessa ei kuitenkaan riitä, että tuijotetaan ainoastaan TLL:n yhtä pykälää, vaan täytyy osata käsitellä kokonaisuutta. Yhden lain kohdan tulkinta täällä vielä melko monelta tuntuu onnistuvan, mutta kun rinnalle otetaan joku toinen kohta laista tai asetuksista niin silloin ollaankin jo aivan sekasin. - 7654
pelimies- kirjoitti:
Mainitsen tekstissäni tosiaankin: "Risteyksen jättämiseen linja-autokaistalle TLL tai TLA eivät kuitenkaan anna lupaa.". Olen pahoillani, että tekstiini on päässyt lipsahtamaan sanavirhe, Virkkeen pitäisi olla: "Risteyksen jättämiseen linja-autokaistalle TLL ja TLA eivät kuitenkaan anna lupaa."
On aivan totta, että TLL 12 § ei yksistään kiellä jättämästä risteystä linja-autokaistalle, vaan kehottaa jättämään sen oikealle käännettäessä mahdollisimman lähelle risteävän ajoradan oikeata reunaa.
Tässä tilanteessa ei kuitenkaan riitä, että tuijotetaan ainoastaan TLL:n yhtä pykälää, vaan täytyy osata käsitellä kokonaisuutta. Yhden lain kohdan tulkinta täällä vielä melko monelta tuntuu onnistuvan, mutta kun rinnalle otetaan joku toinen kohta laista tai asetuksista niin silloin ollaankin jo aivan sekasin.Olen kääntynyt oikealle bussikaistalle ja sen korttelin pituus on sanotaan vaikka 100 m.
Jään ajamaan bussikaistaa ja poliisi pysäyttää minut siinä vaikka 50 m ennen seuraavaa risteystä.
Sanon, että olen kääntymässä tuonne 10 m päässä olevaan pihaan ja noudatan ryhmittymissääntöä sen tekemiseksi. Ei poliisi voi siinä sanoa muuta kuin, että ”aijaa, no ei sitten mitään”.
Tai voin sanoa, että olen kääntymässä seuraavasta risteyksestä uudestaan oikealle. Taaskaan ei poliisi voi sanoa muuta kuin ”aijaa, no ei sitten mitään”.
Tai voin sanoa, että olen vaihtamassa kaistaa, mutta en ruuhkan takia ole vielä päässyt sitä tekemään, mutta tuotapikaa sen teen. Taaskin jää sanottavaksi ”aijaa, no ei sitten mitään”.
Virhe tulee vasta silloin jos en noudata bussikaistamerkin sääntöä ja käänny viimeistään tuosta tulevasta risteyksestä oikealle vaan jatkankin tuota _bussikaistaa suoraan_.
Tuo risteyksien väli saa olla vaikka kuinka pitkä, sillä ei ole merkitystä, mutta ei sitä kaistanvaihtoa suoraan ajamista varten tietenkään kannata jättää kovin myöhäiseksi, koska siinä saattaa tulla vaikeuksia, kun jono seisookin seuraavan risteyksen punaisissa eikä tilaa löydy. Se siis vaatii pelisilmää.
Samoin sellaisessa tilanteessa, että olen ajanut risteyksessä vasenta kaistaa suoraan ( oikea kaista bussikaista ), saan heti risteyksen jälkeen vaihtaa oikealla kaistalla olevalle bussikaistalle jos olen kääntymässä oikealle johonkin pihaan tai seuraavasta risteyksestä oikealle. Ryhmittymisestä on määrätty vain, että se on suoritettava hyvissä ajoin. Missään ei ole sanottu, että se on tehtävä 5 tai 50 m ennen risteystä tai ryhmitysaluetta vaan hyvissä ajoin.
En voi ryhmittyä oikealle kaistalle ennen tätä aiottua kääntymistä edeltävää risteystä, koska se oli bussikaista, jota en saa käyttää suoraan ajamiseen, mutta heti kääntymistä edeltävän risteyksen jälkeen saan vaihtaa oikealle kaistalle olkoon se seuraava risteys ( josta aion kääntyä oikealle ) vaikka kilometrin päässä.
Saan toki vaihtaa bussikaistalle myöhemminkin tuolla korttelivälillä, mutta siinä voi taas esiintyä vaikeuksia, kun suoraan menevät bussit ja muut ovat punaisissa valoissa täyttäneet tilan. - pelimies-
7654 kirjoitti:
Olen kääntynyt oikealle bussikaistalle ja sen korttelin pituus on sanotaan vaikka 100 m.
Jään ajamaan bussikaistaa ja poliisi pysäyttää minut siinä vaikka 50 m ennen seuraavaa risteystä.
Sanon, että olen kääntymässä tuonne 10 m päässä olevaan pihaan ja noudatan ryhmittymissääntöä sen tekemiseksi. Ei poliisi voi siinä sanoa muuta kuin, että ”aijaa, no ei sitten mitään”.
Tai voin sanoa, että olen kääntymässä seuraavasta risteyksestä uudestaan oikealle. Taaskaan ei poliisi voi sanoa muuta kuin ”aijaa, no ei sitten mitään”.
Tai voin sanoa, että olen vaihtamassa kaistaa, mutta en ruuhkan takia ole vielä päässyt sitä tekemään, mutta tuotapikaa sen teen. Taaskin jää sanottavaksi ”aijaa, no ei sitten mitään”.
Virhe tulee vasta silloin jos en noudata bussikaistamerkin sääntöä ja käänny viimeistään tuosta tulevasta risteyksestä oikealle vaan jatkankin tuota _bussikaistaa suoraan_.
Tuo risteyksien väli saa olla vaikka kuinka pitkä, sillä ei ole merkitystä, mutta ei sitä kaistanvaihtoa suoraan ajamista varten tietenkään kannata jättää kovin myöhäiseksi, koska siinä saattaa tulla vaikeuksia, kun jono seisookin seuraavan risteyksen punaisissa eikä tilaa löydy. Se siis vaatii pelisilmää.
Samoin sellaisessa tilanteessa, että olen ajanut risteyksessä vasenta kaistaa suoraan ( oikea kaista bussikaista ), saan heti risteyksen jälkeen vaihtaa oikealla kaistalla olevalle bussikaistalle jos olen kääntymässä oikealle johonkin pihaan tai seuraavasta risteyksestä oikealle. Ryhmittymisestä on määrätty vain, että se on suoritettava hyvissä ajoin. Missään ei ole sanottu, että se on tehtävä 5 tai 50 m ennen risteystä tai ryhmitysaluetta vaan hyvissä ajoin.
En voi ryhmittyä oikealle kaistalle ennen tätä aiottua kääntymistä edeltävää risteystä, koska se oli bussikaista, jota en saa käyttää suoraan ajamiseen, mutta heti kääntymistä edeltävän risteyksen jälkeen saan vaihtaa oikealle kaistalle olkoon se seuraava risteys ( josta aion kääntyä oikealle ) vaikka kilometrin päässä.
Saan toki vaihtaa bussikaistalle myöhemminkin tuolla korttelivälillä, mutta siinä voi taas esiintyä vaikeuksia, kun suoraan menevät bussit ja muut ovat punaisissa valoissa täyttäneet tilan.Olen maininnut teksteissäni, että TLL ja TLA eivät anna lupaa jättää risteystä linja-autokaistalle. Olen nimenomaan kommentoinut aloittajan kirjoitusta olettaen, että seuraavasta risteyksestä tai ennen sitä ei olla kääntymyssä oikealle. Tilanne tietenkin muuttuu oleellisesti, jos seuraavasta risteyksestä tai ennen sitä käännytään oikealle.
Ryhmittymissääntö (TLL 11 §) on ehdoton. Oikealle kääntyvän on ryhmityttävä ajoradan oikeaan reunaan. Vastaavasti risteyksen jättämissääntö (TLL 12§) ei edellytä risteyksen jättämistä ajoradan oikeaan reunaan, vaan mahdollisimman lähelle sitä. "Mahdollisimman lähelle" tarkoittaa siis eri tilanteissa eri osaa ajoradasta.
Mainitsemissasi esimerkeissä, joissa käännytään uudelleen oikealle seuraavasta risteyksestä tai ennen sitä, jätetään edellinen risteys yleensä linja-autokaistalle. Ryhmittymisssääntö menee siis ehdottomana risteyksen jättämissäännön edelle.
Haluan korostaa vielä, että tuo kaikki on lakitekstistä. Toimiminen täsmällisesti lakitekstin mukaan ei läheskään aina ole joustavin tai ei ehkä järkevinkään tapa toimia. Poliisit valvovat liikennettä ja käyttävät toiminnassaan paljon maalaisjärkeä, vaikka tienkäyttäjien toiminta olisikin joiltain osin lain vastaista. Mahdollisissa onnettumuustilanteissakin poliisi tuntuu katsovan monta kertaa enemmän itse tapahtumaa ja sen syntymistä kuin lakitekstiä. Tuomioistuin ratkaisee kuitenkin tapahtumat aina viime kädessä ja sen ratkaisut perustuu aina lakitekstiin.
- olen_oikeassa
Kun käännytään oikealle esim. sivutieltä Mannerheimintielle, jossa oikeanpuoleinen kaista on bussikaista, mennään suoraan vasemmalle kaistalle.
Bussikaistaa ei saa käyttää.- joku saanu sakot
Ajolinja ei käytännössä juurikaan muutu siitä että ajaako suoraan toiselle kaistalle vai kääntyykö ensin bussikaistalle ja siitä siirtyy toiselle kaistalle. Poliisi tuskin sakottaa kummastakaan.
Ja väärin. Käännyt oikeanpuoleisimmalle kaistalle, koska se *ei* ole tuossa vaiheessa bussikaista. Bussikaista loppui siihen risteykseen. Risteyksen jälkeen se alkaa taas, ja vaihdat kaistaa.
- Anonyymi
Väärin meni. Tieliikennelain mukaan oikealle käännyttäessä risteys pitää jättää mahdollisimman lähelle tien oikeaa reunaa on se bussikaista tai ei. Bussikaistan käyttö kielletään tieliikenneasetuksessa ja asetus on alisteinen lakiin nähden.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Väärin meni. Tieliikennelain mukaan oikealle käännyttäessä risteys pitää jättää mahdollisimman lähelle tien oikeaa reunaa on se bussikaista tai ei. Bussikaistan käyttö kielletään tieliikenneasetuksessa ja asetus on alisteinen lakiin nähden.
Sinulta meni väärin. oikealle käännyttäessä saa kääntyä sille kaistalle joka matkan jatkamisen kannalta on mielekkäin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinulta meni väärin. oikealle käännyttäessä saa kääntyä sille kaistalle joka matkan jatkamisen kannalta on mielekkäin.
"21 §
Ryhmittyminen
Oikealle kääntyvällä ajoneuvolla on ryhmityttävä ajoradan oikeaan reunaan. Vasemmalle kääntyvällä ajoneuvolla on ryhmityttävä välittömästi ajoradan keskiviivan tai, jos keskiviivaa ei ole, keskilinjan oikealle puolelle tai yksisuuntaisella ajoradalla sen vasempaan reunaan.
Ryhmittyminen kääntymistä varten on tehtävä hyvissä ajoin." - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinulta meni väärin. oikealle käännyttäessä saa kääntyä sille kaistalle joka matkan jatkamisen kannalta on mielekkäin.
Jos kaistamerkintöjen mukaan kaistan valitseminen on mahdollista, niin saa valita sopivan kaistan. Jos taas ei ole sellaista mahdollisuutta, niin TLL 21 § mukaan toimitaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos kaistamerkintöjen mukaan kaistan valitseminen on mahdollista, niin saa valita sopivan kaistan. Jos taas ei ole sellaista mahdollisuutta, niin TLL 21 § mukaan toimitaan.
Kun mitään kaistamerkintöjä ei ole niin voi ja saa kääntyä sille joka matkan jatkamisen kannalta on mielekkäin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun mitään kaistamerkintöjä ei ole niin voi ja saa kääntyä sille joka matkan jatkamisen kannalta on mielekkäin.
Oikealle kääntyvällä ajoneuvolla on ryhmityttävä ajoradan oikeaan reunaan. Kaistan mielekkyys ei vaikuta tilanteessa, että miltä kaistalta on mielekästä kääntyä oikealle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oikealle kääntyvällä ajoneuvolla on ryhmityttävä ajoradan oikeaan reunaan. Kaistan mielekkyys ei vaikuta tilanteessa, että miltä kaistalta on mielekästä kääntyä oikealle.
Tietosi vanhentui, kun nykyinen tieliikennelaki tuli voimaan. Nykyään saa muu liikenne huomioiden oikealle kääntyessä kääntyä myös jollekin muulle kuin oikeanpuolimmaiselle kaistalle, mikäli muita kaistoja on tarjolla ja muulle kaistalle kääntyminen on jatkoreitin kannalta parempi vaihtoehto.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tietosi vanhentui, kun nykyinen tieliikennelaki tuli voimaan. Nykyään saa muu liikenne huomioiden oikealle kääntyessä kääntyä myös jollekin muulle kuin oikeanpuolimmaiselle kaistalle, mikäli muita kaistoja on tarjolla ja muulle kaistalle kääntyminen on jatkoreitin kannalta parempi vaihtoehto.
Ei ole vanhentunut tieto. Risteyksestä poistumisen osalta saa valita sopivan kaistan huomioiden muu liikenne. Tuo pätee siis sen risteävän tien osalta, jonne käännytään.
"Jos risteävällä ajoradalla on ajosuunnassa kaksi tai useampia ajokaistoja, saa ajoneuvolla poistua risteyksestä sopivinta ajokaistaa käyttäen muu liikenne huomioon ottaen."
Risteykseen saavuttaessa pätee edelleen se, että oikealle kääntyvällä ajoneuvolla on ryhmityttävä ajoradan oikeaan reunaan, ellei sitten ole useampi samaan suuntaan kääntyvä kaista. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oikealle kääntyvällä ajoneuvolla on ryhmityttävä ajoradan oikeaan reunaan. Kaistan mielekkyys ei vaikuta tilanteessa, että miltä kaistalta on mielekästä kääntyä oikealle.
Olet aivan oikeassa, tuosta kääntyvän ryhmittäytymisestä. Tosin nyt oli kyse siitä, että mille kaistalle käännytään, onko käännyttävä oikeanpuoleisemmalle kaistalle(vanhan lain määräys) vai voiko ja saako (uuden lain mukaan)kääntyä sille kaistalle joka matkan jatkamisen kannalta on mielekkäin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole vanhentunut tieto. Risteyksestä poistumisen osalta saa valita sopivan kaistan huomioiden muu liikenne. Tuo pätee siis sen risteävän tien osalta, jonne käännytään.
"Jos risteävällä ajoradalla on ajosuunnassa kaksi tai useampia ajokaistoja, saa ajoneuvolla poistua risteyksestä sopivinta ajokaistaa käyttäen muu liikenne huomioon ottaen."
Risteykseen saavuttaessa pätee edelleen se, että oikealle kääntyvällä ajoneuvolla on ryhmityttävä ajoradan oikeaan reunaan, ellei sitten ole useampi samaan suuntaan kääntyvä kaista.Tässä on muutamilla kirjoittajilla mennyt puurot ja vellit sekaisin, yhdet puhuu ja puhkuu kääntyjän ryhmittäytymisestä ja toiset siitä, että saako ajoneuvolla poistua risteyksestä sopivinta ajokaistaa käyttäen muu liikenne huomioon ottaen.
Kerrankos sitä pieni ihminen erehtyy..... Anonyymi kirjoitti:
Olet aivan oikeassa, tuosta kääntyvän ryhmittäytymisestä. Tosin nyt oli kyse siitä, että mille kaistalle käännytään, onko käännyttävä oikeanpuoleisemmalle kaistalle(vanhan lain määräys) vai voiko ja saako (uuden lain mukaan)kääntyä sille kaistalle joka matkan jatkamisen kannalta on mielekkäin.
Vanhan lain aikaan tehty aloitus, joten sinänsä hyvä päivittää, että uuden lain mukaan saa todellakin toimia uuden lain mukaisesti.
Tietysti jos käännyt oikealle ja otat heti vasemman kaistan, tulee sinun väistää vastaantulijoita, jotka kääntyvät sille kaistalle...- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tässä on muutamilla kirjoittajilla mennyt puurot ja vellit sekaisin, yhdet puhuu ja puhkuu kääntyjän ryhmittäytymisestä ja toiset siitä, että saako ajoneuvolla poistua risteyksestä sopivinta ajokaistaa käyttäen muu liikenne huomioon ottaen.
Kerrankos sitä pieni ihminen erehtyy.....Noin on. Hyvä on joka tapauksessa tietää, että risteykseen saapumisen yhteydessä ryhmittymisen osalta ei ole tapahtunut muutosta. Sen sijaan risteyksestä voi nykyään poistua sopivinta ajokaistaa käyttäen, mutta muu liikenne huomioon ottaen.
- ei jumankauta
”Linja-autoille varattua ajokaistaa saavat käyttää myös raitiovaunut, hälytysajoneuvot, poliisin virkatehtävässä olevat ajoneuvot ja lisäkilvessä mahdollisesti ilmoitetut muut ajoneuvot. Milloin linja-autokaista on ajoradan oikeassa reunassa, sitä saavat käyttää myös mopot, invalidipyörät ja polkupyörät.”
Tämän lukeminen niin, että mainitut ajoneuvot saavat ajaa korttelivälin bussikaistaa ja poistuvat bussikaistalta ennen seuraavaa risteystä palatakseen taas risteyksen jälkeen ajamaan bussikaistaa ja taas poistuttava ennen seuraavaa risteystä jne. jne., kun siinä ei puhuta bussikaistaa suoraan ajamisesta mitään, on yhtä fiksua lukemista kuin se ettei bussikaistalle saa kääntyä. - Himopaneskelija
Eli risteyksestä ei voi edes kääntyä kyseiselle tielle koska välissä on linja-autokaista, jota ei saa käyttää. Vai pitääkö auto hypäyttää tuon kaistan yli? Linja-autokaistaahan ei saa käyttää muuten kuin ryhmittymiseen eli sen ylikään ei saa ajaa. Hankalaa, hankalaa.
- Oikeallekääntynyt
Pari päivää sitten poliisi oli ainakin sitä mieltä, että tein virheen, kun en käyttänyt bussikaistaa oikealle kääntyessäni.
Suoraan menevä oikeanpuoleinen kaista oli bussikaista sekä ennen että jälkeen risteyksen. Jos asiaa olisi kysytty autokoulun teoriakokeessa, niin olisin vastannut, että minun tulee kääntyä ensin bussikaistalle ja vaihtaa sitten vasemmalle, mutta olen omaksunut tästä poikkeavan ajotavan ja pitänyt tuota jonkinlaisena lain kuolleena kirjaimena, ainakin jos ei-bussikaistalle kääntyminen vaikuttaa vaarattomalta.
Käännyin siis ei-bussikaistalle eli sille vasemmanpuoleiselle ajokaistalle, jolle oli tulossa myös risteyksen toiselta puolelta vasemmalle kääntyvä auto. Sen kuljettaja antoi äänimerkin, vaikka en mielestäni aiheuttanut vaaratilannetta, vaan olin kaistalla selvästi ennen tätä autoa. Takanani sattui olemaan myöskin oikealle kääntyvä poliisiauto, joka pysäytti minut kadun laitaan, puhallutti ja antoi huomautuksen. Ei sentään sakottanut.
Mutta tässä on siis nyt minut pysäyttäneen poliisin mielipide keskusteluun: bussikaistalle pitää mainitussa tilanteessa kääntyä, ja vaihtaa vasemmanpuoleiselle kaistalle vasta myöhemmin.- poliisi oikeassa
Mistä sinä tiesit, että se oikeanpuoleinen kaista on bussikaista?
Tarkoitus on ajaa liikennesääntöjen ja -merkintöjen mukaan, ei omien muistikuvien mukaan!
- Bus and Tram
Bussikaistat pois Mannerheimintieltä. Samoin kaikki bussit. Onhan siellä jo raitsikat! Siirtäkää bussilinjat muualle niin selkenee Suomen auttamattomasti sekavin ja vanhanaikaisin liikenneympäristö! Ei missään koko Scandinaviassa koe enää vastaavaa.Kehitys polkee satavuotisissa uomissaan! Liikennesäännöt tulisi harmonisoida yhteneviksi ainakin Pohjoismaissa. Turvallinen liikkuminen kuuluu jokaisen kansalaisen perusoikeuksiin.Liikenne- ja kaupunkisuunnittelijat ym tahot, mikä on muuttunut viimeisten viidenkymmenen vuoden aikana Mannerheimintiellä?
- ---
bussit sporakiskoille!! heti
- Anonyymi
Nykyinen tieliikennelaki astui voimaan 1.6.2020. Linja-autokaista liikennemerkin kohdalla lukee mm. seuraavaa:
"Milloin linja-autokaista on ajoradan oikeassa reunassa, sitä saavat käyttää myös mopot ja polkupyörät. Ryhmittymiseen kääntymistä varten saavat linja-autokaistaa käyttää kaikki ajoneuvot."
Tuossa lukee, saa käyttää, mutta pitääkö käyttää? Tieliikennelaissa lukee, että Oikealle kääntyvällä ajoneuvolla on ryhmityttävä ajoradan oikeaan reunaan, joten oletettavasti pitää käyttää linja-autokaista tilanteessa. Näin ainakin tulkitsen.- Anonyymi
Linja-auto kaistaa on pakko käyttää, jollei oikealle käännyttäessä ole erillisiä merkittyjä kaistoja "pakollinen ajosuunta" merkeillä. Myös pyöräkaistaa pitää käyttää käännyttäessä autolla oikealle, jollei pyöräkaistan ja autoille olevan kaistan välissä ole sulkuviivaa.
- Anonyymi
"Ryhmittymiseen kääntymistä varten saavat linja-autokaistaa käyttää kaikki ajoneuvot." niin sitten saa varmasti käyttää tässä risteyksessä oikealle menevää bussikaistaa.
https://maps.app.goo.gl/iHDk9iwZDxHZYYpf7- Anonyymi
Bussikaistaa saa käyttää ryhmittymiseen käännyttäessä, joten niin saa tehdä kuvan liittymässä. Risteystä ennen on opaste ajokaistoista, mutta se ei ole kieltomerkki.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Bussikaistaa saa käyttää ryhmittymiseen käännyttäessä, joten niin saa tehdä kuvan liittymässä. Risteystä ennen on opaste ajokaistoista, mutta se ei ole kieltomerkki.
"Ryhmittymiseen kääntymistä varten saavat linja-autokaistaa käyttää kaikki ajoneuvot." lukee tieliikennelaissa nimenomaan Linja-autokaista (E9) liikennemerkin kohdalla.
Tuossa kuvassa ei oikealle kääntyvän henkilöauton tarvitse ryhmittyä bussikaistalle.
Yksinkertaista, kun osaa ajaa...- Anonyymi
kollimaattori kirjoitti:
Tuossa kuvassa ei oikealle kääntyvän henkilöauton tarvitse ryhmittyä bussikaistalle.
Yksinkertaista, kun osaa ajaa...Kyse ei ollut tarpeesta, vaan siitä että saako sille ryhmittäytyä. Lain mukaan saa.
Anonyymi kirjoitti:
Kyse ei ollut tarpeesta, vaan siitä että saako sille ryhmittäytyä. Lain mukaan saa.
Eipä sinne saa mennä. Kaista on tarkoitettu linja-autoille ja takseille. Jospa lopettaisimme nillittämisen siihen, että suosiolla kävisit luovuttamassa ajokorttisi poliisille, ennen kuin se viedään.
Miksei saisi? Tuo kyltti ennen risteystä ei ole velvoittava/estävä. Bussikaistaksi se on määritelty aiemmin tuolla...
Varmaan on tarkoitettu, että ei käytettäisi, mutta en ihan heti keksi mikä lakikohta sen kieltäisi.- Anonyymi
TheRat kirjoitti:
Miksei saisi? Tuo kyltti ennen risteystä ei ole velvoittava/estävä. Bussikaistaksi se on määritelty aiemmin tuolla...
Varmaan on tarkoitettu, että ei käytettäisi, mutta en ihan heti keksi mikä lakikohta sen kieltäisi.Samaa mieltä minäkin. https://maps.app.goo.gl/XAbXS5BJwt48LPtZ7 kuvasta näkee Linja-autokaista (E9) liikennemerkin ja ryhmittymiseen kääntymistä varten saavat linja-autokaistaa käyttää kaikki ajoneuvot.
- Anonyymi
kollimaattori kirjoitti:
Eipä sinne saa mennä. Kaista on tarkoitettu linja-autoille ja takseille. Jospa lopettaisimme nillittämisen siihen, että suosiolla kävisit luovuttamassa ajokorttisi poliisille, ennen kuin se viedään.
Ei tuossa ole mitään merkkiä, joka kieltää ryhmittymästä bussikaistalle oikealle käännyttäessä. Tuo merkki on vain opastusmerkki, joka kertoo, että risteyksen jälkeen siellä jatkuu bussikaista, ja kääntymisen jälkeen sieltä pitää siirtyä pois. Määräysmerkki olisi sininen pyöreä "pakollinen ajosuunta", jonka alla olisi linja-auto-lisäkilpi. Silloin vain bussit saisi käyttää sitä kaistaa kääntymiseen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei tuossa ole mitään merkkiä, joka kieltää ryhmittymästä bussikaistalle oikealle käännyttäessä. Tuo merkki on vain opastusmerkki, joka kertoo, että risteyksen jälkeen siellä jatkuu bussikaista, ja kääntymisen jälkeen sieltä pitää siirtyä pois. Määräysmerkki olisi sininen pyöreä "pakollinen ajosuunta", jonka alla olisi linja-auto-lisäkilpi. Silloin vain bussit saisi käyttää sitä kaistaa kääntymiseen.
Seon juuri näin. Opaste merkki kertoo vain sen, että bussien ja rekkojen kuljettajia on opastettu käyttämään oikealle menevää ajokaistaa. Sitä saa käyttää kaikki muukin liikenne.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Seon juuri näin. Opaste merkki kertoo vain sen, että bussien ja rekkojen kuljettajia on opastettu käyttämään oikealle menevää ajokaistaa. Sitä saa käyttää kaikki muukin liikenne.
Tuossahan menee homma näin:
Liikennesääntö määrää käännyttäessä oikealle ryhmittymään ajoradan oikeaan reunaan, ja tähän antaa liikennemerkkikin (linja-autokaista) tuossa luvan.
Kun tuossa on kääntyminen sallittu kahdelta kaistalta, on tämä osoitettu ajokaistanuolilla,
jotka liikenteenohjauslaitteena kumoavat tuon ryhmittymispakkosäännön, eli saat kääntyä kummalta kaistalta haluat. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuossahan menee homma näin:
Liikennesääntö määrää käännyttäessä oikealle ryhmittymään ajoradan oikeaan reunaan, ja tähän antaa liikennemerkkikin (linja-autokaista) tuossa luvan.
Kun tuossa on kääntyminen sallittu kahdelta kaistalta, on tämä osoitettu ajokaistanuolilla,
jotka liikenteenohjauslaitteena kumoavat tuon ryhmittymispakkosäännön, eli saat kääntyä kummalta kaistalta haluat.Tampereen suunnalla taidettiin väittää, että tuota linja-auto kaistaa ei saisi käyttää ollenkaan, mutta lain mukaan sille ei näytä olevan estettä, eikä kuvassa olevat liikennemerkitkään kiellä asiaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tampereen suunnalla taidettiin väittää, että tuota linja-auto kaistaa ei saisi käyttää ollenkaan, mutta lain mukaan sille ei näytä olevan estettä, eikä kuvassa olevat liikennemerkitkään kiellä asiaa.
Jos olisi pyöreä määräysmerkki ja sen alla linja-auto -lisäkilpi. Silloin sitä kaistaa ei saa muut käyttää. https://wp.tekniikanmaailma.fi/awpo/img/s3/2022/09/05131634/img_0156-scaled.jpg?w=400
Jos oikeanpuoleisen alla olisi sama lisäkilpi kuin vasemmanpuoleisen alla, silloin vain linja-autot saisi siltä kaistalta kääntyä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos olisi pyöreä määräysmerkki ja sen alla linja-auto -lisäkilpi. Silloin sitä kaistaa ei saa muut käyttää. https://wp.tekniikanmaailma.fi/awpo/img/s3/2022/09/05131634/img_0156-scaled.jpg?w=400
Jos oikeanpuoleisen alla olisi sama lisäkilpi kuin vasemmanpuoleisen alla, silloin vain linja-autot saisi siltä kaistalta kääntyä.Ajoneuvoryhmä lisäkilven kohdalla lukee tieliikennelaissa seuraavaa:
"Lisäkilvellä osoitetaan, että liikennemerkillä osoitettu kielto, rajoitus, määräys tai sääntö koskee vain lisäkilvessä ilmaistua ajoneuvoa. Jos kielto, rajoitus, määräys tai sääntö ei koske lisäkilvessä ilmaistua ajoneuvoa, lisäkilvessä käytetään tekstiä "Ei koske". Vaihtoehtoisesti voidaan käyttää lisäkilpeä H24."
Jos pakollinen ajosuunta koskee vain linja-autoja, niin mikä tuossa on se kieltävä tekijä muille? Muita ajoneuvoja ei liikennemerkki sitten koske. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ajoneuvoryhmä lisäkilven kohdalla lukee tieliikennelaissa seuraavaa:
"Lisäkilvellä osoitetaan, että liikennemerkillä osoitettu kielto, rajoitus, määräys tai sääntö koskee vain lisäkilvessä ilmaistua ajoneuvoa. Jos kielto, rajoitus, määräys tai sääntö ei koske lisäkilvessä ilmaistua ajoneuvoa, lisäkilvessä käytetään tekstiä "Ei koske". Vaihtoehtoisesti voidaan käyttää lisäkilpeä H24."
Jos pakollinen ajosuunta koskee vain linja-autoja, niin mikä tuossa on se kieltävä tekijä muille? Muita ajoneuvoja ei liikennemerkki sitten koske.Eli tuo linkin kuva tarkoittaa mielestäsi, että linja-autojen on pakko ajaa tuosta suoraan? Miksei ne saisi kääntyä oikealle, kun oikeanpuoleisen merkin alla ei ole rajoittavia lisäkilpiä, eli kääntymistä ei ole kuitenkaan busseilta rajoitettu?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ajoneuvoryhmä lisäkilven kohdalla lukee tieliikennelaissa seuraavaa:
"Lisäkilvellä osoitetaan, että liikennemerkillä osoitettu kielto, rajoitus, määräys tai sääntö koskee vain lisäkilvessä ilmaistua ajoneuvoa. Jos kielto, rajoitus, määräys tai sääntö ei koske lisäkilvessä ilmaistua ajoneuvoa, lisäkilvessä käytetään tekstiä "Ei koske". Vaihtoehtoisesti voidaan käyttää lisäkilpeä H24."
Jos pakollinen ajosuunta koskee vain linja-autoja, niin mikä tuossa on se kieltävä tekijä muille? Muita ajoneuvoja ei liikennemerkki sitten koske.https://maps.app.goo.gl/Mvaq1P8g5PUUvEBf9?g_st=ac
Tuokinko meinaa sinun mielestä, että oikealta kaistalta bussien ja taksien on pakko ajaa suoraan, vaikka vieressä on kääntymismerkki, joka ei rajoita kääntymistä heiltäkään? Jos asia menisi niin kuin sinä sanot, ymmärrät varmaan että lisäkilvillä ei olisi noissa mitään virkaa. Linja-autojen pakko ajaa suoraan, mutta ne saavat myös kääntyä. Ja toistakin kaistaa myös linja-autot saa mennä suoraan, kun siinäkään ei ole lisäkilpiä. Kuten muutkin ajoneuvot.
Kyllä tuo nyt vaan meinaa sitä, että kaistaa saa ajaa siihen suuntaan vain lisäkilvellä määritellyt ajoneuvot, eikä toisin päin. "Ei koske" tarkoittaisi sitten, että ajosuunta ei koske heitä, eli he eivät saa siihen suuntaan siltä kaistalta ajaa. "Ei koske" käytetään kieltomerkkien yhteydessä. Ei sallivien merkkien kanssa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eli tuo linkin kuva tarkoittaa mielestäsi, että linja-autojen on pakko ajaa tuosta suoraan? Miksei ne saisi kääntyä oikealle, kun oikeanpuoleisen merkin alla ei ole rajoittavia lisäkilpiä, eli kääntymistä ei ole kuitenkaan busseilta rajoitettu?
Viimeinen kysymysmerkki jäi valitettavasti pois. En siis ole mitään mieltä, vaan oli tarkoitettu kysymykseksi.
Laissa sanotaan, että koskee vain kyseisiä ajoneuvoja, niin voi olla haasteellista tietää, mitä oikeasti tarkoitetaan. Koskee vain ja sallitaan vain ovat esim. kielellisesti eri asioita. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
https://maps.app.goo.gl/Mvaq1P8g5PUUvEBf9?g_st=ac
Tuokinko meinaa sinun mielestä, että oikealta kaistalta bussien ja taksien on pakko ajaa suoraan, vaikka vieressä on kääntymismerkki, joka ei rajoita kääntymistä heiltäkään? Jos asia menisi niin kuin sinä sanot, ymmärrät varmaan että lisäkilvillä ei olisi noissa mitään virkaa. Linja-autojen pakko ajaa suoraan, mutta ne saavat myös kääntyä. Ja toistakin kaistaa myös linja-autot saa mennä suoraan, kun siinäkään ei ole lisäkilpiä. Kuten muutkin ajoneuvot.
Kyllä tuo nyt vaan meinaa sitä, että kaistaa saa ajaa siihen suuntaan vain lisäkilvellä määritellyt ajoneuvot, eikä toisin päin. "Ei koske" tarkoittaisi sitten, että ajosuunta ei koske heitä, eli he eivät saa siihen suuntaan siltä kaistalta ajaa. "Ei koske" käytetään kieltomerkkien yhteydessä. Ei sallivien merkkien kanssa."Pakollinen ajosuunta" merkillä ei määrätä suuntaan, vaan se osoittaa sallitut ajosuunnat.
Merkin D1 selite:
"Merkillä osoitetaan ajoneuvolle sallitut ajosuunnat risteyksessä. Merkkien nuolikuvioita voidaan muuttaa olosuhteiden mukaan."
Kuvassa siten muut ajoneuvot kuin bussit ja taksit eivät saa ajaa oikealta kaistalta suoraan. Muiden ajoneuvojen sallitut suunnat ovat oikelta kaistalta oikealle ja vasemmampuoleiselta kaistalta suoraan. Myös bussit ja taksit saavat ajaa vasemmanpuoleista kaistaa suoraan ja kääntyä oikealta kaistalta oikealle. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Pakollinen ajosuunta" merkillä ei määrätä suuntaan, vaan se osoittaa sallitut ajosuunnat.
Merkin D1 selite:
"Merkillä osoitetaan ajoneuvolle sallitut ajosuunnat risteyksessä. Merkkien nuolikuvioita voidaan muuttaa olosuhteiden mukaan."
Kuvassa siten muut ajoneuvot kuin bussit ja taksit eivät saa ajaa oikealta kaistalta suoraan. Muiden ajoneuvojen sallitut suunnat ovat oikelta kaistalta oikealle ja vasemmampuoleiselta kaistalta suoraan. Myös bussit ja taksit saavat ajaa vasemmanpuoleista kaistaa suoraan ja kääntyä oikealta kaistalta oikealle.Juuri näinhän se menee. Jos on lisäkilpi "linja-autot", niin vain linja-autot saa ajaa siltä kaistalta kyseiseen suuntaan. Eikä kuten tuo yksi spekuloi, että se määräisi linja-autot ajamaan siihen suuntaan ja muille ei ole mitään rajoitusta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1498841Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde492609Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja282397- 432381
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1961823- 971817
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai231693Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä411219Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1091187Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni61126