Sosiaalisten tilanteiden pelko estää saliharrast. aloittamisen

pelokas nainen

Haluaisin parantaa lihaskuntoani, mutta ongelmana ovat kuntosalit. Kärsin melko voimakkaasta sosiaalisten tilanteiden pelosta, ja pelkkä ajatus salille mistään tietämättömänä aloittelijana menemisestä kammoksuttaa. Olen tähän asti ylläpitänyt kuntoani oikeastaan pelkästään lenkkeilemällä, senkin teen mahdollisimman rauhallisissa paikoissa kuten metsissä ym. Haluaisin kovasti aloittaa punttiharrastuksen, mutta kokematomuuteni tekee salille menosta vielä hankalampaa. Pelkään, että jotkut naureskelevat mielessään minulle, jos vaikka käytän laitetta väärin tai muuta vastaavaa. Pelkoni on myös sen verran voimakas, että murehdin jo etukäteen niinkin isoja asioita kuin sitä, että mihin esim. pyyhkeen ja juomapullon lasken siksi aikaa kun laitteella olen (onko siellä jotain pöytiä, telineitä tms.? :D), missä jonotan vuoroani jos haluan laitteelle jossa joku jo on tai jos joku odottaa vuoroaan laitteelle jolla minä treenaan, alan hätäillä ja hermoilla. Olen parikymppinen ihan katseenkestävä nainen, ja siitä syystä mieleen tulee myös tuijottavat miespuoliset treenaajat, joista toisinaan kuulee kamaliakin tarinoita. Murehdin liikaa sitäkin, miten kamalalta näytän siinä hikisenä puuskuttaessani.

Onko mitään mahdollisuutta varata esim. uimahallin salilta omaa vuoroa, jolloin siellä mahdollisesti saisi treenailla rauhassa? Tai onko saleilla olemassa erikseen vaikka aloittelijoiden vuoroja, jolloin kaikki muutkin siellä on yhtä pihalla kuin minä? Kokemattomuuteni häpeilyä saattaisi helpottaa mukana kulkeva personal trainer, mutta taloustilanteeni sallisi juuri ja juuri pelkän kuntosalikortin hankkimisen. Sanon vielä, että rohkaisevat kommentit tyyliin "mene vaan, kaikki on joskus ollu aloittelijoita, ei siellä kukaan tarkkaile vaan keskittyy omaan tekemiseensä" ja niin edelleen, ei paljoa helpota kun tosissaan kammoksuu tiettyjä tilanteita joissa pitää olla ja "suorittaa" ihmisten keskellä.

40

2388

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • akkuna4

Joo tottakai voit varata koko salin itsellesi kunhan vain Ilmoitat pari päivää aikaisemmin salin omistajalle.Kannattaa selittää tilanne niin varmasti ymmärtää.Jos nyt vaikka kolmena päivänä viikosta sali on varattu vain sinulle niin tuskin se ketään haittaa.

• nainen24wee

No minulle kävi näin.Menin salille ensikertaa noin 6kk sitten.Kokeilin jotain laitetta joka hajosi oikeen rytinällä ja kaatui melkeen jonkun ison miehen päälle.No tästä sitten alkoi hirveä huuto kyseiseltä mieheltä ja henkilökunnalta.Lähdin naama punaisena pois salilta ja sen jälkeen en ole kehdannut enää sinne mennä.

• maarit18

Minulle naurettiin kun tein niin pienillä painoilla...Itku kurkussa lähdin kotiin :(

• Ateisti!

Just.Juu. Keksikää lisää mutta hieman uskottavammalla mielikuvituksella.

Joku onneton saattaa otta vielä juttunne todesta.

• Ari1953

Kyllä sulle todennäköisesti alussa vähän naureskellaan kun et kuulu vielä porukkaan.mutta vuoden päästä olet varmaan jo päässyt saliporukkaan sisään.Muista että salilla vallitsee tarkka nokkimisjärjestys kuka saa käyttää laitteita ensin.Minä olen käynyt salilla jo yli 25 vuotta joten olen aika korkealla hierarkiassa.Aloittelijana sinulle kuuluu myös käsipainojen järjestely ynnämuu pienimuotoinen muiden jälkien siivoaminen.

• kfkfkfkfkgkgk

Just tämän laite vuorojen kanssa tulee olla tarkkana.Siinä saa todella helposti vähintään huudot ellei jopa turpaansa joa menet jonkun bodarin laitteen viemään .

• papapapapapappa

Meidän salille saa ainakin parin viikon porttarin jos ei noudata kirjoittamattomia sääntöjä.Suoraan sanottuna v i t u t t a a aloittelijat salilla pyörimässä salilla.Olen huomannut etten ole ainoa.

• suvinen2

MInut ajettiin vihaisesti pois salilta kun en osannut aloittelijana laitteita kunnolla.

• ??????????

Vai että meinasit ottaa salin puolelle oikein pyyhkeen ja juoma pullon???????Ehei.Ehkä on parempi ettet mene salille sähläämään ollenkaan!!!!!!

• haisuli911

Kyllähän se aloitteliolle naureskelu kuuluu asiaan.Jos et sitä kestä niin älä mene salille.

• MikaJkl

Tolellakin!Meidänkin salilla nauretaan niin että koko sali raikaa ja aloittelija naama punaisena ;)Varsinkin tyhmille akoille :):):):)

• pelokas nainen

Onpas positiivista kommenttia, juuri tuollaista "uhoa" aloittelijoita kohtaan tarkoitinkin...

"Vai että meinasit ottaa salin puolelle oikein pyyhkeen ja juoma pullon???????Ehei.Ehkä on parempi ettet mene salille sähläämään ollenkaan!!!!!!"

Miksiköhän olen monesta paikkaa lukenut, että kannattaa olla joku pieni käsipyyhe mukana, jolla kuivata mahdolliset laitteeseen jääneet hiet ja vaikka itseäänkin kun oikeen hiki pukkaa?? Ja eikös treenien aikana pidä nauttia tarpeeksi vettä, pukuhuoneeseenko sitä pitää vähän väliä rynnätä juomaan?

Huoh... juuri tämän takia pitäisi jättää koko homma välistä, mutta kun ei niitä lihaksia kotonakaan saa sen paremmaksi.

• painonnostaja

Pysy pois tieltä keltanokka kun treenaan tempausta!!!

• darvasviisnolakaks

Ap taitaa olla turusta

• vähän neuvoa

Olen kyllä lähes 100% varma, että nuo yllä olevat kauhutarinat ja uhot ovat trollauksia.

Mutta tuota, itse asiaan... Tilanne kuulostaa kyllä hieman vähän hankalalta. Ehkä voisit etsiä jonkun pienen ja rauhallisen salin, jossa ei ole jatkuvasti väkeä tungokseksi asti? Lisäksi voisit, jos mahdollista, käydä salilla ruuhka-aikojen ulkopuolella (yleensä pahin arkisin klo 16-18)? Hyvällä salilla on myös asiansa osaavaa henkilökuntaa, joka neuvoo oikeat liikkeiden suoritustavat. Aloittelijoille ei yleensä naureskella saleilla, enemmänkin hilpeyttä herättävät kaikenlaiset yläruumis-peilin-edessä- paljaana-pullistelijat, jotka hinkkaavat pelkkää penkkiä ja hauiskääntöä, sekä muuta temppumaakarit.

Tietty voit kokeilla saada treeniä liikkeelle aluksi omatoimiharjoittelulla (kehonpainoliikkeet, kahvakuulat/käsipainot tms.), ja sitten jatkaa sitten itsetunto ja vähän lihaksetkin vahvistuneena oikealle salille.

• Pelkkiä provoja, jotka eivät pidä paikkaansa. Turha murehtia moisia trolleja. =)

• babybooorn

voii eiii älkää nyt hyvät ihmiset säikytelkö alottajaa noilla hömppähömppä jutuilla :DDDDDD voin sanoa että ihan rohkeesti vaa sinne sekaan et sää sinne kuole. ja jos haluut vaikka ite tutustuu vähä rauhassa, nii valitse semmonen kellonaika kun siellä on tosi rauhasaa. esim. ite kun alotin käymään siellä, niin menin heti ku se aukee 6, ja sain sit rauhassa tutkiskella laitteitta näyttämättä typerältä jonkun muun silmissä että jos en osaakkaan mitään. ja alussa kantsii hoitaa joku saliohjelma, nii voit käydä pt kanssa läpi ne tietyt laitteet sitten. ja kyllä tosi nopsaa opit olee siellä jo ihan relax, kaikki nyt yleensä tulee vaa treenaa ja ei ainakaa pitäs nii kiinnostaa se toisten kyttääminen. ja jos meinaat seota jossai tilantees nii mee vaikka iha lunkisti käymää muka vessassa ja siellä hengittelet ja rauhotut :D

• vilinnnnnnnnnnn

Aloittaja on selvästi semmoinen ihminen jonka ei kannata mennä salille sotkemaan muiden treenejä.

• pelokas nainen

Joo terve, näyttääpä siltä et täällä on mun lisäkseni jonkun yksittäisen ihmisen monologi menossa. Pidähän hauskaa! :) Asiallisia vastauksia odotellessa...

• nfkfkfnfnfn

Siis luuletko tosissasi että koko sali tyhjennetään sen takia että sinä olet tulossa treenaamaan?Hohhoijjaa oikeasti on varmaan parempi jos et mene ollenkaan jos asenteesi on tuo.

• pelokas nainen

Tarkoitan salin varaamisella sitä, että esim. joku kaveriporukka tai työpaikka varaa tilat vaikka pariksi tunniksi viikossa. Samaan tapaan kuin liikuntasalien varaaminen omalle urheiluporukalle.

• anttiツ
        pelokas nainen kirjoitti:

Tarkoitan salin varaamisella sitä, että esim. joku kaveriporukka tai työpaikka varaa tilat vaikka pariksi tunniksi viikossa. Samaan tapaan kuin liikuntasalien varaaminen omalle urheiluporukalle.

Varmaan jos koko salin ajattelit(te) varata niin tulee kyllä kalliiksi.Osta levytanko ja painoja kotiin?

• Veteraani

Kyllä on ketjussa kummaa porukkaa!

Käyttämälläni sallilla ei naureskella kenellekään.
      Aloittajat otetaan vastaan tervetulleina ja apua löytyy aina jos sitä pyydetään ja joskus pyytämättäkin kun ilmenee tarvetta.

Suorituspaikkojen "nokkimisjärjestystä" en ole havainnut näiden 10:n vuoden aikana.
      Mammoilla on taipumus jäädä istuskelemaan ja juoruamaan mutta aina siihen väliin on päässyt kun on tuonut julki tarpeensa.
      Pakkalaitteessa pidän huolen, että laitan tapin samaan reikään mistä sen irroitinkin.
      Muutenkin, aina on mahtunut samalle paikalle toinenkin treenari!

Ainoan poikkeuksen on tehnyt muutama kerta kun joku naisihminen on vallannut nostolavan omille lutkutuksilleen vaikka ne eivät vaadi vapaan tangon lavaa eikä telineitä.
      Ystävällisestä kehoituksestani ovat siirtyneet sivummalle jatkamaan touhuaan.
      Peilejä on!

Salimme sijaitsee liikehuoneustojen yläpuolella ja ainoa asia joka kiinnittää huomiota on tarpeeton jysäyttely.
      Sen vuoksi käyn tekemässä mavet sunnuntaisin.
      Kun joku jysäyttää vyötärötasolta 100kg:n mavepainot lattiaan niin onhan siinä jo katsomistakin.

Aloittajan sopeutumista auttaa avoin mieli ja valmius neuvojen pyytämiseen.
      Tosin olen kuullut, että esimerkiksi pk-seudun saleilla olisi umpimielisempää henkeä mutta henkilökohtaista tietoa minulla ei ole.

• 350kg mave

"Kun joku jysäyttää vyötärötasolta 100kg:n mavepainot lattiaan niin onhan siinä jo katsomistakin."

Todellakin, koska kukaan ei noin pienillä painoilla tee maastavetoa. Sietääkin hävetä.

• sevo052

Olen käynyt salilla 22 vuotta ja ei mulla ole ainakaan tapana katella paljoa mitä muut tekevät,ei sen enempää aloittelijoita kuin muitakaan.On omat tavoitteet ja ne pyrin saavuttamaan.Aika tyhmää touhua sellaisilta jotka pitävät hauskaa aloittelijoiden kustannuksella.Tuskin tälläkään palstalla on yhtään sellasta jolla mavetulos on 200kg eka kerralla.Ei muuta kuin mukaan vaan.Asun pikkukaupungissa ja on hyvä vaan että näkee joskus uusiakin naamoja kun tuntee jo kaikki kävijät.

• 350kg mave

Moni terve aloittelija nostaa 200 kiloa eka yrittämällä. Tietenkin jos ei ole yhtään lahjoja lajiin niin joutuu aloittamaan pienemmällä.

• 350kg mave kirjoitti:

Moni terve aloittelija nostaa 200 kiloa eka yrittämällä. Tietenkin jos ei ole yhtään lahjoja lajiin niin joutuu aloittamaan pienemmällä.

Se joka ensimmäisellä yrittämällä vetää 200 kiloa mavessa ei todennäköisesti enää sen kerran jälkeen sitten salitreeniin pystykään:) mutta saapahan ainakin sen kerran näytettyä miten kova jätkä on:D

• 350kg mave kirjoitti:

Juujuu...mave ja mave....yksinkertainen liike...

Mut` teetkös tempauksia ynnä muita painonnostoon liittyvää?

• Vm43
        sishill kirjoitti:

Juujuu...mave ja mave....yksinkertainen liike...

Mut` teetkös tempauksia ynnä muita painonnostoon liittyvää?

Mave, vanhan ukon perusharjoite. Sinänsä hyvä ja monipuolinen.

Ei vaadi räjähtävyyttä, ei liikkuvuutta, ei nopeutta eikä kummoistakaan koordinatiota.
        Asennon, varsinkin selän hahmotus riittää.
        Tarttee vaan jähytä.
        Olen muuten tosissani.

Tempaukseni lopuivat 65:na tehtyyn olkapääleikkaukseen.
        Saksiin työntöön ei enää riitä nopeuteni.

Kyllä ikä ja varsinkin makuukuukaudet ovat asettaneet rajoituksia mutta mavea voi aina vanhuskin tehdä.
        Viime vuodet ilman vyötä.

• Vm43
        Vm43 kirjoitti:

Mave, vanhan ukon perusharjoite. Sinänsä hyvä ja monipuolinen.

Ei vaadi räjähtävyyttä, ei liikkuvuutta, ei nopeutta eikä kummoistakaan koordinatiota.
        Asennon, varsinkin selän hahmotus riittää.
        Tarttee vaan jähytä.
        Olen muuten tosissani.

Tempaukseni lopuivat 65:na tehtyyn olkapääleikkaukseen.
        Saksiin työntöön ei enää riitä nopeuteni.

Kyllä ikä ja varsinkin makuukuukaudet ovat asettaneet rajoituksia mutta mavea voi aina vanhuskin tehdä.
        Viime vuodet ilman vyötä.

Niin ja ei tule kakat housuun niin helposti Kun kyykyssä

• Vm43
        Vm43 kirjoitti:

Niin ja ei tule kakat housuun niin helposti Kun kyykyssä

Voi sinua reppanaa! Jos vielä ei suljettu kutsu niin vaihda levyä!

• Ihan ihme kommentteja kyllä täällä. Jokainen (tai tämä yksi ja sama) täällä uhoajakin on joskus ollut se aloittelija, joka ei oikein tiedä mitä tehdä.

Itse en ainakaan ole havainnut salilla aloittelijoille naureskelua tai ilkkumista, enkä myöskään mitään nokkimisjärjestystä. Eipä kyllä tule erityisemmin muiden treenejä katseltuakaan, Juomapullo ja pyyhe on hyvä olla mukana, jos meinaa oikeasti treenata, eikä vain istuskella laitteissa.

Saisitko ketään asioista jotain tietävää kaveria salille mukaan, edes yhdeksi kerraksi näyttämään, miten homma toimii? Tai sitten edes yhden kerran maksettua pt:lle? Suosittelen sua joka tapauksessa etsimään itsellesi jonkun yksinkertasen perusohjelman, jonka liikkeiden tekniikoita ja liikeratoja voit haroitella etukäteen kotona vaikka harjan varren kanssa. Ehkä se auttaisi jännitykseen, kun edes vähän tietäisi mitä tekee.

Tietenkin on sitten vielä se vaihtoehto, että hommaat kotiin tarpeeksi rautaa, että pystyt tehokkaasti treenaamaan.

• Ujous se vaan on niin monilla ihmisillä mikä estää monta asiaa tekemättä.....

Itse kun aloitin Kisahallissa nelikymppisenä vasta opettelemaan punttien ohella täyden voltin hyppäämistä niin riitti muutamia "naureskelijoita"....mutta tää nainen vaan oppi sen ja aika nopiast`......

Kävin hammaslääkärissä viime keskiviikkona Tallinnassa ja mennessä eräs mies tuli hakeen tanssiin minua.....soi nopea foksi ja hän lähti viemään perinteisesti...kysyin et muulla tyylillä osaatko? Hän sanoi et` osaa mutta ei nyt kehtaa kun on niin vähän parketilla porukkaa....sanoin et` mitäs` tuolla on väliä.....
      Todella upeasti hän veikin jenkkiyylisesti kädenalitanssiessamme vielä useamminkin tuon vajaan kolmen tunnin aikana.

Rohkeasti vain pitäisi lähteä kokeilemaan erilaisia liikunta muotoja jokaisen .....kun teen näin mummuna viel` rinnal`vetoja kyykyn kautta pienil` painoil` nii ei hirvii kukaa nauraa....hienoo tekniikkaa ku ei kaik´ opikaaaa.....

• fuji moto

Olen käynyt monta vuotta kuntosalilla 3*viikossa. Koskaan en ole huomannut että kenellekään olisi avoimesti naurettu. Itseäni kyllä joskus huvittaa kovasti puhkuvat ja karjuvat tyypit.

Mihin laittaa pyyhkeen ja pullon? Pyyhe kuuluu laittaa penkille ettei hiki sotke sitä. Tai sitten roikkumaan laitteeseen siten ettei se sotkeudu vivustoon/vaijereihin. Minä en käytä juomapulloa. Pystyn olemaan juomatta sen tunnin treenin ajan vaikka olenkin kova hikoilemaan. Saan kyllä vettä pukuhuoneessa ennen suihkua ja kotona sitten lisää.

Eiköhän jokaisella salilla saa asiantuntijan esittelyn ettei laitteita tule käytettyä väärin. Ja kysy tarvittaessa muilta. Minä ainakin neuvon mielelläni aina kun joku kysyy.

Jos joku näyttää odottavan vuoroaan, voit ehdottaa että teette vuorotellen tai sitten teet vain oman osuutesi loppuun.

Älä murehdi katseista, etenkin kun olet katseenkestävä. Voitko aloittaa käyntisi aamulla tai keskellä päivää? Silloin on vähiten porukkaa.

• "Onko mitään mahdollisuutta varata esim. uimahallin salilta omaa vuoroa, jolloin siellä mahdollisesti saisi treenailla rauhassa? "

-Tokihan tämä onnistuu, mutta sen yhden treenin hinnaksi tulee helosti kolminumeroinen summa. ;)

Ja PT:n palvelut tulevat HUOMATTAVASTI halvemmaksi kuin koko salin vuokraamisen pelkästään omaan käyttöön.

• Aloittelija mie kans

Isoilla saleilla en ole moista naureskelua huomannut. Tosin vaihdoin mukavuuden halusta ihan omalle kotisalille eli kotiin ;)

Ehkä en saa huikeita hauiksia mutta käyn yhteisissä jumppahetkissä mitä täällä järjestetään, juoksemassa, kotona zumba dvd (lol?) , koti punttailua jne.

Eli ujot ja ap. selaa oman alueesi jumpat (muitakin aloittelijoita joten kaikki nauranee kaikille jos niikseen on yleensä ei) , hommaa oma kuntoilu dvd tai lähde nostelemaan ULOS puupöökelöitä ja metallitangolle kehoa.

Hyöty? Jumpat ja dvd:t pois lukien kukkaro ystävällistä eikä tarvitse pelätä. Samalla oppii myös nauramaan itselleen :)

Hyvää matskua aloittelijoille:
      http://kuntoplus.fi/zumba

• Solen_

Minä aloitin punttiharrastuksen Elixialla, koska jäsenyyteen kuuluu 2 PT-tapaamista ja oma saliohjelma, tosin aika köykäinen sellainen. Oli kuitenkin mukavaa kun sai henk. koht neuvontaa laitteissa ja pystyi kyselemään tyhmiäkin. Jäsenhinta Elixialla on kyllä aika suolainen ja vaatii sitoutumista, mutta on mielestäni ihan hyvä ensimmäiseksi saliksi monipuolisuutensa takia. Oma sali kannattaa valita tarkasti niin, että kävijäkunta on samantyyppistä kuin sinäkin niin ei tarvitse pelätä kummoksujia. Tosiasiassahan jokaisella kuntoilijalla on (tai pitäisi olla) oma ohjelmansa tavoitteiden ja lähtökohtien mukaisesti, eikä kenelläkään ole syytä pilkata tai naureskella toisen tekemiselle.

Sinun täytyy vain ottaa huomioon muutama seikka ennen saliharrastuksen aloittamista. Ehdoton on tosiaan oma saliohjelma. Itse sen voi tehdä vaikka tämän sivuston pohjalta.
      http://www.kolumbus.fi/kuntosali_ja_ruokavalio/

Sivustolla on myös linkkejä kuntoiluaiheisiin tutkimuksiin, joista saa hyvää ja luotettavaa perustietoutta liikunnasta.

Katso youtubesta videoita, kuinka eri liikkeet tehdään. Sinuna en huolehtisi muiden reaktioista, punttipentit ovat niin kiinnostuneita omista lihaksistaan, ettei heitä juurikaan kiinnosta muut ihmiset salilla. Ainoastaan, jos heidän treeniään häiritsee... Siksi toinen huomioitava seikka on salietiketti, eli kuinka salilla näin yleensä käyttäydytään. Nämä ovat kuitenkin aika salikohtaisia ja tulevat kyllä tutuiksi ajan kanssa.

Perussäännöt on hauskasti ilmaistu tässä...
      http://www.youtube.com/watch?v=vKknr5gH3KI

Kolmas, ja tärkein asia on kutenkin oma motivaatiosi ja terve itsetunto. Muistuta itseäsi, että kuntoilet itseäsi varten, et muita, ja siksi on se ja sama vaikka muut naureskelisivatkin. Kun tiedät mitä teet ja noudatat ohjelmaasi, huomaat ettei ole mitään syytä ajatella muita kuntoilijoita. Eli jos joku pilkkaa sinua, hän ei oikein taida itse tietää kuinka treenata... Pullistelijat sitten erikseen, omaa paremmuuttaan vain yrittävät todistella.

Tsemppiä, kuntosalista saa niin henkistä kuin fyysistäkin voimaa, joten toivottavasti ylität pelkosi :)

• ffsdsfdfsdsfd

Et varsinaisesti sano minkä asteinen tuo pelkosi on. Onnistuuko sinulta kuitenkin yleensä normaali kanssakäyminen ja esimerkiksi työnteko? Onko sinulla samanlaisia ongelmia muiden arkisten asioiden hoidossa, joka selvästi rajoittaa elämääsi?

Jos selviydyt muilla elämän osa-alueilla kohtalaisesti niin ei tarvitse salille menemistäkään pelätä. Siellä ei muiden treenejä pääosin kovin paljoa kyttäillä ellet tee jotain poikkeuksellisen typerää tai poikkeuksellisen suurilla painoilla.

Kannattaa perehtyä liikkeisiin jo ennen salille menoa. Esimerkiksi pakkotoisto.com sivustolta löydät vinkkejä liikkeisiin ja niiden oikein suorittamiseen. Myös team m&m tekemissä gymlog videoissa (youtube) käydään läpi liikkeiden suoritustekniikoita ja termistö tulee tutuksi. Myös muilta kehonrakennusaiheisilta sivustoilta kannattaa etsiä tietoa treenaamisesta.

• PumpUpTheVolume(N)

Ymmärrän hyvin aloittajan tilanteen koska kukaan ei voi tietää millaista kuntosalilla on jos ei ole kokeillut ja helposti kuvittelee että porukka tuijottelee vain toisiaan ja vertailevat paljonko penkiltä nousee. Itselläni on myös sosiaalisten tilanteiden pelkoa mutta saliharrastusta se ei rajoita ja pystyn toimimaan kuntosaliohjaajanakin jopa. Salilla ihmiset tekevät omia treenejään, kukaan ei siellä tuijottele muita, voit olla siitä ihan huoleti. Ketjun kirjoittajat ovat selvästi provoja. Kannattaa aluksi ottaa ohjaus henkilökunnalta niin et kompuroi liikkeissäsi. Kannattaa esim. ehdottaa jos voisivat ohjata sinua viikonloppuisin suhteellisen aikaisin jolloin treenaamassa on mahdollisimman vähän muita ihmisiä. Selität vaikka ettet ehdi muulloin :) Tsemppiä!

• Ujo itsekin

Aloittelijoille naureskelua ym. idiotismia ei pahemmin esiinny vähänkään siistimmillä saleilla. Niitä naureskelijoita löytyy lähinnä jostain bodarimurisijoiden kellarisaleilta ja pikkukylien ilmaissaleilta, joissa pyörii jotain reikäpääteinejä. Ne kellarisalien naureskelijat ovat yleensä niitä lihapää-tyyppejä, jotka tehostavat itseään lyttäämällä muita alaspäin. Sitä samaa koulukiusaajaporukkaa kuin yläasteen vatipäät. Minkäs teet, jos tyypit eivät ole koskaan tapoja oppineet ja aikuisiksi kasvaneet.

Normaaleilla saleilla ei aloittelijoille naureskella, vaan heitä autetaan. Jokainen on joskus ollut aloitelija. Äläkä ole huolissasi: Ei siellä väkisin seuraan tungeta ja auteta, eli jos haluat vain treenata rauhassa niin sekin onnistuu. Yleensä salilla on myös mahdollisuus käydä alussa laitteet läpi henkilökunnan opastuksella. Siinä saa perustuntumaa laitteisiin, eikä sitten tarvitse panikoida yksin että miten ne toimivat.

Jos ihmiset kovasti ahdistavat, niin ainahan voi mennä salille hiljaisina aikoina, eli heti salin auettua aamulla, tai myöhään juuri ennen sulkemisaikaa. Itse käyn aamuisin klo 7:00 alkaen ja hiljaista on. Ajan myötä se jännitys ainakin vähän helpottaa, kun saleilusta tulee rutiinia.

Tuo omalle porukalle vuokraaminenkin varmaan periaatteessa onnistuu, mutta varaudu siihen että hinta on moninkertainen normaaliin verrattuna. Onko sinulla muka heittää useampi satanen kuussa kuntosaleiluun?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Koko familia taas lehdissä jauhamassa vanhoja asioitaan

Nyt menee familialla lujaa. Martina ja äiti MeNaisissa (taas) ja Esko IS:ssa. Kuinkakohan monta kymmentä kertaa nuo sam
      Kotimaiset julkkisjuorut
      355
      1436
    2. Minkä ikäistä ikävöit?

Minkä ikäinen hän on ja mitä hän sinulle merkitsee/merkitsi?
      Ikävä
      74
      1415
    3. Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten
      Maailman menoa
      312
      1191
    4. Taas syytöntä ja rehellisintä rangaistiin

Ja vielä 13 000 euroa kaupungin oikeudenkäyntikuluja maksuun. Lisää tällaisia päätöksiä.😀
      Haapavesi
      46
      1107
    5. Aika pieni se on

Joku sanoo että matala on suihku. Säätöä tarviaa nyt ruisku, että se ruiskuaa korkeudelle valopylvään Näin saamme näht
      Haapavesi
      33
      935
    6. Heh, Irvi-Riikka vie duunareilta nyt arkipyhätkin

Voihan saksilla näköjään leikellä kalenteriakin. Irvi-Riikalla ne osuivat arkipyhiin. Että sellainen duunaripuolue 😆
      Maailman menoa
      231
      914
    7. vinkki miehille

Jos on ollut erimielisyyksiä ja sun käytös on satuttanut naisya, et voi palata takaisin kevyesti niin kuin mitään ei oli
      Ikävä
      163
      878
    8. Kiitos siitä

Kiitos siitä hahmosta jonka loit, ja jonka sain tuntea, ja kutsua ystäväksi. Se oli hyvä tyyppi ja siihen oli helppo rak
      Ikävä
      40
      845
    9. Ilouutinen: Teini-ikään ehtinyt Osmo Peltola TV:ssä! Tätä tiedossa Peltsi-isän kanssa tällä kertaa

Mikä upea parivaljakko: Peltsi-isä ja Osmo-poika. Peltsin toisen luonto starttaa televisiossa ja mukana muutamassa jakso
      Tv-sarjat
      20
      827
    10. Pelekäätkönä mua?

Älä turhaan. 😘 Unohdetaan säät ja ilmat ja muut turhat lätinät tai jos välttämättä haluat niistä keskustella, niin te
      Ikävä
      42
      804
    Aihe