Imussa ajaminen

spineless2

Kun ajan vaikka rekan imussa niin todistetusti se vähentää polttoainekuluja mutta kasvattaako se edelläajavan polttoaineenkulutusta vai mistä se hyöty minulle tulee? Mitään ei saa ilmaiseksi.

16

6592

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 14+16

      Jos sinä et käytä hyväksesi sitä edelläajavan ilmaan tekemää reikää niin siiten se vaan täyttyy umpeen. Jos ajaa suuresta ilmanvastuksesta siihen reikään niin se vaan ikäänkuin tuntuu imulta.

    • Miten lähellä rekkaa pitää ajaa, että se vähentää polttoainekuluja, ja kasvattaako sillä etäisyydellä ajaminen riskiä törmätä rekkaan?

      • 1+1

        Sanoisin että rekka-henkilöauto-systeemi virtaviivaistuu ilmanvastuksen suhteen, ja polttoainekulut kokonaisuudessan vähenevät. Luulisin, että vaikutus rekan polttoainekuluihin on aika mitätön.

        Jos luotat siihen, että autosi jarrut ovat tehokkaammat, voit ajaa lähimmillään etäisyydellä reaktio toimintaaika 0,5 s x 80 km/h ~ 12 m. En kuitenkaan suosittele.


      • spineless2
        1+1 kirjoitti:

        Sanoisin että rekka-henkilöauto-systeemi virtaviivaistuu ilmanvastuksen suhteen, ja polttoainekulut kokonaisuudessan vähenevät. Luulisin, että vaikutus rekan polttoainekuluihin on aika mitätön.

        Jos luotat siihen, että autosi jarrut ovat tehokkaammat, voit ajaa lähimmillään etäisyydellä reaktio toimintaaika 0,5 s x 80 km/h ~ 12 m. En kuitenkaan suosittele.

        Kokonaisenergia vähenee mutta se minkä auto säästää kulutuksesta niin rekka häviää. Kaveri kokeili ajaa matkavaunua vetäen niin muistaakseni söi 5l/100km diisseliä mutta itse en aio kokeilla.


    • spineless2

      Voisiko sanoa että rekan energian käyttö kasvaa yhtäsuureksi kuin henk.auton energian säästö vaikkakin virtaviivaistuminen säästää kummankin energiaa?

    • Aale Tynnyri

      Päättelisin, että henkilöauton perässä ajaminen ei lisää rekan kulutusta.
      Rekka joutuu tekemään saman ilmansiirtotyön huolimatta siitä, ajaako perässä henkilöauto vai ei. Näin ollen henkilöauto hyödyntää muuten "hukkaan" kuluvaa ilmansiirtotyötä, ja henkilöauton kulutus pienenee rekan kulutuksen säilyessä ennallaan.

      • spineless2

        No kaipa tämä on jonkinlaista saivartelua mutta rekan perässä on se imu vaikka siellä ei toista ajoneuvoa olisikaan joten silloin sen lisäksi että rekka puskee ilmaa se myös on aiheuttamassaan imussa. Sitä vetää imu taaksepäin mutta kun siellä on toinen auto takana niin imu vaikuttaakin lähinnä takanaolijaan myönteisesti joten kumpikin hyötyy. Mutta onhan se imu sitten sen takana ajavan perässä.


      • jksysyusybsbvzya
        spineless2 kirjoitti:

        No kaipa tämä on jonkinlaista saivartelua mutta rekan perässä on se imu vaikka siellä ei toista ajoneuvoa olisikaan joten silloin sen lisäksi että rekka puskee ilmaa se myös on aiheuttamassaan imussa. Sitä vetää imu taaksepäin mutta kun siellä on toinen auto takana niin imu vaikuttaakin lähinnä takanaolijaan myönteisesti joten kumpikin hyötyy. Mutta onhan se imu sitten sen takana ajavan perässä.

        Ilmalle annetaan enemmän aikaa täyttää se kolo ja siksi kumpikin hyötyy.
        Onhan huomattava että henkilöautokin syrjäyttää ilmaa ja sama syrjäytys työntää hieman rekkaa.

        Hnekilöauto saa suuremman hyödyn kuin rekka pienemmän otsapinta-alan johdosta jolloin se mahtuu sinne rekan taakse miltei näkymättömiin.


      • auto on häntäheikki
        jksysyusybsbvzya kirjoitti:

        Ilmalle annetaan enemmän aikaa täyttää se kolo ja siksi kumpikin hyötyy.
        Onhan huomattava että henkilöautokin syrjäyttää ilmaa ja sama syrjäytys työntää hieman rekkaa.

        Hnekilöauto saa suuremman hyödyn kuin rekka pienemmän otsapinta-alan johdosta jolloin se mahtuu sinne rekan taakse miltei näkymättömiin.

        Joo, se henkilöauto toimii ikäänkuin rekan häntänä ja tekee yhdistelmästä vähän enemmän pisaramuotoisen. Pisaramuoto on aerodynaamisesti paras.


      • Aale Tynnyri
        spineless2 kirjoitti:

        No kaipa tämä on jonkinlaista saivartelua mutta rekan perässä on se imu vaikka siellä ei toista ajoneuvoa olisikaan joten silloin sen lisäksi että rekka puskee ilmaa se myös on aiheuttamassaan imussa. Sitä vetää imu taaksepäin mutta kun siellä on toinen auto takana niin imu vaikuttaakin lähinnä takanaolijaan myönteisesti joten kumpikin hyötyy. Mutta onhan se imu sitten sen takana ajavan perässä.

        saatat sittenkin olla oikeassa. Vai pitäisikö henkilöauton nopeuden olla suurempi kuin rekan nopeuden, ts. henkilöauton saavuttaa rekkaa, ennenkuin henkilöauton aiheuttama työntövaikutus vaikuttaisi rekkaan?


    • Mythbusters..

      Kyseinen asia on testattu mm. Myytinmurtajissa...siinä tuli selväksi millä nopeudella ja miten lähellä kannattaa ajaa että säästöä oikeasti tulee.

    • spineless2

      Myytinmurtajissa ei selvitetty muuta kuin paljonko imussa ajavalle tulee säästöä eri välimatkojen päässä ajamalla mutta ei mitään itse rekan/kuorma-auton kulutuksesta. Jäi silti vielä vähän vaivaamaan...entä jos on rekka-rekka yhdistelmä niin mitenkähän siinä hyötysuhde?

      • spineless2

        Tai sitten toisin päin. Jos perässä tulee rekka ja ajat henk.autolla niin sen työntövaikutus?


      • Aale Tynnyri
        spineless2 kirjoitti:

        Tai sitten toisin päin. Jos perässä tulee rekka ja ajat henk.autolla niin sen työntövaikutus?

        Ajatellaana näin: Kaksi rekkaa ajaa peräkkin ahtaassa tunnellissa. Tällöin rekkojen väliin syntyy tietty kokonaispaine, jälkimmäisen rekan perään tietty alipaine ja etummaisen rekan eteen ylipaine. Jos rekkojen väli pienenee tunnellissa välissä oleva paine kasvaa. Pitänee olla niin, että taaimmainen rekka tekee vähintää yhtä ison työn tämän paineen kasvattamiseksi kuin mitä etummainen rekka siitä hyötyy.

        Kuitenkin rekkojen ajaessa jonossa tunneliin kokonaisenergian tarve pienenee, koska jonoa hidastaa vain se yksi alipaine (viimeisen rekan perässä) ja ja liikettä vastustaa vain se yksi ylipaine (ensimmäisen rekan edessä).

        Jos autot ajavat tiellä eivätkä tunnelissa, painevaikutukset jäänevät merkityksettömän pieniksi, verrattuna etummaisen auton ilmanvastukseen. Muut painevaikutukset pienenevät entisestään, jos toinen rekoista vaihdetaan virtaviivaiseen henkilöautoon, esim Lada Combi 1200L:ään


    • Hyvin lähellä :D
    • Anonyymi

      Olen itse saanut testeissä moottoritiellä, että rekan imussa ajaessa noin 85 km/h autoni kuluttaa n. 3,8-3,9 litraa (riippuen rekan koosta) / 100km ja ilman imua n. 4,4 litraa joten auto vie keskimäärin 11-14% dieseliä vähemmän rekan imussa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pehmeää laskua

      Sinulle. Muutaman kilsan päästä. Mieheltä, joka salaa välittää.
      Ikävä
      83
      3338
    2. Nainen olet minun

      Olen ominut sinut itselleni, täysin itsekkäistä syistä. Haluan rakastella sinua nainen, toivottavasti sinäkin minua. Oli
      Ikävä
      44
      2777
    3. Sille ei voi enää mitään

      Miten kaikki meni aiemmin. Oon aivan lukossa 🔒 Tuskin uskallat enää mitää tehdä. Ehkä pitää luovuttaa vaan.
      Ikävä
      74
      2316
    4. Mukavaa päivää

      Miehelle 🖕❤️‍🔥 Kahvia ja kävelylle🌞
      Ikävä
      61
      2288
    5. Harmi jos ei enään nähdä

      Ehkä se on parempi näin kuitenkin. Ehkä jotain uutta löytyy. Uskon ja toivon että olet onnellinen. Sinussa on kaikki
      Ikävä
      51
      2221
    6. Miten suhtauisitte jos kaivattunne sanoisi, ettei hänestä ole seurusteluun

      mutta seksi, hellyys ja yhdessäolo kelpaa kyllä??
      Ikävä
      116
      2206
    7. Vau miten upea nainen!

      Näytit todella tyrmäävältä. 🤩😍 En meinannut saada katsettani irti sinusta.
      Tunteet
      20
      2007
    8. Kunpa minä tietäisin

      Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      21
      1993
    9. En voi sanoa että toivon sinulle hyvää.

      Ei meitä ole tarkoitettu yhteen.
      Ikävä
      62
      1934
    10. Merja Kyllönen: Ero

      Joko uusi kierroksessa
      Suomussalmi
      96
      1790
    Aihe