Jospa meilläkin osaisivat naiset pukeutua...

Jeremias

Suomalaisnaisten pukeutuminen sai kyytiä viimeksi tällä viikolla, kun presidentti seurasi olympialaisista sukissa ja sandaaleissa. Hanakimmin meitä verrataan korkokengissään sipsuttaviin virolaisnaisiin.

Huoliteltu pukeutuminen on ollut virolaiselle naiselle hengissä selviämisen ja itsekunnioituksen keino. Perinne on syvällä Viron kulttuurihistoriassa, ja oman naiseuden kunnioittaminen on siirtynyt äidiltä tyttärelle, kertoo kirjailija Kaari Utrio.

Nyky-Suomessa pukeutumiskulttuuriin vaikuttaa mm. tasa-arvoajattelu.

- Suomalaiset naiset pelkäävät, että tasa-arvo viedään pois, jos ollaan elegantteja. Ajatellaan, että se on joko tai: on valittava ulkonäkö tai itsenäisyys, Utrio sanoo.

21

2538

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ukkomies

Naisten ulkonäöstä huolehtiminen loppuu (yleensä)
      3-5 vuotta naimisiinmenon jälkeen. Sitten porataan
      ympärikyliä ettei mies halua enää/tai käy vieraissa.
      Reikäset kalsarit ja verkkarit t-paita ei paljon
      kiihota!

Vois hiukan kattoa peiliin !

• sandra

20v sitten tavatessamme,pukeuduin naisellisesti ja korkokengät lähes aina...juuri siihen tyyliin mies ihastui,silloinen tyttöystävänsä pukeutui farkkuihin/pitkiin housuihin mataliin kenkiin...

Noo,nyt 20vuotta myöhemmin,laittaudun ja käytän edelleen korkokenkiä...vaan sepä pännii miestä! Milloin alat pukeutua tavallisesti-tai-ei tarvia hänen takiaan laittautua....Muualta tulee positiivista palautetta,mutta hän luimistelee...

Tyylini on tyylikäs,mutta naisellinen-ei siis kermakakkuhörsöä,ymmärsikö kukaan?

Mies on 10v vanhempi itseäni,ehkä hän alkaa tulla siihen ikään...

• ukkomies
        sandra kirjoitti:

20v sitten tavatessamme,pukeuduin naisellisesti ja korkokengät lähes aina...juuri siihen tyyliin mies ihastui,silloinen tyttöystävänsä pukeutui farkkuihin/pitkiin housuihin mataliin kenkiin...

Noo,nyt 20vuotta myöhemmin,laittaudun ja käytän edelleen korkokenkiä...vaan sepä pännii miestä! Milloin alat pukeutua tavallisesti-tai-ei tarvia hänen takiaan laittautua....Muualta tulee positiivista palautetta,mutta hän luimistelee...

Tyylini on tyylikäs,mutta naisellinen-ei siis kermakakkuhörsöä,ymmärsikö kukaan?

Vaikee sanoa miehestäsi, oisko vähän mustis?
        Itse olisin ylpeä jos vaimoni saisi ihailevia katseita ;)
        Olen aina pitänyt hyvinpukeutuneita naisia arvossa, nykyään jos vaimolle mainitsen että voisi
        pukeutua paremmin niin mökötys alkaa heti!
        olen muuten tavannut vaimoni 20 v. sitten, olen vaan itse hiukan nuorempi kuin vaimoni (40 )

• Sara

On se ikavaa etta sinulla on tuo ajattelutapa etta jos vaimo ei huolehdi ulokonaosta samalla tapaa kuin vuosia sitten, niin se on hyva syy kayda vieraissa tai jattaa vaimo! Saalittavaa... P.S. Vois tosiaan hiukan katsoa peiliin, right back at you! Muuten, toivottavasti kukaan ei halua menna kanssasi naimisiin, on sinulla sen verran ala-arvoinen ajattelumaailma.

• MISSY ELLIOT

Niin, en tajua sitä, miksi suurin osa naisista "lopettaa" itsestään huolehtimisen naimisiinmenon jälkeen.Jonkunlaista tyylikkyyttä pitää olla aina, sanon minä.Paljon mukavampi katsella tyylikkäitä,itsestään huolehtivia ihmisiä, kuin leveäpeppuisia, tuulitakki plus 10v. vanhat farkut-ihmisiä

• Nainen 40+
        sandra kirjoitti:

Meillä mieheni tykkää kovasti kun ainakin viikonloppuisin pukeudun vähän tyylikkäämmin ostosreissulle tai muualle esim. hameeseen tai suoriin housuihin ja korkeisiin korkoihin. Muilta miehiltä saan poikkeuksetta ihailevia katseita tyylistäni mutta naisten katseet ovat puolestaan aika erilaisia tyyliin " mikähän kana se tuokin luulee olevansa " tai " miten tuo on kehdannut lähteä tuollaisilla piikkareilla liikenteeseen ". Noiden naisten oma pukeutuminen on sitä aika tyypillistä " mitä nyt vaatekaapista on ensimmäisenä käteen osunut " tyyliä.
        Vähän vastaavalla tavalla pukeutuneet naiset kuin minä eivät taas kiinnitä juuri mitään huomiota tyyliini, korkeintaan katsovat hyväksyvästi.

• akka

Niin kyllä olisi suomalaisella miehelläkin parantamisen varaa. Miesten tyylittömyys ei vain näytä yleensä yhtä räikeältä, koska miesten vaatetuksessa on alunperinkin vähemmän valinnanvaraa ja yhdistelymahdollisuuksia.

• untuva

hoidetaanpas ensin ne suomi-"miehen" lököttävät verkkarit, lenkkarit, lösähtänyt olemus, turvonnut naama, levinnyt perse ja kaljamaha sekä puutteellinen hygienia, junttimaisuus ja käytöstapojen puute ensin kuntoon (vaikka etelänmaalaisten tasolle, jos nyt vertailuja kaipaat) ja katsotaan sitten mitä naisille voidaan tehdä.
      kovia ovat arvostelemaan vaikka itse pelkkiä jätteitä. hyi saatana.

• nininina

suomalainen nainen on kuvailemasi kaltainen,levinny perse tai luikku latuska,pöhöttynyt tai valahtanut.Aniharvoin näkee rotunaisia suomessa,ainakaan yli 25-30vuotiaita.

• Hasu

toki on omat pukeutumis "ongelmansa", mutta aiheesta voidaan aloittaa uusi keskustelu ja keskustella tästä aiheesta rakentavasti...ei väitellä...Suomalaisten naisten pukeutuminen lienee kulttuurisinonnainen juttu ja liittyy naisen suureen "itsemääräämisoikeuteen" yhteiskunnassamme. Muualla maailmassa miesten "valta" naisiin on huomattavasti suurempi, kuin meillä pohjoismaissa. Yleisestihän Suomessa naiset pukeutuvat kauniisti ja huolehtivat itsestään erityisesti noin 25-ikävuoteen asti (toki sama pätee myös miehilläkin, mutta ei niin korostetusti). Siinä vaiheessa kun se vakituinen kumppani on löytynyt ja mahdolliseti lapsetkin tehty on enää "turhaa " huolehtia ulkonäostään. Ulkonäkö menettää merkityksensä, koska pariutuminen on tapahtunut. Kaikenlaisen laittautumseen merkitys on kuitenkin vastakkaisen sukupuolen huomion herättäminen (toki nyt moni nousee takajaloilleen ja sanoo, että mä laittaudun ihan itseni takia...no ehkä vähän totta...). Niin ja koska naisen asema Suomessa on parisuhteessa vahva, niin hänen ei tarvitse ulkonäöllään tai miehen toiveiden mukaisesti huolehtia ulkonäöstää.

• Lesbis

Minkähän takia minä sitten laittaudun, kun minua ei tuo vastakkainen sukupuoli lainkaan kiinnosta, ja suuri osa potentiaalisista kiinnostuksen kohteistakin on enemmän poikamaisten naisten perään...

• voi voi

Suomi on junttikansa.

Tuulipuvut, kuluneet farkut yms. roskaa näkee liikaa.

Kaikki 10-30-v naisetkin ovat toistensa kopioita halvoissa sinisissä pissis/tavisfarkuissaan.

Miesten muoti on olematonta... kaikki samaa massaa, farkut tai suorat housut...

Missä tyyli? Missä rohkeus? Missä persoonallisuus?

Suomalaiset eivät osaa pukeutua, pois laumasieluisuus ja halpahallityyli.

• Hmmmm

Tämä taitaa olla se Ellien rohkeaa ja räväkkää pukeutumista peräänkuuluttava, joka kuitenkien kieltäytyy antamasta esimerkkiä rohkeasta ja räväkästä pukeutumisesta. :D:D:D

• Rapakon takaa

Mielestäni suurin osa suomalaisista naisista pukeutuu aika lailla samalla tavalla kuin amerikkalaiset naiset. Mutta ymmärrän tämän suomimiesten virolaisnainen haikailun - Suomihan on aina ollut tuonne itään päin kallellaan.

• Suomalaisnainen

...olisivat lain edessä tasa-arvoisessa asemassa miehen kanssa. Olen todella ylpeä ja iloinen siitä, että olen suomalainen nainen eikä minua ole kasvatettu pitämään elämän päämääränä miehen "saamista" ja jäämään sen jälkeen imuroimaan miehen taloa rintaliivit päällä täysipäiväisesti.

• Niin...

tahtoo sanoa että näytät ukolta,jätkältä...koska olet SUOMALAINEN NAINEN,niinkö?Ei siis tarvi huolehtia itsestään-sehän on alistumista miehen tahdolle?

• Gwen
        Niin... kirjoitti:

tahtoo sanoa että näytät ukolta,jätkältä...koska olet SUOMALAINEN NAINEN,niinkö?Ei siis tarvi huolehtia itsestään-sehän on alistumista miehen tahdolle?

Huolehtiiko miehet suomessa itsestään? EI.
        Helvetti alkaa ärsyttämään, kun nää ''miehet'' jankkaa kokoajan naisten pukeutumisesta, vaikka itse pukeutuvat HUONOSTI. Jopa hyvännäköinen mies onnistuu näyttämään pultsarilta, kun ei osata katsoa peiliin ennen ulos lähtöä.

Naiset pukeutuvat itseasiassa tosi hyvin tällä hetkellä, vain vanhemmilla naisilla näen näitä tuulipukuja. Ja paremmin naiset täällä suomessa osaavat huolehtia itsestään, ulkonäöstä ja vaatetuksesta, kuin miehet.

Kehoittaisin ensin miehiä tarkkailemaan itseään ennemmin kuin toista sukupuolta.

Ne kaljamahat, kulahtaneet Iron Maiden- teepaidat, lökärit ( siis jonkinmoiset hopparivetimet ) ja vanhat lenkkitossut, kun niistä luopuisitte, moni nainen olisi iloinen.

Suomalainen nainen osaa olla tyylikäs ilman, että näyttää virolaiselta.
        Ei ne virolaiset naisetkaan mitään tyyliniekkoja ole, ihme minihameet/korkkarit/pikkutoppi virityksiä näkyy aina. Ei tyylikästä pukeutumista.

• Suomalaisnainen
        Niin... kirjoitti:

...on juuri niin konventionaalinen kuin mitä odottaa saattaa. Mistä päättelet, että näytän jätkältä? Näin ei nimittäin ole asianlaita.

• erika

Me virolaiset emme kyllä takulla ole miesten jalkojen alle tallattavissa,jos jossain maassa on naisia jotka ovat selvillä omasta viehätysvoimasta ilman että miehen täytyy aina sitä heille sanoa.Niin, eestissä Virolainen nainen meikkaa itseään koska tietää että jos katsoo vaikka itseään peilistä ja vastaan katsoo huolitellut kasvot niin mielialakin nousee vaikka muten olisi masentunut.Täällä suomessa kuvitellaan että kaikki virolaiset naiset ovat köyhiä reppanoita ja mieheltä rahaa kerjääviä mutta meitä on myös taloudellisesti hyvin pärjääviä ja riippumattomia naisi jotka huristelevat pitkin Tallinnan katuja huippuautollaan ja viis veisaavat mitä miehet ajattelevat niitten ulkonäöstä.Ne vaan ovat tottuneet olemaan naisia joitten perään kadulla katsotaan.

• Jarna ja mummo
        erika kirjoitti:

Me virolaiset emme kyllä takulla ole miesten jalkojen alle tallattavissa,jos jossain maassa on naisia jotka ovat selvillä omasta viehätysvoimasta ilman että miehen täytyy aina sitä heille sanoa.Niin, eestissä Virolainen nainen meikkaa itseään koska tietää että jos katsoo vaikka itseään peilistä ja vastaan katsoo huolitellut kasvot niin mielialakin nousee vaikka muten olisi masentunut.Täällä suomessa kuvitellaan että kaikki virolaiset naiset ovat köyhiä reppanoita ja mieheltä rahaa kerjääviä mutta meitä on myös taloudellisesti hyvin pärjääviä ja riippumattomia naisi jotka huristelevat pitkin Tallinnan katuja huippuautollaan ja viis veisaavat mitä miehet ajattelevat niitten ulkonäöstä.Ne vaan ovat tottuneet olemaan naisia joitten perään kadulla katsotaan.

Voisitteko Erika pysyä sitten siellä virossa,katos on paljon ikävää teidän mukana suomeen tullut.Rajat siihen suuntaan tiukasti kiinni,sorry vaan,tätä mieltä olen.

• Erika
        Jarna ja mummo kirjoitti:

Voisitteko Erika pysyä sitten siellä virossa,katos on paljon ikävää teidän mukana suomeen tullut.Rajat siihen suuntaan tiukasti kiinni,sorry vaan,tätä mieltä olen.

Sorry jos loukkasin,ei ollut tarkoitus,halusin vain kertoa että kaikki naiset eivät ole eestissä alistettuja reppanoita.Itse olen asunut täällä suomessa jo kymmenen vuotta ja puolisoni on suomalainen.Koskaan en ole suomalaisille aiheuttanut mitään suruja ja puolustan aina suomalaisia jos kuule kuinka niitä siellä poroiksi haukutaan.Minulla ovat täällä suomessa kaikki elämäni tärkeät asiat,mies ja lapset.Paras ystävätär on suomalainen ja pidän suomalaisista,joten en ole tänne tullut teidän verorahoja kaapimaan olen täällä opiskellut ja teen joka päivä töitä leipäni eteen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Orpo räyhää: kansan on muututtava

Orpon mukaan kansa ei elä kokoomuksen kanssa samassa todellisuudessa, ja sen vuoksi kansan on muututtava. Kas kun ei san
      Maailman menoa
      239
      3061
    2. Muovikassikartelli

Kauppaketjut ovat yhdessä sopineet muovikassin yksikköhinnaksi 59 senttiä. Milloin viranomaiset puuttuvat tähän kartell
      Talousrikokset
      17
      1718
    3. Aidon persun tunnistaa Marinin palvonnasta

Oli kyse sitten Halla-ahosta tai Putinista. Ensimmäisenä aidolle persulle tulee mieleen Marin.
      Maailman menoa
      21
      1410
    4. Et taida paljoa

treffeillä käydä? 😆 mieheltä Naiselle
      Ikävä
      104
      1238
    5. Nainen, nyt esitän muutaman skenaarion

Asumme yhdessä ja seurustelemme. 1. On ilta ja olet sohvalla makoilemassa ja räpläät kännykkääsi. Makuuhuoneesta kuulu
      Ikävä
      129
      1231
    6. Mikä tekee sen

Vetovoiman kaivatussasi?
      Ikävä
      75
      1147
    7. Kristillinen kaste toimitetaan upottamalla veteen - pään valelukaste ei kelpaa

Kristillinen upotuskaste perustuu juutalaiseen puhdistautumiseen, jossa upottaudutaan veden alle kokonaan. Paavali verta
      Kaste
      153
      1052
    8. Oikea kaste on syntisten kaste

Oikea kaste on syntisten kaste. Vain syntisiä tulee kastaa. Itsensä uskoviksi ja vanhurskaiksi julistaneita ei tule ka
      Kaste
      58
      1035
    9. Upotuskaste on raamatullisin kaste

Jokainen raamattua lukenut tietää sen. Päivänselvä asia. Vauvalle annettu kaste ei löydy raamatusta.
      Kaste
      717
      957
    10. Harmittaako joku

Harmittaako joku asia tai asiat, mitä on tapahtunut tai jäänyt tapahtumatta?
      Ikävä
      135
      952
    Aihe