Semi- kasvissyöjäksi?

aloittelija.vielä

Hei!
Olen mietiskellyt pitemmän aikaa omaa jaksamistani ja terveyttäni (lisäksi lapseni terveyttä) ja miettinyt että veisikö mahdollinen puoli-vegeksi alkaminen tätä eteenpäin? Olen jo ennestään pudotellut paino nyt yhteensä 40 kiloa noin 1,5 vuodessa, ja vaikka matkaa on vielä normaalipainoiseksi jonkin verran, niin en enää "laihduttamalla laihduta" koska oloni on mitä mainioin ja paino tippuu hitaasti mutta suht tasaisesti.
Kuitenkin mietin että syönkö oikein ja voisiko oloni olla vielä pirteämpi kun opiskelijana ja 3-vuotiaan lapsen äitinä tarvitsen energiaa jotta jaksaa päivän loppuun asti vetää! :) Ja sen kuvan olen saanut että monet kasvisruokavalioon siirtyneet ovat saaneet pirteämmän olon, unen laatu on parantunut, on laihtunut jne. En kuitenkaan halua lopettaa kokonaan lihan syöntiä, sillä minulla ei ole siihen tarvetta niin sanotusti. Olisiko teillä siis vinkkejä miten muuttaa ruokavaliota? Jtn perustärkeitä elintarvikkeita jotka olisi hyvä löytyä kaapista aina? Ja jos joku sattuisi tietämään jonkin hyvän resepti sivuston missä olisi sit myös selvii reseptei, vaikken nyt kokonaan vegeksi alakaan :)
Kiitos kaikista mahdollisista vastauksista jo etukäteen! Hyvää kesää! :)

2

125

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sedä

      Mä en itse kokenut mitän suurta piristymistä, mutta enpä ole koskaan ollut kovin ei-pirteäkään :D Perussääntönä kannattaa syödä paljon tuoreita vihanneksia, marjoja ja hedelmiä, niin saa vitamiineja ja jaksaa. Kannattaa alkaa pienissä palasissa syömään joskus lihan sijasta vaikka linssejä, papuja tai pähkinöitä, niin menee kaikkein kivuttomammin muutos. Jos tykkää, niin aasialaisissa ja afrikkalaisissa ruuissa on paljon kaikkia kivoja valmiiksi kasvisruokia.

      Reseptien suhteen mun raamattu on tämä:
      http://chocochili.net/

      Ruoka-aineet riippuu toki kauheesti siitä mitä syö :D En tiedä hahmotanko edes mitä "perusihmisen" kaapissa on, mutta perusproteiinit kuten linssit, pavut, herneet ja soijaruohe säilyy ikuisuuden, ja papuja kannattaa keittää valmiiksi pakkaseen niin säästyy aikaa ja rahaa. Moni soijamaitokin (tai muu sellainen) säilyy lämpimässäkin iäisyyden, eli kannattaa pitää varalla.

      Ja toki monenlaisia mausteita on hyvä olla, kasvisruoka kun ei yleensä ole valmiiksi marinadissa kun joutuu ite tekemään. Itse tykkään esim. juustokuminasta, korianterista, inkivääristä, neilikasta ja kanelista yms. Aasia-henkisistä.

    • Sannnnnnni

      Mieheni söi ennen lihaa ja syö ulkona vieläkin, mutta sanoo pitävänsä sapuskoistani enemmän kuin omistaan. Aamupalaksi surautan banaanista ja kotimaisista marjoista smoothieita - mies sanoo että munien ja pekonin jälkeen yleensä teki mieli mennä suoraan takaisin nukkumaan, mutta näistä saa tarmoa (lisään niihin leseitä ja kaalinlehtiä mutta vain hyvin kevyellä kädellä etteivät ne maistu). Kesällä kun pannun ääressä seisominen ei hirveästi natsaa teen papusalaatteja -huuhtoo pari tölkkiä papuja, kikherneitä, mitä nyt on, heittää sekaan paprikaa ja tomaattia, kurkkua, lehtivihanneksia, oliiveja yms sums, ja kastiketta josta pitää. Tulee ruokaisaa, toisin kuin pelkkä vihersalaatti. Talvella voi pyöräyttää oljyssä ja mausteissa pilkottuja juureksia, kesäkurpitsaa, ja tunkea uuniin -ruoka tulee itsekseen sillä aikaa kun puuhailee omiaan. Wokkaaminen on myös helppoa; pussi vihanneksia pakastealtaasta, soijasuikaleita tai quornia tai kikherneitä tai jotain, nuudeleita tai quinoaa tai jotain, wokataan. Keitot, esim purjo-peruna tai porkkana tulevat edullisiksi kuun loppua kohti...

      Kasviruoassa on senverran täyttävää kuitua ettei sillä oikein voi muuta kuin pysyä normaalipainossa, ellei nyt syö pellillistä vegaanikuppikakkuja per päivä ja kiloa pähkinöitä päälle tai jotain sentapaista ihan absurdia -piilorasvoja kun on vähän. Öljyn kaataminen maltilla on helpompaa kuin jauhelihan rasvaprosenttien tavailu, eivätkä marjat ja hedelmät paisuta niinkuin karkki...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      154
      11313
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3153
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      216
      3004
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2197
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1958
    6. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1805
    7. 93
      1795
    8. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      53
      1794
    9. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      19
      1768
    10. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1647
    Aihe