Kauan velkajärjestely kestää jos haluaa säilyttää asunnon?

17+16

Miten se lasketaan?

13

2013

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • giisus teitä

eiks se asunto pidä luovuttaa jos menee järjestelyyn. Se on kaikkein isoin varallisuuserä ja todennäköisesti isoin vekaeräkin. Sitä ei sinäänsä kait huomioida ollenkaan plussaksi jos jätät sen.... eikä yhteiskunnan tehtävä ole maksaa sinun asuntoasi sinulle sillä, että annetaan velkoja anteeksi ja muutaman vuoden päästä sitten saat realisoida sitä sataprosenttisella käypällä arvolla.

Tässä on yks pointti joka kannattaa huomioida. Olet ostanut asunnon jossa on velkaa 100% sen arvosta. Olet pystynyt maksamaan sitä lainaa vaikka 15%, ja sinulla on siis lainaa 90% alkupelräisestä josta et selviä. Nyt velkajärjestelyn läpi mentyä maksat lainastasi vaikka 50%, minkä jälkeen sinä olet velaton ja luottokelpoinen.

Sitten pari vuotta velkajärjestelyn jälkeen sinun asuntosi sen hetkinen arvo nykykäytännöllä on vaikka 115% sen hankinta-arvosta, saat myytyä sen 100% hinnalla siitä mitä itse maksoit siitä....

Kun otetaan huomioon se, että olet itse maksanut siitä asunnostasi vaikka 50% sen arvosta, kun velkajärjestely maksoi siitä toisen puolen, niin..... joku mättää....

SIis vaikkamyyt sen asunnon 80% arvosta siitä arvosta ja käyt velkajärjestelyä sen 5v, niin voitat aikalailla rahaa.....

Itse olen niin huonossa asemassa, että asun kokoikäni vuokralla ja olen ollut pitkään velaton osatyökykyinen, mutta te velkapellet vasta pellejä olette! Oikeita veronmaksajia.....

• veroja maksava pelle

Kyllä me veromme maksamme, vaikka velkapellejä olemminkin! Itse tein lisätyötä viime vuonna selviytyäkseni niin verottaja puuttui asiaan ja nappasi siitä melkein ½:t. Vieläpä sain lisäveroja maksettavakseni...Itselläni on velkajärjestelyhakemus vetämässä(ollut jo vuoden) ja maksuihin tulee lisämaksuvelvollisuus "perintöosuudesta", mistä maksetaan koko ajan mm kiinteistöveroa...

• 18+7

Kymmenen vuotta kai se yleisimmin kestää jos on tarkoitus säilyttää asunto.

• Read7

10 vuotta kestää oman asunnon säilytysohjelma.Ja nm:lle Giisus jotain,ennen kuin kommentoit,niin ota asioista ensin selvää,huhhuh...asuntolaina ei häviä mihinkään,vaan maksat sen just niinkuin on alussa jo sovittu pankin kanssa,tosin maksusuunnitelma muuttuu.Esimerkki: ekat viisi vuotta maksat muita velkoja,ts.C-velkoja pois ja samalla maksat as-lainan korkoja ja mahd.lyhennyksiä,jos maksuvaraa riittää.Sen jälkeen 5 vuotta maksat pelkää as.lainaa KOKO maksuvarallasi (mitä aiemmin käytetty C-velkoihin as.laina korkoihin)..kuka voittaa?? Ei velallinen,vaan pankki.
      Turha vetää niin väsyneitä juttuja veronmaksuista yms.Kaikki maksaa veroja,ihan kaikki (ellei ole 0 e tuloja tai max 2000e/vuosi),on järjestelyssä tai ei.

• 15+10

Mikäs järki tuossa on? Miksi sen 5v jälkeen ei voi itse päättää paljon asuntolainaa maksaa? Jos muut velat on ongelma eikä se asuntolaina.

Meillä paska tilanne, velkajärjestely on ainoa ratkaisu, velkaa liikaa takuusäätiön takausta varten ja yhdistelylainaa ei muualta saa. Velat saataisiin 5 vuodess pois jos olisi esim. Yksi laina mitä maksella :/

Siis mihin sen 5v jälkeen lyhennykset menee? Asuntolainaan vai kaikki? Eli sitäkö siis maksetaan yli tuplasti aiempaan tilanteeseen nähden? Nyt 700/kk... sitten 1400kk (muihin velkoihin nyt 700e myös)

• 7+3

Maksusuunnitelma tehdään 10 vuodeksi,ensin maksat 5 v korkoja ja niitä muita lainoja esim.maksuvara on 1000e,niin siitä menee as-lainan korot ja muut c-lainat (luotot jne),viiden vuoden jälkeen lyhennät tonnilla as-lainaa etkä muuta.Niin otat ns.kiinni lyhennykset jne.Mutta mitä sen jälkeen tapahtuu,en tiiä,koska odotan järjestelyyn pääsyä.Näin velkaneuvoja asian kertoi.Hämärää kaikenkaikkiaan mullekin :/

• 9+8

No voihan hitto... järkevämpää olisi varmaan myydä koti pois... myisinkun jos se ei koskettaisi vain minua :/ en halua lasten takia.

Paljonhan muuten velkajärjestelyssä rahaa jäisi nettona/kk 6h perheelle?

• 16+3

Noita laskelmia on kaupunkien esim.Helsinki,Vantaa velkaneuvontasivuilla.Itselle jää,jos hakemus menee läpi, n.1100 e (minä ja kaksi lasta),olen töissä ja loput menee sit velkoihin.Niinkuin kuuluukin.Mutta järjestettynä tulojen mukaan.

• Jhdfghd

Velkajärjestely, jossa oma asunto säilyy: maksuvara lasketaan niin, että velkojat saa aina ensimmäisenä oman osuutensa, vasta sen jälkeen jos jotain jää, sillä lyhennetään asunnon velkaa. Eli pitää olla kohtuullisen hyvät tulot, että asunnon saa säilyttää, mutta mahdollista se on. Ja yhteiskunta tai veronmaksajat ei tässä tapauksessa todellakaan maksa kenenkään asuntoa.

• KO päättää

Kaipa tuokin on tapauskohtaista ja paikkakuntakohtaista. Tiedän, tunsin pariskunnan joka oli jo eläkeiässä ja toisella oli nimissään pieni liikeyritys, ja siitä tuli konkurssi. Molemmat olivat eläkeiässä ja pienet eläkkeet molemmilla ja saivat velkajärjestelyn sekä saivat pitää myös omakotitalonsa. Nyt vj muistaakseni loppunut. Ymmärrän talon pitämisen esim lapsiperheen kohdalla koska ei kovin halvaksi tule maksaa korkeita vuokriakaan. Jos ajatellaan että 3-5 lasta ja ok.talo neliöitä jotain 110-120. Sen kokoisia vuokra-asuntoja ei juuri ole tarjollakaan ja vuokrat yli tonnin, jopa pari tonnia.

• Asunnonomistaja

Munä olen päässyt nolla velkajärjestelyyn.Maksan asuntolainaa normaalisti seuraavat 10 vuotta,muille veloille on tehty nollamaksu ohjelma joka kestää kolme vuotta,en maksa muita velkoja ollenkaan ellei tulot kasva kolmen vuoden aikana.

• Itä-Suomi

Miula kestää sen 3 vuotta velkajärjestely ja oma asunto säilytettiin. Miehen nimissä oli puolet talosta. Nyt tää talo on maksettu (marraskuussa 2016) ja mies, kun ei vaadi omaa osuuttaan mitä miule on laskettu, niin sitä miun ei tartte maksaa. n. 5000 € oisin maksava miehelle laskujen mukaan.

No toinen velka miula on takaajana ja sitä maksa vielä sen 1,5 vuotta.

• Anonyymi

Vanha ketju jo, mutta jos C velat kestää esim. 5 vuotta, ja A-velka (asuntolaina) 10 vuotta, joka tarkoittaa sitä, että kun C velat on maksettu 5 vuoden kuluessa, niin jäljelle jää vain asuntolaina (joka normaalistikin olisi maksettava), niin eikö asuntoa voi vain myydä pois sen jälkeen, kun C -velat on maksettu ja maksaa sillä asunnon myynnistä saadulla rahalla jäljellä oleva asuntolaina ja sitten olisi kaikki velat kuitattu?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sä et pääse yli, mä en pääse yli

Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V
      Ikävä
      128
      1478
    2. Hirvittävä onnettomuus.

Voimia ja lohdutusta suuressa surussanne🙏🙏.
      Rovaniemi
      37
      1401
    3. Missä väleissä ollaan

Jatkossa? Vai ollaanko missään? Koetko ikäväksi näkemisen)
      Ikävä
      67
      1215
    4. Hei sinä nainen

Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa
      Ikävä
      54
      1139
    5. Riittääkö vielä

Pelkät kuvat? 😉
      Ikävä
      69
      984
    6. Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?

Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi
      Maailman menoa
      254
      944
    7. Kelan perkeleellinen käytäntö

Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei
      Maailman menoa
      193
      924
    8. Mitä toivot

Välienne olevan?
      Ikävä
      73
      911
    9. Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää
      Suomalaiset julkkikset
      15
      823
    10. Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta

Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps
      Maailman menoa
      106
      818
    Aihe