"Kaksi Pyhää Henkeä"

Mohikaani_27 ja Slide ovat sitä mieltä että Pyhä Henki tulee kahdessa osassa, kaksi erillistä Pyhää Henkeä, joista toinen olisi Jumalan Henki ja toinen Jeesuksen Henki.

Raamatussa kerrotaan kuitenkin useissa kohdin Pyhän Hengen olevan yksi ja sama Henki, joka voi myös ilmetä eri henkilöissä erilaisina lahjoina.

1. Kor. 12:10 joku saa voiman tehdä ihmeitä, joku profetoimisen lahjan, joku kyvyn erottaa eri henget toisistaan, joku kielillä puhumisen lahjan, joku taas kyvyn tulkita tällaista puhetta.
11 Kaiken tämän saa aikaan yksi ja sama Henki, joka jakaa kullekin omat lahjansa niin kuin tahtoo.

Tuossa heille hieman opeteltavaa:

Room. 12: 3 Sen armon perusteella, joka minulle on annettu, sanon teille jokaiselle: älkää ajatelko itsestänne liikoja, enempää kuin on aihetta ajatella, vaan pitäkää ajatuksenne kohtuuden rajoissa, kukin sen uskon määrän mukaan, jonka Jumala on hänelle antanut.
4 Niin kuin meillä jokaisella on yksi ruumis ja siinä monta jäsentä, joilla on eri tehtävänsä,

26

138

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tää on totuus

Mohikaani tahtoo osoittautua muita paremmaksi, mutta käsien alla saatu henki ei vakuuta eikä se siansaksa joka pistää mohikaanin laulamaan.

• Niinpä.

Raamatun mukaan opetuslapset saivat Pyhän Hengen täyteyden helluntaina ja eivät kai he muutoin olisi opetuslapsia olleetkaan.

Slide ja Mohikaani_27 pitävät opetuslapsia jotenkin yliolentoina, eivätkä voi käsittää että opetuslapset eivät olleet valmiiksi uudestisyntyneitä Uuden testamentin mukaisella tavalla.

• saarnavaris

Jos olisin ennustajaeukko, niin sanoisin että Pe.kusta tulee vielä kuuluisa lahkojohtaja. Hän on niin omistautunut tähän helluntailaisuuden polkemiseen. Vähemmälläkin innolla on ohjailtu uskovaiskarjaa ryteikköön.

• lahkolammas

Amen. Luit ajatukseni suorastaan. Veikkaan Pe.kua johtajaksi lahkoon, joka muistuttaa kartanolaisuutta: piiska viuhuu ja kaikki seksuaalisuus on suurinta syntiä.

• lahkolammas kirjoitti:

Amen. Luit ajatukseni suorastaan. Veikkaan Pe.kua johtajaksi lahkoon, joka muistuttaa kartanolaisuutta: piiska viuhuu ja kaikki seksuaalisuus on suurinta syntiä.

Helluntailaisuudessa on "piiska viuhunut" niin fyysisesti, henkisesti kuin hengellisestikin eri aikoina.

Seksuaalisuuskin on ollut helluntailaisuudessa joskus syntiä ja osa siitä taidetaan julistaa vieläkin synniksi, tosin seksuaalisuuden syntien takia ei enää eroteta seurakunnista.

Joten empä usko että Pe.ku tällaista läheltä helluntailaisuutta olevaa lahkoa lähtee perustamaan.

• kulttikorppi
        lahkolammas kirjoitti:

Totta turisette, valmistautukaa uskovaiskarjan ajamiseen ateistiseen tyhjyyteen, kuivuuteen, kurjuuteen, missä mato ei sammu konsanaan.

• mazdels kirjoitti:

Helluntailaisuudessa on "piiska viuhunut" niin fyysisesti, henkisesti kuin hengellisestikin eri aikoina.

Seksuaalisuuskin on ollut helluntailaisuudessa joskus syntiä ja osa siitä taidetaan julistaa vieläkin synniksi, tosin seksuaalisuuden syntien takia ei enää eroteta seurakunnista.

Joten empä usko että Pe.ku tällaista läheltä helluntailaisuutta olevaa lahkoa lähtee perustamaan.

Ei helluntailaistenkan joukossa kovin paljon näitä änkyröitä ole.
        Niillä menee heti cembalot sekaisin kun huomaavat että kirjoittajien joukossa on paljon meitä, jotka tunnemme Raamatun paremmin.

Palstallekin niitä on eksynyt vain jokunen, mutta kyllä he tuhoavat siinä sivussa koko helluntailaisuuden mainetta.

• Stidi.
        Pe.ku kirjoitti:

Ei helluntailaistenkan joukossa kovin paljon näitä änkyröitä ole.
        Niillä menee heti cembalot sekaisin kun huomaavat että kirjoittajien joukossa on paljon meitä, jotka tunnemme Raamatun paremmin.

Palstallekin niitä on eksynyt vain jokunen, mutta kyllä he tuhoavat siinä sivussa koko helluntailaisuuden mainetta.

Pe.ku, parannuskirjoitus ja saarna ei pahenna kenenkään mainetta. Sinuun on Sana sattunut ja koitat mustamaalata uskovaisia.

• HengessäKastettu

Eräs tulkinta:

Joh."..Samana päivänä, viikon ensimmäisenä, myöhään illalla, kun opetuslapset olivat koolla lukittujen ovien takana, juutalaisten pelosta, tuli Jeesus ja seisoi heidän keskellään ja sanoi heille: "Rauha teille!" Ja sen sanottuaan hän näytti heille kätensä ja kylkensä. Niin opetuslapset iloitsivat nähdessään Herran. 21. Niin Jeesus sanoi heille jälleen: "Rauha teille! Niinkuin Isä on lähettänyt minut, niin lähetän minäkin teidät." Ja tämän sanottuaan hän puhalsi heidän päällensä ja sanoi heille: "Ottakaa Pyhä Henki. Joiden synnit te anteeksi annatte, niille ne ovat anteeksi annetut; joiden synnit te pidätätte, niille ne ovat pidätetyt."..."

Jeesus ylimmäisenä pappina sai julistaa syntejä anteeksi. Opetus lapset julistivat Jumalan valtakuntaa , paransivat sairaita ja ajoivat ulos riivaajia Jeesuksen Kristuksen Nimessä annetuilla valtuutuksilla. Mutta missä luet ennen ristin sovitus työtä ,että opetuslapset olisivat julistaneet syntejä anteeksi kulkiessaan?( Jeesus kehoitti rikkoneelle ja katuvalle veljelle antamaan anteeksi,mutta siinä on kyse ihmis suhteen hoitamisesta ). Oli vielä laki liiton aika jolloin ainoastaan ylimmäisellä papilla oli oikeus julistaa syntejä anteeksi. Johannes Kastaja oli ylipappi Sakariaan jälkeläinen , ja näin ollen ylimmäis papillista suku linjaa. Kirjan oppineet ja fariseukset eivät puuttuneet hänen kastetoimintaansa parannuksen kaste asiassa koska tiesivät Johanneksen ylimmäis papillisen suku linjan ja oikeutuksen.

Nyt Jeesus ylös nousemuksensa jälkeen antoi papilliset valtuudet opetus lapsillensa ".."Ottakaa Pyhä Henki. Joiden synnit te anteeksi annatte, niille ne ovat anteeksi annetut; joiden synnit te pidätätte, niille ne ovat pidätetyt." Mutta Pyhä Henki ei vielä ollut "kaiken lihan yllä" , eikä heissä sisäisesti asumassa. (Joh. "..Tämän hän sanoi Hengestä, jonka häneen uskovat tulisivat saamaan. Sillä Henki ei ollut vielä tullut, koska Jeesusta ei ollut vielä kirkastettu..." ) Apt."..Kun hän oli yhdessä heidän kanssaan, hän käski heitä sanoen: "Älkää lähtekö Jerusalemista, vaan odottakaa sitä, minkä Isä on luvannut ja minkä olette minulta kuulleet...."

Helluntai päivänä täyttyi lupaus Pyhästä Hengestä "kaiken lihan ylle " Apt."..Vaan tämä on se, mikä on sanottu profeetta Jooelin kautta: 'Ja on tapahtuva viimeisinä päivinä, sanoo Jumala, että minä vuodatan Henkeni kaiken lihan päälle, ja teidän poikanne ja tyttärenne ennustavat, ja nuorukaisenne näkyjä näkevät, ja vanhuksenne unia uneksuvat. Ja myös palvelijaini ja palvelijattarieni päälle minä niinä päivinä vuodatan Henkeni, ja he ennustavat. Ja minä annan näkyä ihmeitä ylhäällä taivaalla ja merkkejä alhaalla maan päällä, verta ja tulta ja savupatsaita. Aurinko muuttuu pimeydeksi ja kuu vereksi, ennenkuin Herran päivä tulee, se suuri ja julkinen. Ja on tapahtuva, että jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu.'.."
      Silloin Jeesuksen Kristuksen todistajat saivat voiman , aikaisemmin heillä oli "ulkoiset" valtuutukset Jeesuksen Kristuksen Nimessä",nyt Jumalan voima tuli Pyhässä Hengessä heidän yllensä ja heihin asumaan (Apt."..vaan, kun Pyhä Henki tulee teihin, niin te saatte voiman, ja te tulette olemaan minun todistajani sekä Jerusalemissa että koko Juudeassa ja Samariassa ja aina maan ääriin saakka"...)

Jumalan Henki on yksi ,niinkuin Jumala joka on yksi.

• "Jumalan Henki on yksi ,niinkuin Jumala joka on yksi. "

Juu, kyllä se Raamatun mukaan on noin, mutta Slide ja Mohikaani eivät ole vielä sitä oivaltaneet.

• tode*

Raamattu puhuu sekä Jumalan hengestä, että Kristuksen hengestä tarkoittaen samaa Pyhää Henkeä.

Jumala on Pyhä Kolminaisuus. Näin yksinkertaista se on.

Mohikaanilla on selkeä kuva Jumalan olemuksesta eli sinulle on tässäkin sattunut tulkintavirhepaholainen. "Sliden" edesottamuksista en tiedä, en ole lukenut hänen kirjoituksiaan.

• justiina-kulta

Mutta olethan sinä lukenut Eroen, Sim-sonin, Amos7:n jne kirjoituksia, siinähän se Slide jo on ollut monessa mukana. :P

• Iltaa tode

Ehkäpä niin että Mohikaani taas retkahti Sliden juttuun, kuten niin monesti aiemminkin.

• justiina-kulta kirjoitti:

Mutta olethan sinä lukenut Eroen, Sim-sonin, Amos7:n jne kirjoituksia, siinähän se Slide jo on ollut monessa mukana. :P

Tode ei kai heti hoksannut yhteyttä.
        Tää eri nimimerkeillä esiintynyt henkilö yrittää uudella nimimerkillä salata aiemmat, mutta huonona näyttelijänä ei siinä onnistu.
        Hetken aikaa hän yrittää käyttäytyä asiallisesti, mutta sitten se repeää, kun hän huomaa jonkun, joka ei polvistu hänen eteensä esittämään pyyteetöntä ihailua häntä kohtaan.

• tomis...

Palstan rakenne vaatii Pe.kua olemaan palstalla kirjoitamassa, koska foorumi on sellaiseksi jo kerinnyt muodostua ja kun on kyseessä jotenkin "haiseva sanoisin" uskovienjoukko kehää polkemassa tuomiten toinentoisiaan.
      Itse koitan pysytellä palstalta pois sen takia koska palstan uskovat palvelevat miltei vihollista enemmän kuin oikeaa Jumalaa, siksi sanon koska yhä useampi on tuomitsija ja osa valehtelee toisista kirjoittajista surutta.
      "Ei istuta siellä missä pilkkaajat istuvat".

• Minä poistun palstalta vasta vuonna 2097 :)

Uudessa hahmossa pari viikkoa esiintynyt heppu on sinuakin kiusannut aiemmin pitkään ja yritti aluksi käyttäytyä asiallisesti, mutta hetihän se tökkäsi karillle kun kaikki ei kumarrelleet hänelle.

• Pe.ku kirjoitti:

Minä poistun palstalta vasta vuonna 2097 :)

Uudessa hahmossa pari viikkoa esiintynyt heppu on sinuakin kiusannut aiemmin pitkään ja yritti aluksi käyttäytyä asiallisesti, mutta hetihän se tökkäsi karillle kun kaikki ei kumarrelleet hänelle.

"Minä poistun palstalta..."

Itse olen ajatellut poistua palstalta kunnes olen ehtinyt Nooakin ikään.

• pakis__ kirjoitti:

"Minä poistun palstalta..."

Itse olen ajatellut poistua palstalta kunnes olen ehtinyt Nooakin ikään.

Siihen aikaan on jo paljon virrannut vettä Äkvässä.

Uskoisin, että silloin helluntailaisillakin on jo uusi usko ja uudet opettajat.
        Sellainen visio mulla on, jotta silloin luetaan jo palstoilta koottua Pe.kun evankeliumia ja Pakiksen ensimmäinen kirje Helluntaikirkolle hyväksytään kolmanteentoista Raamatun kaanoniin.

• "kaksi erillistä Pyhää Henkeä"

Mielestäni pyhiä henkiä on lukematon määrä koska ne vaikuttavat ihmisissä niin eri tavoin.

Olettaisi että jos Pyhää Henkeä olisi 1 kpl, niin se vaikuttaisi samalla tavalla ihmisissä.

vrt happeen, jota kaikki hengitämme. Ilman happea ihminen kuolisi paitsi Marsissa, jossa on havaittu elämää. Tiedemiehet kertovat, että ilman happea ei voi olla elämää. Mielestäni voi olla, sillä Marsissa saattaa olla elämää, jota ihminen ei ymmärrä siinä tarkoituksessa kuin elämä ymmärretään.

Toisaalta taas monien mielestä ilman Pyhää Henkeä ihminen on kuolleessa tilassa vaikka hengittääkin happea.

Toisaalta taas uskovakin kuolisi, jos hapetus veressä on niukanlainen.

• ??????

Miksi pakis kirjoittaa aina niin ettei sitä ymmärrä.

• Minun ja pakiksen lisäksi palstalla on vain muutama kirjoittelija, joilla on henkien erottamisen lahja.

• Pe.ku kirjoitti:

Minun ja pakiksen lisäksi palstalla on vain muutama kirjoittelija, joilla on henkien erottamisen lahja.

"Minun ja pakiksen lisäksi..."

Kyllä sen myönnän ja siksipä monet palstalaiset eivät ymmärrä viestejäni.
        Siksi sinuakin pe.ku jotkut sanovat harhaanjohtavasti opettajaksi, koska eivät osaa erottaa opettajaa ja kommentaattoria toisistaan.

• pakis__ kirjoitti:

"Minun ja pakiksen lisäksi..."

Kyllä sen myönnän ja siksipä monet palstalaiset eivät ymmärrä viestejäni.
        Siksi sinuakin pe.ku jotkut sanovat harhaanjohtavasti opettajaksi, koska eivät osaa erottaa opettajaa ja kommentaattoria toisistaan.

Minusta ei ainakaan ole opettajaksi.

Kerran joku, olisko ollut joku Simpsoni, kysyi palstalla neuvoa kun sillä kursori nyki näytöllä.
        Kysyin että, "onko hänellä hiirimattoa?"
        Hän ihmetteli: "mikä se sellainen, tarttuvatko ne siihen jaloistaan?"

Yritin kyllä selittää optisista hiiristä ja niistä joilla menee häntä koneeseen, mutta eihän siitä mitään tullut.

• Pe.ku kirjoitti:

Minusta ei ainakaan ole opettajaksi.

Kerran joku, olisko ollut joku Simpsoni, kysyi palstalla neuvoa kun sillä kursori nyki näytöllä.
        Kysyin että, "onko hänellä hiirimattoa?"
        Hän ihmetteli: "mikä se sellainen, tarttuvatko ne siihen jaloistaan?"

Yritin kyllä selittää optisista hiiristä ja niistä joilla menee häntä koneeseen, mutta eihän siitä mitään tullut.

"selittää optisista hiiristä" Niinpä, tuossa turhauttuu kun yrittää opetaa hiirimaton toimivuutta.
        Parempi olisi ollut tuon nimimerkin laittaa hiiri häkkiin ja siihen pyörivä pyörä ilman hiirimattoa.

• "Miksi pakis kirjoittaa"

Niinkö? Ihan selvää suomenkielistä pohdintaahan tuo on.

Täytyy vain osata erottaa henkiset ja hengelliset asiat toisistaan. Nyt ne meni kyllä minulla sekaisin, joka on harvinaista.

• tode*

heh.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jos tienaaminen koneella kiinnostaa niin lue!

Olen kerrännyt muutaman linkin kyselysivustoille. Vastaa kyselyihin ja tienaa rahaa! Minimikotiutus on sivuilla 10e ja v
      Työ ja opiskelu
      12
      9159
    2. Kimmo Kiljunen sekoili täysin - joutuu nyt syrjään

HS: Kimmo Kiljunen syrjään ulkoasiainvaliokunnan johdosta. SDP:n eduskuntaryhmä aikoo vaihtaa ulkoasiainvaliokunnan puh
      Maailman menoa
      548
      2963
    3. Martina Aitolehti pitkästä aikaa tv:ssä - Nyt mukana kokkauskisassa!

Oho, Martina Aitolehti nyt kokkauskisassa! Häntä ei ole nähtykään pitkään aikaan tv:ssä. Mukana myös mm. Henny Harjusola
      Kotimaiset julkkisjuorut
      314
      2016
    4. Keski-ikäiset julkkismiehet vaihtaa nuorempiin!

Seiska tietää kertoa: erikoisjoukot Janne Lehtosen vaimo yli 20v avioliitosta hakee eroa, Janne -ikuista rakkautta hehku
      Kotimaiset julkkisjuorut
      39
      1976
    5. Kimmo Kiljunen

"Kimmo Kiljunen, sdp, esittää rajuja väitteitä. Hän tapasi suomenvenäläisiä. Julki tulleella videolla hän vaatii rajaa
      70 plus
      311
      1657
    6. Mitä haluaisit sanoa

kaivatullesi juuri nyt?
      Ikävä
      81
      1355
    7. Herätät kyllä

Tunteita vaikka missä muodossa. Tiedät että meidän on vaikea vastustaa toisiamme.
      Ikävä
      73
      1173
    8. Salassapito luottamuselimissä. Missä kulkee raja?

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila (kesk) kyselee, mitä minulle oma väki aikoo tehdä, kun toin hallituksen
      Haapavesi
      73
      1011
    9. Miksi teet tästä niin vaikeaa?

Olisin sinun, jos haluaisit. Antaisin sinulle koko sydämeni. Et halua kohdata minua, vaikka kuitenkin haluat. Yritä jo p
      Ikävä
      29
      987
    10. Kauan aiot vielä vastustella minua?

Miehelle kysymys.
      Ikävä
      47
      946
    Aihe