Olen 30 nainen ja huomannut suuren eron aiempaan kehoni ja liikunnan suhteen. Käyn about 5krt vkossa salilla tai lenkillä. Pääasiassa aerobisissa jumpissa. Ei meinaa tulokset näkyä tarpeeksi.Joskus aiemmin tälläinen treenimäärä olisi näkynyyt todella paljon. Joskus teen kaksi tuntia putkeen (esim. combat combo). Pyrin välttämään rasvaa ja sokeria. Juon vichyä ja täysmehuja. Viime aikoina myös iho on alkanut kukkimaan epätavallisen paljon. Yritän huolehtia tarpeellisesta määrästä nestettä. Hikoilu on mielestäni myös muuttunut. Mitä enemmän olen treenannut sen nopeammin hiki tuntuu irtoavan ja sitä enemmän sitä tulee. Onko tässä ristiriitaa?En ole raskaana. Löytyykö linjoilta samanlaisia kokemuksia omaavia? Onko aineenvaihdunta yksinkertaisesti vaan niin muuttunut. Mitä pitäisi tehdä että tulokset näkyisi enemmän kropassa? Enemmän saliharjoittelua? Päivinä jolloin olen sekä juossut aamulla ja käynyt jumpassa illalla olen tuntenut että kiinteyden enemmän. Pitääkö mun todella vetää aamu- ja iltatreenit jotta saan tässä vaiheessa elämää kiinteämmän kropan. En ole lihava, 169cm/64kg, ei mitään pahoja selluliitteja tms.
Haluan lihasta löysän tilalle ja ryhdin vankemmaksi (lihasmassaa enemmän yläkroppaan selkää ja niskaa vahvistamaan ja muualta löysät veke). Jos löytyy kokemuksia niin kertokaa ihmeessä miten tässä iässä parhaiten kehittää fysiikkaansa.
30+ naiset !
5
1217
Vastaukset
- Eräs
musta tuntuu, että olet kohta ylikunnossa, koska treenaat liikaa! tulokset eivät parane, jos treenaa ylikuntoon asti..Eikö yksi jumppa riitä päivässä??
- kolkyt +
mä luin täältä niitä ylikuntojuttuja mutta en tunnista niitä itsessäni kun osaan välillä relata niin hyvin enkä paina veren maku suussa. pitää mennä kirjastoon hankkimaan kirjoja jossa tätä ikä liikunta kysymystä käsitellään. löysää on mahasta esim. todella vaikea saada veke.aiemmin sellasta vastaavaa löysää ei ollu. illalla on pakko syödä jotain treenin jälkeen ja saattaa olla että mulla ruokailuajat vaikuttaa ja niitä ehkä pitää muuttaa. sen oon huomannut että jumpat, vaikka ne olisi kuinka tehokkaita, ei saa samaa aikaiseksi kun saliharjoittelu, mä teen tn. liian vähän salia, pitää vaihtaa jumppia saliin vaikka se on tylsempää.
- Kaisa-Lotta
En ole mikään himoharrastaja enkä fitness-ammattilainen. Olen kuitenkin 30 ja reilusti eli 37. Mä treenaan suht paljon ja monipuolisesti(sali, pumppi tai intervallibody 2krt/vko, lenkki 2-3 krt/vko ja uinti 1 krt/ vko), mutten ilmeisesti lähekään yhtä paljon kuin sä. Joskus pidän enemmänkin välipäiviä, jos oon tehny tavallista rankemman treenin tai jos tuntuu siltä, että nyt ei jaksa. Mä luulen, toimin siinä ihan oikein: kannattaa luottaa siihen, miltä tuntuu, kroppa kertoo kyllä, jos se vaatii lepoa.
Kyllä tuo treenimäärä mulle riittää, ja kuntokin kasvaa, jos jaksaa lisätä painoja. Mulla ei tosin ole mitään sen kummempia tavoitteita kuin pysyä kunnossa, nauttia ja saada energiaa liikkumisesta.
On totta, että kroppa ei ragoi samallatavalla enää kuin tuossa alle kolmekymppisenä, mutta siitä ei kannata ottaa paineita. Ja missään nimessä ei kannata alkaa vertaamaan itseään nuorempiin likkoihin! Kroppa muuttuu iän myötä - mutta ei välttämättä sen huonommaksi. Nuorempana halusinkin erilaista, poikamaisempaa kroppaa. Nyt sellainen ei olisi enää mahdollinen, ebnkä sellaista haluaisikaan. Musta on mukava olla naisen näköinen.
Mutta musta tuntuu, että sulla on olemassa ylikunnon mahdollisuus. Kunto kasvaa kyllä 30 :nakin, vaikkei samalla tavalla kuin nuorempana. Väkisin ei tule yrittää samaan, mitä oli kakskymppisenä tai kaksvitosena, silloin tekee vain hallaa itselleen. Mä en ole huomannut hikoilemisesani mitään suurta muutosta. Iho kukkii aika ajoin, mutta se lienee hormonaalista. Voi olla, etä runsas hikoilu ja iho.-ongelmat on sullakin hormonaalisia - joko jotain luonnollisia hormonivaihteluita tai sitten ylirasituksen aiheuttamia. Siksikin kannattaisi ehkä harkita pientä lepotaukoa.
Fysiikka muuttuu väistämättä, ja niin pitää muuttuakin, väistämätöntä vastaan ei pidä taistella. Eikä sitä ole mitään syytäkään yrittää selättää; iän tuoma muutos ei ole pahempaan tai parempaan, se on vaan muutosta. Ota rennosti ja suo itsellesi muutama rasvainen makupalakin silloin tällöin! Luulen, että sun kroppasi ja ihosikin palkitsisivat sut siitä. - Aikuinen nainen
Olen 35v. nainen 168/57, lapsiakin on jo 3. Jumppasin vuosikausia ja olin aina vain tyytymätön vartalooni, tuloksia ei tullut siihen suuntaan kuin olisin halunut. Kunnes pari vuotta sitten aloitin säännöllisen ja kovan punttitreenin. En siis käynyt siellä vain heiluttelemassa parin kilon punnuksia vaan treenasin kovaa ja treenaan yhä. Lisäksi käyn jumpassa ja lenkillä yhteensä n. 2-3krt/vko, salilla käyn siis 3krt/vko.
Tuloksia alkoi tulla jo heti ensimmäisien kuukausien aikana. Nykyään olen enemmän kuin tyytyväinen kroppaani. Olen paremmassa kunnossa kuin 20v. Eräs mies sanoi minulle, että moni kakskymppinen kalpenisi minun rinnallani. Että ei se ikä ole este "kiinteytymiselle". Itsestä se on kiinni minkälaisen vartalon haluat. Voipi olla, että aineevaihdunta hidastuu iän myötä hieman, mutta itse en ole sitä kyllä huomannut, päinvastoin.
Toki on tärkeää mitä suustaan alas laittaa ja se lepo myös. En tiedä sinun kohdallasi mikä tökkii, mutta toivottavasti löydät tasapainon treenin, ravinnon ja levon välillä. Niin niitä tuloksia alkaa syntymään ihan varmasti. Punttitreeni on paras mahdollinen keino vartalon muokkaamisessa, siihen vähän aerobista ja ruokavalio kuntoon, niin kyllä löysät lähtee.
Siitä hikoilusta sen verran, että hikoilet enemmän kun aineenvaihduntasi on treenin myötä lisääntynyt, l. hyvä juttu siis. Ihon kukkiminen taas varmaan johtuu hormoonallisista seikoista. Tai sitten sä olet murrosiässä ;). Tsemiä treeneihin!- kolkyt +
kiitos kokemuksista. mä perehdyn ruokavalioon myös tarkemmin. totta on että täytyy hyväksyä iän tuoma muutos. välillä ärsyttää. se mikä aiemmin tuli helpolla vaatii nyt aikamoista ponnistelua. mä haluaisin ennen neljääkymppiä päästä tavoitteeseen sellasesta vartalosta jossa on paitsi hyvä olla myös todella sinut itsensä kanssa. se mikä aiemmin oli löysää kun se muuttuu lihakseksi se muuttaa hirveesti olotilaa ja sitä kautta suhdetta itseen. ei niin että pitäisi tavoitella ulkopuolisia kehuja mutta se positiivinen itserakas olo, tunne että se on tehty itseä varten ja ettei elämän karikot pääse liikaa vaikuttamaan kuntoiluun, sen mä haluan. nyt oon 32. olen ollut liian kausiliikkuja. monesti luopunut tiiviistä kuntoilurytmistä ja niin sanotusti laiskistunut. sen pitäisi mennä just päinvastoin, kun on muuten vaikeaa saa ajatukset muualle kun urheilee. aurinkoisia syyspäiviä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal1224730Veli Sofia teki urosmehiläisen työn
Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa43354Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no1253147Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."
Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss252573Unisex-vessat
Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu602280Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin
Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy181759Henri Alen tilittää yllättäen Vappu Pimiän uudesta MasterChef -pestistä: "Vaikka hän ei..."
Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Hän liittyi uudella MasterChef Suomi -kaudella arvovaltaiseen tuomaristoo91364Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista
Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh1171225Minkä kouluarvosanan 4-10 annat Beck-leffoille?
Vähiin käy ennen kuin loppuu... Beck-elokuvia on tullut tv:stä jopa 2-3 viikossa. Nyt leffojen esitystiheys on muuttunut81223Jäit kiinni siitä
että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky4968