Kertokaahan tyhmälle, miten jakokulmaa käytetään, kun jakaja on suurempi kuin jaettava. Esim. 75/125? En kertakaikkiaan muista enkä mistään löytänyt ohjettakaan.
Jakokulma
12
7153
Vastaukset
- kukojalma123
- jakokulma
Joo, olin kyllä tuon löytänyt. En vaan ymmärrä, miten lasken jakokulmalla, jos jakaja on isompi kuin jaettava.
- matemaatikko1
Voit kertoa osoittajan kymmenellä, käyttää tavallista jakokulmaa ja siirtää pilkkua. Siis jos osaat jaskea jakokulmassa 750/125=6, niin 75/125=0,6.
- lauri18
MITEN SITÄ LASKETAAN KAHDELLA NUMEROLLA
- vanhaa muistellen
Jos jakaja on suurempi kuin jaettava, pistät nollan jaettavan perään ja aloitat osamäärän "0," eli nolla pilkku. Jos jaettava on edelleen pienempi, pistät toisenkin nollan jaettavan perään ja osamäärään lisäät nollan. Näin jatkat kunnes jaettava on vähintään yhtä suuri kuin jakaja, jolloin jakolaskua voi jatkaa normaaliin tapaan.
- vanhaa muistellen
"... pistät nollan jaettavan perään ..."
Tai siis siirrät desimaalipilkkua oikealle jos jaettava on desimaaliluku kuten esim. 1,23 ja jakaja on sitä suurempi kuten esim. 12
- kakkahg
Tehkj
- äijän_kääkkä
Jakolaskua opetettiin jo kansakoulussa 1940-50 luvulla. Ei se paperilla ja kynällä laskeminen niin vaikeaa ole.
Tämä digiajan sukupolvi on yllättävän tyhmää kun eivät osaa edes yksinkertaisia jakolaskuja. Ilmankos maamme talous on aivan retuperällä kun maata johtaa tälläiset modernit "stubbelot" joilla numeroiden maailma on aivan sekaisin.- vanhassako-vara-parempi
Minä oon jakanut aina vanhassa jakokulmassa. Herrathan muuttivat (pilasivat) sen jakokulman joskus siinä peruskoulun joukko-oppi vaiheessa, ja siksi nuoret tiiä oikeasta jakokulmasta kai mittään.
En ole kokeillu, tuleeko uudessa jakokulmassa samat vastaukset vai erit kuin ennen. Voihan siinäkin olla yksi vika, kun nykyajan laskijat tupeksivat näköjään enempi kuin ennen. - Anonyymi
Ja ellei apua anneta, "tyhmänä" pysyykin. Tulee mieleen juttu kun kaveri kehui kiipeävänsä puuhun muttei vaan just sillä hetkellä huvittanut näyttää toteen.
- Anonyymi
vanhassako-vara-parempi kirjoitti:
Minä oon jakanut aina vanhassa jakokulmassa. Herrathan muuttivat (pilasivat) sen jakokulman joskus siinä peruskoulun joukko-oppi vaiheessa, ja siksi nuoret tiiä oikeasta jakokulmasta kai mittään.
En ole kokeillu, tuleeko uudessa jakokulmassa samat vastaukset vai erit kuin ennen. Voihan siinäkin olla yksi vika, kun nykyajan laskijat tupeksivat näköjään enempi kuin ennen.Jakokulma on hyvinkin toimiva systeemi ja laskun voi hoitaa yhtä hyvin vaikka sen jakokulman symbolin, viivakulman, jättää kokonaan pois. Laittaa vaan luvut sopivan etäälle toisistaan ja ei kun laskemaan.
Miten aloittaja on kouluistaan selvinnyt?
- aha111
0,6 * 125 = 75
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236965Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää421249Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271042- 75891
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal48845Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61837Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93794Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38791Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43733