Mulla on ollu aina migreeneitä mutta tosi harvoin. (Oon nyt 16v). Nyt mulle on alkanu tulemaan ratsastustuntien, varsinki rankempien tuntien jälkeen tai jopa aikana migreeni... Ennen ei oo tullu, nyt on tullu jo monta viikkoo peräkkäin. Se on hirveetä kun saatan joutua lähtemään kesken tuntia etten vaan pyörry sinne...
Miks niitä tulee ja voiko jotenkin estää? Ja kun siihen on joku estolääkitys mut siinä on jotain sääntöjä että ei saa turhaan sitä. Mä en halua koko ajan pelätä et tuleeko migreeni ja meneekö taas tunti pilalle ja musta tuntuu et mä petän sen hevosenki. ; ( Ja jos joskus osallistun vaikka kisoihin (en oo viel) nii pystynkö ees osallistumaan niihin tän takii! Ja en uskalla mennä leirillekkään....
Ja lääkkeet ei auta, jos en mee nukkumaan nii se pahenee. Mulle tulee näköhäiriöitä, en tunne mun käsiä tai kasvoja, päähän alkaa koskemaan ihan älyttömän kovaa, sit jos en pääse nukkumaan nii oksennan ja lopulta pyörryn. (Tää on perinnöllinen sain tän äidiltä, jeee.......)
Ja sitten oli vielä kysymys (en oo hirveen kokenut vielä) et pitääks se turparemmi laittaa jonkun toisen remmin ali tai silleen..? Ja mistä tietää et satula on oikeella kohalla? Pitääks sen olla niinku lapojen vieressä ja onko ne lavat (?) ne jalan päät? (En osaa selittää.) Jos pitää silleen kädellä kokeilla nii pitääkö sen käden silleen sulavasti mennä siitä lavan vierestä?
Ja sitten semmonen vielä että voitteko te kokeneemmat tulla aina kysymään tarviitaanko apua koska multa ei oo ainakaan koskaan kysytty muuta kun kelloo. Kysyn kyllä aina ite...
Ratsastus ja migreeni
5
289
Vastaukset
Migreeniä on kahdenlaista: ns. kylmä- ja kuumamigreeni.
Kylmässä migreenissä päänsärky kaikkine koristeineen johtuu siitä, että verisuonet päässä supistuvat jostain syystä (ja niitä syitä voi olla monia). Kofeiinin pitäisi auttaa siihen, koska se laajentaa verisuonia. Joten jos on tottunut juomaan kahvia, se voi auttaa. Minä en juo kahvia, joten en tiedä omakohtaisesti, mutta äidilläni se auttaa, jos hän ehtii sitä juoda tarpeeksi varhaisessa vaiheessa.
Kuumassa migreenissä käy päinvastoin, verisuonet laajenevat ja aiheuttavat oireet. Koska rasitus kehittää lämpöä ja lämpö laajentaa suonia, pelkään pahoin, että sinulla on tämä jälkimmäinen kun kerran saat migreenin nimenomaan rasituksessa. Minullakin on taipumusta siihen (syynä tosin yleensä kova stressi, nykyään onneksi hyvin harvinaista) enkä ole keksinyt mitään mikä siihen auttaisi. Lääkkeet olivat hyödyttömiä minullakin enkä ole niitä edes yrittänyt enää vuosikausiin.
(selitys megreenille on siis todellisuudessa monimutkaisempi, mutta tällä tavalla eräs lääkäri kerran sen minulle tiivisti)
Onko sinulla paineita koulussa tai kotona? Ehkä stressi ja ratsastuksen rasitus yhdessä laukaisevat oireesi. Mahdotonta sanoa varmasti, migreenille ei ole olemassa yhtä ja ainoata syytä. Ellet ole käynyt lääkärissä, mene nyt sitten ja puhu asiasta. Jos lääkäri ei anna mitään lääkitystä (ainakin kokeiltavaksi), hän osaa ehkä antaa jotain muita neuvoja migreenin hallintaan.- Kasiro
Oletko varma ettet jännitä niskaa ja hartioita ratsastaessasi? Minun äidilläni on sitä taipumusta ja hänkin sai migreenikohtauksia. Sitten hän alkoi venyttelemään niskaa ja hartioita aina käynnissä ja se auttoi häntä. Samalla se toimii tasapainoharjoituksena.
- Migreeni todettu ll
Mulla tulee migreeniä jos on liian kuuma, voimakas haju tai energiavaje. Omalla kohdalla auttoi puuron ja jogurtin tankkaus aamulla, aurinkolasit ja ilmastoitu kypärä päähän. Ota tallille mukaan vaikka jotain gainomaxia tai vitaminisoitua mehua jota voit tankata tunnin jälkeen. Ennen tuntia voi ottaa kulauksen vettä mutta itsellä tulee pissa hätä yleensä. :D
- Selssi taas
Kysyit turparemmistä. Se riippuu siitä millainen se on. Hannoverilaisessa se laitetaan " kuolaimien päälle", eli sieraimien ja kuolaimien väliin, kuolaimien eteen.
Yleisemmässä mallissa se laitetaan poskiremmien alle. Usein siinä on lisäksi ohuempi ns. " ryöstöremmi", alaturparemmi joka tulee kuolaimien etupuolelle kuin hannoverilainen remmi.
Minulle opetettiin satulan paikasta että kun sen vetää säkän päältä tasaisesti niin se jarruttaa itsestään. Silloin se on oikealla paikallaan. Lisäksi voi laittaa satulavyön löysästi kiinni, niin että se roikkuu. Jos kätesi mahtuu hevosen etujalan ja vyön väliin, satula on oikealla kohdalla.
Tallilla jossa käyn,usein alkajat eivät pidä siitä että kokeneemmat tulee tarjoamaan apuaan. Heistä kai tuntuu että kokeneemmat haluaa pennailla tiedoillaan. Siksi kokeneemmat odottavat että avun tarvitsijat pyytävät apua jos sitä tarvitsevat. Joten pyydä neuvoja jos niitä tarvit.
Toisaalta, meidän tallilla kyllä autetaan mutta tiedän tallin isossa kaupungissa jossa ei apua heru. Sanotaan vain että mitäs täällä teet jos et osaa edes satuloida. Anteeksi, aloittaja, unohdin nuo muut kysymykset. Mutta Selssi vastasi jo niin hyvin ettei siihen jäänyt huomautettavaa. Avun tarjoamisesta minulla on samanlaisia kokemuksia kuin hänelläkin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies pakko olla rehellinen
Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau404959Vakava rikosepäily Seinäjoella
Ilkka ei taaskaan tiedä mitään mutta hesalaiset kertoo: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010959325.html473340Olet saanut kyllä tunnisteita
Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens343336Mitä on woketus?
Täälläkin hoetaan usein sanaa "woketus". Mitä se tarkalleen ottaen tarkoittaa? Ilmeisesti sen käyttäjät ymmärtävät sen k4962923Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä - Hoivakotiin ei pääse, vaan joutuu selviytymään yksin
Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä… Hoivakoteihin sijoittamista vältellään, koska hoito on kallista ja hyvinvoin2282138Oletko jo luovuttanut?
Joko olet luovuttanut kaivatun suhteen ja hyväksynyt, että mitään ei tule?1582030- 511849
Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen
Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat301617Hirvenmaitojuusto
Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,61331- 781283