Mökkiläisten roskaamisvimma?

Haisulit

Tänäänm on YLE:n sivustolla artikkeli mökkiläisten huonosta roskiskäytännöstä. Roskat heitetään mihin tahansa ja tungetaan mihin tahansa roskikseen.
Voipi olla.

Minä puolestani savolaisen maiseman mökkiläisenä olen vähän toisia kokemuksia saanut.
Vuosia sitten mökkiläisille avattiin oma roskiskatos seuraintalon pihaan. Ohjeet olivat selvät, roska-astiat kannelliset, jokaiseen roskapussiin oli liimattava kunnantoimistosta ostettu lappunen, jolla osoitetttiin, että roskapussi on laillisessa paikassa.
Yllättävän paljon sitten olikin mäkkiläisillä roskaa! Oli ikivanhoja mopoja, televisioita, maataloustyökaluja, auton osia, puhumattakaan sanomalehdistä ja pulloista. Kummasti sanomalehdissä oli paikkakuntalaisten nimet ja osoitteet. Myöskin herätti ihmetystä akkujen ja mataloustyökalujen määrä, kun pikku tonteilla ei juuri minkäänlaista maataloutta voitu harjoittaa.
Sanomattakin oli selvää, että lähes joka roskapussi oli ilman maksulappua.
Kun sunnuntai-iltana vei viikonloppuna kertyneet jätteet roskikseen, oli seurantalon piha täynnä papria ja ruuanjätteitä, joita harakat olivat sinne levittäneet avoimista jäteastioista.
Pari kesää jätteiden keruuta jatkettiin, mutta kun sitten otimme yhteyttä kunnantoimistoon ja sanoimme, että juuri kukaan ei liimaa maksulappua jätteisiin, niin toiminta lopetettiin.

Mökkiläiset olisivat toivoneet roskienkeruun jatkuvan, koska kaatopaikalle oli pitkä matka. Yleensä veimme roskapussimme kaupunkikotimme roskikseen tai poltimme rantakivillä. Mökeillä ei ole tilaa jätteiden keruulle, ei ainakaan vanhalle rautaromulle.

4

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaisu-liisa

Kyllä kunnat joutaisivat järjestämään vaikka rautaromun, yms:sen keräyksen vaikka kerrän kesässä, tiettynä aikana.
      Sen verran kalliisti mökkiläiset maksavat veronsa, ja ylläpitävät paikkakunnan kauppoja, ettei palvelu olisi maksuttomanakaan asiatonta.
      Olisiko entinen käytäntö, että ihmiset tekivät metsiin omia kaatopaikkojaan parempi.
      Tuskin luettelemiasi mopoja, sun muita kellään on loputtomiin.

• Haisulit

Et tainnut arvata, että suurin osa roskista oli kyläläisten jättämiä. Kenellä mökkiläiselläon vanhoja työkaluja, akkuja ja traktorin osia? Monilla ei ollut siihen aikaan edes sähköjä mökeissään, joten televisioita ei myöskään heillä ollut.

Nyt on paremmin, Meilläkin on muutaman mökkiläisen kanssa lukittava roskiskatos, jonne ei ole asiaa muilla kuin maksavilla osakkailla.

Kyläläisillekin on järjestynyt jätteiden keruu kuten laki määrää. Paremmin nyt on tilanne. Siksi tuntuukln oudolta, että yhä vielä syytetään ihmisiä roskaamisesta. Ilmeisesti kaatopaikkoja on liian harvassa, niin että on vaikea kuskata niihin roinia.
        On helpompi unohtaa ne parkkipaikkojen roskiksiin. :)

• kaisu-liisa
        Haisulit kirjoitti:

Et tainnut arvata, että suurin osa roskista oli kyläläisten jättämiä. Kenellä mökkiläiselläon vanhoja työkaluja, akkuja ja traktorin osia? Monilla ei ollut siihen aikaan edes sähköjä mökeissään, joten televisioita ei myöskään heillä ollut.

Nyt on paremmin, Meilläkin on muutaman mökkiläisen kanssa lukittava roskiskatos, jonne ei ole asiaa muilla kuin maksavilla osakkailla.

Kyläläisillekin on järjestynyt jätteiden keruu kuten laki määrää. Paremmin nyt on tilanne. Siksi tuntuukln oudolta, että yhä vielä syytetään ihmisiä roskaamisesta. Ilmeisesti kaatopaikkoja on liian harvassa, niin että on vaikea kuskata niihin roinia.
        On helpompi unohtaa ne parkkipaikkojen roskiksiin. :)

Meillä kyllä olisi monenmoita vimpainta.
        Mökkimme on entinen pientila, ja rakennuksissa on paljon vanhaa tavaraa.
        Ihmettelen kyllä ihmissikoja, vaikka onkin rumaa puhua tässä yhteydessä siististä eläimestä, että roskataan siellä sun täällä.
        Jokainen järjellä varustettu ihminen sen itse ymmärtää.

Huomaa kyllä, kun viikonloppuna matkaa kotia kohti, kuinka tienvieren roskikset on ulkoapäin vuorattu muovipusseilla, täynnä mökkiroskaa.
        Meillä tulee sen verran vähän roskaa muutenkin, että mökiltäkin tuomme roskat omaan roskikseen. Harvoin vuoden varrella tarvitsee sitä tyhjennyttää.

Onneksi noita pienkaatopaikkoja ei enää metsissä näy.

• Mökkiläiset tuskin ovat syypäitä.Itse olen vakiasukas ja maksan jäteveroa 178,00£/v kahden hengen taloudesta,sekä likakaivon tyhjennyksestä 86,00£kerralta.
      Meillä on kunnallinen jätehuolto,joskin yksityinen hoitaa homman.
      Kyllä niille vähille jätteille hintaa tulee,joita köyhänpuoleinen eläkeläinen pystyy tuottamaan,koska biojätteen kompostoin ja energiajätteen poltan.
      Siirtolavan hintaa kyselin kerran ja silloin se olisi maksanut 500£,joten poltin rakennusjätteen ja kaiken muun heivasin peräkärryllä ilmaiseen lajittelukeskukseen

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ketä ikävöit?

Tuntomerkkejä jos täällä oikeat kohtaavat❤️
      Ikävä
      132
      2782
    2. Juniorivalmennus Jokereissa..

Mitä hittoa siellä seurassa oikein tapahtuu?? Tämän kauden U14 ikäluokkaan on mahdutettu kaksi päävalmentajaa. Tälle kau
      Nuorten jääkiekko
      56
      2227
    3. Ammuskelua taas

Keskipohjanmaa tietää kertoa että Yläpubin hujakoilla ammuskeltu lauantain vastaisena yönä.
      Kokkola
      25
      1783
    4. Et saa mua ikinä

Oma vikasi. Naiselta.
      Ikävä
      129
      1548
    5. Introverttinä osastolla

Yhdellä lääkäritapaamisella hoitaja valitti lääkärille etten tee mitään muuta kuin makaan ja ulkoilen. Kävin kuitenkin s
      364
      1318
    6. Päivämääriä

Minä päivämääränä näit kaivattusi viimeksi?
      Ikävä
      68
      1293
    7. Seksikkäin asu mikä päällä olet nähnyt kaivattusi ?

Seksikkäin asu mikä yllä olet nähnyt kaivattusi ?
      Ikävä
      72
      1270
    8. Toivotko, että

hän tulisi juttelemaan sinulle, vai lähestytkö mieluummin itse?
      Ikävä
      89
      1075
    9. VIELÄKIN NAURATTAA

Seurustelua haluais. 🤣🤣🤣🤣🤣🤣
      Ikävä
      90
      999
    10. 130
      954
    Aihe