voinko ratsastaa ponilla????

ponilover

Olen siis 166 cm pitkä ja painan 59 kiloa. Pidän ja olen aina pitänyt enemmän poneista kuin hevosista, joten sitä vaan mietin löytyykö näin isolle enää ponia ratsastettavaksi? Esimerkiksi voisinko mennä 145 senttisellä ponilla säännöllisesti? Mikä olisi vähimmäissäkäkorkeus? Mitä rotuja voisitte suositella, vai onko mun ihan pakko hylätä ponihaaveet?

2

71

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • katherine

Et nyt mikään älyttömän iso ole, mutta siromman ponin selässä voit näyttää jo vähän hassulta. Itse olen suunnilleen saman kokoinen, enkä itseäni enää ponikokoisena pidä, siro 155cm puoliverinenkin tuntui kovin pieneltä.

Jos ponimaisista hepoista tykkäät, niin esim. welsh cob, issikka, piensuokki/suokki, eestinhevonen ja vuonohevonen voisi olla hyviä rotuja. Ne on rakenteeltaan vähän raskaampia ja usein askel lyhyempi, kokokin on pienempi, nuo saattavat olla jopa ponikokoisia, mutta vähän raskaamman mallisia joten sopivat isommallekin.

• Minä olen muutamaa senttiä lyhyempi ja minulla on ollut 138cm poni jo reilut 20 vuotta. Hyvin on minut kantanut enkä ole sitä liian pieneksi kokenut. Hyvin voit ratsastaa säännöllisesti 145cm ponilla, varsinkin jos se on vähänkään vankempi rakenteeltaan kuten minun. Sinun ei siis ole mikään pakko luopua ponihaaveista, kunhan valitset poneja sieltä isommasta päästä. Isoja ponirotuja on kyllä useitakin, osan katherine tuossa mainitsikin, mutta huomauttaisin lisäksi, että kannattaa katsella myös risteytysponeja. Niistä löytyy kaiken kokoista ja näköistä ja luonteet vaihtelevat aivan yhtä paljon.

Sanon samaa kuin muillekin rotujen kysyjille, että älä tuijota rotua, vaan kokoa ja sitä mitä haluat heppasi kanssa tehdä, ja selaile sitten siltä pohjalta myynti-ilmoituksia. Kaikissa roduissa on sekä hyviä että huonoja yksilöitä, joten loppujen lopuksi rotu on sivuseikka sitten kun tosissasi lähdet omaa etsimään.

Ja lopuksi toteaisin, että oli totu mikä tahansa, jos poni on tanskalaista alkuperää, se todennäköisesti on hyvä. Olen tuntenut useita tanskalaisia poneja ja hevosia, ja ne ovat olleet poikkeuksetta todella hyviä. Pomminvarmoja maastossa, eivät säiky turhia, yhteistyöhaluisia mutta silti persoonallisia. Suurin osa on ollut myös ajolle opetettuja, joten vaikka ne ovat täysipainoisia ratsuja, niillä on voinut myös ajaa halutessaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies pakko olla rehellinen

Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau
      Ikävä
      44
      6146
    2. Olet saanut kyllä tunnisteita

Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens
      Ikävä
      36
      3819
    3. Vakava rikosepäily Seinäjoella

Ilkka ei taaskaan tiedä mitään mutta hesalaiset kertoo: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010959325.html
      Seinäjoki
      65
      3551
    4. Mitä on woketus?

Täälläkin hoetaan usein sanaa "woketus". Mitä se tarkalleen ottaen tarkoittaa? Ilmeisesti sen käyttäjät ymmärtävät sen k
      Maailman menoa
      508
      3066
    5. Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä - Hoivakotiin ei pääse, vaan joutuu selviytymään yksin

Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä… Hoivakoteihin sijoittamista vältellään, koska hoito on kallista ja hyvinvoin
      Maailman menoa
      232
      2235
    6. Oletko jo luovuttanut?

Joko olet luovuttanut kaivatun suhteen ja hyväksynyt, että mitään ei tule?
      Ikävä
      159
      2106
    7. Romillt veressä

Miten pystyy ajamaan 4 romillen humalassa
      Suomussalmi
      52
      2072
    8. Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen

Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat
      Tv-sarjat
      34
      1727
    9. Hirvenmaitojuusto

Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,
      Ruoka ja juoma
      6
      1381
    10. Vanhentunut runsaasti.

Ei hyvä juttu. Mieheltä pötkylänaiselle.
      Ikävä
      78
      1343
    Aihe