Lämpimässä/kuumassa juokseminen!!!

runtothe

Eli asiani koskee lämpimässä ilmassa juoksemista. Tämä on nyt vaivannut minua, koko tähänastisen kesän ajan. Juokseminen tuntuu erittäin hankalalta! Mainittakoon, että parhaiten juoksen sellaisessa -5 viiva 5 asteen kieppeillä. Sellainen on mielestäni ihanteellinen juoksu lämpötila. Olenko vain niin kylmyyden kankistama suomalainen, etten sopeudu lämpimään? Luulisi että lihaksille on parempi kun treenaa lämpimässä?
Minulla siis tippuu vauhti ihan minimiin ja kestoakin olen laskenut... suoraan sonuttuna hiipimiseksi menee. Onko jollain jotain ratkaisua tähän tai olisiko edes joku joka kärsii samasta? tai selitystä tälle ilmiölle. Kuitenkin energian, suolojen ja nesteen saanti on reilassa.

39

4571

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Samoin täällä

      En pidä itsekään liian kuumasta. Joku on kyllä sanonut sen olevan tehokkaampaa... Itse juoksen mieluiten n. 15 asteessa. Kevyt sade on myös mukava. Jos on 30 niin ei innosta kyllä ollenkaan...

    • juoksususu

      Itse voin juosta ihan kunnon pakkasissa, ei haittaa mitään, jos nyt ei liikaa itseään hengästytä. Silloin olen usein myös tosi pirteällä tuulella. Kovasta lämmöstä en pidä. Viisitoista astetta on vielä suht hyvä, mutta siitä ylöspäin vie kaikki voimat. Mietin joskus sitäkin että noita arvokisoja voisi joskus järjestää jossain kylmemmällä seudulla. Olisi kiva nähdä, tulisiko mitään vaikutuksia tuloksiin.

    • 9+2

      Itse olen juossut parhaat juoksuni n. -18 asteen pakkasessa. Kesällä pidän viileähköstä ilmasta juostessa, ehkä n. 15 astetta tai hieman alle.

    • Hiihtoniilo

      Tuo on totuttaumiskysymyskin. Pitää treenta myös lämpimässä ja kuntokin kohoaa koska aineenvaihdunta pelaa. Nesteytyksestä vouhkataan liikaa mutta yli 1h lenkillä vois ottaa vettä mukaan ja yli 1,5h hiukka urheilujuomaa. Eri asia millä säällä tehdään paras tulos krampit alkaa mulla vaivaan jos alle 13c sää kuten Pirkan hölkässä jollei suojaa jalkoja.

      • lisää treeniä

        Niilo on kyllä oikeassa, pitää treenata myös lämpimässä.
        Aloittaja on joko liian lihava, tai huonokuntoinen. Itse olen juossut maratoneja niin 26 asteen helteessä, kuin nollakelissäkin. Jos tankkaa hyvin ja muistaa juoda riittävästi matkalla, niin helteellä juostut ajat ovat olleet vain 5-10 minuuttia huonompia.


      • Kuntoilija minäkin
        lisää treeniä kirjoitti:

        Niilo on kyllä oikeassa, pitää treenata myös lämpimässä.
        Aloittaja on joko liian lihava, tai huonokuntoinen. Itse olen juossut maratoneja niin 26 asteen helteessä, kuin nollakelissäkin. Jos tankkaa hyvin ja muistaa juoda riittävästi matkalla, niin helteellä juostut ajat ovat olleet vain 5-10 minuuttia huonompia.

        Ensinnäkin "Ei ole koiraa karvoihin katsominen". Vaikka nettiin saa kirjoittaa kuinka nimettömänä, niin viestit tulee pitää asiallisena. Mistä sinä tiedät kunka paljon alkuperäinen kirjoittaja painaa saatika mikä hänen kuntonsa on? Sietäisit hävetä kommenttiasi aloittajan ulkonäöstä, joka on kohtuullisen asiaton muuten asialliseen viestiin. Eli pidetään mölyt mahassa, kun ei kerran tiedetä koko totuutta.

        Paranna tapasi ja muista nettietiketti.


    • tsup

      -15 C

    • ..............

      Jos yhtään lohduttaa, niin tässä toinen, joka kärsii samasta vaivasta. Jos lämpötula alkaa hipoa hellettä tai ylittää sen, niin juokseminen on kutakuinkin mahdotonta. Olo on huono (minulla kuumassa muulloinkin kuin juostessa, varsinkin jos kuumaa on jatkunut pidempään) ja verenpaineet laskee. Juostessa ne eivät nouse tarvittavan paljon ja alkaa nopeasti ensin heikottaa, sitten oksettaa ja lopulta pyörryttää ja lopputuloksena istun tienvarressa ja mietin, että kuinka kauan kestäisi kontata kotiin. Aikani istuttua pystyn jo kävelemään. Aina tilanne ei toki ole noin paha, mutta niin epämiellyttävää se juokseminen on aina helteellä, että mieluummin hankin liikuntani helleaikaan juosten aikaisin aamuyöstä, ilmastoidun kuntosalin juoksumatolla tai uiden.

      Parasta juoksulämpötilaa en sen tarkemmin osaa määrittää, kaikki alle 15 asteen on ok ja kyllä vielä 20 astekin käy menee, mutta ei sen kuumempi.

    • liian kuuma

      ihanaa kun jollain muullakin samsa ongelma terveisin tuskastunut sauvakävelijä

      lenkit normaalisti 8-9km, nyt jaksaa jos hikoilee puskassa kilometrin välein niin 6km....

    • Jore 50

      Kesälämpötila 15-20 on se ihanteellinen alue ja kun mennään hellelukemiiin
      saa pudottaa kilometrivauhtia reilusti, jottei äijä ns. pehmene totaalisesti.
      Suorassa auringon paisteessa pyrin juoksemaan hyvin vähän eli varjoisat
      metsäreitit ovat suosikkejani.

    • jyrhtgef

      Mä oon juoksennellu nyt vuoden verran. Kesäaikaan juoksemiseen täytyi kyllä totutella. Toisaalta vauhtia on tullut lisää kun maa ei luista jalkojen alta. Pitäis vissiin hommata talveksi piikkipohjat. Alle 20 astetta on ok, just joku 15 ihanteellinen. Yli 20 astetta on tuskaista, eikä pitkiä matkoja viitti juosta.. Kesällä oon juossu 1-1,5 tuntia kerrallaan. Mitään nesteitä en oo onnistuneesti saanut mukaan otettua joten juoksen aina ilman. Mulla ei vyöt pysy vyötäröllä vaan nousee aina korkealle..ja se juoman hölskyminen.. Käyn usein juoksemassa iltaisin kun pahin kuumuus laantuu. Sekin auttaa vähän.

      • ++++++++++++++++++++

    • konolainen

      mä en voi millään juosta kuumassa ,kun mulla on on niin lämpimät ferkkarit, että munat hautuu jo muutamalla kilometrillä ihan hitosti.

    • Juoksija_60

      "Mainittakoon, että parhaiten juoksen sellaisessa -5 viiva 5 asteen kieppeillä."

      Taitaa tuo lämpötila-alue on juuri se paras.

    • Norski10

      Ei ole huonoa säätä, on vain väärää pukeutumista - norjalainen sananlasku.

      • .............

        Pätee Norjassa, missä ei koskaan ole liian kuuma. Vaatteita ei voi rajattomasti riisua, joten jos on niin kuuma, ettei edes alasti pysty kunnolla toimimaan, niin onhan sää silloin ilman muuta ongelma.


      • Lämpöhalvaus

    • Juoksijain kuningas

      Kaikki on niin henkilökohtaista. Tietenkin kuumalla ilmalla on vaikeampa ja pitää pitää huoli juomisesta ja suoloista. MUtta minä en anna sään vaikuttaa, Juosken ympäri vuoden ja lämpätilat ovat vaihdelleet -37 ja 32 asteen välillä. Mutta pakkasella pidä huli hengityssuojasta ja lämpimällä tosiaan nesteytyksestä.

    • mies574

      Itseäni on tämä sama asia askarruttanut. Asiaanhan löytyy helppo ratkaisu, jonka toteutin; siirrän lenkit kuumina päivinä illaksi, jolloin on miellyttävämpi juosta. Lisäksi tuntuu, että iän myötä kuuman sietokyky entisestään heikkenee. Nuorempana juoksin paljon hellemaratoneja, mutta enää en lähtisi viivalle rääkkäämään itseäni.

      Juoksemisen ihannelämpötilana pidän n. 15 astetta. Siinä lämpötilassa voi hyvin juosta shortseissa ja t-paidassa ja vauhti on usein parhaimmillaan. Minulla ainakin runsas pukeutuminen vie myös vauhtia juoksemisesta. Suomessa on muuten vähiten suoraan lämpötilasta johtuvia kuolemia 14 asteessa, joten uskoisin sen olevan yleisemminkin optimilämpötila.

      • ei extremeä

        Olette aivan oikeassa. Suomen leveysasteilla koituu elimistölle vähiten rasitusta juuri 15 lämpötilassa. Eipä siis ihme, että useasta juoksijastakin tuo tuntuu mukavimmalta keliltä.
        Kyllä oikeuslääketieteellistä tutkimusta on syytä uskoa ja välttää kovia ponnistuksia ääriolosuhteissa olipa sitten helle tai kylmyys.


    • jokainen on yksilö

      Kaikki lämpötilalukemat, jotka menee yli 15 ovat ehdottomasti liikaa. Heinäkuussa juoksen perinteisesti huonoimmat juoksuni. Viime vuona tuskainen maraton ja tänä vuonna yhtä tuskainen puolikas. Molemmissa lämpötila yli 20. Ittellä juoksusesonkin kilpailujen osalta käynnistyy vasta syyskuussa. Silloin on inhimilliset lämpötilat ja ennätykset rikottavissa.

      Heinäkuun harjoituslenkitkin on pakko juosta iltamyöhällä, koska kroppa ei siedä lämpöä. Elokuussa vähän helpottaa. Parhaat harjoitussäätkin ovat syys-joulukuussa ja sitten maalis-toukokuussa. Ei paukkupakkasia eikä helteitä kiitos.

    • anonyymio

      En kiinnitä huomiota siihen, tykkään juosta missä lämpötilasa tahansa (-15 - 30). Nyt kun on niin kaunis sää ja jotain 25 astetta lämpöö niin tekee kyllä mieli käydä lenkillä :)

    • midnight mover

      Hyvä että olet löytänyt juoksu harrastuksen! Mukavaa touhua säällä kuin säällä!

      • Poliisikoira!

        Koiralleni joka on aina lähdössä ohittavien juoksijoiden perään, olen sanonut että vain rikolliset juoksee. Me emme.


    • 17+17

      Se genetiikka ja tottumiskysymykset. Itse uskon niiden olevan tässä ne suurimmat tekijät, varsinkin kun puhutaan ihan "normikansalaisista" eikä verrata suoraan esim. MM-luokan kilpaurheilijoihin, jolloin jo valmennuksessakin huomioidaan (kai?) tällaiset asiat ja treenitkin järjestetään sitä mukaan. Suomen kesä ja hellelukemat ovat kuitenkin niin lyhyet, jotta ei siinä kroppa ehdi tottua moiseen rääkkiin ja suuriin lämpötilaeroihin. Jos lämpimät kelit kestäisivät vaikka sen 3kk putkeen, niin siinä ajassa varmaan kroppakin jo ehtisi tottua ja juoksu lähtisi sujumaan luontevammin.

      Minustakin nimittäin olisi mielenkiintoista nähdä, että mitä tapahtuisi vaikka jonkun Kenialaisen kilpatasolla juoksevan juoksuajoille, jos "kylmiltään" laitettaisiin juoksemaan vaikka juuri 5 asteen lämpötilaan? Eli kävisikö siinä myös samankaltainen ilmiö, että vauhti selkeästi hidastuu/juoksu takkuilee, kun kroppa on tottunut juoksemaan hellelukemissa? Näin ainakin maalaisjärjellä ajateltuna kävisi, en tiedä sitten todellisuudesta kun en alan ammattilainen ole.

    • Silleee

      Ite juoksen kuumina päivinä illalla pururadalla (koska mehäs on viileempää) ku aurinko ei enää porota. Kesällä paras juoksuilma miusta kuitenkin on joku 15 ei haittaa vaikka tuulis ja satais.

    • sohvaperunaksi

      SOPIVAA JUOKSULÄMPÖTILAA EI OLE OLEMASSAKAAN. KAIKKI LIIKUNTA ON TERVEYDELLE VAARALLISTA. OLEN HARRASTANUT IKÄNI MONENLAISIA LIIKUNTALAJEJA. JUURI NYT OLEN TOIPUMASSA POLVILEIKKAUKSESTA. jos EN OLISI HARRASTANUT LIIKUNTAA TÄLLAISTA OPERAATIOTA EI OLISI NYT TARVINNUT TEHDÄ. NÄIN TOTESI ORTOPEDI

      • Perunasohva

        Siirry uintiin. Nivelille lempeä. Opettelen vaan oikean uintityylin ettet jäkitä niska kenossa ja saa niskavaivoja.


    • jjhjch

      Liian kylmällä kroppaa pitää lämmittää, mikä syö energiaa ja kuivaa kehoa. Kuitenkin kylmällä juokseminen tuntuu näennäisesti paljon helpommalta vaikka vaatetta olisikin painon mukaan enemmän päällä. Lämmittäminen on paljon helpompaa kuin jäähdyttäminen kuten jokainen palomieskin sen tietää.

      Liian kuumalla kroppaa pitää jäähdyttää, mikä syö todella paljon energiaa ja kuivaa kehoa. Kuumalla juokseminen tuntuu tukalalta, koska hien puskeminen ulos voi tapahtua vain tietyllä nopeudella ja sen viilentävä vaikutus on vain tietyn tasoista. Eli kylmällä voit pitää itseäsi lämpimänä vain pukemalla enemmän. Kuumalla et voi viilentää itseäsi kuin huuhtomalla lämpimän hien pois iholtasi ja juoksiessa se on mahdotonta vaikka olisi kuinka teknistä kangasta iholla siirtämässä hikeä iholta toiseen kangaskerrokseen.

      Ei siis mikään ihme että liian kuumalla nopeus alenee hiipimiseksi koska oma keho ei yksinkertaisesti kykene enempään vaikka energiaa riittäisikin. Kuumaan sopeutuminen vaatii todella pitkän ajan ja siihen ei yksi Suomen kesä riitä.

      Tuohon ei ole kuukausien totuttelua parempaa ratkaisua, paitsi ajatella asiaa siten että muilla juoksijoila käy aivan samalla tavalla. Tavalliselle kuntoilijalle voi suositella vaan sitä että pitää taukoa juoksemisesta hellepäivien aikana ja treenaa muilla tavoilla.

    • Setämies667

      Kaikki kelit käyvät. Ei ole olemassa liian kylmää tai kuumaa säätä. Väärää asennetta ja väärää varustetta kylläkin. Toisaalta juoksutreenien vauhti ja suhteelliset tulokset täytyy suhteuttaa lämpöön. Tappavassa helteessa vaan ei juosta niin kovaa kuin pilvisessä 18-20 asteessa.

      Epäilisin vahvasti nesteytys / suolakysymyksiä, jotka alkavat vaikuttaa yli 30min pk lenkeillä jos on hellettä. Kannatko suolaa / juomaa mukana? Jos et, kokeilisin näitä. Toisaalta, jos tehosi, sykkeesi ja tunteesi em. asioista ovat sopivat ja yhtenevässä linjassa, onko tarpeellista saada lisää vauhtia kuumalla kelillä?

    • retkeilijä1001

      Juokseminen ei ole normaalia ihmisen elämää nykyaikaan!
      Juoksemisen tarve on päänsisälössä oleva vaje tehdä jotain kun ei tee muutoin mitään järkevää!

      Juokseinen rasittaa ihmisen elimistöä yli luonnollisen kulumisen tason , kuten nivelet ja sisäeliet joutuen rasitukselle joka ei luonnollista!!!

    • no can do

      Itsellä on sama. Aloitin maalis-huhtikuun välissä juoksuharrastuksen ja toukokuun alkuun mennessä pystyin juoksemaan tauotta reilun kilsan. Heti kun toukokuun viimeisillä viikoilla iski ne älyttömät helteet niin pystyin juoksemaan vain puolet tuosta matkasta. Lopahdin melkein heti. Lämpö varmaan vaan vie sitä energiaa tuplasti. Mutta sen lämmön takia mulla on jääny tää juoksuharrastus ja käyn vaan kävelylenkeillä ja tympäsee vähän. Ellei sitten ala käymään hyvin ilmastoidulla kuntosalilla ja juoksemassa juoksumatolla.

      • sään mukaan

        Täällä maalla voi juosta ihan nakuna metsäteillä. Tänäkin aamuna lähdin lenkille klo 5.15, lämpötila oli jotain 15 ja aurinko paistoi. Lenkkivarusteena olivat vain juoksukengät ja hyvin meni.


    • very simple!

      KYLMÄ VAI KUUMA LENKKI, KAS SIINÄ PULMA! Cold or hot sausage, that's the question!
      Toiset tykkäävät syödä lenkin kylmänä, mutta heitä on vähemmistö. Suurin osa kansalaisista syö lenkin kuumana, joko grillattuna, keitettynä tai uunimakkarana.
      Sinun pitää itse kokeilla, kumpi maistuu paremmalta, kylmä vai kuuma lenkki.
      Niin yksinkertaista se on!

      • Sinappi-Ville

        Muista laittaa sinappia päälle!


    • Heebo92

      Itse urheilen vain -20 ja 15 lämpötilojen aikana ulkona. Pakkasella voi toki punttia treenata kotona, mutta kuumalla ei tule tehtyä mitään. Eihän se varmaan kehitäkään, jos liian kuumalla käy pakkolenkillä. 5 asteessa tulee parhaat suoritukset.
      Kuumalla voi pitää sen elintärkeän tauon urheilusta, ja sen ansaitsee kyllä jos on urheillut pitkään säännöllisesti.

    • Ihme pakkasjuoksijoita täällä. Kyllä 15 - 25 astetta on parasta juoksukeliä. Alle 5 asteen lämpötilat on mun mielestä hyvinkin epämiellyttäviä, mutta pakko vaan painaa, ettei kunto laske...

    • kysynpä

      pitääkö tosiaan aikuiselle ihmiselle selittää miksi kuumalla ilmalla on vaikeampi juosta kuin viileällä?

    • outolintu 27

      Mulla taas ihan päinvastaisia kokemuksia. Jostain syystä jaksan juosta paremmin 30 - 40 asteessa. Jenkeissä tuli juostua noissa säissä ja kun palasin suomeen, niin vaikeelta tuntuu, kun ilmat on viileempiä. Taidan sitten olla vähemmistöä, jolla menee näin päin..?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      94
      2505
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2183
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1857
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1631
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1586
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1585
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      34
      1528
    8. 73
      1436
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      95
      1344
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1254
    Aihe