juoksuharrastelijoiden ajatusmaailma

nylkky88

Minua ihmetyttää suuresti harrastelijajuoksijoiden parissa yletön maratonin ja puolikkaan ihannointi. Aivan niin kuin useimmilla on pakkomielle niihin, ja 5-10k on vain juoksuun tutustujille ja vasta-alkajille tarkoitettu. Itse kun olen parille juoksututulle maininnut harjottelevani vitosta varten enkä haaveilekaan marasta, reaktio ollut kummallinen. Heti alkaa puhe maratoneista ja siitä että on tullut juostua 3,5 tuntiin ja on se niin hienoa olla ns.maratoonari. Mielestäni maraton on suorastaan typerä matka harrastajan edes harkita sen rasittavuuden takia.

67

1454

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Syyrakki

      Ihminen, kenellä on hyvä itsetunto, ei välitä toisten sanomisista. Kasva yli läheisriippuvuudestasi ja huomaat, että elämä on paljon hauskemaa niin.

    • hölkkäilijä

      Nälkä kasvaa syödessä...

      Tavoitteita pitää olla. Sinulla on nyt se 5 km. Tuskin jaksat sitä sahata montaa vuotta, vaan haluat kehittyä ja saada onnistumisen iloa itsesi ylittämisestä. Jos siis jatkat juoksuharrastusta.

      Tottahan sinäkin olet ylpeä omista saavutuksistasi, jos olet tehnyt kovasti töitä sen eteen. Anna muidenkin olla ylpeä omistaan!

      Haaveissa puolimaratoni heti kun vauhti on tarpeeksi kova (alle 2,5 tuntia ;-))

      • nylkky88

        Niin no. Kunnioitan kyllä maratonjuoksijoita. Mutta ihmettelen sitä, mikä merkitys on sillä matkalla. Että miksi niin moni aloittelija ottaa heti tavoitteeksi niin raastavan matkan. Eikö juoksemisen tarkoitus ole juosta eikä nylkyttää suhteettoman pitkä matka. Miksi tehdä juoksusta joku äärimmäinen kärsimysnäytelmä. Tavoitetta lyhyemmillä matkoilla riittää aivan yhtä paljon nopeuden parantuessa. Lyhyempiä matkoja voi vetää useampia kesässä eikä se kuluta kehoa läheskään yhtä paljon kuin tuntikausien juoksu. Samalla ei tarvitse miettiä ravinto ja nestepuolta kisassa.


      • hölkkäilijä
        nylkky88 kirjoitti:

        Niin no. Kunnioitan kyllä maratonjuoksijoita. Mutta ihmettelen sitä, mikä merkitys on sillä matkalla. Että miksi niin moni aloittelija ottaa heti tavoitteeksi niin raastavan matkan. Eikö juoksemisen tarkoitus ole juosta eikä nylkyttää suhteettoman pitkä matka. Miksi tehdä juoksusta joku äärimmäinen kärsimysnäytelmä. Tavoitetta lyhyemmillä matkoilla riittää aivan yhtä paljon nopeuden parantuessa. Lyhyempiä matkoja voi vetää useampia kesässä eikä se kuluta kehoa läheskään yhtä paljon kuin tuntikausien juoksu. Samalla ei tarvitse miettiä ravinto ja nestepuolta kisassa.

        Se on se. Teet jotain käsittämättömän ylitsepääsemätöntä. Ylität itsesi, omat rajasi. Jälkeenpäin on kuningasolo, siis todellakin teit sen! Siihen ei pysty jokainen, se tuntuu ajatuksenakin hurjalta!

        Mun oma lajini on puntti, raudan nostaminen. Siksi olisi ihan roheeta juoksutella se puolimara. Koska en pysty siihen. Luultavasti. Vielä. Mutta... jos myöhemmin kuitenkin?

        Ja ihan siksikin, että haluan harrastaa liikuntaa monipuolisesti. Joka lajia! :-)


      • jhgjg
        hölkkäilijä kirjoitti:

        Se on se. Teet jotain käsittämättömän ylitsepääsemätöntä. Ylität itsesi, omat rajasi. Jälkeenpäin on kuningasolo, siis todellakin teit sen! Siihen ei pysty jokainen, se tuntuu ajatuksenakin hurjalta!

        Mun oma lajini on puntti, raudan nostaminen. Siksi olisi ihan roheeta juoksutella se puolimara. Koska en pysty siihen. Luultavasti. Vielä. Mutta... jos myöhemmin kuitenkin?

        Ja ihan siksikin, että haluan harrastaa liikuntaa monipuolisesti. Joka lajia! :-)

        Voihan siinä vitosella ylittää itsensä, tehdä hurhia tuloksia ja "jotain käsittämättömän ylitsepääsemätöntä". Et sinäkään todennäköisesti pidennä punttiharrastuksessa toistojen määrää kehittyessäsi, vaan lisäät rautaa tankoon.

        Ihmiset vaan eivät jaksa treenata niin paljon, että saisivat juostua jotain järjellisiä aikoja 5 km:lla. Paljon helpompi siirtyä vain pidemmille matkoille, koska se ei sinänsä vaadi muuta kuin jaksaa kärsiä kisassa enemmän pari kertaa vuodessa.


      • hölkkäilijä
        jhgjg kirjoitti:

        Voihan siinä vitosella ylittää itsensä, tehdä hurhia tuloksia ja "jotain käsittämättömän ylitsepääsemätöntä". Et sinäkään todennäköisesti pidennä punttiharrastuksessa toistojen määrää kehittyessäsi, vaan lisäät rautaa tankoon.

        Ihmiset vaan eivät jaksa treenata niin paljon, että saisivat juostua jotain järjellisiä aikoja 5 km:lla. Paljon helpompi siirtyä vain pidemmille matkoille, koska se ei sinänsä vaadi muuta kuin jaksaa kärsiä kisassa enemmän pari kertaa vuodessa.

        Näinhän se on. Jos haluaa olla monipuolinen ja harrastaa muutakin liikuntaa kuin sitä ykköslajiaan, ei voi jäädä hiomaan yhtä lajia liikaa muiden kärsiessä.

        Juoksussa on vähän sama kuin puntissa. Lenkin pituuksissa on eroja, samoin toistojen määrässä. Vaihtelu virkistää. Joskus pitkää matkaa tai toistoennätys x osa/maksimista, toisinaan pikaspurtti tai ykkönen. ;-)

        Vähän sama, kun pelkästään kymmeniä toistoja tekevä ihmettelisi, miksi pitää tehdä ykkösiä. Ykkösen nostaja taas kertoo, että välillä on kiva kokeilla paljonko jaksaa, eikä ymmärrä kymmenien toistojen sahaajan motiivia lainkaan.

        Mahtoiko tuo nyt olla yhtään sen valaisevampi ;-)


      • justibusboys
        jhgjg kirjoitti:

        Voihan siinä vitosella ylittää itsensä, tehdä hurhia tuloksia ja "jotain käsittämättömän ylitsepääsemätöntä". Et sinäkään todennäköisesti pidennä punttiharrastuksessa toistojen määrää kehittyessäsi, vaan lisäät rautaa tankoon.

        Ihmiset vaan eivät jaksa treenata niin paljon, että saisivat juostua jotain järjellisiä aikoja 5 km:lla. Paljon helpompi siirtyä vain pidemmille matkoille, koska se ei sinänsä vaadi muuta kuin jaksaa kärsiä kisassa enemmän pari kertaa vuodessa.

        Eikö pientä ole kukaan huomannut taputtaa päähän ja onnitella vitosen hyvästä ajasta, kun näin on kateellinen ja katkera.
        Kerro aikasi, niin me kaikki sinua kehutaan. Jos se sinun paha mieli sitten menisi ohitse.


      • moniosaaja89
        nylkky88 kirjoitti:

        Niin no. Kunnioitan kyllä maratonjuoksijoita. Mutta ihmettelen sitä, mikä merkitys on sillä matkalla. Että miksi niin moni aloittelija ottaa heti tavoitteeksi niin raastavan matkan. Eikö juoksemisen tarkoitus ole juosta eikä nylkyttää suhteettoman pitkä matka. Miksi tehdä juoksusta joku äärimmäinen kärsimysnäytelmä. Tavoitetta lyhyemmillä matkoilla riittää aivan yhtä paljon nopeuden parantuessa. Lyhyempiä matkoja voi vetää useampia kesässä eikä se kuluta kehoa läheskään yhtä paljon kuin tuntikausien juoksu. Samalla ei tarvitse miettiä ravinto ja nestepuolta kisassa.

        Nylkky88 puhuu asiaa! Olen itse alkanut ihmetellä miksi kuntoilijat juoksevat lähes pelkästään pitkiä matkoja. Räikein esimerkki on tietysti juoksufoorumi, jossa puolimaraton on "lyhyt matka". (Liian) harva treenaa kuntoilumielessä esim. 400 m:n matkaa, jonka treenaamisesta olisi varmasti monelle kymmenen kilsan tai maratonin nylkyttäjällekin hyötyä juoksutekniikan ja -voiman kehittämisessä.

        Jokainen voi tehdä omat ennätyksensä myös pika- ja keskimatkoilla, ja parantaa niitä siinä missä maratonin tai puolimaratonin tuloksia, vaikkakin todennäköisesti vähemmillä rasitusvammoilla.


      • Juoksemaan

        Lainaus: " Tavoitteita pitää olla. Sinulla on nyt se 5 km. Tuskin jaksat sitä sahata montaa vuotta, vaan haluat kehittyä "

        5 km nylkytyksestä 42 km nylkytykseenkö? Huippumaratoonarit juoksevat maratoonin hiukan yli kahteen tuntiin yli 20 km/h keskinopeudella ja sehän on todella kovavauhtista juoksemista, mutta sitten se lähemmäs neljän tunnin maratoonaus on ikävä kyllä nylkytystä. Ehkäpä 5 km nylkyttäjästä kannattaisi myös yrittää kehittyä 5 kilometrin juoksijaksi.


    • yli-ikäsarjalainen

      Samoilla linjoilla aloittajan kanssa. Pari puoli-maratonia alle 2h tullut juostua ja todettua, että kun ikää tulee lisää, niin mieluummin pitää lihaskuntoa, notkeutta ja nopeutta paremmin yllä, kuin keskittyy yksitoikkoisesti juoksemaan pitkää kuluttavaa maratonia varten.

      • nylkky88

        Nimenomaan. Harjoittelu on tällöin paljon paremmin yleiskuntoa ja terveyttä edistävää.


    • ruumenbiller

      Miksi ei. Kaikkea te jaksatte ihmetellä. Hopi hopi lenkille siitä ja miettimään omaa juoksuanne.
      Olisitteko sen jälkeen onnellisempia, jos joku nylkky kuntoilija näitä tekstejä luettuaan tottelisi ja jättäisi juoksematta sen maratonin, koska näin ne kunnon juoksijat sanoivat.
      Kuka jaksaa koko ajan pohtia toisten motiiveita? Baltsut jaksaa jauhaa samaa kakkaa koko ajan vuodesta toiseen. Nynnynnyy, nyt ne kuntoilijat menee maratonille, vaikka ne on ihan kakkanylkyttäjiä. Miksi ne ei tottele meitä baltsuja, vaan sinne menevät höllkkäämään.

    • no marathon runner

      Ei mullakaan koskaan tohon maratonin juoksemiseen ole ollut koskaan kiinnostusta,arvostan toki niitä ketkä sen juoksee, minusta 10 km on paljon mielenkiintoisempi, EN ole mikään huippujuoksija mutta ennätys kympillä 35.27, eli hyvää puulaaki sarjaa.

      • 3+14

        KOSKAAN, KOSKAAN ,KOSKAAN,KOSKAAN,KOSKAAN,ELÄ IKINÄ MUUTUU


    • Moonraker 7

      Maraton on typerä sen jälkeen kun oma raja on saavutettu ja tietää, että ei voi parantaa. Mutta jos noin ei ole niin kannattaa yrittää löytää mihin pystyy.

      • Napsu +1

        Puulaaki sarjaa :) Juokseeko joku Suomessa 10km alle 30min?


      • määmäämää
        Napsu +1 kirjoitti:

        Puulaaki sarjaa :) Juokseeko joku Suomessa 10km alle 30min?

        Kun minä minä minä niin minäminä minä ja miksi kaikki eivät elä ja tee kuin minä minä minä


      • nylkky88
        määmäämää kirjoitti:

        Kun minä minä minä niin minäminä minä ja miksi kaikki eivät elä ja tee kuin minä minä minä

        Selväksi tuli. Menen itseeni ja pahoittelen. Juoskaa niitä marojanne rauhassa, anteeksi.


      • 1+1=3
        Napsu +1 kirjoitti:

        Puulaaki sarjaa :) Juokseeko joku Suomessa 10km alle 30min?

        LASSE VIREN!!!


      • Texas Red
        Napsu +1 kirjoitti:

        Puulaaki sarjaa :) Juokseeko joku Suomessa 10km alle 30min?

        Oletko sinä se joka kuuluu ylläpitoon mutta kirjoitaa tälle palstalle.


    • Nr-nylkky

      Anteeksi, jätän heti maratonharjoittelun kesken ja menen itseeni. Olen pahoillani, kun en tiennyt, että ei saa haaveilla maratonin juoksemista läpi.
      Kiitos ja anteeksi.

    • 7+15

      Ei se maraton kovin raskasta ja raastavaa ole, uskokaa pois. :D
      Tuttuni (nainen) juoksee maratonkisan n. joka viikko, parhaimpina kolmekin.
      Mutta vähän surettaa, koska tuntuu, että perhe kärsii omalla tavallaan, koska "liikunta ohjaa elämää, eikä elämä ohjaa liikuntaa".
      Mutta kukin tavallaan, jokaisella kait tulee se oma henk.kohtanen stoppi jossain vaiheessa.

    • vartti mainiooooo

      5km alkuun on ihan hyvä. ite oon juossut 3v. säännöllisesti n. 70km/vko, ei ole edes käynyt mielessä maran juokseminen. 1/2 marat on hauskoja &helppoja, joten käyn niissä. hampaat irvessä repijät (maratoonarit?) on ahdistavaa juoksu seuraa.....

    • Näkökulmia

      Onko sitten juoksijat lokeroitu viitosen juoksijoihin, kympin juoksijoihin, puolimaratoonareihin ja maratonin tahkoajiin?

      Itse ainakin olen juossut kaikkia mainittuja matkoja, ja lisäksi hiihtokisoja talvella. On kyllä totta, että jostain syystä sana maraton herättää eniten intohimoja rahvaan keskuudessa. Ehkäpä sen takia, että keskivertosuomalaiselle ajatus juoksemisesta yli 40 km yhtä mittaa on aika käsittämätön, mutta esim. 10 km ei tunnu mahdottomalta ainakaan kävellä.

      Vauhteihin ei jostain syystä juuri oteta kantaa.

      • Nylkky88

        Näin minäkin sen päättelen. Mahdollisimman laaja skaala on hyvä olla, ottaen huomioon omat fyysiset valmiudet.


    • McCall

      Juoksuhölkkääjillä ei ole mitään ajatusmaailmaa. Ainakin, mitä nyt voi päätellä palstojen ajatusmaailmoista.

      • löpare

        Sosiaalisena tapahtumana joku vitosen kisa on aika onneton pluraus, maratonilla saa nautiskella useammankin tunnin juoksutovereiden seurasta.


    • riathlonisti.

      Maraton koukuttaa luultavasti, koska:

      1. ihminen on hidas, mutta kestävä eläin. Juostessa vauhdin nosto on meille hyvin hankalaa, mutta hitaasti jaksamme vaikka kuinka ja kauan. Mikäli harjoitustausta on riittävä.

      2. Lyhyiden matkojen (alle 10km, varsinkin alle 5km) kohdalla tekninen osaaminen ja hyvin pienet erot korostuvat. Tämä yhdessä kohdan yksi kanssa saattaa turhauttaa useampia lyhyillä matkoilla ja viedä kohti pitkiä matkoja.

      3. 42km kuulostaa ylitsepääsemättömän huimalta. Useimmille se on kovin tarjolla oleva haaste. Jokainen, joka vetää kyseisen matkan alle asetetun kuuden tunnin rajan, ansaitsee kunnioitusta. On toki mainittava, että maraton taipuu suhteellisen pienelle harjoittelulla. 6h viikossa on riittävä treenimäärä. Useimmat katsovat telkkua paljon tätä enemmän.

      3.1 Toisaalta, sitten on taas olemassa henkilöitä, joiden mielestä vasta täyden matkan triathlon (3,8km uiden, 180km pyörällä, 42km juosten, loistava loppuaika helpolla reitillä 11 tuntia) on oikeaa kestävyysurheilua ja maratonia ei kanata juosta jos ei vedä sitä alle neljän tunnin. Omasta mielestä ovat vähän hassuja näkemyksiä.

      Aloittajaa luultavasti korpeaa maratonin korostuksessa se, ettei itse (vielä) millään pystyisi siihen.

      • nylkky88

        Pakko vastata. Ei korpea yhtään, päinvastoin. Jos vähänkään on juossut, tietää ettei 42km ole mitenkään huima, varsinkin kun sen hölkkää tuhannet suomessakin. Eli taas tullaan tähän pätemiseen, joka varmaan onkin se perimmäinen syy miksi maroja juostaan. Se kun ei kerro harrastamattomalle mitään, jos juoksee 5km 15min.

        Mitä sosiaaliseen kanssakäymiseen tulee. Lyhyitä matkoja pystyy kisaamaan vaikka koko kesän. Samalla lailla siellä pystyy tutustumaan, jopa paremmin. Pukuhuoneessa juorutaan, juoksussa sitten keskitytään olennaiseen ja kuunnellaan vaan omaa kroppaa eikä muiden hölötyksiä.

        Ironman-matkat on toinen mistä voisin avautua samalla tavalla. Täyttä työviikkoa tekevää korkeakoulutettua pullamössöporukkaa haaveilee jostain ironman-kisoista, joihin oikeasti kuuluisi treenata kaikkia lajeja 20-30 h viikkoon vuosien ajan että hommassa olisi jotain mieltä. Sen sijaan hommataan kymmenillä tuhansilla kamppeita ja speksataan ja sitten viivytään puoli vuorokautta reitillä ja ollaan niin urheilijoita.


      • aktiiviliikkuja77
        nylkky88 kirjoitti:

        Pakko vastata. Ei korpea yhtään, päinvastoin. Jos vähänkään on juossut, tietää ettei 42km ole mitenkään huima, varsinkin kun sen hölkkää tuhannet suomessakin. Eli taas tullaan tähän pätemiseen, joka varmaan onkin se perimmäinen syy miksi maroja juostaan. Se kun ei kerro harrastamattomalle mitään, jos juoksee 5km 15min.

        Mitä sosiaaliseen kanssakäymiseen tulee. Lyhyitä matkoja pystyy kisaamaan vaikka koko kesän. Samalla lailla siellä pystyy tutustumaan, jopa paremmin. Pukuhuoneessa juorutaan, juoksussa sitten keskitytään olennaiseen ja kuunnellaan vaan omaa kroppaa eikä muiden hölötyksiä.

        Ironman-matkat on toinen mistä voisin avautua samalla tavalla. Täyttä työviikkoa tekevää korkeakoulutettua pullamössöporukkaa haaveilee jostain ironman-kisoista, joihin oikeasti kuuluisi treenata kaikkia lajeja 20-30 h viikkoon vuosien ajan että hommassa olisi jotain mieltä. Sen sijaan hommataan kymmenillä tuhansilla kamppeita ja speksataan ja sitten viivytään puoli vuorokautta reitillä ja ollaan niin urheilijoita.

        Sopiva laji perheelliselle korkeakoulutetulle olisi sunnuntairastit. Viikolla voisi käydä muutaman kerran lenkillä ja kuntosalilla perheen kärsimättä. Ja paikallisurheilukisoissa kokeilla satasta ja 800 metriä. Minkäs teet kun pitää erottua ja olla jotain enemmän, olla teräsmies.


      • jatkuva vauhti

        >>>>2. Lyhyiden matkojen (alle 10km, varsinkin alle 5km) kohdalla tekninen osaaminen ja hyvin pienet erot korostuvat. Tämä yhdessä kohdan yksi kanssa saattaa turhauttaa useampia lyhyillä matkoilla ja viedä kohti pitkiä matkoja.


      • Anonyymi
        nylkky88 kirjoitti:

        Pakko vastata. Ei korpea yhtään, päinvastoin. Jos vähänkään on juossut, tietää ettei 42km ole mitenkään huima, varsinkin kun sen hölkkää tuhannet suomessakin. Eli taas tullaan tähän pätemiseen, joka varmaan onkin se perimmäinen syy miksi maroja juostaan. Se kun ei kerro harrastamattomalle mitään, jos juoksee 5km 15min.

        Mitä sosiaaliseen kanssakäymiseen tulee. Lyhyitä matkoja pystyy kisaamaan vaikka koko kesän. Samalla lailla siellä pystyy tutustumaan, jopa paremmin. Pukuhuoneessa juorutaan, juoksussa sitten keskitytään olennaiseen ja kuunnellaan vaan omaa kroppaa eikä muiden hölötyksiä.

        Ironman-matkat on toinen mistä voisin avautua samalla tavalla. Täyttä työviikkoa tekevää korkeakoulutettua pullamössöporukkaa haaveilee jostain ironman-kisoista, joihin oikeasti kuuluisi treenata kaikkia lajeja 20-30 h viikkoon vuosien ajan että hommassa olisi jotain mieltä. Sen sijaan hommataan kymmenillä tuhansilla kamppeita ja speksataan ja sitten viivytään puoli vuorokautta reitillä ja ollaan niin urheilijoita.

        Kaikkia lajeja 20-30h/Viikko eli 60-90h yhteensä viikossa. eli karkeasti puolet viikon tunneista treeniin. :D


    • Moammad Ali

      Turhan moni pilaa juoksuharrastuksen nautinnon sillä, että lähtee heti tavoittelemaan maratonia. Kannattaisi ensin juosta pohjat ja kilvoitella lyhyemmillä matkoilla. Kalenterivuosi on täynnä erilaisia kyläkisoja 5-21km.

      Sen vuoksi kannattaisi juosta lyhyitä, koska niiden kautta voi kehittää nopeutta, voimaa, tekniikkaa ja hapenottokykyä ts. kaikkia ominaisuuksia, joista on sitten hyötyä maratonilla.

      Harmittaa vietävästi tämä massojen maratonbuumi. Ei siksi, että mukana on 10.000 paskakärpästä vaan siksi, että harrastus olisi mielekkäämpi niinkuin tuossa edellä kerroin.

    • syylilurppis

      Älkää vaan sit haukkuko täällä lurppaa ja skyyliä tai tääkin ketju häviää.

    • puumanmetsästäjä

      ihme tää ketju ei ole poistunu, vaikka joku on sanonut puumien nimiä täällä. Huh huh

      Puumaa mä metsästän, haluan saada vanhan, enkä pelkää ollenkaan....

    • Vanha Pannupää

      Jalkapallon pelaamisessa juoksu ja muu temmellys yhdistyvät mukavasti. Kivempaa kuin hölkkkä. Näin voin sanoa monen vuoden kokemuksella.

    • hjkvaitps
    • 53 v

      Olen nyt muutaman kuukauden juoksenellut eri tavoilla säännöllisen epäsäännöllisesti. Puolimaratonin pituinen juoksu menee hyvin alle kahden tunnin ja se on ollut pisin yhtämittainen juoksumatkani. Maratonin nylkyttäminen ei niin innostaisi mutta Cooper -tuloksen haluaisin saada edes kolmeen tonniin. Hapenottokyky ei vaan riitä. Kroppa kyllä menisi jos vaan happi riittäisi. Haluaisinkin mieluummin nopeutta kuin pituutta.

      • Riuku-Kakka

        Viisikolmonen äijä ei enää Cooperissa kolmeatonnia juokse. Kaksi ja puoli tonnia on jo hyvä tollaselle muutaman kuukauden säännöllisen epäsäännölllisesti juoksennelleelle kehäraakille.


      • 58_v
        Riuku-Kakka kirjoitti:

        Viisikolmonen äijä ei enää Cooperissa kolmeatonnia juokse. Kaksi ja puoli tonnia on jo hyvä tollaselle muutaman kuukauden säännöllisen epäsäännölllisesti juoksennelleelle kehäraakille.

        Viisi vuotta mennyt, nyt 58 v. Cooperissa menee jo 2800 m, Tavoitteena kolmea tonnia.


    • Ed Monton

      Kyllä minäkin olen vähän ihmetelly tätä nykyistä maratonbuumia, miten niin moni haluaa olla maratoonari.
      Itse juoksen puolimaratonin 1.24 ja kympillä 37-aikoja, mutta minulla ei ole mitään aikomusta juosta maratonia. Luulen että sitä ei ehkä tule koskaan juostua.
      Keskityn parantamaan kympin ja puolikkaan ennätyksiä kun se on vielä mahdollista.
      Maraton melkein pelottaa. No ehkä sen jaksaisi, jos vaan malttaisi juosta aivan hiljaa.

      Ja puolikkaaseen verrattuna kokomaraton on kuitenkin 2 kertaa pitempi, aivan eri laji. Siksi ihmettelen miten nuo aivan tavalliset ja joskus ylipainoisetkin ihmiset voi juosta maratonin, senhän täytyy olla kärsimystä.
      Itse vähän pelkään miten nivelet ja akillekset kestäisi 42 kilometrin juoksua, siinä voi tula jopa rasitusmurtuma matkan varrella. Miten tavalliset ihmiset kestää sen?

      Sekin on ihan mukavaa, että kun on noita eri hölkkiä, niin voi vertailla eri vuosina niissä juoksemiaan aikoja, olipa matka mikä vaan.

    • Nuorgamin Jussi

      Kliffaa, kun löytyy tuollaistakin ajattelua! Olen samaa mieltä. Sitäpaitsi puolimaratonin ja lyhyempien matkojen harjoittelu on paljon mukavampaa, koska se on vaihtelevampaa ja monipuolisempaa .Eikä tarvitse hölkätä niitä viikonlopun 25-35 km lenkkejä, jotka vaan pohjimmiltaan heikentävät juoksuominaisuuksia mm nopeutta , kimmoisuutta ja tekniikkaa noin yleisemminkin.
      Puhun nyt tuollaisista 3.15-4h maratonaikojen tavoittelijoista Kilpaurheilijat ovat erikseen. Sellaiset, jotka tavoittelevat 2.30 alitusta.

    • Hoka88tulintänne22

      No kestävyyden rajoja on helpompi kokea matkaa lisäämällä kuin vauhtia. Yleensä ajatellaan että vauhti on se mikä se on eikä sille paljon ole tehtävissä. Kuiteskin kovat on kovii niin lyhyillä kuin pitkilläkin matkoilla ja tavikset taviksii. Eikä vedonlyöntiuholla vedetty tuskamaraton enää ole maineensa veroinen. 80km sauvakävely on kova, tai täydenmatkan Ironman, jos osaat kävelyn lisäksi uida ja polkea.

      • näännyttäjät

        Ikääntyneenä on haasteellisempaa ja palkitsevampaa kehittää juoksuvauhtiaan kuin maratoneilla näännyttämällä kuihduttaa jo muutenkin ikääntyessä hupenevia lihaksiaan.
        Väätäinen kilpaili urallaan 800 metrin matkoista 10 000 metrin matkoihin, ja Viren juoksi 5000 metrin matkoista maratoneihin. Väätäinen oli huomattavasti lihaksikkaampi.
        Ei maratonien juokseminen ole ikämiehelle terveellistäkään, kymppitonni on terveellisempi matka.


    • NoMara

      Itse olen juossut aikoinani puolikkaita tuonne 1.13-1.15 aikoihin eli sellaista kohtuullista kilpakuntoilijatasoa. Mutta maratoni ei ole koskaan tullut mieleenkään ja ikääntyessä fiksumpaa on rutistaa maantiellä tuollaisia 5-12 kilometrin kisoja, niihin joutuu treenaamaan monipuolisesti ja vielä voi kokea jotakin vauhdin hurmaa.
      Typerintä on keskittyä juoksemaan vain sitä maraa, treenata pelkkää tasavauhtista pitkää pk-lenkkiä ja menettää kimmoisuus, nopeus ja rytminvaihtokyky ja etenkin veteraanisarjoissa.

    • Enoleroptti

      Minua taas ihmetyttää miksi niin moni juoksija on joko sekopää´narsisti (olen aina oikeassa, insta sitä ja tätä ja tota, ketä kiinnostaa sun treenit. ei ketään) tai duunari jolla ei ole muuta elämää kuin juoksu siitä höpötys

      • idiootti

        vittuako luet sellasia tekstejä.


      • Anonyymi
        idiootti kirjoitti:

        vittuako luet sellasia tekstejä.

        Lukee mitä rentoa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lukee mitä rentoa

        Monet keskiverto hölmöt joilla ei ole elämässä oikein mitään mainitsemisen arvoista saavat edes vähän hohtoa tylsään elämäänsä hankkimalla tykkäyksiä Somessa irvistelyllä lenkin jälkeen


    • Anonyymi

      kuipa polkuhölkän ihannoiji?

    • Anonyymi

      kuipa polkuhölkän ihannoiji?

    • Anonyymi

      kuipa polkuhölkän ihannoiji?

      • Anonyymi

        Ultramutsi ei suatana :-D


    • Anonyymi

      miule rentoa seurata viäläkö enkelman alle 20 minuuttia.

    • Anonyymi

      Voit keskustella polkujuoksusta ukko.

    • Anonyymi

      Miuta häirittee polkujen ihannointi

      • Anonyymi

        Sama. Maratoonarit eivät ärsytä enää samalla lailla kuin polkujen patikoijat.


    • Anonyymi

      Valtaosalla mara on vaihtunut ultraan. Eli meno senkun paranoo, samaa nylkkyä vedellen.

    • Anonyymi

      Poluille lomps viikoksi

    • Anonyymi

      Ultrassa vaan nylkytetään vielä nylkymmin kuin maratonissa. Mutta sitämukaa kun tulee ikään niin vauhti hidastuu, vai mitä nylkkypapat??

      • Anonyymi

        No tämä pappa ei ole ikinä juossut maraa, puolikkaitakin mahtuu uralle vain kymmenkunta. Enää en puolikastakaan tule juoksemaan, vaan kirmaan korkeintaan kympin, usein vähemmän lappu rinnassa.
        On tärkeää säilyttää kimmoisuutta ja nopeutta, jotka iän myötä vähenevät, siksi lyhyemmät matkat ja myös ratajuoksut ja ratatreenit kuuluvat kuvioon. Miksi tallustaa maraa, ultraa tai noita polkuja?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No tämä pappa ei ole ikinä juossut maraa, puolikkaitakin mahtuu uralle vain kymmenkunta. Enää en puolikastakaan tule juoksemaan, vaan kirmaan korkeintaan kympin, usein vähemmän lappu rinnassa.
        On tärkeää säilyttää kimmoisuutta ja nopeutta, jotka iän myötä vähenevät, siksi lyhyemmät matkat ja myös ratajuoksut ja ratatreenit kuuluvat kuvioon. Miksi tallustaa maraa, ultraa tai noita polkuja?

        Miksi ei? Miksi kutoa sukkaa? Miksi kasvattaa kukkia? Miksi harrastaa tähtitiedettä?

        Maailmassa on miljoona harrastusta eikä se ole keneltäkään pois


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi ei? Miksi kutoa sukkaa? Miksi kasvattaa kukkia? Miksi harrastaa tähtitiedettä?

        Maailmassa on miljoona harrastusta eikä se ole keneltäkään pois

        Ei ole pois, mutta nopeus ja kimmoisuus häviävät iän myötä ja sitä nopeammin, mitä enemmän vain keskittyy hitaaseen jolkotukseen.
        Varsinkin sellaiset maratoonarit ja ultraajat, joille lyhyt matka kisana on mahdoton ajatus, ovat kyllä omituista porukkaa.


    • Anonyymi

      Maratoonarit narsisteja? Vai oliko se polku-ultraajat nykyään? Maratoni on pikamatka, jossa ei tarvitse edes syödä.

      • Anonyymi

        Dnf ultraaminen rentoa. Maratontavot totista touhua.


    • Anonyymi

      Nylkkyy

    • Anonyymi

      Täysillä juostu kymppi sujuu tavikselta mukavasti. Maratonissa on enemmän haastetta ja loppu on yleensä tuskaa, varsinkin jos yrittää aikaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2122
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1674
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1501
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      32
      1486
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1441
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1425
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1407
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1341
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1260
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1229
    Aihe