Nehän ovat jatkuvassa liikkeessä nykyäänkin. Liike on hidasta, mutta on näistä havainnekuvia näytetty mitä ontapahtunut miljoonassa tai sadassa miljoonassa vuodessa. Mistä liikehtiminen johtunee?
Mantereita siirtävä voima?
4
238
Vastaukset
Jos oikein muistan niin mannerlaatat liikkuvat n. 2 milliä vuodessa
- Kuljeksivia laattoja
Mannerlaattojen liikehtiminen johtuu maapallon vaipan konvektiovirtauksista. Mannerlaatat kelluvat raskaamman vaipan materiaalin päällä, niinkuin jäälautat vedessä.
Radioaktiivinen hajoaminen tuottaa sen lämmön, mikä aiheuttaa konvektiovirtauksia.
Liikenopeus on joitakin senttejä vuodessa. Kuvasta näkyy laattojen liikenopeuksia toistensa suhteen.
http://www.globalchange.umich.edu/globalchange1/current/lectures/evolving_earth/tectonic_map.jpg
Perustietoa vähän pidemmästi ja suomeksi
http://fi.wikipedia.org/wiki/Laattatektoniikka- lequaani
Kuleksivat köntit; hyvä linkki. Kiittelee.
- 2+5
Tarkentaisin Kuljeksivien laattojen antamaa vastausta:
Laattoja liikuttavaksi voimaksi on (ainakin) kolme ehdokasta: leviämisvyöhykkeen aiheuttama työntö (merellistä kuorta synty työntää laattoja erilleen syntykohdassa), konvektiovirtauksen aiheuttama kitka (konvektiovirtaus kuljettaa ylläolevaa vaippaa) sekä subduktion aiheuttama veto (raskaampi merellinen kuori uppoaa mannerkuoren alle ja vajoaa vaippaan).
Näistä merkittävimpänä pidetään yleisesti subduktion aiheuttamaa vetoa. Eli uppoava laatan osa vetää muuta laattaa perässään ja uppoamisnopeudesta riippuu myös se kuinka nopeasti laatan toisessa päässä syntyy uutta laattaa. Konvektiolla ei muistaakseni ole juuri minkäänlaista suoraa roolia (=kitkan vaikutus merkityksetön) laattaliikkeessa, mutta sen epäsuora rooli on todennäköisesti merkittävä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma
Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.1542079Israel euroviisujen 2.
Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is3081779- 931577
Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?
Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois801241Mun mielestäni on tosi loukkaavaa
Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra2001220- 671160
- 251091
- 481027
Rakas nainen ymmärsin
Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl73976Maalaisliiton nuorilta paljon puhuva idea
Taas vongataan lisää tukea... kehdosta hautaan! Maalaisliiton nuoret aka Keskustanuoret haluaa Suomeen valtiollisen dei23967