Voiko ruudin kaliumnitraatin korvata kaliumkloraatilla? Kaliumnirtaattihan toimii vain hapettimena, joten kaliumkloraattihan ajaa periaatteessa saman asian. Eikö niin?
Ruudin valmistus
4
2624
Vastaukset
- älä riko pyssyä!
Nimenomaan _ruudissa_ (siis mustaruudissa) kaliumkloraatti on huono ajatus, koska sellainen ruuti palaa aivan liian nopeasti. Mustaruutiase ei kestä sitä vaan voi hajota ja lentää "päin näköä".
Kyse on silloin paremminkin räjähdysaineesta. - 345235
Kloraattia käytetään niin sanotuissa signaalipatruunoissa, tulenohjauspanoksissa, ilotulitteissa ja muissa vastaavissa. Sitä voi tehdä itse akkulaturilla tökkäämällä grafiitit väkevään suolaliemeen. Aseruudiksi kloraattia ei saa käyttää ja kloraatteja ei saa sotkea missään nimessä minkään rikkipitoisen kanssa, ne räjähtävät itsestään jonkin ajan kuluttua jos ne saavat kostetutta.
- Anonyymi
Kloraatit ovat silmien ja sormien terveydelle vaarallisia. Ruudin räjähdys on nopeaa mutta ääntä hitaammin etenevää palamista.
Kloraattien ja eräiden metallijauheiden seokset jo kymmenien grammojen kasoina räjähtävät ääntä paljon nopeammin samalla lailla ja samalla voimakkuudella kuin trotyyli (detonaatio). Jos on esim sormi lähellä niin siitä tulee jauhelihaa ja metalli sirpaloituu.
Seosten keksijä itse aikanaan menetti sormia kokeiluissaan.
- Anonyymi
Sori et laitoin ton
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mikaela Nylander: Jos pakkoruotsi poistetaan, niin ruotsin kielen asema romahtaa
(Nylander on vanha RKP:nen) Mutta niin heikossa vedossa muumiruotsi siis on Suomessa, että vain tekohengityksellä se pys652572Nainen aion pilata elämäsi täysin, opetus sulle, että pelasit väärän ihmisen sydämellä.
Empatiani sua kohtaan katosi siinä kohtaan, kun teit tietoisen valinnan leikkiä mun sydämellä. Luulet olevas joku älykäs2411585- 941380
6 vkoa kulunut ilman sua
…ihme että olen vielä hengissä. 😔 Kyynelillä pessyt lattioita. Rakastan ja odotan sua ikuisesti❤️Projekti jäi kesken jo8901- 65882
Jotenkin se harmittaa
Etten voinut antaa itselleni mahdollisuutta tutustua. Tulit vain liian lähelle ja syvälle kemia oli alusta alkaen liian46700Olen yrittänyt tavoittaa sinut kolmesti
Elämän aikana. Kahdesti hakenut numeroa ja lähettänyt jollekkin nimisellesi viestin. Kerran aivan summassa keksimääni os2652Haluan kysyä vain yhden asian
Miksi et koskaan halunnut kohdata minua kasvotusten silloin, kun molemmilla oli tunteita? Kaiken muun olen jo hyväksymäs39579- 73562
- 22512