eteläsuomen murre?

tsekkailin suomen murrekarttaa ja huomasin seuraavan seikan.. kotikaupunkini porvoo ei kuulu mihinkään murrealueeseen. eihän tämä ole mitään kymenlaaksoa, ei hämettä, ei savoa.
onko olemassa termiä eteläsuomen murre? poikkeaahan täällä puhuttu suomenkieli aikalailla muista murteista, vai onko täällä puhuttu kieli vain yleiskieltä?

5

1535

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ninni

Minusta ainakin eräs näkemäni murrekartta oli vähän hämärä...en nyt muista, mikä kartta se oli, mutta siinä oli todellakin aukko eteläisen Suomen kohdalla. Sitten esim. Kymenlaakson murre oli laitettu hämäläismurteeksi, vaikka minusta ainakin Kotkan ja Kouvolan murteet mie ja sie -sanoineen muistuttavat enemmin karjalan murretta...

• tuomas

Porvoota ei ole vanhoilla murrekartoilla, koska se on vanhastaan ruotsinkielistä aluetta. Naapuripitäjiä (esim. Askola) kyllä löytyy.

Kyllä Uudellamaalla enimmäkseen puhutaan hämäläisvaikutteista puhekieltä, paitsi länsiosassa alkaa kuulua Lounais-Suomen läheisyys selvemmin.

Mutta murretutkija Kalevi Wiik sanoi jossain haastattelussa, että pääkaupunkiseudun puhekieli on viime aikoina selvästi savolaistunut. Sama voi päteä myös Porvoon puhekieleen.

• murrefriikki

Hämäläismurteitahan tosiaan koko historiallisen Uudenmaan alueella on perinteisesti puhuttu. Ero perihämäläisiin (Hämeenlinnan seudun) murteisiin on kuitenkin selvä - lännessä (Vihdissä ym.) on otettu vaikutteita lounaismurteista ja muualla taas kaakkoismurteista ("karjalasta"). Esim. aikoinaan jo
        (ei kait nykyään) Askolan-Orimattilan tienoilla esiintyi edustusta minä>mie, sinä>sie jne.

• murrefriikki
        murrefriikki kirjoitti:

Hämäläismurteitahan tosiaan koko historiallisen Uudenmaan alueella on perinteisesti puhuttu. Ero perihämäläisiin (Hämeenlinnan seudun) murteisiin on kuitenkin selvä - lännessä (Vihdissä ym.) on otettu vaikutteita lounaismurteista ja muualla taas kaakkoismurteista ("karjalasta"). Esim. aikoinaan jo
        (ei kait nykyään) Askolan-Orimattilan tienoilla esiintyi edustusta minä>mie, sinä>sie jne.

Näkyisiköhän edellinen viestini nyt kaikilla katselutavoilla?

• loppasuu

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.

Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk
      Maailman menoa
      92
      3904
    2. Sinä vain tulit elämääni

Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna
      Ikävä
      92
      2009
    3. Tiesitkö mies

Kuinka paljon mulla oli tunteita sua kohtaan? Jos et tiennyt,olisiko tietäminen vaikuttanut tapahtumiin? Ihmettelen kyll
      Ikävä
      87
      1813
    4. Nuorempi mies

Olen tänään ajatellut sua paljon, miten toimittaisiin makuuhuoneessa jne! 😏🔥
      Ikävä
      144
      1692
    5. Miksi teillä meni...

...välit poikki kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      167
      1541
    6. Mies, mitä minun pitäisi tehdä

Niin, mitä naisen siis pitäisi tehdä, että lähestyisit ja tekisit aloitteen? Mikä on riittävä kiinnostuksen osoitus juur
      Ikävä
      106
      1539
    7. Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?

Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.
      Ikävä
      65
      1488
    8. Toivottavasti et mussukka elättele toiveita meikäläisen suhteen

Tiedän mitä olet touhunnut joten aivan turha haaveilla mistään enää 👍
      Ikävä
      167
      1452
    9. Jos siis saamme

Sen keskusteluyhteyden niin olisitko jo sinäkin rehellinen ❤️🙏 ne jää meidän välisiksi kaikki. Tarvitsemme toisiamme, j
      Ikävä
      100
      1354
    10. Onko sinulla

Joku nyt huonosti? :(
      Ikävä
      86
      1307
    Aihe