Apua!

Ykköstumpelo

Mulle tulee ensi viikolla kylään vieras, joka on kasvissyöjä (tietääkseni valikoiva siinäkin) ja lisäksi allerginen kananmunalle. Olen ruoanlaiton suhteen täysin poropeukalo, mitä erittäin helposti valmistettavaa voisin hänelle tarjota? Mieluummin ostaisin kaupasta valmiina jos tietäisin mitä. Siis suolasta ja/tai makeaa? Menee yöunet.

200

3421

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nami,nami nakkoa

      tarjoa nakkoja, ne on herkkua kaikille kasvissyöjille.

      • poweirwpeor

        Pöh. Jauhelihamunakas on aina paikallaan.


    • tofusta:)

      Kasviswokki:Kaupan pakastealtaasta kasviswokkipussi, kaupan juustohyllystä tofu (savutofu on parasta)Tofu on tehty soijasta, ei sisällä maitoa tai munaa. Laita tofu ja kasvikset kattilaan tai wokkipannuun ja lämmitä.Voi laittaa myös mikrossa. Helppoa:)

      Jos haluat tehdä vaikutuksen kasvisruokatiedoillasi, osta ruokajuomaksi mantelimaitoa maitohyllystä, todella herkullista.

      Jälkiruoaksi valmismaitohedelmärahka, jos syö maitoa./Teen tai kahvin tai kaakaon kanssa Fazerin wieniläisnougata paketti, on vegaaninen. Jos teen tai kahvin keitto on vaikeaa, osta tuoremehua.

    • 12+15

      Kysy häneltä itseltään. On iso ero jo siinä, onko hän vegaani vai vegetaristi. Vegaani ei käytä mitään eläinperäisiä tuotteita; ei maitotuotteita mutta ei myöskään mitään, missä on esimerkiksi liivatetta (irtokarkit, monet kakut). Vegetaristi viittaa usein henkilöön, joka ei syö lihaa mutta voi käyttää maitotuotteita ja/tai kananmunaa ja jotkut syövät jopa kalaa tai muita mereneläviä (jolloin he oikeastaan ovat lakto-ovo-pesce-vegetaristeja). Vegetaristit eivät välttämättä ole muutenkaan yhtä tiukkoja esimerkiksi em. liivatteen suhteen kuin vegaanit.

      Kasviswokki ja siihen proteiinilisäksi tofu on vegaanille hyvä valinta, ellei vieraasi ruokavaliossa sitten ole muita rajoitteita. Tunnen vegen, joka ei syö sieniä. Ja sekasyöjän, joka ei voi syödä sipulia eikä paprikaa.

      Helpointa siis, kun kysyt, hän ehkä osaa ehdottaa jotain valmisruokiakin. Me veget emme odota, että ihmiset osaavat varautua kaikkiin "oikkuihimme". Itse pyrin viemään omat ruokani mukanani, jos on epävarmaa onko perheessä tai tilaisuudessa muita vegejä.

      • veggie

        Mä olen laktovegetaristi, mutta oon kyllä ihan ehdoton liivatteen ja eläinperäisten lisäaineitten kohdalla, en syö mitään missä niitä on. Vegaanin ja vegetaristin ero on siinä, että vegaani ei käytä mitään eläinperäistä missään muussakaan kuin syömisessä, ei villaa, ei nahkaa, ei silkkiä. Ennen digiaikakautta myös valokuvaus saattoi olla vegaanille ongelma, filmien emulsiossa kun on liivatetta. Liimoissa on ollut kalaa tai luuta, varsinkin sellaisissa joita nuollaan, kirjekuorissa ja postimerkeissä. Eli aika moni joka luulee itseään vegaaniksi, ei ehkä todellisuudessa ole sitä. Vegetarismi koskee vain syömistä. Itse en käytä nahkatuotteita enkä turkiksia, mutta villa ja silkki periaatteessa ok, tosin mulla ei juuri taida olla niitä. Periaate menee tappamisen kohdalla. Hunaja on ok, mehiläisiä vain "riistetään" mutta ei tapeta.
        Parasta kysyä häneltä itseltään, jokaisella on omat rajansa.


      • 9hhhh
        veggie kirjoitti:

        Mä olen laktovegetaristi, mutta oon kyllä ihan ehdoton liivatteen ja eläinperäisten lisäaineitten kohdalla, en syö mitään missä niitä on. Vegaanin ja vegetaristin ero on siinä, että vegaani ei käytä mitään eläinperäistä missään muussakaan kuin syömisessä, ei villaa, ei nahkaa, ei silkkiä. Ennen digiaikakautta myös valokuvaus saattoi olla vegaanille ongelma, filmien emulsiossa kun on liivatetta. Liimoissa on ollut kalaa tai luuta, varsinkin sellaisissa joita nuollaan, kirjekuorissa ja postimerkeissä. Eli aika moni joka luulee itseään vegaaniksi, ei ehkä todellisuudessa ole sitä. Vegetarismi koskee vain syömistä. Itse en käytä nahkatuotteita enkä turkiksia, mutta villa ja silkki periaatteessa ok, tosin mulla ei juuri taida olla niitä. Periaate menee tappamisen kohdalla. Hunaja on ok, mehiläisiä vain "riistetään" mutta ei tapeta.
        Parasta kysyä häneltä itseltään, jokaisella on omat rajansa.

        Voi kun on mukava istua Mersun nahkapenkeillä.


      • hgfhfghfh
        veggie kirjoitti:

        Mä olen laktovegetaristi, mutta oon kyllä ihan ehdoton liivatteen ja eläinperäisten lisäaineitten kohdalla, en syö mitään missä niitä on. Vegaanin ja vegetaristin ero on siinä, että vegaani ei käytä mitään eläinperäistä missään muussakaan kuin syömisessä, ei villaa, ei nahkaa, ei silkkiä. Ennen digiaikakautta myös valokuvaus saattoi olla vegaanille ongelma, filmien emulsiossa kun on liivatetta. Liimoissa on ollut kalaa tai luuta, varsinkin sellaisissa joita nuollaan, kirjekuorissa ja postimerkeissä. Eli aika moni joka luulee itseään vegaaniksi, ei ehkä todellisuudessa ole sitä. Vegetarismi koskee vain syömistä. Itse en käytä nahkatuotteita enkä turkiksia, mutta villa ja silkki periaatteessa ok, tosin mulla ei juuri taida olla niitä. Periaate menee tappamisen kohdalla. Hunaja on ok, mehiläisiä vain "riistetään" mutta ei tapeta.
        Parasta kysyä häneltä itseltään, jokaisella on omat rajansa.

        "Hunaja on ok, mehiläisiä vain "riistetään" mutta ei tapeta."

        Jotkut kasvattajat tappavat pesän ennen talvea ja muutenkin mehiläisiä kuolee hunajan tuotannossa.


      • hgfjgdhg
        hgfhfghfh kirjoitti:

        "Hunaja on ok, mehiläisiä vain "riistetään" mutta ei tapeta."

        Jotkut kasvattajat tappavat pesän ennen talvea ja muutenkin mehiläisiä kuolee hunajan tuotannossa.

        Samoin sillkiperhosen toukat keitetään elävältä.


      • veggie
        9hhhh kirjoitti:

        Voi kun on mukava istua Mersun nahkapenkeillä.

        Mun Mersussa on kangaspenkit. Ne on paljon miellyttävämmän tuntuiset kuin joku nahka.


      • veggie
        hgfhfghfh kirjoitti:

        "Hunaja on ok, mehiläisiä vain "riistetään" mutta ei tapeta."

        Jotkut kasvattajat tappavat pesän ennen talvea ja muutenkin mehiläisiä kuolee hunajan tuotannossa.

        Niitä ei ole mikään pakko tappaa saadakseen hunajaa.


    • Oyutta

      Heps. Ethän vaan aio aloittaa suhdetta tuollaisen kanssa??? Hälytyskellojen pitäisi soida, jos kerran nirso ja vaativat tapaus...:) Ihan vaan varmistaakseni kyselen, että tiedät, mihin olet soppautumassa =)

      • hgfgdg

        Veganismi ei ole mitään nirsoilua, vaan moraalinen valinta. Myöskään allergiat eivät ole nirsoilua.


      • fdbfdfbdbd

        Heps! On myös ihan normaalia tuo. On varmasti jotain mitä sinäkään et syö. Paistettuja matoja tai torakoita?


      • fghdfhgdfhg
        hgfgdg kirjoitti:

        Veganismi ei ole mitään nirsoilua, vaan moraalinen valinta. Myöskään allergiat eivät ole nirsoilua.

        Veganismi on sairaus.


      • jhjfjh
        fghdfhgdfhg kirjoitti:

        Veganismi on sairaus.

        Näköjään lihansyönti aiheuttaa jumahtamista teini-ikään.


      • Diudaudulggu
        jhjfjh kirjoitti:

        Näköjään lihansyönti aiheuttaa jumahtamista teini-ikään.

        Ne on katsos ne antibioottijäämät, jotka jyllää. :)


      • dfsdfdsdsf
        hgfgdg kirjoitti:

        Veganismi ei ole mitään nirsoilua, vaan moraalinen valinta. Myöskään allergiat eivät ole nirsoilua.

        Siitä sitten vain valitsemaan....

        http://search.dilbert.com/comic/Vegan


      • Korjaus
        fghdfhgdfhg kirjoitti:

        Veganismi on sairaus.

        Eläinten sisäelinten syöminen on psyykkinen sairaus.


      • Perse vegaani
        hgfgdg kirjoitti:

        Veganismi ei ole mitään nirsoilua, vaan moraalinen valinta. Myöskään allergiat eivät ole nirsoilua.

        Veganismi on nirsoilua,se ei ole mikään moraalinen valinta.Allergiat on ihan eri asia.


    • hkgfjgdfhj
    • 82ls9

      Soita ja kysäise häneltä. Muussa tapauksessa joutuu tyytymään siihen, että mitä on tarjolla. Helppo tarjottava on tortillat: tortillalettuja tai rieskaa ja pilko eri astioihin eri aineksia esim. salaatinlehtiä, paprikaa, kurkkua, tomaattia, raejuustoa, oliiveja ja Feta-juustoa. Jos itse haluat syödä lihaa, niin laita eri astiaan vielä paistettua jauhelihaa tai kanasuikaleita. Jos tortillat ei kelpaa hänelle, niin hän voi kasata aineksista itselleen salaatin.

      Ruokajuomaksi vettä.

      Kahvipöytään käy vaikkapa mansikat, joita saa nyt tuoreena ja niiden kanssa kermavaahtoa ja vaikka kinuskikastiketta. Niiden kanssa kahvia, teetä tai mehua. Todennäköisesti keksihyllystäkin löytyy jotain, jossa ei ole kananmunaa. Karkeista ainakin laku on sellaista, jossa ei ole kananmunaa.

    • _leipuri_
      • tai oikeastaan

        se on vegetaristi jolla on pelkkä kasvipohjainen ruokavalio mutta käyttää esim vaatteissa eläimiä.
        Vegaani ei käytä missään mitään eläinperäistä, ei ees saippuoissa. Ite melkeen 100% vegaani mutta vanhat nahkakäsineet löytyy eikä niitä viitti roskiin heittää. Joskus menee jotain maito- tai munapohjasta vaikka yrittää vältellä parhaansa mukaan.


    • Kaikkiruokainen

      Olisiko tämmöisessä tilanteessa epäkohteliasta pyytää häntä jopa tuomaan ite ruuat mukanaan? Se jos mikä, ärsyttää eniten, että teet ruokaa ja se ei kalpaakaan.

      • syömitäpystyy

        Tässä olet ihan oikeassa ,meillä oli joku vuosi sitten mieheni maksansiirron jälkeen ongelmana ettei voinut syödä kuin joitakin ruokaaineita.Meillä oli aina omat eväät mukana,kyllä siinä sai selitellä.Mutta onnistui ,kun elämä oli niistä ruuista kiinni.


    • Vege-Karvinen

      Tekaise herkullinen kasvislasagne. Maistuu myös lihansyöjille. Nam nam. Hyvää. Netistä löytyy erilaisia reseptejä. Googlailemaan.

      • pässi

        Ainoa vika vaan, että lasagnelevyissä on munaa.

        Kananmuna-allergia on vakava allergia.


      • fewewf
        pässi kirjoitti:

        Ainoa vika vaan, että lasagnelevyissä on munaa.

        Kananmuna-allergia on vakava allergia.

        ei kaikissa


      • nhgjhgj
        pässi kirjoitti:

        Ainoa vika vaan, että lasagnelevyissä on munaa.

        Kananmuna-allergia on vakava allergia.

        Ei ainakaan pirkan lasagnelevyissä (muistaakseni).


      • gluten

        Kasvislasagne ei maistu välttämättä kaikille lihansyöjille.Lasagnelevyt sisältää gluteenia,maitoa,munaa ja täyteaineet muita allergisoivia aineita kuten tomaatti ja
        mausteet yms.


    • kasvis1

      Osta perunoita, kesäkurpitsa, paprika, valkosipuli ja porkkanoita. Leikkaa ne suurinpiirtein samankokoisiksi lohkoiksi ja pistä uunipellille, valkosipulit kynsinä. Pirskota päälle vähän (oliivi)öljyä ja paahda uunissa noin tunti ts. kunnes perunat on kypsiä. Käy normisyöjillekin lisäkkeeksi. Tee lisäksi raikas salaatti ja kermaviilikastike. Jos maitotuotteet ei käy niin kastike on helppo jättää väliin.

      Jälkkäriksi vaikka mansikoita ja jäätelöä.

      • Unohdit mainita

        Niin ja jäätelönä tosiaan sellaista mikä ei ole tehty maidosta vaan vaikka kauramaidosta tms. :)


      • Kiitti vinkistä; kasvis1 ! Mulla oli sama bropleema,joka aloittajalla. Nyt tuli helppo, hyvä ja halpa vinkki. Tämä käy nyt varmaan kaikille meille ja höyrytettyjä nakkeja normisyöjille lisäks. Patonkia ja kotikaljaa. Kahvia ja mansikoita (munatonta) jäätelöä... tofu?? Pitää ottaa viel selvää kaupassa.


    • ergqerhtb

      Sellaselle vieraalle pitää laittaa sapuskaksi , hevosen sisäfilettä (mieluumin Hirven sisäfilettä jos on saatavilla) , sitten voisi jotain tikunnokassa olevia erilaisia mureaksi paistettua paistia ja kinkkua tarjota... yms..
      Kyllä sun velvollisuus olisi tarjota hyvää TERVEELLISTÄ ruokaa ihmiselle joka ei muuten sitä älyä ...

    • vihaan kutsuja

      Tarjoan tähän oman henkilökohtaisen näkökulmani. Olen ollut kasvissyöjä kohta 50 vuotta - eettisistä syistä. Silloin harvoin kun käyn kylässä, eli jos minut kutsutaan kylään niin ilmoitan ITSE etukäteen, että minua varten ei tarvitse laittaa yhtään mitään. Nykyisin kasvissyönti erilaisina variaatioina on arkipäiväistä, mutta minä 1960-luvulla olin jotensakin kummajainen ja koska ihmiset eivät osanneet "suhtautua" niin päätin, etten itsekään tee siitä sitten isompaa ongelmaa muille. Tämä vain minun mielipiteenäni. Minusta on kohtuutonta vaatia, että emännän tai isännän pitäisi minun takiani nähdä vaiva, koska jos ja kun menen kyläilemään niin en minä sinne ruoan takia mene vaan hyvän seuran vuoksi. Syödä voi kukin ennen kyläilyä, jottei ruokailusta synny ongelmia. Yleensäkin ihmettelen ruokailuvouhotusta ja kuten ap tuossa toteaakin "menee yöunet". En yhtään ihmettele. Niin minullakin menisi, jos pitäisi kestitä vieraita. Minun mielestäni riittää tarjota lasillinen mehua tai vettä.

    • jaakkoviitonen

      Kajalanpaisti, keitetyt perunat ja ruisleipä. Pitäähän vieraalle tarjota kunnon ruokaa, että ei tarvitse nälissään istuskella.

    • HW9yG4

      Tietysti uusia perunoita. Kasvissyöjä rävistelee pottujen päälle aromisuolaa ja muut ottavat lisukkeeksi muhkean sisäfilepihvin.

    • nurmikko on pihalla

      Jos itseni luo tulisi henkilö, jolle ruoka on tarkkaa puuhaa, mitä syö, olisi helpoin tapa sanoa vain näin kesäaikaan: "Nurmikko on tuolla pihalla, käy pöytään." Eli sangen vapaa tarjoilu talon puolesta. Tietenkin tuo tapa ei sovi jos kyseessä on liian vieras talossa - tuosta vapaasti itse päättävästä tarjoilusta kun ehkä puuttuu hiukan vieraskoreutta. Jonkinlainen vieras kun voisi vetää palollisen herneitä nenän kautta noin kasvissyöjänä.

      Jos itse olisin tarkka syönnösteni suhteen, en odottaisi vieraana saavani edes erityiskohtelua. Ymmärrän, etten voisi olla vailla toisen taholta sellaista, mitä ei kuulu toisen elämään.
      Allergiat on hiukan eri asia, niille ei mahda mitään, ei ole puhtaasti omaa valintaa kuten tuo nirsoilu. Allergiat on hyvä tietää, voi laittaa sellaista mistä vieras ei joutuisi ongelmiin.

      Mukavahan se on olla talon isäntänä, laittaakin, mutta kyllä vieraan asemessa olevan täytyy ymmärtää, ettei voi olla vaatimassa omaa "makua".

      Talo elää tavallaan, vieras aina toisen ajalla.

      • qsqsqs

        siksi oletkin läski ja huonossa kunnossa


      • Positiivinen asenne

        Talo elää tavallaan ja vieraan kulkee ajallaan. Tuollaisen talon vieras mielellään kiertää tosin kaukaa.

        Kasvisruokailija ei ole ongelma ollut minulle koskaan, vaikka lihaa syönkin itse.

        Tarjoaisin nyt varsinkin kesäaikaan grillattuja kasvisvartaita, tofulla ja kylkeen keitettyä uutta perunaa, sekä runsas tuoresalaatti öljy-tahini-pippuri kastikkeella. En edes valmistaisi liharuokaa, koska edellämainitut käyvät koko seurueelle. Ei ole pahitteeksi kellekään olla yksi ruokailukerta ilman lihaa. :)


    • Yksinkertaista

      Jos ei tarjottu ruoka vieraalle kelpaa, niin vieras olkoon sitten syömättä.

      • Mietihän vielä!

        Vähän sama kun tarjoaisi kananmuna-allergiselle omelettia ja sanois että jos ei kelpaa ni älä syö. KELPAIS MUTTA EI VOI SYYÄ! Idiootti. :D


      • Mietinhän minä
        Mietihän vielä! kirjoitti:

        Vähän sama kun tarjoaisi kananmuna-allergiselle omelettia ja sanois että jos ei kelpaa ni älä syö. KELPAIS MUTTA EI VOI SYYÄ! Idiootti. :D

        Mutta kun nyt kyseessä ei ole allergia vaan puhdas nirsoilu. Eli jos ei kelpaa ruoka, niin sitten pitää tuoda omat eväät. Eikä tämä nyt koske pelkästään vegetaristeja vaan kaikkia vieraita. Idiootti. ;)


      • hymy18
        Mietinhän minä kirjoitti:

        Mutta kun nyt kyseessä ei ole allergia vaan puhdas nirsoilu. Eli jos ei kelpaa ruoka, niin sitten pitää tuoda omat eväät. Eikä tämä nyt koske pelkästään vegetaristeja vaan kaikkia vieraita. Idiootti. ;)

        Mainittiinhan tuolla kananmuna-allergia. Yritä edes ymmärtää lukemasi..


    • Delight*

      Minäkinn suosittelen kysäisemään, millaisia ruokia vieraasi syö, jos kerran on kasvisyöjä (vegaani?) ja nirso siihen päälle.

      Suosittelen myös katselemaan erilaisia intialaisia ruokia - niissä löytyy useita kasvisruokia (vegaanisiakin) ja useat niistä ovat suhteellisen yksinkertailia laittaa.

    • se,ei nirso = allerg

      En ole enää tulossa, pidä kurjat pöperösi.

    • Kokki1234

      Kesällä uusia perunoita ja sipulimaitoa. Nam. Lisäksi vaikka kaupan kasvispihvejä josset osaa itse tehdä, jälkiruuaksi mansikoita ja kasvirasvajäätelöä . Oma bravuuri on ratatoulle joka kyllä vaatii hieman viitseliäisyyttä. Hyviä kasvisruokaohjeita löytyy googlaamalla

      • axaxaxax

        olen roskapostirobootti


      • huom.

        Muuten hyvä, mutta tekisin sellaista juttua, jossa sipulia, vettä ja vähän rasvaa, ripaus suolaa myös niille uusilleperunoille kaveriksi jos ei maitoa halua käyttää.

        Kasvispihvit olis hyviä omatekoisina. Ainakin Saarioisten kasvispihvit sisältävät kananmunaa, että eivät käy tälle vieraalle kun on allerginen munalle.


      • veggie

        Kaupan kasvispihveissä on lähes aina kananmunaa.


    • Periaate?!?

      Jos on eettisistä syistä kasvissyöjä niin kunnon pihvit pöytään ja tälle kasvissyöjälle sitten vaikka näkkäriä lisukkeeksi salaatinlehti.

      Jos sattuu olemaan allerginen tapaus niin sitten tietenkin voi jo kunnon salaatin tehdä hänelle.

      • pelkkä näkkäri

        No kannattaako sitä salattia alkaa yhden vegaanin vuoksi hankkimaan?

        Kun vegaani on lisäksi karppaaja, niin vaikeampaa tapausta on vaikea keksiä. Syököön vaikka porkkanoita.

        Meillä on perheessä ollut paljon allergioita, joista on suurelta osin päästy eroon lasten varttuessa, eikä kyllä haluta pätkääkään hankkia itselle jotain ettisiä tai muuten keinotekoisia ruoka-ainerajotteita.

        Ihmisellä taitaa olla elämässä liian vähän haasteita jos pitää alkaa pelleilemään ruoka-asioiden kanssa.


      • Nirsoilu pois!

        Kotona syödään mitä halutaan. Vieraisilla ja maailmalla syödään mitä tarjotaan. Se kuuluu hyviin tapoihin. Poikkeus: todelliset terveydelliset rajoitteet kuten keliakia/gluteeniton on toki otettava huomioon.

        Kiinassa olen syönyt pätkän käärmettäkin. Hyvää oli eikä luikerrellut ylös. Tosin jokaisen noin 15 ruokalajin (siis samalla aterialla!) kohdalla katsoin ensin isäntäväestä mitä ja miten syödään ettei vahingossa tullut lusikoineensa värjättyä ja koristeltua sormienpesuvettä!!


      • wewqdwdwd
        pelkkä näkkäri kirjoitti:

        No kannattaako sitä salattia alkaa yhden vegaanin vuoksi hankkimaan?

        Kun vegaani on lisäksi karppaaja, niin vaikeampaa tapausta on vaikea keksiä. Syököön vaikka porkkanoita.

        Meillä on perheessä ollut paljon allergioita, joista on suurelta osin päästy eroon lasten varttuessa, eikä kyllä haluta pätkääkään hankkia itselle jotain ettisiä tai muuten keinotekoisia ruoka-ainerajotteita.

        Ihmisellä taitaa olla elämässä liian vähän haasteita jos pitää alkaa pelleilemään ruoka-asioiden kanssa.

        "keinotekoisia ruoka-ainerajoitteita". kasvisruokailu parantaa reumatismia, aineenvaihduntaa, vitamiinien saantia ja mieltä. urpo.


      • Laktovege1
        Nirsoilu pois! kirjoitti:

        Kotona syödään mitä halutaan. Vieraisilla ja maailmalla syödään mitä tarjotaan. Se kuuluu hyviin tapoihin. Poikkeus: todelliset terveydelliset rajoitteet kuten keliakia/gluteeniton on toki otettava huomioon.

        Kiinassa olen syönyt pätkän käärmettäkin. Hyvää oli eikä luikerrellut ylös. Tosin jokaisen noin 15 ruokalajin (siis samalla aterialla!) kohdalla katsoin ensin isäntäväestä mitä ja miten syödään ettei vahingossa tullut lusikoineensa värjättyä ja koristeltua sormienpesuvettä!!

        Älä unohda laktoosi-intoleranssia, nimittäin se ei aiheuta vaan ilmavaivoja vaan vatsakipuja, löysän vatsan ja erittäin kivuliaita VATSAKRAMPPEJA. Toiset tosin herkempiä kuin toiset.


      • hfhfjjh
        Nirsoilu pois! kirjoitti:

        Kotona syödään mitä halutaan. Vieraisilla ja maailmalla syödään mitä tarjotaan. Se kuuluu hyviin tapoihin. Poikkeus: todelliset terveydelliset rajoitteet kuten keliakia/gluteeniton on toki otettava huomioon.

        Kiinassa olen syönyt pätkän käärmettäkin. Hyvää oli eikä luikerrellut ylös. Tosin jokaisen noin 15 ruokalajin (siis samalla aterialla!) kohdalla katsoin ensin isäntäväestä mitä ja miten syödään ettei vahingossa tullut lusikoineensa värjättyä ja koristeltua sormienpesuvettä!!

        Eli jos joutuu Lecterin pöytään, niin...
        Ainakin olisi vapaana kasvatettua lihaa, toisin kuin kaupan pihvit, jotka ovat ennen brutaalia kuolemaansa eläneet karmean elämän.


      • On hyvääkin lihaa
        hfhfjjh kirjoitti:

        Eli jos joutuu Lecterin pöytään, niin...
        Ainakin olisi vapaana kasvatettua lihaa, toisin kuin kaupan pihvit, jotka ovat ennen brutaalia kuolemaansa eläneet karmean elämän.

        Valitse vapaana elänyt kotimainen Highlander liha. Eläin on elänyt laumassaan niityillä vapaana väh 4 vuotta ennenkuin on kasvanut teurastusikään tai -kokoon. Tuskin yksikään kasvis tai tomaatti saavuttaa yhtä onnellisen elämän.

        Kaupan pihvit on surullisia. Lihan syöntiä pitää ihmiskunnan joka tapauksessa rajoittaa, nykymeno on mahdoton. Jokaisesta roskiin päätyvästä lihapalasta pitäsi maksaa sakot.


      • Vegeukkeli

        Kyllä kunnon pihvi kelpaakin kunhan on kasvispihvi


      • hfgjgfghfhg
        On hyvääkin lihaa kirjoitti:

        Valitse vapaana elänyt kotimainen Highlander liha. Eläin on elänyt laumassaan niityillä vapaana väh 4 vuotta ennenkuin on kasvanut teurastusikään tai -kokoon. Tuskin yksikään kasvis tai tomaatti saavuttaa yhtä onnellisen elämän.

        Kaupan pihvit on surullisia. Lihan syöntiä pitää ihmiskunnan joka tapauksessa rajoittaa, nykymeno on mahdoton. Jokaisesta roskiin päätyvästä lihapalasta pitäsi maksaa sakot.

        Miksei saman tien ns. pitkää sikaa?


      • Se että syöt
        wewqdwdwd kirjoitti:

        "keinotekoisia ruoka-ainerajoitteita". kasvisruokailu parantaa reumatismia, aineenvaihduntaa, vitamiinien saantia ja mieltä. urpo.

        pelkkiä rehuja pienentää aivojen kokoa ja kuormituksen kestoa. yli-urpo.

        Jos ihminen ois tehty kasvissyöjäksi sillä olisi pitkät korvat ja töpöhäntä.


    • hankalia tapauksia

      No ensinnäkään kananmunat eivät ole kasviksia.

      Minä jättäisin tarjoilut keinotekoisestiruoka-ainevammaisen niskoille. Keksiköön se syömiset, jolle ei muiden tarjoilut kelpaa.

      • qwdqdwqwd

        urpo.


      • Korjaa asennettasi

        Sulla nimimerkki hankalia tapauksia,on asennevamma.Et hyväksy ruokavalioita,joita on sairauksien/allergioiden takia ehdottomasti noudatettava,ettei
        käy hullusti.

        Sulle en todellakaan välitä tarjota yhtään mitään,kun olet noin asennevammainen
        ja hankala olet sä itse.


    • A'vot sie

      kuuleha,mää kaupa vihannes osastol. Valkkaa sielt munakoisoo,kesäkurpitsaa,tomaattiloita,sipulia,ja vähä valkosipuliakii.Jauhelihan sie voitkii korvata soijarouheel. Nää aineet ko sie käytät paistipannu kautta uunivuokaa,sekota mukaa viel purkilline herkkusienii,ja pinnal riputtelet juustoraastetta.Ei muuta ko tyrkkää ruoka uunii,kyl pitäis kelvata kaikemaailma vekaaniloille.

      • pilalle meni

        Käykö geenisoija? Muutahan ei ole saatavilla. Juustohan on maitotuote, ei se ole kasvis.


      • Oli nivelvaivojen ja muuten vain muna-maito-kasvissyöjä noin 35 v elämästäni. Söin mitä eteen tuotiin, ja jätin pihvin väliin. Ärsytti kerran ryhmäbussimatkalla, kun opas huomasi, että en syö lihaa ja alkoi hössöttää asiasta, vaikka en ollut mitään pyytänytkään. Valitti suureen ääneen, että pitäisi ilmoittaa etukäteen. Mitä? Kun en mitään valittanutkaan. Söin mitä m uutkin ja jätin sen pihvin vain pois.
        Pistä yhteen kattilaan kasviksia ja öljyä ja jotain maustetta. Kypsennä.
        Keitä uusia perunoita toiseen.
        Laita raejuustoa tarjolle. Leipää myös ja mehua.
        Tee muille johonkin pyttyyn vaikka kanakastiketta.
        Jäätelöksi vaikka jotain sojajäätelöä. Itse söin kyllä mielummin sitä tavallista, eli kysy käykö maito. Ja hilloa tai marjoja tai purkki ananasta mukaan.
        Osa kasvissyöjistä on tosi hankalia. Ihan aikoinaan hävetti. Se on sitten hänen oma vikansa. Nuku yösi kunnolla. Relax ja nauti juttelusta.


      • boxi kirjoitti:

        Oli nivelvaivojen ja muuten vain muna-maito-kasvissyöjä noin 35 v elämästäni. Söin mitä eteen tuotiin, ja jätin pihvin väliin. Ärsytti kerran ryhmäbussimatkalla, kun opas huomasi, että en syö lihaa ja alkoi hössöttää asiasta, vaikka en ollut mitään pyytänytkään. Valitti suureen ääneen, että pitäisi ilmoittaa etukäteen. Mitä? Kun en mitään valittanutkaan. Söin mitä m uutkin ja jätin sen pihvin vain pois.
        Pistä yhteen kattilaan kasviksia ja öljyä ja jotain maustetta. Kypsennä.
        Keitä uusia perunoita toiseen.
        Laita raejuustoa tarjolle. Leipää myös ja mehua.
        Tee muille johonkin pyttyyn vaikka kanakastiketta.
        Jäätelöksi vaikka jotain sojajäätelöä. Itse söin kyllä mielummin sitä tavallista, eli kysy käykö maito. Ja hilloa tai marjoja tai purkki ananasta mukaan.
        Osa kasvissyöjistä on tosi hankalia. Ihan aikoinaan hävetti. Se on sitten hänen oma vikansa. Nuku yösi kunnolla. Relax ja nauti juttelusta.

        TOSI HELPPO VERSIO:'
        Osta valmis pakaste jotain kasvisruokaa. Joku vokki-riirisekoitus. Pistä öljyä ja pataan ja uuniin. Anna olla siellä jotain puoli tuntia. Hommaa sinappi ja ketsuppi. Jos syö maitoa, osta purkki raejuustoa.
        Jäätelö jälkkäriksi. Jos ei syö maitoa, osta tofujäätelöä.


      • Vitun nyyppä!

        Lol fail 1000% - mietitkö yhtään tota juttuu?
        Ei juustoo voi siihen päälle laittaa ku menee koko juttu pilalle! Juusto on tehty maidosta.


      • hgfjgfdgh
        Vitun nyyppä! kirjoitti:

        Lol fail 1000% - mietitkö yhtään tota juttuu?
        Ei juustoo voi siihen päälle laittaa ku menee koko juttu pilalle! Juusto on tehty maidosta.

        Paitsi jos se on juustoa, joka on kasvisperäistä.


    • käännytystä

      Eiköhän mieli muutu: laitat grilliin porsaan ulkofilettä yrttivalkosipuliin hierottua ja pekonivartaita ...ja katsot että tuoksu leijailee nenään.

      • 2+8

        Voin kertoa, että ei muutu. Kohta 20 vuoden aikana ei ole sellaista liharuokaa vastaan tullut, että olisi houkutellut maistamaan.

        Eikö tuo ole kaiken kaikkiaan aika lapsellista edes tyrkyttää noitä verisuonentukkijavaihtoehtoja?


      • jhfhfjhf

        Näin yli 15-vuotta ilman lihaa eläneenä voin kertoa, että lihan haju on alkanut etomaan. Samoin lihansyöjät ovat alkaneet haisemaan.

        Ja emme me missään nälässä elä, idiootit.


      • veggie

        Ei kaikki pidä lihasta. Mä en ole koskaan edes pitänyt mistään lihasta. Kun kuulin nuorena kasissyönnistä, se oli heti mun juttuni. En ole koskaan tajunnut, miksi kasvissyöjille halutaan tehdä keinolihaa, lihan näköisiä ja usein -makuisiakin soijajuttuja. Mua ainakaan ei ole ikinä houkutellut mikään mikä muistuttaakaan lihaa.


      • Olet nirsoilija
        jhfhfjhf kirjoitti:

        Näin yli 15-vuotta ilman lihaa eläneenä voin kertoa, että lihan haju on alkanut etomaan. Samoin lihansyöjät ovat alkaneet haisemaan.

        Ja emme me missään nälässä elä, idiootit.

        Jos idiootiksi on vara alkaa nimittelemään,niin sitten sopii olla syömättä.


      • Ronkelointia
        veggie kirjoitti:

        Ei kaikki pidä lihasta. Mä en ole koskaan edes pitänyt mistään lihasta. Kun kuulin nuorena kasissyönnistä, se oli heti mun juttuni. En ole koskaan tajunnut, miksi kasvissyöjille halutaan tehdä keinolihaa, lihan näköisiä ja usein -makuisiakin soijajuttuja. Mua ainakaan ei ole ikinä houkutellut mikään mikä muistuttaakaan lihaa.

        On nirsoilua olla pitämättä lihasta.Kala,muna,maito ja gluteeniallergiat ymmärtää,sekä muut sairaudet ja allergiat,jotka vaativat tarkkaa erityisruokavaliota.


    • Näin meillä

      Älkää tehkö elämästä turhan vaikeeta. Perunat tai spagetti ruskealla sienikastikkeella on helppoa ja hyvää ruokaa. Lisäksi jotain salattia ja soija juomaa päytään. Jos haluat lisäpisteitä, niin lisäksi voi napostella pähkinöitä ja manteleita. Kasvissyönti ei ole mitään kikkailua, ihan tavallista arkiruokaa vaan.

    • ussr int

      Tarjoa helmiäispuuroa, hyvää ja terveellistä.

    • Hahahahaaa!

      Mukavasti ylläpito laittoi tämän etusivulle, niin aloittajan vieras tietääkin jo mitä on sitten ensi viikolla odotettavissa.

    • Läskisoossi

      Kun vieraasi sitten vastavuoroisesti kutsuu sinut kotiinsa syömään niin muista vaatia kunnon liharuokaa! Ilmoita jo etukäteen että syöt vain punaista lihaa tai muuta kunnon sapuskaa jolla on ollut äiti.

      Ei pidä nöyristellä vegetaristeja. Eivät heidän ruoka- ja diettivaatimuksensa ole sen oikeutetumpia kuin kenenkään muunkaan ruokamieltymykset. Aidot ja oikeat allergiat ovat sitten asia erikseen.

      • ....................

        Tämä on takuulla juuri näitä samoja tyyppejä jotka möykkäävät joka paikassa kuinka heitä, "lihaa syöviä heteromiehiä aina sorretaan, prkl".

        Kuinka voivat aikuiset ihmiset olla noin lapsellisia? Tämä on ihan samaa tasoa niiden kanssa jotka koulujen kasvisruokapäivästä raivostuneena huusivat että sitten täytyy olla myös pakollinen liharuokapäivä. Ihan kuin tosiaan olisi ihmisiä jotka ovat lihansyöjiä siinä mielessä etteivät voi syödä mitään muuta kuin pelkkää lihaa. Jokainen lihaa syövä ihminen syö myös kasvikunnan tuotteita ainakin sen liharuoan mukana. Miten niistä kasviksista yhtäkkiä tulisi teille syömäkelvottomia jos se liha on jätetty ruoasta pois?

        Kasvissyönti ei ole nirsoilua vaan eettinen valinta. Eläinsuojelullisista syistä ja myös siksi että tämä maapallo ei vain kohta enää kestä tätä hirveästi lihaa kuluttavaa elämäntapaa. Tutustu lihantuotannon haittoihin niin tajuat mistä puhun.


      • Läskisoossi
        .................... kirjoitti:

        Tämä on takuulla juuri näitä samoja tyyppejä jotka möykkäävät joka paikassa kuinka heitä, "lihaa syöviä heteromiehiä aina sorretaan, prkl".

        Kuinka voivat aikuiset ihmiset olla noin lapsellisia? Tämä on ihan samaa tasoa niiden kanssa jotka koulujen kasvisruokapäivästä raivostuneena huusivat että sitten täytyy olla myös pakollinen liharuokapäivä. Ihan kuin tosiaan olisi ihmisiä jotka ovat lihansyöjiä siinä mielessä etteivät voi syödä mitään muuta kuin pelkkää lihaa. Jokainen lihaa syövä ihminen syö myös kasvikunnan tuotteita ainakin sen liharuoan mukana. Miten niistä kasviksista yhtäkkiä tulisi teille syömäkelvottomia jos se liha on jätetty ruoasta pois?

        Kasvissyönti ei ole nirsoilua vaan eettinen valinta. Eläinsuojelullisista syistä ja myös siksi että tämä maapallo ei vain kohta enää kestä tätä hirveästi lihaa kuluttavaa elämäntapaa. Tutustu lihantuotannon haittoihin niin tajuat mistä puhun.

        Omia eettisiä arvojaan ei tulee toisille tuputtaa! Jos kutsut jonkun luoksesi illalliselle niin tietysti teet sellaista ruokaa josta vieras pitää mutta samat säännöt tulee koskea myös vastavierailua.

        Jos sinulla on oikeus vaatia erityisruokaa oman ettisyytesi vuoksi niin saavat lihaa tai kalaa syövätkin tehdä niin. Kohtelias emäntä kokkaa vieraiden ehdoilla, ja samat kohtelaisuussäännöt koskevat myös vege-emäntää!

        En ole mies, vaan nainen ja erinomainen ruuanlaittaja jopa! ***tuttaa vain kaikenmaailman viherpiipertävät eettisyysterroristit jotka katsovat että heillä on kaikki oikeudet olla hankalia mutta eivät kunnioita muiden vakaumusta.

        Ja huom! Minä lupaan tehdä vegeruokaa kun minulle tulee vegevieras mutta kun minä olen se vieras niin haluan sellaista mikä minusta on hyvää!! En halua että kukaan tekee ettisiä valintoja minun puolestani!


      • hohhoijaa
        Läskisoossi kirjoitti:

        Omia eettisiä arvojaan ei tulee toisille tuputtaa! Jos kutsut jonkun luoksesi illalliselle niin tietysti teet sellaista ruokaa josta vieras pitää mutta samat säännöt tulee koskea myös vastavierailua.

        Jos sinulla on oikeus vaatia erityisruokaa oman ettisyytesi vuoksi niin saavat lihaa tai kalaa syövätkin tehdä niin. Kohtelias emäntä kokkaa vieraiden ehdoilla, ja samat kohtelaisuussäännöt koskevat myös vege-emäntää!

        En ole mies, vaan nainen ja erinomainen ruuanlaittaja jopa! ***tuttaa vain kaikenmaailman viherpiipertävät eettisyysterroristit jotka katsovat että heillä on kaikki oikeudet olla hankalia mutta eivät kunnioita muiden vakaumusta.

        Ja huom! Minä lupaan tehdä vegeruokaa kun minulle tulee vegevieras mutta kun minä olen se vieras niin haluan sellaista mikä minusta on hyvää!! En halua että kukaan tekee ettisiä valintoja minun puolestani!

        Eivät kunnioita muiden vakaumusta? Onko lihansyönti sinulle vakaumus?

        Ja ihanko tosissasi olet sitä mieltä, että vegetaristin pitäisi laittaa sinulle liharuokaa? Kyllä minä ymmärrän, että vieras haluaa ruokaa, joka maistuu hyvältä, mutta mikä pakko sen on lihaa olla? Ei kai sitä lihaa ole pakko joka paikkaan tunkea niidenkään, jotka sitä syövät.

        Useimmat veget osaavat kyllä tehdä kasvisruokaa joka maistuu hyvältä sellaisestakin henkilöstä, joka ei ole esim. tofuun tai soijaan tottunut.


      • asgags
        .................... kirjoitti:

        Tämä on takuulla juuri näitä samoja tyyppejä jotka möykkäävät joka paikassa kuinka heitä, "lihaa syöviä heteromiehiä aina sorretaan, prkl".

        Kuinka voivat aikuiset ihmiset olla noin lapsellisia? Tämä on ihan samaa tasoa niiden kanssa jotka koulujen kasvisruokapäivästä raivostuneena huusivat että sitten täytyy olla myös pakollinen liharuokapäivä. Ihan kuin tosiaan olisi ihmisiä jotka ovat lihansyöjiä siinä mielessä etteivät voi syödä mitään muuta kuin pelkkää lihaa. Jokainen lihaa syövä ihminen syö myös kasvikunnan tuotteita ainakin sen liharuoan mukana. Miten niistä kasviksista yhtäkkiä tulisi teille syömäkelvottomia jos se liha on jätetty ruoasta pois?

        Kasvissyönti ei ole nirsoilua vaan eettinen valinta. Eläinsuojelullisista syistä ja myös siksi että tämä maapallo ei vain kohta enää kestä tätä hirveästi lihaa kuluttavaa elämäntapaa. Tutustu lihantuotannon haittoihin niin tajuat mistä puhun.

        Mä en kans tajua sitä, miksi kasvisruoka on monille sekasyöjille joku hirveä ongelma. Ihan kuin liha olis pakollinen raaka-aine, jota ilman ei tulla toimeen.

        Sitten vielä syytetään kasvissyöjiä nirsoilusta, vaikka itse ei suostuta edes koskemaan mihinkään, mistä se liha puuttuu.


      • jkhfjhfjhgf
        Läskisoossi kirjoitti:

        Omia eettisiä arvojaan ei tulee toisille tuputtaa! Jos kutsut jonkun luoksesi illalliselle niin tietysti teet sellaista ruokaa josta vieras pitää mutta samat säännöt tulee koskea myös vastavierailua.

        Jos sinulla on oikeus vaatia erityisruokaa oman ettisyytesi vuoksi niin saavat lihaa tai kalaa syövätkin tehdä niin. Kohtelias emäntä kokkaa vieraiden ehdoilla, ja samat kohtelaisuussäännöt koskevat myös vege-emäntää!

        En ole mies, vaan nainen ja erinomainen ruuanlaittaja jopa! ***tuttaa vain kaikenmaailman viherpiipertävät eettisyysterroristit jotka katsovat että heillä on kaikki oikeudet olla hankalia mutta eivät kunnioita muiden vakaumusta.

        Ja huom! Minä lupaan tehdä vegeruokaa kun minulle tulee vegevieras mutta kun minä olen se vieras niin haluan sellaista mikä minusta on hyvää!! En halua että kukaan tekee ettisiä valintoja minun puolestani!

        "Omia eettisiä arvojaan ei tulee toisille tuputtaa! "

        Jos kaikki olisivat tuollaisia mölyapinoita, niin meillä olisi yhä orjia, naisilla ei olisi äänioikeutta ja kaikki olisi muutenkin päin vittuja....mutta siitähän sinä varmaan diggaisitkit.


      • ....................
        Läskisoossi kirjoitti:

        Omia eettisiä arvojaan ei tulee toisille tuputtaa! Jos kutsut jonkun luoksesi illalliselle niin tietysti teet sellaista ruokaa josta vieras pitää mutta samat säännöt tulee koskea myös vastavierailua.

        Jos sinulla on oikeus vaatia erityisruokaa oman ettisyytesi vuoksi niin saavat lihaa tai kalaa syövätkin tehdä niin. Kohtelias emäntä kokkaa vieraiden ehdoilla, ja samat kohtelaisuussäännöt koskevat myös vege-emäntää!

        En ole mies, vaan nainen ja erinomainen ruuanlaittaja jopa! ***tuttaa vain kaikenmaailman viherpiipertävät eettisyysterroristit jotka katsovat että heillä on kaikki oikeudet olla hankalia mutta eivät kunnioita muiden vakaumusta.

        Ja huom! Minä lupaan tehdä vegeruokaa kun minulle tulee vegevieras mutta kun minä olen se vieras niin haluan sellaista mikä minusta on hyvää!! En halua että kukaan tekee ettisiä valintoja minun puolestani!

        Ai sinulla on sellainen vakaumus ettet voi syödä mitään missä ei ole lihaa? Mihinköhän tämä vakaumus perustuu?

        Et varmaan sitten voi koskea niihin jälkiruokiinkaan kun harvemmin esim. pullassa tai kakussa on lihaa....

        Ja edelleen, jos on vaikka keitto jossa on kasviksia ja lihaa, niin miten ne kasvikset muuttuvat sinulle syömäkelvottomiksi jos siitä keitosta jätetään pois liha? Kun olet syönyt niitä samoja kasviksia sen lihankin kanssa.

        Eihän kukaan ihminen ole LIHANsyöjä (niinkuin vaikka leijona) vaan lihaa syövätkin ovat sekasyöjiä, eli lihaa syövä syö myös niitä kasviksia. Kasvissyöjä taas ei voi vakaumuksensa vuoksi syödä lihaa mutta en tosiaan ole kuullut sellaisesta että joku ei voisi vakaumuksensa vuoksi syödä mitään missä sitä lihaa ei ole.

        Ja miksi se on juuri kasvissyönti mikä teitä potuttaa niin vietävästi? On niitä muitakin vakaumuksia kuin kasvissyönti mutta en koskaan ole kuullut tuollaista mölyä esimerkiksi siitä että joku ei uskonnollisista syistä syö jotain.


    • vinkki nirsolle

      Grillaat koko vierailun ajan itsellesi kaikkia mahdollisia lihaherkkuja ja vartaita ja lopuksi kun alat syömään niitä pöydän ääressä niin sanot vieraallesi suu täynnä lihaa että: "Ai niin tuolla on kaali jääkaapissa"

      • järjenköyhyys taas

        Laitatko kaikille muillekin vieraillesi juuri sitä ruokaa mitä tiedät heidän inhoavan?

        Jos on noin tärkeää että pääsee veetuilemaan vieraalle niin ei kannata kutsua vieraita ollenkaan. Normaalit ihmiset kun kutsuvat vieraita niin he haluavat saada vieraat viihtymään eikä voimaan mahdollisimman huonosti.


      • Läskisoossi
        järjenköyhyys taas kirjoitti:

        Laitatko kaikille muillekin vieraillesi juuri sitä ruokaa mitä tiedät heidän inhoavan?

        Jos on noin tärkeää että pääsee veetuilemaan vieraalle niin ei kannata kutsua vieraita ollenkaan. Normaalit ihmiset kun kutsuvat vieraita niin he haluavat saada vieraat viihtymään eikä voimaan mahdollisimman huonosti.

        Samat sanat teille vegetaristeille! Ei kai se mitään veetuilemista ole? Miksi teillä tulisi olla jonkinlainen etuoikeus olla hankalia? Emäntä tekee sellaista ruokaa josta vieras pitää ja jos ei syö samaa kun vieras niin syö mitten mistä itse pitää ja kokee eettisenä. Ei omia arvojaan pidä muille tuputtaa!! Vegetarismi on huomattavasti nuorempi hössötys kuin normaali sekaruoka. Sopi katsoa suuhunsa ja mahaansa ne oon tehty sekaruokaa varten.


      • jlhgkhgfjh
        Läskisoossi kirjoitti:

        Samat sanat teille vegetaristeille! Ei kai se mitään veetuilemista ole? Miksi teillä tulisi olla jonkinlainen etuoikeus olla hankalia? Emäntä tekee sellaista ruokaa josta vieras pitää ja jos ei syö samaa kun vieras niin syö mitten mistä itse pitää ja kokee eettisenä. Ei omia arvojaan pidä muille tuputtaa!! Vegetarismi on huomattavasti nuorempi hössötys kuin normaali sekaruoka. Sopi katsoa suuhunsa ja mahaansa ne oon tehty sekaruokaa varten.

        Itseasiassa suurinosa esi-isistämme oli vegetaristeja. "Normaali sekaruoka" eli teollisten eläintuotteiden ylikäyttö se on se uusi tuttavuus.

        Ihmisen elimistöä ei ole tehty, eikä se ole edes kehittynyt nykyisenkaltaista sekaruokaa varten. Ihminen sietää sekaruokaa mutta ihmiselimistö karsastaa esim. maitotuotteita ja lihaa.

        Ihmisen elimistöstä ja suusta näkee, että ne ovat kehittyneet hyötykäyttämään pääasiassa kasvisravintoa. Vertaa huviksesi esim. koiran elimistöön ja hampaisiin. Koira on sekasyöjä.


    • Lihakimpale

      Kasvissyönnissä ei ole mitään eettistä. Ovatko pedot epäeettisiä? Onko susi epäeettinen jos se syö minut? Ihminen osaa olla siis niin typerä...

      • 17+9

        Ei, mutta susi ei myöskään ole kasvattanut sinua häkissä, jossa mahdut hädin tuskin kääntymään samalla kun katselet, kuinka kavereitasi viedään teuraaksi..


      • wqcqwcw

        en ole koskaan ymmärtänyt miksi lihansyöjät vinkuvat siitä jos joku on kasvissyöjä. juntit ne yleensä jostain kumman syystä aina keksivät jotain naljailtavaa.

        t: 15 vuotta kasvissyöjänä ja ihan normaali työssäkäyvä heteromies, joka ei ole edes hippi


      • ....................

        Viestissäsi ei ole päätä eikä häntää.

        Susi ei ole eettinen eikä epäeettinen koska eläin ei pysty tekemään eettisiä valintoja. Ihminen sen sijaan pystyy ja yksi näistä valinnoista on että ei syö lihaa.

        Lihansyönti näköjään tyhmentää.....


      • Etiikka hukassa?
        17+9 kirjoitti:

        Ei, mutta susi ei myöskään ole kasvattanut sinua häkissä, jossa mahdut hädin tuskin kääntymään samalla kun katselet, kuinka kavereitasi viedään teuraaksi..

        Mutta jos eläin on kasvatettu lajinmukainen käyttäytyminen huomioon ottaen, niin silloinko lihan syöminen on eettistä?


      • Eti(i)kkakurkku
        .................... kirjoitti:

        Viestissäsi ei ole päätä eikä häntää.

        Susi ei ole eettinen eikä epäeettinen koska eläin ei pysty tekemään eettisiä valintoja. Ihminen sen sijaan pystyy ja yksi näistä valinnoista on että ei syö lihaa.

        Lihansyönti näköjään tyhmentää.....

        Päinvastoin. Ihminen nakertelisi edelleen savannilla juuria ja lehtiä ellei olisi alkanut syömään lihaa. Lihasta saatu energia näet mahdollisti suurempien aivojen vaatiman energiansaannin.

        Miksi muka lihansyönti on epäeettistä? Myönnetään, että paikoin tuotanto-olosuhteet ovat karmaisevat, mutta niitä voidaan parantaa. Onko lihansyönti senkin jälkeen vielä epäeettistä? Eli onko lihansyönti sinänsä epäeettistä (BS!) vai ovatko vain tuotanto-olosuhteet epäeettisiä?


      • yksi näkökulma
        Eti(i)kkakurkku kirjoitti:

        Päinvastoin. Ihminen nakertelisi edelleen savannilla juuria ja lehtiä ellei olisi alkanut syömään lihaa. Lihasta saatu energia näet mahdollisti suurempien aivojen vaatiman energiansaannin.

        Miksi muka lihansyönti on epäeettistä? Myönnetään, että paikoin tuotanto-olosuhteet ovat karmaisevat, mutta niitä voidaan parantaa. Onko lihansyönti senkin jälkeen vielä epäeettistä? Eli onko lihansyönti sinänsä epäeettistä (BS!) vai ovatko vain tuotanto-olosuhteet epäeettisiä?

        Minusta lihansyönti itsessään ei ole mitenkään epäeettistä, vaan nimenomaan ne tuontanto-olosuhteet. Ja toisaalta se, että eläimiä kasvatetaan yksinomaan ihmisen ravinnoksi, minkä seurauksena niiden elämä on yleensä melko kaukana siitä, mikä lajille olisi luontaista.

        Itse olen kasvissyöjä, mutta voisin ihan hyvin syödä vaikka jäniksen jos sen itse kävisin metsästä pyydystämässä. Eipä ole kyllä sellaiseenkaan ollut tarvetta. Mutta en siis vastusta niinkään lihansyöntiä kuin eläinten luonnonvastaista kohtelua. (Ja ei, en usko että tuotanto-olosuhteita tullaan ikinä parantamaan niin paljon että suostuisin lihaa syömään)


      • Tarkenna hiukan
        yksi näkökulma kirjoitti:

        Minusta lihansyönti itsessään ei ole mitenkään epäeettistä, vaan nimenomaan ne tuontanto-olosuhteet. Ja toisaalta se, että eläimiä kasvatetaan yksinomaan ihmisen ravinnoksi, minkä seurauksena niiden elämä on yleensä melko kaukana siitä, mikä lajille olisi luontaista.

        Itse olen kasvissyöjä, mutta voisin ihan hyvin syödä vaikka jäniksen jos sen itse kävisin metsästä pyydystämässä. Eipä ole kyllä sellaiseenkaan ollut tarvetta. Mutta en siis vastusta niinkään lihansyöntiä kuin eläinten luonnonvastaista kohtelua. (Ja ei, en usko että tuotanto-olosuhteita tullaan ikinä parantamaan niin paljon että suostuisin lihaa syömään)

        Siis itse ampumasi jäniksen voisit syödä, mutta et syö koska et metsästä? Ok! Mutta jos tulisit vieraakseni ja minä ampuisin sen kanin, niin suostuisitko tässä tapauksessa syömään paistia? Tai jos tulisin vieraaksesi ja toisin tullessani ampumani kanin, niin laittaisitko siitä jotain, mitä voisit ehkä maistaa myös itse?


      • ....................
        Eti(i)kkakurkku kirjoitti:

        Päinvastoin. Ihminen nakertelisi edelleen savannilla juuria ja lehtiä ellei olisi alkanut syömään lihaa. Lihasta saatu energia näet mahdollisti suurempien aivojen vaatiman energiansaannin.

        Miksi muka lihansyönti on epäeettistä? Myönnetään, että paikoin tuotanto-olosuhteet ovat karmaisevat, mutta niitä voidaan parantaa. Onko lihansyönti senkin jälkeen vielä epäeettistä? Eli onko lihansyönti sinänsä epäeettistä (BS!) vai ovatko vain tuotanto-olosuhteet epäeettisiä?

        Se että ihmisen oli joskus pakko syödä lihaa ei kyllä ole mikään peruste nykyajan ylettömälle lihansyönnille. Nykyään meillä on mahdollisuus syödä niin monipuolista ruokaa että meillä ei ole mikään pakko syödä lihaa.


      • tarkennusta
        Tarkenna hiukan kirjoitti:

        Siis itse ampumasi jäniksen voisit syödä, mutta et syö koska et metsästä? Ok! Mutta jos tulisit vieraakseni ja minä ampuisin sen kanin, niin suostuisitko tässä tapauksessa syömään paistia? Tai jos tulisin vieraaksesi ja toisin tullessani ampumani kanin, niin laittaisitko siitä jotain, mitä voisit ehkä maistaa myös itse?

        Nimenomaan näin. Kyllä minä voisin sen sinun ampumasi kaninkin syödä, jos tietäisin, ettei sitä ole missään tuotantolaitoksessa kasvatettu. Kuten sanoin, mulle se ongelma ei ole lihan syönti vaan sen alkuperä.

        Periaatteessa voisin tutulta metsästäjältä vaikka ostaa riistaa jos lihaa tekisi mieli, mutta kun en sitä ihmeemmin kaipaa niin kasvisruoalla mennään.


    • Rauno-Irmeli

      Laita jotain mistä itse pidät. Jos ei kelpaa, olkoon syömättä.

      • casacscscs

        Rauno-Irmelihän on aivan loistava isäntä-emäntä. jos ajattelet noin, älä kutsu vieraita kylään


    • 2m8c

      Minä laittaisin mustikkapiirakkaa, löytyy runsaasti vegaanisia ohjeita googlella. Sinisellä keijulla kun leipoo on vegaaninen varmasti, ja ilman munaakin pärjää.

      Suolaiseksi laittaisin foccacian jossa päällä aurinkokuivattuja tomaatteja, oliiviöljyä, kalamata-oliiveja ja rosmariinia.

      Voi kamala paikka kun tällaiset vaativat ruoat ovat kauhistus ja häväistys lihansyöjille, herran jumala sentään kun ei voi pullaan laittaa makkaraa niin on se järkyttävää, syököön ruohoa!

      Aloittaja on tosi kohtelias kun yrittää järkätä ruokaa vegetaristille.

      • parodie1

        Minulla ei ole mitään vaikeuksia laittaa ruokaa vegetaristiystävilleni, siis sellaista mikä heillekin kelpaa. Mutta: Miksi aina sekasyöjät joutuvat joustamaan ruoka-asioissa? Moniko vegetaristi / vegaani tekee sekasyöjävierailleen liharuokaa?


      • Ehkä siksi, että
        parodie1 kirjoitti:

        Minulla ei ole mitään vaikeuksia laittaa ruokaa vegetaristiystävilleni, siis sellaista mikä heillekin kelpaa. Mutta: Miksi aina sekasyöjät joutuvat joustamaan ruoka-asioissa? Moniko vegetaristi / vegaani tekee sekasyöjävierailleen liharuokaa?

        harvempi sekasyöjä kokee lihansyönnin eettisenä valintana.

        Jos sekasyöjä laittaa vierailleen kasvisruokaa, siitä ehkä aiheutuu ylimääräistä vaivaa, mutta tuskin sen suurempaa moraalista ahdistusta. Vegetaristi sen sijaan joutuisi toimimaan omia arvojaan vastaan voidakseen laittaa vierailleen liharuokaa.


      • jfhgfjhfh
        parodie1 kirjoitti:

        Minulla ei ole mitään vaikeuksia laittaa ruokaa vegetaristiystävilleni, siis sellaista mikä heillekin kelpaa. Mutta: Miksi aina sekasyöjät joutuvat joustamaan ruoka-asioissa? Moniko vegetaristi / vegaani tekee sekasyöjävierailleen liharuokaa?

        Koska kyseessä ei ole makuasia.


      • Et ole tainnut
        Ehkä siksi, että kirjoitti:

        harvempi sekasyöjä kokee lihansyönnin eettisenä valintana.

        Jos sekasyöjä laittaa vierailleen kasvisruokaa, siitä ehkä aiheutuu ylimääräistä vaivaa, mutta tuskin sen suurempaa moraalista ahdistusta. Vegetaristi sen sijaan joutuisi toimimaan omia arvojaan vastaan voidakseen laittaa vierailleen liharuokaa.

        paljon seurata tätäkään viestiketjua. Jos olisit niin huomaisit millaisen ahdistuksen lihansyöjissä aiheuttaa pelkkä ajatuskin kasvissyönnistä ;D))). Kyllä se on ihan eettinen kysymys lihansyöjille. Eettinen ainakin siinä mielessä että onko oikein että joku voi esittää omia vaatimuksia ruokalistaansa vierailulle saamatta vastavuoroisesti samaa vieraanvaraisuutta osakseen kun on vastavierailun aika. Ei, ystävät, ei näin, maailma ei pyöri siten että jotkut ruokanatsit vain esittää kuinka jumalainen heidän elämäntapavalintansa on. Ja kaikki jotka eivät siihen mukaudu, joutaa vaikka kuolla.

        Kohtele ystävääsi kuten haluaisit hänenkin kohtelevan itseäsi - ja ennenkaikkea, kun hän on kohdellut sinua kuten haluat hänen kohtelevan, muista että suorastaan moraalinen velvollisuutesi on tehdä samoin.


    • nankka

      Miksi pitää olla ilkeä (esim. nuo kaali- ja nurmikkojutut) ihmiselle, joka toimii eettisesti ja jolla, toisin kuin teillä sekasyöjillä, on MORAALIA?

      "Talo elää tavallaan, vieras aina toisen ajalla." Hah, minut on ainakin opetettu niin että vieraita kohdellaan kunnioittavasti, eikä mitään !talossa talon tavalla" -sontaa.

      • fdghd

        Ja sinun mielestäsi sitten sekasyöjällä ei ole moraalia?

        Ja minulle on opetettu että vaikka vieraita kunnioitetaan, kuitenkin vieraana yritetään
        kunnioittaa myös talon tapoja.


      • ....................

        Niinpä. Ja miksi juuri kasvissyönti on se mikä saa ihmiset näin raivoihinsa?

        Te jotka tulette huutelemaan että "laita kaikkea mahdollista liharuokaa": Jos teillä olisi tuttava joka ei voisi sietää sanotaan nyt vaikka valkosipulia, niin tekisittekö hänellekin niin että laittaisitte kaikkia mahdollisimman haisevia valkosipuliruokia ja söisitte niitä hänen edessään? Tuskin tekisitte. Joten miksi juuri se ettei syö lihaa kiukuttaa teitä niin paljon?


      • Eettisyytesi on

        vain vika pienessä kokonaisuuksia ymmärtämättömässä päässäsi. Toivottavasti joskus paranet.


      • McRaivo
        .................... kirjoitti:

        Niinpä. Ja miksi juuri kasvissyönti on se mikä saa ihmiset näin raivoihinsa?

        Te jotka tulette huutelemaan että "laita kaikkea mahdollista liharuokaa": Jos teillä olisi tuttava joka ei voisi sietää sanotaan nyt vaikka valkosipulia, niin tekisittekö hänellekin niin että laittaisitte kaikkia mahdollisimman haisevia valkosipuliruokia ja söisitte niitä hänen edessään? Tuskin tekisitte. Joten miksi juuri se ettei syö lihaa kiukuttaa teitä niin paljon?

        Itselläni on aina ollut suuri viha juuri näitä "parempia" ihmisiä kohtaan, jotka tuovat varmasti esille oman kantansa ja kehtaavat esim. vaatia kasvisruokaa kutsuilla/kekkereillä.

        Se on ihan satavarma, että jos itse pitäisin kutsut niin saisivat tuoda heinät mukanansa, ja ihan satavarmana tulisi täyslaidallinen totuuksia naamalle, jos sitä omaa uskontoansa alkaisivat tuputtamaan minulle.

        Ihminen voi olla vegetaristi, vegaani, homo, sivari, feministi tai ihan mikä tahansa - eikä se minua haittaa, mutta auta armias kun sitä omaa paremmuuttaan/vähemmistöä oikein aletaan oikein olan takaa jakamaan muille, iskee välitön raivo. En tiedä, ehkä olen ahdasmielinen, mutta en minäkään 30 minuutin sisällä uuden ihmisen tapaamisesta kerro heille olevani lihaasyövä heteroseksuaali. Liian usein he kertovat tämän minulle tuon ajan sisään. Miksi?


      • hgfhgjfjh
        fdghd kirjoitti:

        Ja sinun mielestäsi sitten sekasyöjällä ei ole moraalia?

        Ja minulle on opetettu että vaikka vieraita kunnioitetaan, kuitenkin vieraana yritetään
        kunnioittaa myös talon tapoja.

        Sekasyöjistä suurinosa on vain turtunut ei-ihmiseläinten hyväksikäyttöön.


      • ....................
        McRaivo kirjoitti:

        Itselläni on aina ollut suuri viha juuri näitä "parempia" ihmisiä kohtaan, jotka tuovat varmasti esille oman kantansa ja kehtaavat esim. vaatia kasvisruokaa kutsuilla/kekkereillä.

        Se on ihan satavarma, että jos itse pitäisin kutsut niin saisivat tuoda heinät mukanansa, ja ihan satavarmana tulisi täyslaidallinen totuuksia naamalle, jos sitä omaa uskontoansa alkaisivat tuputtamaan minulle.

        Ihminen voi olla vegetaristi, vegaani, homo, sivari, feministi tai ihan mikä tahansa - eikä se minua haittaa, mutta auta armias kun sitä omaa paremmuuttaan/vähemmistöä oikein aletaan oikein olan takaa jakamaan muille, iskee välitön raivo. En tiedä, ehkä olen ahdasmielinen, mutta en minäkään 30 minuutin sisällä uuden ihmisen tapaamisesta kerro heille olevani lihaasyövä heteroseksuaali. Liian usein he kertovat tämän minulle tuon ajan sisään. Miksi?

        Nii-in, kyllähän se on tosi huono juttu että aikoinaan "uskontoaan" ovat tuputtaneet muille sellaisetkin ihmiset joiden "uskonto" on ollut esimerkiksi semmoinen asia kuin ihmisoikeudet! Ja joo, me feministitkin ihan vaan v*ttuillaksemme tämän meidän puolet maailman ihmisistä koostuvan vähemmistön (eli naiset ja tytöt) turhanpäiväisiä oikeuksia ajetaan, mitäpä se maailman etuoikeutetuinta ihmistä eli heteromiestä liikuttaisi että tälläkin hetkellä eri puolilla maailmaa ja ihan täällä Suomessakin naisia ja pikkutyttöjäkin raiskataan ja hakataan ja tapetaan.

        Kyllä onkin tosi inhottavaa tämä meidän "uskonnon" muille tuputus!


      • gkkhksfs
        .................... kirjoitti:

        Niinpä. Ja miksi juuri kasvissyönti on se mikä saa ihmiset näin raivoihinsa?

        Te jotka tulette huutelemaan että "laita kaikkea mahdollista liharuokaa": Jos teillä olisi tuttava joka ei voisi sietää sanotaan nyt vaikka valkosipulia, niin tekisittekö hänellekin niin että laittaisitte kaikkia mahdollisimman haisevia valkosipuliruokia ja söisitte niitä hänen edessään? Tuskin tekisitte. Joten miksi juuri se ettei syö lihaa kiukuttaa teitä niin paljon?

        Samaa ihmettelen.

        Jos ei halua laittaa erillistä kasvisruokaa, kukaan ei varmaan pakota. Aika lapsellista touhua jos joku oikeasti iskee kasvissyöjän lautaselle jonkun siankyljyksen. Eikö sitten voi vaan pyytää vierasta tuomaan omat ruokansa?


    • likka871

      kasvisgratiini justiraasteella

      • likka871

        siis juustoraasteella


      • Likka oot typerä.
        likka871 kirjoitti:

        siis juustoraasteella

        Ei juustoa voi laittaa kasvisruokaan kun se ei ole silloin kasvisruoka koska juusto on tehty maidosta ja maito tulee lehmästä. :) FAIL!


      • Itte oot typerä
        Likka oot typerä. kirjoitti:

        Ei juustoa voi laittaa kasvisruokaan kun se ei ole silloin kasvisruoka koska juusto on tehty maidosta ja maito tulee lehmästä. :) FAIL!

        Myös kutuista lyspetään maitoo, oon nähnyt omin silmin.


      • .........
        Itte oot typerä kirjoitti:

        Myös kutuista lyspetään maitoo, oon nähnyt omin silmin.

        Ja kuttuhan on tunnetusti kasvi.


    • 5+7

      Tarjoa kaljaa.

    • kanukki1

      Nuorin tyttäristä hurahti kasvisyöntiin opiskeluaikanaan ja nyt miehensäkin sai mukaan. Kun tulevat kylään toiselta paikkakunnalta on ja aina se, että mitä laitan heille ruokaa.

      Teen aamiaiseksi munia tai lettuja, jugurttia, muroja syövät ja paahtoleipää. Päivällä piirakoita ja juustoa. Usein vien illalla kiinalaiseen noutopöytään ja hyvin on toiminut. Kesäkeittoa, ja perunapurjo soppaa. Perunamuussia.

      Mansikkakakkua tai tuoreita ja pullaa syövät. Vävy tykkää pikkuleivistä, niin olen antanut hänelle lempinimen, Cookie monster... Tykkää ja halaa anoppia.

      • csaascasc

        "hurahti kasvissyöntiin". ei jheezuzz


    • Elävää ravintoa

      Laita jotain todella hyvää elävää ravintoa. Itse juuri söin porkkana-paprika-omena-piparjuuri-öljy-sitruunaraakaruoan ja oli hyvää. Jälkiruoaksi hedelmäpaloja.

    • Ehdotus2

      Hö, nirsot syökööt sitä mitä isännän/emännän pöydästä löytyy tai olkoot syömättä!

      Tee jotain jossa ei ole kanamunaa eikä lihaa, salaatti?

      Tai perunavuoka esim. valkosipuliperunoita uunissa. Muille sitten eri vuokaan tai pannulla jotain lihaa, kalaa, kanaa niin että kasvissyöjän ei tartte ottaa sitä.

      Tai vihannesvuoka eli uunissa öljyllä valeltuja vihannespaloja vaikkapa porkkanaa, sipulia (kelta-, puna- ja valkosipulia vaikkapa) ja perunaa, elikkä kuori, leikkaa kaikki suurehkoiksi palasiksi, keitä puolikypsiksi ennen uuniin laittoa - paitsi sipulit joita kuullota hetki pannulla öljyssä, älä keitä niitä - ja kippaa kaikki uunivuokaan ja päälle oliiviöljyä, mustapippuria, suolaa ja juustokuminaa (tai juustokuminan voi korvata persiljalla/rosmariinilla tms). paista 175c 45 minuuttia. Jos sinun tarjoamasi ruoka ei hänelle kelpaa, syökööt muut. :)

      Sanoisin että aika hankala ihminen kun on kanamuna-allergia ja vielä päättänyt jättää lihan. Kun ei sitten voi normaalisti kasvissyöjille hyvinkin kelpaavia täytekakkua ja kasvisvoileipäkakkujakaan syöttää. Syötä pähkinöitä. ;) :D No ei nyt sentään. Tai kysy häneltä mitä kotona syö ,jos vinkkais jotain helppoa.

      • Pizzaaaaaa

        Hei keksin vielä aivan loistavan ehdokkaan: pizza!

        Pizzataikinassa ei ole kananmunaa. Pitsataikina on todella helppo tehdä, ainekset kasaan ja sekoita sekaisin. Pitsataikinalla ei ole niin väliä jos ei kohoa. :) Kauli tai taputtele sormin sellaiseksi lätyksi joka sopii uunipellille. Käytä apuna jauhoja taikka kastele käsiä vähän vedellä niin taikina ei tartu sormiin. Siihen päälle tomaattimurskaa (myydään 500g tölkissä), mozzarellasiivuja (2 mozzarellapakettia riittää uunipellilliseen, enemmänkin voi laittaa, leikkaa 1 cm paksuisia siivuja), oliiveja, paprikapaloja, ananasta. Voit vaikka toiseen puolikkaaseen uunipeltiä lisätä muita ruokailijoita varten edellisten lisäksi kinkkusuikaleita, tms. niin hyvä tulee! Hyvää tuollainen kasvispitsa mozzarellalla on muutenkin, vaikkei kasvissyöjä olisikaan! Paiston jälkeen vähän kuivattua oreganoa päälle. Luulis kelpaavan!


      • 9ghoigds
        Pizzaaaaaa kirjoitti:

        Hei keksin vielä aivan loistavan ehdokkaan: pizza!

        Pizzataikinassa ei ole kananmunaa. Pitsataikina on todella helppo tehdä, ainekset kasaan ja sekoita sekaisin. Pitsataikinalla ei ole niin väliä jos ei kohoa. :) Kauli tai taputtele sormin sellaiseksi lätyksi joka sopii uunipellille. Käytä apuna jauhoja taikka kastele käsiä vähän vedellä niin taikina ei tartu sormiin. Siihen päälle tomaattimurskaa (myydään 500g tölkissä), mozzarellasiivuja (2 mozzarellapakettia riittää uunipellilliseen, enemmänkin voi laittaa, leikkaa 1 cm paksuisia siivuja), oliiveja, paprikapaloja, ananasta. Voit vaikka toiseen puolikkaaseen uunipeltiä lisätä muita ruokailijoita varten edellisten lisäksi kinkkusuikaleita, tms. niin hyvä tulee! Hyvää tuollainen kasvispitsa mozzarellalla on muutenkin, vaikkei kasvissyöjä olisikaan! Paiston jälkeen vähän kuivattua oreganoa päälle. Luulis kelpaavan!

        Mozarella on tehty eläimen maidosta eli kyse ei ole kasvisvaihtoehdosta - ootko vitun tyhmä? :D Kasvissyöjät eivät saa käyttää esim hunajaakaan koska sitä tuottavat mehiläiset.


      • kjghgfhgf
        9ghoigds kirjoitti:

        Mozarella on tehty eläimen maidosta eli kyse ei ole kasvisvaihtoehdosta - ootko vitun tyhmä? :D Kasvissyöjät eivät saa käyttää esim hunajaakaan koska sitä tuottavat mehiläiset.

        Vegaanistakin mozzarellaa on. Samoin on olemassa synteettistä hunajaa.


      • Hihii4
        9ghoigds kirjoitti:

        Mozarella on tehty eläimen maidosta eli kyse ei ole kasvisvaihtoehdosta - ootko vitun tyhmä? :D Kasvissyöjät eivät saa käyttää esim hunajaakaan koska sitä tuottavat mehiläiset.

        9ghoigds, ilmeisesti olen tyhmä kun en tullut ajatelleeksi etteivät kaikki kasvissyöjät myöskään käytä maitotuotteita. :D En ole kasvissyöjä joten ei kiinnosta nuo asiat kuin normaalin yleissivistyksen verran. Kai noihin voisi perehtyä paremmin, mutta kun asia ei ole omaa sydäntä lähellä, vaan kannatan enemmänkin luomua, lähi- ja pientuottajien suosimista, runsasta kasvisten käyttöä ja lihan vähentämistä minimiin ellei jopa pois jättämistä ja kalan suosimista ja Suomessa tuotettua ruokaa, niin sen enempää en halua asiaan perehtyä, kiinostaa mm. ympäristöasiat, historia, ajankohtaiset asiat, ym. paljon enemmän. Ei tuosta kannata lähteä haukkumaan, kuten ei siitäkään jos joku ei jaksa noihin minua kiinnostaviin asioihin tarkemmin syventyä vaikka nekin voidaan laskea yleissivistyksen piiriin.

        Kai kasvissyöjiäkin on eri tasoisia. Osa välttää selkeää lihaa: possu, lehmä, ym. ja kana, kala, jne. mutta syö kyllä kasvisten lisäksi juustoa, maitoa, ym. joka ei suoraan vaadi eläimen tappamista. Mutta jos ei maitotuotteitakaan syö niin vastaavat vieraat sais olla nälässä mun puolestani meillä tai tuokoon omat eväät. Jos joku haluaa vapaaehtoisesti tehdä oman elämänsä vaikeaksi niin en lähde moiseen sirkukseen mukaan.


      • Ihmettelen vaan
        kjghgfhgf kirjoitti:

        Vegaanistakin mozzarellaa on. Samoin on olemassa synteettistä hunajaa.

        Miten se mozzarellan valmistus tai hunajan kerääminen niin että mehiläisillekin jää, vahingoittaa lehmää/vuohta tai mehiläistä?


      • Eläintensuojelijat!
        Hihii4 kirjoitti:

        9ghoigds, ilmeisesti olen tyhmä kun en tullut ajatelleeksi etteivät kaikki kasvissyöjät myöskään käytä maitotuotteita. :D En ole kasvissyöjä joten ei kiinnosta nuo asiat kuin normaalin yleissivistyksen verran. Kai noihin voisi perehtyä paremmin, mutta kun asia ei ole omaa sydäntä lähellä, vaan kannatan enemmänkin luomua, lähi- ja pientuottajien suosimista, runsasta kasvisten käyttöä ja lihan vähentämistä minimiin ellei jopa pois jättämistä ja kalan suosimista ja Suomessa tuotettua ruokaa, niin sen enempää en halua asiaan perehtyä, kiinostaa mm. ympäristöasiat, historia, ajankohtaiset asiat, ym. paljon enemmän. Ei tuosta kannata lähteä haukkumaan, kuten ei siitäkään jos joku ei jaksa noihin minua kiinnostaviin asioihin tarkemmin syventyä vaikka nekin voidaan laskea yleissivistyksen piiriin.

        Kai kasvissyöjiäkin on eri tasoisia. Osa välttää selkeää lihaa: possu, lehmä, ym. ja kana, kala, jne. mutta syö kyllä kasvisten lisäksi juustoa, maitoa, ym. joka ei suoraan vaadi eläimen tappamista. Mutta jos ei maitotuotteitakaan syö niin vastaavat vieraat sais olla nälässä mun puolestani meillä tai tuokoon omat eväät. Jos joku haluaa vapaaehtoisesti tehdä oman elämänsä vaikeaksi niin en lähde moiseen sirkukseen mukaan.

        Jos alkaa tällä tasolla olla kasvissyöjä ettei maitotuotteita tai hunajaakaan voi syödä, niin kannattais jättää pähkinät syömättä koska oravat ja muut niitä syövät voi kuolla nälkään! En kehottaisi samasta syystä syömään marjojakaan, ajatelkaa nyt hyvät ihmiset lintuja ja karhuja, millä ne sitten elää? Ötököistä olis maailmassa ylitarjontaa ja sitä on ehdotettu tulevaisuuden ravinnonlähteeksi, ettekö voisi alkaa hyödyntää näitä? Sais eläimet elää rauhassa. Ai joo mutta sitä ötökkäähän sattuu jos sen poskeensa pistelee. Teidän kannattais luovuttaa ja tehdä maapallolle palvelus ja poistua rasittamasta luonnonvaroja, sillä helpompi! ;)

        No todellisuudessa olen sitä mieltä että suosimalla luomua ja pientuottajia ja lähellä tuotettua ruokaa, ja selvittämällä mistä se ruoka tulee, voi parantaa eläinten oloja paljon paremmin, kuin jättämällä lihansyönti niiden käsiin, jotka ostavat lihaa juuri sieltä mistä halvimmalla saa, eläinten kasvatusoloista välittämättä.

        Jos tuette luomulihan tuotantoa ja muita eläinten hyvinvoinnin huomioon ottavia kasvatuskeinoja käyttäviä maatiloja, sillä on paljon suurempi vaikutus. Sitähän on tutkittukin! Kuluttajilla on voimaa, ei kuluttamatta jättävillä.


      • Hunajaharmi
        Ihmettelen vaan kirjoitti:

        Miten se mozzarellan valmistus tai hunajan kerääminen niin että mehiläisillekin jää, vahingoittaa lehmää/vuohta tai mehiläistä?

        Tota hunaja-asiaa en ole koskaan ymmärtänyt. Kuulostaa enempi tekosyylle. Olen joskus ollut allerginen hunajalle siinämäärin, etten sitä uskalla syödä vieläkään. Siksi se jäi omasta ruokavaliosta pois.

        Agaavenektarilla korvaa kyllä hunajan. Kalliinlaista, mutta hyvä makeuttaja.


      • parodie1
        9ghoigds kirjoitti:

        Mozarella on tehty eläimen maidosta eli kyse ei ole kasvisvaihtoehdosta - ootko vitun tyhmä? :D Kasvissyöjät eivät saa käyttää esim hunajaakaan koska sitä tuottavat mehiläiset.

        Vegaanit eivät käytä hunajaa, lakto-(ovo-)vegetaristit käyttävät kyllä myös juustoa ja sitä hunajaakin. Ootko itse ***** tyhmä? Kannattaisi ottaa ensin asioista selvä, ennen kuin lähtee nimittelemään toisia. Ettei vaan kalikka kalahtaisi omaan nilkkaan...


      • jfhjfhgfjh
        Ihmettelen vaan kirjoitti:

        Miten se mozzarellan valmistus tai hunajan kerääminen niin että mehiläisillekin jää, vahingoittaa lehmää/vuohta tai mehiläistä?

        Maitotuotteiden valmistus ei ole mikään lihantuotannosta erillinen osa ensinnäkään.
        Tämän lisäksi maidontuotantoon liittyy pitkälista eettisiä ongelmia, mm. raiskaamista, pahoinpitelyä ja äärimmäisen epäinhimillisiä olosuhteita.

        Hunajan tuotanto ei minua henkilökohtaisesti liikuta niin paljon, vaikka myös mehiläiset kykenevät tuntemaan kipua ja ahdistusta. Hunajan keräämiseenkin liittyy ongelmia, joista saa lisätietoa kun googlettaa.


      • khfjhgfhg
        Eläintensuojelijat! kirjoitti:

        Jos alkaa tällä tasolla olla kasvissyöjä ettei maitotuotteita tai hunajaakaan voi syödä, niin kannattais jättää pähkinät syömättä koska oravat ja muut niitä syövät voi kuolla nälkään! En kehottaisi samasta syystä syömään marjojakaan, ajatelkaa nyt hyvät ihmiset lintuja ja karhuja, millä ne sitten elää? Ötököistä olis maailmassa ylitarjontaa ja sitä on ehdotettu tulevaisuuden ravinnonlähteeksi, ettekö voisi alkaa hyödyntää näitä? Sais eläimet elää rauhassa. Ai joo mutta sitä ötökkäähän sattuu jos sen poskeensa pistelee. Teidän kannattais luovuttaa ja tehdä maapallolle palvelus ja poistua rasittamasta luonnonvaroja, sillä helpompi! ;)

        No todellisuudessa olen sitä mieltä että suosimalla luomua ja pientuottajia ja lähellä tuotettua ruokaa, ja selvittämällä mistä se ruoka tulee, voi parantaa eläinten oloja paljon paremmin, kuin jättämällä lihansyönti niiden käsiin, jotka ostavat lihaa juuri sieltä mistä halvimmalla saa, eläinten kasvatusoloista välittämättä.

        Jos tuette luomulihan tuotantoa ja muita eläinten hyvinvoinnin huomioon ottavia kasvatuskeinoja käyttäviä maatiloja, sillä on paljon suurempi vaikutus. Sitähän on tutkittukin! Kuluttajilla on voimaa, ei kuluttamatta jättävillä.

        Kuvittelet siis, että maitoa boikotoidaan, koska vasikat jäävät nälkäisiksi? Et ole tullut ajatelleeksi, että ne vasikat tapetaan? Tai miten ne lehmät saadaan tuottamaan sitä maitoa ylipäätään? Miten se maito kerätään talteen ja missä oloissa ne lehmät ovat ja mitä niille tapahtuu kun ne ovat loppuun kulutettuja ja raiskattuja?

        Miksi tukea lihantuotantoa lainkaan, kun voi tukea myös eettisten tuotteiden tuotantoa?


    • potun ystävä

      Moi Keitä vain uutis pottuja

    • talontavat

      Keitettyä persiljaa,on ainakin terveellistä :)
      Onneksi ei ole itsellä tuollaisia vieraita ja jos ois saisivat itse tuoda eroiset syötävänsä mukanaan.. ;)

    • osaat sinä

      Nythän on paljon tuoreita kasviksia kaupassa. Porkkanaa, perunaa, kukkakaalta,, punajuurta, sipulia . Maustat suolalla ja pippurilla, sekoitat niihin hyvää öljyä ( sitruuna tai basilikaöljyä) ja haudutat uunissa parissa sadassa asteessa sekoittele välillä ja lisää öljyä jos tuntuu että jää kiinni paistovuokaan. Perunalastujakin (chipsejä) voi lämmittää. Itsellesi, jos haluat, voit paistaa lisukkeeksi erillään lihaa tai kalaa.
      Voit myös grillata kasviksia, maissia, sieniä, paprikaa ym
      Janojuomaksi olutta tai vettä.
      Jälkiruoaksi vaikka mansikkakiisseli , tai paistat paistinpannussa sokerissa kaurahiutaleita ja rabarberin/omenanpaloja , kaupassa on myös kasvisperäisiä vaahdokkeita, Jos kiisselistä tulee paksu niin laitat vain nämä isoon lasiin kerroksittain, tulee hyvää. ja kaunista. Erilaiset meloonitkin ovat hyviä

    • ööh

      Jos et olisi poropeukalo, niin ehdottaisin riisilasangea vietnaminlaisesta mustasta seesam-riisipaperista tehtynä. Kastikepöperöt voi säveltää mieltymysten mukaan, tavallisen lasangen tykötarpeet käy mainiosti.
      Tavallisesta riisipaperista ei tule muuta kuin liisteriä, se mustasiemeninen näyttää tältä:
      http://duyanhfoods.com/Sesame_Rice_Paper/Black_Sesame_Rice_Paper-180-35.html

      Ja syödessä on sitten aiheellista varoa liian isoja suupaloja...

    • Jos ei kelpaa

      Mitä muutkin syövät. Niin tarjoa kylmää vettä ja puunuijaa

    • ElliEloveena

      Jos vaan saisit kysyttyä mistä ruuasta hän tykkää ja mistä ei. Itse kasvissyöjänä en voi sietää tofua enkä soijarouhetta, ne on järkyttävän pahaa, tofu on kuin purukumia ja vaikka kuinka ois gourmet-kokki, niin siitä ei saa hyvää kukaan! Itse tykkään linssikeitosta, joka on myös helppo tehdä ja kasvispyöryköitä, falafeleja ja vaikka lankkuperunoita löytyy kaupan pakastealtaasta...niille kaveriks jotain kastiketta :) Kasvisruokaa on tottumattoman hankala tehdä itse alusta loppuun niin, että siitä tulee maistuvaa...aika monesti ravintolassakin on kasvisliskkeet aika mauttomia. Helppoa on myös jos ostaa esim kaupasta hampurilaissämpylöitä, siihen joku hyvä kastike pohjalle, salaattia, kurkkua, juustoa, tomaattia ja pannulla pasitettua halloum-juustoa :) Jälkkäriks vaikka mansikkarahkaa ja jos haluaa leipoo nii kananmunattomia reseptejä on netti pullollaan...tee vaikka pullia ilman kananmunia, ne ainakin maistuu hyville...monesti jotkut leivonnaiset maistuu kummalle jos ei ole käytetty kananmunaa...poikani on kananmunalle allerginen ja monia ohjeita on kokeiltu ja pullat on parasta :) Tsemppiä!

      • eeeeheheheh

        Mitähän tofua oot mahtanu syödä? Ei tofu mitään purukumia ole. Vain täysi poropeukalo saa tofun pilattua.

        Vai oletko varma että se oli tofua ollenkaan? Sinulle on taidettu syöttää vanhaa kengänpohjaa


    • Iso kattilallinen

      Hernesoppaa

      • Perusruoka

        pitää vegaaniluikutkin tiellä. Liha pitää sitten sotkea mukaan siten ettei vegaanihörhö sitä huomaa vaan kehuu kohta ruuan jälkeen parantunutta ja jotenkin vahvistunutta oloaan.


      • jhfjhfjh
        Perusruoka kirjoitti:

        pitää vegaaniluikutkin tiellä. Liha pitää sitten sotkea mukaan siten ettei vegaanihörhö sitä huomaa vaan kehuu kohta ruuan jälkeen parantunutta ja jotenkin vahvistunutta oloaan.

        Ja taas tätä...
        Tajuattehan te (tai ette te kyllä tajua), että vegaaneitakin on jokaista kokoa. Minä en ole luikkua nähnytkään ja vedän luultavasti enemmän proteiinia päivässä kuin tuollainen luultavasti perusläsö sekasyöjä viikossa.


      • ....................
        Perusruoka kirjoitti:

        pitää vegaaniluikutkin tiellä. Liha pitää sitten sotkea mukaan siten ettei vegaanihörhö sitä huomaa vaan kehuu kohta ruuan jälkeen parantunutta ja jotenkin vahvistunutta oloaan.

        Älä nyt viitsi höpertää. Kun on ollut vuosikaudet ilman lihaa niin tulee kipeäksi jos yhtäkkiä syökin lihaa. Ei todellakaan tunne itseään vahvistuneeksi.


    • Älä ota stressiä

      Voithan kysyä vieraaltasi vinkkejä, ja voitte tehdä ruoan vaikka yhdessä?

      Itse olen vegaani, mutta en todellakaan odota saavani muualla kyläillessäni mitään erikoistarjoiluja. Olen aina ilmoittanut etukäteen, että minua varten ei tarvitse mitään laittaa, vaan voin tuoda omat ruokani jos pöydästä ei minun ruokavaliooni sopivaa valmiiksi löydy. Yleensä minulle on silti haluttu jonkinlainen kasvisruoka tehdä, ja tällöin olen sen tietysti mielelläni syönyt.

      Ei tulisi mieleenkään vaatia, että kenenkään pitäisi kotonaan ruveta minun ruokavalioni mukaan kokkaamaan. Syön sen minkä pystyn, ja loput tuon itse. Samoin jos minulla käy vieraana sekasyöjiä, saavat he kyllä luonani lämpimän aterian, mutta mahdolliset liharuoat saavat tuoda (ja viedä loput mukanaan) itse.

    • Jotain helppoa

      -Kesäkeitto tai
      -Salaatti ja tee tuoreista herneistä keitto
      -kaalista saa vaikka mitä (keitto tai pata)
      -kasvis-wrap
      -kasvisvuoka tai piiras

      Käytä kauden tuoreita ja ajankohtaisia vihanneksia ja
      jälkkäriksi vaikka tuoreita kirsikoita tai lettuja (huom. lettutaikinan voi tehdä veteen) tai pannukakku.

    • asfafaz

      Vispattuja lettuja ja kullekin silli.Ehkä myös Vihtorin lettuja.

    • Jepssaa

      Tiedätkö onko hän oikein vegaani vai käyttääkö myös maitotuotteita?

      • Kaikki ne ovat

        muuten tekovegaaneja. Ei sellainen kuulu edes luonnonjärjestykseen ihmisen tapauksessa. Ihmisestä on tullut eläinten herra juuri siksi kun on älynnyt luonnon suomat mahdollisuudet myös ruoan kanssa. Tähän ei eläin pysty.


      • Äläs nyt
        Kaikki ne ovat kirjoitti:

        muuten tekovegaaneja. Ei sellainen kuulu edes luonnonjärjestykseen ihmisen tapauksessa. Ihmisestä on tullut eläinten herra juuri siksi kun on älynnyt luonnon suomat mahdollisuudet myös ruoan kanssa. Tähän ei eläin pysty.

        Muurahaisissakin on muistaakseni joku alalaji, joka kasvattaa jotain eläintä pesässään ruoaksi. Eikä työkalujen käyttökään ole ihmisten yksinoikeus. Variksetkin käyttää kiviä murskaamaan haluamiaan tuotteita, vaikka pähkinöitä. Simpanssit on käteviä keksimään erilaisia apuvälineitä vaikka muurahaisten pyydystämiseen pesästään.

        Kyllä näitä käteviä elukoita löytyy.


    • Ituhippi yes

      Salaattia ja leipää. Toimii aina. Ja tofujätskiä jälkkäriksi, ei luojan kiitos maistu tofulle. Mä menen aina kylään ilman mitään ennakkoilmoituksia, onhan se tosi töykeää vaatia itselle, siis vieraana, jotain erikoisjärjestelyjä. Aina on jotain rehuja löytynyt lautaselle. Ei muiden tarvitse lähteä toisten ruokavalioita opiskelemaan, tarjotaan mitä tarjotaan ja vieraat syö jos syö.

      Ainoa asia mikä tympii, on kun jollekin lihafanaatikolle selviää, etten saa lihaa syötyä. Siis se käännyttämisen määrä ja sitkeys. Miksi, en ole koskaan ymmärtänyt. Mitä ihmeen väliä sillä on, mitä kukakin syö.

    • 6+17

      Aloittaja itse kertoo ensitöikseen olevansa kokematon keittiössä, ja elää itse lähinnä eineksillä? Ja viestiä toisensa perään ruoka-ohjeista, joiden raaka-aineista aloittaja tuskin on koksaan kuullutkaan? Hatunnosto aloittajalle tässä suhteessa, ja teille ruokaohjeiden neuvojille: huomioikaa nyt hyvänen aika täysin ruuanlaittotaidoton ihminen? Hänen keittiönsä kun saattaa koostua mikrosta, aterimista, ja juomalaseista. Ainakin käyttötaidon osalta.

      Aloittajalle sama neuvo mitä jo moni muukin sanonut: kysy suoraan vieraalta missä mennään ruuan suhteen, ja mitkä hänen omat toiveensa ovat. Minustakin on erittäin kohteliasta ja huomaavaista se, että yrität huomioida vieraasi, mutta tuskin hänkään nyt haluaa sinun yöuniasi menettävän asian takia. Kyllä hän aivan ja varmasti sen ymmärtää, että aihe on sinulle täysin vieras, kuten ruuanlaitto ylipäätään.

      Itse tykkään todella paljon ruuanlaitosta, ja teenkin (ja syön) aivan ja kaikkea. Kyllä silti itsellänikin meni sormi suuhun, kun vieras ilmoitti olevansa vegaani-gluteeniton allergioita "nirsoiluja" ruokien suhteen. Varmasti olisin jotakin osannut minäkin hänelle kokata, mutta me päädyimme kompromissiin: mentiin vieraan kanssa yhdessä kauppaan, ja kumpikin valmisti oman ruokansa. Kokkasimme siis kyllä yhdessä, hauskaa oli ja itsekin oppi siinä samalla uutta, mutta näin kumpikin pysyi tyytyväisenä ja sai syödä mitä halusi.

      Eli suu auki ja kysy suoraan, niin saat ensi yönä nukutuksikin.

    • Variaatio

      Opettele laittamaan maukasta ruokaa ja irrottele itse konservatismistasi. Kuka tervejärkinen haluaa syödä teollista eines paskaa tai muuta lisäaineistettua höttöä????

    • lihansyöjä

      Jos olet ilkeä: 1.Grillailet vieraasi nenän edessä, mitä lihaisampia grilliherkkuja ja sanot vieraallesi, että jääkaapista kyllä löytyy vuoden vanha homeinen tofu kuutio, jos on nälkä.

      2.Voit myös tarjoilla jotain kasvisruokaa, mutta muista täydentää ruokaasi lihan palasilla. Onhan tärkeää, että vieraasi saa myös proteiinia.

      3.Kananmunaa piiloon joka ruokalajiin, jota tarjoat hänelle. Itse syöt tietysti makoisia grilliherkkuja.

      Jos et välitä: Älä tee vieraallesi ollenkaan ruokaa (helpoin vaihtoehto).

      Jos olet ystävällinen: Kysy vieraaltasi jo ennakkoon mitä hän haluaa. Tuoko hän mahdollisesti omat ruokansa. Myös kasviksia voi grillata. On kohteliasta joka tapauksessa varata jotain vierastasi varten, vaikkei hän haluaisikaan mitään. Jos ei sitten kelpaa, niin älä ota itseesi. Hänhän ei alunperinkään halunnut mitään. Jos hän taas toivoo jotain, niin teet sen mitä hän haluu ja kaikki ovat tyytyväisiä.

      Itse todennäköisesti grillaisin lihaisia herkkuja, ja kehuisin kovaan ääneen miten hyvän makuista lihaa.

      • hjgjhgjhg

        Eli myrkyttäisit tahallasi allergisen ihmisen ja joutuisit pahimmassa tapauksessa murhasta linnaan....just.

        Liha haisee oksettavalta. Hauskoja nuo teidän kuvitelmanne, että liha olisi maukasta. Itsekin kuvittelin niin aikoinaan mutta näin vuosien terveellisemmän ruokavalion jälkeen huomaa miten etovaa liha oikeasti on.
        Eli kateutta tuskin onnistutte herättämään, lähinnä näytätte vain oman lapsellisuutenne.


      • Sylkiäiset
        hjgjhgjhg kirjoitti:

        Eli myrkyttäisit tahallasi allergisen ihmisen ja joutuisit pahimmassa tapauksessa murhasta linnaan....just.

        Liha haisee oksettavalta. Hauskoja nuo teidän kuvitelmanne, että liha olisi maukasta. Itsekin kuvittelin niin aikoinaan mutta näin vuosien terveellisemmän ruokavalion jälkeen huomaa miten etovaa liha oikeasti on.
        Eli kateutta tuskin onnistutte herättämään, lähinnä näytätte vain oman lapsellisuutenne.

        palstalla kuvittelevat aina olevansa oikeassa, oli aihe mikä tahansa.


    • Parempi ku sä

      Toni on............................................................................................ Mahtava..................ei mul muuta

    • putkis.

      Osta tummaa soijarouhetta, tacomaustetta ja tortillankuoria (niissä ei kai ole kananmunaa? tarkista kuitenkin). Ja salaattia, paprikaa ym.

      Sekoita soijarouheeseen tacomauste, keitä vettä ja kaada soijarouhe-mausteseoksen joukkoon. Anna turvota. Siinä on yksi täyte. Ja muut pilkottua paprikaa, salaattia jne. Voi täyttää tortillat oman mielensä mukaan.

    • Sesonki simppelisti

      Nyt on tuoreiden kasvisten kulta-aika.
      Jos ei uudet perunat ja tilli, grillatun kesäkurpitsan ja tuoresalaatin kanssa kelpaa niin älä vaan näe vaivaa uudelleen.
      Jälkiruokana tuoreet mansikat, kirsikat, mustikat ja vadelmat.

    • Yksinkertasta!!!!!!!

      Tarjoo, mitä sulta löytyy. Tarjoo perunaa ja sen semmosii, mitä kaapistas löytyy. Jos mulle tulee nirso kylää, niin tarjoisin mitä talosta löytyy. Jos ei kelpaa, niin olkoon syömättä, tai ottakoon eväänsä mukaa!!!!!!!!!!!

    • -.-.-

      Linssikeitto on todella simppeli ja maistuva ruoka, joka käy niin vegetaristille kuin vegaanillekkin ja varmasti maistuu sekasyöjillekkin. Keiton kanssa tietty leipää, jonka tuoteselosteesta kannattaa varmistaa ettei sisällä sitä kananmunaa, leivän päälle käy vegaanille esimerkiksi tummansininen keijuriini ja rehut, sekasyöjille vaihtoehdoksi jotain lihaa siihen leivänpäällisiksi.
      Tofu-, kaura- ja soijajäätelot sopivat mainiosti jälkkäriksi, kuten myös sorbetti ;)

      • Syö tai ei syö

        Linssikeitosta menee joillain pakki sekasin. On aika kurja muisto vierailusta jos näin käy. Mun maha ei siedä linssejä ollenkaan ja tiedän etten ole ainoa. Joku vikana salaatissa?


    • Löysin rantein

      Edelleen, salaatti on paras. Ja jos löytyy nurkista vanhaa vaaleaa leipää, niin siitä siivuja, päälle lorottaa oliiviöljyä ja uuniin ruskettumaan. Mitään sen parempaa ei salaatin kanssa voi tarjota. Ihan oikeasti, se hiukan kärtsännyt leipä on niin hyvää, et sitä muistelee vielä pitkään. Ja aika vaikeeta saada sössittyä noin helppo särvin.

    • voiristus!

      Kylläpä se näyttää lihansyöjiä taas rassaavan niin maan perhanasti, että joitakin ihmisiä kiinnostaa eläinten kohtelu ja oikeudet. Minun mielestäni lihansyönti nykypäivänä on aika barbaarista; on sentään jo ihan yleisessä tiedossa, että eläimiä kohdellaan tuotantolinjoilla kuin elottomia objekteja, ja jaksaa kyllä ihmetyttää, miten se ei voi olla jonkun mielestä väärin. Olen ollut kasvissyöjä yläasteikäisestä asti, ja olen saanut kuunnella koko tämän ajan naurettavia kitinöitä siitä, kuinka olen säälittävä ekoviherhippi, kuinka en saa tarpeeksi proteiinia ja kuinka olen muutenkin ihan täydellisen hanurista oleva ihminen, vaikka en koskaan ole ketään lihansyöjää sen kummemmin yrittänyt käännyttää. Niin, ja olen tosiaan itse maalta kotoisin joten väittäisin nähneeni tämän eläintuotantoprosessin huomattavasti lähempää kuin suurin osa suomalaisista.

      Suomalaiset syövät hirveän paljon liikaa lihaa ja muita eläinperäisiä tuotteita, ja se näkyy kansalaisten huonossa terveydentilassa. Sydän- ja verisuonitaudit sekä syövät jylläävät, samoin ylipainoisuus vaivaa hyvin suurta osaa väestöstämme. Maitoa lutkutetaan litratolkulla päivittäin, vaikka siinä ei ole enää juurikaan hyödyllisiä ravinteita jäljellä, ja maito on muutenkin nimenomaan pienen lapsen/poikasen ravintoa, ei aikuisen ihmisen. Huonot ruokailutottumukset on vaan iskostettu niin pirun syvälle kansaan ja varsinkin lihansyönnin kritisoiminen aiheuttaa hirveää nullikointia ja vastustusta. Huvittavaa, valitettavaa mutta ennen kaikkea totta.

      • ällistynyt vegaani

        Miksi kasvissyönti herättää tällaista vastustusta? Vastuttateko te muitakin eettisiä ruokavalintoja? Syöttäisittekö juutalaiselle sianlihaa?


      • Juuri sellainen

        ekoviherhippiterroristihan sinä juuri olet. Kuvittelet jo yläasteella tietäväsi asiat muita paremmin.


      • hjfhjgfjhfj
        Juuri sellainen kirjoitti:

        ekoviherhippiterroristihan sinä juuri olet. Kuvittelet jo yläasteella tietäväsi asiat muita paremmin.

        Hauskaa, että nykypäivänä muista olennoista välittäminen ja moraaliset valinnat ovat terrorismia ja muiden olentojen järjestelmällinen kidutus ja tappaminen on normatiivista.


      • Jos kyse on
        hjfhjgfjhfj kirjoitti:

        Hauskaa, että nykypäivänä muista olennoista välittäminen ja moraaliset valinnat ovat terrorismia ja muiden olentojen järjestelmällinen kidutus ja tappaminen on normatiivista.

        ruuaksi tappamisesta niin sehän on juuri normaalia(en tiedä mitä tarkotit sanalla normatiivi). Eikö se olisi jotenkin kornia sinunkin mielestäsi että kana heitettäisiin elävänä pannulle paistumaan? Tai sika keihästettäisiin vartaaseen elävänä ja ripustettaisiin avotuleen paistumaan?

        Kyllä se on aika inhimillistä että ruoaksi tarkoitettu eläin tapetaan ennen laittamista.


    • pääruoaksi

      bataattikeittoa ,hyvää ja helppo/nopea tehdä,netistä ohje:)

    • kanukki1

      Makaronilaatikkoa, Vispipuuroa.

      Olen ja jättänyt punaisen lihan pois, kanaa ja kalaa ja sitäkin vähän. Kasviksia ja hedelmiä. Jauheliha on sikaa, josta teen lihapiirakoita. Kasvisyöjille riisillä ja tykkäävät.

      Kasvisruualla on kevyt olo. Sienillä eläisi vaikka lihaa ei olisi olemassakaan.

    • ....................

      Minusta on myös outoa kun nimenomaan kasvissyöjiä sanotaan nirsoiksi. Yleensä ne ovat kyllä nämä vannoutuneet lihansyöjät (yleensä miehiä) jotka ovat nirsoja. Eivät suostu syömään juuri muuta kuin sitä eineksiksi kutsuttua teurasjätettä, McDonaldsia ja kebabia. Mitkään tuoreet kasvikset eivät käy koska eiväthän nyt tosiäijät mitään rehuja syö, kaikki vähänkin erikoisenpi ruoka on yäk, mikään kaikkein tavallisimmista suomalaisista kasviksista poikkeava kasvis ei kelpaa edes sen lihan seassa...ylipäänsä eivät suostu maistamaan mitään muuta kuin niitä muutamia lihamössöjä joista lapsenakin tykkäsivät sekä pikaruokaa. Kasvissyöjät sen sijaan ovat yleensä tottuneet laittamaan monipuolisista aineksista ruokaa kun eivät voi turvautua niihin perus lähikaupan eineksiin.

      Ja hassuinta on että ihmiset, siis nämä kiihkeät kasvissyönnin vastustajat, jotka ovat näin valikoivia ruokansa suhteen valikoivat syötäväkseen juuri sen kaikkein huonolaatuisimman moskan. Jos näkisitte millaisista aineksista se teidän einespöperönne on tehty niin jäisi takuulla monilta syömättä, niin ällöttävää se on.

    • nirso kasvissyöjä

      Tässä yksi ehdotus: Tuoreita kotimaisia vihanneksia, ruisvoileipää, juustotarjotin ja viinirypäleitä jälkiruoaksi mansikoita, mustikoita ja jäätelöä nam nam:)
      Jos mahdollisesti grillaatte niin kesäkurpitsaa, sieniä ja halloumi-juustoa

    • niihkuli

      Tee kylmä buffettipöytä, pieniä "kasvistapaksia" josta voi itse napsia sitä mitä syö. Pari salaattikulhoa, juuresta, tomaatteja, kurkkupaloja, kasvislevitteitä, leipiä jne.

      Tulevalta vieraalta tiedusteleminen voi olla ihan hyvä idea.

    • kjhkbob

      Osta sille omena ja porkkana. Kyllä se niillä pärjää. Sit ite syöt helvetin hyvää grillikylkee.

    • ratkaisusi

      hommaa parempia kavereita.

    • Vierasvara

      Vie ulos syömään, saa valita minkä haluaa gurmeeaterian ja sinä maksat :).

    • paistikupaisti

      tarjoa sille suolaa ja sokeria, suolaista ja makeaa! tai kun tofupaistin ja tavallisen paistin maku on niin samanlainen, ettei tiedä kumpaa syö, kuulemma, kasvissyöjä sanoo kun tarjoaa paistoksiaan, niin silloinhan voit tarjota ihan kunnon lihaa, ei se huomaa mitään!

    • mina jostain

      Kysy häneltä, mitä hän haluaa syödä, perusteluksi kerro uteliaisuudellesi ettet tiedä kasvisruuanteosta mitään.

    • Kylläännyttää

      Tämä aloitus on ta-a-a-a-s provo, millä yritetään lietsoa lihanmässyttäjät estottomaan Pyhään Vimmaan ja täyttämään viestiketjun/forumin.

    • Vegetarintti

      Vegaaniit on HOMOJA!

      • hkgfjhgf

        Ja homofoobikot kiihottuvat homoseksistä muita enemmän ;) pus pus


    • Kasvissyöjät on outoja.
      Heille pitäs tehä eri ruuat, terrorisoivat vaatimuksillaan toisia immeisiä.
      Hemmoteltuja pumpulipentuja.

      • Tulis nälänhätä, niin oppisivat arvostaan kaikenlaista ruokaa, kiittämättömät !


      • kjhfjghfh
        arto.lohvansuu kirjoitti:

        Tulis nälänhätä, niin oppisivat arvostaan kaikenlaista ruokaa, kiittämättömät !

        Niin kuten ihmislapsipaistia, nam!

        Mikään ei ole sen naurettavampaa kuin pilalle hemmoteltu teollisia eläintuotteita syövä tyyppi, joka haukkuu muita pumpulieläjiksi.


      • sdggdsgsd
        kjhfjghfh kirjoitti:

        Niin kuten ihmislapsipaistia, nam!

        Mikään ei ole sen naurettavampaa kuin pilalle hemmoteltu teollisia eläintuotteita syövä tyyppi, joka haukkuu muita pumpulieläjiksi.

        pilalle hemmotellut vegaaniteinit ne ovatkin järkevimpiä :D Tuodaan saastuttaen maailman ääriltä soijaa ja pilkataan niitä ketkä syövät lähiruokaa esim. kalaa ja lihaa LOL

        Veganismi on lähinnä kiihkomielisten uskonnon korvike, ellei peräti uskonto. Onneksi mielipiteet pehmenevät, kun elämä opettaa ja huomaa ettei olekaan ikuisesti se kiukutteleva murkku.

        Kasvisruokavalio on varmaan järkevää, mutta uskonnollinen veganismi taas ei. Vitamit sitten vielä lisäksi purkista :)


      • ....................
        arto.lohvansuu kirjoitti:

        Tulis nälänhätä, niin oppisivat arvostaan kaikenlaista ruokaa, kiittämättömät !

        Kehenköhän tämä meidän hirveä kiittämättömyys kohdistuu, voitko arto lohvansuu suuressa viisaudessasi vähän selventää?

        Tosiasiassahan tässä maailmassa riittäisi ruoka paremmin kaikille jos lihantuotanto loppuisi tai edes vähenisi. Ja tulevaisuudessa koittaa sellainenkin aika että teikäläistenkin on pakko siitä tolkuttomasta lihansyönnistä luopua koska tämä meidän ainoa maapallomme ei yksinkertaisesti kestä tätä jatkuvasti kasvavaa lihantuotantoa.

        Toivotko muuten sen nälänhädän esimerkiksi Intiaankin, siellähän on paljon ihmisiä jotka ovat uskonnollisista syistä kasvissyöjiä? Ja siellä on todellista köyhyyttä. Mutta eivät varmaan nekään kiittämättömät osaa arvostaa kaikkea ruokaa kun eivät mokomat syö lihaa niinkuin arto lohvansuu?


    • käytetty saunavihta

    • Luonnonsuojelijoille

      Jos alkaa tällä tasolla olla kasvissyöjä ettei maitotuotteita tai hunajaakaan voi syödä, niin kannattais jättää pähkinät syömättä koska oravat ja muut niitä syövät voi kuolla nälkään! En kehottaisi samasta syystä syömään marjojakaan, ajatelkaa nyt hyvät ihmiset lintuja ja karhuja, millä ne sitten elää? Ötököistä olis maailmassa ylitarjontaa ja sitä on ehdotettu tulevaisuuden ravinnonlähteeksi, ettekö voisi alkaa hyödyntää näitä? Sais eläimet elää rauhassa. Ai joo mutta sitä ötökkäähän sattuu jos sen poskeensa pistelee. Teidän kannattais luovuttaa ja tehdä maapallolle palvelus ja poistua rasittamasta luonnonvaroja, sillä helpompi! ;)

      No todellisuudessa olen sitä mieltä että suosimalla luomua ja pientuottajia ja lähellä tuotettua ruokaa, ja selvittämällä mistä se ruoka tulee, voi parantaa eläinten oloja paljon paremmin, kuin jättämällä lihansyönti niiden käsiin, jotka ostavat lihaa juuri sieltä mistä halvimmalla saa, eläinten kasvatusoloista välittämättä.

      Jos tuette luomulihan tuotantoa ja muita eläinten hyvinvoinnin huomioon ottavia kasvatuskeinoja käyttäviä maatiloja, sillä on paljon suurempi vaikutus. Sitähän on tutkittukin! Kuluttajilla on voimaa, ei kuluttamatta jättävillä.

    • Kasvissyöjälle.

      Suolaheinää ja mansikoita, siinä on suolaista ja makeaa ja edullista.

    • vieras käy ajallaan

      Mitä tarjota.. Ulko-ovea!

      jos ei normaali yrittäminenkään kelpaa.

      Talo elää tavallaan, vieras käy ajallaan.

    • Kasvisruokailija

      Kaikille niille jotka ehdottavat liharuuan tarjoamista kasvisruokailijalle: kasvisruokailija joka ei aikoihin ole syönyt punaista lihaa tulee maha kipeäksi tottumattomasta ruuasta.

      Tehköön itselleen pihvin ja kasvissapuskan molemmille syötäväksi. Siten molemmat saa haluamaansa.

    • kdkfkfllgl

      Jos hän on kerran kasvissyöjä ja allerginen kanamunalle niin mina laittaisin kananmunia ja pekonia.

    • väärinymmäretty vege

      Mä en ymmärrä miksi moinen stressi. Itse olen vegaani ja en edes oleta, että muut kokkaavat minulle sopivia ruokia. Jos joku haluaa tehdä pelkkiä liharuokia, sen kun tekee. Kyllä sieltä pöydästä aina joku sopiva ruoka löytyy tai otan vaikka omat eväät, jos siltä tuntuu.

      Ja te kaikki, jotka täällä taas haukutte kasvissyöjiä: Ei ole mitään syytä suuttua, jos emme suostu syömään tekemiänne pihvejä. Emme mekään suutu, kun te ette syö niinkuin me. Antakaa kaikkien olla ja elää kuten tahtovat. Haukkumisella ei saada aikaan kuin pahaa mieltä.

      • toinen samanlainen

        Nimenomaan. Kyllä nyt jokaisen kaapista luulis perunoita löytyvän, tai jotain muuta kasvissyöjälle kelpaavaa. Ei kai kenenkään jääkaappi ole pelkkää lihaa täynnä? Kerran olen vieraana syönyt pelkkää ruisleipää, kun isäntäväki kiskoi makaronilaatikkoa, eikä se mua yhtään harmittanut. Söin sitten illalla kotona paremmin. Itse asiassa olin ratkaisuun ihan tyytyväinen, kun ei ollut edes kovin nälkä, mutta isäntäväki meinas ottaa asiasta kauhean stressin. Ei tarvi, oikeasti.


    • dhhjkyytr

      Ulko-ovea.

    • LIHAA !!!!!

      Pala nurmikkoa ja lasi vettä riittänee kasvishihhulille.

    • namnam,

      bänäni nam, tum.sukl. nam,,kirsik nam mansik nam,, herneet, tomat, kurkkut

    • kasvis

      Voit kokata jotain yksinkertaisempaa, kuten pelkkiä maustettuja uuniperunoita. Lisukkeeksi riittää vihersalaattia tai munatonta punajuurisalaattia. Paras juoma on kuin onkin vesi.

      Toinen vaihtoehto on, että käytte yhdessä kaupassa. Minä voisin ostaa omat ruuat vieraille ja valmistaa ne.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 126
      3299
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      91
      3031
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2298
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      26
      1809
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1678
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1539
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1514
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1447
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      20
      1427
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      81
      1355
    Aihe