levyjarrut eivät jarruta kunnolla! auttakaa!

apuatarvitseva

Eli siis tektro novela jarrut kyseessä kahvaa joutuu painamaan melkovoimakkaasti että vaijeriliikkuu, mutta silti jarrut eivät mene kunnolla edes lukkoon ja kovaa joutuu painamaan, jarrut ovat mekaaniset. Voisiko joku kertoa mikä auttaisi?

38

14410

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fillaristi_vm86_-

      Ei mikään. Levytjarrut ovat huonommat pysähtymisteholtaan kun vannejarrut. Johan sen järkikin sanoo että pyörivä esine pysähtyy pienemmällä voimalla ulko kuin sisäkehästä. Kokeille vaa sormella ottaa kiinni siitä pyörästä ja kokeile hidastaa jarrulevystä versus vanteesta. Itsekin ostin levyjarrullisen pyörän kolmisen vuotta sitten. Tällä hetkellä ottaisin vannejarrullisen taikka hydraulisen levyjarrun. Mutta kyllä noi mekaaniset ovat täysi markkinointikikka.

      • Helppohomma

        Autoihin vannejarrut niinkö


      • Oikeassa_oot

        Näinhän se justiin on!


      • Anonyymi

        Jos pyörän saa lukkoon jarrutusteho riittää, sitä on enemmän kuin tarvitaan.


      • Anonyymi

        Täsmälleen sama työmäärä tietyn massan hidastamiseen nopeudesta a nopeuteen b tarvitaan jarrutettiin sitten levy- tai vannejarulla tai kengänpohjalla.


      • Anonyymi

        "Mitä lähempänä akselia jarrutuskohta on, sitä hitaammin jarrutus pinta pyörii, jolloin voit jarruttaa vähemmällä voimalla ja nopeammin."

        Ulkokehällä jarruttaminen vaatii vähemmän voimaa mutta enemmän matkaa. Levyjarrulla enemmän voimaa ja vähemmän matkaa. Työmäärä on molemmissa sama.


    • LZ 127

      Ensimmäinen vastaus on tietysti hölynpölyä. Jarrulevyyn voidaan kohdistaa ongelmitta sellaisia puristusvoimia, jotka saisivat vanteen murskautumaan välittömästi.

      Kunnolliset mekaaniset levyjarrut ovat ihan toimiva ratkaisu. Esimerksi Avid BB5/BB7 ovat oikein hyvämaineisia. Tektro Novelasta en tiedä, mutta eiköhän nekin toimimaan saada.

      Jos jarrupalat ovat ihan uudet, voi olla, ettei niitä ole vielä sisäänajettu. Tällöin jarrut alkavat pitää muutaman kunnon jarrutuksen jälkeen. Toinen vaihtoehto on, että jarruihin on päässyt jotain öljyä. Tällöin jarrupalat täytyy vaihtaa ja levy puhdistaa.

      • fillaristu _86--

        Nokun ei saada. Kyllä noissa halpislevareissa jarruvaijeri venyy tai menee katki ennen kuin saadaan mitään lukkojarrutuksen kaltaista aikaiseksi. En sit tiedä oisko parempilaatuisempi vaijeri ratkaissu. Epäilen vahvasti että ei ole ka mistään uudenkarheudesta ei ole kyse. Jarrupalat jo vaihdettu kertaalleen kun luulin niiden olevan huonot kun niin uskomattoman surkea jarrutettavuus oli.


      • Ei saa?
        fillaristu _86-- kirjoitti:

        Nokun ei saada. Kyllä noissa halpislevareissa jarruvaijeri venyy tai menee katki ennen kuin saadaan mitään lukkojarrutuksen kaltaista aikaiseksi. En sit tiedä oisko parempilaatuisempi vaijeri ratkaissu. Epäilen vahvasti että ei ole ka mistään uudenkarheudesta ei ole kyse. Jarrupalat jo vaihdettu kertaalleen kun luulin niiden olevan huonot kun niin uskomattoman surkea jarrutettavuus oli.

        Jarruja pitää huoltaa kuten muutakin pyörää. Jos kahvasta joutuu puristamaan "kovaa" saadakseen sen liikkeelle, vika ei ole kahvassa vaan huollon puutteessa. Vaijeri on rasvaamatta, jarrumekanismi jumissa tai jarrulevyn ja jarrupalan välissä skeidaa. _Jokainen_ näistä on pyörän omistajan vika, ei itse pyörän.

        Jarrulevy pitää puhdistaa ajoittain, samoin kuin vanteet jos on vannejarrut. Onhan se selvää, että jarrutusteho kärsii jos välissä on öljyä tai muuta sinne kuulumatonta.

        Ei kannata syyttää pyörää siitä jos ei osaa huoltaa ja käyttää sitä oikein.


      • onjoo...
        Ei saa? kirjoitti:

        Jarruja pitää huoltaa kuten muutakin pyörää. Jos kahvasta joutuu puristamaan "kovaa" saadakseen sen liikkeelle, vika ei ole kahvassa vaan huollon puutteessa. Vaijeri on rasvaamatta, jarrumekanismi jumissa tai jarrulevyn ja jarrupalan välissä skeidaa. _Jokainen_ näistä on pyörän omistajan vika, ei itse pyörän.

        Jarrulevy pitää puhdistaa ajoittain, samoin kuin vanteet jos on vannejarrut. Onhan se selvää, että jarrutusteho kärsii jos välissä on öljyä tai muuta sinne kuulumatonta.

        Ei kannata syyttää pyörää siitä jos ei osaa huoltaa ja käyttää sitä oikein.

        Kyllä sen liikkeelle saa mutta ei kyllä lukkojarrutusta ilman että koko vaijeri venyy. Sama kun yrittäisi pysäyttää alitehoisella sähköjarrulla moottoria. Kyllä se jarruttaa mutta mitoitettu alitehoiseksi.


      • LZ 127
        onjoo... kirjoitti:

        Kyllä sen liikkeelle saa mutta ei kyllä lukkojarrutusta ilman että koko vaijeri venyy. Sama kun yrittäisi pysäyttää alitehoisella sähköjarrulla moottoria. Kyllä se jarruttaa mutta mitoitettu alitehoiseksi.

        Onko kyseessä siis Novela vai joku ihan muu?


      • assssssssssss
        fillaristu _86-- kirjoitti:

        Nokun ei saada. Kyllä noissa halpislevareissa jarruvaijeri venyy tai menee katki ennen kuin saadaan mitään lukkojarrutuksen kaltaista aikaiseksi. En sit tiedä oisko parempilaatuisempi vaijeri ratkaissu. Epäilen vahvasti että ei ole ka mistään uudenkarheudesta ei ole kyse. Jarrupalat jo vaihdettu kertaalleen kun luulin niiden olevan huonot kun niin uskomattoman surkea jarrutettavuus oli.

        Olen ajanut jo 10 v pyörillä joissa on hydrauliset levyjarrut. Kaikissa on ollut Hayes merkkiset jarut, jotka käyttävät oikeaa DOT-4 laatuista jarrunestettä.
        Vaijerikäyttöiset epäilyttävät. Kaikki vaijerit ovat pahasta. Jos vielä vaihteetkin toimisivat hydraulisesti niin olisi vaihteen vaihtaminen varmasti sujuvampaa.


      • asssssssssss
        Ei saa? kirjoitti:

        Jarruja pitää huoltaa kuten muutakin pyörää. Jos kahvasta joutuu puristamaan "kovaa" saadakseen sen liikkeelle, vika ei ole kahvassa vaan huollon puutteessa. Vaijeri on rasvaamatta, jarrumekanismi jumissa tai jarrulevyn ja jarrupalan välissä skeidaa. _Jokainen_ näistä on pyörän omistajan vika, ei itse pyörän.

        Jarrulevy pitää puhdistaa ajoittain, samoin kuin vanteet jos on vannejarrut. Onhan se selvää, että jarrutusteho kärsii jos välissä on öljyä tai muuta sinne kuulumatonta.

        Ei kannata syyttää pyörää siitä jos ei osaa huoltaa ja käyttää sitä oikein.

        Vähällä huollolla pääsee kun ostaa kunnolliset hydrauliset levyjarrut. Niitä oli joku vuosi sitten halvimmillaan myynnissä ulkomaisessa nettikaupassa n. 65 eurolla / 1 jarruttava pyörä. En muista, pitikö levy ostaa erikseen. Usein myydään täydellinen jarrupaketti esim. eteen, sis. jarrukahvan, jarrusatulan, palat, jarruputken ja jarrulevynkin, DOT-4 jarrunesteet valmiiksi ilmattuina. Taisi olla Hayes stroker trail jarru kyseessä.


      • Jus joo
        asssssssssss kirjoitti:

        Vähällä huollolla pääsee kun ostaa kunnolliset hydrauliset levyjarrut. Niitä oli joku vuosi sitten halvimmillaan myynnissä ulkomaisessa nettikaupassa n. 65 eurolla / 1 jarruttava pyörä. En muista, pitikö levy ostaa erikseen. Usein myydään täydellinen jarrupaketti esim. eteen, sis. jarrukahvan, jarrusatulan, palat, jarruputken ja jarrulevynkin, DOT-4 jarrunesteet valmiiksi ilmattuina. Taisi olla Hayes stroker trail jarru kyseessä.

        Edelleenkään uuden osan ostaminen ei ratkaise ongelmaa, joka syntyy siitä ettei osaa käyttää/huoltaa olemassaolevaa. :-(

        Ongelma vaikuttaa todellakin olevan ihan vain siinä, ettei jarruvaijerissa ole rasvaa ja että jarrut ovat säätämättä. Perustavaa laatua olevia huoltotoimia molemmat. Jos ei itse osaa, pitää maksaa huollolle että tekevät.

        Huoh.


      • eyrty
        fillaristu _86-- kirjoitti:

        Nokun ei saada. Kyllä noissa halpislevareissa jarruvaijeri venyy tai menee katki ennen kuin saadaan mitään lukkojarrutuksen kaltaista aikaiseksi. En sit tiedä oisko parempilaatuisempi vaijeri ratkaissu. Epäilen vahvasti että ei ole ka mistään uudenkarheudesta ei ole kyse. Jarrupalat jo vaihdettu kertaalleen kun luulin niiden olevan huonot kun niin uskomattoman surkea jarrutettavuus oli.

        höpö höpö. itsellä tektro novelat eikä mitään ongelmaa saada lukkojarrutusta. Toki on hydrauliset tehokkaammat, mutta niiden kanssa jos joutuu taistelemaan ilmaamisen kanssa niin ei naurata.


        Palojen vaihto ja vaijerin säätäminen helppoa. Aloittajalla joko vaijeri jumii...eliu kaapeli rikki tai sitten oikeikasti kahvassa tai jarrustalussa jotain vikaa.


      • Anonyymi

        TRP Spyret ovat myös hyvät mekaaniset, molemmat jarrupalat liikkuvat. Ei ole valittamista. Mutta eiväthän polkupyörän levyjarrut sentään sellaista huipputeknologiaa ole etteikö kummallakin tavalla, mekaanisesti tai hydraulisesti voida rakentaa hyviä jarruja.


      • Anonyymi
        Jus joo kirjoitti:

        Edelleenkään uuden osan ostaminen ei ratkaise ongelmaa, joka syntyy siitä ettei osaa käyttää/huoltaa olemassaolevaa. :-(

        Ongelma vaikuttaa todellakin olevan ihan vain siinä, ettei jarruvaijerissa ole rasvaa ja että jarrut ovat säätämättä. Perustavaa laatua olevia huoltotoimia molemmat. Jos ei itse osaa, pitää maksaa huollolle että tekevät.

        Huoh.

        Kyllä hydrauliset jarrut ratkaisevat ongelman, jos ongelma on jarruvaijerissa. Hydraulisissa jarruissa kun ei ole vaijeria.


    • deoremies

      Mulla on ollut kyseiset novelat. Ihan hyvät perusjarrut. Tarkista paljon jarrujaloja on jäljellä, jos paljon ajettu vaihda kumminkin uudet palat. Sitten keskität jarrut avaamalla hiukan ruuveja, jolla jarru on rungossa kiinni, säädät jarruttimen suoraan ja kiristät ruuvuit. Vaihdat jarruvaijerin ja kuoren. Tämän jälkeen kiristät jarrupalaa vanteen sisältä päin kuusiokoloruuvista. Näiden toimenpiteiden jälkeen jarrut toimivan loitavasti. Jos ei, pese jarrulevy levyjarrunpesuaineella, ja jos ei vieläkään auttanut, vaihda uusi levy.

      • kuntopolkija

        Minua vähän kiinnostaisi tuo: "säädät jarruttimen suoraan".

        Miten levyjarru yleensäkin säädetään, kun palan ja levyn välissä on alle millin rako? Silmällä katsomalla ei onnistu ainakaan minulta.


      • kuntopolkija kirjoitti:

        Minua vähän kiinnostaisi tuo: "säädät jarruttimen suoraan".

        Miten levyjarru yleensäkin säädetään, kun palan ja levyn välissä on alle millin rako? Silmällä katsomalla ei onnistu ainakaan minulta.

        No eikös se tapahdu silleen,että toisaan löysää sen jarrukengän tai mikä se nyt on fillarissa,siis missä ne palat on kiinni ja levy on siinä välissä. Sit kun se heiluu niin jarrukahva pohjaan vaikka kuminauhuhalla tai kädellä.Ja sit vaan kiristää uudelleen ruuvit ja päästää jarrukahvan irti niin sopiva välys on säädetty.Ja voi sitä vaijerin päätä pyöritellä jos travii vaijeria löysää/kiristää.Ainakin mä saan jarrut skullaan tääll tavalla ja hyvin pysähtyy :)


    • poop1

      Jarrulevyjen jarrupalat ovat vaan kuluneet jos kyseessä on vähän iäkkäämpi pyörä (n. pari vuotta ilman huoltoa)

    • keulija numero 1

      Ittellä takajarru on hieman huono. Jarrua on kyllä huollettu mutta vaijeria en ole rasvannut se on varmaan seuraavana vuorossa. Vikana on ettei kahva palaudu kunnolla ja ettei takajarru ole riittävän sähäkkä. Vaikea ottaa kulmaa. Pyörä on noin 2v vanha eikä mitään jarrun osia ole vaihdettu. ?

      • kokemus-k

        "Vikana on ettei kahva palaudu kunnolla "

        Silloin joko jarrun mekaniikka on jumissa tai jarruvaijeri jumittaa.


    • keulija numero 1

      Tutkin asiaa hieman lisää ja huomasin myös että kahva on paljon jäykempi puristaa kuin etujarrussa. Kädellä kun testaa sitä etujarrukengän jutua mihin jarruvaijeri tulee kiinni ja vertaa sitä taakse niin ei huomaan mitään eroa. Auttaako tuo vaijerin rasvaaminen ja miten se tapahtuisi että rasva valuisi koko matkalle? Pitääkö koko vaijeri irroittaa?

    • Börje 321

      Ammattilaisen vinkit:

      Tsekkaa eka jarrujen säädöt kuntoon ja tsekkaa että paloissa on pintaa. Paloista voit pyyhkäistä viilalla mahdollisesti lasittuneen pinnan pois. Jollei auta herkkyyteen niin vaihda vaijerit ja kuoret. Katso että uusissa kuorissa on sisällä rasvaa, jollei ole niin lisää. Jos tuolla saa herkemmäksi ja toimivaksi niin IRROTA jarrupalat ja pistä rasvaa mäntöjen väliin. Voit tehdä tämän jo ekassa vaiheessa. Painele kahvaa sen verta että männät liikkuvat herkästi. Sitten tärkein: PYYHI kaikki ylimääränen rasva pois! Vasta sen jälkeen palat paikoille.

      • keulija numero 1

        Kiitos kiitos! Nyt toimii ja jarruttaa. Luultavasti oli jotain rasvaa jarrulevyllä ja vaijeri vaan jumitti. Otin palat pois ja hioin sileällä vesihiomapaperilla varovasti lasittuneen pinnan pois. Irroitin jarruvaijerin kahvasta ja vedin niin ylös kuin nousi sitten ruiskin rasvaa vaijerin kuoren sisälle sama homa jarrun päässä. Sitten vielä lopuksi otin rätin ja pesin/puhdistin jarrulevyn asetonilla. Pari päivää myöhemmin, kun pesin pyörää, huomasin pesun jälkeen että jarru ei enää jarruttanut kunnolla. Eli sama vika kuin aiemmin taas pesin levyn asetonilla ja annoin kuivaa ja taas rupesi toimimaan. Paikallistin jarrun ''ongelman'' pesuaineeseen jota käytin.
        Pesu ainetta jarrulevyllä=jarrut ei jarruta kunnolla.


    • miksipaskaaostetaan

      Levyjarruissakin on sekä paskoja että hyviä. Niin kuin kaikessa.

    • pyörän_ongelmia

      Sama vika oli pyörässä jonka ostin netistä. Myyjä sanoi että yritä puhdistaa palat tai vaihda uusiin. Jotain ihme tököttiä niissä oli joka ei oikein ollut öljyäkään mutta tarttui käsiin ja lähti saippualla pois. Samalla saippualla aikani hinkattua lähtivät paloista. Levyissä sen sijaan ei ollut tuota ollenkaan, mutta jarruttaessa vinkui aivan perkeleesti. Nyt jarrut pelaa hyvin.

    • Hiekkapaperi

      Hienolla hiekkapaperilla hiomalla ja vedellä huuhtelemalla voi myös uudistaa likaantuneet levyjarrun palat.

      • JarruCleaner

        Kaikkea sitä kuuleekin :) .

        Miten olis Jarru Cleaner, ja unohtaa kaikki muut kikkailut.


      • Anonyymi

        Jos on lasittunut jarrulevyn pinta, niin sille voi näyttää vähän hiekkapaperia. Muuten ei sellaiseen kannata ryhtyä.


      • Anonyymi
        JarruCleaner kirjoitti:

        Kaikkea sitä kuuleekin :) .

        Miten olis Jarru Cleaner, ja unohtaa kaikki muut kikkailut.

        Tinneri on oikein hyvä rasvanpoistoaine, ei jää mitään jäämiä ja haihtuu nopeasti. Esimerkiksi maalattavat metallipinnat puhdistetaan tinnerillä. Tehokas, halpa ja "puhdas" aine, eli haihtumisen jälkeen ei liuottimesta jää pintaan mitään.

        Joissakin puhdistus-spray aineissa on esimerkiksi kitkaa tai korroosiota vähentäviä ainesosasia. Ne eivät sovellu jarrulevyjen puhdistukseen. Eivät varsinkaan kitkaa vähentävät. 😂


    • Pyöräpappa

      Läskissä jarrut toimii talvella hyvin mutta kesällä vinkuu ja ulisee. 29 maasturissa toisinpäin. Onkohan olemassa sellaisia jarrupaloja jotka toimii ympäri vuoden? Molemmissa shimano M315 jarrut.

    • Anonyymi

      Noita jarruja joudun usein säätämään. Usein tilanne on se että jarrukenkä päässä oleva vipu menee pohjaan eikä siis jarru voikaan mennä lukkoon. Silloin pitää avata kaksi jarrukengän kiinnityspulttia kuusiokoloavaimella, siirtää se niin että se vipu puoli on niin lähelle kuin mahdollista ilman että se ottaa vielä kiinni, sitten vastakappale säätää lähelle sieltä kuusiokoloavaimella sieltä pinnojen välistä. Jostain syystä näin saan säätää jarrujani puolen välein ainakin. Sitten toimii hienosti.

    • Anonyymi

      Nyt kun on pakkasia, niin kosteus jäätää vaijerit.

      Eli sama korjaus kuin sähköautoillekkin, sisään kuivumaan viikoksi.

      Jotkut vaihtaa vaijerit, koska niihin kondensoituu ja tihkuu kosteutta.

      Sama kuin sähköautoissakin, jotkut ostaa vanhan Datsun Sunnyn, jolla pystyy liikkumaan muissa kuin kuivissa kesäkeleissä. Ei kannata haaveilla sähkövaihtajista, jos aikoo pyöräillä aikavälillä 1.11 - 30.4

      • Anonyymi

        Ei omissa vannejarrullisissa fillareissa ikinä vaijerit jäätyneet vaikka kaikkina vuodenaikoina ja joka kelillä ajoin niillä useita vuosia. Vannejarrujen paloissa oli ongelmia talviaikaan ja kosteilla keleillä kun jarrutusteho huonon tartunnan takia oli kehnompi kuin hydraulisella levyjarruilla.


    • Anonyymi

      Tuolla joku kehui nesteellisiä kaapeleita. Ne on kanssa pakkasissa ja sahaavissa lämmöissä yksi perkele, tihkuvat nesteet ulos ja tulee täytenä yllätyksenä kun vetää kahvasta, niin mitään ei enää tapahdukkaan.

      Jalka maahan ja ämmä nurin, kyllä pysähtyy !

      • Anonyymi

        Oman kokemukseni mukaan nesteelliset levyjarrut ovat toimineet ihan kiitettävästi joka kelillä. Mineraaliöljy huomattavasti paremmin toimiva kuin DOT neste. Muutama talvi ajettu Shimanon hydraulijarrullisella pyörällä ja jarrutusteho vieläkin kuin uudessa. Palat pitänyt vain vaihtaa. Jos nesteet tihkuu niin ongelma on vuotava liitos tai rikkonainen jarruletku.

        Mekaaniset levyjarrut parempia siinä mielessä että ilmaamisen tarvetta ei tule, kaapeli tosin voi venyä ja rispaantua poikki.

        Perinteinen rumpujarru on myös hyvä mutta kovilla pakkasilla sellainen meni usein lukkoon napavaihteisessa pyörässä. Lämpimällä kelillä jarrutustehoa pystyi annostelemaan pehmeämmin ilman lukkiintumista.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      52
      5046
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3317
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1452
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1295
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      1000
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      898
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      867
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      748
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe