Ajaessani taas tänään Pori-Rauma väliä valtatie 8:lla mietin, mitä vauhtia ajaisin, jos ei olisi nopeusrajoituksia. Saisi itse valita vapaasti ajonopeuden taajaman ulkopuolella!
Päätin koittaa asiaa. Kuvittelin hetken, ettei ole rajoituksia vaan saan itse ajaa sitä vauhtia valtatiellä mitä haluan.
Suoralla tieosuudella, jossa ei ole risteyksiä, ajonopeuteni asettui jatkuvasti 140-150 km/h mittarinopeuden välille. Mutkiin ja mäennyppylöille jokainen järkevä kuski vaistomaisesti hidastaa ja nostaa jalkaa kaasulta. Niin minäkin tein. Huomasin ajavain nopeusrajoituksen mukaan risteysalueet, mäennyppyltä ja kaarteet.
Sitten taas aukesi suora valtatie, ilman risteyksiä, ja vaistomaisesti ajonopeuteni oli taas 140-150 km/h.
Olisi kiva tietää mitä vauhtia ihmiset ajaisivat, jos yhden vuorokaudeksi Suomessa poistettasiiin taajaman ulkopuoliset nopeusrajoitukset eli valtatiet ja moottoritiet muuttuisivat rajoituksettomiksi.
Mitä vauhtia ihmiset oikeasti ajaisivat? Mitä vauhtia sinä ajaisit?
Oma veikaukseni on, että varmaan 80-90% ajaisi nykyisllä nopeuksilla vaikka saisi ajaa kuinka kovaa huvittaa. 10% autoilijoista ajaisi huomattavasti nykyistä kovempaa.
En tosin näe mikä siinä olisi ongelma. Ajetaanhan Saksan autobahn-moottoriteilläkin kovin eri nopeuksilla: kolme kaistaisella tiellä voi olla rinnakkain rekka 90 km/h, perheeäiti Golf GTI:llä 220 km/h ja Porsche suhahtaa ohi 290 km/h.
Toki suuret nopeuserot vaativat kuljettajalta tarkkaavaisuutta PALJON ENEMMÄN, mitä suomalaisilla autoilijoilla on tapana käyttää.
http://www.youtube.com/watch?v=JtxZOv7KwQo
Tämä video näyttää, että suomalaisittain halveksittamat ja laittomat nopeudet ovat tavallisia ja turvallisia. Videolla kohdassa 3min 10 sekuntia kaasu painuu matkavauhtiasentoon... Turvallista ajoa baanalla.
Lujaako ajaisit ilman rajoituksia?
135
2309
Vastaukset
- vesimies ;)
Ja muistakaa, että Autobahnat ovat Euroopan turvallisimpia teitä onnettomuuksien määrän valossa.
Eli nopeusrajoitusten poisto ja rajattomat nopeudet eivät vaikuta liikenneturvallisuuteen ainakaan heikentävästi. Jos joku päättäjä epäilee asiaa, niin ei muuta kuin kokeilemaan Suomessa! Moottoritien nopeusrajoitukset pois Suomessa vaikka kesäksi 2014. Katsotaan sitten onnettomuustilastoja ;)- Autoilija3
Minä ainakin käyttäisin nopeuden suhteen tervettä järkeä ja sitä on eikä sen käyttöä ole kielletty. Olosuhteet ratkaisevat nopeuden. Usein esim. talvella on paremmat olosuhteet kuin mitä talvirajoitus on silloin voisi ajaa ainakin 20km/h lujempaa.
- tosi turvallista...
Ja sitten kun autobahnalla rytisee, Niin silloin on ainakin 50 autoa samassa kasassa.........
- Suuri nopeus>suuri riski
Laitatko vielä linkkiä väitteesi tueksi??! Kun Saksan vapaiden nopeuksien tieosuuksilla,joita muuten nykyään ei ole kovinkaan paljoa, sattuu onnettomuuksi on silloin kyseessä pahimmillaan jopa kymmenien ajoneuvojen suuruinen romukasa ja suuri määrä ihmisuhreja. Eli että autobahn:t ovat muita tieosuuksia turvallisempia-väitteesi kaipaa sitä linkkiä/todistusta asiasta. Se että sinä olet sitä mieltä ei vielä todista yhtään mitään!
- nutaaja on riski
Suuri nopeus>suuri riski kirjoitti:
Laitatko vielä linkkiä väitteesi tueksi??! Kun Saksan vapaiden nopeuksien tieosuuksilla,joita muuten nykyään ei ole kovinkaan paljoa, sattuu onnettomuuksi on silloin kyseessä pahimmillaan jopa kymmenien ajoneuvojen suuruinen romukasa ja suuri määrä ihmisuhreja. Eli että autobahn:t ovat muita tieosuuksia turvallisempia-väitteesi kaipaa sitä linkkiä/todistusta asiasta. Se että sinä olet sitä mieltä ei vielä todista yhtään mitään!
Juu ei niitä paljon ole, vain puolet autobaanoista.
- Suuri nopeus>suuri riski
nutaaja on riski kirjoitti:
Juu ei niitä paljon ole, vain puolet autobaanoista.
Sulla luetun ymmärtämisvaikeuksia? Kerroin ettei niitä vapaannopeuksien tieosuuksia kovin paljon Saksankaan koko tiestöstä ole!
- Peräkylän murretta??
nutaaja on riski kirjoitti:
Juu ei niitä paljon ole, vain puolet autobaanoista.
Mitä tarkoittaaja NUTAAJA tai mikä se on???? Miten se aiheuttaa riskejä ja minkälaisia??
- logiikan uhrit
onhan vesimiehellä logiikka kohillaan ja oikein järkeä käytetty tuonkin tarinan sylkäisyyn. Porintiehän on melkein samanlainen kuin autobahnat Saksassa, eikös niin?.
Siinä olen samaa mieltä, että liian alhaiset nopeusraijoitukset ovat hanurista ja "pakotaa" ohituksiin kun seassa on näitä jotka ajavat selvästi alle sallitun ettei vaan vahongossakaan tule sakkoja ja bensaa säästyy niin pirusti että voi ostaa kivitalon sitten 175 vuoden päästä. - 34523r32r
Suuri nopeus>suuri riski kirjoitti:
Laitatko vielä linkkiä väitteesi tueksi??! Kun Saksan vapaiden nopeuksien tieosuuksilla,joita muuten nykyään ei ole kovinkaan paljoa, sattuu onnettomuuksi on silloin kyseessä pahimmillaan jopa kymmenien ajoneuvojen suuruinen romukasa ja suuri määrä ihmisuhreja. Eli että autobahn:t ovat muita tieosuuksia turvallisempia-väitteesi kaipaa sitä linkkiä/todistusta asiasta. Se että sinä olet sitä mieltä ei vielä todista yhtään mitään!
Niitä kymmenien autojen ketjukolareita osataan ajaa suomessakin näillä hitailla noepuksilla, joten se siitä.
- opetelkaa ajamaan
34523r32r kirjoitti:
Niitä kymmenien autojen ketjukolareita osataan ajaa suomessakin näillä hitailla noepuksilla, joten se siitä.
jostain syystä nämä kymmenen auton ketjukolarit keskittyvät sinne kehä kolmoselle.
- estfin2
Peräkylän murretta?? kirjoitti:
Mitä tarkoittaaja NUTAAJA tai mikä se on???? Miten se aiheuttaa riskejä ja minkälaisia??
se on muunnos eestin kielestä nutata l. suomeksi itkeä
auttoiko asiaan - de32ws
tosi turvallista... kirjoitti:
Ja sitten kun autobahnalla rytisee, Niin silloin on ainakin 50 autoa samassa kasassa.........
mä ajaisin noin 20 - 30 % kovempaa kuin rajoitukset,ihan joka kohdassa. Jaa mut niinhän mä teen nytkin. Tänä vuonna ei yhtään sakkoa ja vuosi on jo yli puolenvälin!!!!!!
- Onnea vaan
de32ws kirjoitti:
mä ajaisin noin 20 - 30 % kovempaa kuin rajoitukset,ihan joka kohdassa. Jaa mut niinhän mä teen nytkin. Tänä vuonna ei yhtään sakkoa ja vuosi on jo yli puolenvälin!!!!!!
sitten kun natsaa niin niitä tahtoo tulla neljä-viisi ihan peräjälkeen. Ja sitten kai seuraakin jo pian kutsu vallesmannille kortin kanssa. Ja paluu bussikortin kanssa.
- maalla ei mukavaa
opetelkaa ajamaan kirjoitti:
jostain syystä nämä kymmenen auton ketjukolarit keskittyvät sinne kehä kolmoselle.
Ehei, kyllä ne kolarikarkelot on ajettu maalaisten toimesta ulosmenoväyllillä.
Sitä se teettää, kun pitää asua pöndellä ja käydä PK-seudulla töissä. Työmatka vain "35 min" paitsi jos juuttuu ruuhkaan, jolloin menee tunti tai huonolla säällä kaksi. Se motivoi ottamaan pientä riskiä = ajetaan satasta että keritään livahtaa pois ruuhkahuipun alta, vaikka näkyvyyttä olisi vain 30 m. - iem1
Ootpa ollu aikamoinenn hurjapää. Tukkas on varmaan vieläki vauhdista punainen.
- 18+5000
Saksan autobaanoista ja Suomen moottoriteistä ei voi puhua samana päivänäkään.
Lohjan ja Turun välinen uusi moottoritie taitaa olla Suomessa ainoa pätkä, jonka saksalainen moottoritieksi tunnustaa. - Bleifuss
Suuri nopeus>suuri riski kirjoitti:
Laitatko vielä linkkiä väitteesi tueksi??! Kun Saksan vapaiden nopeuksien tieosuuksilla,joita muuten nykyään ei ole kovinkaan paljoa, sattuu onnettomuuksi on silloin kyseessä pahimmillaan jopa kymmenien ajoneuvojen suuruinen romukasa ja suuri määrä ihmisuhreja. Eli että autobahn:t ovat muita tieosuuksia turvallisempia-väitteesi kaipaa sitä linkkiä/todistusta asiasta. Se että sinä olet sitä mieltä ei vielä todista yhtään mitään!
Tässä olisi se linkki saksalaisiin tilastoihin:
http://www.dvr.de/betriebe_bg/daten/unfallstatistiken.htm - Liikenteessäeileikit
Autoilija3 kirjoitti:
Minä ainakin käyttäisin nopeuden suhteen tervettä järkeä ja sitä on eikä sen käyttöä ole kielletty. Olosuhteet ratkaisevat nopeuden. Usein esim. talvella on paremmat olosuhteet kuin mitä talvirajoitus on silloin voisi ajaa ainakin 20km/h lujempaa.
Jaaa-jaa,eli toisin sanoen ajellit ylinopeutta reippaamanlailla noilla joillakin tie osuuksilla...
Se on kumma,mistä kaltaisiasi älykääppiöitä oikein sikiäää?!?!?! Liikenne ei ole mikään leikkipaikka,vaan siellä tulee helposti ihan oikeasti romua ja uhreja!
Ja kyllä,tein ihan omanpäätelmän ajokultuuristasi.Se on että ajetaan 40kmh ylinopeutta tai 100kmh ylinopeutta jos siltä tuntuu.Ajattelet ilmeisesti että sinulle sopiva vauhti on se minkä satut kokemaan.Se mitä tolpassa lukee,on vain ojeellinen arvo.
Kukaan järkevä,normaalia ylinopeutta ajava ei tee tuollaista.Itselläni ohittaessa jos tulee 30-40kmh pahimillaan ylinopeutta,tulee vaistomainen jarrutus takaisin kaistalle palatessa.
Tiedän kaltaisesi ja toivon,että jäätte kiinni rysänpäältä ja kortti kuivuu kauuuuan! - Liikenteessäeileikit
Liikenteessäeileikit kirjoitti:
Jaaa-jaa,eli toisin sanoen ajellit ylinopeutta reippaamanlailla noilla joillakin tie osuuksilla...
Se on kumma,mistä kaltaisiasi älykääppiöitä oikein sikiäää?!?!?! Liikenne ei ole mikään leikkipaikka,vaan siellä tulee helposti ihan oikeasti romua ja uhreja!
Ja kyllä,tein ihan omanpäätelmän ajokultuuristasi.Se on että ajetaan 40kmh ylinopeutta tai 100kmh ylinopeutta jos siltä tuntuu.Ajattelet ilmeisesti että sinulle sopiva vauhti on se minkä satut kokemaan.Se mitä tolpassa lukee,on vain ojeellinen arvo.
Kukaan järkevä,normaalia ylinopeutta ajava ei tee tuollaista.Itselläni ohittaessa jos tulee 30-40kmh pahimillaan ylinopeutta,tulee vaistomainen jarrutus takaisin kaistalle palatessa.
Tiedän kaltaisesi ja toivon,että jäätte kiinni rysänpäältä ja kortti kuivuu kauuuuan!vastaukseni oli ap:lle
- ^^^^^^^^
Suuri nopeus>suuri riski kirjoitti:
Sulla luetun ymmärtämisvaikeuksia? Kerroin ettei niitä vapaannopeuksien tieosuuksia kovin paljon Saksankaan koko tiestöstä ole!
Maaliskuun alkupuolella ajelin Dusseldorfista, Hamburgin kautta Travemundeen, matkaa eräällä virityspajalla käynnin myötä, tuli n.600km.-
Tuolla välillä oli enemmän vapaan nopeuden aluetta kuin rajoitettua.
Ja tosiaan noin puolet autobaanoista on rajoittamatonta., kuten "nutaaja on riski" kirjoitti. Ei kai se Saksan koko tiestöstä ole kovin suuri osuus, mutta valtaväylistä se osuus on suuri.
Eihän Suomessakaan moottoriteiden osuus koko tiestöstä ole kuin murto-osa, mutta kovasti ne matkan tekoa helpottaa. - Autoilija3
Liikenteessäeileikit kirjoitti:
Jaaa-jaa,eli toisin sanoen ajellit ylinopeutta reippaamanlailla noilla joillakin tie osuuksilla...
Se on kumma,mistä kaltaisiasi älykääppiöitä oikein sikiäää?!?!?! Liikenne ei ole mikään leikkipaikka,vaan siellä tulee helposti ihan oikeasti romua ja uhreja!
Ja kyllä,tein ihan omanpäätelmän ajokultuuristasi.Se on että ajetaan 40kmh ylinopeutta tai 100kmh ylinopeutta jos siltä tuntuu.Ajattelet ilmeisesti että sinulle sopiva vauhti on se minkä satut kokemaan.Se mitä tolpassa lukee,on vain ojeellinen arvo.
Kukaan järkevä,normaalia ylinopeutta ajava ei tee tuollaista.Itselläni ohittaessa jos tulee 30-40kmh pahimillaan ylinopeutta,tulee vaistomainen jarrutus takaisin kaistalle palatessa.
Tiedän kaltaisesi ja toivon,että jäätte kiinni rysänpäältä ja kortti kuivuu kauuuuan!Eihän se silloin olisi ylinopeutta, jos ei ole nopeusrajoituksia!!!!
18+5000 kirjoitti:
Saksan autobaanoista ja Suomen moottoriteistä ei voi puhua samana päivänäkään.
Lohjan ja Turun välinen uusi moottoritie taitaa olla Suomessa ainoa pätkä, jonka saksalainen moottoritieksi tunnustaa.ja tiellä on yli kolme autoa niin eiköhän niistä kaksi tuki tien kun toinen ajaa 119km/h ja toinen ohittaa 121 km/h
Kyllä suomalainen auto- ja liikennekulttuuri kokonaisuudessa on käsittämätöntä juntteilua.
Euroopassa mietitään ruuhkien vähentämistä nopeuksia nostamalla. Täällä rakennetaan lisää valoja, valvontaa ja hidastetöyssyjä.
No paska sää (ja nastarenkaat) tietty rikkoo kaikki tiet, että vaikee tänne mitään liikennettä kehittävää onkaan rakentaa.- Kuivu pois
Liikenteessäeileikit kirjoitti:
Jaaa-jaa,eli toisin sanoen ajellit ylinopeutta reippaamanlailla noilla joillakin tie osuuksilla...
Se on kumma,mistä kaltaisiasi älykääppiöitä oikein sikiäää?!?!?! Liikenne ei ole mikään leikkipaikka,vaan siellä tulee helposti ihan oikeasti romua ja uhreja!
Ja kyllä,tein ihan omanpäätelmän ajokultuuristasi.Se on että ajetaan 40kmh ylinopeutta tai 100kmh ylinopeutta jos siltä tuntuu.Ajattelet ilmeisesti että sinulle sopiva vauhti on se minkä satut kokemaan.Se mitä tolpassa lukee,on vain ojeellinen arvo.
Kukaan järkevä,normaalia ylinopeutta ajava ei tee tuollaista.Itselläni ohittaessa jos tulee 30-40kmh pahimillaan ylinopeutta,tulee vaistomainen jarrutus takaisin kaistalle palatessa.
Tiedän kaltaisesi ja toivon,että jäätte kiinni rysänpäältä ja kortti kuivuu kauuuuan!Olet tyhmä apinaorja.
- ewrqweqewr
18+5000 kirjoitti:
Saksan autobaanoista ja Suomen moottoriteistä ei voi puhua samana päivänäkään.
Lohjan ja Turun välinen uusi moottoritie taitaa olla Suomessa ainoa pätkä, jonka saksalainen moottoritieksi tunnustaa.Ranskassa oli mun mielestä paremmat tiet kun saksassa.
- Vastuullista ajoa
No joo, mutta ottakaahan huomioon sellainen juttu et sitten kun autobahnalla rysähtää niin jälki on sen mukaista. Eli samantien on vähintään 15-20 autoa samassa kasassa ja jälki muutenkin on vauhdin mukaista. Koska tietenkin reaktioaika on ihan eri 100km/h vauhdissa kuin 200km/h vauhdissa.
Ja se ei tee eroa, kuoleeko/vammautuuko ihmisiä sitten kerralla monta tuollaisessa massarysäyksessä Saksan malliin vai 1-2 henkeä yksittäisissä parin kolmen auton kolarissa Suomen malliin.
Yleensä muuten noi isojen nopeuksien puolustajat, näistä käytännössä kaahaavat ovat lähes poikkeuksetta Audilla, Bemarilla ym. merkeillä ajavia. Olen sattunut vain huomaamaan ko asian. En ihmettelisi jos aloittajallakin sattuisi löytymään A8(tai ainakin A6 sporttiversio) Audi tms...?
Tosin sen verran Suomi voisi löyhentää, että noita perusrajoituksia voisi kyllä nostaa sen 10kilsaa: 80km rajoitus->90km ja 100km->110km. - ^^^^^^
Vastuullista ajoa kirjoitti:
No joo, mutta ottakaahan huomioon sellainen juttu et sitten kun autobahnalla rysähtää niin jälki on sen mukaista. Eli samantien on vähintään 15-20 autoa samassa kasassa ja jälki muutenkin on vauhdin mukaista. Koska tietenkin reaktioaika on ihan eri 100km/h vauhdissa kuin 200km/h vauhdissa.
Ja se ei tee eroa, kuoleeko/vammautuuko ihmisiä sitten kerralla monta tuollaisessa massarysäyksessä Saksan malliin vai 1-2 henkeä yksittäisissä parin kolmen auton kolarissa Suomen malliin.
Yleensä muuten noi isojen nopeuksien puolustajat, näistä käytännössä kaahaavat ovat lähes poikkeuksetta Audilla, Bemarilla ym. merkeillä ajavia. Olen sattunut vain huomaamaan ko asian. En ihmettelisi jos aloittajallakin sattuisi löytymään A8(tai ainakin A6 sporttiversio) Audi tms...?
Tosin sen verran Suomi voisi löyhentää, että noita perusrajoituksia voisi kyllä nostaa sen 10kilsaa: 80km rajoitus->90km ja 100km->110km.Edellisen kerran kun näin Saksan autobaanalla kolarin, sijnä oli tasan kaksi autoa.
Toinen autoista oli ojassa kyljellään, jokseenkin ilman vaurioita ja toisessa oli hieman etukulma kasassa.
Kävikö mielessäsi että sieltä Saksasta tänne uutisoidaan vain suuret kolarit?
Reaktioaikaan ei millään tavalla vaikuta auton nopeus.
Minä muuten en aja Saksalaisella autolla. - Autoilija3
Kuivu pois kirjoitti:
Olet tyhmä apinaorja.
et sinäkään sen parempi ole. kyllä nopeusrajoitukset tarvitsisi päivittää vastaamaan vuotta 2013
- Kuin rahaa pankkiin
Ajaisin noin yhdeksääkymppiä kuten tähänkin asti. Säästyy bensaa, ja autokin kuluu noilla kierroksilla vähemmän.
- Tärkeä näkökohta
Ja ehtii paremmin väistelemään tienpinnan vauriokohtia. Leasing-autot ovat tietysti erikseen (niitä en ostaisi käytettynä, sen verran suruttomasti paahtavat kuoppiin).
- porvarimersu
Tärkeä näkökohta kirjoitti:
Ja ehtii paremmin väistelemään tienpinnan vauriokohtia. Leasing-autot ovat tietysti erikseen (niitä en ostaisi käytettynä, sen verran suruttomasti paahtavat kuoppiin).
Hyi helvetti, tollasiltä köyhiltä pitäisi ottaa kortti kokonaan pois. Ootte vaan tien tukkeena.
- viiletäntiellä:)
ajaisin nii kovaaku moottorista lähtee tai riippuu tilanteesta ja aikataulusta
- suuntavilkkuräps
Mikä sinua nyt estää ajamasta ylinopeutta?
Kuules nyt älypää, se lisääntynyt polttoaineenkulutus on tuskin
sen enempää mitä saatat saada sakkoja, valvontaa kun on aika vähän. - Huomasitteko?
Siinä noin viiden minuutin kohdalla, kaverin eteen osuu joku nysväri jonka takia nopeus pitää pudottaa 240 km/h:n nopeudesta 130 km/h:n. Silti sälli ei aja kiinni takapuskuriin, ei vilkuttele valoja, eikä edes kiroa itsekseen. Hämmästyttävää!
Toista se on täällä Suomessa...- Ihmekkös tuo
täällä ajaa lujaa moni sellainen kuski,ketä ei osaa ajaa!
- nnllnnklnklnlk
Ihmekkös tuo kirjoitti:
täällä ajaa lujaa moni sellainen kuski,ketä ei osaa ajaa!
Opettele kirjoittamaan/puhumaan oikein.
No se toinen varmaan osaa siitä vaihtaa kaistaa ja väistää, toisin kuin täällä suomessa.
- hölmölässä
Meidän isi ajais kyll lujempaa ku teijän tyhmä-isi skodallaan.
- optimi vauhti
Minä ajan motarilla 98kmh, muualla nopeusrajoitusten mukaan, ihan bensiinin säästämiseksi, ja mulla ei ole kiire.
- olet surkea pässi
tuollainen "säästäjä" pitäisi lopettaa ihan yhteisen hyvän nimissä. itsekäs paska tukit muiden kulkemista.
- 3245tt
Mene sinne Laihialle bussilla tukkimasta teitä!
- joku vaan
olet surkea pässi kirjoitti:
tuollainen "säästäjä" pitäisi lopettaa ihan yhteisen hyvän nimissä. itsekäs paska tukit muiden kulkemista.
Minä en ole koskaan kokenut hieman hitaammin ajavia moottoritiellä ongelmaksi. Onhan siellä sentään ohituskaista, enkä ole koskaan nähnyt millään moottoritiellä sellaista ruuhkaa, ettei ohittamaan pääsisi ollenkaan. Jos hermot eivät kestä hetkenkään viivytystä, olisi parempi pysyä pois liikenteestä.
- rajoituksethomoille
jos ei olisi rajoituksia nii tietysti aina täysiä!!!
- niin juuri
rajoituksethomoille kirjoitti:
jos ei olisi rajoituksia nii tietysti aina täysiä!!!
Jos ei olisi rajoituksia niin ajaisin aina viittäkymppiä. Turha olisi narista kenenkään silloin alinopeuksista. KAIKKI nopeudet olisi yhtä sallittuja.
- Näinkö te
rajoituksethomoille kirjoitti:
jos ei olisi rajoituksia nii tietysti aina täysiä!!!
siellä amiksen tupakkapaikalla tuumasitte?
- hupi- tai hyötyajo
90 km/h polttoaineen säästösyistä. Mutkaisemmilla teillä 80 km/h jotta ei tarvitsisi ohjailla.
Rajoitusnopeutta tulee ajettua koska ohittajat aiheuttavat vaarallisia tilanteita, ja juuri ylinopeuden vuoksi tehdyissä ohituksissa se ylinopeuden haitallisuus konkretisoituu. Ei ylinopeutta = ei ohituksia vastaantulijoiden kaistalla.
En väitä että 250 km/h olisi aina vaarallista vaikka lehtiotsikoissa väitetääkin poikkeuksetta että on syytä epäillä että on aiheutettu hengenvaaraa toiselle, vaan tilannenopeus on se mikä ratkaisee.
Turvavälien kuuluu venyä nopeuksien mukaan, ja vain harva ymmärtää että nopeuden kaksinkertaistuessa jarrutusmatka nelinkertaistuu. Ja toiselle aiheutettu vaara (ei vain vahinko) on rikos, mutta jos itse ajaa metsään on se "voi-voi, kävipä nolosti". Silloin voi vain toivoa että vakuutus korvaa eikä kysele tuliko kaahattua laittomasti (vrt. pyromaaniin).- ^^^^^^^^^^
" Ei ylinopeutta = ei ohituksia vastaantulijoiden kaistalla."
Viime viikolla 100km/h rajoitusalueella ajoin peräkärry perässä 80km/h ja silti jouduin 400km matkalla tekemään useamman ohituksen. - hupi- tai hyötyajo
^^^^^^^^^^ kirjoitti:
" Ei ylinopeutta = ei ohituksia vastaantulijoiden kaistalla."
Viime viikolla 100km/h rajoitusalueella ajoin peräkärry perässä 80km/h ja silti jouduin 400km matkalla tekemään useamman ohituksen.=> ajoin peräkärry perässä 80km/h
Tarkennatko minkälaisissa tilanteissa jouduit ohittamaan? Peräkärryä ei saa vetää yli 80 km/h edes moottoritiellä, tai jos tiekohtainen rajoitus on alempi niin luonnollisesti ei sitäkään nopeutta saa ylittää.
Minulle ohitustilanteet ovat hyvin harvinaisia, mutta se ei tarkoita etteikö jollakin toisella tiellä voisi olla erilainen liikenne. Kun noudatan nopeusrajoitusta tulen ohitetuksi melkeinpä joka reissulla, ja vähimmillään joku rikkoo turvavälisääntöä. Mutta laillisia ohituksia ei tule tehtyä kuin muutama kesän aikana. - ^^^^^^^^^^
hupi- tai hyötyajo kirjoitti:
=> ajoin peräkärry perässä 80km/h
Tarkennatko minkälaisissa tilanteissa jouduit ohittamaan? Peräkärryä ei saa vetää yli 80 km/h edes moottoritiellä, tai jos tiekohtainen rajoitus on alempi niin luonnollisesti ei sitäkään nopeutta saa ylittää.
Minulle ohitustilanteet ovat hyvin harvinaisia, mutta se ei tarkoita etteikö jollakin toisella tiellä voisi olla erilainen liikenne. Kun noudatan nopeusrajoitusta tulen ohitetuksi melkeinpä joka reissulla, ja vähimmillään joku rikkoo turvavälisääntöä. Mutta laillisia ohituksia ei tule tehtyä kuin muutama kesän aikana.Sellaisessa tilanteessa että hitaammin ajava henkilöauto tuli perä edellä vastaan, eli ajoi alle 80km/h 100km/h rajoitusalueella.
Kyse ei ollut moottoritiestä, vaan reittini oli Tampere-Huittinen-Eura-Laitila-josta käännyin pienemmille teille ja sitten matka takaisin Tampereelle.
Sen sijaan kyselyssäsi ihmetyttää, etkö ymmärrä lukemaasi?
Kirjoitin ajaneeni 80km/h, 100km/h rajoitusalueella.
Miten ihmeessä asiaan liittyy, ettei moottoritiellä saa peräkärryä vetäessä ajaa yli 80km/h, tai ettei nopeusrajoitusta saa ylittää?
Jos sinulle ohitustilanteet on harvinaisia, et aja lähellekään suurinta sallittua nopeutta, tai vaihtoehtoisesti ajat hyvin vähän.
Ilmeisesti myöskään nopeusmittarisi virheestä olet autuaan tietämätön. - vittuuntunut1
hupi- tai hyötyajo kirjoitti:
=> ajoin peräkärry perässä 80km/h
Tarkennatko minkälaisissa tilanteissa jouduit ohittamaan? Peräkärryä ei saa vetää yli 80 km/h edes moottoritiellä, tai jos tiekohtainen rajoitus on alempi niin luonnollisesti ei sitäkään nopeutta saa ylittää.
Minulle ohitustilanteet ovat hyvin harvinaisia, mutta se ei tarkoita etteikö jollakin toisella tiellä voisi olla erilainen liikenne. Kun noudatan nopeusrajoitusta tulen ohitetuksi melkeinpä joka reissulla, ja vähimmillään joku rikkoo turvavälisääntöä. Mutta laillisia ohituksia ei tule tehtyä kuin muutama kesän aikana.johtuu siitä ku kaikki sekopäät ajaa 70 tai alle.. jos alittaa rajoituksen nii kortti pois iäksi!!
- M.75.
Enimmäkseen tulisi ajettua samoja nopeuksia kuin nytkin, eli aikalailla nopeusrajoitusten mukaan. Joskus märkäkorvana olisi varmaan kaasujalka ollut raskaampi, kun älliä ja malttia ei ollut, ja työpaikallakin pomo saneli aikataulut. Nykyään voin itse valita aikatauluni, ja se on kuulkaa paljon mukavampi olotila kuin juoksupoikana oleminen.
- seniorisyöpäläiset
eläkeläisien pitäisi ajella pikkuteitä ja vältellä vikkaita aikoja jos logiikka on ajella hissukseen muiden tukkeena.
- teinikikulit....
seniorisyöpäläiset kirjoitti:
eläkeläisien pitäisi ajella pikkuteitä ja vältellä vikkaita aikoja jos logiikka on ajella hissukseen muiden tukkeena.
Teinikikuleille pitäisi tehdä ihan oma kaista muun liikenteen viereen, Jossa nämä "isänmaan toivot" voisivat vapaasti kokeilla kilpa-ajajan taitojaan. Olisi hauskaa seurattavaa muilla kaistoilla ajeleville, Että kuka jää henkiin, Ja kuka ei......
- M.75.
seniorisyöpäläiset kirjoitti:
eläkeläisien pitäisi ajella pikkuteitä ja vältellä vikkaita aikoja jos logiikka on ajella hissukseen muiden tukkeena.
Sinä epäilemättä ajattelet niin, mutta millä tavoin se minun kirjoitukseeni liittyy?
- Raumma
Sanoppa ketjun aloittaja, kuinka monta kertaa nopeusvalvonta kamera väläytteli sulle mukavaa matkaa. Porin ja Rauman varrella nimittäin niitä tolppia on ku sieniä sateella.
Eipä muuta, ku ajellahan sitte ihmisiks siä liikentees ;) - SAIRASTA HOLHOAMISTA
jOKAINEN AJAKOON MITÄ VAUHTIA AJAA.aNNETAAN SANKTIOITA NIILLE KETKÄ AIHEUTTAA NIITÄ ONNETTOMUUKSIA.nYT ON TILANNE NIIN ETTÄ KOLRIN AIHEUTTANEET EHKÄ SAAVAT PIENET SAKOT MUTTEI MUUTA.YLINOPEUDEN AJAJALTA OTETAAN KORTTI POIS VAIKKEI OLE AIHEUTTANUT MITÄÄ.SUOMI ON PASKA MAA "!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
- SAIRASTA HOLHOAMISTA
SUOMI ON SIIS P.A.S.K.A MAA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
- olet sairas....
MUUTA SIIS SINNE SAKSA NIMISEEN P.A.S.K.A.M.A.A.H.A.N!!!!!!!!!!!!!
- fdfsdfs
Joskus ennen vanhaan ei ole ollut nopeusrajoituksia. Isäni kertoi tuosta ja muistaakseni kuulema 160 km/h oli ajellu. Ei silloin tosin ole ollut ruuhkaakaan tiellä ja tiet olleet sorateitä. Mutta kylläjän sorateilläkin voi ajaa kovempaakin.
- märkäkorvalle oppia
Joskus ennenvanhaan ei ollut rajoituksia ja autojakin oli vain viidesosa nykyisestä määrästä.
Silti onnettomuuksissa kuoli yli 1000 ihmistä vuodessa.
http://www.stat.fi/tup/suomi90/lokakuu.html
Ja, huom. tämä siitä huolimatta, että joskus 70-luvun alkuvuosina tyypillinen auto oli joku Fiat 600, Kulpavolkkari tms. vauhtihirmu, millä huippunopeus saattoi just ja just olla yli 100 km/h. Että jotta kyllä ne todelliset marssivauhdit ovat silloinkin jääneet alle satasen. - Wanha Suhari
märkäkorvalle oppia kirjoitti:
Joskus ennenvanhaan ei ollut rajoituksia ja autojakin oli vain viidesosa nykyisestä määrästä.
Silti onnettomuuksissa kuoli yli 1000 ihmistä vuodessa.
http://www.stat.fi/tup/suomi90/lokakuu.html
Ja, huom. tämä siitä huolimatta, että joskus 70-luvun alkuvuosina tyypillinen auto oli joku Fiat 600, Kulpavolkkari tms. vauhtihirmu, millä huippunopeus saattoi just ja just olla yli 100 km/h. Että jotta kyllä ne todelliset marssivauhdit ovat silloinkin jääneet alle satasen.Jep. 70-luvun alussa sai vielä ajaa niin lujaakuin halusi ja autolla pääsi. Sain itse ajokorttini niihin aikoihin ja muistan paitsi sen, että jollain uudennihkeällä Vauxhall Victorilla (faijan auto) joskus kokeiltiin mitä koneesta lähtee.
Toisaalta sen ajan yleisimmät autot olivat yleensä vanhoja, edellisten vuosikymmenten malleja, joihin tavallisilla palkansaajilla juuri ja juuri oli varaa. Ei siis voi edes ajatella, että oltaisiin ajeltu uudella Opel Mantalla tms. sen ajan huippukiesillä, kun niihin (edes pari-kolme vuotta vanhoihin) käytettyihinkään ei meinannut normi-insinöörillä rahat riittää. Duunarin rahoista nyt puhumattakaan.
Vielä puolivälissä 70-lukua Suomessa oli8 ain n. 1/3 nykyisestä autokannasta ja liikenteen määrät vähäisiä. Toisaalta autot olivat vanhoja romuja enimmäkseen, renkaat kuluneita (samoilla ajeltiin ympäri vuoden), tiet huonoja ja ajokulttuuri surkea. Aivan huimia riskejä oettiin ohituksissa ja tilannenopeudet olivat aivan liian korkeita. Tuloksena näki veristä mössöä ja autonpalasia yleensä joka viikonloppu, kun ajeli Helsingistä mökkireissuille Saimaan suuntaan. Pari todella pahaa onnettomuutta tuli itsekin nähtyä ratin takaa, vaikka en osaslliseksi niihin joutunutkaan.
Nykyiset nopeusrajoitukset ovat toisinaan paikallisesti kohtuuttomia. Silti, jos ajettaisiin vapailla nopeuksilla, niin Suomessa kuolisi varmasti moninkertainen määrä ihmisiä enemmän liikenteessä kuin nykyään vuositasolla.
On myös muistettava, että iso osa kuolonuhreista on niitä, joilla on huono tuuri sattua autonsa hallinnan menettäneen kuskin tielle. Kaaharit tappavat itsensä lisäksi koko joukon syyttömiä.
Vaikka liikenteessä kupparit ärsyttävätkin, niin eiköhän yritetä vain sietää tilannne. Kaahaamalla säästää lopulta aika vähän aikaa, mutta riskeraa oman ja monen muun hengen. Ja mitä väliä sillä lopulta on (näin loma-aikaan varsinkaan) onko mökillä 20 minuuttia aikaisemmin vai myöhemmin.
- nankka
Mikä ihmeen kiire ihmisillä on joka paikkaan?? Miks pitää ajaa niin lujaa? Just autoilijoissa ton "kiireen" huomaa parhaiten: talla pohjassa joka paikassa ja jos vähän joutuu odottelemaan niin kiukutellaan ja tööttäillään. Kai se kiireen suhteellisuus on sitten niin hämärtynyt, mutta hei, jotkut kulkee koko ajan pyörällä tai kävellen ja silti ehditään hyvin! Ottakaa mallia.
- risto l
suomi on sääntöjen ja kieltojen maa ja Räsänen kieltää kokoajan lisää minkä kerkii. pitäs saada kielto näille kielloille ja antaa ihmisen aprikoida itse omilla herneillä mikä on järkevää mikä taas haitallista esin terveiydelle. ja jos joku haluaa vetää huumeita niin vetäköön ja jos joku haluaa myydää riemulootaansa jollekkin ni myyköön. en sano onko se oikein vai väärin se jääköön lukijan päätettäväki, mutta ei se saa olla lailla kielettyä!!!
- Oyutta
En luultavasti ajaisi kovinkaan lujaa. Selkeillä osuuksilla maksimi voisi olla ehkä 120km/h.
En tosin hirveästi ole ajanut motareilla, joka tietenkin kehittää ajotaitoja suuremmille nopeuksille. - Olisihan se kivaa
Olisikin aika hienoa kyllä, jos ei olisi rajoituksia. Tosin mun oma 98' vuotinen neliovinen pösö ei kyllä pääse kovin suuriin lukemiin, varmaan johonkin 120km/h pääsee jos sitäkään kun tuntui ettei tehot riitä.
- säästeliäs
Nopeuden noustessa tilastollinen riski onnettomuudelle kasvaa ja onnettomuuden vakavuus toisessa potenssissa. Aikasäästö on kuitenkin vähäinen. Kyllä nykynopeudet 80, 100 ja 120 ovat aika hyvät, jopa moottoritiellä vähänkin vilkkaamman liikenteen aikana noin 130 mittarinopeus tuntuu luontevalta, koska siellä on myös 80...100 ajavaa raskasta liikennettä. Sitten yksi asia on polttoaineen kulutus, joka kasvaa nopeuden neliössä. Itselle noin 20000km/a ajavalle on viime vuosina vakiintunut polttoaineen kustannuksen minimointia eräänä tavoitteena pitävä ajotapa. Maantieajossa 200km päässä sijaistevalle vapaa-ajanasunnolle matka taittuu joutuisasti, vähän stressaavasti ja säästeliäästi ajatietokoneen periilä näyttäessä 4,8...5,0 l/100km dieselin kulutusta. Auto on Audi A4 TDI 130kw Multitronic.
- n30+
Vauhtini olisi 20-45 km/h varmaan. Edellisyönä joku kaahasi älytöntä vauhtia moottoripyörällä, missä oli tiekamerat.
- autoileva nainen
Ajan vuodessa n. 60000 km yksityisajoa ja olen saanut korttini silloin, kun noita nopeusrajoituksia ei tosiaan ollut kuin taajamissa. Minua ihmetyttää kaikkein eniten ne autoilijat, jotka ajavat 80 km/h alueella 60 km/h ja samat ajavat sitten 100 km/h alueella 80 km/h (keskellä tietä), mutta arvatkaa mitä, kun tulee ohituskaista tai pidempi suoran pätkä, niin he ajavat 110 km/h 100 km/h alueella jne. ja heti ohituskaistan jälkeen jarrut pohjaan.
Minusta poliisien pitäisi sakoittaa juuri näitä "häiriköitä", eikä turvallisissa ohituksissa sattuvia pieniä ylinopeuksia. Silloin, kun minä sain kortin oli jo ohjeena se, että ohitus tehdään turvallisesti selvästi nopeutta nostamalla, jolloin ohitusmatka jää mahdollisimman lyhyeksi.
Itse ajan aina kelin ja tilanteen mukaan, mutta ajaisin aivan varmasti erilaisilla nopeuksilla, jos nykyisiä rajoituksia ei olisi.
En pelkää ajaa tuiskussa enkä tuiverruksessa. Ajelen yleensä pitkillä matkoilla ja hyvillä teillä "vakkari" päällä ja se on säädetty n. 10 km/h yli rajoituksen. - Kirjaudu sisään
Hmm.. Ajaisin tällöin laillisesti samoja nopeuksia kuin nykyään lakia rikkoen. Eli hyväkuntoisella maantiellä, hyvissä olosuhteissa sataakahtakymppiä ja motarilla sataaneljääkymppiä. Muuten tietysti olosuhteiden mukaan.
Kaiiki pääteiden nopeusrajoitukset pitäis muuttaa liikenne- ja sääolosuhteet huomioiviksi- merkit siis sähköisesti muuttuviksi. Esim. vähän liikennettä ja hyvä keli motarilla, niin rajoitus voisi aivan hyvin olla 140 km/h. Siitä alaspäin ja tarvttaessa vaikka kuuteenkymppiin (lumipyry liukas keli)- Miks kalliita
liikennemerkkejä ku saman hoitais lakimuutoksel,mitä kyl ei ikinä tule!sen verran hyvä rahastus tuo on valtiol.
- heh.
niin kovaa kuin kottero kulkee... Ei vaiskaan. Kotteroni on niin huono ajettava, etten ajaisi yli 120km/h. Tuo onkin tällä hetkellä suurin sallittu, joten ihan riittävän hyvä romu.
Et sitte kasitiellä pamauttanu kameraan ? :)
- MSM83
Tpe-Hki välillä on vain kaksi mutkaa missä nopeus pitää pudottaa alle 160km/h, Volvo 850 T5 230hv kulutus on 160km/h 8,6l/100km.
- ?????????
Oletan että lyhenteesi Tpe tarkoittaa Tamperetta, jonka virallinen lyhenne on Tre.
Mutta missä on ne kaksi kohtaa, jossa nopeus pitää pudottaa alle 160km/h?
Ne Kiillon kohdalla olevat mutkat olen ajanut läpi yli 200km/h nopeudella ja auto ei ajo-ominaisuuksillaan ollut lähellekään Volvon tasoa.
- ehdotustajuu
Nopeus riippuu täysin autosta, hyvällä autolla 140 ei tunnu missään missä kotterossa saa pitää ratista ja karmeista kiinni rystyset valkosena. Laatuluokkaa vielä paremmassa autossa 180 km/h menee ihan toisellä kädellä leppoisasti eikä auto vetele mihinkään oli uraa tai ei, jarrut hydro-elektroniikkaohjattuja niinkuin ohjauskin (ei mikään suora tanko konehuoneeseen).
Mitä tulee tuohon ennen vanhaan ei ollut rajoituksia niin siihen aikaan autojen mittarit näytti 20-30%% helposti liikaa (ei siis ajettukaan niin kovaa).
Mielestäni nopeudet vois nostaa mutta tienparannuksia pitäs tehdä ensin, kuopat pois ja kunnon pientareet. Ei voi ajatella ajavansa 120 km/h ja mopoilia menee siinä metrin verran oikealla. Tiet ei vaan kestä jos nastoilla vedellään, et kitkat alle. - seon ni
Mihin kiire...... paljonko voitat ajassa 200 km vamatkalla ? Ajamalla rajoituksien mukaan tai kaahaamalla ja vaaratilanteita aiheuttamalla kymmeniä... leppoisasti perille ! varaa aikaa 5 - 10 minuuttia lisää.....
- Järkeä liikenteeseen
Ajaisin varmaan suunnilleen kuten nykyisinkin, kohtalaisen rauhallisesti ja tilanteen mukaan sopeuttaen. Osaan lähteä matkaan ajoissa enkä pidä stressistä jota nopeuden nosto tuo väkisin tullessaan, liikennettä kun on muutakin kuin vain Minä Itse. Enkä ymmärrä miksi pitäisi ehdottomasti nostaa polttoaineen kulutusta nykyisestä kun voitetusta ajasta ei kuitenkaan ole mitään taloudellista hyötyä.
- Järjen mukaan
Tilanteen mukaan aina ajelen, en katsele nopeusrajoituksia. Ylinopeussakkojakin vain yhdet viimeiseltä kymmeneltä vuodelta.
Lainsäätäjää ei paljon kiinnosta yksittäisen automiehen tai motoristin näkemys omista taidoistaan tai muiden kyvyttömyydestä. Sillä on siellä onnettomuustilasto, ja jos siinä tilastossa onnettomuuksien vähäisyys korreloi ankarampien rajoitusten kanssa, ankarammat rajoitukset tulevat voimaan ja pysyvät voimassa. Täällä netissä on siis turha parkua. Kyllä sieltä ministeriöstä semmoiset nootit luetaan, että kovempikin automies ymmärtää pysyä täällä netissä jupisemassa.
Sillä on siellä pari muutakin tilastoa: nuoret miehet, jotka ottavat riskejä liikenteessä, myös aiheuttavat onnettomuuksia. Ei lainsäätäjää kiinnosta kenenkään itsetunto ja käsitys omista ajotaidoistaan. He rakastavat sen verran lippispäisiä bemaripoikia ja keski-ikäisiä uusmotoristeja, etteivät usko heidän vakuutteluihinsa. He katsovat tilastoa ja toteavat, että yleiset luulot ja todistetut tiedot eivät käy yksiin. Näissä keskusteluissa taitavatkin olla hiljaa ne, jotka ovat kantapäänsä kautta oppineet ajotaitojensa rajallisuuden.
Minulle nämä nykyiset rajoitukset ovat useimmiten täysin riittävät. Tottahan tasaista, tyhjää valtatietä voisi päästellä yli kahta sataa. Minulla on siihen helpostikin kykenevä ajoneuvo. Tiellä pysyminen ei ole se ongelma, vaan yllättävät tapahtumat. Aika ajoin näkee esimerkiksi niitä maanteiden urhoja, jotka ehdottomasti ovat sitä mieltä, että kyllä tavalliselle tielle mahtuu kolme autoa rinnakkain. Ja niin yleensä mahtuu. Täpärissäkin ohituksissa autojen väliin mahtuu sentää Herätkääpä-lehti. Entä sitten kun kaksi tällaista kyllä-mahtuu-ja-ehtii-miestä kohtaavat? Parhaassa tapauksessa selvitään paniikkijarrutuksilla.
Pari seikkaa on, joissa voisin ajaa kovempaa: etenkin kevättalvien kuivilla, hyvillä kantateillä on niin tylsää ajaa kahdeksaakymppiä, että ihan rehellisesti arvelen ajatusten harhailevan aivan liian kauas ajamisesta. Joko siis rajoituksia voisi nostaa tai sitten pitää olla jotakin muuta virikettä, joka pitää huomion ajamisessa. Tyhjällä moottoritiellä todellinen ajonopeuteni tuppaa nousemaan 130 - 140 km/h paikkeille. Ja lopulta se vastaus kysymyksiin: jos rajoituksia ei olisi, olisin taatusti nuorena ajanut niin että muutaman kerran olisin pelästynyt kunnolla tai joutunut onnettomuuteen. Nykyisellään ajonopeuteni varmasti olisivat hiukan tällä hetkellä sallittuja korkeammat, mutta toisaalta minäkin ajattelen polttoainekuluja ja suurten nopeuksien stressaavuutta.- PoliisinTytär87
Ilmoitettu poliisille viesteistä joissa tunnustetaan ylinopeus
Itse en hyväksy lakien rikkomista! Haluan tekijät kiinni!- Kehoittaja-1
Vedäppä vaikka hanskaan (ystävällinen kehoitus, ei täytä herjaamisen eikä seksuaalisen häirinnän tunnusmerkkejä).
- kysyjä
Olisi kysymys.?
- JMAN10
Riippuen tieosuudesta, autosta ja kuskista. Vanha naiskuski -92:sen Nissan Micran ratissa on todella vaarallista jo 80 nopeuksissakin, mutta sitten taas esimerkkipätkän 30-40v mieskuski Audillansa on hyvin turvallinen vaihtoehto jopa yli 200 nopeuksissa.
Itse jakaisin kuljettajat tai ajoneuvot eri nopeusluokkiin erivärisillä kilvillä. Näin jollakin olisi max 80km/h rajoitus, toisella 120km/h ja kolmannella vaikkapa 200km/h merkityillä alueilla. - uikjytrfyuuikjytg224
Joskus hölmönä nulkkina tuli kaahailtua, mutta nyt jopa 36 vuotiaana tykkään ajella rennommin. Eli varmastikin aika lähellä nykyisiä rajoituksia mentäisiin.
Mutta jotain autobahnia on turha verrata suomen oloihin, meillä uudetkin tiet voivat olla tehty niin päin persettä. - Warre Paras
Juu Kannatan hyvillä moottoriteillä max nopeudeksi 150 km/h, jolloin voisin aina ajaa lämä tiskissä parhaalla mahdollisella autollani niin kovaa, kuin siitä irtoaa ja kateelliset puisivat pyykkipoika nenässä nyrkkiä perässäsäni, koska ''autoni'' on tosi makee musta Wartburg 353 Limousine.
2-Tahti, tärisee, rämpättääpättäää, ja savuttaa tosi mahtavasti.
HAASTAN KAIKKI Audi, Bmv, Mercedes, Lexus, Jaguar, yms. lostoautojen fanaattiset kannattajat kisaan Wartburg 353 Limousineni kanssa, kisataan siitä kenen auto tunkee eniten 2-tahti savua putkesta ulos.
Ja häviätte kaikki minun Limousinelleni, jos ei satu tulemaan piikki kärkiin HEHHEHHEE . - noniin
todella mielenkiintoinen keskustelu
- Mijoona km takana
Kesäisillä moottoriteillä 200 km/h jollei sada. Muuten nopeuteni olisivat aika lailla samat kuin nykyään ts. rajoitusten mukaiset.
Helsinki-Oulu autobahnin rakentaminen olisi hyväksi Suomen kansantaloudelle. Edelläolevalla videolla tie oli todella hyvässä kunnossa eikä siellä ollut Suomesta tuttuna töyssyjä, notkoja ja paripyöräuria. - KKHS
Ilman rajoituksia voisin ilman paheksuntaa körötellä 1600 kierroksella minuutissa, vitosella isolla tiellä (n. 60 km/t) nelosella pikkutiellä (n. 40 km/t) ja taajamassa kolmosella (käytännön kaupunkinopeus).
Renkaat ja polttoaineet pitää kuitenkin itse maksaa, ja oma turvallisuus kaahatessa ensinnä heikkenee. - MSM83
Onhan meillä työvoimaa somaliasta tuotuja mutta ne ei tottele muuta kuin ruoskaa, teetetään niillä Helsinki Oulu baana samalla tyylillä kun sotavangeilla rakennettiin rautatietä, ruokapalkalla jos työ ei maistu niin kuolkoot nälkään.
- sorrettu
Olipa kerran Matti. Tämä joutui Hölmöläisten tieosuudeelle. Hölmöläisäiset ajoivat jatkuvasti rajoituksista välittämättä
- Huonot tiet esteenä
Tiet ovat niin huonossa kunnossa että nykyisetkin nopeudet on paikoittain liikaa. Moottoritiet on melko varmasti Euroopan huonoimpia. Itselläni ei ainakaan ole mielenkiintoa ajaa kovempaa ja särkeä renkaita tai vanteita kuoppiin. Aikahyöty on mitätön riskeihin nähden, hauskuus on taas eri asia. Lisäksi monille autoillijoille jo taajamanopeuksissa auton hallinta ja muiden liikkujien huomioiminen on ylivoimaista. Siihen yhtälöön ei sovi vapaat nopeusrajoitukset.
- Mosse 1500M
Moottoriteille 80, muualle 60 ja taajamat tietenkin 40 km/h ; )
- SOORETTU
IHAN SOPIVA
- olen vain minä
rajotinta vasten paukuttaisin taukoomatta...
- Urheilutähti
Niin ajeltaisi vain kukaron mukaan vailla mitään nopeusrajoutuksia.----------------------------------------
- Sorrettu
Tämä koko viestiketju on tehty ainoastaan provosointi-mielessä. Tilastot näyttävät ehdottomasti toista. Liikennekuolemia ja kolareita on saatu nopeusrajoituksilla vähennettyä. Se joka muuta väittää, valehtelee. Muistakaa,että hautajaiset eivät ole ainoastaan omanne.
- hjlhjvvc
Kukaan ei taida muistaa aikoja jolloin Suomen teillä ei ollut nopeusrajoituksia, ei vyöpakkoja, eikä mitään muutakaan, vaan kaikki oli vapaata riistaa.
Hengenlähtöjä oli niin paljon että sen vuoksi määrättiin vyöpakko ja nopeusrajoitukset.
Ja silloiset autot eivät ajaneet satasta kuin insinöörien villeissä unelmissa.
Pori rauma välillä on yleensä niitä hidastelijoita aina edessä eikä pääse kuitenkaan ajamaan yhtään lujempaa.
Henkilökohtainen ohitusennätykseni on tv linkin kohdasta luvian sahan kohtaan yksimittainen jonon ohitus.
Oli hirveän pitkä autojono eikä sattunut tulemaan ketään vastaan, ajelin kaikessa rauhassa koko jonon ohi.
Jonoa oli vetämässä kaksi asuntoautoa jotka olivat keränneet taakseen usean kilometrin mittaisen jonon, vauhtia heillä oli noin 60km tunnissa.- toinen vesimies
puhelet totuuksia. noin minäkin ajattelen, jopa testannut samaa asiaa kuin sinä. ja ajellut monta vuotta järjen ja tilanteiden mukaan. nyt nysvään alinopeutta koska ylinopeussakkoja tuli huonon tuurin tähden. ajelen tasan nopeusrajoitusten mukaisesti, ja jo on meinannut tulla monta kertaa kolari, koska hädissäni kyttään kameroita ja nopeusrajoituksia silmä kovana, meinasin jopa ajaa yhden ihmisen päälle (anteeksi sinulle siitä jos tätä luet, minun piti varmistella rajoitusta etten saisi sakkoja ja menettäisi korttia niin en siksi huomannut sinua). olen huomannut, että huomioni on nykyään aivan muualla kuin liikenteessä. se taitaa tämän holhousyhteiskunnan tarkoitus ollakin?
- Vittusäoottyhmä
Etkö olekin?
- mtvmediajarre
- Minnie..
Vaikka paljon olen ajellut niin mulla ainakin nykyään niin herkkä itsesuojeluvaisto että ei vain pysty kaahailemaan! Joskus yöllä olen jossain autoa kokeillut oikeasti hiljaisella tiellä paljonko lähtee... Jos rajoitukset otettaisiin kokonaan pois käytöstä niin silloin voisi kehitellä omat tiet tosi hitaille ja ylivarovaisille kuskeille, reippaille ja kolmas oma kaahareille heh.... Oon itse ollut kyydissä kun autolle mentiin motaria helsingistä pohjoiseen päin 220 km/h ja ei tosiaan ollut tyhjä tie. Kyllä pelotti ja jännitin ihan kaikkia kehon lihaksia niin että tuntui vielä kahden viikon päästäkin! Ihan sama kaahailkoon kukin niinkuin tykkää mut itse en ainakaan halua kuolla nuorena! Liian moni kaveri lähtenyt täältä kun on ollut räikkösen jalat mutta omat kädet...
- liikennenimisteri
kyllä voisi autoilijoille jonkun kypärä pakon vielä laittaa ja rajoituksia voisi pudottaa niin ettei ainakaan yli 60 kmh nopeuksia olisi.
sakot voitaisiin ainakin tuplata ja kaikilta kortti pois.
autoihin pitäisi vielä lisätä takalasiin hyttysverkot ettei samaan suuntaan lentävät hyttyset törmäilisi takalasiin .
renkaisiin pitäisi lisätä minimi kulutuspinnaksi 7,5 mm alle sen jos on niin rangaistus pitäisi olla samaa tasoa kun mitä saa harkitusta murhasta.
pakoputkesta ei saisi tulla ääntä eikä sauhua yhtään tai jos tulee niin ainakin 2,5v linnaa ja siitäkin pitäisi maksaa veroa ainakin 45 egee per vuorokausi.
kännykkään puhuminen pitäisi kieltää myös kävellessä ja istuessa ja turvavyö pakko myös puöräilijöille ja olis mulla muutama muukin ehdotus mut en viitsi kirjottaa enempää.
autoihin vois kyllä vielä laittaa sellanen ylimääräinen tilapäinen käyttömaksu jonka vois muuttaa pysyvksi veroksi muutaman vuoden sisällä ainakin 150 egeä se.
katsastus pakolliseksi kuukauden välein.
ja jos auto on yli 3kk vanha se pitäisi kierrättää metalli ja muoviromuksi.- koppi puuttuu
Kypäräpakko voisi olla todellakin, mutta ei aina. Keliolosuhteet näyttäisivät, olisko kulloisellakin osuudella kypäräpakko vai ei. Huonoille talvikeleille se pitäisi laittaa. Joku tienposkeen laitettava ilmoituslaite vaan kehitteille, joka ilmoittaisi pitääkö kypärää käyttää vai ei. Samalla lisättäisiin kypärien myyntiä. Voisi lisäksi kehittää autoiluun sopivat kypärät. Myös tuo tienposkeen laitettava digitaalinen ilmoitin pitäisi rakentaa. Sitä ennen lakialoitus asiasta! Joo, varteenotettava vaihtoehto todellakin! En tiedä, pitäisikö aikuisille myös tehdä turvaistuin, olisiko siitä apua? Ainakin joku pieni koppi lisäksi auton sisälle, johon matkustaja voisi mennä. Tällä tavalla saataisiin lisää pehmustetta kolarien varalle. Tämä olisi sikälilin hyvä, että ei kolarin sattuessa tavarat lentelisi päälle. Mutta jos ei koppia, niin ainakin kypärä. Kopin nimi voisi olla turvakoppi. Vähä niin kuin turvaistuimesta parannettu ja kehittyneempi versio.
- sorrettu
koppi puuttuu kirjoitti:
Kypäräpakko voisi olla todellakin, mutta ei aina. Keliolosuhteet näyttäisivät, olisko kulloisellakin osuudella kypäräpakko vai ei. Huonoille talvikeleille se pitäisi laittaa. Joku tienposkeen laitettava ilmoituslaite vaan kehitteille, joka ilmoittaisi pitääkö kypärää käyttää vai ei. Samalla lisättäisiin kypärien myyntiä. Voisi lisäksi kehittää autoiluun sopivat kypärät. Myös tuo tienposkeen laitettava digitaalinen ilmoitin pitäisi rakentaa. Sitä ennen lakialoitus asiasta! Joo, varteenotettava vaihtoehto todellakin! En tiedä, pitäisikö aikuisille myös tehdä turvaistuin, olisiko siitä apua? Ainakin joku pieni koppi lisäksi auton sisälle, johon matkustaja voisi mennä. Tällä tavalla saataisiin lisää pehmustetta kolarien varalle. Tämä olisi sikälilin hyvä, että ei kolarin sattuessa tavarat lentelisi päälle. Mutta jos ei koppia, niin ainakin kypärä. Kopin nimi voisi olla turvakoppi. Vähä niin kuin turvaistuimesta parannettu ja kehittyneempi versio.
To:Koppi puuttuu. Auton passivisella turvallisuudella tarkoitetaan kolarin jälkeistä tilannetta. Kori pyritään tekemään rydikkääksi. Etu ja takaosat absordoivat itseensa likke-energiaa olemalla kasaan työntyviä, joustavia. Sivustot ovat hankalia ja niitä pyritään vaventamaan. Aktiivisella turvallisuudella tarkoitetaan "Ettei jouduttaisi kolariin". Tähän on tulossa helpotusta tietokonealueelta.
- Räsäsen raamattu...
Minä luin raamattua ja siellä sanotaan minun tulkinnan mukaan niin, että nopeusrajoitukset eivät koske minua. Kuten Räsänen meitä valistaa, raamattu voi ohittaa myös lainsäädännön.
nykyisillä pienemmillä teillä (80-100) ajelisin kuten nytkin jos tie on tyhjä eli 110-150 ja motareilla 160-190
Euroopassa kun ajelee niin kyllä ne nopeudet yleensä on tossa 160-200 haarukassa, alkaa tuntua se vauhti 200 jälkeen liian lujalta ja sielläkin on kuitenkin muuta liikennettä joka pitää ottaa huomioon.- Vitunidioottti
Minkä vuoksi idiootti nimeltään "vesimies ;)" sekoittaa meidän kaksi kaistatiemme autobahnoihin?
- Saksassa asuvana
tiedän ettei se ihan noinkaan mene. Onhan siellä joukossa aina joitakin nopeampia mutta keskimäärin liikenne soljuu henkilöautoilla 130 km/h. Ota myös huomioon että ajokulttuuri ja etenkin tiet ovat jotain aivan muuta kuin mihin meillä on totuttu.
- 100 on 100
kyllä on hupaisaa lukea näiden ns reippaasti ylinopeutta ajavien juttuja. monet kerrat on tullut ajettua heidät kiinni rajoitusten mukaan ajamalla. kun ovat kerääntyneet jonokokoontumis ajoihin, ps navikalla seuraan omaa ajonopeutta
- Oikeintosilujaa
Näkeehän sen jo tosta aloituksesta ja sen otsikoinnista, että kuinka tyhmiä ne on.
- Oyutta
Sepä se. Aika monella ylinopeuskuskilla onkin takaraivossaan kummallinen pelkotila, että he olisivat niitä tientukkoja. Kyse on siis huonosta itsetunnosta. Siksi heidän on pakko paahtaa kuin viimeistä päivää. Nuo teillemme ominaiset jonokolonnat ovatkin ylinopeuskuskien "turvasatamia" ja niissä heidänkin on mukava ajaa, koska silloin he eivät ole enää mielestään tientukkoja. Heidän käsityksensä mukaan se on vain se jonon ensimmäinen =)
- satasta
satasta ajasin kun se on mukavaa eikä ole kiire, prätkällä 140mukavan tuntuista.
Ei ole tarvetta nopeusrajoituksia nostaa - hhkkgg
Miettikää nyt jos rajoituksia ei olis.... Joku juuri kortin saanut juuso-katri lähtee vähän ajelemaan isin bemarilla ja vaikka muutamat kaverit kyydissä. Ei huh huh. Pidän kyllä itsekkin sujuvasta liikenteestä ja tosiaan välillä ärsyttää ne oikeasti hidastelevat ja alinopeutta ajavat, mutta kyllähän sekin nyt on aika hölmöä suhata älyttömiä notpeuksia ja ohituksia tuolla vaarantaen monet "viattomat".
- Talbot Horizon
Yhtä lujaa kuin nytkin ajelisin ilman rajoituksia.
Rajoitukset ovat juuri sopivia ettei kokoajan puske ihmisiä ohitse. - Sorrettu
To: Kukaan ei taida muistaa aikaa...
Minä muistan, aikaa ennen rajoituksia ja turvavyö pakkoa...- sorrettu
To: kukaan ei taida muistaa. Kuolleiden määrä oli vuosittain 2000
- vesimies ;)
No, ainakin tuli suosittu ketju. Kiva lukea ihmisten mielipiteitä asiasta, joka väkisinkin koskettaa jokaista tiellä liikkujaa.
Yksityisalueita lukuunotamatta kaikkialla on nopeusrajoituksia, joten elämä edes osittain ilman nopeusrajoituksia kiinnostaa väkisinkin autoilijoita.
Ajakaahan viikonlopun liikenteessä varovasti ja rajoitusten mukaan! Kesäterveiset Porista kaikille autoilijoille. - d 62
Jos rajoitukset poistettaisiin, pysyisin ensin muutaman viikon pois liikenteestä. Sinä aikana luonnonvalinta poistaisi vastuuttomimmat autoilijat liikenteestä pysyvästi.
Sen jälkeen ajaisin moottoriteillä noin sataa ja kaksisuuntaisilla teillä yhdeksääkymppiä. Ne ovat turvallisia ja taloudellisia nopeuksia Suomen teille. - Autobahn4
Ajaisin ja itse asiassa ajankin, mutta vain Saksassa joka toinen vuosi! Siellä lujaa ajaminen merkitsee minulle sitä, että Suomessa minulla ei ole mitään syytä "näyttää" muille täällä, sillä itse tiedän autoni rajat ja osaan niistä nauttia.
Suosittelen muille myös - hmmmm3
Vai "audimies" se siellä. Toivon, että aloittaja jäisi joku kerta kiinni kokeilussaan ja saisi mojovat sakot. Saattaisi ehkä jossain vaiheessa ajokortti lähteä kuivumaan ja ajo-oikeuskin saattaisi jossain vaiheessa olla harkinnassa.
Itse näen, että 120 km/h on jo niin nopea vauhti teillä, että jo se vaatii paljon tarkkaavaisuutta. Enemmistö suomalaisista ajaa semmosilla kotteroilla, että tuo nopeus alkaa olla jo niitä auton maks. nopeuksia esim. mäkisessä maastossa.
Kannattaa huomioida muut autoilijat ja tienkäyttäjät. Ei ole järkevää vaarantaa muiden turvallisuutta. Sinä et ole yksin liikenteessä vaan vuorovaikutuksessa muitten kanssa jatkuvasti.
Kyllä sitä välillä mielessä käy millasta sukankuluttajaa sitä auton ratin takana istuu... niin vähän järkeä siellä on, kun sitä itse koittaa noudattaa sääntöjä aina, mutta sitä osaa itsekin olla niin torvi kuin vain voi olla. Ei varmaan pitäisi ajaa jos muiden piittaamattomuus säännöistä ja muiden turvallisuudesta alkaisi painaa mieltä. Hyh hyh audikuskit ja kokoomuslaiset.
Mitä tuohon kysymykseen tulee, niin ihan jo taloudellisuuden nimissä ajaisin ihan rajoitusten mukaan ja 100-120km/h moottoriteillä, siellä missä se on mahdollista.- ^^^^^^^^^^
"Itse näen, että 120 km/h on jo niin nopea vauhti teillä, että jo se vaatii paljon tarkkaavaisuutta."
No ehkä meillä on erilaiset autot, mutta mielestäni 120km/h vauhti on puuduttavan hidasta.
Esimerkiksi Hki-Tre moottoritiellä voisi aivan hyvin olla rajoituksena 160km/h, niin ehkä ajaminen ei olisi aivan niin turhauttavaa. - hmmmm4
^^^^^^^^^^ kirjoitti:
"Itse näen, että 120 km/h on jo niin nopea vauhti teillä, että jo se vaatii paljon tarkkaavaisuutta."
No ehkä meillä on erilaiset autot, mutta mielestäni 120km/h vauhti on puuduttavan hidasta.
Esimerkiksi Hki-Tre moottoritiellä voisi aivan hyvin olla rajoituksena 160km/h, niin ehkä ajaminen ei olisi aivan niin turhauttavaa.Lainauksessasi ei ole kysymys autosta vaan siitä, että meidän ihmisten tarkkaavaisuus on hyvin vajaavainen ja jäänyt jälkeen siitä nopeuden kehityksestä. Sen vuoksi 120km/h nopeus vaatii jo ihmiseltä paljon, olit sitten mitä mieltä tahansa.
Erilaiset autot. Hah hah, missäköhän maailmassa oikein elät. Jos katteleisit ympärillesi, niin kyllä täällä ajetaan melkoisilla kotteroilla, eikä millään bemareilla ja audeilla. Isoissa autoissa toki se nopeus ei niin tunnu, mutta ei niitä nopeusrajoituksia voida oikeasti nopeimman mukaan säätää. Sekin tunne on harhaa, jos 120km/h vauhti tuntuu kovin hitaalta...
Juu ei olisi turhauttavaa, joutuisit tekemään jatkuvaa siksakkia ja ohittelemaan muita. Saattas muut ajatella, että on taas koksu liikenteessä, kun on menokin sen mukaista. - ^^^^^^^^^^^^^^
hmmmm4 kirjoitti:
Lainauksessasi ei ole kysymys autosta vaan siitä, että meidän ihmisten tarkkaavaisuus on hyvin vajaavainen ja jäänyt jälkeen siitä nopeuden kehityksestä. Sen vuoksi 120km/h nopeus vaatii jo ihmiseltä paljon, olit sitten mitä mieltä tahansa.
Erilaiset autot. Hah hah, missäköhän maailmassa oikein elät. Jos katteleisit ympärillesi, niin kyllä täällä ajetaan melkoisilla kotteroilla, eikä millään bemareilla ja audeilla. Isoissa autoissa toki se nopeus ei niin tunnu, mutta ei niitä nopeusrajoituksia voida oikeasti nopeimman mukaan säätää. Sekin tunne on harhaa, jos 120km/h vauhti tuntuu kovin hitaalta...
Juu ei olisi turhauttavaa, joutuisit tekemään jatkuvaa siksakkia ja ohittelemaan muita. Saattas muut ajatella, että on taas koksu liikenteessä, kun on menokin sen mukaista.Hyppääkö matkustaessa evoluutio jotenkin eteenpäin, kun reilussa vuorokaudessa jokainen Suomalainen voi autoinensa olla Saksassa, jossa melkein heti satamasta lähdön jälkeen alkaa rajoittamaton autobaana?
Vai mistä johtuu, että Suomalainen autoilija kykenee ajamaan Saksassa esim. 200km/h, mutta Suomessa kehitys taantuu siten, että autolija kykenee vain 120km/h vauhtiin.
Ihmisen näköaistilla havaitsee ihmisen kokoisen esineen useamman kilometrin etäisyydeltä. 120km/h vauhdilla, minuutissa etenee 2km.
Suurimmalla osalla Suomen moottoriteistä näkee vähintään kilometrin kerrallaan, joka siis tuossa 120km/h nopeudessa kestää 30 sekuntia.
Jos 30 sekuntia on liian lyhyt aika ymmärtäää mitä edessä tapahtuu, niin sellaisen ihmisen paikka ei ole auton ratissa.
"Erilaiset autot. Hah hah, missäköhän maailmassa oikein elät. Jos katteleisit ympärillesi, niin kyllä täällä ajetaan melkoisilla kotteroilla, eikä millään bemareilla ja audeilla."
-Tarkoitin että minulla ja sinulla on ilmeisesti erilaiset autot.
Minun autoillani ei 120km/h ole ollut kova vauhti, mutta en toki tiedä millä kulkuvälineellä sinä ajat. - aumebe
^^^^^^^^^^^^^^ kirjoitti:
Hyppääkö matkustaessa evoluutio jotenkin eteenpäin, kun reilussa vuorokaudessa jokainen Suomalainen voi autoinensa olla Saksassa, jossa melkein heti satamasta lähdön jälkeen alkaa rajoittamaton autobaana?
Vai mistä johtuu, että Suomalainen autoilija kykenee ajamaan Saksassa esim. 200km/h, mutta Suomessa kehitys taantuu siten, että autolija kykenee vain 120km/h vauhtiin.
Ihmisen näköaistilla havaitsee ihmisen kokoisen esineen useamman kilometrin etäisyydeltä. 120km/h vauhdilla, minuutissa etenee 2km.
Suurimmalla osalla Suomen moottoriteistä näkee vähintään kilometrin kerrallaan, joka siis tuossa 120km/h nopeudessa kestää 30 sekuntia.
Jos 30 sekuntia on liian lyhyt aika ymmärtäää mitä edessä tapahtuu, niin sellaisen ihmisen paikka ei ole auton ratissa.
"Erilaiset autot. Hah hah, missäköhän maailmassa oikein elät. Jos katteleisit ympärillesi, niin kyllä täällä ajetaan melkoisilla kotteroilla, eikä millään bemareilla ja audeilla."
-Tarkoitin että minulla ja sinulla on ilmeisesti erilaiset autot.
Minun autoillani ei 120km/h ole ollut kova vauhti, mutta en toki tiedä millä kulkuvälineellä sinä ajat.AUDIIIII!!!!!!!! MERSUUUUUU!!!!!!!!! BEMARIIIIIIIII!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
- hmmmmm3
^^^^^^^^^^^^^^ kirjoitti:
Hyppääkö matkustaessa evoluutio jotenkin eteenpäin, kun reilussa vuorokaudessa jokainen Suomalainen voi autoinensa olla Saksassa, jossa melkein heti satamasta lähdön jälkeen alkaa rajoittamaton autobaana?
Vai mistä johtuu, että Suomalainen autoilija kykenee ajamaan Saksassa esim. 200km/h, mutta Suomessa kehitys taantuu siten, että autolija kykenee vain 120km/h vauhtiin.
Ihmisen näköaistilla havaitsee ihmisen kokoisen esineen useamman kilometrin etäisyydeltä. 120km/h vauhdilla, minuutissa etenee 2km.
Suurimmalla osalla Suomen moottoriteistä näkee vähintään kilometrin kerrallaan, joka siis tuossa 120km/h nopeudessa kestää 30 sekuntia.
Jos 30 sekuntia on liian lyhyt aika ymmärtäää mitä edessä tapahtuu, niin sellaisen ihmisen paikka ei ole auton ratissa.
"Erilaiset autot. Hah hah, missäköhän maailmassa oikein elät. Jos katteleisit ympärillesi, niin kyllä täällä ajetaan melkoisilla kotteroilla, eikä millään bemareilla ja audeilla."
-Tarkoitin että minulla ja sinulla on ilmeisesti erilaiset autot.
Minun autoillani ei 120km/h ole ollut kova vauhti, mutta en toki tiedä millä kulkuvälineellä sinä ajat.Ei tässä ole kyse siitä mikä auto minulla on. Ihan vaan faktoja siitä, että olisit suuri riski Suomen liikenteessä muille. Ei varmaan tarvitse toistaa mikä Suomen autokannan tila on.
Millaisen turvavälin yleensä kykenet pitämään, jos ajaisit 200 km/h? Vai oletatko, että tie on kokonaan sua varten tyhjänä ja sinä poika vain havainnoit.
Minä minä minä minä minä, minä ensin. Eikös vaan? Tuolla asenteella ei pitäisi liikenteessä kenenkään olla. - ei vapaanopeutta
^^^^^^^^^^ kirjoitti:
"Itse näen, että 120 km/h on jo niin nopea vauhti teillä, että jo se vaatii paljon tarkkaavaisuutta."
No ehkä meillä on erilaiset autot, mutta mielestäni 120km/h vauhti on puuduttavan hidasta.
Esimerkiksi Hki-Tre moottoritiellä voisi aivan hyvin olla rajoituksena 160km/h, niin ehkä ajaminen ei olisi aivan niin turhauttavaa.Juu, niin varmaan ja miksei saman tien 200 km/h mutta se edellyttäisi kyllä huomattavasti pidemmät kiihdytyskaistat ja rekkoihin nopeusrajoitin johonkin 150 km/h.
Näissä mielipiteissä taas näkee täydellistä trollaamista ja kovia nopeuksia haikailevia älykääpiöitä. Tuskin ootte edes liikenteessä mukana.
Vapaat nopeudet toisi taas risteysonnettomuudet takaisin. Sieltä sivulta kun pitäis ehtiä liikennevirtaan ehjänä. Onnistuis ehkä urheiluautoilla mutta kun valtaosa autoista liikenteessä on opeleita ja tojoja ja niissä vielä ikäkuskit niin kaaoshan vapaista nopeuksista tulisi.
Itse en nostaisi ajonopeutta näistä nykyisistä mutta en kyllä alentaiskaan. - ^^^^^^^^^^^^
hmmmmm3 kirjoitti:
Ei tässä ole kyse siitä mikä auto minulla on. Ihan vaan faktoja siitä, että olisit suuri riski Suomen liikenteessä muille. Ei varmaan tarvitse toistaa mikä Suomen autokannan tila on.
Millaisen turvavälin yleensä kykenet pitämään, jos ajaisit 200 km/h? Vai oletatko, että tie on kokonaan sua varten tyhjänä ja sinä poika vain havainnoit.
Minä minä minä minä minä, minä ensin. Eikös vaan? Tuolla asenteella ei pitäisi liikenteessä kenenkään olla.Et vieläkään ole esittänyt ensimmäistäkään faktaa, ainoastaan omia mielipiteitäsi.
Olen ajanut kahdella autolla, jolle esim. 160km/h nopeus on liikaa, toinen oli -84 Micra ja toinen -98 Diesel Corsa.
Mutta eihän nopeusrajoitus mikään ehdoton alaraja ole. Ellei kinnerillä voi turvallisesti ajaa tuota nopeutta, niin sitten pitää ajaa hitaammin.
Vuorotellen esität 120km/h nopeutta suurimmaksi mahdolliseksi vauhdiksi kuljettajan kyvyn johdosta ja toisella vuorolla se johtuu autosta.
Kumpi mielestäsi on se rajoittava tekijä?
Millä tavalla nopeus vaikuttaa turvavälin pitämiseen?
Kuinka turvavälin pitäminen Saksassa 200km/h nopeudessa eroaa Suomesta?
Vieläkään et vastannut, tapahtuuko matkustaessa ihmisen kyvyissä jonkilainen mmutos?
Miksi tien pitäisi olla tyhjä vain minua varten, eihän se 120km/h vauhdissakaan ole tyhjä.
Vai onko 120km/h nopeus mielestäsi jotenkin maaginen raja ihmisen kyvyille (edelleen vertaus Saksalaisiin teihin).
Minä minä minä ja minun nopeuteni on ainoa oikea, kaikki minua nopeammin ajavat on kaahareita, koska minun minun minun nopeuteni on ainoa oikea.
Ei tuolla asenteelle pitäisi kenenkään liikenteessä olla.
- NÄIN ON NÄREET
PAREMPI AJAA 80 KYMPIÄ PERILLE KUIN 120 KYMPIÄ METTÄÄN.
- elämuutavirka
Elä muuta virka. Saattas tulla vähä realiteettia vastaan kun sillä audilla läväyttäs puunrunkoon 120 kympin vauhdillakin. :-) On kuulema nii hijas vaahti näh näh näh...
Ee varmaa ou tällä palstalla tarpeeks sivistynneetä immeisiä ku eivät ymmärrä herrakansan kujjeeta näh näh näh näh...
- kusimies...
Mä olen kusipää, Joten mä ajaisin aina kaasu pohjassa joka paikassa mistään mitään välittämättä....edes aloittajasta.....saatikka jalankulkijoista, polkupyöräilijöistä yms. huolehtikoon yhteiskunta tuollaisista luusereista.......1500hv V10......
- köröttelijä78
Jos itse saisin päättää nopeuteni, ajelisin monesti varmaan sellaista viittä-kuuttakymppiä, koska on kiva katsella maisemia, varsinkin kesällä.
Tietysti jossain keskellä ei mitään tulisi ajettua sitä yhdeksääkymppiä... - Kekekekekekekeke
Joopati joo, sano rengit päissään... Kokemusta on!
Joskus 80-luvulla, kun tultiin perjantaina työmaalta Korppoosta, KAIKKI kaahasivat Pikku-Nauvon suoralla kohti Prostvikin laituria lusikka pohjassa, keskinopeus arviolta 140 km/h. Kertaakaan ei sillä suoralla ollut tutkaa, eikä tullut yhtään kolaria.
En tiedä, oliko vastaan tulleilla turkulaisilla kesämökkiläisillä yhtä kova kiire.
Pari vuotta sitten jo melkein pelkäsin, kun painettiin Lempäälän moottoritiellä kaatosateessa maksimivauhtia 120 km/h, näkyvyyttä edellä ajavan perään 20 m, kuski kiinnittää navigaattoria tuulilasiin ja pitelee rattia kyynärpäällään... Ja siinä sählätessä mentiin risteyksen ohi melkein Tampereen keskustaan asti, ajettiin 20 km takaisin ja sitten kuitenkin vielä 100 km km siitä länteen 5 km ennen määränpäätä kuski luotti enemmän siihen kavinaattoriin kuin minun muistiini (vaikka oltiin vuotta aikaisemmin käyty samassa paikassa), eksyttiin johonkin kuoppaiselle mökkitielle, peruutettiin ja käännyttiin...
Mutta hei, palatakseni alkuperäiseen aiheeseen, eikö auton pitäisi olla ensisijaisesti kulkuneuvo jolla siirrytään paikasta toiseen eikä statussymboli eli elvistelyväline? - aaatolla..
ajaisin aika varmaan nykyisten rajoitusten mukaan, ehkä joskus yöllä vähän karstaa polttaisin mutta harkitusti senkin..
- S80 T6
"Lujaako ajaisit ilman rajoituksia"?. Riippuu tiestä ja keliolosuhteista ja vuorokauden ajasta. Hyvällä tie osuudella saattaisi mittari nousta 200 paremmalle puolen. Mutta muuten menisin nyky rajoituksilla pääsääntöisesti.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.34286521 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12551Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill692328- 1791945
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161522Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91371- 1121337
Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181791307RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j601300Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j421207