Onko ahkeruus lahjakkuutta?

piinapenkkiin

Olen itse melko ahkera ja olen huomannut, että kaikilla ei vain riitä sisua itsensä ruoskimiseen. Ahkeruus on henkinen ominaisuus, joten siihen vaikuttavat geenit samalla tavalla kuin muihinkin henkisiin ominaisuuksiin. Tästä näkökulmasta katsottuna ahkeruus vaikuttaa samanlaiselta lahjalta kuin esimerkiksi musikaalisuus. Itsekuri vaatii aivan tietynlaisia ajattelutaitoja, kuten houkutusten siirtämistä tajunnasta pois tai niiden käsittelemistä niihin tarttumatta. Ahkeralta ihmiseltä puolestaan vaaditaan jonkin verran itsekuria, koska työnteko ei voi mieluisessakaan ammatissa olla aina hauskaa.

30

2449

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Käsittääkseni se

      Ahkeruus riippuu paljolti kiinnostuksen kohteista.
      Esim minä olen ahkera ruuan laittaja,mutta autoa en rassaa koskaan.
      Kaverilla se on just toisin päin.
      Kyllä sitä jokainen varmaan ahkerasti tekee sitä,mikä itsestä on hauskaa,eihän kukaan viitsi tehdä mitään semmosta mikä ei kiinnosta.

      • piinapenkkiin

        Mutta kaikkien on tehtävä töitä riippumatta siitä onko se hauskaa vai ei. Muuten joutuu keplottelemaan sosiaalituen varassa kapealla leivällä. Olisi kai kiva jos saisi tehdä kiintoisaa työtä, mutta kaikilla ei ole siihan mahdollisuutta.


      • jos järki ei riitä
        piinapenkkiin kirjoitti:

        Mutta kaikkien on tehtävä töitä riippumatta siitä onko se hauskaa vai ei. Muuten joutuu keplottelemaan sosiaalituen varassa kapealla leivällä. Olisi kai kiva jos saisi tehdä kiintoisaa työtä, mutta kaikilla ei ole siihan mahdollisuutta.

        Öö..Ei. Olen sosiaalituella enkä tee töitä, enkä ole koskaan tehnyt,
        eikä silti mene taloudellisesti surkeasti ja teen vain niitä töitä mitä halun.
        Kaiken muun tekeminen on luovuttamista.


      • kiduta itseäsi
        piinapenkkiin kirjoitti:

        Mutta kaikkien on tehtävä töitä riippumatta siitä onko se hauskaa vai ei. Muuten joutuu keplottelemaan sosiaalituen varassa kapealla leivällä. Olisi kai kiva jos saisi tehdä kiintoisaa työtä, mutta kaikilla ei ole siihan mahdollisuutta.

        Orjuus on asia erikseen. Vapaassa maassa voi tehdä erilaisia valintoja.


      • Oletkin
        jos järki ei riitä kirjoitti:

        Öö..Ei. Olen sosiaalituella enkä tee töitä, enkä ole koskaan tehnyt,
        eikä silti mene taloudellisesti surkeasti ja teen vain niitä töitä mitä halun.
        Kaiken muun tekeminen on luovuttamista.

        ..olet siipeilijä :( Elät yhteiskunnan veronmaksajien siivellä. Häpeä!


      • Ylpeä parasiitti
        Oletkin kirjoitti:

        ..olet siipeilijä :( Elät yhteiskunnan veronmaksajien siivellä. Häpeä!

        Miksi hänen pitäisi hävetä? Ei se ole tyhmä, joka saa, vaan...


    • janne22232

      Niin itsekin ennen luulin.. sitten huomasin että esim omalla työpaikalla nuo laiskamadot pääsevät vähemmällä samalla palkalla ja pikkuhiljaa se laiskus muodostuu osaksi sen ihmisen persoonallisuutta ja huomaat kohta pomon antavan ahkerimmille enempi töitä kun tämä laiskamato istuu ja laiskottelee kun "ei se kumminkaan sitä tee tai siittä suoriudu"

      Silti muualla kuin työympäristössä sillä ei ole paskan väliä kuinka ahkera olet, asema yai virka ennemmin on viisautta johon omet itsesi saanut ja bäitän että laiskan miehen maineessa oleva helpommalla pääsevä hyvässä työssä oleva kaveri on se viisain.. ennemmin liika ahkeruus on tyhmyyttä ihan niinkuin se että huonommassa asemassa oleva tässä yhteiskunnassa yleensä tekee enempi töitä pienemmällä hyödykkeellä-palkalla...

      • tuoretta kokemusta o

        Nimenomaan. Itseasiassa se ahkera on tyhmä, koska tekee useamman ihmisen työn yhden ihmisen palkalla. Laiskamatojen ja pomon suunnalta tulee pelkkää kettuilua palkaksi, koska ahkera ei ehdi millään tekemään aivan kaikkien työtä.


      • mitähän vielä
        tuoretta kokemusta o kirjoitti:

        Nimenomaan. Itseasiassa se ahkera on tyhmä, koska tekee useamman ihmisen työn yhden ihmisen palkalla. Laiskamatojen ja pomon suunnalta tulee pelkkää kettuilua palkaksi, koska ahkera ei ehdi millään tekemään aivan kaikkien työtä.

        Vaihtakaa työpaikkaa jos tuollainen mentaliteetti on vallalla. Ahkera saa ja pitää olla töissä, mutta enemmän on kysymys siitä, että kukin saa hoidettua riittävän hyvin tietyssä ajassa omat hommansa, eli voi olla viisaalla tavalla ahkera. Mitä pomot ja muut sanoo, sillä ei ole paskan vertaa jos on omat hommat hoitanut. Saapahan yönsä nukuttua paremmin. :)


    • ÄlyKene

      Tuskin ahkeruus on lahjakkuutta, ei ainakaan älykkyyttä. Hyvinkin ahkera ihminen voi olla tyhmä kuin saapas. Tämä on etnisestä taustasta riippumaton ilmiö. Ahkeruus on enemmänkin jonkinsortin itsepäisyyttä, periksiantamattomuutta hampaat irvessä tyyliin: "Mää teen nyt tämän loppuun asti, tuli taivaalta sitten vaikka kakkaa naamalle".
      Suomalaiset kylläkin usein liitetään luonteeltaan ahkeriksi. Suomalainen sisu!! Erityisen välkkynä kansana en tiedä Suomalaisia sen sijaan maailmalla pidettävän. Viinaanmenevä, melankolinen, riitaahaastava, yksinkertainen juntti: siinäpä tuttu ja turvallinen viitekehys tavan Suomalaiselle.

      • 4567

        suomalainen kirjoitetaan pienellä


      • Eikö niin älykene

        Puhut varmaan itsesäsi.


    • okfir

      Sanoisin että ahkeruus on lahjakkuutta. Myötäsyntyisesti ahkera ihminen pystyy tekemään mitä tahansa työtä ahkerasti, tarkasti ja kiinnostuneesti. Mutta he eivät välttämättä menesty hyvin työpaikoilla koska ovat hiljaisia.

      Työpaikolla menestyvät sosiaaliseen vuorovaikutukseen hakeutuvat henkilöt jotka manipuloivat ja provosoivat muita työntekijöitä ja esimiehiä. Työteko ei heitä oikeasti kiinnosta.

    • Vanha sananlasku

      "Hullu paljon työtä tekee, viisas pääsee vähemmällä"

      Ahkeruus on varmaan silloin hyvä ominaisuus jos sen pystyy realisoimaan edeltä laaditun suunnitelman mukaan. Tässä tapauksessa älykkyyttä kuvastaisi ehkä se, että osaa priorisoida ja jäsennellä asioita ja tehtäviä. Osaa optimoida ajankäyttöään ja kykenee luopumaan turhista tehtävistä. En osaa sanoa onko ahkeruus - sitä sen kummemmin erittelemättä - hyvä vai huono ominaisuus. Yliaktiiviset saattaa olla aika rasittaviakin ja jopa häiriöllisiä muiden suoritusten kannalta. Usein paras tulos ryhmänä saavutetaan silloin kun ryhmän jäsenet toimivat mahdollisimman homogeenisesti. Käsittääkseni usein erityisen älykkäät ovat esim. opinnoissaan pärjänneet varsin keskinkertaisesti ellei jopa heikosti ja ovat olleet ns. laiskotteluun taipuvaisia (motivaation puute).

      Yrittäjälle ja asiajohtajalle varmaan oikein kanavoitu ahkeruus yhdistyneenä muihin tarvittaviin taitoihin on usein menestyksen tae. Pelkkä ahkeruus taas voi tuoda mukanaan monenlaisia ongelmia ja pahimmassa tapauksessa ajaa vaikka ennenaikaiseen kuolemaan.

    • Suomalaisia on

      Ennenvanhaan ruoskittu semmosella "näyttäkää että olette suomalaisia" asenteella.
      Ehkä se on jossain talvisodassa pitänytkin,mutta nykynuoret osaa ajatella omillakin aivoilla.
      Niitä ei houkata millään uskonnollisilla tai poliittisilla ideologioilla.

    • iuytfcvbn

      Eli ahkeruus on mielestäsi masokismia? Mielestäni ei ole viisasta kiduttaa itseään työssä jossa ei viihdy. Joku voi tehdä joka päivä työtä pää märkänä ja silti häntä pidetään tyhmänä ja laiskana. Ahkeruus on myöskin katsojan silmässä. Kaikkien työtä ei arvosteta samalla tavalla. Tämän olen saanut nähdä vuosien varrella.

      • itsensä löytänyt

        Ensiksi tarvitaan lahjakkuutta. Mutta se ei vielä vie minnekään. Tarvitaan kunnianhimoa ja ahkeruutta. Kaikki näistä ovat yhtä arvokkaita. Hyvä idea ei vielä vie minnekään, mutta ripaus kunnianhimoa ja roppakaupalla ahkeruutta vie sinut jo aika pitkälle. Ihminen voi olla myös onnellinen suorittavassa työssä ja toteuttaa itseään harrastusten puolella. Itse olen ollut asiakaspalvelussa koko ikäni, ja vapaa-aikanani maalaan tauluja.

        Jokaiselle löytyy oma tiensä, mutta sen tien etsimisessä ja löytämisessä on oma hommansa.


    • 7+13

      On se kyllä lahjakkuus omalla tavallaan, mutta jossain tapauksissa se menee jo typeryyden puolelle. Ahkeruus ja tarkkuus on se todellinen lahjakkuus, kumpikin voi olla ilman toista todella hyödytön kyky.

      Työn teossa ahkeruus on ihanne piirre (Tai itsensä ruoskiminen) palkanmaksajan näkökulmasta. Eriasia sitten onko se kovin järkevä peliliike, jos kaks työkaveria saa monoa, koska olet liian ahkera. Palkkasi on tietenkin sama ja kolmen ihmisen työt. 5 vuotta jaksat ja sitten kitistään lääkärissä miten on ollu vaikeata. :P

    • asiggaee

      Ahkeruus on läheinen termi käsitteelle "Delayed gratification", eli kyvylle välttää hetkellisiä mielihyvän tarpeita, jotta voisi saavuttaa pitkän aikavälin isompia tavoitteita. Esim. opiskelija valitsee mielummin tenttiin pänttäämisen bilettämisen sijaan, urheilija sietää treenikipua menestyksen saavuttamiseksi tai laihduttaja välttää kaupasta suklaan ostamista.

      Osittain pitkäjänteisyys on synnynnäistä ("lahjakkuutta"), mutta sitä voi myös oppia/opettaa.

      • qwertyuiop8

        En aivan usko tuohon. Mielellään sitä tekee, mistä pitää. Alanvalintakysymys. Laihduttaminen on huono vertaus, koska se kuuluu terveysasioihin eikä ole aina pelkästään yksinkertainen tahdon asia. Tiedän myös monia vähemmän laihoja hyvin ahkeria ihmisiä ja päinvastoin.


      • asdftetgg
        qwertyuiop8 kirjoitti:

        En aivan usko tuohon. Mielellään sitä tekee, mistä pitää. Alanvalintakysymys. Laihduttaminen on huono vertaus, koska se kuuluu terveysasioihin eikä ole aina pelkästään yksinkertainen tahdon asia. Tiedän myös monia vähemmän laihoja hyvin ahkeria ihmisiä ja päinvastoin.

        Kyse ei ole uskon asiasta, vaan tieteellisesti todistetusta ja pyskologian alalla hyvin vakiintuneesta teoriasta. Kyvyllä siirtää mielihyvää ja yleisellä menestyksellä (oli kyse työ, opiskelu urheilu tms. menestyksestä) on havaittu vahva yhteys. Se, että sinulla on anekdoottimaisia kokemuksia yksittäisistä henkilöistä ei todista mitään (kukaan ei ole väittänyt, että korrelaatio olisi 1).


      • niin se vaan on
        asdftetgg kirjoitti:

        Kyse ei ole uskon asiasta, vaan tieteellisesti todistetusta ja pyskologian alalla hyvin vakiintuneesta teoriasta. Kyvyllä siirtää mielihyvää ja yleisellä menestyksellä (oli kyse työ, opiskelu urheilu tms. menestyksestä) on havaittu vahva yhteys. Se, että sinulla on anekdoottimaisia kokemuksia yksittäisistä henkilöistä ei todista mitään (kukaan ei ole väittänyt, että korrelaatio olisi 1).

        Ei ole 1 niin, mutta kuitenkin haluat yleistää että se olisi hyvin lähellä sitä, jotta voisit kokea olevasi oikeassa. Sellaisia me ihmiset olemme. Kyllä tekemisestä voi myös ihan oikeasti nauttia, vaikka suomalaisen on toki vaikea sellaista tunnustaa.


      • gbtyi8u
        asdftetgg kirjoitti:

        Kyse ei ole uskon asiasta, vaan tieteellisesti todistetusta ja pyskologian alalla hyvin vakiintuneesta teoriasta. Kyvyllä siirtää mielihyvää ja yleisellä menestyksellä (oli kyse työ, opiskelu urheilu tms. menestyksestä) on havaittu vahva yhteys. Se, että sinulla on anekdoottimaisia kokemuksia yksittäisistä henkilöistä ei todista mitään (kukaan ei ole väittänyt, että korrelaatio olisi 1).

        Purkautuuko tämä padottu mielihyväntavoittelu sitten sopivissa kohdissa hillittömän eläimellisenä biletyksenä, huumeiden vetämisenä ja irtoseksinä?


    • ahkeramielellään

      olen samaa mieltä kanssasi mutta ahkeruus on myös luonteenpiiri mistä sen sit saa en tiedä, itse tunnen saaneeni nuo piirteet isän siskoista.
      ahkeruus on myös vastuunottamista asiasta kuin asiasta, ei vain siitä mistä pitää.
      itselleni ahkeruuteni tuo hyvän mielen, kun saa tehtyä pois päiväjärjestyksestä myöskin ne vähemmän kivat asiat.

      ahkeruus aiheuttaa myös kateutta vähemmän ahkerissa ihmisissä. pari päivää sit yks tutta sanoin " toi ei voi olla tervettä " ensin kyseli mitä olimme tehneet ja kun kerroin niin oli hyvin negatiivi. ahkerana ihmisenä teen myös kotihommat ja sun muut vaikka helle onkin painanut päälle. naapurini mielestä silloin ei tehdä mitään.
      omat siskoksenikin ovat sitä mieltä että touhuamme liikaa, he kun vain käyvät töissä ja kaikki muu saa sit olla, se on laiskuutta.

    • 2pr8

      Tyhmä kysymys. Tietenkään ei ole! Lahjakkaat on niitä, joiden ei tartte ees harjotella mitään kun osaaminen on verissä! Sekös muita v1tuttaa. Ahkeruus on ennemminkin viisautta. Ahkeruudella vähemmän lahjakas voi yltää tosi pitkälle ja saada hyvän aseman.

    • Ei ole

      Tässä puhutaan eri asioista sujuvasti sekaisin. Ei kukaan esim. harjoittelisi vuosikausia yhtään mitään, jos se olisi yhtä kidutusta. Opiskelevathan jotkut kuulema vuosikausia vain siksi, että voivat viettää sitä hurjaa opiskelijaelämää ja bilettää.
      Sitä paitsi opiskelun tavoitteena on hyvin usein saada siisti sisätyö jossa ei tarvitse hikoilla, ellei ilmastointi petä. Taustalla on siis perilaiskuus ainakin jossakin määrin. Töissä voi olla tietenkin välillä vähemmän mukavaa, mutta työntekijöistä saattaa tulla pula ennen pitkää jos asiat eivät muutu. Ei ole pakko hakata päätä seinään.

    • seinään törmännyt

      MInä sanoisin, että ahkeruus ja lahjakkuus on eri asioita. Ainakin opiskelussa tuntuu, että lahjakkuus on hyvä startti, mutta pitkälle pääsee vain ahkeruudella. Tai siis lahjakas ja laiska törmää jossain vaiheessa seinään, jolloin ahkera ja ei-niin-lahjakas pääsee helposti ohi.

    • Mies25v.

      Ei ahkeruudella ja lahjakkuudella ole mitään suoranaista tekemistä keskenään. Ahkeruuden näkisin sellaisena ominaisuutena ihmisessä, että hän tekee enemmän kuin tietyllä ajanjaksolla tarvitsee tehdä jonkin "perustavoitteen" saavuttamiseksi. Lahjakkuus taas voi olla esimerkiksi luontaista kykyä oppia asioita nopeasti tai omaksua uusia taitoja, tai olla luonnostaan melko taitava jossain asiassa verrattuna keskivertoihmisiin.

    • jaahas?!+

      Sairas nimimerkkivalinta ja sairas kirjoitus. Ei pysty muuta Suomi24:n tähän Älykkyys-nimiseen palstaan sanomaan, kuin että siitä kai usein puhe mistä puute, ja kirjoittajien kohdalla älykkyydestä.

      Ymmärrän, että kirjoittajilla jotka ihannoivat rajatonta menestystä ja valtaa ja älyäkin vain statusmittareiden merkeissä, niin sellaisille se "älykkyyskin" on jokin kapea geneettinen mukamas piirre. Ihan arkielämän kokemusten perustella mä kutenkin väitän, että tasan tarkkaan on älykkäämpi jokainen joka pystyy lukemaan vaikkapa suomalaisesta yliopistosta tutkinnon, kuin mikään laiskiainen, joille kyllä kelpaisi tittelit, mutta ei uuden opiskelu.

      Mä en tiedä mitä äly on, mutta kyllä mä olen aina tunnistanut älykkään, kun kasvokkain keskustelen. Netissä taas tyhmä voi valitttavasti leikkiä älykästä ja toisinpäin. Älykäs ihminen on jotenkin syvemmin kiinnostunut aina ilmiöistä ja laajemmasta kontekstista kaikessa mitä elämässään näkee tai kokee, eli siinä missä joku tyhmä olisi kiinnostunut vaan siitä, että _mitä_ joku on, älykäs on kiinnostunut sanasta _miksi_.

      Joo tyhmän tunnistaa kysymyksestä mitä, älykkään sanasta miksi. Enkä puhu nyt silleen, niinkuin sä luet tai fantasioit ( varmaan luulet että olen pysko, niinku tollasten aloitusten laatijat, mutta en ole), vaan jos osaat niinku filosofisesti tajuta, että pre- konditionaali on eri asia, kuin konditionaali, olet jo aika jäljilllä.

      En ole koskaan keskustellut yhdenkään älykkään kanssa tässä Suomi24:a. Toki olen alistunut asialle, että kun ainoa paikka missä suomenkielisessä netissä ei ole pakkko mennä nimellä riekkumaan nettiin narsistisesti, on tää Suomi24 ja kun tykkään olla nimetön, niin sitten täytyy alistua siihen,että ei kukaan osaa ainakaan väitellä ja että pitää keskustella tavallaan kuin maassa maan tavalla, eli teidän junttien ehdoilla.

      Ikävä, että luulette materian määrää älykkyyden mittariksi. Ei se aina sitä ole. Moni tavis on ihan h*mmetin fiksu, vaikkei olisi mitään erityistä massiporukkaa ja just siitä syystä vaikkapa Einsteinin teorian kehitti todellisuudessa sen matemaatikkovaimo, vaikkei saanut mitään kunniaan elinaikanaan tai sen jälkeenkään ja just siksi monet kirjailijatkin ratsastaa nykyisinkin anonyymien innovaatioilla, muilta pöllityllä verbaliikalla. Ja vaikkapa amerikkalainen nollakirjailija Dan Brown ei koskaan olisi saanut yhtäkään surkeaa tuotostaan edes julkaistuksi ( nolon surkea kirjoittaja), jollei olisi paljon hyypiöitä,.jotka ei erota laatua laaduttomuudesta tai älyä markkinahuuhaasta.

      Itse en väitä mitään, mutta pari kertaa on ollut outoa,että kun mä nimetön tavis olen kirjoitanut tässä Suni24:a jonkun ajatuksen, niin sitten sama juttu on muutaman päivän päästä ollut jonkun narskukolumnistin lähes samoin sanankäänteinen aiheina jossakin mediassa. Minua ei haittaa, että miten minun tekstjeäni tulkitaan, koska olen sen verran vaatimaton,etä arvaan ettei mun tätäkään tekstiä luen uin se joka minua vainoaa ja muutama Suomi24:n älykkyys-käsitteillä r*nkkaileva ehkä, mutta ei saa käyttää hyväksi älykkäiden netissä esittämiä ajatuksia. Mä esimerkiks en senttiäkään saa palkkaa tästä, että nyt vaikka tohon urpojuttuun kirjoitan.

      Ja muuten väittäisin, että jokaiselle työnteko on AINA hauskaa, jos on oman osaamisalansa hommissa, joka sekunti!:)

    • Anonyymi

      Niin että, jotta kasata toiseen hiekkoo kaevaa on se niin ahkera.
      Ja lappoo ahkerasti vettä kaivosta jotta tyhjenis.
      Lihakset pulleena punakka painoo työtä kahren erestä.
      Tuottoo tuittamatonki illoo ja työ työntekijjää pettoo.
      Paljon on kouluija käyny ja tekköö hyvin ja ahkeraan suupaltintyöt.
      Mikkee opiskelu yhistyy työnteon kanssa on oikee työ oikeessa paekassa.
      Tuotto tuottavvuus ja sopimine oot selasii joilla mennä yhessä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5065
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3187
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1827
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1790
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1655
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1511
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1305
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1276
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1267
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1257
    Aihe