Paljon puhutaan lehdissä ja muissakin medioissa Michelin-tähdistä, joita joillain ravintoloilla on ja joillain taas ei. Kertokaapa joku tähdistä jotain ja mitkä ovat esim. Helsingissä tällaisin tähdin varustettuja ravintoloita. Kertokaa myös kuka tällaisia tähtiä jakelee ja millä perusteella. Mielipiteet kyseisistä ravintoloista kiinnostavat myös.
Mitkä helvetin Michelin-tähdet?
10
1988
Vastaukset
- Sakke
...niitä yhtään tällä hetkellä Suomessa.
Kyse on kirjasta Michelin red guide (och samma på franska). Siinä kirjataan käymisen arvoisia, korkeatasoisia ravintoloita.
Tähtiä annetaan muistaakseni seuraavalla perusteella:
* kannattaa käydä, jos olet niillä nurkilla,
** kannata poiketa, jos olet läheltä ohi kulkemassa,
*** kannatta matkustaa sinne erikseen varta vasten.
Parhaimmillaan on yhden tähden ravintoloita ollut Suomessa pari kolme. Tämän hetkisestä tilanteesta en tiedä. Ruotsissa on viimeksi tulleen Tinan keittiössä -ohjelman mukaan jopa (ainakin) yksi kahden tähden ravintola.
Niin ja tuo Michelin oli ainakin alun perin se sama, joka tekee renkaita (en tiedä onko vielä saman firman tuotoksia). Alkoivat joskus 1920-luvulla antamaan vihjeitä autoilijoille (eli asiakkailleen) siitä, missä kannatta majoittua ja syödä. Sen ajan autoilijathan olivat varsin varakasta ja tyylitietoista väkeä.- vink
G.W. Sundmansilla on 1 tähti, Georgella samoin, Chez Dominiquella 2 tähteä. Toivottavasti tieto on ajantasainen, mutta näin ainakin on ollut.
- kysyjä
vink kirjoitti:
G.W. Sundmansilla on 1 tähti, Georgella samoin, Chez Dominiquella 2 tähteä. Toivottavasti tieto on ajantasainen, mutta näin ainakin on ollut.
nuo ravintolat on olemassa?
Suomessa ravintoloiden ikä on niin lyhyt. Ja tähdet saattaa kadota, kun pääkokki lähtee talosta. - vink
kysyjä kirjoitti:
nuo ravintolat on olemassa?
Suomessa ravintoloiden ikä on niin lyhyt. Ja tähdet saattaa kadota, kun pääkokki lähtee talosta.Kyllä ovat ihan olemassaolevia ravintoloita, nuot tähdethän annetaan (tai otetaan pois) vuosittain, eli nämä pitäisi olla tämän vuoden tähtiä. Niin kuin totesinkin, en ole kuitenkaan ihan varma tietoni ajantasaisuudesta. Esim. uusimman (?) Kauppalehti Option ravintola-arvosteluissa (taisi olla Mecca arvosteltavana) mainitaan "kahdesti Michelin-tähditetty Hans Välimäki" eli aika vahvasti tosiaan yhdistyvät keittiömestariin. Tähdet myönnetään kuitenkin ravintoloille, ei kokeille, mutta voihan käydä niin, että kun kokki vaihtuu, tähdet tippuu. Voi kyllä käydä vaikkei vaihtuisikaan...
- Linkittelijä
vink kirjoitti:
Minulla on samat tiedot; kolmella helsinkiläisravintelilla pitäisi oleman "voimassaolevia" Michelin-tähtiä ja niistä Chez Dominiquella peräti 2. Jostain lukemani tiedon mukaan molemmat tähdet todella säilyivät viime syynissäkin.
En ole itse käynyt rahapussini ohuuden ja sopivien sponsoreiden puutteessa vielä yhdessäkään Michelin-kapakassa, mutta elellään toivossa...
http://www.chezdominique.fi/
http://www.royalravintolat.com/gwsundmans/index.asp
http://www.george.fi/ - vink
Linkittelijä kirjoitti:
Minulla on samat tiedot; kolmella helsinkiläisravintelilla pitäisi oleman "voimassaolevia" Michelin-tähtiä ja niistä Chez Dominiquella peräti 2. Jostain lukemani tiedon mukaan molemmat tähdet todella säilyivät viime syynissäkin.
En ole itse käynyt rahapussini ohuuden ja sopivien sponsoreiden puutteessa vielä yhdessäkään Michelin-kapakassa, mutta elellään toivossa...
http://www.chezdominique.fi/
http://www.royalravintolat.com/gwsundmans/index.asp
http://www.george.fi/Samoista syistä en minäkään ole tullut itse testanneeksi... Tuli mieleen että jossain lehdessä (I-S:n liitteessä?)oli juttua tästä kalliissa ravintoloissa syömisestä, ja siinä joku ison rahan ravintoloitsija muistaakseni mainitsi, että voihan sitä käydä syömässä vaikka risoton, jos haluaa kokeilla hyvää ravintolaa, mutta ei ole valtavia summia siihen sijoittaa. Ei kai tuohon erityistä lupaa tarvitse, tuskin niillä mitään "minimitilausta" on, mutta siltikin tuo vähän innosti minua. Eli ei ole pakko ottaa kolmea ruokalajia ja pääsee testaamaan, periaatteessahan tosi hyvässä ravintolassa pitäisi se ero maistua ihan joka annoksessa sitten palvelu ja ympäristö kaupan päälle. Että ehkäpä sinne voisi mennä kokeilemaan pienemmälläkin rahalla?
- mutta
vink kirjoitti:
Samoista syistä en minäkään ole tullut itse testanneeksi... Tuli mieleen että jossain lehdessä (I-S:n liitteessä?)oli juttua tästä kalliissa ravintoloissa syömisestä, ja siinä joku ison rahan ravintoloitsija muistaakseni mainitsi, että voihan sitä käydä syömässä vaikka risoton, jos haluaa kokeilla hyvää ravintolaa, mutta ei ole valtavia summia siihen sijoittaa. Ei kai tuohon erityistä lupaa tarvitse, tuskin niillä mitään "minimitilausta" on, mutta siltikin tuo vähän innosti minua. Eli ei ole pakko ottaa kolmea ruokalajia ja pääsee testaamaan, periaatteessahan tosi hyvässä ravintolassa pitäisi se ero maistua ihan joka annoksessa sitten palvelu ja ympäristö kaupan päälle. Että ehkäpä sinne voisi mennä kokeilemaan pienemmälläkin rahalla?
sun pitää huomioida että ateriat on rakennettu kokonaisuuksiksi ja yksi ruokalaji voi olla säälittävän pieni.
Toinen juttu on myös se kehtaatko tilata pelkän risoton... - vink
mutta kirjoitti:
sun pitää huomioida että ateriat on rakennettu kokonaisuuksiksi ja yksi ruokalaji voi olla säälittävän pieni.
Toinen juttu on myös se kehtaatko tilata pelkän risoton...No näinhän se on, mutta ei sinne varmaan menisikään nälkäänsä syömään...Kyllä se voisi olla noloa tilata vain joku yksi ruokalaji, mutta siksi ilahduinkin tuosta ammattilaisen kommentista, että näin voisi hänen mielestään tehdä. Eri asia sitten, että nauttiiko siitä hienosta atmosfääristä kovin paljon, jos koko ajan on sellainen olo, että "anteeksi olen köyhä ja otan vain yhden tällaisen halvemman ruuan"...
Katselin noita menuja netistä, ja eihän nuo pääruuat edes ole hirveän paljon kalliimpia kuin jossain ns. tavallisessa ravintolassa. Ateriakokonaisuudet viineineen ovatkin jo sitten aika arvokkaita. Samoin nuo "lounaspaketit", koko kuukauden lounassetelit kun laittaisi yhteen, niin saisikin jo lounaan kahdelle :-).
Joskus olemme käyneet eräässä käsittääkseni hyvätasoisessa helsinkiläisessä ravintolassa ja tilanneet pelkän pääruuan ja viinin, ja ainakin siellä palvelu oli ihan huippua ja ystävällistä eikä edes kyselty mitään että ettekö nyt tosiaankaan ota alku-/jälkiruokaa. Ei se kyllä mikään noista kolmesta ollut, mutta olisiko tähtipaikassa sitten niin paljon tylympää?
- Linkittelijä
http://www.viamichelin.com/viamichelin/gbr/dyn/controller/poiListPerformPage?productId=41102&E_mp=210504253lS14J404252101556436819MAPPOIB2C1q103gbr541102120v11041792000bSGVsc2lua2k00001000051001000001012&strAddress=&strLocation=Helsinki&strCP=&strCountry=000001792&c6=&c7=&c8=&c10=&c18=&c19=1&c20=
Chez Dominique = ** Excellent cooking, worth a detour
Chez Dominique, George XX = Comfortable restaurant
George, G.W.Sundmans = * = A very good restaurant in its category
G.W.Sundmans = XXX = Very comfortable and pleasant restaurant
Noiden tähtipaikkojen ohella Guide Michelin osaa suositella muutamia muitakin ravinteleita. Sopivat hakuehdot vain ruutuihin. - Rita
Olen illastanut Sundmansissa ja lounastanut Chez Dominiquessa, tosin jälkimmäisestä on jo noin 3 vuotta aikaa.
Kokemuksemme Sundmansissa ovat olleet positiiviset, siis ruoka on ollut oikein maukasta. Tietysti parantamisen varaa on, jotta pääsisivät "sille seuraavalle tasolle". (Ooh -ja aah-tasolle.) Palvelu on myös aina ollut ystävällistä.
Chez Dominiquen lounas sen sijaan oli (kolmen kokeneen ja tietävän herkkusuun mielestä) täysin keskinkertainen, ei läheskään hintansa arvoinen. En tiedä oliko ravintolalla huono päivä, vai mikä ihme oli vikana, mutta olimme häkeltyneitä siitä, että ravintola, jota kaikki kehuvat maasta taivaaseen (Keisarin uudet vaatteet?) suoritti niin keskinkertaisesti.
Eikä kysymys todellakaan ollut siitä -niinkuin eräs Chez Dominique-fani kerran yritti minulle väittää- etteivätkö makunystyrämme olisi tottuneet "tasokkaaseen" ruokaan, hineosyisiin vivahteisiin, tai ettemme olisi "rohkeita kokeilijoita".
Tämän lounas-flopin jälkeen ketään meistä ei huvittanut kokeilla (omalla rahalla) Chez Dominiquen illallisia. Mutta on myös todettava, että minulla on tuttuja, jotka ovat niitä kehuneet.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu4573908Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3181662- 1161486
En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n891454Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991388Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n591346- 501276
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi931204- 441059
Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa331047