Leveyttä hartioihin

Lauri k

Moroo! Olisin kiitollinen jos joku viittis jeesata mua. Eli oon 179cm 75kg parikymppinen mies. Kropassani ei hirveesti oo läskii. Taulukkojen mukaan oon normaalipainoinen ja yleisesti ottaen kuntoni on hyvä.
Mutta joka tapauksessa olen päättänyt että haluaisin lihaksia ja leheyttä hartioihin.
Mulla on monipuolinen urheilu tausta, mutta nyt olen rajottanut pallopelejä, eikä mulla enään ole kovinmoista hinkua päästä pallon perään juoksemaan. Nykyään pelaan jääkiekkoa ja sitä en ole hylkäämässä.
Teen ohella erittäin fyysisesti raskasta työtä. Eli oon raksalla ja mun rooli on ne paskimmat hommat(piikkailu,kaikki rojujen kantelu,lekalla heiluminen.....)
Töistä tullessa oon aika sippi mutta vähän kun lepäilen ja syön hyvin niin virtaa taas riittä. Töissä annan aina kaikkeni ja monet on tullut sanomaankin että “voisit ottaa iisimmin” , “oot aika duracel” , “voisit pitää taukojakin”.

Mutta mitä vinkkejä teillä olisi mulle antaa? En asu kovin lähellä kuntosalia eli voisin tehdä treenit kotona. Isäukolta otin 20kilon käsipainon ja sitten löyty kahdet viiden kilon painot. Vaikka otsikko onkin ‘Leveyttä hartioihin’ niin aattelin kyllä treenata jalkoja ja keskikroppaakin. Leuanvetotankokin löytyy.
Eli mitä liikkeitä ja miten paljon ja kuinka monena päivänä?

4

219

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • VoVoV_X

Liikkeiden osalta voisit alkuun kokeilla leuanvetoa ja nojapuupunnerrusta (ns. dippiä - jonka suorittamiseksi löydät varmasti sopivia kotijärjestelyjä) niin, että sarjapituus olisi 6-8, sarjojen määrä 4 ja sarjatauko 2 minuuttia. Kun saat kaikissa 4:ssä sarjassa vähintään 6 toisota lisäät painoa, tarvittaessa painovyön avulla (eikä sellaisen tarvitse olla kaupasta ostettu, voit itse helposti viritellä sellaisen).

Tuota muutama kuukausi niin, että teet liikkeet 2-3 kertaa viikossa pitäen herjoituspäivän jälkeen aina 1-2 päivää taukoa. Normaalisti aloittelijalle voisi suositella pidempiä sarjoja lihasten y,s. totuttamiseksi fyysiseen rasitukseen, mutta työsi huomioiden, sinulla lienee hyvä toiminnallinen lihaskunto jo valmiiksi.

Toki, eihän tuo ihmeellinen ohjelma ole, mutta alussa yllättävän vähäkin riittää. Sanotaanko niin, että tuo on helposti toteutettava "bare bones"-ohjelma.

Kuitenkin, todennäköisesti työsi raskaudesta johtuen ongelmasi on todennäköisesti riittävä ravintoaineiden saanti ja toisaalta palautuminen.

Lihas kun ei kasva ilman ravintoa ja nopeasti laskien, peruskalorinkulutuksesi lienee jossain 3750-4000 päivittäisen kcal kieppeillä, johon saa oikeasti syödä paljon kunnon ruokaa, mutta joka sinun pitäisi kuitenkin saada päivittäin. Voi olla, että, sinun kannattaisi harkita painonlisääjiä tai vähintäänkin lisäproteiineja, jotta varmistat riittävät kalorit ja ravinto-aineet lihaskasvulle.

Palautumisen osalta, lihas ei kyöskään kasva, jos se ei ole palautunut. Tuonkin osalta raskas fyysinen työ on ongelma. Vaikka ikäisellesi tavallisesti riittää 1 välipäivä harjoituksen jälkeen, jälleen työsi huomioiden, aluksi pitäisin 2 välipäivää harjoituspäivän jälkeen varmistaakseni palautumisen.

• VoVoV_X

...vielä lisäyksenä edelliseen. Vaikka kysyitkin niimenomaan ohjeita hartioihin, veikkaan sinun tarkoittavan yleistä ylävartalon kokoa. Se taas merkitsee sitä, että paitsi hartiat, myös rintakehä, selkä ja kädet ovat lihaksikkaat. Niiden harjoittamiseksi taas nojapuupunnerruksilla ja leuanvedoilla pärjää yllättävän pitkälle.

• Lauri k

Kiitos vinkistä. Itseänikin arveluttaa palautuminen ja se että treenaanko liikaa. Olen siis jo vajaan puolivuotta hiukan treenaillut. Yleensä teen yksinkertaisia liikkeitä mm. leukoja-hauiskääntöjä-vatsoja-pohkeita-erinlaisia hyppyjä-punnerruksia....
        Mutta koen että olen aloittelija vielä.
        Mainitsit painonlisääjät ja lisä proteiinit. Onko sulla suositella jotain? Kun treenaan niin vedän tollasen hera80 proteiinijauhe- juoman. Sitten ostan välillä sellasen puolen litran raakamaidosta valmistetun maitoproteiini juoman jossa on 50g proteiinia.
        Onko noi OK, vai onko sulla parempia ideoita?

• VoVoV_X

Painonlisääjien osalta en valitettavasti tunne nykyisiä tuotteita niin, että osaisin suositella jotain määrättyä tuotetta. Itse kun käytin noita viimeksi parikymmentä vuotta sitten, jolloin painonlisääjät olivat aika alkeellisia nykyisiin verrattuna. Vaikkakin toimivia. Tuon osalta kannattaa vain katsella eri lisäravinne(verkko)kauppojen sivuja siellä olevia käyttäjäarvosteluja. Omalta kannaltasihan tuon ajatus on vain taata se, että saat riittävästi kaloreita kasvaaksesi.

Proteiinien osalta seikka, jonka varmasti tiedät, mutta katso saavasi sitä riittävästi. Itsellä toiminut 2 grammaa kehon painokiloa kohti vuorokaudessa. Tuo lienee yleisesti hyväksi havaittu määrä, vaikka toki jotkut ottavat enemmänkin.

Varsinaiset valmisteet olen jakanut kahtia, eli palautusjuoman proteiini ja toisaalta yleinen proteiinilisä.

Palautusjuomana käytän Anabolic Bolt-nimistä proteiini, hiilihydraatti ja kreatiinisekoitusta. Eli tuo sisältää hydrolysoitua erittäin nopeasti imeytyvää proteiinia ja kaiken muun palautusjuomassa tarvittavan. Toki, tuo on osin hifistelyä, mutta toisaalta tuon sekoituksen pitäisi olemassa olevan tiedon valossa olla aika optimaalinen. Oleellisinta kuitenkin on, että saat palautusjuomassa riittävästi proteiinia ja nopeita hiilihyraatteja, eikä sillä onko se tuollainen optimoitu versio ole alussa suurempaa merkitystä. Hyvä olisi, jos palautusjuoman proteiini olisi hydrolysoitua. Tärkeintä kuitenkin on, että otat sen palautusjuoman., vaikkei se hienon hieoin saatavilla oleva valmiste olisikaan.

Perusproteiinilisän osalta olen noin vuosi sitten siirtynyt yhdistelmäproteiineihin, jotka sisältävät useampaa erilaista proteiinia. Osa nopeasti imeytyviä, osa äärimmäisen hitaasti. Esimerkkejä noista ovat Syntha-6 ja Myofusion, joskin nykyään noitakin löytyy ties kuinka monta muutakin. Ideana noissa on, että niiden avulla kehon aminohappotasot pysyvät koko ajan korkeina.

Yhtäkaikki. Ota tuo yllä sanottu vain esimerkkinä pidemmälle optimoidusta ravinnosta, ei jonkinlaisena absoluuttisena totuutena siitä, joka olisi kasvun kannalta välttämätöntä. Päinvastoin. Ensimmäisen kymmenen treenivuoteni aikana mistään yllä mainittujen kaltaisita lisäravinteista ei ollut puhettakaan ja siitä huolimatta sitä kasvoi aivan hyvin. Eli proteiinin osalta lähikaupasta saatavalla heralla pärjää jo varsin pitkälle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä aiot sanoa, kun ja jos tapaatte seuraavan kerran?

Oletko päättänyt etukäteen?
      Ikävä
      151
      1853
    2. Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1741
    3. Joensuun (kaupungin) kiusaamisongelma

Syrjitään, savustetaan ulos ja kiusataan. Pieneen piiriin ei kaikki mahdu. Tehdään elämästä mahdotonta, jolloin ainoa va
      Joensuu
      35
      1507
    4. Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa

Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu
      Ikävä
      196
      1198
    5. Olen levoton takiasi

Enkä saa itseäni rauhoittumaan
      Ikävä
      94
      1195
    6. Archie ja Iida ero.

Suuri kohujen saattelema rakkaustarina on ohi?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      84
      1114
    7. Evoluutioteoria on varmuudella väärin - monet tutkijat irtisaunoutuvat siitä

Tutkimuksissa on löytynyt paljon näyttöä siitä, ettei evoluutioteoria ole totta. Monet tutkijat kuitenkin vielä kannatta
      354
      992
    8. Lakkaa haaveilemasta.

Oon löytänyt uuden naisen. mieheltä. tutulle. Naiselle.
      Ikävä
      62
      869
    9. Älä stressaa. Rakastan sua

Eikä tämä tunne mene pois, se on varmaan jo huomattu kumpikin ❤️
      Ikävä
      49
      831
    10. Ois kiva nähdä

Ja viettää Iltoja sun kanssa
      Ikävä
      50